بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی
تبهای اولیه
بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی
با سلام،
مرجع: آیت الله بهجت
طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟
۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟
چه باید کرد؟!!
پاسخ:
آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.
برچسب:
مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی
با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.با سلام نام مرجع تقلید زنده خود را بیان کنید با تشکر
صادق الوعد said in با سلام،
مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعیبا سلام. با اجازه آیت الله سیستانی بر تقلید از آیت الله بهجت باقی مانده ام. لطفا فتوای دقیق آیت الله بهجت را حتما از طریق پرسش از دفتر ایشان بفرمایید نیاز به پاسخ دقیقی دارم که بدانم طبق فتوای ایشان است. و همچنین لطفا بپرسید که فتوای ایشان احتیاط واجب است که بتوان به مرجع دیگری رجوع کرد یا فتوای ایشان حتمی و قطعی است؟ چون بنده چیزی مبتنی بر احتیاط واجب بودن نیافتم. لذا فکر میکنم نمیتوان به مرجع زنده، آیت الله سیستانی رجوع نمود، درست است؟ چه راه حلی دارد؟با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.با سلام نام مرجع تقلید زنده خود را بیان کنید با تشکر
مخلوق مهربانی said in با سلام،
صادق الوعد said in با سلام،باسلام. سند پاسخی که بیان کرده اید را ارسال کنید بررسی شود با تشکر.مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعیبا سلام. با اجازه آیت الله سیستانی بر تقلید از آیت الله بهجت باقی مانده ام. لطفا فتوای دقیق آیت الله بهجت را حتما از طریق پرسش از دفتر ایشان بفرمایید نیاز به پاسخ دقیقی دارم که بدانم طبق فتوای ایشان است. و همچنین لطفا بپرسید که فتوای ایشان احتیاط واجب است که بتوان به مرجع دیگری رجوع کرد یا فتوای ایشان حتمی و قطعی است؟ چون بنده چیزی مبتنی بر احتیاط واجب بودن نیافتم. لذا فکر میکنم نمیتوان به مرجع زنده، آیت الله سیستانی رجوع نمود، درست است؟ چه راه حلی دارد؟با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.با سلام نام مرجع تقلید زنده خود را بیان کنید با تشکر
صادق الوعد said in با سلام،
مخلوق مهربانی said in با سلام،با سلام. سند: http://ijtihadnet.ir/نظرات-فقهی-آیت%E2%80%8Cالله-بهجت-پیرامون-بیم/صادق الوعد said in با سلام،باسلام. سند پاسخی که بیان کرده اید را ارسال کنید بررسی شود با تشکر.مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعیبا سلام. با اجازه آیت الله سیستانی بر تقلید از آیت الله بهجت باقی مانده ام. لطفا فتوای دقیق آیت الله بهجت را حتما از طریق پرسش از دفتر ایشان بفرمایید نیاز به پاسخ دقیقی دارم که بدانم طبق فتوای ایشان است. و همچنین لطفا بپرسید که فتوای ایشان احتیاط واجب است که بتوان به مرجع دیگری رجوع کرد یا فتوای ایشان حتمی و قطعی است؟ چون بنده چیزی مبتنی بر احتیاط واجب بودن نیافتم. لذا فکر میکنم نمیتوان به مرجع زنده، آیت الله سیستانی رجوع نمود، درست است؟ چه راه حلی دارد؟با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.با سلام نام مرجع تقلید زنده خود را بیان کنید با تشکر
مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی
با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.باسلام قرارداد بيمه و امورى كه مربوط به آن مىشود، چگونه بايد باشد تا به صورت شرعى منعقد شود؟ ج. عقد مصالحهى به چيزى كنند، به شرط اينكه مقدارى در طول سال پول بپردازند و طرف بيمه هم متعهد شود خسارتهاى حادثه را ضامن باشد؛ يا فرد بيمه شده از شركت بيمه وكالت و اذن بگيرد كه معاملهى شرعيهاش را خودش انجام دهد. استفتائات ج3 ص 154
صادق الوعد said in با سلام،
مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعیسوال بنده در مورد اینگونه بیمه نبود. بلکه در مورد بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی بود، آیا فتوای آیت الله بهجت احتیاط واجب است که بتوان به فتوای آیت الله سیستانی رجوع کرد؟ اگر بله آیا از نظر آیت الله سیستانی بیمه بازشستگی تامین اجتماعی نه بیمه حوادث، جایز است؟با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.باسلام قرارداد بيمه و امورى كه مربوط به آن مىشود، چگونه بايد باشد تا به صورت شرعى منعقد شود؟ ج. عقد مصالحهى به چيزى كنند، به شرط اينكه مقدارى در طول سال پول بپردازند و طرف بيمه هم متعهد شود خسارتهاى حادثه را ضامن باشد؛ يا فرد بيمه شده از شركت بيمه وكالت و اذن بگيرد كه معاملهى شرعيهاش را خودش انجام دهد. استفتائات ج3 ص 154
صادق الوعد said in با سلام،
مخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعیبا سلام طبق فتوای آیت الله بهجت گفته میشود که بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی اگر به اختیار نه اجبار، انجام شود جایز نیست. بنده در مغازه پدرم کار میکنم و پدرم از روی اختیار نه اجبار، من را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی میکند و هر ماه مبلغی را به صورت اقساط پرداخت میکند و از دفترچه درمانی تامین اجتماعی هم بالطبع مانند سایر مردم استفاده میکنیم، استفاده از دفترچه بیمه درمانی که هزینه ها را کاهش میدهد آیا بنابر فتوای آیت الله بهجت باعث این نمیشود که دیگر ربا نباشد؟ آیا پول پرداختی و حقوق بازنشستگی که سالها بعد دریافت خواهد شد، ربا است یا خیر؟ اگر ربا است پس اکثریت مردم دارند عمل ربوی انجام میدهند!! آیا فتوای ایشان احتیاط واجب است که بتوان به آیت الله سیستانی رجوع کرد؟ فتوای آیت الله سیستانی چیست؟ لطفا از دفتر آیت الله بهجت بپرسید!با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.باسلام قرارداد بيمه و امورى كه مربوط به آن مىشود، چگونه بايد باشد تا به صورت شرعى منعقد شود؟ ج. عقد مصالحهى به چيزى كنند، به شرط اينكه مقدارى در طول سال پول بپردازند و طرف بيمه هم متعهد شود خسارتهاى حادثه را ضامن باشد؛ يا فرد بيمه شده از شركت بيمه وكالت و اذن بگيرد كه معاملهى شرعيهاش را خودش انجام دهد. استفتائات ج3 ص 154
مخلوق مهربانی said in با سلام،
صادق الوعد said in با سلام،احتیاط واجب است و می توانید رجوع کنیدمخلوق مهربانی said in بیمه بازنشستگی تامین اجتماعیبا سلام طبق فتوای آیت الله بهجت گفته میشود که بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی اگر به اختیار نه اجبار، انجام شود جایز نیست. بنده در مغازه پدرم کار میکنم و پدرم از روی اختیار نه اجبار، من را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی میکند و هر ماه مبلغی را به صورت اقساط پرداخت میکند و از دفترچه درمانی تامین اجتماعی هم بالطبع مانند سایر مردم استفاده میکنیم، استفاده از دفترچه بیمه درمانی که هزینه ها را کاهش میدهد آیا بنابر فتوای آیت الله بهجت باعث این نمیشود که دیگر ربا نباشد؟ آیا پول پرداختی و حقوق بازنشستگی که سالها بعد دریافت خواهد شد، ربا است یا خیر؟ اگر ربا است پس اکثریت مردم دارند عمل ربوی انجام میدهند!! آیا فتوای ایشان احتیاط واجب است که بتوان به آیت الله سیستانی رجوع کرد؟ فتوای آیت الله سیستانی چیست؟ لطفا از دفتر آیت الله بهجت بپرسید!با سلام، مرجع: آیت الله بهجت طبق پاسخ ذیل ظاهرا اگر کسی نه از روی اجبار، بلکه اختیاراً خودش را بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند یا کارگری بیمه اینچنینی شود، این امر ربا و مستمری بعد از بازنشستگی مشکل دارد. حال اگر شخصی در جایی کار کند و کارفرما او را نه از روی اجبار، بلکه با اختیار دو طرف، بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی کند ۱. آیا مستمری که فرد بعد از بازنشستگی میگرد و این امر بیمه کردن ربا و حرام است و مشکل شرعی دارد؟ ۲. اگر کارفرمایی خودش، خودش را بیمه بازنشستگی کند چطور؟ چه باید کرد؟!! پاسخ: آیت الله بهجت، اصل بازنشستگی متعارف کارمندان _که در آن کارفرما اجباراً و نه توکیلاً اقدام به بیمه کارمند میکند_ را اشکال نمیکردند، چون اقراضی در کار نیست، البته تصریح به تعلیل و معلل نفرمودند. و اما بیمه بازنشستگی و بیمه عمر را _که شخص در قبال پرداخت وجه، اقدام به عقد بیمه میکند و یا کارفرما به وکالت از او و از محل دستمزد وی این کار را انجام میدهد_ به نظر میرسد اشکال میفرمودند؛ و علت آن را تصریحا از معظم له نشنیدم، و به احتمال زیاد مشکل ربا در نظر شریفشان بوده است، و چون به فتوای ایشان معامله ربوی(عقد مطلقا) هم حرام است و هم باطل، پس اشکال ایشان هم در پرداخت حق بیمه است و هم دریافت مستمری بر طبق این قرارداد، یعنی هم تکلیفی است و هم وضعی، یعنی وضعی در نفس این قرار داد بیمه، هر چند راه تصحیح از طرق دیگر داشته باشد.باسلام قرارداد بيمه و امورى كه مربوط به آن مىشود، چگونه بايد باشد تا به صورت شرعى منعقد شود؟ ج. عقد مصالحهى به چيزى كنند، به شرط اينكه مقدارى در طول سال پول بپردازند و طرف بيمه هم متعهد شود خسارتهاى حادثه را ضامن باشد؛ يا فرد بيمه شده از شركت بيمه وكالت و اذن بگيرد كه معاملهى شرعيهاش را خودش انجام دهد. استفتائات ج3 ص 154