جمع بندی قرآن امام زمان (عج)

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
قرآن امام زمان (عج)
سلام  قرآنی که الان در دست ماست با قرآنی که در نزد امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف است، فقط از این نظر متفاوته که اون مصحف تفسیر و شان نزول داره؟ یا اینکه تفاوت دیگری هم دارند؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی بدون شک قرآنی که نزد امام زمان است با قرآنی که در میان ماست از نظر تعداد آیه ، سوره و چینش آیات در سوره ها و ظاهری هیچ تفاوتی ندارد به عبارت دیگر قرآنی که از سوی خدا به پیامبر نازل شد همین قرآنی است که در بین ما مسمانان رایج است. اما نسخه ای که از این قرآن رایج نزد امام زمان است همان قرآنی است که امام علی (ع) بعد از رحلت پیامبر نگاشته است و دارای یک سری توضیحات اضافه بر متن اصلی است که آن نسخه را ارزشمند کرده است. این نسخه قرآن دست به دست در طول زمانهای متعدد بین ائمه اطهار پیش آمده تا به عنوان یک یادگار ارزشمند نزد امام زمان باقی بماند تا در زمان ظهور بر طبق آن امور جامعه مهدی تنظیم کردد.   ادامه دارد..
ادامه... مصحفي كه امام علي ـ عليه السّلام ـ گردآوري كرده بود داراي ويژگيهاي خاصي بود اولاً: ترتيب دقيق آيات و سور، طبق نزول آن ها رعايت شده بود يعني در اين مصحف مكي پيش از مدني آمده و مراحل و سير تاريخي نزول آيات روشن بود. ثانياً در اين مصحف قرائت آيات، طبق قرائت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه اصيلترين قرائت بود، ثبت شده بود و هرگز اختلاف قرائت در آن راه نداشته است. ثالثاً: اين مصحف (قرآن) مشتمل بر تنزيل و تأويل بوده يعني موارد نزول و مناسبتهايي را كه موجب نزول آيات و سوره ها بود، در حاشيه مصحف توضيح داده شده است.(معرفت، محمد هادي، تلخيص التمهيد، لجنة ادارة الحوزة العلمية بقم، المقدسه 1411 ق، ص127) بنابراين گرچه مصحف امام علي ـ عليه السّلام ـ داراي امتيازاتي بوده و لكن در تعداد سورهها و آيات با قرآن موجود در ميان مسلمين تفاوت نداشته است. به اين بيان كه زياده و نقصاني نسبت به قرآن موجود در آن نبوده است. پس قرآن واقعي همين قرآن است كه در دست مسلمين ميباشد و با قرآن امام علي ـ عليه السّلام ـ از نظر تعداد سوره ها و آيات و اجزاء تفاوتي ندارد.
جمع بندی پرسش: قرآنی که الان در دست ماست با قرآنی که در نزد امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) است، فقط از این نظر متفاوته که اون مصحف تفسیر و شان نزول داره؟ یا اینکه تفاوت دیگری هم دارند؟ پاسخ: بدون شک قرآنی که نزد امام زمان(علیه السلام) است با قرآنی که در میان ماست از نظر تعداد آیه، سوره و چینش آیات در سوره ها و ظاهری هیچ تفاوتی ندارد به عبارت دیگر قرآنی که از سوی خدا به پیامبر(صلی الله علیه و آله) نازل شد همین قرآنی است که در بین ما مسمانان رایج است. اما نسخه ای که از این قرآن رایج نزد امام زمان(علیه السلام) است همان قرآنی است که امام علی (علیه السلام) بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) نگاشته است و دارای یک سری توضیحات اضافه بر متن اصلی است که آن نسخه را ارزشمند کرده است. این نسخه قرآن دست به دست در طول زمانهای متعدد بین ائمه اطهار(علیهم السلام) پیش آمده تا به عنوان یک یادگار ارزشمند نزد امام زمان باقی بماند تا در زمان ظهور بر طبق آن امور جامعه مهدوی تنظیم گردد. مصحفي كه امام علي (عليه السّلام ) گردآوري كرده بود داراي ويژگيهاي خاصي بود اولاً: ترتيب دقيق آيات و سور، طبق نزول آن ها رعايت شده بود يعني در اين مصحف مكي پيش از مدني آمده و مراحل و سير تاريخي نزول آيات روشن بود. ثانياً در اين مصحف قرائت آيات، طبق قرائت پيامبر اكرم (صلّي الله عليه و آله) كه اصيلترين قرائت بود، ثبت شده بود و هرگز اختلاف قرائت در آن راه نداشته است. ثالثاً: اين مصحف (قرآن) مشتمل بر تنزيل و تأويل بوده يعني موارد نزول و مناسبتهايي را كه موجب نزول آيات و سوره ها بود، در حاشيه مصحف توضيح داده شده است.(1) بنابراين گرچه مصحف امام علي (عليه السّلام) داراي امتيازاتي بوده و لكن در تعداد سوره ها و آيات با قرآن موجود در ميان مسلمين تفاوت نداشته است. به اين بيان كه زياده و نقصاني نسبت به قرآن موجود در آن نبوده است. پس قرآن واقعي همين قرآن است كه در دست مسلمين ميباشد و با قرآن امام علي (عليه السّلام) از نظر تعداد سوره ها و آيات و اجزاء تفاوتي ندارد.   پی نوشت: 1- معرفت، محمد هادي، تلخيص التمهيد، لجنة ادارة الحوزة العلمية بقم، المقدسه 1411 ق، ص127.  
موضوع قفل شده است