رویت هلال با چشم مسلح یا غیر مسلح

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
رویت هلال با چشم مسلح یا غیر مسلح
سلام علیکم. مرجع: آیت الله بهجت مشهور است که در رویت هلال، آیت الله بهجت رویت با تلسکوپ(چشم مسلح) را معتبر میدانند، ولی در وبسایت ذیل نظر دیگری آمده است.   تذکّر: برای آنچه مشهور شده که ایشان قائل به «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» بوده‌اند، منبع معتبر و مستندی پیدا نشد و گردآورنده در پرسش از دفتر ایشان در قم، پاسخ گرفت که «ایشان قائل به کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح نبوده‌اند و استفاده از ابزار و چشم مسلّح برای یافتن جای هلال را بی‌اشکال می‌دانستند؛ ولی پس از یافتن، لازم می‌دانستند که هلال با چشم عادی هم دیده شود.» http://ijtihadnet.ir/%D9%81%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84/ حال دو سوال پیش می آید: ⁉️1. فتوای دقیق آیت الله بهجت چیست، آیا ایشان دیدن با چشم مسلح را کافی و معتبر میدانند یا خیر؟ ۲. اگر پاسخ بلی است، لطفا بفرمایید همینکه آیت الله خامنه ای(که قائل به کفایت رویت با چشم مسلح هستند) فتوای رویت هلال ماه را بدهند بر مقلدان آیت الله بهجت کافی است؟ یا اینکه تفاوت مبناهایی در فتاوای این دو مرجع موجود است که باید مقلدان آیت الله بهجت زمانیکه آقای خامنه ای رویت هلال را اعلام میدارند، بدان مبناهای اختلافی نیز توجه کنند؟ اگر بله آن ها چیستند؟  
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صادق الوعد
سلام علیکم.   ولی میگویند ایشان با چشم مسلح را هم حجت میدانند. و از یکی از اهل علم فقه هم که شاگرد ایشان بودند پرسیدم و ایشان این امر را تایید کردند. لطفا با دفتر ایشان تماس بگیرید. با تشکر.
خب مطمئنا در روایات از تلسکوپ و محاسبات کامپیوتری سخن به میان نیامده.  چطور استنباط می شود که این روشها حجت هستند یا خیر؟
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج سلام علیکم و رحمه الله و برکاته علمایی که رویت ماه را با چشم مسلح کافی نمی دانند آیا برای افراد عینکی که چشمشان به عینک مسلح است هم همین حکم را دارند؟ یا عل(س)
مخلوق مهربانی said in رویت هلال با چشم مسلح یا غیر مسلح
سلام علیکم. مرجع: آیت الله بهجت مشهور است که در رویت هلال، آیت الله بهجت رویت با تلسکوپ(چشم مسلح) را معتبر میدانند، ولی در وبسایت ذیل نظر دیگری آمده است. تذکّر: برای آنچه مشهور شده که ایشان قائل به «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» بوده‌اند، منبع معتبر و مستندی پیدا نشد و گردآورنده در پرسش از دفتر ایشان در قم، پاسخ گرفت که «ایشان قائل به کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح نبوده‌اند و استفاده از ابزار و چشم مسلّح برای یافتن جای هلال را بی‌اشکال می‌دانستند؛ ولی پس از یافتن، لازم می‌دانستند که هلال با چشم عادی هم دیده شود.» http://ijtihadnet.ir/%D9%81%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A4%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D9%84%D8%A7%D9%84/ حال دو سوال پیش می آید: ⁉️1. فتوای دقیق آیت الله بهجت چیست، آیا ایشان دیدن با چشم مسلح را کافی و معتبر میدانند یا خیر؟ ۲. اگر پاسخ بلی است، لطفا بفرمایید همینکه آیت الله خامنه ای(که قائل به کفایت رویت با چشم مسلح هستند) فتوای رویت هلال ماه را بدهند بر مقلدان آیت الله بهجت کافی است؟ یا اینکه تفاوت مبناهایی در فتاوای این دو مرجع موجود است که باید مقلدان آیت الله بهجت زمانیکه آقای خامنه ای رویت هلال را اعلام میدارند، بدان مبناهای اختلافی نیز توجه کنند؟ اگر بله آن ها چیستند؟
باسلام وتشکر از ارتباط شما  طبق نظر آیت الله بهجت  اول ماه به پنج طريق ثابت مى‌شود: اول: خود انسان ماه را ببيند. دوم: عده‌اى كه از گفتۀ آنان يقين يا اطمينان پيدا مى‌شود، بگويند ماه را ديده‌ايم سوم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده‌ايم چهارم: سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطۀ آن، اول ماه رمضان ثابت مى‌شود و سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطۀ آن، اول ماه شوال ثابت مى‌شود. پنجم: حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است بنا بر اظهر. ماه باید با چشم طبیعی دیده شود و دیدن با تلسکوپ و چشم مسلح کفایت نمی کند توضیح المسائل مساله 1369   در منابع فقهی و استفتائات آیت الله بهجت درباره دیدن ماه با چشم مسلح  مساله ای  یافت نشد  در استفتائی که پاسخگویی جامعه الزهرا دراین زمینه داشته است  چنین آمده است  سوال :  آیا روئت هلال توسط ابزار آلات نجومی نظیر تلسکوپ در حالی که با چشم غیر مسلح قابل رویت نباشد موجب ثبوت اول ماه می شود؟      پاسخ : بسمه تعالي. هر چه يقين‌آور باشد براي متيقّن كافي است.   طبق این پاسخ اگر مکلف با چشم مسلح یقین به رویت هلال کند  اول ماه برایش ثابت می شود     
موضوع قفل شده است