جمع بندی دین زدگی فرزندم

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دین زدگی فرزندم
با سلام پسری ۲۱ ساله دارم که به تازگی کاملا منکر خدا و دین شده در حالی که در یکی دو سال گذشته قاری قرآن بود و اعتقادات دینی داشت. در طی این مدت و پس از آشنایی با دوستانی که هیچ اعتقاد دینی نداشتند،پسرم هم کاملا عوض شد. ابتدا یکسری از احکام دینی را انکار میکرد ولی الآن منکر همه چیز شده و حتی صریح گفته که به خدا هم اعتقادی ندارد. همچنین گفته که من دوست دارم آزاد زندگی کنم و به خاطر دین به تفریحاتم لطمه نخورد! بعد از آن پس از جستجو در کانال های ضد دین،خودش رو قانع کرده که دینی وجود ندارد و ادعا دارد که با تحقیق به این نتیجه رسیده در حالی که تحقیق درستی هم نکرده. الانم هنوز قرآن گوش میکنه ولی میگه که به عنوان آواز گوش میکنم.  واقعا مستاصل شدم. لطفا کمکم کنید
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صابر
با سلام و احترام خدمت شما والد گرامیsmiley دغدغه شما برای حفظ دینداری و هدایت فرزندتان امری قابل تحسین و تمجید است و امیدواریم در هدف مقدسی که دارید همواره سربلند و پیروز باشید. به لحاظ اعتقادی به احتمال زیاد پسر شما در فرایند مطالعه بوسیله یک شبهه خودساخته ذهنی یا تأثیر رسانه‌ها دچار شبهاتی شده که نیاز به رفع این شبهات دارد. شبهات ذهنی او نیاز به پاسخگویی دقیق و قوی دارد و باید او را با اسلام‌شناسان واقعی مرتبط سازید تا به‌طور مستقیم شبهه خود را مطرح سازد و همه مسائل را با هم مخلوط ننماید. اما به لحاظ روانشناختی به نظر می رسد پسر شما نیازهای واقعی ای دارد که برآورده نشده اند(مثلا نیاز به محبت که یکی اصل در هدایت اوست) برای همین اکنون او خلاف شما حرکت می کند و گویی می خواهد از این طریق کسب محبت و جلب توجه نماید. بنابراین کم توجهی به موضوع دینداری او و نشان ندادن حساسیت بسیار مؤثر است ولی باید سعی کنید اتفاقا بیشتر او را تحویل بگیرید و بیشتر مورد لطف و محبت خود قرار دهید. به هر حال وظیفه اخلاقی حکم می‌کند که نسبت به وی رئوف و مهربان بوده و در حد توان سعی نمود تا وی را از این حالت خارج ساخت. در این مدت باید از زدن هرگونه برچسب، تحقیر، سرزنش، شماتت و ... نسبت به وی اجتناب شود چرا که افراد از حرمت و کرامت ذاتی برخوردارند و دیگران در هیچ صورتی مُجاز به بی‌احترامی به افراد گنهکار نیستند؛ بلکه باید سعی کرد از طریق راهکارهایی شبهات دینی او را رفع کرد. این راهکارها نه تنها در مورد پسرتان بلکه برای همه افراد مفید است: 1. اصل تدريج: يكي از اصول بسيار مهم در تغيير رفتار، توجه به اصل تدريج است يعني همان گونه كه يك صفت زشت به تدريج ملكه انسان مي‌گردد، صفات خوب نيز به تدريج در جان انسان رسوخ پيدا مي‌كند. پس ما بايد با سياست گام به گام به تغيير رفتار و يا انديشه فرد اقدام نمائيم. 2. حمله به كل شخصيت فرد نشود: انتقاد سالم انتقادي است كه در آن بين كل شخصيّت و رفتار نادرست (كه جزئي از شخصيت است) تمايز ايجاد شود نگوئيم شما (كل شخصيت) آدم بدي هستيد بگوئيم اين رفتار خاص شما نيازمند تغيير است. 3. تكريم شخصيت: در انتقاد سالم و سازنده اوّل بايد به كل شخصيت فرد به طور اجمال احترام گذاشت و نكات مثبت آن شخصيت را برشمرد اين كار باعث مي‌شود كه فرد شما را محرم خود احساس كند و در صدد دفاع بر نيايد و به نكات نقد شما توجه و تأمل كند. 4. انتقاد در جمع نباشد: زيرا نصيحت در جمع يعني كوبيدن شخصيت طرف مقابل پس بايد براي اصلاح شخص در جاي خلوت و در محيط دوستانه و همراه با دلسوزي به وي نصيحت كرد. 5. بينش‌دهي: به طرف مقابل به شيوة دقيق و لحن مناسب بینش متفاوتی از دین و آثار آن ارائه دهیم. مثلاً كتابي دربارة شیعه‌شناسی، پاسخگویی به شبهات و... تهيه كنيم و محرمانه به او هديه دهيم، كه هم باعث افزايش محبت و روابط دوستانه مي‌شود و هم در هدایت مجدد او تأثیر خواهد داشت. البته در راستاي هدايت فرد بايد دقيق عمل كنيم كه مبادا خودمان از صفات بد او تأثير بگيريم. 6. پذیرش بی‌قید و شرط فرد: جهت تقویت عقاید پسرتان سعی کنید بی‌قید و شرط فرزندتان را بپذیرید و با او رابطه داشته باشید. با ملاحظه رفتار محبت آمیز به سمت شما جذب شده و به تبع دیندار خواهد شد. موفق و پیروز باشید.
با سلام خدمت کارشناس گرامی و بسیار ممنون بابت پاسخگوییتون اگر میشه چند کارشناس قوی برای رفع شبهات به همراه آدرس برای من بفرستید و اینکه لطفا بگید چجوری میتونم راضیش کنم به کارشناس مراجعه کنه؟ بسیار از شما متشکرم
شخصا بهترین پاسخگویی ها رو از سایت آیت الله مکارم دیدم. یه قسمت پاسخگویی به شبهات داره: http://online.makarem.ir
با عرض سلام مجدد خدمت شما بهترین راه این است که ابتدا ارتباط خود را با او برقرار کنید و این ممکن است کمی زمان ببرد و نباید عجله کنید. در زمینه پاسخگویی به شبهات نیز مراکز زیادی موجود هستند. بستگی به شهر محل سکونت شما دارد منتها اگر دسترسی به فرد عالمی ندارید از طریق تلفنی با شماره 096400 از کارشناسان همین مرکز می توانید بهره مند شوید و یا با دیگر مراکز از طریق سایت ها مرتبط شوید و فرزندتان را نیز راهنمایی کنید.
جمع بندی سؤال: پسری ۲۱ ساله دارم که به تازگی کاملا منکر خدا و دین زده شده در حالی که در یکی دو سال گذشته قاری قرآن بود و اعتقادات دینی داشت. الآن به علت رفت و آمد با دوستان بد منکر همه چیز شده و حتی صریح گفته که به خدا هم اعتقادی ندارد. الانم هنوز قرآن گوش میکنه ولی میگه که به عنوان آواز گوش می کنم. پاسخ: به لحاظ اعتقادی به احتمال زیاد پسر شما در فرایند مطالعه بوسیله یک شبهه خودساخته ذهنی یا تأثیر رسانه‌ها دچار شبهاتی شده که نیاز به رفع این شبهات دارد. شبهات ذهنی او نیاز به پاسخگویی دقیق و قوی دارد و باید او را با اسلام‌شناسان واقعی مرتبط سازید تا به‌طور مستقیم شبهه خود را مطرح سازد و همه مسائل را با هم مخلوط ننماید. اما به لحاظ روانشناختی به نظر می رسد پسر شما نیازهای واقعی ای دارد که برآورده نشده اند (مثلا نیاز به محبت که یکی اصل در هدایت اوست) برای همین اکنون او خلاف شما حرکت می کند و گویی می خواهد از این طریق کسب محبت و جلب توجه نماید. بنابراین کم توجهی به موضوع دینداری او و نشان ندادن حساسیت بسیار مؤثر است ولی باید سعی کنید اتفاقا بیشتر او را تحویل بگیرید و بیشتر مورد لطف و محبت خود قرار دهید. به هر حال وظیفه اخلاقی حکم می‌کند که نسبت به وی رئوف و مهربان بوده و در حد توان سعی نمود تا وی را از این حالت خارج ساخت. در این مدت باید از زدن هرگونه برچسب، تحقیر، سرزنش، شماتت و ... نسبت به وی اجتناب شود چرا که افراد از حرمت و کرامت ذاتی برخوردارند و دیگران در هیچ صورتی مُجاز به بی‌احترامی به افراد گنهکار نیستند؛ بلکه باید سعی کرد از طریق راهکارهایی شبهات دینی او را رفع کرد. این راهکارها نه تنها در مورد پسرتان بلکه برای همه افراد مفید است: 1. اصل تدريج: يكي از اصول بسيار مهم در تغيير رفتار، توجه به اصل تدريج است يعني همان گونه كه يك صفت زشت به تدريج ملكه انسان مي‌گردد، صفات خوب نيز به تدريج در جان انسان رسوخ پيدا مي‌كند. پس ما بايد با سياست گام به گام به تغيير رفتار و يا انديشه فرد اقدام نمائيم. 2. حمله به كل شخصيت فرد نشود: انتقاد سالم انتقادي است كه در آن بين كل شخصيّت و رفتار نادرست (كه جزئي از شخصيت است) تمايز ايجاد شود نگوئيم شما (كل شخصيت) آدم بدي هستيد بگوئيم اين رفتار خاص شما نيازمند تغيير است. 3. تكريم شخصيت: در انتقاد سالم و سازنده اوّل بايد به كل شخصيت فرد به طور اجمال احترام گذاشت و نكات مثبت آن شخصيت را برشمرد اين كار باعث مي‌شود كه فرد شما را محرم خود احساس كند و در صدد دفاع بر نيايد و به نكات نقد شما توجه و تأمل كند. 4. انتقاد در جمع نباشد: زيرا نصيحت در جمع يعني كوبيدن شخصيت طرف مقابل پس بايد براي اصلاح شخص در جاي خلوت و در محيط دوستانه و همراه با دلسوزي به وي نصيحت كرد. 5. بينش‌دهي: به طرف مقابل به شيوة دقيق و لحن مناسب بینش متفاوتی از دین و آثار آن ارائه دهیم. مثلاً كتابي دربارة شیعه‌شناسی، پاسخگویی به شبهات و... تهيه كنيم و محرمانه به او هديه دهيم، كه هم باعث افزايش محبت و روابط دوستانه مي‌شود و هم در هدایت مجدد او تأثیر خواهد داشت. البته در راستاي هدايت فرد بايد دقيق عمل كنيم كه مبادا خودمان از صفات بد او تأثير بگيريم. 6. پذیرش بی‌قید و شرط فرد: جهت تقویت عقاید پسرتان سعی کنید بی‌قید و شرط فرزندتان را بپذیرید و با او رابطه داشته باشید. با ملاحظه رفتار محبت آمیز به سمت شما جذب شده و به تبع دیندار خواهد شد.
موضوع قفل شده است