چرا کسی که خودکشی می کند به طور دائم و همیشگی در جهنم است؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا کسی که خودکشی می کند به طور دائم و همیشگی در جهنم است؟
سلام آیا همانطور که گفته اند تنها گناهی که باعث خلود انسان در جهنم است کفر و شرک است و کسی که گناهان دیگر انجام میدهد اما کافر یا مشرک نیست بعد از مدتی حضور در جهنم بعد از پاک شدن به بهشت میرود ، پس یعنی کسی هم که خودکشی میکند همیشه در جهنم نمی ماند؟ من قصد انجام خودکشی ندارم اما این  سوال ذهنم را درگیر کرده که چرا کسی که خودکشی میکند را مسحق حضور همیشگی در جهنم میدانند در حالی که خدا فقط کافران و مشرکان را همیشه در جهنم نگه میدارد و بقیه را بلاخره به بهشت میبرد؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صدیق
آیا همانطور که گفته اند تنها گناهی که باعث خلود انسان در جهنم است کفر و شرک است و کسی که گناهان دیگر انجام میدهد اما کافر یا مشرک نیست بعد از مدتی حضور در جهنم بعد از پاک شدن به بهشت میرود ، پس یعنی کسی هم که خودکشی میکند همیشه در جهنم نمی ماند؟ من قصد انجام خودکشی ندارم اما این  سوال ذهنم را درگیر کرده که چرا کسی که خودکشی میکند را مسحق حضور همیشگی در جهنم میدانند در حالی که خدا فقط کافران و مشرکان را همیشه در جهنم نگه میدارد و بقیه را بلاخره به بهشت میبرد؟
با عرض سلام و ادب ایام و اعیاد شعبانیه را خدمت شما تبریک عرض میکنم. در مورد مذمت خودکشی و حرمت آن، ادله فراوانی از قران و سنت بیان شده است.  
در آیات 29 و 30 سوره مبارکه نساء خداوند متعال به صراحت از این کارنهی کرده است و میفرماید: " لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللّهَ کانَ بِکُمْ رَحیمًا * وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْوانًا وَ ظُلْمًا فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارًا وَ کانَ ذلِکَ عَلَی اللّهِ یَسیرًا " : خودکشی نکنید چون خداوند بر شما مهربان است * و هر کس این کار را از روی تجاوز و ظلم انجام دهد، او را در آتش جهنم می اندازیم و این کار بر خداوند آسان است. بر اساس این آیه شریفه خداوند متعال از خودکشی کردن و از بین بردن حیات خود نهی کرده است. در روایات نیز به صراحت به این مسئله اشاره شده است که سرنوشت کسی که خودکشی میکند، مرگ است.  امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس عمداً خود را بکشد برای همیشه در آتش جهنم خواهد بود»(وسائل جلد 19 صفحه 13 باب 5 ابواب قصاص نفس.)
در روایت دیگری از امام باقر(علیه السلام) به نکته کلیدی ای اشاره شده است که میتواند راهگشای پاسخ سوال مطرح شده باشد. حضرت در این روایت میفرماید:  مؤمن ممکن است مبتلا به هر بلائی بشود و به انواع مرگها از بین برود ولی هیچ گاه خودکشی نمی کند. وسائل الشیعه، ج 19، ص 13، باب 5 ابواب قصاص نفس.)   نکته مهمی که در روایت دوم به چشم میخورد این است که در این روایت، بیان شده که مومن خودکشی نمیکند و از بین انواع مرگها از طریق خودکشی از بین نمیرود. این نکته بسیار راهگشاست و استدلالی را میتوان بر این اساس اقامه کرد که بیان کننده حکمت احتمال خلود در جهنم چنین شخصی است. استدلالی بدین صورت: م1. کسی که خودکشی میکند، مومن نیست بلکه کافر است. م2. کافر، در جهنم خالد است. بنابراین، کسی که خودکشی میکند، خالد در جهنم است.
توضیح این مقدمات بدین صورت است. اما مقدمه نخست: در این مقدمه بیان شده که خودکشی کننده، مومن نیست، بلکه کافر است. دو نکته در این مقدمه وجود دارد. نکته نخست این است که چنین شخصی مومن نیست. این نکته از دو طریق قابل استفاده است. راه نخست بر اساس مفهوم مخالف لقب مومن است.  بدین صورت که مومن در این روایت، لقبی است که موضوع قرار گرفته است. در مورد لقب و مفهوم مخالف داشتن آن، در مباحث اصولی غالبا معتقدند که لقب مفهوم ندارد ولی در فقه گاهی اوقات به مفهوم مخالف لقب استناد میشود. گذشته از اینکه تمام مواردی که در اصول گفته میشود مفهوم مخالف ندارد، در جایی که قرینه بر مفهوم داشتن وجود داشته باشد، از ذیل این قاعده کلی خارج میشود و میتوان به مفهوم مخالف آن استناد کرد. مفهوم مخالف داشتن لقب "مومن" در این روایت بدان معناست که وقتی مومن، از راه خودکشی نمیمیرد، یعنی او خودکشی نمیکند. در نقطه مقابل، کسی که موضوع(یعنی مومن) بودن در او وجود نداشته باشد، خود کشی میکند. بنابراین کافر است که خودکشی میکند. این جمله خبری، نشان از آن دارد که خودکشی کردن نشان دهنده مومن نبودن شخص است.  
راه دیگری که این مسئله را نشان میدهد استفاده از روش عکس مخالف است. بدین صورت که مومن از راه خودکشی از بین نمیرود. یا به عبارت دیگر، مومن خودکشی نمیکند. عکس مخالف این گزاره این میشود: کسی که از طریق خودکشی از بین میرود یا خودکشی میکند، مومن نیست. بنابراین از این دو طریق به دست می آید که اگر کسی خودکشی کند، مومن نیست.  
نکته دوم این است که او کافر است. بر اساس دوگانه ای که بین ایمان و کفر وجود دارد، مشخص میشود که اگر کسی مومن نباشد، کافر است.   اما مقدمه دوم. در مقدمه دوم گفته شد که شخص کافر، خالد در جهنم است. آیات قران کریم نیز این مطلب را نشان میدهد و یکی از موارد خلود را کفر بیان کرده است.  
بر اساس این دو مقدمه، روشن میشود که چرا شخصی که خودکشی میکند، خالد در جهنم میشود. البته این نکته را نیز نباید از نظر  دور داشت که این مطالب برداشتهای ما ازادله و متون دینی است و صراحتی در این زمینه وجود ندارد. بگذریم از اینکه اصولا حتی اگردر متون دینی، چیزی به عنوان حکمت و فلسفه یک حکم بیان شد، نمیتوان با قطعیت مدعی شد که تنها همان مسئله، فلسفه آن حکم شرعی است. چرا که این امور حکمت آن حکم هستند نه علت آن و حکمت میتواند متعدد باشد و حتی در مواردی میتواند یک حکمت نباشد ولی حکم باشد و یا حکمت باشد ولی حکم مرتفع شده باشد.     موفق باشید.
صدیق said in بر اساس این دو مقدمه، روشن
بر اساس این دو مقدمه، روشن میشود که چرا شخصی که خودکشی میکند، خالد در جهنم میشود. البته این نکته را نیز نباید از نظر  دور داشت که این مطالب برداشتهای ما ازادله و متون دینی است و صراحتی در این زمینه وجود ندارد. بگذریم از اینکه اصولا حتی اگردر متون دینی، چیزی به عنوان حکمت و فلسفه یک حکم بیان شد، نمیتوان با قطعیت مدعی شد که تنها همان مسئله، فلسفه آن حکم شرعی است. چرا که این امور حکمت آن حکم هستند نه علت آن و حکمت میتواند متعدد باشد و حتی در مواردی میتواند یک حکمت نباشد ولی حکم باشد و یا حکمت باشد ولی حکم مرتفع شده باشد.     موفق باشید.
ببخشید استاد ولی من تا جایی که میدونم مومن به کسی میگند که به خدا و پیامبر و روز قیامت و چند تای دیگه باور داشته باشه . چطور کسی که این هارو قبول داره ولی مثلا بخاطر فشار زندگی خودکشی میکنه جزو کافران به حساب میاد؟  یک نکته دیگه ای هم که به ذهنم اومد و ممکنه اشتباه باشه اینه که شاید منظور از این که مومن خودکشی نمیکند منظور اینه که یک مومن واقعی هیچ وقت خودکشی نمیکند
با سلام من با خوندن این مطلب میخوام سوالی که از مدت ها پیش تو ذهنم وجود داشت رو بپرسم. اگه کسی تو شرایط خیلی وحشتناک قرار بگیره، مثلا زنی که تو شرایط جنگ یا هرچی میخوان بهش تجاوز کنن، یا مثلا دختران بی گناهی که تو غرب تبدیلشون میکنن به برده جنسی، اجازه اینو ندارن که خودکشی کنن؟ البته من منظورم قطعا شرایط فشار زندگی و شکست عشقی و به پوچی رسیدن و این چیزها نیست. منظورم شرایطیه که به همون اندازه که عرض کردم وحشتناک و غیرقابل تحمل باشه.