استفاده از اموال خمس داده نشده نزدیکان

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استفاده از اموال خمس داده نشده نزدیکان
با نام و یاد دوست سلام  یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود لذا سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:  
سلام من پدرم رو از دست دادم و الان مستمر بگیر هستیم از مامانم که میپرسم خمس میدی یا نه میگه نه به ما واجب نیست ولی خیلی وقت پیش خواب میدیده که یه سید هی میاد دم در خونمون که بالاخره همین خواب باعث میشه خمسشو بده اما فکر کنم همون یه بار بیشتر نبوده چند تا سوال دارم من باید چیکار کنم یعنی توی این .....سال همش مالی رو میخوردم که خمسش رو نداده وبده و حرام بوده؟ خمس به ما هم واجب هست؟ ما کلی کتاب از قدیم توی انباری داریم که اصلا خونده نمیشن خمسشون رو باید بدیم؟
  با تشکر  در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید 
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد نور
سلام   من پدرم رو از دست دادم و الان مستمر بگیر هستیم   از مامانم که میپرسم خمس میدی یا نه میگه نه به ما واجب نیست ولی خیلی وقت پیش خواب میدیده که یه سید هی میاد دم در خونمون که بالاخره همین خواب باعث میشه خمسشو بده اما فکر کنم همون یه بار بیشتر نبوده چند تا سوال دارم   من باید چیکار کنم یعنی توی این .....سال همش مالی رو میخوردم که خمسش رو نداده وبده و حرام بوده؟   خمس به ما هم واجب هست؟   ما کلی کتاب از قدیم توی انباری داریم که اصلا خونده نمیشن خمسشون رو باید بدیم؟
   با سلام و احترام   درخصوص اموالی که یقین به تعلق خمس نسبت به آنها ندارید نیاز به تحقیق نیست و می توانید استفاده کنید اگر یقین داشتید خمس به آن تعلق گرفته ولی خمس آن داده نشده و خودتان هم نتوانید خمس آن را بپردازید باید از دفتر مرجع تقلیدتان در استفاده از آن کسب اجازه نمایید.   اگر درآمد هرچند مختصر باشد باید سال خمسی تعیین نمایید و سرسال خمسی به مواد خوراکی و...که باقیمانده خمس تعلق میگیرد در مورد کتب هم درصورتی که بادرآمد خریداری شده و اصلا استفاده نکردید و مورد نیاز نبوده خمس تعلق میگیرد البته برای دریافت پاسخ دقیق تر ذکر نام مرجع تقلید لازم است. رساله مراجع، احکام خمس