هدف خلقت

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
هدف خلقت

سلام
موضوعی هست که مدتی ذهنم را مشغول کرده آن ها هم هدف خلقت است نظرات زیادی را می خوانم اما قانع نمی شوم
(استاد مطهری میگویند که خداوند نمی تواند هدفی از خلقت ما داشته باشد زیرا اگر اینطور باشد نشان دهنده نقصی در وجود اوست که با آن هدف می خواهد نقص خود را برطرف کند
پس هدف خلقت را باید در هدف مخلوق جست که در ادامه می فرمایند هدف مخلوق عبادت است و.......)

با این حال من هنوز قانع نشدم.خداوند اگر هدف نداشته باشد که زبانم لال خلقت را بیهوده انجام داده است . اصلامگر میشه همینجوری خداوند مارا بیافریند.باید دلیل پشت فرمان خداوند باشد.ولی از ان طرف استاد مطهری میگویند خداوند نمی تواند هدفی داشته باشد. ما که انسان هستیم وقتی می خواهیم کاری انجام دهیم کلی فکر می کنیم بعد خداوند برای خلقت ما دلیلی نداشته باشد مگر می شود. تاز فرشته ها به خلقت انسان اعتراض کردند ولی خدواند گفت من چیزی را می دانم که شما نمی دانید همه این ها نشان دهنده این هست که خداوند دلیلی برای خلقت داشتند.

میشه این مسئله را برای من خیلی ساده توضیح دهید؟خیلی خیلی ساده.
برای مثال استاد رائفی پور می گفتند جوانی اومد پیش من سوال پرسیدچگونه می شود که خداوند از رگ گردن به ما نزدیک است و هم بالای ما است و هم چپ و هم راست و هم پایین و همه چیز در اختیار اوست و بدون مکان است.بعد استاد رائفی پور گفتند یک گل رز را در ذهنت تصور کن خب این گل با فرمان تو به وجود آمد و تو هم بالای آن هستی و هم چپ و هم راست وهم پایین و با فرمان تو هم این گل از بین می رود.

اگر لطف کنید این سئله را خیلی ساده برایم توضیح دهید خیلی ممنون می شوم.

برچسب: 

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مسلم

سلام

ببینید شما میخواهید موضوع "هدف" رو با در نظر گرفتن یک تعریف انسانی و مادی براش، به مبحث خداوند نسبت بدید، مبحث خدا هم یک مبحث غیر انسانی و غیرمادی هست. 

سوالی که مطرح میکنید مثل اینه که از یک فیلسوف بخواید عمل جراحی قلب باز انجام بده! این ین موضوع از نظر بنده نشدنی هست، مثل پاسخ به سوال شما.

تعریفی که کلا انسان ها از هر چیزی (از جمله هدف) ارایه میدن تعریفی هست که برای خودشون کاربرد داره، چرا؟ چون اون تعریف رو مغز ارایه کرده و همچنین اون تعریف درحد وسعت مغز پاسخگو هست. پس اینکه بخواید هدف رو با یک تعریف انسانی، به مفهوم خداوند نسبت بدید و بپرسید که هدف خدا چی هست همانطور که از استاد مطهری نقل کردید پایین آوردن شان خداوند و محدود کردن اون به مرز های مغز انسان هست. شاید بپرسید خب تعریف غیر انسانی هدف چیه؟ باید بگم اسمش روش هست، "غیرانسانی"؛ یعنی غیر قابل درک و غیرقابل دسترس برای انسان ها.

من نمیگم قطعا هدف یا منظور یا غیره ای نبوده اما اگرم هست قطعا برای ما دست نایافتنی و غیر از اون چیزیه که شما انتظار داری. 

 

من کاملا درک میکنم که ذهن شما درگیر این موضوع هست اما برای کنار اومدن باهاش باید این موضوع رو در نظر بگیرید:

خدا غیرمادی هست و برای ما که مادی هستیم(مادی یعنی توی این جهان مادی زندگی میکنیم، غیرمادی یا بهتر بگم فرامادی یعنی فراتر از این جهان ما) درکش "ناممکن" هست. 

نقل قولی میکنم از پیامبر اسلام که حتما به گوشتون خورده: تَفَكَّروا في خَلقِ اللّه ، ولا تَفَكَّروا في اللّه فتَهلِكوا.

در آفرینش خدا بیندیشید ولی در ذات خدا نیندیشید که نابود می‌شوید.

 

میشه این مسئله را برای من خیلی ساده توضیح دهید؟خیلی خیلی ساده.

 

موضوعی هست که مدتی ذهنم را مشغول کرده آن ها هم هدف خلقت است نظرات زیادی را می خوانم اما قانع نمی شوم
(استاد مطهری میگویند که خداوند نمی تواند هدفی از خلقت ما داشته باشد زیرا اگر اینطور باشد نشان دهنده نقصی در وجود اوست که با آن هدف می خواهد نقص خود را برطرف کند
پس هدف خلقت را باید در هدف مخلوق جست که در ادامه می فرمایند هدف مخلوق عبادت است و.......)

با این حال من هنوز قانع نشدم.خداوند اگر هدف نداشته باشد که زبانم لال خلقت را بیهوده انجام داده است . اصلامگر میشه همینجوری خداوند مارا بیافریند.باید دلیل پشت فرمان خداوند باشد.ولی از ان طرف استاد مطهری میگویند خداوند نمی تواند هدفی داشته باشد. ما که انسان هستیم وقتی می خواهیم کاری انجام دهیم کلی فکر می کنیم بعد خداوند برای خلقت ما دلیلی نداشته باشد مگر می شود. تاز فرشته ها به خلقت انسان اعتراض کردند ولی خدواند گفت من چیزی را می دانم که شما نمی دانید همه این ها نشان دهنده این هست که خداوند دلیلی برای خلقت داشتند.

میشه این مسئله را برای من خیلی ساده توضیح دهید؟خیلی خیلی ساده.
برای مثال استاد رائفی پور می گفتند جوانی اومد پیش من سوال پرسیدچگونه می شود که خداوند از رگ گردن به ما نزدیک است و هم بالای ما است و هم چپ و هم راست و هم پایین و همه چیز در اختیار اوست و بدون مکان است.بعد استاد رائفی پور گفتند یک گل رز را در ذهنت تصور کن خب این گل با فرمان تو به وجود آمد و تو هم بالای آن هستی و هم چپ و هم راست وهم پایین و با فرمان تو هم این گل از بین می رود.

اگر لطف کنید این سئله را خیلی ساده برایم توضیح دهید خیلی ممنون می شوم

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

ببینید هرگز منظور از این که خداوند در امر خلقت هدفی برای خود نداشته، هرگز این نیست که این کار را لغو و بیهوده انجام داده است؛ برای توضیح مطلب ابتدا باید دقت کنید که ما برای هر فعلی دو نوع هدف داریم:

یکی هدف فاعلی که به فاعل بر میگردد، به عنوان نمونه ما غذا می خوریم تا برای خودمان توانای جسمی کسب کنیم، هدف فاعلی هدفی است که فاعل برای کامل نمودن خودش آن را دنبال میکند.

و دیگری هدف فعلی است که نفع آن به خود فعل برمیگردد، یعنی فاعل آن هدف را برای تکامل فعل در نظر گرفته است، نه تکامل خودش.

اینکه گفته میشود قسم اول یعنی «هدف فاعلی» در خداوند راه ندارد، یعنی هدفی در ورای ذات خداوند برای او وجود ندارد، بلکه هدف فاعلی او همان ذات اوست، چون اگر خداوند در مقام فاعلیت هدفی خارج از ذات خودش داشته باشد لازمه ی داشتن چنین هدفی این است که خداوند ناقص باشد و بخواهد با یک فعل خودش را کامل کند. بنابراین خداوند هدفی برای خودش ندارد، اما این بدین معنا نیست که بی جهت خلق کرده است، بلکه خلق نمودن، لازمه ی صفات نیکوی اوست. یعنی چون خلقت نیکو است، بخشش نیکوست، فیض و اعطا به دیگران نیکوست این کارها را انجام میدهد، اما این ها اهداف او نیستند، بلکه لازمه ی صفات کمالیه ی خداوند هستند.

به عبارت دیگر چون خداوند کامل است خلق می کند، نه این که خلق میکند تا کامل باشد. چند تا مثال میزنم ان شاالله مسئله روشن شود:

ببینید رودخانه هرگز برای درختان و گیاهان جاری نیست، بلکه لازمه ی ذات رودخانه جریان است، اگر آب جاری نباشد اصلا رودخانه نیست، بلکه مرداب است، بنابراین برای خود جاریست، اما در این بین طبیعتا درختان و گیاهانی که در این مسیر وجود دارند نیز از رودخانه بهره می برند، اما رودخانه برای آنها جاری نیست.

خداوند هرگز خلق نکرده است تا منفعتی برای خود جلب کند، بلکه هر موجود کاملی، فیضش جاری خواهد شد، این که می گویند خداوند هدفی ندارد از این باب است، وگرنه قطعا خداوند کار خوب را از آن جهت که خوب است انجام میدهد

سلام استاد مسلم عزیز

ابتدا اجازه بدهید کمی غر بزنم نسبت به ظاهر جدید سایت. حالا اینکه ظاهرش اصلا زیبا نیست به کنار؛ متاسفانه بخشی از قابلیت‌های قبلی هم از دستمان رفته! بگذریم...

 

درمورد توضیحاتی که فرمودید خب ما می‌پذیریم که ذات حق خالقیت است و باید خلق کند. گیاهان؛ حیوانات؛ کوه‌ها؛ و انسان‌ها را خداوند بر همین اساس خلق کرده است

اما اینجا دو پرسش مطرح می‌شود که پاسخشان را از شما برادر عزیز می‌خواهم:

 

1 - اگر خلقت بر اساس ذات الهی باشد پس باید مشابه باشد چرا که ذات خالقیت خداوند نباید دچار تغییر و بالا و پایین گردد. در حالیکه در عمل می‌بینیم که مخلوقات از نظر استعداد در رتبه‌های مختلفی قرار دارند بطوری که حتی خود خداوند نیز می‌فرماید که برخی مخلوقات را به برخی دیگر برتری داده‌ایم و یا برخی مخلوقات مسخر برخی دیگر هستند. اگر هدف آفرینش را تکامل مخلوقات در نظر بگیریم پس باید امکان رسیدن به کمال برای تمام مخلوقات یکسان باشد. اما می‌دانیم که رسیدن به کمال فقط برای انسان و شاید در مرحله‌ی بعدی برای جن امکان‌پذیر است نه برای تمام مخلوقات.

 

2 - هر موجودی وقتی خلق می‌شود دارای ویژگی‌ها و صفاتی است؛ از جمله انسان. اما می‌دانیم که انسان دارای صفات منفی هم هست که اگر تسلیم آنها شود خداوند او را مجازات خواهد کرد. حتما می‌فرمائید وجود این خصوصیات و مبارزه با آنها از سوی انسان لازمه کمال است؛ اما بحث ما در اینجا لزوم وجود این صفات نیست بلکه چگونگی خلق این صفات است.

 

لذا اولا با توجه به تفکیک مخلوقات از نظر رتبی و ثانیا با توجه به خلق صفات مثبت و منفی در مخلوقات دارای اختیار؛ به نظر می‌رسد هدف آفرینش ورای مخلوق بودن خداوند داشته باشد