جمع بندی معرفی چند ذکر تاثیر گذار در قنوت و سجده و رکوع

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معرفی چند ذکر تاثیر گذار در قنوت و سجده و رکوع
سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگوران  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه کارشناسان عزیز و کاربران گرامی  قبل از طرح پرسشم اجازه میخوام برای رفع دلتنگی هم شده کمی پرحرفی کنم  خیلی خیلی خوشحالم از اینکه بعد از یه مدت تقریبا طولانی اون هم توی این روزهای مبارک دوباره در جمع اسک دینی های عزیز قرار گرفتم.  هرچند کمی اینجا سوت و کور شده ولی امیدوارم سایت به روزهای پرشور خودش برگرده  اسک دین عزیز خونه دوم ماست هرجا هم بریم هرچقدر هم دور، باز برمیگردیم همین جا ... شخصا خودم رو مدیون تک تک بزرگواران اعم از دست اندرکاران،کارشناسان و مدیران قبلی و فعلی سایت میدونم ان شاءالله که اجر معنوی زحماتتون رو از دست با کفایت حضرت مهدی (عج) دریافت کنید.  دو سوال داشتم از خدمت کارشناسان بزرگوار  *باتوجه به ایام عزیزی که در آن هستیم و توجه خاص تر به اعمال عبادی،چه اذکاری رو برای طولانی کردن قنوت، سجده و رکوع و تاثیر بیشتر و حضور قلب در نماز  پیشنهاد می کنید؟ *چرا در ماه مبارک رمضان که گفته شده شیطان در غل و زنجیر هست باز هم وسوسه به سراغ انسان میاد؟ و راه رهایی از این وسوسه ها چی هست؟ و چطور کار کنیم روی خودمون تا بهره کافی رو از این ماه عزیز ببریم         
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد میقات
سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگوران  و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه کارشناسان عزیز و کاربران گرامی  قبل از طرح پرسشم اجازه میخوام برای رفع دلتنگی هم شده کمی پرحرفی کنم  خیلی خیلی خوشحالم از اینکه بعد از یه مدت تقریبا طولانی اون هم توی این روزهای مبارک دوباره در جمع اسک دینی های عزیز قرار گرفتم.  هرچند کمی اینجا سوت و کور شده ولی امیدوارم سایت به روزهای پرشور خودش برگرده  اسک دین عزیز خونه دوم ماست هرجا هم بریم هرچقدر هم دور، باز برمیگردیم همین جا ... شخصا خودم رو مدیون تک تک بزرگواران اعم از دست اندرکاران،کارشناسان و مدیران قبلی و فعلی سایت میدونم ان شاءالله که اجر معنوی زحماتتون رو از دست با کفایت حضرت مهدی (عج) دریافت کنید. 
  با سلام و درود همراهی شما باعث افتخار و خرسندی است.  
باتوجه به ایام عزیزی که در آن هستیم و توجه خاص تر به اعمال عبادی،چه اذکاری رو برای طولانی کردن قنوت، سجده و رکوع و تاثیر بیشتر و حضور قلب در نماز  پیشنهاد می کنید؟
  با سلام و درود هر دعایی در قنوت ـ ولو کوتاه ـ کفایت می کند، ولی طولانی کردن قنوت، از مستحبات است و سفارش شده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ أَطْوَلُكُمْ‏ قُنُوتاً فِي دَارِ الدُّنْيَا أَطْوَلُكُمْ رَاحَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي الْمَوْقِف‏» هر کس در دنیا قنوتش طولانی تر باشد، در قیامت آسایش طولانی تری دارد.(من لا يحضره الفقيه، ج ‏1، ص 487، ح 1403)   برای قنوت، از دعاهای مختلف، اعم از دعاهای قرآنی و غیر قرآنی می توان بهره مند شد.   برخی از دعاهای قرآنی: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب‏»(ابراهیم: 14/ 41) «رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيم‏»(حشر: 59/ 10) «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب‏»(آل عمران: 3/ 8 ) «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»(بقره: 2/ 201) «رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرين‏»(بقره: 2/ 286) «رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار»(آل عمران: 3/ 193) و...
    برخی از دعاهای قنوت که در روایات اشاره شده است:   «اللَّهُمَ‏ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ عَافِنَا وَ اعْفُ عَنَّا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير» بار خدايا، ما را بيامرز و از گناهانمان درگذر و بر ما رحمت فرما و ما را عافيت عطا فرما و گناهانمان را در دنيا و آخرت عفو فرما كه همانا تو بر هر چيز توانايى‏.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 340، ح 12)   «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُ‏ الْعَظِيمُ‏ سُبْحَانَ‏ اللَّهِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ مَا تَحْتَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ‏ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏» معبودى جز خداوند بردبار و بزرگوار نيست، معبودى جز خداوند بلند مرتبه بزرگ نيست، پاك و منزّه است خداوندى كه پروردگار آسمانها و زمينهاى هفتگانه و تمام موجودات در آنها و در ميان آنها [و بالا] و زير آنها و پروردگار عرش بزرگ مى‏باشد. و درود بر فرستادگان، و ستايش براى خداوندى كه پروردگار عالميان است‏.(فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 134)   در روایت آمده که اهل بیت (علیهم السلام) بر خواندن دعای فوق، مداومت داشته اند؛ البته این دعا ادامه دار و طولانی است که می توانید در این آدرس به کامل آن مراجعه فرمایید.(الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا عليه السلام، ص 402)
  یکی از دعاهای کوتاه که در قنوت، از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است، دعای ذیل است: «إِلَهِي كَيْفَ أَدْعُوكَ وَ قَدْ عَصَيْتُكَ وَ كَيْفَ لَا أَدْعُوكَ وَ قَدْ عَرَفْتُ حُبَّكَ فِي قَلْبِي وَ إِنْ كُنْتُ عَاصِياً مَدَدْتُ إِلَيْكَ يَداً بِالذُّنُوبِ‏ مَمْلُوءَةً وَ عَيْناً بِالرَّجَاءِ مَمْدُودَةً مَوْلَايَ أَنْتَ عَظِيمُ الْعُظَمَاءِ وَ أَنَا أَسِيرُ الْأُسَرَاءِ أَنَا الْأَسِيرُ بِذَنْبِي الْمُرْتَهَنُ بِجُرْمِي إِلَهِي لَئِنْ طَالَبَتْنِي بِذَنْبِي لَأُطَالِبَنَّكَ بِكَرَمِكَ وَ لَئِنْ طَالَبْتَنِي بِجَرِيرَتِي لَأُطَالِبَنَّكَ بِعَفْوِكَ وَ لَئِنْ أَمَرْتَ بِي إِلَى النَّارِ لَأُخْبِرَنَّ أَهْلَهَا أَنِّي كُنْتُ أَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنَّ الطَّاعَةَ تَسُرُّكَ وَ الْمَعْصِيَةَ لَا تَضُرُّكَ فَهَبْ لِي مَا يَسُرُّكَ‏ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَضُرُّكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ» (مفتاح الفلاح في عمل اليوم و الليلة من الواجبات و المستحبات (ط - القديمة)، ص 309)   «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ لِوُلْدِي وَ أَهْلِ بَيْتِي وَ إِخْوَانِيَ الْمُؤْمِنِينَ فِيكَ الْيَقِينَ وَ الْعَفْوَ وَ الْمُعَافَاةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الْمَغْفِرَةَ وَ الْعَافِيَةَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» (وسائل الشيعة، ج ‏6، ص 275، ح 2)   «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ الْحَلِيمُ‏ الْكَرِيمُ‏ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبُّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا هَدَيْتَنَا بِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَكْرَمْتَنَا بِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنِ اخْتَرْتَهُ لِدِينِكَ وَ خَلَقْتَهُ لِجَنَّتِكَ اللَّهُمَ‏ لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب‏»(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 426، ح 1) این دعا برای قنوت روز جمعه سفارش شده است. نکته: چون روز جمعه نسبت به روزهای دیگر، فضیلت بیشتری دارد، این دعا سفارش شده است؛ لذا معنایش این نیست که نباید در روزهای دیگر خوانده شود.   در شب 23 ماه رمضان، مداومت بر خواندن این دعا و نیز در طول ماه مبارک رمضان خواندن این دعا سفارش شده است: «اللَّهُمَّ كُنْ‏ لِوَلِيِّكَ‏ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ [الحُجّةِ بنِ الحَسَن صَلواتُك عَلَيه وَ عَلى آبائِهِ] فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَكِّنَهُ فِيهَا طَوِيلًا» (تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج ‏3، ص 102، ح 37)
  ذکر رکوع «اللَّهُمَ‏ لَكَ‏ رَكَعْتُ‏ وَ لَكَ‏ أَسْلَمْتُ‏ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ أَنْتَ رَبِّي خَشَعَ لَكَ قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ شَعْرِي وَ بَشَرِي وَ لَحْمِي وَ دَمِي وَ مُخِّي وَ عِظَامِي وَ عَصَبِي وَ مَا أَقَلَّتْهُ قَدَمَايَ غَيْرَ مُسْتَنْكِفٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ وَ لَا مُسْتَحْسِر» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 319، بَابُ الرُّكُوعِ وَ مَا يُقَالُ فِيهِ مِنَ التَّسْبِيحِ وَ الدُّعَاءِ...، ح 1)   صلوات فرستادن «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام)‏ مَنْ قَالَ فِي رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ قِيَامِهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ - كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِمِثْلِ الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ وَ الْقِيَام‏» امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: کسی که در رکوع، سجده و قیام، بگوید خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات بفرست؛ خداوند ثواب رکوع و سجده و قیام مضاعفی برای او ثبت می کند.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 324، ح 13)   سه مرتبه تکرار ذکر در رکوع و سجده «اُنْظُرْ رُكُوعَكَ وَ سُجُودَكَ فَإِنَّ النَّبِيَّ (صلی الله علیه و آله) كَانَ أَتَمَّ النَّاسِ صَلَاةً وَ أَحْفَظَهُمْ لَهَا وَ كَانَ إِذَا رَكَعَ قَالَ: سُبْحَانَ‏ رَبِّيَ‏ الْعَظِيمِ‏ وَ بِحَمْدِهِ ثَلَاثَ مَرَّات‏... فَإِذَا سَجَدَ قَالَ: سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ ثَلَاثَ مَرَّات‏» به رکوع و سجده ات، توجه کن؛ به درستی که از بین مردم، پیامبر (صلی الله علیه و آله) کامل ترین نماز را می خواند و بیش از همه بر آن محافظت می کرد و وقتی به رکوع می کرد، ذکر «سُبْحَانَ‏ رَبِّيَ‏ الْعَظِيمِ‏ وَ بِحَمْدِهِ» را سه مرتبه می خواند... و وقتی سجده می کرد، ذکر «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى وَ بِحَمْدِهِ» را سه مرتبه می خواند.(ثقفی، الغارات (ط - القديمة)، ج ‏1، ص 156)   شصت مرتبه تکرار ذکر رکوع و سجده «عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه اسلام) وَ هُوَ يُصَلِّي فَعَدَدْتُ لَهُ فِي الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ سِتِّينَ تَسْبِيحَةً» «ابن بن تغلب» می گوید بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم در حالی که ایشان نماز می خواند؛ شمردم که ایشان ذکر رکوع و سجده را شصت مرتبه خواند.(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 329، ح 2)   در روایت دیگری آمده است که ایشان ذکر رکوع و سجده را سی و چهار یا سی و سه مرتبه تکرار کرده اند.(همان، ح 3)
  سجده طولانی «أَطِيلُوا السُّجُودَ فَمَا مِنْ عَمَلٍ أَشَدَّ عَلَى إِبْلِيسَ مِنْ أَنْ يَرَى ابْنَ آدَمَ سَاجِداً لِأَنَّهُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَعَصَى‏ وَ هَذَا أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَأَطَاعَ فَنَجَا» امام علی (علیه السلام) می فرمایند: سجده را طول دهيد؛ زيرا هيچ چيز براى ابليس سخت تر و ناخوشايندتر از اين نيست كه فرزند آدم را در حال سجده ببيند؛ چرا كه به او فرمان سجده كردن داده شد، اما سرپيچى كرد و انسان (فرزند آدم) امر به سجده شد و اطاعت کرد و نجات یافت.(الخصال، ج ‏2، ص 616)   برخی از ذکرهایی که می توان برای طولانی کردن سجده، خواند و در روایات به آن ها اشاره شده است: «سُبُّوحٌ‏ قُدُّوسٌ‏ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ»(المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، ص 526) «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ‏ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ»(همان) «يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ‏ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ‏ ارْزُقْنِي وَ ارْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ الْوَاسِعِ فَإِنَّكَ‏ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيم‏»(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏2، ص 551، ح 4) «اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ لَكَ أَسْلَمْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ أَنْتَ رَبِّي سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَ شَقَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* تَبَارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 321، ح 1) «أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لَا يُطْفَأُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ جَدِيدُهَا لَا يَبْلَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ عَطْشَانُهَا لَا يَرْوَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ مَسْلُوبُهَا لَا يُكْسَى‏»(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 328، ح 22) «سَجَدْتُ لَكَ تَعَبُّداً وَ رِقّاً لَا مُسْتَكْبِراً عَنْ عِبَادَتِكَ وَ لَا مُسْتَنْكِفاً وَ لَا مُتَعَظِّماً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِيلٌ خَائِفٌ مُسْتَجِير»(همان، ح 23) امام صادق (علیه السلام) در سجده می خواندند: «سَجَدَ وَجْهِيَ الْبَالِي لِوَجْهِكَ الْبَاقِي الدَّائِمِ الْعَظِيمِ، سَجَدَ وَجْهِيَ الذَّلِيلُ لِوَجْهِكَ الْعَزِيزِ، سَجَدَ وَجْهِيَ الْفَقِيرُ لِوَجْهِ رَبِّيَ الْغَنِيِّ الْكَرِيمِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ، رَبِّ أَسْتَغْفِرُكَ مِمَّا كَانَ وَ أَسْتَغْفِرُكَ مِمَّا يَكُونُ، رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي، رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي، رَبِّ لَا تُسِئْ قَضَائِي، رَبِّ إِنَّهُ لَا دَافِعَ وَ لَا مَانِعَ إِلَّا أَنْتَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ، وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بِأَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سَطَوَاتِكَ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ جَمِيعِ غَضَبِكَ وَ سَخَطِكَ، سُبْحَانَكَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏3، ص 328، ح 21)
چرا در ماه مبارک رمضان که گفته شده شیطان در غل و زنجیر هست باز هم وسوسه به سراغ انسان میاد؟ و راه رهایی از این وسوسه ها چی هست؟ و چطور کار کنیم روی خودمون تا بهره کافی رو از این ماه عزیز ببریم 
  این سؤال قبلا توسط کارشناس و در تاپیک دیگری پاسخدهی شده است، برای جلوگیری از تکرار، لطفا ابتدا آن را مطالعه فرمایید، اگر ابهامی بود در خدمتتان هستم. پست جمع بندی (آخرین پست) در تاپیک ذیل را ملاحظه فرمایید: شیطان در ماه رمضان در غل و زنجیر است.ولی چرا باز گناه می کنیم؟
سلام مجدد  خیلی ممنونم بابت پاسخ جامع، کامل و خیلی سریع تون:)  فقط ای کاش مث قبل وقتی جوابی داده میشد به موضوع، پیامش می اومد واسه شخص، من شانسی باز کردم فکر نمیکردم به این زودی جواب بگیرم..   من یه مدت توی قنوت هر دعایی میخوام بخونم ناخودآگاه یکی در میون این میاد سر زبونم   «ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما» ولی یه جایی دقیقا یادم نیست  خوندم یا شنیدم این دعا مخصوص آقایون هست و فقط اونها باید اینو بخونن  آیا این مطلب صحت داره و جزء دعاهای اختصاصی آقایون به شمار میاد؟ 
  من یه مدت توی قنوت هر دعایی میخوام بخونم ناخودآگاه یکی در میون این میاد سر زبونم   «ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما» ولی یه جایی دقیقا یادم نیست  خوندم یا شنیدم این دعا مخصوص آقایون هست و فقط اونها باید اینو بخونن  آیا این مطلب صحت داره و جزء دعاهای اختصاصی آقایون به شمار میاد؟
  «وَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً» و كسانى كه مى ‏گويند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مايه روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهيزگاران پيشوا گردان.(فرقان: 25/ 74)   با سلام و درود خیر؛ این آیات عام است و اختصاص به مردان ندارد. آیات قبل را نیز که ملاحظه فرمایید، کلی است و در بیان احکام مختص مردان نیست.   خطاب به «الذین»، از باب غلبه است، و الا فقط گروه مردان، مراد نیست. ازواج (همسران)، ذریه (فرزندان)، قرة اعین (نور چشمی) نیز اختصاص به مردان ندارد، هم مردان را شامل می شود و هم زنان را. واژه «امام» نیز از نظر لغوی معنای گسترده ای دارد و هر کس جلودار، پیشوا و الگو باشد را شامل می شود و به جنس مرد یا زن اختصاص ندارد.   در تفسیر «نمونه» آمده: بدون ترديد ائمه اهل بيت (علیهم السلام) از روشن ترين مصداق هاى آيه مى ‏باشند، اما اين مانع از گسترش مفهوم آيه نخواهد بود كه مؤمنان ديگر نيز هر كدام در شعاع هاى مختلف امام و پيشواى ديگران باشند.(تفسير نمونه، ج ‏15، ص 169)   علامه طباطبایی(ره) می گوید: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً» يعنى ما را توفيق ده تا در راه انجام خيرات و به دست آوردن رحمتت، از يكديگر سبقت گيريم، در نتيجه ديگران كه دوستدار تقوايند از ما بياموزند و ما را پيروى كنند. (ترجمه تفسیر المیزان، ج 15، ص 339)   لذا الگو و پیشوا بودن در تقوا، در معنای لغوی، اولا به معصومین اختصاص ندارد و سایر مردم را نیز شامل می شود؛ ثانیا به مردان اختصاص ندارد و زنان را نیز شامل می شود.  
جمع بندی پرسش: برای توجه خاص تر به اعمال عبادی و تأثیر بیشتر و حضور قلب در نماز، چه اذکاری را برای طولانی کردن قنوت، سجده و رکوع پیشنهاد می کنید؟ پاسخ: هر دعایی در قنوت ـ ولو کوتاه ـ کفایت می کند، ولی طولانی کردن قنوت، از مستحبات است و سفارش شده است: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله)‏ أَطْوَلُكُمْ‏ قُنُوتاً فِي دَارِ الدُّنْيَا أَطْوَلُكُمْ رَاحَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي الْمَوْقِف‏»؛ هر کس در دنیا قنوتش طولانی تر باشد، در قیامت آسایش طولانی تری دارد.(1) برای قنوت، از دعاهای مختلف، اعم از دعاهای قرآنی و غیر قرآنی می توان بهره مند شد. برخی از دعاهای قرآنی: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب‏»؛ پروردگارا! من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را، در آن روز كه حساب برپا مى ‏شود، بيامرز.(2) «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب‏»؛ پروردگارا! دل هايمان را، بعد از آن كه ما را هدايت كردى، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده ‏اى‏.(3) «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار»؛ پروردگارا! به ما در دنيا (* نيكى*) عطا كن! و در آخرت نيز (* نيكى*) مرحمت فرما! و ما را از عذابِ آتش نگاه دار.(4) «رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرين‏»؛ پروردگارا! اگر ما فراموش يا خطا كرديم، ما را مؤاخذه مكن! پروردگارا! تكليف سنگينى بر ما قرار مده، آن چنان كه (به خاطر گناه و طغيان،) بر كسانى كه پيش از ما بودند، قرار دادى! پروردگارا! آن چه طاقت تحمل آن را نداريم، بر ما مقرّر مدار! و آثار گناه را از ما بشوى! ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده! تو مولا و سرپرست مايى، پس ما را بر جمعيّت كافران، پيروز گردان‏.(5) و... برخی از دعاهای قنوت که در روایات اشاره شده است: «اللَّهُمَ‏ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا وَ عَافِنَا وَ اعْفُ عَنَّا فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير»؛ بار خدايا، ما را بيامرز و از گناهانمان درگذر و بر ما رحمت فرما و ما را عافيت عطا فرما و گناهانمان را در دنيا و آخرت عفو فرما كه همانا تو بر هر چيز توانايى‏.(6) «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُ‏ الْعَظِيمُ‏ سُبْحَانَ‏ اللَّهِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ مَا تَحْتَهُنَّ وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ‏ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏»؛ معبودى جز خداوند بردبار و بزرگوار نيست، معبودى جز خداوند بلند مرتبه بزرگ نيست، پاك و منزّه است خداوندى كه پروردگار آسمانها و زمينهاى هفتگانه و تمام موجودات در آنها و در ميان آنها [و بالا] و زير آنها و پروردگار عرش بزرگ مى‏باشد. و درود بر فرستادگان، و ستايش براى خداوندى كه پروردگار عالميان است‏.(7) در روایت آمده که اهل بیت (علیهم السلام) بر خواندن دعای فوق، مداومت داشته اند؛ البته این دعا ادامه دار و طولانی است که می توانید در این آدرس به کامل آن مراجعه فرمایید.(8) این دعا برای قنوت روز جمعه سفارش شده است: «لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ الْحَلِيمُ‏ الْكَرِيمُ‏ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبُّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ مَا فِيهِنَّ وَ مَا بَيْنَهُنَّ وَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا هَدَيْتَنَا بِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا أَكْرَمْتَنَا بِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا مِمَّنِ اخْتَرْتَهُ لِدِينِكَ وَ خَلَقْتَهُ لِجَنَّتِكَ اللَّهُمَ‏ لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب‏»(9) نکته: چون روز جمعه نسبت به روزهای دیگر، فضیلت بیشتری دارد، این دعا سفارش شده است؛ لذا معنایش این نیست که نباید در روزهای دیگر خوانده شود. ذکر رکوع و سجده ـ صلوات فرستادن «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام)‏ مَنْ قَالَ فِي رُكُوعِهِ وَ سُجُودِهِ وَ قِيَامِهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ - كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِمِثْلِ الرُّكُوعِ وَ السُّجُودِ وَ الْقِيَام‏»؛ امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: کسی که در رکوع، سجده و قیام، بگوید خداوندا بر محمد و آل محمد صلوات بفرست؛ خداوند ثواب رکوع و سجده و قیام مضاعفی برای او ثبت می کند.(10) ـ سه مرتبه تکرار ذکر در رکوع و سجده(11) ـ شصت مرتبه تکرار ذکر رکوع و سجده(12) در روایت دیگری آمده است که امام صادق (علیه السلام) ذکر رکوع و سجده را سی و چهار یا سی و سه مرتبه تکرار کرده اند.(13) ـ سجده طولانی «أَطِيلُوا السُّجُودَ فَمَا مِنْ عَمَلٍ أَشَدَّ عَلَى إِبْلِيسَ مِنْ أَنْ يَرَى ابْنَ آدَمَ سَاجِداً لِأَنَّهُ أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَعَصَى‏ وَ هَذَا أُمِرَ بِالسُّجُودِ فَأَطَاعَ فَنَجَا»؛ امام علی (علیه السلام) می فرمایند: سجده را طول دهيد؛ زيرا هيچ چيز براى ابليس سخت تر و ناخوشايندتر از اين نيست كه فرزند آدم را در حال سجده ببيند؛ چرا كه به او فرمان سجده كردن داده شد، اما سرپيچى كرد و انسان (فرزند آدم) امر به سجده شد و اطاعت کرد و نجات یافت.(14) ـ برخی از ذکرهایی که می توان برای طولانی کردن سجده، خواند و در روایات به آن ها اشاره شده است: «سُبُّوحٌ‏ قُدُّوسٌ‏ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ»(15) «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ‏ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ»(16) «يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ‏ وَ يَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ‏ ارْزُقْنِي وَ ارْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ الْوَاسِعِ فَإِنَّكَ‏ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيم‏»(17) «اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ وَ لَكَ أَسْلَمْتُ وَ عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ وَ أَنْتَ رَبِّي سَجَدَ وَجْهِي لِلَّذِي خَلَقَهُ وَ شَقَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ* تَبَارَكَ‏ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ‏»(18) «أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لَا يُطْفَأُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ جَدِيدُهَا لَا يَبْلَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ عَطْشَانُهَا لَا يَرْوَى وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ مَسْلُوبُهَا لَا يُكْسَى‏»(19) «سَجَدْتُ لَكَ تَعَبُّداً وَ رِقّاً لَا مُسْتَكْبِراً عَنْ عِبَادَتِكَ وَ لَا مُسْتَنْكِفاً وَ لَا مُتَعَظِّماً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِيلٌ خَائِفٌ مُسْتَجِير»(20)   پی نوشت ها: 1. ابن بابويه، من لا يحضره الفقيه‏، محقق/مصحح: غفارى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، ـ قم، 1413ق، ‏چاپ دوم‏، ج ‏1، ص 487، ح 1403. 2. ابراهیم: 14/ 41. 3. آل عمران: 3/ 8. 4. بقره: 2/ 201. 5. بقره: 2/ 286. 6. کلینی، الكافي، محقق/مصحح: غفاری و آخوندی، انتشارات دارالکتب اسلامیه ـ تهران، 1407ق، چاپ چهارم، ج ‏3، ص 340، ح 12. 7. ابن طاووس، على بن موسى، فلاح السائل و نجاح المسائل‏، ناشر: بوستان كتاب‏ ـ قم‏، 1406ق، چاپ اول‏، ص 134. 8. منسوب به على بن موسى ـ امام هشتم (عليه السلام)، الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا (عليه السلام‏)، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)‏، ناشر: مؤسسة آل البيت (عليهم السلام)‏ ـ مشهد، 1406ق‏، چاپ اول، ص 402. 9. الكافي، پیشین، ج ‏3، ص 426، ح 1. 10. همان، ج ‏3، ص 324، ح 13. 11. ثقفى، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال، الغارات(ط- القديمة)، محقق/مصحح: حسيني، ناشر: دار الكتاب الإسلامي‏ ـ قم‏، 1410ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 156. 12. الكافي، پیشین، ج ‏3، ص 329، ح 2. 13. همان، ح 3. 14. ابن بابويه، محمد بن على‏، الخصال‏، محقق/مصحح: غفارى، على اكبر، ناشر: جامعه مدرسين‏ ـ قم‏، 1362 ش‏، چاپ: اول‏، ج ‏2، ص 616. 15. كفعمى، المصباح للكفعمي(جنة الأمان الواقية)، ناشر: دار الرضي(زاهدي) ـ قم‏، چاپ 1405ق، چاپ دوم‏، ص 526. 16. همان. 17. الکافی، پیشین، ج ‏2، ص 551، ح 4. 18. همان، ج ‏3، ص 321، ح 1. 19. همان، ج ‏3، ص 328، ح 22. 20. همان، ح 23.  
موضوع قفل شده است