جمع بندی تلفظ «ض» و «ذ»

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تلفظ «ض» و «ذ»

من تفاوتی بین تلفظ "ض"و"ذ"نمی بینم
نوک زبان به دندان جلو غیراز این است توضیح دهید؟

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد هدی

[TD][/TD]

صادقیه;1027247 نوشت:
من تفاوتی بین تلفظ "ض"و"ذ"نمی بینم
نوک زبان به دندان جلو غیراز این است توضیح دهید؟

با سلام

حرف «ضاد» از تماس کناره زبان با دندان های آسیای بالا (از هر طرف که مقدور باشد) و با صدای پر حجم و درشت تلفظ می شود.
اما حرف «ذال» عیناً مانند حرف «ث» از تماس نوک زبان و دندان های بالا و با صدای نازک و «کم حجم» تلفظ می گردد.

برای فهم دقیق تفاوت این دو حرف باید به قرائت قاریان بویژه در ترتیل قرآن، دقت نموده و بارها آنرا گوش کنید و البته تکرار.
با گوش دادن به این قرائتها بوضوح در می یابید که حرف"ذ" بسیار ریز و نازک و بعکس حرف "ض" درشت و پر تفخیم ادا می شود و این جدای از تفاوت صدای این دو حرف می باشد . یعنی جدای از ادای تفخیم یا غیر آن، با تکرار شنیدن این تلاوتها متوجه تفاوت صدای این دو "ض" و "ذ" می شوید.
کتب تجوید هم می توانند به شما در معرفی و فهم تفاوت این حروف کمک کنند مانند کتاب "حلیة القرآن" استاد موسوی بلده.

موفق باشید

درپایگاه حوزه نت برای "ض" سرزبان رااشاره کرده استhttps://hawzah.net/fa/Question/View/62956

صادقیه;1027946 نوشت:
درپایگاه حوزه نت برای "ض" سرزبان رااشاره کرده استhttps://hawzah.net/fa/Question/View/62956

در پاورقی، در همین لینکی که ارائه فرمودید توضیح داده است که:
(تلفظ حرف (ض) از تماس کناره زبان ( هر طرف که میسر باشد) با دندانهای کرسی بالا (همان طرف) و کشیده شدن بر آنها ایجاد می شود و آن را باید درشت و پر حجم ادا کرد.) > این قسمت که در پرانتز در پاورقی ذکر کردیم در کتاب آموزش تجوید قرآن > درس چهارم > ص25 > تهیه و تنظیم شده توسط: شهیدی، حبیبی و علامی > ناشر: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی > چاپ دوم > تاریخ نشر: اردیبهشت 1375 ذکر شده بود که متناسب با تعریف بالا آوردیم.

ممکن است تفاوت مخرج این حرف در لینک فوق به دلیل تفاوت ادای "ضاد" حجازی و "ضاد" مصری باشد. که"ضاد" مصری بصورت تقریبا حرف "دال" ادا می شود. اگر دقت کنید در لینک بالا توضیحی که درباره مخرج حرف"ض" بیان کرده دقیقا مثل تلفظ حرف"دال" است. لذا احتمالا در متن لینک بالا به توضیح مخرج"ضاد" مصری پرداخته و در پاورقی به بیان مخرج"ضاد" حجازی.

لینک ذیل در این رابطه است که قبلا پاسخگویی شده است:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=64622

دردانشگاه به ما درتلفظ حرف"ظ"انطباق باسطح زبان رامی گفتندودر"ط"انطباق زبان به سقف این جزءموارد صحیح علماتجویداست؟

صادقیه;1028620 نوشت:
دردانشگاه به ما درتلفظ حرف"ظ"انطباق باسطح زبان رامی گفتندودر"ط"انطباق زبان به سقف این جزءموارد صحیح علماتجویداست؟

در کتب و روشهای مختلف، برای راهنمایی جهت ادای صحیح این حروف، از روشها و توضیحات مختلفی کمک گرفته می شود اما واقعیت این است که آنچه اساتید این فن از جمله استاد موسوی بلده آنرا بیان میکنند بسیار آسان و ساده است. ایشان در مقایسه حروف مثل "ذ" و "ظ" صرفا درشت و پر حجم بودن "ظ" را ملاک می دانند یعنی "ظ" مانند"ذ" است با این تفاوت که درشت و پرحجم تلفظ می شود.یا مثلا "ت" و "ط" تفاوتشان این است که"ط" درشت و پرحجم تلفظ می شود.(1)
بنظر حقیر این مدل توضیح، قرآن آموز را راحت تر و سریعتر به تلفظ صحیح راهنمایی میکند تا سایر توضیحات. شما میتوانید فایلهای صوتی استاد موسوی را در زمینه آموزش حروف فوق دانلود و به راحتی به تلفظ صحیح حروف گوش دهید و آنرا تمرین نمایید.
موفق باشید

1. آموزش تجوید استاد موسوی بلده، درس هفتم

تحقیق کنید آیا مطلب استاد مادرست است؟

صادقیه said in
تحقیق کنید آیا مطلب استاد مادرست است؟
 بله قطعا درست هست. زیرا "ظ" و "ط" دارای اطباقند یعنی مطابق شدن بخشى از سطح زبان با سقف دهان در هنگام تلفظ این حروف. لذا آنچه استاد شما بیان کردند صحیح است.  غرض از بیان توضیحات استاد موسوی بلده، دستیابی سریعتر و آسانتر به ادای صحیح این حروف بود.  
جمع بندی پرسش: من تفاوتی بین تلفظ "ض"و"ذ"نمی بینم نوک زبان به دندان جلو غیراز این است توضیح دهید؟ پاسخ: حرف «ضاد» از تماس کناره زبان با دندان های آسیای بالا (از هر طرف که مقدور باشد) و با صدای پر حجم و درشت تلفظ می شود. اما حرف «ذال» عیناً مانند حرف «ث» از تماس نوک زبان و دندان های بالا و با صدای نازک و «کم حجم» تلفظ می گردد. برای فهم دقیق تفاوت این دو حرف باید به قرائت قاریان بویژه در ترتیل قرآن، دقت نموده و بارها آنرا گوش کنید و البته تکرار. با گوش دادن به این قرائتها بوضوح در می یابید که حرف"ذ" بسیار ریز و نازک و بعکس حرف "ض" درشت و پر تفخیم ادا می شود و این جدای از تفاوت صدای این دو حرف می باشد . یعنی جدای از ادای تفخیم یا غیر آن، با تکرار شنیدن این تلاوتها متوجه تفاوت صدای این دو "ض" و "ذ" می شوید. کتب تجوید هم می توانند به شما در معرفی و فهم تفاوت این حروف کمک کنند مانند کتاب "حلیة القرآن" استاد موسوی بلده. البته در برخی منابع مخرج حرف"ض" را سر زبان بیان کرده، ممکن است  این دو گانگی به دلیل تفاوت ادای "ضاد" حجازی و "ضاد" مصری باشد. که"ضاد" مصری بصورت تقریبا حرف "دال" ادا می شود.
موضوع قفل شده است