جمع بندی چرایی ولایت غیر خدا بر انسان

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرایی ولایت غیر خدا بر انسان
جراخداولایت خودرادراختیارپیامبروامام قرارداد آیا نمی توانست به بندگان وحی نازل کند؟ باوجودولایت خداجه ضرورتی به اختیارانسان است چراخدامراقب بندگان نیست؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
جراخداولایت خودرادراختیارپیامبروامام قرارداد آیا نمی توانست به بندگان وحی نازل کند؟  
با سلام  همه بندگان در یک حد و اندازه نیستند و بسیاری شایستگی و یا توانایی دریافت وحی را ندارند و نیازی هم نیست که همگان ارتباط وحیانی با خدا داشته باشند. همه می توانند ارتباط با خدا داشته و اساسا باید این ارتباط برای هر انسانی وجود داشته باشد اما به صورت وحی نه. وحی ارتباطی است که در آن دستورات و اوامر با نواهی الهی نازل می شود.  باید شخص معصوم بوده و امکان اشتباه در آن نباشد وگرنه نمی تواند واسطه خوبی میان خدا و انسانها باشد
جراهمه یکسان نیستند جراخداانسان رابرمی گزیند پیامبروامام راانتخاب می کند چرامانمی توانیم خدایاپیامبرراانتخاب کنیم
جراهمه یکسان نیستند جراخداانسان رابرمی گزیند پیامبروامام راانتخاب می کند چرامانمی توانیم خدایاپیامبرراانتخاب کنیم
اساسا امکان یکسانی وجود ندارد. انسان مادی دارای ظرفیتها و توانایی های گوناگونی است و از طرف دیگر محدودیت های بسیاری وجود دارد و مادی بودن محدودیت می آورد.  اگر همه یک نوع توانایی داشتند کارهای دیگر را چه کسی انجام می داد؟ تفاوتهای در ظرفیتها و توانایی ها لازمه زندگی اجتماعی است و هر کسی در سلیقه و رفتار و گرایشهای خود کارهای لازمی را برای جامعه انسانی انجام می دهد. 
باوجودولایت خداجه ضرورتی به اختیارانسان است چراخدامراقب بندگان نیست
باوجودولایت خداجه ضرورتی به اختیارانسان است چراخدامراقب بندگان نیست
اساسا خلقت انسان برترین آفرینش ها هست که در عین حفظ ولایت خدا انسان دارای اختیار شد و خدا این اختیار و اراده را به انسان داد که خودش راه خیر و شر را تشخیص دهد و با فکر و درک و توانایی های خود به راه صحیح دست پیدا کرده و به سعادت و خوشبختی برسد خداوند مراقبت می کند اما به شرطی که انسان بخواهد و خودش یک حرکتی بکند که خدا چند برابر اگر انسان قدم بردارد کمک خواهد کرد 
جمع بندی پرسش:   چرا خدا ولایت خود را در اختیار پیامبر و امام قرارداد؟ آیا نمی توانست به بندگان وحی نازل کند؟ با وجود ولایت خدا چه ضرورتی به اختیارانسان است؟ چرا خدا مراقب بندگان نیست؟   پاسخ: ۱- همه بندگان در یک حد و اندازه نیستند و بسیاری شایستگی و یا توانایی دریافت وحی را ندارند و نیازی هم نیست که همگان ارتباط وحیانی با خدا داشته باشند. همه می توانند ارتباط با خدا داشته و اساسا باید این ارتباط برای هر انسانی وجود داشته باشد اما لزوما به صورت وحی این ارتباط برقرار نیست. وحی ارتباطی است که در آن دستورات و اوامر با نواهی الهی نازل می شود. باید شخص معصوم بوده و امکان اشتباه در آن نباشد و گرنه نمی‌تواند واسطه خوبی میان خدا و انسانها باشد.   ۲- امکان یکسانی و تساوی میان افراد بشر وجود ندارد. انسان مادی دارای ظرفیتها و توانایی های گوناگونی است و از طرف دیگر محدودیت های بسیاری وجود دارد و مادی بودن محدودیت می آورد.   یکی از اهداف تفاوت در خلقت همکاری و تعاون انسانی می‌باشد که در سوره زخرف می خوانیم: «أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِیًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، آیا آنان رحمت پروردرگار را تقسیم می کنند؟! ما معیشت آنها را در زندگی دنیا میانشان تقسیم کردیم و بعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را مسخر کرده (و با هم تعاون نمایند) و رحمت پروردگار از تمام آنچه جمع آوری می کنند بهتر است!» (۱)   اگر همه یک نوع توانایی داشتند کارهای دیگر را چه کسی انجام می داد؟ تفاوتهای در ظرفیتها و توانایی ها لازمه زندگی اجتماعی است و هر کسی در سلیقه و رفتار و گرایشهای خود کارهای لازمی را برای جامعه انسانی انجام می‌دهد.   ۳- یکی دیگر از اهداف خلقت متفاوت انسان‌ها شناخت یکدیگر هست که قرآن در این باره می‌فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثي‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ؛ ای مردم ، بی تردید ما همه ( افراد نوع ) شما را از یک مرد و زن ( آدم و حوّا ) آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید ( پس در میان شما برتری نژادی نیست بلکه ) مسلّما گرامی ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست همانا خداوند بسیار دانا و آگاه است.» (۲)   خلقت انسان برترین آفرینش ها هست که در عین حفظ ولایت خدا انسان دارای اختیار شد و خدا این اختیار و اراده را به انسان داد که خودش راه خیر و شر را تشخیص دهد و با فکر و درک و توانایی های خود به راه صحیح دست پیدا کرده و به سعادت و خوشبختی برسد. خداوند مراقبت می کند اما به شرطی که انسان بخواهد و خودش یک حرکتی بکند که خدا چند برابر اگر انسان قدم بردارد کمک خواهد کرد    پی نوشت‌ها: ۱- سوره زخرف آیه ۳۲. ۲- سوره حجرات آیه ۴۹.
موضوع قفل شده است