جمع بندی محکم شدن عبادت

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
محکم شدن عبادت
سلام وقت بخیر ی سوال داشتم چطورمیشه عبادت محکم تر بشه مگه بانماز خوندن و قران محکم نیست؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد بدیع
سلام وقت بخیر ی سوال داشتم چطورمیشه عبادت محکم تر بشه مگه بانماز خوندن و قران محکم نیست؟
  با سلام عبادت مفهوم بسیار وسیعی دارد و شامل همه حرکات و سکنات مومن میشود که در آن نیت اخلاص و بندگی خداوند متعال را دارد. هر اندازه نیت انسان در انجام عبادت قوی تر باشد آن عبادت از اتقان و دوام بیشتری برخوردار است. نیت و انگیزه عبادت نیز انواع و مراتبی دارد که در روایتی از امام صادق(علیه السلام) به آن اشاره شده است. «إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ؛ عبادت بر سه وجه است: مردمى خداوند عز و جل را از ترس بپرستند، اين عبادت بنده‏ها است. مردمى خدا را تبارك و تعالى به طمع ثواب پرستند، اين‏ عبادت مزدوران است؛ مردمى خدا عز و جل را پرستند و عبادت كنند براى دوستى او، اين عبادت آزاده‏ها است و اين بهترين عبادت است.»(1) با توجه به این روایت سه دلیل و انگیزه اصلی برای عبادت وجود دارد: ترس از عذاب، امید به نعمت و محبت و عشق به خدا. هر اندازه که بنده از این سه انگیزه بیشتر برخوردار باشد عبادت او نیز از عمق و استحکام بیشتری برخوردار است و کمتر دچار سستی در عبادت میشود. پی نوشت:
  1. الكافی، ج‏2، ص84.
برای داشتن یک عبادت عاشقانه طی مراحل و انجام کارهایی لازم است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: بالابردن معرفت نسبت به خداوند: تا وقتی که خداوند را آنگونه که هست نشناسیم آنگونه که باید هم عبادت نخواهیم کرد. در تفسیر آیه و ما قدرو الله حق قدره؛ قدر خدا را آنگونه که باید نشناختند(1) وارد شده است که آنگونه که حق اوست آن را نشناختند و آنگونه که حق اوست عظمت او را در نیافتند و آنگونه که حق اوست او را عبادت نکردند.(2) ترک و توبه از گناه: انسان به طور فطری زمینه معرفت نسبت به وجود خداوند و محبت به او را دارد. اما این معرفت فطری بر اثر گناه در پس پرده ای از غفلت قرار می گیرد. بنابراین ترک گناهان زمینه برای شناخت بهتر خداوند و عبادت عاشقانه تر او را فراهم می کند. توجه به نعمت ها: از راه مرور نعمت های خداوند در وجود خود و در زندگی میتوان محبت خدا را در دل افزایش داد. پی نوشت ها: 1.  انعام، 91. 2. ارشاد القلوب، ج1، ص169.
جمع بندی پرسش: چگونه میتوان عبادت محکم تری داشت؟ پاسخ: عبادت مفهوم بسیار وسیعی دارد و شامل همه حرکات و سکنات مومن میشود که در آن نیت اخلاص و بندگی خداوند متعال را دارد. هر اندازه نیت انسان در انجام عبادت قوی تر باشد آن عبادت از اتقان و دوام بیشتری برخوردار است. نیت و انگیزه عبادت نیز انواع و مراتبی دارد که در روایتی از امام صادق(علیه السلام) به آن اشاره شده است. «إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِيَ أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ؛ عبادت بر سه وجه است: مردمى خداوند عز و جل را از ترس بپرستند، اين عبادت بنده‏ها است. مردمى خدا را تبارك و تعالى به طمع ثواب پرستند، اين‏ عبادت مزدوران است؛ مردمى خدا عز و جل را پرستند و عبادت كنند براى دوستى او، اين عبادت آزاده‏ها است و اين بهترين عبادت است.»(1) با توجه به این روایت سه دلیل و انگیزه اصلی برای عبادت وجود دارد: ترس از عذاب، امید به نعمت و محبت و عشق به خدا. هر اندازه که بنده از این سه انگیزه بیشتر برخوردار باشد عبادت او نیز از عمق و استحکام بیشتری برخوردار است و کمتر دچار سستی در عبادت میشود. برای داشتن یک عبادت عاشقانه طی مراحل و انجام کارهایی لازم است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم: بالابردن معرفت نسبت به خداوند: تا وقتی که خداوند را آنگونه که هست نشناسیم آنگونه که باید هم عبادت نخواهیم کرد. در تفسیر آیه و ما قدرو الله حق قدره؛ قدر خدا را آنگونه که باید نشناختند(2) وارد شده است که آنگونه که حق اوست آن را نشناختند و آنگونه که حق اوست عظمت او را در نیافتند و آنگونه که حق اوست او را عبادت نکردند.(3) ترک و توبه از گناه: انسان به طور فطری زمینه معرفت نسبت به وجود خداوند و محبت به او را دارد. اما این معرفت فطری بر اثر گناه در پس پرده ای از غفلت قرار می گیرد. بنابراین ترک گناهان زمینه برای شناخت بهتر خداوند و عبادت عاشقانه تر او را فراهم می کند. توجه به نعمت ها: از راه مرور نعمت های خداوند در وجود خود و در زندگی میتوان محبت خدا را در دل افزایش داد. پی نوشت ها:
  1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏2، ص84.
  2.  انعام، 91.
  3.  ديلمى، حسن بن محمد(841ق)، ارشاد القلوب، قم، الشریف الرضی، ج1، ص169.
موضوع قفل شده است