کی برتره ؟ «مریخی ها یا ونوسی ها»

تب‌های اولیه

68 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

mkk1369;102391 نوشت:
ثانیا اولین زن که همسر اولین مرد است او هم از همان ذات و گوهر عینی آفریده شد. نه از گوهر دیگر و نه فرع بر مرد و زائد بر او و طفیلی وی و مانند آن

سلام

این دارد می گوید گوهر وجودی یعنی روح (درسته ؟) جسمش چه طور؟

سلام به همه دوستان :Gol:

[="Indigo"]صد بار توبه کردم و گفتم دیگه پست نمیزارم چون هر چی بیشتر میخونم مطالبی میشنوم که بیشتر آزرده و ناراحتم میکنه ولی چیکار میشه کرد که سکوت جایز نیست !!![/]

[="Purple"]هر دم از باغ احادیث بری میرسد واقعا اینهمه حدیث بر ضد زنا داشتیم و من بی خبر بودم !!![/]

اگه مربوط به شرایط زمان بوده و منظور همه زنان نیستن و ...چرا باز مطرح میشن و حذف نمیشن .

کارشناسا چند تا حدیثم بزارن که به خصوصیات منفی آقایون به این شکل و به صورت کلی اشاره کرده باشه یعنی آقایون هیچ نقص و خصوصیت منفی نداشتن که اماما به صورت کلی اشاره کنن یا تو نهج البلاغه بیاد !!!!

چرا مثلا اشاره نشده [="Indigo"] مردا چشم چرانن یا لذت جو هستن , یا مغرورن و ...[/]بعد تو تفسیر نیاز به تخصیص باشه و گفته بشه منظور همه مردا نیستن حدیثی هست به صورت کلی خصوصیات منفی آقایونو ذکر کرده باشه ؟

تو تاپیک دیگه ای قبول شده بود که حق مرد بر زن بیش از زن بر مرده و احادیثش مطرح شده بود این تاپیک میخواست چراییشو ثابت کنه اگه برتری به خاطر مسئولیته س با شرایط زمان و زحمتی که زنا میکشن باید تغییر کنه .(در صورتیکه کارشناسی در جواب سوال من گفت به دلیل مسئولیت و وظایف نیست و حدیثی هم که کارشناس بزرگوار مطرح کردن اینو ثابت میکنه )

اگه دیگه این احادیث موضوعیت ندارن فکر کنم بهتره حذف بشن اگه ازشون تو بحثا استفاده میشه هم دیگه لطفا نگید نه زن ارزش داره چطور میشه احادیث به این واضحیو دید بعد قبول کرد که زن ارزش داره !!!!!

رسا;102203 نوشت:
فرمود چون برترى آسمان بر زمين و آب بر زمين زنده است و بمردان زنان زنده‏اند. اگر مردها نبودند زنها خلق نميشدند براى گفته خداى عز و جل (نساء 34) مردها سرپرست زنها باشند براى آنكه [="Indigo"]خدا برخى را بر ديگرى برترى داده [/]يهودى گفت اين [="Indigo"]براى چه[/]؟ فرمود [="Indigo"]خدا آدم را از گل آفريد و از فزونى و مانده آن حواء خلق شد اول كس كه پيروى زن شد آدم بود و خدايش از بهشت بيرون كرد، برترى مردها بر زنها در دنيا روشن است نبينى كه چطور زنها حيض شوند و براى پليدى از عبادت باز مانند و مردها حيض ندارند.[/]
ادامه دارد>>>

علت برتر بودن مردا هم که نسبت به زنا روشن توضیح داده شده دیگه چطور میشه گفت حدیث معتبر هست ولی مرد برتر نیست اشاره داره به خلقت آدم و حوا و حیض .

کجای قرآن گفته زن ادمو فریب داد گویا آقایون از قدیم عادت داشتن اشتباهات خودشونو بندازن گردن خانوما !!!!

در مورد حیض اگه حیض بخواد نقص باشه پس یعنی خلقت خدا نقص داره ؟؟!!!!!خوبه همه بد بختی های بچه دار شدن گردن خانوما باشه آخرشم این همه زحمتی که میکشن و خدا تو قرآنم گفته زنان رنج میبرند این ویژگی جسمانی که در راستای هدف تولید نسله بشه نقص خانوما !!!به جای اینکه یه برتری باشه و علتی برای ترفیع مقامشون به خاطر این همه سختی و رنجی که میکشن نقصشونه !!!

وقتی یه عمری قدرت دست آقایون باشه و همه راویان حدیثا مردا باشن انتظار بیشتری نمیره در حالیکه تو قرآن یه آیه در نکوهش جنسیت زن و زنان نیست و فقط یه آیه به سرپرستی مردان اشاره کرده چطور میشه قبول کرد تو اسلام حقیقی و مورد رضای خدا انقدر حدیث با بار منفی در مورد زنان بیان شده !!!!!

کارشناسا میگن در مورد زنان هم احادیث مثبت زیادی هست ولی وقتی آدم اونارو بزاره پیش اینهمه احادیث منفی و اینکه در مورد آقایون احادیث منفی به ندرت وجود داره (شایدم اصلا وجود نداره !!) دیگه نمیتونه دلگرم کننده باشه مگه اینکه معلوم بشه این احادیث جعلین .

وقتی آدم این شکل برتری هارو قبول کنه همین میشه که باید قبول کنه اگه قرار به سجده بود زن باید به شوهرش سجده میکرد و ....

رسا;102203 نوشت:
قَالَ النَّبِيُّ ص خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ مِنْ طِينٍ وَ مِنْ فَضْلَتِهِ وَ بَقِيَّتِهِ خُلِقَتْ حَوَّاءُ

mkk1369;102343 نوشت:

سلام
کی گفته فضله؟

سلام ، عربی بلد نیستید؟ اونی که قرمز کردم همون کلمه هست.

mkk1369;102418 نوشت:
سلام

این دارد می گوید گوهر وجودی یعنی روح (درسته ؟) جسمش چه طور؟

منظور از نفس همانا گوهر و ذات و اصل و واقعیت عینی شی است و [="red"]مراد از آن معنای روح، جان، روان و مانند آن نیست.[/] مثلا اگر گفته اند فلان شی فی نفسه چنین است یعنی در ذات و هستی اصلی خود چنین است و وقتی گفته اند جائنی فلان نفسه. یعنی فلان کس خودش آمده است. که معنای نفس مرادف با عین یعنی اصل ذات خواهد بود پس روا نیست که مباحث علم انفس کهن یا تازه را به آیه ربط داد و یا تحقیق درباره آیه محل بحث را با آیات ناظر به پیدایش نفس و نفح آن در انسان و رجوع آن به سوی پروردگار و دیگر مباحث قرآنی مرتبط به احکام روح انسانی وابسته دانست.

پس احتمال اینکه مرد بالاصله از یک گوهر خاص خلق شده سپس زن از زوائد مبدا تابع مرد به طور متفرع بر آن آفریده شد [="red"]نه تنها از ظواهر آیات راجع به خلقت استظهار نمی شود[/] بلکه برخی احادیث نیز آن را ناصواب می دانند.

با سلام خدمت دوستان و کارشناسان عزیز:Gol:
کاربران عزیز حتما مطالب زیر را بخوانید
امید است که اندکی از شبهه های این تاپیک کاهش یابد!!!

در بعضي كتب مذهبي آمده است كه زن از مايه اي پست تر از ماية مرد آفريده شده و لذا جنبة‌ طفيلي دارد. اما قرآن با كمال صراحت مي فرمايد كه زنان را از جنس مردان و از سرشتي نظير مردان آفريديم؛ «همة شما را از يك انسان آفريد و همسر او را (نيز) از جنس خود او قرار داد»[1]

و دربارة همه آدميان مي فرمايد:‌ «خداوند از جنس خود شما, براي شما همسر آفريد»[2] و به هيچ وجه نظريه تحقير آميزي نسبت به زن از لحاظ سرشت و طينت وجود ندارد. قرآن با نظر رايج آن عصر كه «زن عنصر گناه است و از وجود زن شر و وسوسه بر مي خيزد, مرد در ذات خود از گناه مُبَر‎ّاست و اين زن است كه مرد را به گناه مي كشاند و آدم نيز از طريق حوا فريب شيطان را خورد و...» سخت به مبارزه پرداخت و آن جا كه داستان فريب خوردن آدم از شيطان را مطرح مي كند نه حوا را به عنوان مسئول اصلي معرفي مي كند و نه او را از حساب خارج مي كند, بلكه ضميرها را به شكل تثنيه مي آورد و اين خطا را به هر دو نسبت مي دهد:

«فَوَسوَسَ لَهُما الشَّيطانُ»,[3] «وَ قاسَمَهُما اِنّي لَكُما مِنَّ النّاصِحينَ»,[4] «فَدَ لاّهُما بِغُرُورٍ».[5]

اسلام اين نظر را هم كه «زن مقدمة وجود مرد است و براي مرد آفريده شده» رد كرد. قرآن با كمال صراحت مي گويد كه زمين و آسمان براي انسان آفريده شده اند, اما هرگز نمي گويد كه زن براي مرد آفريده شده, بلكه معتقد است هر يك از زن و مرد براي ديگري آفريده شده اند:
«هُنَّ لِباسٌ لَكُم وَ اَنتُم لِباسُ لَهُنَّ»[7]

اسلام اين نظر را هم رد كرد كه عده اي زن را بلايي اجتناب ناپذير و ماية‌بدبختي مرد مي دانند. اسلام تأكيد مي كند كه وجود زن براي مرد خير است و ماية سكون و آرامش دل اوست. اسلام به اين طرز تفكر كه «سهم زن در توليد فرزند, ناچيز است و زن فقط به منزلة ظرفي مي باشد براي نگهداري و رشد ددن به نطفة مرد», با آياتي كه مي گويد:
شما را از مرد و زني آفريديم[8] و برخي آيات ديگر,‌ خاتمه داده است.*

[1] «خَلَقَكُم مِن نِفسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها» (نساء/1)ٍِِ

[2] «خَلَقَ لَكُم أَنفُسَكُم أَزواجاً» (روم /21)

[3] «شيطان آن دو را وسوسه كرد.» (اعراف /20)

[4] «شيطان در برابر هر دو قسم ياد كرد كه جز خير آنها را نمي خواهد.» (اعراف /21)

[5] «شيطان آن دو را به فريب راهنمايي كرد (فريب داد).» (اعراف /22)


[7] «زنان جامة (ستر و عفاف) شما (مردان) مي باشند و شما هم جامة‌(ستر و عفاف) آنهاييد.» (بقره /187)

[8] «يا أَيُّها النَّاسُ إِنَّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرِ وَ أُنثي» (حجرات /13)

با سلام و احترام

و تشکر از شرکت دوستان و همچنین سرکار هدی گرامی :Gol:

دوستان لطفا کمی صبر کنند و پاسخ گویی دقیق و مستند رو به کارشناسان واگذار کنند .

چون اگر پرسش و پاسخ بین اعضا به همین منوال پیش بره نتیجه ی خاصی و درستی حاصل نمیشه ، جز بالا رفتن تعداد پست ها و صفحات تاپیک ...

با تشکر

موفق باشید در پناه حق ؛

زیتون;102461 نوشت:
پس احتمال اینکه مرد بالاصله از یک گوهر خاص خلق شده سپس زن از زوائد مبدا تابع مرد به طور متفرع بر آن آفریده شد نه تنها از ظواهر آیات راجع به خلقت استظهار نمی شود بلکه برخی احادیث نیز آن را ناصواب می دانند.

سلام

پس ان احادیثی که از معصوم نقل شده که می گوید

خدا از نور خود رسول الله را و... کرد غلطه و جعلیه؟

کسی حدیث را می داند؟ :Gol:

نازنين مريم;102436 نوشت:

در مورد حیض اگه حیض بخواد نقص باشه پس یعنی خلقت خدا نقص داره !!!!!خوبه همه بد بختی های بچه دار شدن گردن خانوما باشه آخرشم این همه زحمتی که میکشن و خدا تو قرآنم گفته زنان رنج میبرند این ویژگی جسمانی که در راستای هدف تولید نسله بشه نقص خانوما !!!به جای اینکه یه برتری باشه و علتی برای ترفیع مقامشون به خاطر این همه سختی و رنجی که میکشن نقصشونه !!!

..

سلام ، خب نکته انحرافی همین جاست که آقایون تفاوتهای خودشون را به حساب برتری می ذارن ولی تفاوتهای خانمها را به حساب ضعف می ذارن . اگر تفاوتها واقعا به عنوان تفاوتها مورد قبول واقع بشه دیگه علتی برای برتری وجود ندارد. هر چند این برتری جویی ریشه ای دیرینه دارد و به این زودیها قابل حل نیست.

با سلام خدمت دوستان عزیزم:Gol:

نازنين مريم;102436 نوشت:
اگه مربوط به شرایط زمان بوده و منظور همه زنان نیستن و ...چرا باز مطرح میشن و حذف نمیشن .

نازنین مریم عزیز در اینکه هر سخنی از معصومین ما شان نزولی دارد شکی نیست...
اما این هم دلیل نمیشه آن سخن ها را حذف کنیم!
اما اینکه چرا بعضی از افراد بدون توجه به این شرایط و شان نزول از این احادیث بصورت عمومی استفاده میکنند قابل بحث است!

البته باز هم میگویم که اول باید کارشناسان محترم حدیث سند این روایت را بررسی کنند بعد درباره ی آن اظهار نظر کرد!

رسا;102203 نوشت:
اگر مردها نبودند زنها خلق نميشدند

hedi;102481 نوشت:
«هُنَّ لِباسٌ لَكُم وَ اَنتُم لِباسُ لَهُنَّ»

رسا;102203 نوشت:
خدا آدم را از گل آفريد و از فزونى و مانده آن حواء خلق شد

hedi;102481 نوشت:
«خَلَقَكُم مِن نِفسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنها زَوجَها» (نساء/1)ٍِِ

رسا;102203 نوشت:
اول كس كه پيروى زن شد آدم بود و خدايش از بهشت بيرون كرد،

hedi;102481 نوشت:
«فَوَسوَسَ لَهُما الشَّيطانُ»,[3] «وَ قاسَمَهُما اِنّي لَكُما مِنَّ النّاصِحينَ»,[4] «فَدَ لاّهُما بِغُرُورٍ».[5]


و در آخر:

hedi;102065 نوشت:
امام صادق (ع) حضرت به شیعیان سفارش کرد در پذیرش احادیث اهل بیت، قرآن و سنّت پیامبر را معیار قرار دهند؛ یعنى آن دسته از احادیث را که موافق قرآن و سنّت است اخذ کنند: «لا تقبلوا علینا حدیثاً الا ما وافق القرآن و السنّة او تجدون معه شاهداً من احادیثنا المتقدمه...؛ از ما حدیثى را نپذیرید، مگر آن که موافق با کتاب و سنّت باشد یا از دیگر احادیث ما شاهدى بر آن بیابید.»

با سلام و احترام

کاربران محترم لطفا صبر داشته باشید
هنوز سه روز هست که این تاپیک زده شده چقدر عجله دارین !!!

کارشناسان پاسخگو هم از جمله جناب رسا خیلی نتونستند به سایت سر بزنند . (می تونین به پروفایل شون مراجعه کنید. )

وقتی هم کارشناسان تشریف میارن به سایت، فقط همین یک تاپیک که نیست برای پاسخ گویی، کلی سوال در تاپیک های دیگه هم هست که باید بررسی کنند .

چرا پشت سر هم این همه سوال تکراری در قالب های گوناگون میفرستید !!!!!!!!!!!

با عرض پوزش تا پاسخ گویی مجدد و کامل کارشناسان به سوالات مطرح شده، اگر سوال دیگه ای مطرح بشه حذف میشه .

با تشکر از همکاری تون

موفق باشید :Gol:

با سلام:Gol:

آذر بانو;102785 نوشت:
وقتی هم کارشناسان تشریف میارن به سایت، فقط همین یک تاپیک که نیست برای پاسخ گویی، کلی سوال در تاپیک های دیگه هم هست که باید بررسی کنند .

100%

آذر بانو;102785 نوشت:
چرا پشت سر هم این همه سوال تکراری در قالب های گوناگون میفرستید !!!!!!!!!!!

ماه بانوی عزیزم این اواخر که دیگر کسی سوال نپرسید!
فقط یکی از دوستان در پست های اخیر یک سوال پرسیدند و منتظر جواب کارشناسان محترم حدیث شدند!
و البته سوالشان هم تکراری نبود!

سلام به همه دوستان :Gol:

آذر بانو;102785 نوشت:

کاربران محترم لطفا صبر داشته باشید
هنوز سه روز هست که این تاپیک زده شده چقدر عجله دارین !!!

کارشناسان پاسخگو هم از جمله جناب رسا خیلی نتونستند به سایت سر بزنند . (می تونین به پروفایل شون مراجعه کنید. )

وقتی هم کارشناسان تشریف میارن به سایت، فقط همین یک تاپیک که نیست برای پاسخ گویی، کلی سوال در تاپیک های دیگه هم هست که باید بررسی کنند .

چرا پشت سر هم این همه سوال تکراری در قالب های گوناگون میفرستید !!!!!!!!!!!

با عرض پوزش تا پاسخ گویی مجدد و کامل کارشناسان به سوالات مطرح شده، اگر سوال دیگه ای مطرح بشه حذف میشه .


دوست عزيزم آذر بانو
آذر بانو;102785 نوشت:
چرا پشت سر هم این همه سوال تکراری در قالب های گوناگون میفرستید !!!!!!!!!!!

كدوماش تكراريه ؟!! شايد فكر ميكنيد تكراريه كه جوابا هم هميشه تكراري ميشه .

دوستان با خودشون گفتن سوالا همه مطرح بشه و تاپيك پخته بشه تا وقتي كارشناسا اومدن همرو يه جا ببينن . :ok:

آذر بانو;102785 نوشت:
با عرض پوزش تا پاسخ گویی مجدد و کامل کارشناسان به سوالات مطرح شده، اگر سوال دیگه ای مطرح بشه حذف میشه .

سالي كه نكوست از بهارش پيداست قبل از اينكه اين سوالا مطرح بشه چطور همه كارشناسا شركت كردن حالا كه سوال مطرح شده شما چرا ناراحت شديد و ميگيد وقت ندارن و ..سوالا هم تكراري نيست همشون نياز به جواب داره .

ممنون از اخطارتون من شخصا نه سوالي ميپرسم نه در تاپيك شركت ميكنم .

التماس دعا :Gol:

سلام و درود:Gol:

خوب هستید:Gol:

آذر بانو;102785 نوشت:

کاربران محترم لطفا صبر داشته باشید
هنوز سه روز هست که این تاپیک زده شده چقدر عجله دارین !!!موفق باشید :Gol:

بنده چند صفحه به عقب رفتم و متوجه شدم که این انسان های عجول البته به دید و زعم شما !!!!!
مریخی هستند یا ونوسی :Nishkhand: نتیجه ی حاصله جالبه !:Cheshmak: پس پیشنهاد می کنم شما هم یه بررسی بکنین!!

به کار بردن واژه ی عجله داشتن که مصداق بارز عجول بودن است!! با توجه به اینکه ما عجله را کار شیطان می خوانیم در پاسخ به مخاطبینی که برای رسیدن به جواب سئوالشان ثانیه ها را مغتنم می شمرند ! آیا از نظر شما صحیح و درست است؟؟؟:Cheshmak:

زمان و وقت را همیشه طلا خواندهیم و نام طلا را بر ان نهاده ایم ! شما بعنوان یک خانم معنی و مفهوم و ارزش طلا را بیشتر از حقیر متوجه و درک می کنید:Nishkhand:

حال سئوال بنده بعنوان یکی از مخاطبین این تاپیک یا شاگرد ساکت کلاس! که ردیف اول نشستم و فقط گوش میدم:Nishkhand: این هستش که :

سه روز وقت کم و بی ارزش است ؟؟!!:Cheshmak: می دونین معادل چقدر طلاست؟؟:Narahat az::Nishkhand:

آذر بانو;102785 نوشت:
کارشناسان پاسخگو هم از جمله جناب رسا خیلی نتونستند به سایت سر بزنند . (می تونین به پروفایل شون مراجعه کنید. )موفق باشید :Gol:

نمی دونم والا:Cheshmak:

شما دارین کاربرا رو توصیه می کنید زاغ سیاه کارشناسان رو چوب بزنند:Nishkhand:

آذر بانو;102785 نوشت:

چرا پشت سر هم این همه سوال تکراری در قالب های گوناگون میفرستید !!!!!!!!!!!

جواب این سئوالتون رو هم که خودتون خیلی زیبا دادین :Cheshmak:

آذر بانو;102785 نوشت:

لطفا صبر داشته باشید

بهتره که همه ی ما مثل شاگرد ساکت کلاس :Nishkhand: صبر جمیل داشته باشیم تا اساتید تشریف بیارند:hamdel:

شاد و سلامت باشید :Gol:
یا علی

حامی;101867 نوشت:
چکیده کلام سلام بر دوستان و همراهان و ممنونم از استاد سعید گرامی بله دوستان اجازه بدهید در تکمیل سخنان دوستم سعید نکاتی را خدمت تان بیان کنم. 1- افرادی که سال ها در حوزه درس خوانده اند وقتی می خواهند نظری درباره اسلام بدهند تن شان می لرزد که نکنه هوس یا ذهنیتم را نسبت دهم. ما نباید با دیدن یک یا چند حدیث برداشت خودمان را به دین نسبت دهیم البته آذر بانو سئوالاتی را مطرح کردند که افراد می پرسند. 2- در مواردی که تخصص نداریم باید جویا شویم نظر کارشناسان و اسلام شناسان چیست. کمک از تفاسیر موضوعی و استفاده از انجمن های تخصصی حضوری، تلفنی و مکاتبه ای مدد خوبی است. 3- جامع نگری بسیار مهم است. در ثانی دانستن علم رجال و درایه و سیره ائمه مهم است. بیان تمثیلی برای تکمیل یک بازی پازل به همه قطعه ها نیاز داریم هیچ قطعه را نمی توان کم گرفت . زن و مرد قطعه های پازل زندگی اند و با رسیدن به هم و تکمیل شدن کامل می شوند. زن و مرد از جهت روح داشتن از یک سنخ اند چون روح از مجردات است و از جسم و مرد و زن بر دار نیست و هر دو قابلیت رشد معنی و رسیدن به تقوا برای کسب مدال گرامی ترین افراد نزد خدا هستند و به همین دلیل هم هر دو برای خودسازی دعوت شده اند. زن و مرد از بعد زیستی و فیزیولوژیکی و روان شناختی کاملا یکسان نیستند که بگوییم کدام برتر است مثل این است که بگوییم انبردست یا آچار مهم تر است هر دو در شرایط خود مهم اند هردو در کنار هم کار راه انداز هستند جایی از انبر دست کاری ساخته است که از آچار ساخته نیست و بر عکس. این که خدا فرمود در قران مرد برتر است باید رفت تو عمق از چه لحاظ؟ بله مرد سرپرست است و مدیر خانواده او از این جهت که بدنی ورزیده و سخت تر و مقاوم تری دارد باید کار کندو نفقه بدهد و...از این جهت زن ابزار کافی را ندارد و برتری دارد البته بحث از ارزش گذاری نیست برتری دارد برای انجام این مسئولیت در مقابل زن هم جایی برتری دارد که مرد کاری ازش ساخته نیست مثل تربیت نوزاد و...


باز دعوت می کنم دوستان را به عبارات بالا توجه فرمایند و
بسیاری از سئوالات را در این متن بیابیم.

بحث ما از برتری
باید مشخص باشد که برتری ارزشی است یا غیر آن. قدرتمندی و زور بازوی بیشتر مرد سبب شرف او نمی شود مردی به شرف است نه مشت و لگ و..

در بررسی روابات ما آنها را هم بر آیات قرآن عرضه می کنیم
قرآن کرامت( زن و مرد) را دونوع می داند
ذاتی و اکتساب
1-کرامت ذاتی:

وَ لَقَدکَرَمنا بنی آدَمَ وَ حَمَلناهُم فی البَرِوَالبَحرِ وَرَزَقنا هُم مِن طَّیِباتِ
وَ فَضَّلنا هُم علی کثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تفضیلا
به راستی ما فرزندان آدم ( زن و مرد)را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا سوار کردیم و از چیزهای پاکیزه روزیشان دادیم و آنان را بر بسیاری از کسانی که آفریده ایم برتری بخشیدیم آيه هفتاد سوره اسرا
2-. کرامت اکتسابی : این کرامت با ایمان و عمل صالح برای مرد و زن به وجود می آید و ملاک برتری ارزشی به تقوا است



تساوی ارزشی زن و مرد در قرآن
قال الله العظيم في كتابه :
«ان المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات و القانتين و القانتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين و الصابرات و الخاشعين و الخاشعات و المتصدقين و المتصدقات و الصائمين و الصائمات و الحافظين فروجهم و الحافظات و الذاكرين الله كثيراً و الذاكرات اعد الله لهم مغفره و اجراً عظيماً»

«مردان و زنان مسلمان،
مردان و زنان با ايمان،
مردان و زنان عبادت پيشه،
مردان و زنان راسـت گفتار،
مردان و زنان بردبار و شكيبا،
مردان و زنان فروتن و نرم دل،
مردان و زنان بخشنده،
مردان و زنان روزه دار، مردان و زنان پاكدامن،
مردان و زناني كه خداوند را بسيار ياد مي كنند،
خداوند براي آنان آمرزش و پاداشي بزرگ مهيا نموده است.»
آيه 35 سوره احزاب

بسم الله الرحمن الرحیم

المتقدّم لهم مارق، و المتأخّر عنهم زاهق، و اللّازم لهم لاحق‏

هر كس بر آنان پيشى گيرد از دين خارج گشته، و هر كس از آنان عقب ماند و از ايشان تبعيّت ننمايد، به هلاكت مبتلا مى‏گردد، و تنها كسى كه پيوسته همراه آنان باشد به ايشان‏ مى‏پيوندد.
متأسفانه همیشه هر افراطی، تفریطی به دنبال داشته، شاید گزافه نباشد اگر بگوییم آنچه فمینیست را بوجود آورد نه شریعت مقدس اسلام و رسول الله بود و نه مذهب و مرام علوی بلکه به اقرار تاریخ و به استناد سنّت؛ اسلام به گردن زنان حق حیات دارد، هم حیات جسمی و هم حیات شخصیتی. آنچه فمینیست را پدید آورد رفتارهای ظالمانه ای بوده و هست که چه در گذشته و چه در زمان حال و چه از نوع شرقی و چه غربی آن با این صنف از بشر صورت گرفته.
اگر قرآن کریم زن و مرد را بشر معرفی نموده:
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ -
اى گروه مردم بدرستى ما شما را از مردى و زنى (آدم و حوا) آفريديم
دیگران خیلی اشتباه فرموده اند که یکی را انسان و دیگری را حیوان معرفی نموده اند.
هم چنان که اگر اسلام برای هر یک حقوق و تکالیف و وظایفی مشخص نموده خیلی بیجاست که تفاوتها را نادیده بیانگاریم.
به نظر حقیرنگاه تبعیض آمیز جنسیتی به نوع بشر نگاه شیطانی است. یعنی اگر بخواهیم در حقوق و تکالیفی که خداوند برای هریک از زن و مرد تعیین فرموده تنها با ملاک جنسیتی قضاوت کنیم مرتکب همان اشتباهی می شویم که ابلیس شد.
چرا که ابلیس وقتی مکلّف به انجام سجده بر آدم شد به جای آن که خدا را در پس این فرمان ببیند و تنها به خاطر خواست و رضای او اقدام به انجام وظیفۀ محوّله نماید. بحث جنسیت را پیش کشید و از روی تکبر و غرور خود را برتر دید و از فرمان الهی تمرّد نمودقَالَ يَإِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ أَسْتَكْبرَْتَ أَمْ كُنتَ مِنَ الْعَالِينَ(75) قَالَ أَنَا خَيرٌْ مِّنْهُ خَلَقْتَنىِ مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِينٍ(76)گفت: «اى ابليس! چه چيز مانع تو شد كه بر مخلوقى كه با قدرت خود او را آفريدم سجده كنى؟! آيا تكبّر كردى يا از برترينها بودى؟! (برتر از اينكه فرمان سجود به تو داده شود!)» (75)گفت: «من از او بهترم مرا از آتش آفريده‏اى و او را از گِل
دوستان عزیز همۀ ما اعم از مرد و زن باید خود را مکلّف به انجام وظیفه ای بدانیم که خداوند متعال بر ما محوّل نموده و تمام دقّت خود را صرف انجام صحیح آن وظیفه قرار دهیم اینکه چه کسی برتر است نیز از نوع و شکل تکالیفی که خداوند تعیین نموده مشخص نمی شود بلکه از شکل و نحوۀ انجام درست تکالیف که همانا تقواست فهمیده می شود.
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ.
محققا گرامى‏ترين شما (نزد پروردگار) پرهيزكارترين شما خواهند بود زيرا كه خداوند عالم است‏.
از اینکه خداوند فرمود الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء مردها را بر زنها تسلطى است‏ یا فرمود َ وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌو براى آنان، همانند وظايفى كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته‏اى قرار داده شده و مردان بر آنان برترى دارند.
برتری جنسیتی فهمیده نمی شود بلکه نوعی تعییین تکلیف و تعیین حوزۀ اختیارات است. همانطور که مراد از ِ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ نَوَاقِصُ الْحُظُوظِ نَوَاقِصُ الْعُقُول‏، صرفا و صرفا توصیف است و نه تحقیر یک جنس خاص پس نباید تحقیر گروهی را نتیجه گیری کرد. بلکه غرض به دست آوردن ملاک و معیاری برای تعامل بهتر ما با محیط پیرامون ماست. همان گونه که هر علمی با توصیف هر چه بهتر جهان آفرینش سعی دارد یه انسان بیاموزد به نحو بهتر و مطلوب تری از توانایی ها و استعدادهای موجود در جهان بهره ببرد. (لطفا دوباره با دقت بیشتر بخوانید)
همچنین،به نظرم این خیلی سطحی نگری است که ما بخواهیم از این فرمایش حضرت رسول که فرمود: «اگر قرار بود که امر ميكردم كسى كه براى ديگرى سجده كند، هر آينه امر مي نمودم به اينكه زن براى شوهر خود سجده كند.» برتری جنسیتی یکی و پستی و حقارت دیگری را نتیجه گیری کنیم.
به نظر حقیر همۀ اینها، تنها به این بر می گردد که در پشت این فرامین و سفارشات، مصالحی نهفته درصدد تعیین حقوق و تکالیف ماست که همه اعم از زن و مرد موظف به انجام آنها به بهترین نحو می باشیم. مردها باید در مقابل وظایف پیش رویشان تنها خدا راببینند و نه زن و مؤنث را و زن ها نیز در مقابل وظایف پیش رویشان تنها خدا را ببینند و نه مرد و مذکّر را.و همه باور داشته باشیم که نهایتا خیر و سعادت ما در انجام فرامین الهی است.
اگر وظیفۀ سربازی رفتن و جهاد و کار و تأمین معاش و نفقۀ خانواده و پرداخت مهریه بر عهدۀ مرد است. واگر وظیفۀ تمکین و زایش و حفظ حجاب و نیکو شوهرداری کردن تخصّص زن است. واگر تنها مردان موظف به شرکت در جمعه و جماعت و تشییع جنازه اند و یا زنان از مرجعیت و قضاوت و تصدی فرمانداری معافند و... نباید چنین پنداشت که مراد جدّی خداوند از وضع چنین قوانینی سختگیری بر یک جنس و شرافت بخشی بر جنس دیگر است. وضع همۀ این خصایص و ضوابط چه در عالم تکوین و جه در عالم تشریع همگی نهایتا در راستای سعادت بشر است. وپاداش و عقاب نیز به دست همان است که خود آفریده و خود تعیین تکلیف نموده.
حسن ختام عرایضم کلامی نورانی از امام المتقین علیه السلام:
راست و چپ گمراهى است،
و راه ميانه جاده اصلى است،
كتاب ماندگار الهى و آثار نبوت بر اين راه است،
و گذرگاه سنّت از اين راه است،
و بازگشت كار همه به اين جايگاه است.
مدّعى به ناحق هلاك شد،
و دروغ باف زيان ديد.
آن كه در برابر حق بايستد به هلاكت رسد.
و در جهالت انسان همين بس كه اندازه خود را نشناسد.
ريشه‏اى كه بر تقوا روييده نابود نگردد،
و زراعت قومى كه آب تقوا خورده تشنه نشود.
پس (براى دورى از فتنه) در خانه‏ها بمانيد،
و امور بين خود را اصلاح كنيد،
توبه پيش روى شماست.
نبايد هيچ ستايشگرى جز خدا را بستايد،
و هيچ ملامتگرى جز خود را ملامت نمايد.
نهج البلاغه، خطبۀ 16

سلام
در این باره
به سخنان یکی از مراجع تقلید و اسلام شناس هم گوش دهیم
يکي از فایلهاي زیر را دانلود فرمایید

مخصوص تلفن همراه 3.92 مگا بايت
مخصوص رايانه (کم کيفيت) 2.45 مگا بايت
مخصوص رايانه (کيفيت معمولي) 4.90 مگا بايت

آذر بانو;101959 نوشت:
اینکه خداوند در قرآن فرموده است

الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض ؛

فضل و برتری در چی؟
در شرف؟
انسانیت؟
قدرت معنوی و روحی ؟
؟؟؟!!!

مگه خود خدا نفرموده :

"یا أیها الناس انا خلقناکم من ذکر و أنثی... ان اکرمکم عند الله أتقیکم؛
ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم، و ... در حقیقت ارجمندترین و گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است".
حجرات/ 13

****************

در مورد برتری مرد بر زن با توجه به روایات و آیات ، برتری در استعدادها و مزایای زندگی است نه برتری در شخصیت زن و مرد .

زن و مرد اگر چه در انسانیت تفاوتی ندارند، ولی از نظر امور جسمانی (قدرت اعضا و جوارح)، احساسات ، عواطف ، تمایلات و اخلاق، فعالیت‏های مغزی و مسئولیتهای زندگی تفاوت هایی دارند.

و این تفاوتها و مسئولیت ها به لحاظ خصوصیاتی هست که در مردان وجود دارد، نظیر :

1. غلبه ی قدرت تفکر مرد بر نیروی عاطفه و احساسات او،
2. داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر در جهت دفاع از حریم خانواده،
3. تعهد مالی در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداخت هزینه های زندگی و ... که به عهده ی مرد گذاشته شده است.

پس با این وجود ، برتری برای پذیرش برخی از مسئولیت ها مانند سرپرستی خانواده و نفقه دادن و... ، برتری از لحاظ مسئولیت های سنگین زندگیست نه برتری شخصیتی

که به نظرم تأمل و تفکر در تفسیر همین آیه، شرف مطلب را روشن می کند

اينكه زن و مرد در برخي موارد با هم تفاوت هايي دارن

و مرد به دليل پذيرش مسئوليت هاي سنگين زندگي برتري هاي جسمي ، تعقل (غلبه عقل بر عواطف و احساسات) ، شخصيتي و ... برتري هايي داره غير قابل انكار هست :

جهت اطلاع بيشتر به تاپيك «» رجوع كنيد

جدول: تفاوت های روان شناختی زن و مرد در ابعاد رشد، حافظه، اختلالات و..

به بيان روشن تر ، حكمت اين فضيلت و برتري ، معطوف به ساماندهي امور مادي ، معنوي ، مديريت و پذيرش مسئوليت هاي سنگين زندگي دنياست و آنچه در آخرت ملاك فضيلت و برتري هست ، ايمان ، تقوا ، عمل صالح و انجام وظايف محوله از سوي خداوند است و نه مردانگي و زنانگي ؛

تكميل ادامه پست در فرصتي ديگر انشالله ؛

موضوع قفل شده است