آیا داعش مجری احکام قرآن نبود؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا داعش مجری احکام قرآن نبود؟
سلام لطفا این شبهه رو پاسخ بدهید: اول: تو قران نوشته شده: کفار رو بکشید ، پس داعش داره همون دستور قرانو اجرا میکنه
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صدیق
تو قران نوشته شده: کفار رو بکشید ، پس داعش داره همون دستور قرانو اجرا میکنه
باسلام و عرض ادب برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است مقدمه ای را عرض کنم. قران کریم به اختصار یک منظومه معرفتی-رفتاری را معرفی میکند که البته به جهت اختصار فهم آن نیازمند مفسری و مبیّن است. به همین جهت، برای فهم دقیق از منطق قران کریم نیازمند این هستیم که به سنت مفسرین اصیل قران کریم که رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه و آله) و پس از ایشان ائمه هدی(علیهم السلام) هستند، مراجعه کنیم. بدین وسیله هست که متوجه میشویم از جهات مختلف، تفاوت های زیادی بین داعش و اسلام ناب وجود دارد. در غیر این صورت، برخلاف دستور خداوند و نص رسول گرامی اسلام، عده ای از همین مسلمانان و مخاطبان اولیه قران کریم به مخالفت با خلیفه منصوب حضرت میپردازند و به استناد به همین کتاب مقدس، به جنگ ایشان روی می آورند. پس باید دقت کرد که صرف مشابهت ظاهری بین ادعا و رفتار نمیتوان حکم به یکی بودن مسلک و نیت نیز نمود. بنابراین گرچه این گروه نیز ادعا دارند که به آیات قران کریم و آیاتی که حکم به جهاد و مقاتله بامشرکان عمل میکنند(1) ولی اشکال کار اینجاست که این سخن، صرف ادعاست و تفاوتهای اصیل و عمیقی بین آنها و آموزه های اصیل اسلام وجود دارد. برخی از این تفاوتها عبارتند از:  
الف. تفاوت در هدف: اصلی‌ترین هدف کلیه ادیان آسمانی هدایت بشریت به سمت رستگاری انسان‌ها است که دین اسلام نیز از آن مستنثناً نیست تا جایی که خداوند متعال در قرآن کریم در چندین آیه به تعابیر مختلف، هدایت را عامل اصلی دعوت انبیاء معرفی می‌کند: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا»: و آنان را پیشوای مردم ساختیم تا (خلق را) به امر ما هدایت کنند..(2) به همین جهت است که در سیره حضرات معصومین(علیهم السلام) جنگ آخرین مرحله و به عنوان "آخر الدواء الکی" بود. در حالیکه هدفی که داعش برای خود معرفی کرده است، از بین بردن افرادی است که مثل آنان فکر نمیکنند و نه هدایت ایشان. در این میان نیز شروع پیکار خود را شیعیان قرار داده است.  
ب. تفاوت در دسته مقابل در جنگ: جنگهای صدر اسلام و زمان حیات پیامبر شکل گرفت، همگی با مشرکان و کفار بود نه با مسلمانان. در حالیکه امروز میبینم که داعش به استناد فهم اشتباه خود از دین، با مسلمانان در جنگ است. اینان مدعی اندکه شیعیان که در نقطه مقابل و هدف اول جنگ داعش قرار دارند، مشرکند و از دایره اسلام خارج شده اند در حالیکه این سخنشان نیز برخلاف نص صریح قران کریم و سیره رسول اکرم است. به عنوان مثال خداوند متعال به صراحت بیان میکند که اگر در میدان جنگ کسی ادعا کرد که مسلمان است و شهادتین را جاری کرد، نباید مقاتله شود و باید او را استنثنا کرد: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ ۚ»: ای اهل ایمان، چون در راه خدا (برای جهاد با کفّار) بیرون روید (در کار دشمن) تحقیق و جستجو کنید و به آن کس که اظهار اسلام کند و به شما سر تسلیم فرود آورد نسبت کفر مدهید تا (مال و جانش را بر خود حلال کنید و) از متاع ناچیز دنیا چیزی غنیمت برید، که غنایم بی‌شمار نزد خداست.(3) بر اساس این آیه شریفه ما حق نداریم به کسی که حتی ادعای اسلام میکند، حتی اگر این اظهار اسلامش ظاهری است، بگوییم مسلمان نیست. تاچه رسد به کسی که بر اساس مناسک و اعمال نیز مسلمان است و حال ما با او اختلاف مبنایی داریم. بنابراین این جنگ و مقاتله مورد تایید قران کریم نیز نیست تا چه رسد به سیره پیشوایان دین.  
ج. تفاوت در روشها: نکته دیگر در تفاوت بین داعش و اسلام ناب، روش اجرای این دو است. عملکرد یپشوایان دین نشان از هدف ایشان در جنگ ومقاتله با کفار دارد. به همین جهت، میبینیم که جنگهایی که در صدر اسلام و زمان حیات و هدایت پیامبر اکرم(صلوات الله علیه) صورت میگیرد، نشانی از خشونت بیش از حد و رفتارهای حیوانی نمیبینیم. همچنین اسلام هرگز اجازه کشتار کودکان، زنان و پیران زمین‌گیر را نمی‌دهد تا جایی که حتی در برخی روایات از کشتن زنی که در دارالحرب وارد جنگ با مسلمانان شده است نیز تا جایی که امکان داشته باشد پرهیز داده شده است. تا چه رسد به اینکه به خانه آنان در دیار اسلامی وارد شوند و آنان را از خانه و کاشانه خود بیرون کشیده و به قتل و غارت ایشان پرداخته شود. به عنوان مثال، در روایتی از امام صادق(علیه السلام) به این سیره حضرت اشاره شده است: «لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ قِتَالِ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ فِی دَارِ الْحَرْبِ إِلَّا أَنْ یُقَاتِلُوا فَإِنْ قَاتَلَتْ أَیْضاً فَأَمْسِکْ عَنْهَا مَا أَمْکَنَکَ وَ لَمْ تَخَفْ خَلَلًا فَلَمَّا نَهَى عَنْ قَتْلِهِنَّ فِی دَارِ الْحَرْبِ کَانَ فِی دَارِ الْإِسْلَامِ أَوْلَى‏»: پیامبر نهی کرد از کشتن زنان و کودکان در دار الحرب مگر اینکه آنان نیز وارد قتال شوند، با این حال حتی اگر زنی وارد قتال شد نیز باز هم تا جایی که امکان دارد از کشتن او صرف‌نظر کن، پس وقتی پیامبر در دار الحرب کشتن زنان را ممنوع ساخته است در دار الاسلام به طریق اولی ممنوعیت مشخص است.(4) حال آنکه این گروه در عمل خود بزرگترین جنایات را مرتکب میشود و با سر بریدن حداکثری و رفتار ددمنشانه نشان از خوی حیوانی خود دارد ونشان میدهد که به هیچ اصل انسانی پایبند نیست. زنان و کودکان را از خانه خود بیرون کشیده و به قتل میرساند و اسیر میکند.  
اینها تفاوتهای عمده ای بود که نشان از پوچ بودن ادعای داعش در پیروی از احکام اسلام ناب و سیره رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه) دارد و نشان میدهد که استناد دادن رفتار داعش به قران کریم، ادعای نابجایی است.   موفق باشید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشتها: 1. از جمله به آیات و آیه 36 سوره توبه و 191 سوره مبارکه بقره که  دستور جهاد با مشرکان و کشتن ایشان را میدهد. 2. سوره انبیاء، آیه 73 3. سوره نساء، آیه94 4. اصول کافی، ج5، ص29.