جمع بندی نوع پوشش در اسلام

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated در include_once() (خط 29 از /home/askdinorg/domains/askdin.com/public_html/sites/all/modules/bbcode/bbcode.module).

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
نوع پوشش در اسلام

با سلام
با توجه به موازین مطرح شده در اسلام آیا رنگ خاصی از لباس مکروه یا حرام است؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عمار

[TD][/TD]

[=arial]سلام علیکم
در روایات ما هیچ رنگی فی نفسه حرام نشده است . یعنی ما روایتی نداریم که مطلقا گفته باشد لباسی که رنگش فلان باشد پوشیدنش حرام است.
ممکنه حالا در پوشش بعضی رنگ ها از جنبه های دیگه مثل جلب توجه کردن حرام باشد که ربطی به نفس رنگ ندارد بلکه از جنبه های دیگر است که کارشناسان فقه در تاپیک هایی قبلا بحث کردند.
روايتي از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل شده كه: «كسي كه لباس شهرت بپوشد (يعني لباسي كه باعث شود انگشت نما شود و بخاطر پوشيدن آن لباس مشهور شود) در قيامت خداوند متعال از او روي گردان مي شود.»(1)

اما در مورد بعضی رنگ ها داریم که کراهت دارند که اونم نه همیشه و نه زن و مرد، بلکه هر دو استثنائاتی دارد.

داشتن کراهت مثلا برای رنگ مشکی در روایات اشاره شده است.(2) اما در همین مورد استثناهایی است:

عدة من اصحابنا عن احمد بن ابی عبدالله عن بعض اصحابه رفعه قال: کان رسول الله یکره السواد الا فی ثلاث الخف و العمامة و الکساء ..
پیامبر اکرم(ص) از پوشش سیاه کراهت داشت مگر در سه مورد: خفّ (نوعی کفش چرمی نازک) عمامه و کساء.(3)

یا لباس مشکی برای بانوان کراهتی ندارد. همچنین در مراسم عزاداری استثنا شده.

در حلية المتقين مرحوم مجلسي آمده: «بهترين رنگ ها در لباس سفيد است و بعد از آن زرد و بعد از آن سبز و بعد از آن «سرخ نيمرنگ» و كبودي و عدسي. اما لباس هايي كه مكروهند عبارتند از «سرخ تيره» خصوصاً در نماز و پوشيدن جامه سياه الا در مواردی که بالا عرض شد.

در حديثي از امام صادق ـ عليه السلام ـ مي‌خوانيم كه «جامه سرخ تيره پوشيدن، مگر براي نو داماد كراهت دارد.»(4)
امام باقر ـ عليه السلام ـ از پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت مي‌كند كه خطاب به علي(ع) مي‌فرمايد: «لباس قرمز نپوش. چرا كه آن از لباس هاي شيطان و ابليس است.»(5)

پی نوشت ها:
1. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج8، ص 418.
1. فروع کافی، ج 2، کتاب الصلاة باب اللباس الذی تکره الصلاة فیه و ما لا تکره، ص 397، فروع کافی ج 6 کتاب الزی والتجمل باب لبس السواد، ص 449، وسائل الشیعه، ج 3، کتاب الصلاه ابواب لباس المصلی، باب 19، باب کراهة لبس السواد الاّ ...
2. کلینی، فروع کافی، ج 6، کتاب الزیّ والتجمل باب لبس السواد، روایت یک، ص 449..
3. مجلسی، محمدباقر، حلیة المتقین، ص 15ـ14.
4. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج2، ص 317 باب 44 از ابواب لباس المصلی.

عمار;1028138 نوشت:

یا لباس مشکی برای بانوان کراهتی ندارد. همچنین در مراسم عزاداری استثنا شده.

با سلام
امکان داره حدیث مربوط به آن را نیز بفرمائید؟ ممنون

فروردین;1028214 نوشت:
امکان داره حدیث مربوط به آن را نیز بفرمائید؟ ممنون

[=arial] حسن بن ظریف بن ناصح از پدرش از حسین بن یزید از عمر بن علی بن الحسین نقل می کند: « وقتی حسین بن علی(ع) کشته شد ، زنان بنی هاشم جامه ها وعباهای سیاه به تن کردند وازسرما وگرما شکایتی ننمودند ودراین حال علی بن حسین (ع) برای مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد.»(1)
مرحوم کلینى نقل مى‏کند که سلیمان بن راشد از پدرش نقل کرد: امام سجاد(ع) را دیدم که جبّه‏اى جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانى کبود رنگ پوشیده بود.(2)

پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران او، زنان بنی هاشم و طایفة قریش برای امام حسین(ع) لباس سیاه پوشیدند.(3)

مسعودى در اثبات الوصیه چنین روایت کرده که امام مجتبى (ع) پس از دفن پدر، در مسجد کوفه خطبه خواند در حالى که عمامه‏اى سیاه بر سر و طیلسانى(4) مشکى در بر داشت. (5)
داوود رقى مى‏گوید: «شیعیان از امام صادق (ع) درباره پوشیدن لباس مشکى سؤال کردند، در حالى که دیدم آن حضرت نشسته است و جبه‏اى سیاه بر تن و قلنسوه‏ (6) مشکین بر سر و چکمه‏اى سیاه با آستر مشکى در پاى دارد. ایشان قسمتى از آن را پاره ساخت و فرمود. اما ان قطنه أسود. و أخرج منه قطناً أسود ثم قال: بیض قلبک و ألبس ما شئتک؛ (7) آگاه باش که پنبه آن سیاه است. مقدارى از پنبه را بیرون کشید و فرمود دل را سفید کن، آنگاه هر چه خواستى بپوش».

روایت های بیشتر و بحث پیرامون لباس مشکی در عزاداری را در این لینک مشاهده کنید:
http://www.askquran.ir/showthread.php?t=12893

[=arial]
و صاحب جواهر روایات مربوط به کراهت سیاه پوشی را شامل زنان ندانسته و می فرماید: «طبق تصریح کتاب های متعددی از علمای امامیه، کراهت پوشش سیاه مختص مردان است، زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است،‌ و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیشتر را تأمین می کند.»(8)

1. شیخ حرعاملی ، وسائل الشیعه ج2 ،ص357.
2. همان، ص 361.
3. حسین رجبی، پاسخ به شبهات عزاداری، ص 105.
4. جامه‏اى بلند و گشاد که بر دوش مى‏اندازند.
5. اثبات الوصیة للامام على بن ابیطالب، ص 133، باب فى امامة الحسن (ع).
6. نوعى کلاه دراز.
7. علل الشرایع، شیخ صدوق، ج 2، ص 347، باب 56، العلة التى من أجلها لا تجوز الصلاة فى سواد.
8. [=arial]جواهر، ج۸ ص۲۳۵.


عمار;1028224 نوشت:

و صاحب جواهر روایات مربوط به کراهت سیاه پوشی را شامل زنان ندانسته و می فرماید: «طبق تصریح کتاب های متعددی از علمای امامیه، کراهت پوشش سیاه مختص مردان است، زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است،‌ و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیشتر را تأمین می کند.»

سلام مجدد
روایاتی که در مورد کراهت نداشتن سیاه پوشی ذکر فرمودید به عزاداری مربوط بودند، به جز این مورد که استنباط صاحب جواهر است و به کتب دیگر علما استناد فرموده اند.

آیا این نظر مستند به آیات و روایات هم هست؟ آیا حدیثی داریم که پوشیدن لباس سیاه برای زنان را در غیر ایام عزاداری نیز غیر مکروه دانسته باشد؟

و آیا صرفا مکروه نیست یا اینکه واجب است؟

فروردین;1028262 نوشت:
آیا این نظر مستند به آیات و روایات هم هست؟ آیا حدیثی داریم که پوشیدن لباس سیاه برای زنان را در غیر ایام عزاداری نیز غیر مکروه دانسته باشد؟

و آیا صرفا مکروه نیست یا اینکه واجب است؟


[=arial]سلام علیکم
روایتی که عدم کراهت لباس مشکی برای زنان را ذکر کرده باشد وجود ندارد و تنها در مورد چادر است که آن هم طبق قرائن استدلال به نداشتن کراهت آن شده است.
هر چند که فرمودند روایاتی که از ظاهر آن ها کراهت سیاه پوشی استفاده می شود، از نظر سند ضعیف اند. مرحوم صاحب جواهر و آیت اللَّه خویی به ضعف سند آن ها تصریح کرده اند.(1)

1. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، نجفی، محمد حسن بن شیخ باقر بن شیخ عبد الرحیم، محقّق / مصحّح: قوچانی، عباس، آخوندی، علی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا، چاپ هفتم، ج 8، ص 233.

[=arial]فی شرح العروة الوثقی، موسوی خویی، سید ابو القاسم، موسسة احیاء آثار الامام الخوئی، قم، 1418 قمری، چاپ اول، ج 12، ص 426.

عمار;1028412 نوشت:

سلام علیکم
روایتی که عدم کراهت لباس مشکی برای زنان را ذکر کرده باشد وجود ندارد و تنها در مورد چادر است که آن هم طبق قرائن استدلال به نداشتن کراهت آن شده است.
هر چند که فرمودند روایاتی که از ظاهر آن ها کراهت سیاه پوشی استفاده می شود، از نظر سند ضعیف اند. مرحوم صاحب جواهر و آیت اللَّه خویی به ضعف سند آن ها تصریح کرده اند.(1)

با سلام و تشکر از پاسخ شما
وقتی سندی بر مکروه نبودن لباس مشکی نداریم، قاعدتا دلیلی بر واجب بودن لباس مشکی برای خانمها هم وجود نداره.
پس اجبار به داشتن پوشش مشکی فاقد سند دینی است.

فروردین;1028417 نوشت:
پس اجبار به داشتن پوشش مشکی فاقد سند دینی است.

[=arial]جایی اجبار به پوشش مشکی در دین نشده است!!
آنچه در شرع ما واجب می باشد حجاب است و چون رنگ سیاه در دفع نگاه نامحرم تاثیر بیشتری دارد به همین خاطر مورد استفاده است.
رنگ پوشش حجاب به گونه ای باید باشد تا اثرات تحریک کنندگی و شهوت برانگیزی نداشته باشد. (1) از همین رو می بینیم پس از نزول آیه حجاب، زنان انصار نیز رنگ مشکی را برای پوشش خود انتخاب نمودند و این اقدام زنان نه تنها از سوی پیامبر خدا (ص) رد نشد؛ بلکه مورد تأیید ضمنی ایشان نیز قرار گرفت.

وقتی آیه جلباب نازل شد(2) زنان انصار از خانه هایشان خارج شدند، در حالی که پوشش های مشکی بر تن داشتند.(3) بعضی از تفاسیر مهم، مانند تفسیر الدرالمنثور سیوطی، روح المعانی و تفسیر المیزان(4) نیز در ذیل آیه جلباب جریان تاریخی پیش گفته را نقل کرده اند که سکوت پیامبر اکرم (ص) در مقابل رنگ مشکی پوشش زنان انصار، دلیل بر تقریر و تأیید آن است.

علاوه بر آنچه گفته شد شواهد لغوی فراوانی نیز برای اثبات این مدعا وجود دارد که اساساً در ریشه لغوی جلباب رنگ مشکی اخذ شده است.

هم چنین در برخی از کتاب هایی که درباره انواع لباس های اسلامی نوشته شده، جلباب به پوشش گسترده و گشاد مشکی مانند چادر که زن روی لباس های دیگر می پوشد، معنا شده است.(5) در نتیجه می توان از مجموع شواهد لغوی، تفسیری و تاریخی مذکور، به روشنی استفاده نمود که رنگ جلباب و چادر زنان هنگام نزول آیه شریفه، مشکی بوده است؛ و رنگ مشکی چادر منشأ و ریشۀقرآنی دارد.

1 . داور، ناجيه، بشارت، قم، 1383، ص 32-/ 37، دفتر تبليغات.
2 .(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ) «اى پيامبر! به‏همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‏هاى(پوشش‏هاى بلند) خود را بر خويش فروافكنند»( احزاب( 33)، آيه 59).
3 . سنن، ابى داود، ج 2، ص 182؛ عون المعبود، شرح سنن ابى داود، ج 11، ص 159.
4 . ترجمه الميزان، ج 16، ص: 517.
5 . الجلباب: كساء اسود تلبسه المرأة فوق ثيابها، الخطيب العدنانى، الملابس و الزينة فى الاسلام، فى اسماء و انواع الملابس القديمه و الحديثه، ص 190.

جمع بندی: پرسش: با توجه به موازین مطرح شده در اسلام آیا رنگ خاصی از لباس مکروه یا حرام است؟بین زن و مرد متفاوت است؟   پاسخ: در روایات ما هیچ رنگی فی نفسه حرام نشده است . یعنی ما روایتی نداریم که مطلقا گفته باشد لباسی که رنگش فلان باشد پوشیدنش حرام است. ممکنه حالا در پوشش بعضی رنگ ها از جنبه های دیگه مثل جلب توجه کردن حرام باشد که ربطی به نفس رنگ ندارد بلکه از جنبه های دیگر است که کارشناسان فقه در تاپیک هایی قبلا بحث کردند. روايتي از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نقل شده كه: «كسي كه لباس شهرت بپوشد (يعني لباسي كه باعث شود انگشت نما شود و بخاطر پوشيدن آن لباس مشهور شود) در قيامت خداوند متعال از او روي گردان مي شود.»(1) اما در مورد بعضی رنگ ها داریم که کراهت دارند که اونم نه همیشه و نه زن و مرد، بلکه هر دو استثنائاتی دارد. داشتن کراهت مثلا برای رنگ مشکی در روایات اشاره شده است.(2) اما در همین مورد استثناهایی است: عدة من اصحابنا عن احمد بن ابی عبدالله عن بعض اصحابه رفعه قال: کان رسول الله یکره السواد الا فی ثلاث الخف و العمامة و الکساء .. پیامبر اکرم(ص) از پوشش سیاه کراهت داشت مگر در سه مورد: خفّ (نوعی کفش چرمی نازک) عمامه و کساء.(3) یا لباس مشکی برای بانوان کراهتی ندارد. همچنین در مراسم عزاداری استثنا شده. در حلية المتقين مرحوم مجلسي آمده: «بهترين رنگ ها در لباس سفيد است و بعد از آن زرد و بعد از آن سبز و بعد از آن «سرخ نيمرنگ» و كبودي و عدسي. اما لباس هايي كه مكروهند عبارتند از «سرخ تيره» خصوصاً در نماز و پوشيدن جامه سياه الا در مواردی که بالا عرض شد. در حديثي از امام صادق ـ عليه السلام ـ مي‌خوانيم كه «جامه سرخ تيره پوشيدن، مگر براي نو داماد كراهت دارد.»(4) امام باقر ـ عليه السلام ـ از پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روايت مي‌كند كه خطاب به علي(ع) مي‌فرمايد: «لباس قرمز نپوش. چرا كه آن از لباس هاي شيطان و ابليس است.»(5) اینکه برای زنان کراهت دارد و برای عزاداری استثنا شده است مستند است به روایات: حسن بن ظریف بن ناصح از پدرش از حسین بن یزید از عمر بن علی بن الحسین نقل می کند: « وقتی حسین بن علی(ع) کشته شد ، زنان بنی هاشم جامه ها وعباهای سیاه به تن کردند وازسرما وگرما شکایتی ننمودند ودراین حال علی بن حسین (ع) برای مراسم عزاداری آنان غذا آماده می کرد.»(6) مرحوم کلینى نقل مى‏کند که سلیمان بن راشد از پدرش نقل کرد: امام سجاد(ع) را دیدم که جبّه‏ اى جلو باز و سیاه رنگ و طیلسانى کبود رنگ پوشیده بود.(7) پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران او، زنان بنی هاشم و طایفة قریش برای امام حسین(ع) لباس سیاه پوشیدند.(8)   مسعودى در اثبات الوصیه چنین روایت کرده که امام مجتبى (ع) پس از دفن پدر، در مسجد کوفه خطبه خواند در حالى که عمامه ‏اى سیاه بر سر و طیلسانى(9) مشکى در بر داشت. (10) داوود رقى مى‏گوید: «شیعیان از امام صادق (ع) درباره پوشیدن لباس مشکى سؤال کردند، در حالى که دیدم آن حضرت نشسته است و جبه‏ اى سیاه بر تن و قلنسوه‏ (11) مشکین بر سر و چکمه ‏اى سیاه با آستر مشکى در پاى دارد. ایشان قسمتى از آن را پاره ساخت و فرمود. اما ان قطنه أسود. و أخرج منه قطناً أسود ثم قال: بیض قلبک و ألبس ما شئتک؛ (12) آگاه باش که پنبه آن سیاه است. مقدارى از پنبه را بیرون کشید و فرمود دل را سفید کن، آنگاه هر چه خواستى بپوش». و صاحب جواهر روایات مربوط به کراهت سیاه پوشی را شامل زنان ندانسته و می فرماید: «طبق تصریح کتاب های متعددی از علمای امامیه، کراهت پوشش سیاه مختص مردان است، زیرا شارع مقدس پوشش غلیظ تر و بیشتری برای زنان هنگام مواجهه با نامحرم قرار داده است،‌ و رنگ مشکی در مقایسه با رنگ های دیگر به نحو بهتری پوشش غلیظ تر و بیشتر را تأمین می کند.»(13) پی نوشت ها: 1. محمدی ری شهری، میزان الحکمه،چاپ سوّم، قم، دارالحدیث، 1381 هـ .ش، ج8، ص 418. 2. فروع کافی،دار الکتب الإسلامیة، تهران - ایران، 1407 ق، ج 2، کتاب الصلاة باب اللباس الذی تکره الصلاة فیه و ما لا تکره، ص 397، فروع کافی ج 6 کتاب الزی والتجمل باب لبس السواد، ص 449، وسائل الشیعه، ج 3، کتاب الصلاه ابواب لباس المصلی، باب 19، باب کراهة لبس السواد الاّ ... 3. کلینی، فروع کافی،دار الکتب الإسلامیة، تهران - ایران، 1407 ق، ج 6، کتاب الزیّ والتجمل باب لبس السواد، روایت یک، ص 449.. 4. مجلسی، محمدباقر، حلیة المتقین، ص 15ـ14. 5. حر عاملی، محمد بن حسن - محقق:حسینی جلالی، محمدرضا - محقق:مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث،قم،1414 ق، ج2، ص 317 باب 44 از ابواب لباس المصلی. 6. وسائل الشیعه، همان، ج2 ،ص357. 7. همان، ص 361. 8. حسین رجبی، پاسخ به شبهات عزاداری، ص 105. 9. جامه‏اى بلند و گشاد که بر دوش مى‏اندازند. 10. اثبات الوصیة للامام على بن ابیطالب، ص 133، باب فى امامة الحسن (ع). 11. نوعى کلاه دراز. 12. علل الشرایع، شیخ صدوق، ج 2، ص 347، باب 56، العلة التى من أجلها لا تجوز الصلاة فى سواد. 13. جواهر، ج۸ ص۲۳۵.
سلام منظور از کساء چیست؟   پیامبر اکرم(ص) از پوشش سیاه کراهت داشت مگر در سه مورد: خفّ (نوعی کفش چرمی نازک) عمامه و کساء.(3)   مجلسی، محمدباقر، حلیة المتقین، ص 15ـ14.