جمع بندی ترجمان صحیح « خلیفه » در قرآن

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ترجمان صحیح « خلیفه » در قرآن

سلام
در قرآن ترجمه ی دقیق خلیفه چی هست ؟
خدا آدم را خلیفه قرار داد .
داوود ع را خلیفه قرار داد ؛ به داوود ع گفت ، بین انسانها حکم کن ؛ میشه گفت
ترجمه و منظور از خلیفه حکم کننده و با فراست ، است ؟
و چون آدم ، کارهایی می تواند انجام دهد که سایر مخلوقات
نمی توانند و داوود ع ؛ هم کارهایی می توانست انجام دهد که
سایر انسانها نمی توانستند انجام بدهد ؛ برای همین خدا به آدم و داوود
فرموده ؛ خلیفه
لطفا اگر ترجمه صحیح خلیفه را می دانید ، راهنماییم کنید .
با تشکر

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد هدی

[TD][/TD]

سلام بر شما

mohammadmsp9113;1028480 نوشت:
در قرآن ترجمه ی دقیق خلیفه چی هست ؟

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
در تفسیر نمونه ذیل آیه 30 سوره مبارکه بقره چنین آمده است:

« "خليفه" به معنى جانشين است‏. خواست خداوند چنين‏ بود كه در روى زمين موجودى بيافريند كه نماينده او باشد، صفاتش پرتوى از صفات پروردگار، و مقام و شخصيتش برتر از فرشتگان‏.
خدا مى‏ خواست موجودى بيافريند كه گل سر سبد عالم هستى باشد و شايسته، مقام خلافت الهى و نماينده" اللَّه" در زمين گردد.
در حديثى كه از امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيات آمده نيز به همين معنى اشاره شده است كه فرشتگان بعد از آگاهى از مقام آدم دانستند كه او و فرزندانش سزاوارترند كه خلفاى الهى در زمين و حجت هاى او بر خلق بوده باشند (1). »(2)

بنابراین بهترین معنای "خلیفه" جانشین و نماینده است.

1. نقل از كتاب معانى الاخبار (طبق نقل تفسير الميزان، ج1، ص 121) از اين حديث گرچه بيشتر عظمت مقام انبياء و امامان استفاده مى‏شود ولى پيدا است كه انحصار به آنها ندارد آنها مصداق اتم و اكمل اين موضوعند.
2. تفسير نمونه، ج‏1، ص 172

جمع بندی پرسش: در قرآن ترجمه ی دقیق خلیفه چی هست ؟ پاسخ: وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ در تفسیر نمونه ذیل آیه 30 سوره مبارکه بقره چنین آمده است: « "خليفه" به معنى جانشين است‏. خواست خداوند چنين‏ بود كه در روى زمين موجودى بيافريند كه نماينده او باشد، صفاتش پرتوى از صفات پروردگار، و مقام و شخصيتش برتر از فرشتگان‏. خدا مى‏ خواست موجودى بيافريند كه گل سر سبد عالم هستى باشد و شايسته، مقام خلافت الهى و نماينده" اللَّه" در زمين گردد. در حديثى كه از امام صادق (علیه السلام) در تفسير اين آيات آمده نيز به همين معنى اشاره شده است كه فرشتگان بعد از آگاهى از مقام آدم دانستند كه او و فرزندانش سزاوارترند كه خلفاى الهى در زمين و حجت هاى او بر خلق بوده باشند (1). »(2) بنابراین بهترین معنای "خلیفه" جانشین و نماینده است.   پی نوشت ها: 1. محمدباقر موسوی، ترجمه تفسير الميزان، جامعه مدرسین، قم، چاپ پنجم،  ج1، ص 121. از اين حديث گرچه بيشتر عظمت مقام انبياء و امامان استفاده مى‏شود ولى پيدا است كه انحصار به آنها ندارد آنها مصداق اتم و اكمل اين موضوعند. 2. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دهم، ج‏1، ص 172
موضوع قفل شده است