جمع بندی آیا خدا می تواند مستقیما در عالم ماده تصرف کند؟

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا خدا می تواند مستقیما در عالم ماده تصرف کند؟
سلام   اگر بگیم خدا غیر مادی هست آیا برای تصرف در عالم ماده باید  واسطه هایی وجود داشته باشند؟   آیا خدا می تواند مستقیما بدون وجود واسطه هم در عالم مادی تصرف کند؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مسلم
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و احترام
اگر بگیم خدا غیر مادی هست آیا برای تصرف در عالم ماده باید  واسطه هایی وجود داشته باشند؟ آیا خدا می تواند مستقیما بدون وجود واسطه هم در عالم مادی تصرف کند؟
تصرف خداوند در عالم ماده بدون بهره گیری از واسطه ها محال نیست، اما خود خداوند از چنین کاری ابا دارد، محقق لاهیجی در گوهر مراد چنین می فرماید: «چون حدوث امور مذكوره محتاج به تحريك مادّه و تصرّف در طبايع است و مباشرت تحريك و تصرّف مذكور لايق به جناب مقدس كبريا نه؛ لهذا محقّقين احداث امور مذكوره را بى‏واسطه نسبت به جلال كبريائى ندهند و حدوث اين امور را نيز چون ساير حوادث مستند به وسايط سازند(گوهر مراد، ص334) همچنین شهید مطهری می فرمایند: «علوّ ذات اقدس احديّت ابا دارد كه يك فعل طبيعى بلا واسطه و خارج از نظام از او صادر گردد(مجموعه آثار، ج3، ص304) بنابراین چنین تصرفی محال نیست، به همین خاطر امام صادق(علیه السلام) از ابا داشتن خداوند از فعل مستقیم و بدون اسباب میانی سخن می گویند نه از محال بودن، آنجا که می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَبا»؛ خداوند ابا دارد از اینکه اشیاء را جز از طریق اسباب جاری سازد، پس برای هر چیزی سببی قرار داد.(الکافی، ج1، ص183)
سلام خب فکر کنم جایی خونده بودم بعضی فلاسفه تصرف مستقیم رو محال میدانستن و در نتیجه واسطه هایی مثل ملائکه خلق شدن.درسته؟
سلام 
سلام خب فکر کنم جایی خونده بودم بعضی فلاسفه تصرف مستقیم رو محال میدانستن و در نتیجه واسطه هایی مثل ملائکه خلق شدن.درسته؟
بله ربط موجود ثابت به متغیر از قدیم از مسائل دشوار فلسفی بوده و برخی به همین خاطر تحقق آن بدون واسطه ها را محال دانسته اند
سلام    ولی من نمیدونم نظر کدام گروه رو بپذیرم.
سلام خوب که بنگریم خیلی از اعتقادات همینطوری هستند و فقط میتوان یکی را که بیشتر دوست داریم و به دلمان مینشیند انتخاب کنیم. فقط میتوانیم دلایل را بشنویم و هر کدام به دلمان نشست را انتخاب کنیم اینطوری دلمان راهنماست... اگر عقلتان باشد، و حس و قلبتان را کنار بگذارید انتخاب ها بی هویت و بی معنا میشوند و یا سرگردان می مانید یا ترجیح یکی بر دیگری ، آرامتان نمیکند
ولی من نمیدونم نظر کدام گروه رو بپذیرم. 
این مسائل از اعتقادات بنیادین و اساسی به شمار نمی روند که تفاوت نگاه شما، چیزی را عوض کند، چه اعتقاد داشته باشید که فعل مستقیم خدا در عالم ماده ممکن است و چه معتقد باشید ممکن نیست، به هر حال در هر دو صورت خالق تمام هستی  را او می دانید، اگرچه اسبباب و واسطه هایی برای رفتارش قرار داده است.
خیلی از اعتقادات همینطوری هستند و فقط میتوان یکی را که بیشتر دوست داریم و به دلمان مینشیند انتخاب کنیم.
این مسئله به این گستردگی ای که می فرمایید نیست، بسیاری از اعتقادات ما، خصوصا اعتقادات بنیادین، مسئله به صورت شفاف و روشن قابل فهم است؛ اما در کیفیت موجودات مجرد، و کیفیت معاد و مانند آن گاهی واقعا تشخیص حق دشوار است اگرچه آسیب زننده به اصل اعتقاد نیست
مسلم said in خیلی از اعتقادات همینطوری
خیلی از اعتقادات همینطوری هستند و فقط میتوان یکی را که بیشتر دوست داریم و به دلمان مینشیند انتخاب کنیم.
این مسئله به این گستردگی ای که می فرمایید نیست، بسیاری از اعتقادات ما، خصوصا اعتقادات بنیادین، مسئله به صورت شفاف و روشن قابل فهم است؛ اما در کیفیت موجودات مجرد، و کیفیت معاد و مانند آن گاهی واقعا تشخیص حق دشوار است اگرچه آسیب زننده به اصل اعتقاد نیست
شما دید خودتان را گفتید اما من برداشتم را از تجارب اعتقادی جامعه گرفتم... خیلی ها در اصل وجود خدا نمی دانند کدام طرف درست می گوید... در نبوت در معجزه در حجاب در مرجع تقلید در خیلی چیزها این مطلب وجود دارد و تعداد زیادی از اعتقادات را شامل میشود... در همین انجمن افراد زیادی آمدند و رفتند و هستند که چنین مشکلاتی دارند و با بحث و گفتگو با بهترین کارشناسان هم به جایی نرسیدند... نمیتوانید به راحتی بگویید خیلی شفاف و روشن هستند... بله از دید شما در تعقل و حس شما بله روشن هستند اما از دید خیلی هایی که خواندم و دیدم و شنیدم نه اینطور نیست... اصلا روشن نیست
جمع بندی پرسش: اگر معتقد باشیم خداوند موجودی غیر مادی هست، آیا برای تصرف در عالم ماده حتما باید واسطه هایی وجود داشته باشند؟ آیا خدا می تواند مستقیما بدون وجود واسطه هم در عالم مادی تصرف کند؟ پاسخ: تصرف خداوند در عالم ماده بدون بهره گیری از واسطه ها محال نیست، اما خود خداوند از چنین کاری ابا دارد، محقق لاهیجی در گوهر مراد چنین می فرماید: «چون حدوث امور مذكوره محتاج به تحريك مادّه و تصرّف در طبايع است و مباشرت تحريك و تصرّف مذكور لايق به جناب مقدس كبريا نه؛ لهذا محقّقين احداث امور مذكوره را بى‏واسطه نسبت به جلال كبريائى ندهند و حدوث اين امور را نيز چون ساير حوادث مستند به وسايط سازند(1) همچنین شهید مطهری می فرمایند: «علوّ ذات اقدس احديّت ابا دارد كه يك فعل طبيعى بلا واسطه و خارج از نظام از او صادر گردد(2) بنابراین چنین تصرفی محال نیست، به همین خاطر امام صادق(علیه السلام) از ابا داشتن خداوند از فعل مستقیم و بدون اسباب میانی سخن می گویند نه از محال بودن، آنجا که می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَبا»؛ خداوند ابا دارد از اینکه اشیاء را جز از طریق اسباب جاری سازد، پس برای هر چیزی سببی قرار داد.(3) نکته دیگری که لازم است بیان شود این است که علی رغم وجود این اسباب و وسائط فاعل حقیقی فقط خداست، تمام این واسطه ها فقط زمینه ساز، و بستر ساز هستند، اینطور نیست که فاعلی در عرض خداوند محسوب شوند، در حقیقت یک فاعل حقیقی که «وجود» و «هستی» إعطا می کند وجود ندارد و آن خداوند متعال است.(4)   پی نوشت ها:
  1. فیاض لاهیجی، گوهر مراد، نشر سايه‏، تهران، چاپ اول، 1383، ص334
  2. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، نشر صدرا، تهران، ج3، ص304
  3. کلینی، محمد، الکافی، نشر الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج1، ص183
  4. ملاصدرا، الحکمة المتعالیة، دار احياء التراث‏، بیروت، چاپ سوم، 1981، ج1، ص85
   
موضوع قفل شده است