جمع بندی علامات شناسایی امام زمان علیه السلام

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علامات شناسایی امام زمان علیه السلام

سلام

امام زمان وقتی ظهور میکند علائمی دارد مثل شمشیر پدرانش ولی ما از کجا بفهمیم که آن شمشیر برای ابا و اجداد امام زمان باشد ضمنا در روایات است که مردم هنگام ظهور در تشخیص حق و باطل سرگردانیِ بزرگی پیدا میکنند . خلاصه با 5 الی6 نشانه حتمی و چند نشانه غیر حتمی که ورد همه زبانها شده نمیشود امام زمان رو شناخت . به نظر دوستان بهترین راه شناخت امام زمان هنگام ظهور چیست؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

رضا1001;1028362 نوشت:
سلام

امام زمان وقتی ظهور میکند علائمی دارد مثل شمشیر پدرانش ولی ما از کجا بفهمیم که آن شمشیر برای ابا و اجداد امام زمان باشد ضمنا در روایات است که مردم هنگام ظهور در تشخیص حق و باطل سرگردانیِ بزرگی پیدا میکنند . خلاصه با 5 الی6 نشانه حتمی و چند نشانه غیر حتمی که ورد همه زبانها شده نمیشود امام زمان رو شناخت . به نظر دوستان بهترین راه شناخت امام زمان هنگام ظهور چیست؟


سلام و ادب@};-

در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم:
اولاً امام زمان (عجل الله فرجه) طبق روایات معتبر دینی وارث همه انبیاء و اوصیاء الهی هستند و به هنگام ظهور علائم و نشانه هایی از پیامبران الهی؛ نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر انبیاء عظام و بویژه از وجود نازنین پیامبر خاتم (صلوات الله علیهم اجمعین) و نیز از آباء و اجداد طاهرینش به همراه دارد که مردم آخرالزمان و مؤمنان و منتظران با دیدن آن نشانه ها و علائم به شناخت قطعی و یقینی نسبت به ایشان دست می یابند. در این خصوص طبق روایات دینی، حدود 18 نشانه و شباهت حضرت با انبیاء الهی را در آدرس زیر بررسی کرده ایم.

شباهت حضرت مهدی و پیامبران

ثانیاً در خصوص علائم و نشانه هایی که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به همراه دارد رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من، کنیه‌اش کنیه من، و از نظر خَلق و خُلق، شبیه‌‌ترین مردم به من است.(1) همچنین، امام محمد باقر (علیه‌السّلام) فرمودند: «امّا شباهت آن حضرت به جد بزرگوارش محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) آن است که با شمشیر قیام کرده و دشمنان خدا و رسول و ظالمین و طاغوتیان را کشته و به وسیله شمشیر و افتادن ترس در دل دشمنان یاری شده و هرگز پرچم او شکست خورده بر نمی‌گردد.»(2) و نیز امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «حضرت مهدی (عجّل الله فرجه) به هنگام ظهور، پیراهن پیامبر (صلّی الله علیه وآله) را که در جنگ احد پوشیده بود و عمامه و زره آن حضرت را که بر قامت او آراسته است، می پوشد و ... .»(3) البته علاوه بر نشانه های حتمی ظهور که هر کدام گواه روشنی بر حقانیت امام مهدی (عجل الله فرجه) هست حضرت برای اثبات حقانیت خود ده ها نشانه و کرامت و حجت به مردم و طالبان حقیقت ارائه می دهد. (4) که شمشیر پیامبر (صلی الله علیه و آله) تنها یک نمونه کوچک آن است. طبق روایتی ابان بن تغلب می گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «به زودی سی صد وسیزده نفر به مسجد شما (مکه) می آیند. مردم مکه می دانند که این افراد نسبتی با پدران واجدادشان ندارند (وجزو مردم مکه نیستند). هرکدام از آنان شمشیری دارد که بر روی آن کلمه ای ثبت است که از آن کلمه هزار کلمه (مشکل) گشوده و حل می شود»(5). و نیز در روایتی دیگر گفته شده نام و نسب هر یک از 313 نفر بر روی شمشیرهایشان حک شده است. از اینرو وقتی شمشیر یاران خاص حضرت، ویژگیی دارد که قابل شناساندن صاحبانشان است قطعاً شمشیر و عمامه و زره پیامبر (صلی الله علیه و اله) به مراتب اولی ویژگی هایی دارد که به روشنی و وضوح قابل تمیز دادن است. البته ناگفته نماند راه شناخت امام زمان و پی بردن به حقانیت وی متوقف بر نشانه های ظاهری (شمشیر و زره و ...) نیست بلکه بقدری نشانه های حتمی و دیگر امدادهای الهی و کرامات حضرت، وضوح دارد که حجت بر همگان تمام است.

ثالثاً ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله فرجه) علائمی دارد که برخی از آنان علائم حتمی و برخی دیگر علائم غیر حتمی است. علائم غیر حتمی، علائمی اند که ممکن است رخ بدهد و یا بدلیل بَدا رخ ندهد (و بعید نیست بسیاری از آنها رخ داده باشد) که البته علائم غیرحتمی غالباً برای هشدارباش و اعلام آمادگی منتظران ظهور است. اما علائم حتمی، بدون شک رخ می‌دهد و تا کنون هیچ مورد از آنها به وقوع نپیوسته است. علائم حتمی ظهور که عبارتند از: 1. خروج سفیانی 2. خسف در بیداء 3. خروج یمانی 4. قتل نفس زکیه 5. صیحه آسمانی و 6. خروج دجال
بیان روایات دینی در باره معرفی علائم حتمی بگونه ای است که خبر از وضوح و شفافیت این نشانه ها می دهد و شناخت حق از باطل در آن مقطع برای دلهای آماده و منتظر و هر کسی که جویای حقیقت باشد کار دشواری نیست. در روایات، به وضوح از محل و محدوده خروج و اقدامات سفیانی سخن به میان آمده(6) از مکان و زمان کلی حادثه خسف بیداء (فرورفتن سپاهیان سفیانی در زمین) پرده برداشته(7) روایاتی به خروج یمانی از یمن و پرچم حق او اشاره دارند.(8) نیز خبر شهادت نفس زکیه (سید حسنی) در کنار خانه خدا (9) و صیحه آسمانی که در آستانه ظهور حضرت مهدی در آسمان شنیده می شود و همه مردم جهان، آن صیحه و ندا را با زبان خودشان می شنوند. امام باقر (علیه السلام)می فرماید: «این صدا در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود در این هیچ شک نکنید و بشنوید و فرمان برید، در آخر روز شیطان فریاد می زند که «فلانی مظلوم کشته شد» تا مردم را بفریبد و به شک اندازد. و امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «در ابتدای روز گوینده ای در آسمان ندا می دهد که آگاه باشید که حق با علی و شیعیان اوست. پس از آن در پایان روز شیطان که لعنت خدا بر او باد از روی زمین فریاد می زند که حق با عثمان و پیروان اوست پس در این هنگام باطل گرایان به شک می افتند هرگاه گوینده ای از آسمان نداء بزند که حق با اولاد محمد(صلوات الله علیهم اجمعین) است در آن هنگام ظهور مهدی(عجل الله فرجه) به سر زبانها می افتد به گونه ای که غیر از او یاد نمی کنند.(10)

در پایان متذکر می شویم که بدون شک، بهترین وسیله برای شناخت حق از باطل و حفظ خود از خطرات و فتنه های آخرالزمانی چنانکه مورد تصریح قرآن و روایات قرار گرفته تمسک به تقوای الهی و ثقلین یعنی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است که در زمانه غیبت، تکلیف شیعیان و منتظران را مشخص کرده اند، که باید تابع و پیرو عالمان بالله و فقیهان ربانی باشند. فلذا بهترین و مؤثق ترین راه برای شناخت جبهه حق در دوران پرفتنه ظهور و شناخت امام عصر و پیوستن به او در آستانه ظهور، می بایست، هم به لباس تقوا و پرهیزکاری مجهز بشویم و هم دست در دست قرآن و اهل بیت و نائبان عام امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت و انتظار داشته باشیم.

موفق باشید ...@};-

پی نوشت ها:
1. موسوی اصفهانی، سید محمد تقی، مکیال المکارم، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، نشر ایران نگین، ج۱، ص۳۲۰.
2. مجلسی، محمد باقر، ‌ بحار الانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ق، ج۵۱، ص۲۱۲. کمال الدین، ابن بابویه، محمد بن علی، کتابفروشی اسلاميه، تهران، سال نشر:۱۳۷۷، ج۱، ص۳۲۷.
3. نعمانی، غیبة، ص ٣٠٨؛ بحار الأنوار، ج ۵٢، ص ٢٢٣؛ ر. ک: ارشاد، ص ٢٧۵.
4. برای اطلاع از کرامات حضرت هنگام ظهور رجوع کنید به منابع اصلی مهدویت: بحارالانوار مجلسی، ج 52؛ کمال الدین شیخ صدوق؛ غیبت نعمانی؛ اثبات الهداة؛ دلائل الامامه؛ عقدالدرر و ...
5. کمال الدین، ج ٢، ص ۶٧١؛ بصائر الدرجات، ص ٣١١؛ بحار الأنوار، ج ۵٢، ص ٢٨۶.
6. کمال الدین، ص 651. و بحار الأنوار، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، ص 518 الی 520.
7. غیبت نعمانی، ص 252، منتخب الأثر، ص 459.
8. امام صادق (ع) فرمود: «قیامهای سه گانه خراسانی، سفیانی، یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت حق و هدایت نمی کند و هم فرمود که یمانی از علائم حتمی است.»، تاریخ غیبت کبری، ص 525، کتاب غیبت نعمانی 252.
9. منتخب الأثر، 459، تاریخ الغیبه الکبری، ص 511؛ الارشاد، ج2، ص374؛ اعلام الوری، ص 427.
10. کتاب الغیبه، شیخ طوسی، ص 435 و454 و453 – ارشاد، ج2، ص 371؛ کمال الدین / 651 بحار الأنوار، ج52، ص204-288-290؛ منتخب الاثر، ص 459، غیبت نعمانی/254.

رضا1001;1028362 نوشت:
سلام

امام زمان وقتی ظهور میکند علائمی دارد مثل شمشیر پدرانش ولی ما از کجا بفهمیم که آن شمشیر برای ابا و اجداد امام زمان باشد ضمنا در روایات است که مردم هنگام ظهور در تشخیص حق و باطل سرگردانیِ بزرگی پیدا میکنند . خلاصه با 5 الی6 نشانه حتمی و چند نشانه غیر حتمی که ورد همه زبانها شده نمیشود امام زمان رو شناخت . به نظر دوستان بهترین راه شناخت امام زمان هنگام ظهور چیست؟

با سلام

امام زمان در زمان رهبر سوم ایران ظهور خواهند نمود و رهبری ایران توسط فقهای خبرگان و حتی عرفای الهی تایید میشود لذا هر چه رهبری ایران گفتند باید آنرا پذیرفت!!!

سیّد خراسانی و شعیب فرزند صالح جزو صالحان زمان خود هستند و در آن زمان میتوان به ایشان نیز گروید و از ایشان در این قبیل موارد پیروی کرد!

هیچکدام از کسانی که تا الان ادعای امام زمان بودن کردند صاحب کرامت نبودند و هیچ معجزه یا کرامتی از آن دیده نشده در حالیکه امام زمان صاحب علم و قدرت و کرامات هستند!

البته باید مردم فرق جادو و شعبده را با کرامات بدانند که این را میتوان از علمای صالح و آگاه پرسید!

در هر صورت خداوند مومنان شیعه را در تشخیص حق سرگردان نخواهد کرد بلکه افراد (بظاهر شیعه) سکولار و منفعت طلب که گرفتار هواهای نفسانی هستند گمراه و سرگردان خواهند بود!!!

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم ۗ وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ﴿۲۹﴾

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید،

برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد؛ (روشن‌بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛)

و گناهانتان را می‌پوشاند؛ و شما را می‌زمرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است!

رضا1001 said in علامات شناسایی امام زمان علیه السلام
سلام امام زمان وقتی ظهور میکند علائمی دارد مثل شمشیر پدرانش ولی ما از کجا بفهمیم که آن شمشیر برای ابا و اجداد امام زمان باشد ضمنا در روایات است که مردم هنگام ظهور در تشخیص حق و باطل سرگردانیِ بزرگی پیدا میکنند . خلاصه با 5 الی6 نشانه حتمی و چند نشانه غیر حتمی که ورد همه زبانها شده نمیشود امام زمان رو شناخت . به نظر دوستان بهترین راه شناخت امام زمان هنگام ظهور چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج سلام علیکم و رحمه الله و برکاته کارشناس محترم پاسخ دادند اما بنظرم بتوان بحث رجعت انصار رسول الله(ص) را در جواب به شما داد بدین شکل که انصاریونی چون سلمان فارسی(ع) رجعت می کنند که خب ایشان شمشیر و عمامه و ... را تایید می کنند تاییدیه خود ایشان هم توسط شاهدان عینی که رجعت ایشان را مشاهده کردند می تواند باشد. البته این یک فرض است که امیدوارم کارشناس محترم بررسی اش نمایند. یا علی(س)
رستگاران said in <p>
<p>بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج</p> <p>سلام علیکم و رحمه الله و برکاته</p> <p>کارشناس محترم پاسخ دادند</p> <p>اما بنظرم بتوان بحث رجعت انصار رسول الله(ص) را در جواب به شما داد بدین شکل که انصاریونی چون سلمان فارسی(ع) رجعت می کنند که خب ایشان شمشیر و عمامه و ... را تایید می کنند</p> <p>تاییدیه خود ایشان هم توسط شاهدان عینی که رجعت ایشان را مشاهده کردند می تواند باشد.</p> <p>البته این یک فرض است که امیدوارم کارشناس محترم بررسی اش نمایند.</p> <p>یا علی(س)</p>
سلام و تشکر، نیازی به چنین فرایندی برای تشخیص شمشیر و عمامه پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست زیرا شائبه دور تقویت می شود، بلکه چنانکه گفتیم راه شناخت امام زمان و پی بردن به حقانیت وی متوقف بر نشانه های ظاهری (شمشیر و زره و ...) نیست بلکه بقدری نشانه های حتمی و دیگر امدادهای الهی و کرامات حضرت، وضوح دارد که حجت بر همگان تمام است.
جمع بندی پرسش: طبق برخی نقل ها امام زمان وقتی ظهور میکند علائمی دارد مثل شمشیر پدرانش ولی ما از کجا بفهمیم که آن شمشیر برای ابا و اجداد امام زمان است؟ بعلاوه در روایات نقل شده که مردم هنگام ظهور در تشخیص حق و باطل سرگردانیِ بزرگی پیدا میکنند چگونه با 5 یا 6 نشانه حتمی و چند نشانه غیر حتمی که ورد همه زبانها شده می توان امام زمان را شناخت؟   پاسخ: در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم: اولاً امام زمان (عجل الله فرجه) طبق روایات معتبر دینی وارث همه انبیاء و اوصیاء الهی هستند و به هنگام ظهور علائم و نشانه هایی از پیامبران الهی؛ نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و دیگر انبیاء عظام و بویژه از وجود نازنین پیامبر خاتم (صلوات الله علیهم اجمعین) و نیز از آباء و اجداد طاهرینش به همراه دارد که مردم آخرالزمان و مؤمنان و منتظران با دیدن آن نشانه ها و علائم به شناخت قطعی و یقینی نسبت به ایشان دست می یابند. در این خصوص طبق روایات دینی، حدود 18 نشانه و شباهت حضرت مهدی با انبیاء الهی را در آدرس زیر بررسی کرده ایم. شباهت حضرت مهدی و پیامبران http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60472 ثانیاً در خصوص علائم و نشانه هایی که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به همراه دارد رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من، کنیه‌اش کنیه من، و از نظر خَلق و خُلق، شبیه‌‌ترین مردم به من است.(1) همچنین، امام محمد باقر (علیه‌السّلام) فرمودند: «امّا شباهت آن حضرت به جد بزرگوارش محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله) آن است که با شمشیر قیام کرده و دشمنان خدا و رسول و ظالمین و طاغوتیان را کشته و به وسیله شمشیر و افتادن ترس در دل دشمنان یاری شده و هرگز پرچم او شکست خورده بر نمی‌گردد.»(2) و نیز امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «حضرت مهدی (عجّل الله فرجه) به هنگام ظهور، پیراهن پیامبر (صلّی الله علیه وآله) را که در جنگ احد پوشیده بود و عمامه و زره آن حضرت را که بر قامت او آراسته است، می پوشد و ... .»(3) البته علاوه بر نشانه های حتمی ظهور که هر کدام گواه روشنی بر حقانیت امام مهدی (عجل الله فرجه) هست حضرت برای اثبات حقانیت خود ده ها نشانه و کرامت و حجت به مردم و طالبان حقیقت ارائه می دهد. (4) که شمشیر پیامبر (صلی الله علیه و آله) تنها یک نمونه کوچک آن است. طبق روایتی ابان بن تغلب می گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «به زودی سی صد وسیزده نفر به مسجد شما (مکه) می آیند. مردم مکه می دانند که این افراد نسبتی با پدران واجدادشان ندارند (وجزو مردم مکه نیستند). هرکدام از آنان شمشیری دارد که بر روی آن کلمه ای ثبت است که از آن کلمه هزار کلمه (مشکل) گشوده و حل می شود»(5). و نیز در روایتی دیگر گفته شده نام و نسب هر یک از 313 نفر بر روی شمشیرهایشان حکّ شده است. از اینرو وقتی شمشیر یاران خاص حضرت، ویژگیی دارد که قابل شناساندن صاحبانشان است قطعاً شمشیر و عمامه و زره پیامبر (صلی الله علیه و اله) به مراتب اولی ویژگی هایی دارد که به روشنی و وضوح قابل تمیز دادن است. البته ناگفته نماند راه شناخت امام زمان و پی بردن به حقانیت وی متوقف بر نشانه های ظاهری (شمشیر و زره و ...) نیست بلکه بقدری نشانه های حتمی و دیگر امدادهای الهی و کرامات حضرت، وضوح دارد که حجت بر همگان تمام است. ثالثاً ظهور حضرت امام مهدی (عجل الله فرجه) علائمی دارد که برخی از آنان علائم حتمی و برخی دیگر علائم غیر حتمی است. علائم غیر حتمی، علائمی اند که ممکن است رخ بدهد و یا بدلیل بَدا رخ ندهد (و بعید نیست بسیاری از آنها رخ داده باشد) که البته علائم غیرحتمی غالباً برای هشدارباش و اعلام آمادگی منتظران ظهور است. اما علائم حتمی، بدون شک رخ می‌دهد و تا کنون هیچ مورد از آنها به وقوع نپیوسته است. علائم حتمی ظهور عبارتند از: 1. خروج سفیانی 2. خسف در بیداء 3. خروج یمانی 4. قتل نفس زکیه 5. صیحه آسمانی و 6. خروج دجال بیان روایات دینی در باره معرفی علائم حتمی بگونه ای است که خبر از وضوح و شفافیت این نشانه ها می دهد و شناخت حق از باطل در آن مقطع برای دلهای آماده و منتظر و هر کسی که جویای حقیقت باشد کار دشواری نیست. در روایات، به وضوح از محل و محدوده خروج و اقدامات سفیانی سخن به میان آمده(6) از مکان و زمان کلی حادثه خسف بیداء (فرورفتن سپاهیان سفیانی در زمین) پرده برداشته(7) روایاتی به خروج یمانی از یمن و پرچم حق او اشاره دارند.(8) نیز خبر شهادت نفس زکیه (سید حسنی) در کنار خانه خدا (9) و صیحه آسمانی که در آستانه ظهور حضرت مهدی در آسمان شنیده می شود و همه مردم جهان، آن صیحه و ندا را با زبان خودشان می شنوند. (10) در پایان متذکر می شویم که بدون شک، بهترین وسیله برای شناخت حق از باطل و حفظ خود از خطرات و فتنه های آخرالزمانی چنانکه مورد تصریح قرآن و روایات قرار گرفته تمسک به تقوای الهی و ثقلین یعنی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) است که در زمانه غیبت، تکلیف شیعیان و منتظران را مشخص کرده اند، شیعیان و منتظران باید در عصر غیبت، تابع و پیرو عالمان بالله و فقیهان ربانی باشند. فلذا بهترین و مؤثق ترین راه برای شناخت جبهه حق در دوران پرفتنه ظهور و شناخت امام عصر و پیوستن به او در آستانه ظهور، علاوه بر تجهیز به لباس تقوا و پرهیزکاری می بایست، دست در دست قرآن و اهل بیت و نائبان عام امام زمان (علیه السلام) در عصر غیبت و انتظار داشته باشیم.   پی نوشت ها: 1. موسوی اصفهانی، سید محمد تقی، مکیال المکارم، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی، نشر ایران نگین، ج 1، ص 320. 2. مجلسی، محمد باقر، ‌ بحار الانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق، ج 51، ص 212. کمال الدین، ابن بابویه، محمد بن علی، کتابفروشی اسلاميه، تهران، سال نشر:1377، ج 1، ص 327. 3. نعمانی، غیبة، نشر صدوق، تهران، 1376، ص 308؛ بحار الأنوار، پیشین، ج 52، ص 223؛ ارشاد، شیخ مفید، نشر سرور، قم، 1388، ص 275. 4. برای اطلاع از کرامات حضرت هنگام ظهور رجوع کنید به منابع اصلی مهدویت: بحارالانوار مجلسی، پیشین، ج 52؛ کمال الدین شیخ صدوق، پیشین؛ غیبت نعمانی، پیشین،؛ اثبات الهداة، حر عاملی، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت-لبنان، 1425 ؛ دلائل الامامه، طبری آملی، نشر دارالذخائر، قم، بی تا ؛ و ... 5. کمال الدین، پیشین، ج 2، ص 671؛ بصائر الدرجات، صفار محمد بن حسن، مکتبه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، قم، 1404، ص 311؛ بحار الأنوار، پیشین، ج 52، ص 286. 6. کمال الدین، پیشین، ص 651. و بحار الأنوار، پیشین، ج 52، ص 215؛ و کنز العمال، متقی، علی بن حسام الدین، دارالکتب العلمیه، بیروت-لبنان، 1419، ج 14، ص 272؛ تاریخ غیبت کبری، محمد صدر، نشر نیک معارف، تهران، 1382، ص 518 الی 520. 7. غیبت نعمانی، پیشین، ص 252، منتخب الأثر، صافی گلپایگانی، لطف الله، مکتبه آیت الله صافی گلپایگانی، قم 1380، ص 459. 8. امام صادق (ع) فرمود: «قیامهای سه گانه خراسانی، سفیانی، یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت حق و هدایت نمی کند و هم فرمود که یمانی از علائم حتمی است.»، تاریخ غیبت کبری، پیشین، ص 525، کتاب غیبت نعمانی، پیشین، ص 252. 9. منتخب الأثر، پیشین، 459، تاریخ غیبت کبری، پیشین، ص 511؛ الارشاد، پیشین، ج2، ص374؛ اعلام الوری، طبرسی، فضل بن حسن، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، قم، 1376، ص 427. 10. امام باقر (علیه السلام)می فرماید: «این صدا در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود در این هیچ شک نکنید و بشنوید و فرمان برید، در آخر روز شیطان فریاد می زند که «فلانی مظلوم کشته شد» تا مردم را بفریبد و به شک اندازد.» و نیز امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «در ابتدای روز گوینده ای در آسمان ندا می دهد که آگاه باشید که حق با علی و شیعیان اوست. پس از آن در پایان روز شیطان که لعنت خدا بر او باد از روی زمین فریاد می زند که حق با عثمان و پیروان اوست پس در این هنگام باطل گرایان به شک می افتند هرگاه گوینده ای از آسمان نداء بزند که حق با اولاد محمد(صلوات الله علیهم اجمعین) است در آن هنگام ظهور مهدی(عجل الله فرجه) به سر زبانها می افتد به گونه ای که غیر از او یاد نمی کنند..»، کتاب الغیبه، شیخ طوسی، پیشین، ص 435 و454 و453 – ارشاد، پیشین، ج2، ص 371؛ کمال الدین، پیشین، ص 651 ؛ بحار الأنوار، پیشین، ج52، ص204-288-290؛ منتخب الاثر، پیشین، ص 459، غیبت نعمانی، پیشین، ص 254.
موضوع قفل شده است