سنتها و قوانین الهی غیر قابل تغییر هستند

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سنتها و قوانین الهی غیر قابل تغییر هستند

سنتها و قوانین الهی غیر قابل تغییر هستند اما چرا قوانین الهی در برخی مقاطع و مکانها تغییر کرده اند؟ مانند:تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه،وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن،منسوخ شدن شرایع پیشین با آمدن شریعت اسلام محمدی.

محمد;9128 نوشت:
سنتها و قوانین الهی غیر قابل تغییر هستند اما چرا قوانین الهی در برخی مقاطع و مکانها تغییر کرده اند؟ مانند:تغییر قبله از بیت المقدس به کعبه،وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن،منسوخ شدن شرایع پیشین با آمدن شریعت اسلام محمدی.

[=&quot]
[/][=&quot]با سلام
[/]

[=&quot]برای روشن شدن جواب سوال باید به معنی سنت الهی توجه کرد
[/]
[=&quot]مراد از سنت های الهی، قوانین محکم و استواری است که پایه و اساس نظام موجود در این جهان و جهان دیگر است. از آنجایی که خالق متعال، حکیم و عالم و عادل است، نظامی را آفریده است که نظام اکمل و اصلح است،[/]
[=&quot]
[/][=&quot]در این نظام هر چیزی در جای خود قرار گرفته است و طبق قوانین محکم و متقن و تغییر ناپذیر حرکت می کند و اداره می شود که اگر این قوانین (سنت ها) نباشند تمام اوضاع جهان به هم می ریزد.[/]


[=&quot]این قوانین دو دسته هستند:
[/]
[=&quot]یک دسته از آنها در عالم تکوین است مثل جاذبه زمین، سوزندگی آتش، خواص هر یک از عناصر و مواد و ...
[/]
[=&quot]آیا جهان ماده بدون وجود این قوانین می تواند وجود داشته باشد اگر در یک روز جاذبه زمین وجود داشته باشد و روز دیگر وجود نداشته باشد، در یک روز آب در صد درجه به جوش بیاید و در روز دیگر در صفر درجه و...، چه وضعیتی در جهان پدید خواهد آمد[/]
[=&quot]
[/][=&quot]پس برای اینکه جهان ماده بتواند منظم باشد، باید بر طبق یک سری قوانین و سنت های لایتغیر اداره شود، همانطور که این چنین هم هست.[/]


[=&quot]برای انسانها نیز خداوند متعال یک سری قوانین و سنت های لا یتغیر دارد مثل این که می فرماید:[/]


[=&quot]«...[/][=&quot]إِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ[/][=&quot]...»[/] 11رعد

[=&quot]یعنی: ...خداوند سرنوشت هیچ قومی (و ملتی) را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند...[/]

[=&quot]و همینطور است سنت آزمایش و امتحان انسانها و صدها قانون و سنت دیگری که براساس حکمت خداوند ایجاد شده و در سراسر عالم رایج است اینها اساس نظم عالم هستند و اگر این سنت ها نباشند دیگر نظم و نظام معنی نخواهد داشت.[/]1


[=&quot]طبق اين تعريف از سنت هاي الهي تغيير قبله از سنت هاي الهي نبوده كه جنابعالي با مسلم كرفتن دستور الهي به عنوان سنت هاي الهي به چنين سوالي رسيده ايد[/]

[=&quot]احكامي از اين قبيل كه به كدام قبله نماز بخوانيم و .....از سنت ها الهي نيست بلكه از احكام و دستورات الهي است كه خداوند طبق شرايط زمان و مكان و .....و طبق حكمت خويش انها را تغيير مي دهد[/]

[=&quot]ولي سنت هاي الهي كه تعريف اش گذشت قابل تغيير نيست

پي نوشت:
براي مطالعه بيشتر به الميزان ج13 ص126 مراجعه فرماييد

[/]

سلام سوالی دارم

حدیث از معصوم (ع) داریم دعا قضای حتمی الهی را تغییر میدهد ایا این حدیث تناقض با این توضیحات ندارد؟

با سلام.
سوره فتح آیه 23- سنت خدا(حج خدا) از پیش نوشته شد بر شما هرگز نیابی برای آن تبدیلی
سوره فتح آیه24- و اوست آنکه باز داشت دستهای ایشان رااز شما و دستهای شما را از ایشان در بطن مکه از پس آنکه پیروزی داد شما را بر ایشان......
دو آیه در کنار هم
دوست عزیز اختلاف زمانی بین حضرت ابراهیم و حضرت محمد 2700سال است در این مدت حج
در کجا انجام می شد؟ خانه خدا در کجا بود ؟
آیا واقعا حضرت محمد مبعوث شد که دین داران را بطرف شرک یا مشرکین را بطرف دین هدایت کند؟
ریشه کلمه قبله از قبیله است تعقیر قبله محمد از مکه است بطرف شهر سلام (اورشلیم)
سوره ال عمران 96- همانا نخست خانه که بپا شدبرای مردم بکه مبارکه است و آنست هدایتی
برای جهانیان
97- در آنست آیت های مقام ابراهیم و کسیکه در آیدش ایمن باشد.
بکه مبارکه نه مکه
ریشه لغت بکه از بکا به معنی شیون و زاری است و امروزه به دیوار ندبه که در زیر قبته الصخره
که تا زمان عثمانی ها به مسجد عمر معروف بود و به نام (قدس) معروف شد قرار دارد.
ویکی از مقدس ترین مکانهای اسلامی است برای مذاهب (یهودیت - مسیحت- محمدی)
برای اطلاعات بیشتر به مقاله " آینده جهان اسلام. کدام اسلام؟ در همین سایت مراجعه کنید.
با تشکر: م- مهدی

گمنام;10448 نوشت:
حدیث از معصوم (ع) داریم دعا قضای حتمی الهی را تغییر میدهد ایا این حدیث تناقض با این توضیحات ندارد؟

با سلام

در تعريف سنت كفتيم كه:

مراد از سنت های الهی، قوانین محکم و استواری است که پایه و اساس نظام موجود در این جهان و جهان دیگر است.

اين قوانين مثل 2+2=4 است و قابل تبديل و تحريف نيست

يا در مورد ايه اي كه گذشت هركاه مردمي بخواهند سرنوشت خود را عوض كنند مي توانند و هر طور كه دلشان خواست مي كنند.

اين كه هر علتي معلولي دارد يك سخن است و اين كه علتي به خاطر دعايي يا كاري واقع نميشود سخني ديگر

اولي از سنت هاي الهي است و دومي از قضا و قدر الهي.

اين اصل كه 2+2=4 مي شود يك اصل است و غير قابل تغيير. ولي اين كه كساني به جاي 2 چيز ديگري مثلا 3 درخواست مي كنند و جواب ديكري مي كيرند بحث ديكري است

موضوع قفل شده است