جمع بندی شوهر من به بهانه کرونا نمی خواهد روزه بگیرد، وظیفه من چیست؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شوهر من به بهانه کرونا نمی خواهد روزه بگیرد، وظیفه من چیست؟
شوهر من امسال به بهانه کرونا نمیخواد روزه بگیره. وظیفه من چیه؟ اگر در طول روز از من آب و غذا خواست باید براش آماده کنم؟ اگر آماده کنم مرتکب گناه میشم؟ مرجعم رهبر میشه نظر بقیه مراجع را هم بفرمایید. اگه تهیه غذا براش جایز نیست، آیا سرپیچی کردن زن از امر شوهر که ممکنه به کتک کشیده بشه و حتی منجر به طلاق بشه، جایزه؟
با نام و یاد دوست         کارشناسان بحث: استاد نور و استاد بدیع
شوهر من امسال به بهانه کرونا نمیخواد روزه بگیره. وظیفه من چیه؟ اگر در طول روز از من آب و غذا خواست باید براش آماده کنم؟ اگر آماده کنم مرتکب گناه میشم؟ مرجعم رهبر میشه نظر بقیه مراجع را هم بفرمایید.   اگه تهیه غذا براش جایز نیست، آیا سرپیچی کردن زن از امر شوهر که ممکنه به کتک کشیده بشه و حتی منجر به طلاق بشه، جایزه؟
با سلام و احترام درصورتی که بدون بیماری یا عذرموجه شرعی روزه نمیگیرند گناه و حرام است و آماده کردن غذا برای ایشان معاونت و همکاری در گناه بوده و جایز نیست و در امر حرام نباید از شوهر اطاعت کرد اما اگر عدم اطاعت از ایشان منجر به متلاشی شدن خانواده و طلاق و عسر و حرج یا مشقت غیرقابل تحمل باشد به حد ضرورت می توان اطاعت کرد یعنی اولا نباید با رغبت غذا آماده شود بلکه باید با کراهت قلبی و عملی باشد همچنین نهی از منکر لسانی واجب است و مثلا اگر با نان و پنیر یا غذای ساده مشکل برطرف می شود نباید غذای لذیذ تهیه شود. استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما اگر همسرتان سالم است و ترس عقلائی از ابتلای به کرونا در صورت روزه گرفتن ندارد باید روزه خود را بگیرد. شما نیز تا آنجا که میتوانید باید او را نسبت به وظیفه خود آشنا کنید و به او کمک کنید بتواند به آن عمل نماید. در مورد اهمیت روزه با او صمیمانه صحبت کنید و با محبت به او سعی کنید کاری کنید که به حرف و خواسته شما در این باره اهمیت دهد. اگر همسرتان واقعا نگرانی سلامتی خودش هست روزه می تواند به او کمک کند. اثار مثبت روزه داری در سلامت جسم را به او گوشزد کنید. با تقید به آموزه های دینی و الاق خوب الگوی عملی برای او باشید. وجوب قضا و کفاره روزه که به عهده او خواهد ماند به مراتب سخت تر از بجا آوردن آن در ماه مبارک رمضان است. این مطلب را به او متذکر شوید.  
برای سحری غذای مورد علاقه او را تهیه کنید و اوقات سحر را به گونه ای همراه با معنویت و نشاط مدیریت کنید تا برای بیدار شدن ترغیب شود. اینکه روزه تاثیری در ابتلای افراد سالم به کرونا ندارد را از زبان یک پزشک متخصص و یا یک عالم دینی به گوش او برسانید تا این بهانه از او گرفته شود. اگر خودتان عذری ندارید و روزه می گیرید بعید است از شما درخواست تهیه غذا و پذیرایی در طول روز را داشته باشد. اگر هم چنین درخواستی نمود بگویید روزه هستید و اذیت می شوید. سعی کنید غذا را برای سحر و افطار تهیه کنید تا اگر شوهرتان قصد دارد ناهار بخورد از غذای مانده از سحر استفاده کند. موضع منفی خود را همیشه نسبت به روزه خواری او حفظ کنید اما نگذارید این مسئله به مشاجره و زد و خورد منتهی شود. چراکه در این صورت تاثیر پذیری او از شما کم خواهد شد. برای سعادت و هدایت او دعا کنید.
جمع بندي پرسش: شوهر من قصد دارد امسال به بهانه کرونا  روزه نگيرد. وظیفه من چیست؟ اگر در طول روز از من آب و غذا خواست باید آماده کنم؟ اگر آماده کنم مرتکب گناه میشوم؟ سرپیچی کردن از امر شوهر ممکن است به کتک و حتی طلاق كشيده شود. در اين صورت چچه حكمي دارد؟ مرجعم رهبري است. پاسخ: درصورتی که بدون بیماری یا عذر موجه شرعی روزه نمیگیرند گناه و حرام است و آماده کردن غذا برای ایشان معاونت و همکاری در گناه بوده و جایز نیست و در امر حرام نباید از شوهر اطاعت کرد. اما اگر عدم اطاعت از ایشان منجر به متلاشی شدن خانواده و طلاق و عسر و حرج یا مشقت غیرقابل تحمل باشد به حد ضرورت می توان اطاعت کرد، یعنی اولا نباید با رغبت غذا آماده شود بلکه باید با کراهت قلبی و عملی باشد همچنین نهی از منکر لسانی واجب است و مثلا اگر با نان و پنیر یا غذای ساده مشکل برطرف می شود نباید غذای لذیذ تهیه شود.(1) در مورد اهمیت روزه با او صمیمانه صحبت کنید و با محبت به او سعی کنید کاری کنید که به حرف و خواسته شما در این باره اهمیت دهد. اگر همسرتان واقعا نگران سلامتی خودش هست روزه می تواند به او کمک کند. آثار مثبت روزه داری در سلامت جسم را به او گوشزد کنید. با تقید به آموزه های دینی و اخلاق خوب الگوی عملی برای او باشید. وجوب قضا و کفاره روزه که به عهده او خواهد ماند به مراتب سخت تر از بجا آوردن آن در ماه مبارک رمضان است. این مطلب را به او متذکر شوید. برای سحری غذای مورد علاقه او را تهیه کنید و اوقات سحر را به گونه ای همراه با معنویت و نشاط مدیریت کنید تا برای بیدار شدن ترغیب شود. اینکه روزه تاثیری در ابتلای افراد سالم به کرونا ندارد را از زبان یک پزشک متخصص و یا یک عالم دینی به گوش او برسانید تا این بهانه از او گرفته شود. اگر خودتان عذری ندارید و روزه می گیرید بعید است از شما درخواست تهیه غذا و پذیرایی در طول روز را داشته باشد. اگر هم چنین درخواستی نمود بگویید روزه هستید و اذیت می شوید. سعی کنید غذا را برای سحر و افطار تهیه کنید تا اگر شوهرتان قصد دارد ناهار بخورد از غذای مانده از سحر استفاده کند. موضع منفی خود را همیشه نسبت به روزه خواری او حفظ کنید اما نگذارید این مسئله به مشاجره و زد و خورد منتهی شود. چراکه در این صورت تاثیر پذیری او از شما کم خواهد شد. برای سعادت و هدایت او دعا کنید.   پي نوشت: 1. استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم
موضوع قفل شده است