جمع بندی چرا حرم ها و مکان های متبرکه تعطیل نمی شوند؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا حرم ها و مکان های متبرکه تعطیل نمی شوند؟
سلام چرا با وجود گشترش روز افزون ویروس علما با تعطیلی اماکن مذهبی قم نظیر حرم حضرت معصومه(س) مقاومت می کنند؟ در صورتی که این مکانها عاملی موثر در شیوع ویروس میتوانند باشند؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
چرا با وجود گشترش روز افزون ویروس علما با تعطیلی اماکن مذهبی قم نظیر حرم حضرت معصومه(س) مقاومت می کنند؟ در صورتی که این مکانها عاملی موثر در شیوع ویروس میتوانند باشند؟
در این خصوص مخالفتی از سوی آستان های مقدسه وجود نداشته است، بلکه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت بهداشت و ستاد کنترل کرونا بوده که از دیروز با دستور وزیر بهداشت دربهای حرم ها بسته شد.
مسلم said in بسم الله الرحمن الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
چرا با وجود گشترش روز افزون ویروس علما با تعطیلی اماکن مذهبی قم نظیر حرم حضرت معصومه(س) مقاومت می کنند؟ در صورتی که این مکانها عاملی موثر در شیوع ویروس میتوانند باشند؟
به هر حال در این خصوص مخالفتی ازط سوی آستان های مقدسه وجود نداشت، بلکه تصمیم گیری در این خصوص بر عهده وزارت بهداشت و ستاد کنترل کرونا بوده است که از دیروز با دستور وزیر بهداشت دربهای حرم ها بسته شد.
شرمنده ولی وزارت بهداشت بود که میخواست اماکن مذهبی تعطیل بشن ولی افرادی مثل سعیدی مخالف بودن و این اماکن رو مایه شفا میدانستند.هر چند الان به تازگی خبر رسیده دیگه مجبور شدن به طور موقت ببندن
شرمنده ولی وزارت بهداشت بود که میخواست اماکن مذهبی تعطیل بشن ولی افرادی مثل سعیدی مخالف بودن و این اماکن رو مایه شفا میدانستند.هر چند الان به تازگی خبر رسیده دیگه مجبور شدن به طور موقت ببندن
ببینید تعطیلی مراکز متناسب با ضرورت پیش می رود، هر چه یک خطر جدی تر میشود مراکز بیشتری بسته میشود؛ هنوز در برخی کشورها مثل انگلستان مدارس و دانشگاه ها باز است. به همین خاطر آیت الله سعیدی از آنجا که معتقد بود حرم حضرت معصومه ملجأ و پناهگاه مردم است تعطیلی آن به مصلحت نیست، و بهتر است باز بماند، اما با گسترش کرونا و امر وزارت بهداشت که رهبری تبعیت از آن را واجب دانسته است این مسئله محقق شد و هیچ مخالفتی از سوی تولیت آستان های مقدسه نشد.  
مسلم said in شرمنده ولی وزارت بهداشت بود
شرمنده ولی وزارت بهداشت بود که میخواست اماکن مذهبی تعطیل بشن ولی افرادی مثل سعیدی مخالف بودن و این اماکن رو مایه شفا میدانستند.هر چند الان به تازگی خبر رسیده دیگه مجبور شدن به طور موقت ببندن
ببینید تعطیلی مراکز متناسب با ضرورت پیش می رود، هر چه یک خطر جدی تر میشود مراکز بیشتری بسته میشود؛ هنوز در برخی کشورها مثل انگلستان مدارس و دانشگاه ها باز است. به همین خاطر آیت الله سعیدی از آنجا که معتقد بود حرم حضرت معصومه ملجأ و پناهگاه مردم است تعطیلی آن به مصلحت نیست، و بهتر است باز بماند، اما با گسترش کرونا و امر وزارت بهداشت که رهبری تبعیت از آن را واجب دانسته است این مسئله محقق شد و هیچ مخالفتی از سوی تولیت آستان های مقدسه نشد.  
ظاهرا شما خیلی به مسائل ساده نگاه میکنید.و خیلی راحت میگذرید. حسیبن طائب رئیس اطلاعات سپاه در این جلسه روبرو شده؛ او اعلام کرده بود قم، «آبروی اسلام» است و قرنطینه آن موجب سوءاستفاده رسانه‌های آمریکایی می‌شود. سید محمد سعیدی، تولیت حرم  فاطمه معصومه و امام جمعه قم ، در واکنش به شیوع کرونا  در قم و احتمال قرنطینه این شهر گفت «ترامپ ، این مرد خبیث و کثیف و شرور، شهر مقدس قم را هدف قرار داده و به بهانه پدیده کرونا می‌خواهد ضربه فرهنگی و حیثیتی به قم بزند. ترامپ خائن و مزدوران داخلی آرزوی شکست قم را به گور خواهند برد.» سعیدی حرم معصومه را «دارالشفا» دانست که مردم بروند و بابت امراض روحی و جسمی از آن شفا بگیرند. در ۷ اسفند ۹۸ وبسایت حرم معصومه با انتشار یادداشتی ضمن اعتراض به تصمیم شورای تأمین استان قم برای ضدعفونی کردن حرم، مدعی شد «سازه‌های آن حرم، به دلیل استفاده از نقره در بالاترین سطح آنتی‌باکتریایی و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت حرم در واکنش به درخواست تعطیلی موقت حرم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا گفت «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.» اسد الله بیات مرجع تقلید شیعه، در پاسخ به یک استفتا پیرامون تعطیلی موقت حرم و اماکن مذهبی:   «در این مورد ملاک نظر مسئولان بهداشت و درمان بوده و اگر آنها توصیه به تعطیلی یا محدودیت تردد داشته باشند، عمل به این توصیه واجب شرعی بوده و تخلف از آن مشروع نیست.»   پس با اینکه ویروس تا همین اواخر شهر قم رو جزو استانهای خطرناک تبدیل کرده بود اما این علما با تعطیلی مخالفت میکردن و نقل قولهایشان هم گویای این مدعاست.تا اینکه به قول شما وقتی دیدن رهبر تبعیت از وزارت بهداشت رو واجب میدونه مجبور شدن کوتاه بیان. بخدا آدم از دست بعضی ازین علما چیکار کنه؟
بی ادعای عزیز، این اتفاقات فرصتهایی برای بازنگری و به روز شدن دیدگاههاست. شاید سریال "نردبان آسمان" رو دیده باشید که چطور برخی علمای دینی قدیم با غیاث الدین جمشید کاشانی (منجم) به خاطر پیش بینی خورشید گرفتگی مخالفت میکردند و آن را مخالف با اختیار خدا تصور مینمودند، اما امروزه بحث جبر و اختیار به شکل به روز شده تری مطرح میشه که با علم در تضاد قرار نمیگیره. آمدن دوش حمام هم باعث شد که در مورد حکم آبی که از شیر آب خارج میشه تفکر بشه و احکام کاملتر بشن ..  الآن هم داره دیدگاه جامعه نسبت به مسئله شفا به روز میشه و دیدگاهها و فلسفه های به روز تری در این خصوص مطرح میشن.
بی ادعا said in شرمنده ولی وزارت بهداشت بود
مسلم said in شرمنده ولی وزارت بهداشت بود
ظاهرا شما خیلی به مسائل ساده نگاه میکنید.و خیلی راحت میگذرید. حسیبن طائب رئیس اطلاعات سپاه در این جلسه روبرو شده؛ او اعلام کرده بود قم، «آبروی اسلام» است و قرنطینه آن موجب سوءاستفاده رسانه‌های آمریکایی می‌شود. سید محمد سعیدی، تولیت حرم  فاطمه معصومه و امام جمعه قم ، در واکنش به شیوع کرونا  در قم و احتمال قرنطینه این شهر گفت «ترامپ ، این مرد خبیث و کثیف و شرور، شهر مقدس قم را هدف قرار داده و به بهانه پدیده کرونا می‌خواهد ضربه فرهنگی و حیثیتی به قم بزند. ترامپ خائن و مزدوران داخلی آرزوی شکست قم را به گور خواهند برد.» سعیدی حرم معصومه را «دارالشفا» دانست که مردم بروند و بابت امراض روحی و جسمی از آن شفا بگیرند. در ۷ اسفند ۹۸ وبسایت حرم معصومه با انتشار یادداشتی ضمن اعتراض به تصمیم شورای تأمین استان قم برای ضدعفونی کردن حرم، مدعی شد «سازه‌های آن حرم، به دلیل استفاده از نقره در بالاترین سطح آنتی‌باکتریایی و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت حرم در واکنش به درخواست تعطیلی موقت حرم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا گفت «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند. تعطیل کردن حرم پیام تلخی دارد، اینجا پناهگاه مردم است و نشستن مردم در گوشه‌ای از حرم و صحن، مشکلی پیش نمی‌آورد. دشمن می‌خواهد با استفاده از این روش هراسی را در دل‌ها ایجاد کند و قم را شهری ناامن نشان دهد و انتقام همه شکست‌های خود را از قم بگیرد.» اسد الله بیات مرجع تقلید شیعه، در پاسخ به یک استفتا پیرامون تعطیلی موقت حرم و اماکن مذهبی:   «در این مورد ملاک نظر مسئولان بهداشت و درمان بوده و اگر آنها توصیه به تعطیلی یا محدودیت تردد داشته باشند، عمل به این توصیه واجب شرعی بوده و تخلف از آن مشروع نیست.»   پس با اینکه ویروس تا همین اواخر شهر قم رو جزو استانهای خطرناک تبدیل کرده بود اما این علما با تعطیلی مخالفت میکردن و نقل قولهایشان هم گویای این مدعاست.تا اینکه به قول شما وقتی دیدن رهبر تبعیت از وزارت بهداشت رو واجب میدونه مجبور شدن کوتاه بیان. بخدا آدم از دست بعضی ازین علما چیکار کنه؟
به نظرم شما خیلی به مسئله پیچیده نگاه می کنید، خب این سخنان اظهار نظرهایی است که در مرحله ای از پیشرفت کرونا در خصوص قرنطینه قم و بستن حرم ها گفته شده است. اولا در اینکه تأکید و دلسوزی رسانه های غربی بر بسته شدن حرم ها و قرنطینه قم بوی توطئه میدهد شکی نیست، اما اصلا من کاری به این ندارم این اولا در مراتب ابتدایی بوده است نه اینکه یک نظر مطلق باشد. ضرورت بستن حرم ها و قرنطینه یک شهر با گسترش بیماری ضرورت بیشتری پیدا می کند، من ممکن است با بسته شدن حرم مخالف نباشم، اما معتقد باشم بحران این بیماری به این شدت نرسیده که حرم بسته شود. دوما این سخنان مخالفت عملی با این مسئله نیست، اگر مخالفت عملی بود با دستور وزارت بهداشت حرم ها بسته نمیشد
فروردین said in بی ادعای عزیز، این اتفاقات
بی ادعای عزیز، این اتفاقات فرصتهایی برای بازنگری و به روز شدن دیدگاههاست. شاید سریال "نردبان آسمان" رو دیده باشید که چطور برخی علمای دینی قدیم با غیاث الدین جمشید کاشانی (منجم) به خاطر پیش بینی خورشید گرفتگی مخالفت میکردند و آن را مخالف با اختیار خدا تصور مینمودند، اما امروزه بحث جبر و اختیار به شکل به روز شده تری مطرح میشه که با علم در تضاد قرار نمیگیره. آمدن دوش حمام هم باعث شد که در مورد حکم آبی که از شیر آب خارج میشه تفکر بشه و احکام کاملتر بشن ..  الآن هم داره دیدگاه جامعه نسبت به مسئله شفا به روز میشه و دیدگاهها و فلسفه های به روز تری در این خصوص مطرح میشن.
من کاری به مقایسه کرونا با خورشید گرفتگی ندارم، اما دو نکته باید عرض کنم: قرار دادن علمای دین در برابر غیاث الدین جمشید کاشانی انصاف نیست، باید می گفتید بخشی از علمای دین، مگر ابن سینا و خواجه نصیر و... علمای دین نیستند که خودشان بزرگترین دانشمندان زمانشان بوده اند. ثانیا اشکال داشتن آب دوش حمام و این هم همینطور!! در کدام کتاب معتبر فقهی از علمای بزرگ اسلام این مطلب آمده؟ امروزه هم رهبر انقلاب و مراجع با قاطعیت بر لزوم رعایت هشدارهای پزشکی تأکید کردند اما نمیدانم چرا مردم اصرار دارند آن کسی که ضریح را لیسیده و درب حرک حضرت معصومه(س) را برای ورود شکسته عالم اسلام نشان داده شود!!
فروردین said in بی ادعای عزیز، این اتفاقات
باید می گفتید بخشی از علمای دین
مسلم گرامی، همان طور که نقل قول فرمودید، من گفتم "برخی از علمای قدیم"   فروردین said in بی ادعای عزیز، این اتفاقات
 امروزه هم رهبر انقلاب و مراجع با قاطعیت بر لزوم رعایت هشدارهای پزشکی تأکید کردند اما نمیدانم چرا مردم اصرار دارند آن کسی که ضریح را لیسیده و درب حرک حضرت معصومه(س) را برای ورود شکسته عالم اسلام نشان داده شود!!
در بین علمای دینی هم این موضوع منتقدانی داشت، از جمله تولیت محترم آستان حضرت معصومه: https://www.khabaronline.ir/news/1356743/ اما نقش رهبری به عنوان یک مرجع، نقش بسیار مثبتی بود که به این اختلاف نظرها پایان داد.
جمع بندی _____________________________ پرسش: چرا با وجود گسترش روز افزون ویروس کرونا، علما با تعطیلی اماکن مذهبی قم نظیر حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) مخالفت می کنند؟ در صورتی که این مکانها عاملی موثر در شیوع ویروس میتوانند باشند؟ پاسخ: در این خصوص دو نکته باید عرض کنم: نکته اول: فارغ از پاسخ به سوال که در ادامه خواهد آمد رسالت مرکز ملی پاسخگویی دفاع از شخصیت ها نیست، بلکه دفاع از اعتقادات شیعه و مواضع مسلّم فقها و علمای شیعه است. در مورد ویروس کرونا از ابتدا رهبری و مراجع معظم تبعیت خویش را از تدابیر و سیاست های وزارت بهداشت اعلام کردند و هر تصمیمی از سوی این نهاد گرفته شد بدان عمل شد. همانطور که بعد از جدی تر شدن بحران کرونا تصمیم بر بسته شدن حرم ها گرفته شد و هیچ مخالفتی در این خصوص از جانب علما صورت نگرفت و درب حرم ها و اماکن مقدسه بسته شده، و نماز جمعه و جماعات تعطیل شد.   نکته دوم: مخالفت یک شخصیت با بسته شدن حرم ها را نمی توان یک مخالفت مطلق دانست، بلکه بستگی به شرایط دارد. همانطور که با توجه به فراز و فرود بیماری کرونا، تصمیمات وزارت بهداشت هم در مورد قرنطینه کردن و نکردن شهرها تغییر کرد، در این مسئله بسته شدن حرم ها هم همین مسئله مطرح است. یعنی زمانی که سخنانی در مخالفت برخی علما با بسته شدن حرم ها به میان آمد آغاز شیوع کرونا بود، که هنوز خود پزشکان هم با این بیماری و سرعت شیوع آن آشنایی چندانی نداشتند و به همین خاطر رفته رفته شدت عمل بیشتری به خرج دادند. شما ببینید چند روز آغازین تعطیلات مردم به راحتی به مسافر می رفتند اما چند روز بعد به گونه ای شد که کسی از شهر خودش به بخش های اطراف هم نمی توانست برود. بنابراین موضع علما هم به معنای مطلق مخالفت نیست، و گواه مدعا هم همین مسئله است که با ابلاغ بسته شدن درب حرم ها هیچ مخالفتی از سوی تولیت آستان های مقدسه، و یا علما و مراجع اتفاق نیفتاد و این حکم پذیرفته و انجام شد.
موضوع قفل شده است