جمع بندی دوستی با جنس مخالف با وعده ازدواج

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دوستی با جنس مخالف با وعده ازدواج
سلام سوال اول - اگر در سن اوایل دانشگاه . به دوست دختر با قول ازدواج برود جلو . و دختر خواستگار های دیگر را با این امید رد کند . و در اخر پسر نتواند به علت کمبود سن و شرایط اقتصادی بد به قول خود عمل کند و دختر اون مورد های خوب را از دست بدهد . چه حکم شرعی بر گردن پسر است ؟   سوال دوم - اگر دختری قبلا با فرد دیگری رابطه داشته و حتی باکره بودن خود را از دست داده باشد ولی بعدا با پسر دیگری دوست شده باشد و با این فرد دوم هم رابطه برقرار کرده باشد، در این صورت حکم پسر دوم چیست برای رهایی از گناه ؟ شرایط ازدواج هم نداشته باشد . چه کار باید بکند .
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
سوال اول - اگر در سن اوایل دانشگاه . به دوست دختر با قول ازدواج برود جلو . و دختر خواستگار های دیگر را با این امید رد کند . و در اخر پسر نتواند به علت کمبود سن و شرایط اقتصادی بد به قول خود عمل کند و دختر اون مورد های خوب را از دست بدهد . چه حکم شرعی بر گردن پسر است ؟
  با سلام یکی از آفت های آشنایی های طولانی مدت قبل از ازدواج این است که موقعیت های بهتر و زودتر ازدواج را از آنها می گیرد. این دوستی ها با تامین بخشی از نیازهای عاطفی دختر و پسر به صورت کاذب و کوتاه مدت آنها را در یک غفلت و بی مسئولیتی نسبت به ازدواج فرو می برد و گذر زمان ممکن است شرایط آنها برای ازدواج را سخت تر و ایده آل های آنها را تغییر دهد. در این شرایط برای دختر و پسری که به قصد ازدواج با یکدیگر دوست شده اند چیزی جز از دست دادن فرصت جوانی، نابود شدن خوش نامی و پاکی و گرفتار شدن به شکست عاطفی باقی نمی ماند. بنابراین دل بستن به دوست دختر و دوست پسر به عنوان همسر آینده کاری غیر منطقی و غیر معقول است و اولین مقصر در این شکست خود فرد است. واقعیت این است که تا قبل از ازدواج دختر و پسر تعهد چندانی نسبت به یکدیگر احساس نمی کنند. بنابراین هر کدام از آنها این اجازه را به خود می دهند که این رابطه را به ازدواج ختم نکنند. مخصوصا اگر در شرایط و ایده آل های آنها تغییر به وجود آمده باشد. اما اگر تغییر چندانی در شرایط به وجود نیامده باشد و قول ازدواج در ابتدا تنها برای سوء استفاده عاطفی و جنسی از جنس مخالف بوده باشد قطعا زشتی و پلیدی این کار دوچندان خواهد شد. چراکه علاوه بر برقراری رابطه گناه آلود به فریب و دروغ نیز متوسل شده است.
سلام امید عزیز سعی کن سریعتر تکلیف دختر رو مشخص کنی. هر چی بیشتر زمان ببره بدتره
اما باید دید بهترین تصمیم برای پسر در این شرایط چیست؟ با توجه به آنچه گفته شد ایجاد این رابطه یعنی اقدام به اشنایی و دوستی با جنس مخالف بدون تصمیم و یا امکان ازدواج در کوتاه مدت اشتباه بوده است. بنابراین ادامه چنین ارتباطی نیز اشتباه است. اما اگر گذشته از آشنایی قبلی با آن دختر هم اکنون شرایط یک همسر ایده آل را برای یکدیگر داشته باشند می توانند به صورت جدی برای ازدواج اقدام کنند. به نظر می رسد مشکل سنی هم در میان نباشد. چون در اواسط یا اواخر دوره دانشجویی هستند که سن نامناسبی برای ازواج نیست. مشکل مالی و مانع بودن آن برای ازدواج هم نیاز به تحلیل و بحث بیشتر دارد.
سوال دوم - اگر دختری قبلا با فرد دیگری رابطه داشته و حتی باکره بودن خود را از دست داده باشد ولی بعدا با پسر دیگری دوست شده باشد و با این فرد دوم هم رابطه برقرار کرده باشد، در این صورت حکم پسر دوم چیست برای رهایی از گناه ؟ شرایط ازدواج هم نداشته باشد . چه کار باید بکند .
این پسر با این کار مرتکب عمل زنا شده است که قرآن درباره آن آورده است: «مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً يُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فيهِ مُهاناً؛ هر كس رابطه نامشروع برقرار کند، مجازات سختى خواهد ديد! عذاب او در قيامت دو چندان میشود، و هميشه با خوارى در آن خواهد ماند!»(1) اما از این عذاب سخت یک گروه استثناء شده اند و آن زناکارانی هستند که موفق به توبه می شوند. خداوند متعال در ادامه آیه قبلی می فرماید: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما؛ مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل می‏كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.»(2) پی نوشت: 1. فرقان، 68-69. 2. فرقان، 70.
برای توبه از زنا لازم نیست با فردی که با او زنا شده ازدواج کرد. چراکه این ازدواج در برخی موارد حرام و باطل است. مثل اینکه زن در هنگام زنا شوهر دار و یا در عده بوده باشد.(1) یا اگر هم شوهر دار نبوده پس از زنا توبه نکرده باشد و مشهور به زناکاری شده باشد. در برخی موارد هم توصیه نمی شود. مثل اینکه از رابطه نامشروع آنها خانواده ها و یا افراد دیگر مطلع باشند و این امکان وجود داشته باشد که با ازدواج آنها خاطره ارتباط نامشروعشان زنده بماند و بعدها باعث اختلاف شود. یا اینکه رابطه قبلیشان سبب بی اعتمادی و بدبینی آنها به یکدیگر در زندگی مشترک شود.  پی نوشت: 1. این فتوای مشهور است و هر فرد باید به نظر مرجع تقلید خود عمل نماید. 
سلام علیکم  ایا چت کردن با نامحرم هم نوعی زنا محسوب میشه ؟ 
ببخشید یه نفر رو میشناسم که هر گناهی کرده حتی زنا حالا میخواد توبه کنه،آیا توبه اش پذیرفته میشه یا نه؟
سلام علیکم  ایا چت کردن با نامحرم هم نوعی زنا محسوب میشه ؟ 
با سلام و احترام رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند: «لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی؛ برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن صدای نامحرم برای لذت بردن است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا رفتن به مجلس گناه می باشد.»(1) بنابراین روایت نباید فقط رابطه جنسی با نامحرم را گناه و زنا بدانیم. بلکه هر گونه ارتباط با نامحرم از طریق هر یک از اعضا نیز گناه محسوب میشود. ارتباط کلامی میان دو نامحرم اگر به دلیل موجهی باشد و نیت حرام و ترس از حرام هم وجود نداشته باشد اشکال ندارد. اما اگر از ابتدا به همراه آلودگی ذهن و قلب باشد و یا در ادامه به این نقطه برسد مصداق گناه و قدم گذاشتن در مسیر زنا و آلودگی جنسی است. ............................... (1)  وسایل الشیعه، ج 14، ص 138.  
ببخشید یه نفر رو میشناسم که هر گناهی کرده حتی زنا حالا میخواد توبه کنه،آیا توبه اش پذیرفته میشه یا نه؟
خداوند وعده داده است که در صورت توبه بنده گناهکار، او را می آمرزد. «فَمَنْ تابَ‏ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم‏؛ اما آن كس كه پس از ستم كردن، توبه و جبران نمايد، خداوند توبه او را می پذيرد (و از اين مجازات معاف می شود، زيرا) خداوند، آمرزنده و مهربان است».(1) در عمل خداوند به این وعده جای هیچ تردید و نگرانی وجود ندارد. «إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعاد؛ خداوند، از وعده خود، تخلّف نمی كند».(2) تنها باید بنده نسبت به توبه اقدام و از تحقق و صحت آن اطمینان کسب کند.  توبه يك نوع انقلاب دروني و پشيمان شدن از ارتكاب به گناه است. توبة راستين و واقعي داراي چند ركن است: 1. پشیمانی از گناهان سابق 2. ترک گناه در حال حاضر 3. تصمیم بر ترک گناه در آینده 4. جبران گناهان 5. استغفار با زبان. از اركان مهم توبه، جبران گناه است و از اين جبران، در روايات به «كفارات» و «تكفير» تعبير شده است. کفاره یعنی جبران حق الله و حق الناسی که انسان با گناه خود ضایع کرده است. کفاره برخی از گناهان به طور خاص مشخص شده است مثل کفاره روزه خواری عمدی که گرفتن 60 روزه و یا اطعام 60 فقیر است. یا حقی را از کسی ضایع کردن که کفاره آن ادای آن حق و راضی کردن اوست. اما کفاره سایر گناهان جبران آن با انجام کار خیر است.   پی نوشت ها: 1. مائده، 39. 2. آل عمران، 9.
جمع بندی پرسش: درباره ارتباط میان دختر و پسر دو سوال داشتم. سوال اول: اگر در اوایل دانشجویی به دوست دختر قول ازدواج داده شود و دختر خواستگار های دیگر را به این امید رد کند. اما پسر نتواند به علت پایین بودن سن و شرایط اقتصادی بد به قول خود عمل کند و دختر خواستگارهای خوب را از دست بدهد. چه حکم شرعی بر گردن پسر است؟ سوال دوم: اگر دختری قبلا با فرد دیگری رابطه داشته باشد و حتی باکره بودن خود را از دست داده باشد ولی بعدا با پسر دیگری دوست شده باشد و با این فرد دوم هم رابطه برقرار کرده باشد. در این صورت پسر دوم برای رهایی از گناه باید چه کار کند؟    پاسخ سوال اول: یکی از آفت های آشنایی های طولانی مدت قبل از ازدواج این است که موقعیت های بهتر و زودتر ازدواج را از آنها می گیرد. این دوستی ها با تامین بخشی از نیازهای عاطفی دختر و پسر به صورت کاذب و کوتاه مدت آنها را در یک غفلت و بی مسئولیتی نسبت به ازدواج فرو می برد و گذر زمان ممکن است شرایط آنها برای ازدواج را سخت تر و ایده آل های آنها را تغییر دهد. در این شرایط برای دختر و پسری که به قصد ازدواج با یکدیگر دوست شده اند چیزی جز از دست دادن فرصت جوانی، نابود شدن خوش نامی و پاکی و گرفتار شدن به شکست عاطفی باقی نمی ماند. بنابراین دل بستن به دوست دختر و دوست پسر به عنوان همسر آینده کاری غیر منطقی و غیر معقول است و اولین مقصر در این شکست خود فرد است. واقعیت این است که تا قبل از ازدواج دختر و پسر تعهد چندانی نسبت به یکدیگر احساس نمی کنند. بنابراین هر کدام از آنها این اجازه را به خود می دهند که این رابطه را به ازدواج ختم نکنند. مخصوصا اگر در شرایط و ایده آل های آنها تغییر به وجود آمده باشد. اما اگر تغییر چندانی در شرایط به وجود نیامده باشد و قول ازدواج در ابتدا تنها برای سوء استفاده عاطفی و جنسی از جنس مخالف بوده باشد قطعا زشتی و پلیدی این کار دوچندان خواهد شد. چراکه علاوه بر برقراری رابطه گناه آلود به فریب و دروغ نیز متوسل شده است. با توجه به آنچه گفته شد ایجاد این رابطه یعنی اقدام به اشنایی و دوستی با جنس مخالف بدون تصمیم و یا امکان ازدواج در کوتاه مدت اشتباه بوده است. بنابراین ادامه چنین ارتباطی نیز اشتباه است. اما اگر گذشته از آشنایی قبلی با آن دختر هم اکنون شرایط یک همسر ایده آل را برای یکدیگر داشته باشند می توانند به صورت جدی برای ازدواج اقدام کنند. به نظر می رسد مشکل سنی هم در میان نباشد. چون در اواسط یا اواخر دوره دانشجویی هستند که سن نامناسبی برای ازواج نیست. مشکل مالی نیز قابل حل است.  پاسخ سوال دوم: این پسر با این کار مرتکب عمل زنا شده است که قرآن درباره آن آورده است: «مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ يَلْقَ أَثاماً يُضاعَفْ لَهُ الْعَذابُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ يَخْلُدْ فيهِ مُهاناً؛ هر كس رابطه نامشروع برقرار کند، مجازات سختى خواهد ديد! عذاب او در قيامت دو چندان میشود، و هميشه با خوارى در آن خواهد ماند!»(1) اما از این عذاب سخت یک گروه استثناء شده اند و آن زناکارانی هستند که موفق به توبه می شوند. خداوند متعال در ادامه آیه قبلی می فرماید: «إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما؛ مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، كه خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل می‏كند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است.»(2)   پی نوشت ها: 1. فرقان، 68-69. 2. فرقان، 70.  
موضوع قفل شده است