جمع بندی چرا خدا به موشها زبان آدمیزاد رو یاد نداد تا انسانها بتونند باهاشون صحبت کنند؟

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا خدا به موشها زبان آدمیزاد رو یاد نداد تا انسانها بتونند باهاشون صحبت کنند؟

سلام ...
امیدوارم که خوب و خوش و سلامت باشید ...

چندی پیش اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتم این موضوع رو ایجاد کنم ... ابتدائا توجه شما رو به قسمتی از آیات قرآن و تفسیر اون جلب میکنم .

نقل قول:

آيا خداوند موجودات را براي انسان و در تسخير او آفريده است؟
پاسخ

پروردگار سبحان در قرآن كريم، مسخر شدن موجودات براي انسان را اين‌گونه بيان مي‌فرمايد:و سخر لكم الانهار، خداوند نهرها را مسخر شما كرد.و سخر لكم الفلك، كشتي را مسخر شما ساخت(ابراهيم/32).سخر لكم الليل و النهار، شب و روز را براي شما تسخير كرد(نحل/12).و سخر لكم الشمس و القمر، خورشيد و ماه را مسخر شما ساخت(ابراهيم/339).و هو الذي سخر البحر لتأكلوا منه لحماً طرياً، دريا را به تسخير شما درآورد تا گوشت تازه از آن استفاده كنيد(نحل/14).الم تر ان الله سخر لكم ما في الارض، آيا نمي‌بيني خداوند آنچه را روي زمين است مسخر شما ساخت(حج/65).و سخر لكم ما في السماوات و ما في الارض جميعاً منه، خداوند آنچه را در آسمانها و زمين است، همگي را مسخر شما ساخت(جاثيه/13).از مجموع اين آيات به خوبي استفاده مي‌شود كه اولاً: انسان تكامل يافته‌ترين موجود اين جهان است، چرا كه خداوند همة موجودات ديگر را مسخر اين انسان ساخته است، انساني كه خليفه و جانشين خدا در زمين است.ثانياً: روشن مي‌شود كه «تسخير» در آين آيات به اين معنا است كه موجودات جهان در مسير منافع و خدمت انسان هستند، مثلاً: خورشيد و ديگر كرات آسماني براي انسان نورافشاني مي‌كنند و منافع بسياري براي او دارند.

ببینید ...به وضوح خداوند میگه که آسمان وزمین و موجودات درون اون رو مسخر انسان خلق کرده ... چندی پیش اتفاقی افتاد که برای من خیلی ناراحت کننده بود ؛ مساله وجود موش در درون آپارتمان شخصیم بود . بنابراین تصمیم گرفتم این موضوع رو ایجاد کنم .

راستش من نمی دونستم که درون خونه ام موش هست ؛ تا اینکه یکی از دوستانم رو به منزل شخصیم دعوت میکنم ؛ ایشون شب پیشم می مونه ؛ و صبح بهم میگه که خونه ات موش داره ؛ من که تا حالا چنین چیزی نه دیده بودم و نه شنیده بودم ؛ به شدت بدم اومد ؛ از طرفی هم ترسیده بودم .

با ایشون رفتیم فروشگاه ؛ و Mouse Trap خریدیم ؛ من تا پیش از این مساله ؛ هیچ اطلاعی در مورد موش و تله های اینچنینی نذاشتم ؛

این تله ؛ در حقیقت یک نوع چسب هستش ؛ که در وسط اون یک طعمه رو قرار می دهند ؛ و زمانیکه موش به سمت طعمه میره و شروع به خوردن طعمه میکنه ؛ ناخودآگاه بدنش به اون چسب ها میچسبه و دیگه نمیتونه فرار کنه .

من و دوستم چهار تا از این نوع تله ها خریدیم و به کمک دوستم اونها رو در درون خونه ؛ و در جاهای متفاوت نصب کردیم ؛ نیمه های شب بود ؛ که از خواب بیدار شدیم ؛ موشی افتاده بود در درون تله و پاهایش به تله چسبیده بود و داشت جیغ میزد ؛

من میخواستم که موش رو از تله جدا کنم و در خیابون آزادش کنم که بره ؛ ولی دوستم گفت که راهش این نیست ؛ من تعجب کردم ؛ بعدش گفت باید بخوابیم ؛ من علت رو جویا شدم ؛ ایشون به من گفت :

وقتی که یک موش در درون یک تله می افته ... شروع میکنه به جیغ زدن ؛ اینجوری تمام دوستاش و پدر و مادرش خبر دار میشن که براش مشگلی بوجود اومده ؛ بنابراین همشون برای کمک کردن میان ؛ و اینجوری میشه که همه اونها میوفتن در درون تله ... ایشون میگفتند ؛ این تله اینجوری کار میکنه که باید یکیشون بیوفته در درون تله و شروع کنه به جیغ زدن ؛

بعدش چند تا ویدیو در درون یوتیوب بهم نشون داد ؛ که یکی از موشها میوفته در درون تله ؛ و اینقدر جیغ میزنه که کل خانواده اش هم میان کمکش ... و بعدش همه با هم میوفتند درون تله ... با این روش گاها یک موش باعث به تله افتادن 50 تا موش دیگه میشه .

دیروز از انسان بودن خودم بدم اومد ...

ابتدا یک موش افتاده بود در درون تله ...
شب تا صبح در درون تله گیر کرده بود و داشت جیغ میزد ... و من باید بی تفاوت می بودم ؛ نسبت به جیغ زدن و جون کندن اون .
و امروز صبح به رحمت خدا رفت ...
و یارش رو هم که موش خوب و مهربانی بود رو هم در درون تله انداخت ...
و هر دو اونقدر جیغ زدند که به رحمت خدا رفتند .

تله موش هایی که اینچنین کار میکنند خیلی کار آمد هستند ؛ یک موش در درون تله میوفته و گاها 50 تا موش دیگه رو هم در درون تله میندازه ...
ولی تله موش های دیگه عملا کارایی ندارند ؛ و محیط رو آلوده هم میکنند ....

در حقیقت شما زمانی میتونید مطمین باشید که هیچ موش دیگری در درون خونتون وجود نداره که چندین موش تا صبح در درون خونتون در حال جیغ زدن و جوون کندن بوده باشند .

به بیان دیگه شما هیچ راه حلی به غیر از اینکه یک موش رو شکنجه بکنیدش تا دوستانش رو هم لو بده ندارید ...

سوالی که برام پیش اومد این بود ...
چرا خدایی که موجودات رو مسخر انسان خلق کرده ... به اونها توانایی درک صحبت انسان رو نداده ... تا انسانها خیلی شیک و قشنگ ازشون خواهش میکردند که برن و جایی دیگر زندگی کنند ... مثلا من از آقا موشه میخواستم که دست زن و بچه اش رو بگیره و از خونه ما بره بیرون ...

چرا من باید برای درخواستی به این سادگی دست به شکنجه کردن می زدم .

متشکرم .

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عامل

[TD][/TD]
بسم الله الرحمن الرحيم با عرض سلام  و ادب قبل از پاسخ بايد به چند نكته توجه كرد: اول؛ منظور از تسخير چيست؟ مفهوم واقعى تسخير موجودات براى انسان آنست كه در خدمت منافع او باشند، و به نفع او كار كنند، و به او امكان بهره‏گيرى دهند، به همين جهت شب و روز و خورشيد و ماه و ستارگان كه هر كدام به نوعى در زندگى انسان اثر دارند و مورد بهره بردارى او قرار مى‏گيرند در تسخير اويند.(1) بنابراين منظور از تسخير در اختيار انسان بودن موجودات است اما آيا لازمه اين در اختيار بودن موجودات فهم زبان آنها نيز هست؟ به نظر مي رسد ملازمه اي بين آنها نيست. مثلا ماشين در اختيار انسان است و نيازهاي او را برطرف مي كند اما وسيله بودن ماشين لازمه اي با فهم زبان او يا گويا بودن ماشين ندارد. دوم؛ تزاحم بين خواسته هاي موجودات اين عالم حتي اگر موجودات اين عالم زبان يكديگر را نيز بفهمند، تزاحم بين آنها در عالم ماده سبب تداخل خواسته هاي آنها مي شود. به عنوان مثال ما انسان ها كه زبان يكديگر را خوب مي فهميم، باز هم بين منافع ما تزاحم به وجود مي آيد و اين همه پرونده هاي دادگاه ها مويد ماست. به تعبير ديگر مثلا زن و شوهر كاملا حرف هم را مي فهمند اما خواسته هاي آنها مانع از قبول حق مي شود و در بسياري از موارد منافع آنها سبب زير پا گذاشتن حق مي شود و فهم زبان يكديگر هم كمكي به اين مساله نمي كند. با اين توضيح اولا ملازمه اي بين تسخير و فهم زبان موجودات مسخر وجود ندارد و ثانيا حتي اگر تفاهم هم صورت مي گرفت، تزاحم خواسته هاي آنها كمكي به رفع اين تزاحم نمي كرد و حتي اگر موش ها هم زبان شما را مي فهميدند! سير كردن شكمشان اولويت داشت حتي اگر به كشته شدن آنها بيانجامد، همانطور كه در حيات وحش اين اتفاق مكرر مي افتد كه شكارچي به دنبال شكار مي رود اما خودش شكار حيوان ديگري مي شود.   پي نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏11، ص: 171.  
ثانياً: روشن مي‌شود كه «تسخير» در آين آيات به اين معنا است كه موجودات جهان در مسير منافع و خدمت انسان هستند، مثلاً: خورشيد و ديگر كرات آسماني براي انسان نورافشاني مي‌كنند و منافع بسياري براي او دارند.
با این تعریف، تسخیر موش به این معناست که در خدمت منافع انسان باشد. فکر می کنم منظور خانم فرشته گرامی این باشه که چرا موشی که در تسخیر ماست، طبق خواست ما از خانه بیرون نمیره و ما رو مجبور به گذاشتن تله می کنه. همین سوال رو میشه در مورد باکتریها و ویروسها هم پرسید. چرا موجودی که قراره در خدمت منافع انسان باشه ما رو مریض می کنه؟
با سلام در مفاتیح و سایر کتب دینی دستوراتی از معصومین علیهم السلام وجود دارد که برای طرد و دور کردن حیوانات حشرات و... از منزل،مزرعه و اماکن میباشد بدون اینکه آزاری به آنها برسد! ادعیه زیر در مفاتیح موجود است: رقعه زراعتها در مفاتیح الجنان: اَيُّهَا الدُّودُ اَيُّهَا الدَّوابُّ وَالْهَوامُّ وَالْحَيْواناتُ اُخْرُجُوا مِنْ هذِا البیت اِلَى الْخَرابِ كَما خَرَجَ ابْنُ مَتَّى مِنْ بَطْنِ الْحُوتِ فَاِنْ لَمْ تَخْرِجُوا اَرْسَلْتُ عَلَيْكُمْ شُواظاً مِنْ نارٍ وَ نُحاسٍ فَلا تَنْتَصِرانِ. اَلَمْ تَرَ اِلَى الَّذينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ اُلْوُفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا فَماتُوا اُخْرُجُوا مِنْها فَاِنَّكَ رَجيمٌ فَخَرَجَ مِنْها خآئِفاً يَتَرَقَّبُ سُبْحانَ الَّذى اَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ اِلَى الْمَسْجِدِ الاَْقْصى كَاَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَها لَمْ يَلْبَثُوا اِلاّ عَشِيَّةً اَوْضُحيها فَاَخْرَجْناهُمْ مِنْ جَنّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَريمٍ وَ نَعْمَةٍ كانُوا فيها فاكِهينَ فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَالْاَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرينَ اُخْرُجْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ اَنْ تَتَكَبَّرَ فيها فَاخْرُجْ اِنَّكَ مِنَ الصّاغِرينَ اُخْرُجْ مِنْها مَذْؤماً مَدْحُوراً فَلَنَاءتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لاقِبَلَ لَهُمْ وَ لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْها اَذِلَّةً وَ هُمْ صاغِروُنَ دفع موش، حشرات و سایر حیوانات از منزل: دعای فوق را میتوان با محلول گلاب و زعفران و با خودنویس(خالی شده از جوهر) در برگه کاغذ نوشت و بعد نوشتن، هفت بار بر برگه بخوانیدش و با چند قطره گلاب گوشه های کاغذ را خوشبو کنید و با پلاستیک جلدش کنید و در قسمتی از مرکز منزل آویزان کنید طوری که تو دید هم نباشه!   دفع حیوانات درنده: امام صادق علیه السلام به یحیی کاهلی فرمود : وقتی در مقابل تو حیوان درنده ای مشاهده می کنی چه عکس العملی انجام خواهی داد ؟گفتم نمی دانم . حضرت فرمود : .وقتی با حیوان درنده ای روبرو شدی در صورت آن حیوان نگاه کن و آیة الکرسی را بخوان و سپس این دعا را بخوان : عَزَمْتُ‏ عَلَيْكَ‏ بِعَزِيمَةِ اللَّهِ‏ وَ عَزِيمَةِ رَسُولِهِ وَ عَزِيمَةِ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ وَ عَزِيمَةِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ تَنَحَّتْ عَنْ طَرِيقِنَا وَ لَمْ تُؤْذِنَا فَإِنَّا نُؤْذِيكَ از امام صادق علیه السّلام روایت شده: براى دفع شرّ عقرب ها و مارها هنگام شب بخواند:  بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَخَذْتُ الْعَقارِبَ وَالْحَيّاتِ كُلَّها بِاِذْنِ اللَّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى بِاَفْواهِها وَ اَذْنابِها وَ اَسْماعِها وَ اَبْصارِها وَ قُواها عَنّى وَ عَمَّنْ اَحْبَبْتُ اِلى ضَحْوَةِ النَّهارِ إِنْ شآءَاللَّهُ تَعالى  
منظور از تسخير موجودات براي انسان اين نيست كه همه گوش به فرمان انسان باشند، بلكه منظور اين است كه اين مخلوقات در مسير رشد و تكامل انسان قرار دارند. به عنوان مثال همين موش با توجه به شباهت ‍‍ژنتيكي بسيار بالا به انسان، سبب كشف و آزمايش بسياري از داروها شده و به همين دليل انسان هاي زيادي از مرگ نجات يافته اند.  
به عنوان مثال همين موش با توجه به شباهت ‍‍ژنتيكي بسيار بالا به انسان، سبب كشف و آزمايش بسياري از داروها شده و به همين دليل انسان هاي زيادي از مرگ نجات يافته اند.
اما همان بیماری هم حاصل موجوداتی است که قرار است در تسخیر انسان باشند. ضمن اینکه در آیه از فعل ماضی استفاده شده. یعنی این موجودات باید در خدمت مردم زمان  صدر اسلام و قبل از آن هم بوده باشند نه اینکه در قرن حاضر به خدمت انسانها در آیند. یعنی باکتری ایجاد کننده طاعون و موش که ناقل آن است، هر دو در خدمت انسانهای زمان صدر اسلام هم بوده اند. مگر اینکه یا مسخر بودن را طوری معنی کنیم که شامل ضرر رساندن هم بشه، یا اینکه مشابه فرمایش جناب یحبونه، این تسخیر را مشروط به خواندن دعا بدونیم.
رسیدیم به اینجا که باید تسخیر رو یا به شیوه خاصی معنا کنیم یا اینکه براش شرط در نظر بگیریم. نظر کارشناسان گرامی چیست؟
مسائل مربوط به جانداران را به کمک نظریه تکامل تحلیل کنید نه موش نه هیچ موجود زنده و غیر زنده دیگری در خدمت انسان نیست موش هم مانند میلیون ها گونه گیاهی و جانوری روند تکاملی خود را طی کرده و برای بقای خود تلاش کرده نه اینکه به تسخیر انسان دربیاید چنانچه دوستان هم اشاره کردند همین موش میتواند باعث بدترین بیماری ها برای انسان شود ساده لوحانه است اگر فکر کنیم میلیون ها گونه گیاهی و جانوری که هیچ میلیارد ها ستاره و کهکشان در تسخیر و خدمت انسان هستند زبان آدمیزاد هم حاصل پیچیدگی های مغزش است و داشتن زبان برای موش با آن مغز کوچک محال است
جمع بندی پرسش: اگر خداوند تمام عالم را مسخر انسان قرار داده است، چرا زبان حیوانات را به او نیاموخته تا منظور یکدیگر را بفهمند؟ پاسخ: قبل از پاسخ بايد منظور از تسخير روشن شود. مفهوم واقعى تسخير موجودات براى انسان آنست كه در خدمت منافع او باشند، و به نفع او كار كنند، و به او امكان بهره‏ گيرى دهند، به همين جهت شب و روز و خورشيد و ماه و ستارگان كه هر كدام به نوعى در زندگى انسان اثر دارند و مورد بهره بردارى او قرار مى‏گيرند در تسخير اويند.(1) بنابراين منظور از تسخير موجودات براي انسان اين نيست كه همه گوش به فرمان انسان باشند، بلكه منظور اين است كه اين مخلوقات در مسير رشد و تكامل انسان قرار دارند. به عنوان مثال موش با توجه به شباهت ‍‍ژنتيكي بسيار بالا به انسان، سبب كشف و آزمايش بسياري از داروها شده و به همين دليل انسان هاي زيادي از مرگ نجات يافته اند. اما آيا لازمه اين در اختيار بودن موجودات فهم زبان آنها نيز هست؟ مسلماً ملازمه اي بين آنها نيست. مثلا ماشين در اختيار انسان است و نيازهاي او را برطرف مي كند اما وسيله بودن ماشين لازمه اي با فهم زبان او يا گويا بودن ماشين ندارد. از سوی دیگر بين خواسته هاي موجودات اين عالم تزاحم وجود دارد، به طوری که حتي اگر موجودات اين عالم زبان يكديگر را نيز بفهمند، تزاحم بين آنها در عالم ماده سبب تداخل خواسته هاي آنها مي شود. به عنوان مثال؛ ما انسان ها كه زبان يكديگر را خوب مي فهميم، باز هم بين منافع ما تزاحم به وجود مي آيد و پرونده هاي موجود در دادگاه ها نیز مويد این مطلب است. به تعبير ديگر مثلا زن و شوهری که با هم اختلاف دارند، كاملا حرف یکدیگر را مي فهمند اما خواسته هاي آنها مانع از قبول حق مي شود و در بسياري از موارد منافع آنها سبب زير پا گذاشتن حق مي گردد و فهم زبان يكديگر هم كمكي به اين مساله نمي كند. نکته پایانی اینکه تحت تسخیر بودن موجودات برای انسان به این معنا نیست که هیچ ضرری از آنها به انسان نرسد، بلکه انسان با تسخیر موجودات، از آنها بهره برداری می کند و متناسب با زمان و مکان نیز میزان این بهره برداری ممکن است متفاوت باشد. با اين توضيح اولا ملازمه اي بين تسخير و فهم زبان موجودات مُسخَّر وجود ندارد و ثانيا حتي اگر تفاهم هم صورت مي گرفت، تزاحم خواسته هاي آنها كمكي به رفع اين تزاحم نمي كرد.   پي نوشت: 1. مكارم شيرازي، ناصر،‌ (1374)، تفسير نمونه، اول، تهران، دار الكتب الاسلامية، ج‏11، ص: 171.    
موضوع قفل شده است