جمع بندی ایا ازدواج تماما تابع سرنوشت است؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ایا ازدواج تماما تابع سرنوشت است؟
با سلام وخسته نباشید . سوالم اینه که ایا ازدواج تماما تابع سرنوشت است؟؟ و این دعا هایی که برای ازدواج   وجود داره  خوندنشون چه حکمی داره ؟ آیا زمان و مکان ازدواج  وحتی خودشخص همسر سرنوشت وبه دست خداوند است وربطی به اعمال ورفتار یک فرد ندارد؟؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد دلیل
با سلام و تشکر  ازدواج نیز مانند بسیاری از کارهای انسان دو اراده در آن موثر هست. هم اراده الهی و هم اراده انسانی. بر این اساس خداوند اراده کرده که انسان اختیار داشته باشد و با عملکرد و رفتار وی زندگی دارای اثراتی باشد که هم جنبه مادی و هم جنبه الهی بر آن تاثیر دارد. اسباب و  مسببات تاثیر خود را دارد ضمن این که تقدیر و اراده الهی نیز حاکم بر زندگی انسان است و باید گفت که هر دو جهت وجود دارد هر چند گاهی اراده انسان کاملا مغلوب اراده خدا می شود و به اصطلاح هر چه می زند و هر کاری می کند نمی تواند امری را انجام دهد.  بنابر این اراده الهی بالاتر است و این اراده بر اختیار انسان و نقش عوامل مادی تعلق گرفته است و مستقلا تنها خداست که کاری را انجام می دهد با وجودی که انسان نیز در محدوده خود اثر گذار است.
جمع بندی پرسش: آیا ازدواج تماما تابع سرنوشت است؟ دعاهایی که برای ازدواج و ... هست چه اثری دارد؟ آیا زمان و مکان ازدواج  و حتی خودشخص همسر سرنوشت و به دست خداوند است و ربطی به اعمال و رفتار یک فرد ندارد؟   پاسخ: ازدواج نیز مانند بسیاری از کارهای انسان دو اراده در آن موثر هست. هم اراده الهی و هم اراده انسانی. بر این اساس خداوند اراده کرده که انسان اختیار داشته باشد و با عملکرد و رفتار وی زندگی دارای اثراتی باشد که هم جنبه مادی و هم جنبه الهی بر آن تاثیر دارد. اسباب و  مسببات تاثیر خود را دارد ضمن این که تقدیر و اراده الهی نیز حاکم بر زندگی انسان است و باید گفت که هر دو جهت وجود دارد هر چند گاهی اراده انسان کاملا مغلوب اراده خدا می شود و به اصطلاح هر چه می زند و هر کاری می کند نمی تواند امری را انجام دهد.  بنابر این اراده الهی بالاتر است و این اراده بر اختیار انسان و نقش عوامل مادی تعلق گرفته است و مستقلا تنها خداست که کاری را انجام می دهد با وجودی که انسان نیز در محدوده خود اثر گذار است.
موضوع قفل شده است