جمع بندی چگونه به دوستم کمک کنم؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چگونه به دوستم کمک کنم؟
سلام یک مورد کمک میخواستم ازتون یکی از دوستان من به یکی از اقوام فامیلشان که 3 سال از او بزرگتر است علاقه پیداکرده دوستم کلاس نهم است به او میگویم صحبت کردن در این موارد خیلی زود است ولی او از من کمک میخواهد خواستم اگر شما میتوانید مرا راهنمایی کنید تا به او چگونه بگویم که این یک علاقه یک طرفه است و او باید در حال حاضر به درسهایش رسیدگی کند و این افکار را از خود برهاند. در صورت ممکن به من بگویید چگونه دوستمان را از افکارهایی مانند فکر کردن به چیزهای نامناسب دور کنم و انها را به نماز خواندن تشویق کنم ؟ و من چون در فامیل نتایج دوستی با افراد نامحرم را دیدم نمیخواهم انها به راهی بروند که تهش هیچ و پوچ است متاسفم اگر وقت باارزشتان را گرفتم اگز شما سایت مناسبی درباره مشاوره نوجوانان میدانید مرا راهنمایی کنید
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد همدل
در ابتدا حساسیت و دغدغه خاطر شما برای کمک به دوست تان و حل مشکلات وی کاملاً ستودنی و قابل تقدیر و تشکر است.
تذکر این نکتۀ مهم ضروری است كه در همه حال و در همه جا، آرامش روحی و روانی خود شما در اولویت نخست قرار دارد؛ هدایت و كمك به یك انسان هرگز نباید، آرامش شما را مختل كند و یا انرژی مضاعفی از شما بگیرد و یا فكر و ذهن تان را شدیداً مشغول كند، بنابراین هرگاه احساس كردید كه دوستی شما دوست تان این حالات را در شما ایجاد می كند، سریعاً به دوستی خود خاتمه دهید و یا آن را به حداقل رسانید و از ارتباط دوستانه زیاد با او و احساس مسئولیت نسبت به وی بپرهیزید.
بهترین کمکی که شما می توانید به دوست تان بکنید این است که وی را با مراکز معتبر پاسخگویی که به صورت تلفنی، مکاتبه ای و اینترنتی در زمینه مشاوره ای خدمت رسانی می کنند و هزینه چندانی هم ندارد آشنا گردانید تا زمینه حل مشکلات و پاسخ به سؤالات وی فراهم گردد. بیش از این وظیفه دیگری شما در قبال کمک به دوست تان ندارید.
  در کنار ارجاع دوست تان به مراکز مشاوره ای می توانید به رابطه دوستانه خود با او ادامه دهید و در حل بخشی از مشکلات او و بهبود روحیه وی و نیز ارشاد و هدایت او به اندازۀ وسع و توانایی تان به وی کمک نمایید؛ منتها همان طور که در ابتدا گفتیم باید مراقب باشید که کمک شما اولاً انرژی مضاعفی از شما نگیرد و ثانیاً باعث تأثیرپذیری منفی از وی نشود. در گام بعدی می توانید با آگاهی بخشی و دادن اطلاعات صحیح باعث ارشاد و هدایت وی شوید.
جمع بندی پرسش: یکی از دوستانم که کلاس نهم می باشد به دختری از اقوامشان که سه سال از او بزرگتر است، علاقه مند شده است و از من کمک می خواهد؛ چگونه به وی کمک کنم؟ و به او بفهمانم که گفتگو در این زمینه در این سن خیلی زود است!؟ چگونه به وی بگوییم که چنین علاقۀ یک طرفه ای فایده ندارد و وی باید به درس هایش برسد و این افکار را از خود برهاند. چگونه دوستم را از این افکار دور کنم و وی را به نماز تشویق نمایم؟ در پایان، اگر سایت و مرکز مناسبی برای مشاره نوجوان سراغ دارید، معرفی کنید. پاسخ: در ابتدا حساسیت و دغدغه خاطر شما برای کمک به دوست تان و حل مشکلات وی کاملاً ستودنی و قابل تقدیر و تشکر است. در حال حاضر بهترین کمکی که شما می توانید به دوست تان بکنید این است که وی را با مراکز معتبر پاسخگویی که به صورت تلفنی، مکاتبه ای و اینترنتی در زمینه مشاوره ای خدمت رسانی می کنند و هزینه چندانی هم ندارد آشنا گردانید تا دوست تان با این مراکز مرتبط شود و زمینه حل مشکلات و پاسخ به سؤالات وی فراهم گردد. بیش از این وظیفه دیگری شما در قبال کمک به دوست تان ندارید. مراکز معتبر پاسخگویی در حال حاضر، چندین مرکز معتبر در سطح کشور ایران به این مهم می پردازند که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم:
  1. سامانه تلفنی «096400» مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
  2. سامانه پاسخگویی آنلاین مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به آدرس: http://javab.ir/09640
  3. انجمن های گفتگوی دینی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به آدرس: http://www.askdin.com
  4. مجموعه سایت های «پرسمان دانشجویی» وابسته به اداره مشاوره نهاد رهبری در دانشگاها به آدرس: www.porsemani.ir
  5. سایت «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات» وابسته به حوزه علمیه قم به آدرس: www.andisheqom.com
  6. مرکز مشاوره تلفنی بهزیستی، تلفن تماس: 1480
در کنار ارجاع دوست تان به مراکز مشاوره ای اگر همچنان دوست تان را شایستگی دوستی می دانید و دوستی شما آسیبی برای هر دوی شما در پی ندارد، می توانید به رابطه دوستانه خود با او ادامه دهید و به اندازۀ وسع و توانایی تان در حل بخشی از مشکلات او و بهبود روحیۀ وی و نیز ارشاد و هدایت او به وی کمک نمایید؛ منتها همان طور که در ابتدا گفتیم باید مراقب باشید که کمک شما اولاً انرژی مضاعفی از شما نگیرد و ثانیاً باعث تأثیرپذیری منفی از وی نشود. در گام بعدی می توانید با آگاهی بخشی و دادن اطلاعات صحیح باعث ارشاد و هدایت وی شوید. معرفی کتاب هایی برای آشنایی با آسیب ها و پیامدهای منفی این گونه روابط آسیب زا برای آگاهش بخشی و افزایش شناخت دوست تان مفید است. معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:
  1. افراسیابی صغری و فاطمه افراسیابی، روابط دختر و پسر قبل از ازدواج، قم: لامک، 1390.
  2. حامدی، محمد، روابط دختران و پسران پیش از ازدواج، سنندج: آراس، 1393.
  3. حورایی، سیدمجتبی ، دوستی های قبل از ازدواج، تهران: دکلمه گران، 1392.
  4. کریمی نیا، محمدعلی، دختران دوستی ها و عبرت ها: فرجام همنشینی و رفاقت با دوستان ناباب، قم: کوثر ادب، 1383.
  5. ماجراجو، محسن، روابط دختران و پسران، قم: قدسیان، 1389.
  6. قرائتی، محسن، شیوه های دعوت به نماز، تهران: ستاد اقامه نماز 1394.
  7. دوغان، محمدزکی، آثار تربیتی نماز «راههای ایجاد گرایش به نماز در جوانان»، تهران: ستاد اقامه نماز، 1393.
 
موضوع قفل شده است