سلام ....
فکر میکنم که شما مسایل رو دارین با هم خلط میکنید ...
جناب مغیث ... هر قانونی یک خواستگاه داره ... بدون خواستگاه که قانون تصویب نمیکنند ...
مثلا آیا شما منطقی میدونید فردا بیان و قانون تصویب کنند که هر مرد ایرانی باید یک پارچه قرمز رنگ بچسبونه به پشت شلوارش !!! خوب خنده داره برادر من ...
ولی زمانی میان و این کار رو انجام می دهند ؛ فرض کنین میخواهند کارمندان یک بخش رو از کارمندان بخشی دیگر جدا کنند ؛ یک قانون تصویب میکنند که کسانی که در فلان بخش کار میکنند برچسب قرمز به لباسهاشون بزنند و کسانی که در آن بخش هستند برچسب سبز رنگ ...
شما میفرمایید که این قانون کشور هستش ...
خوب باید خواستگاه اون مشخص بشه ...
اگر خواستگاه اون دین هست ... خوب باید عنوان کنید که خواستگاه حجاب اجباری دین هستش ... چون ما حکم صریح در مورد این مساله داریم .
اگر دلیل میارید که اگر حجاب اجباری نباشه ... فساد در درون جامعه بوجود میاد ... باید بگین چرا جضرت محمد این کار رو انجام ندادند ....
اگر هم خواستگاه نداره و حرف زوره ... که دیگه بحثی نداریم .
با سلام
پاسخ شما در مورد خاستگاه قوانین در پست های پیشین بیان شده.لذا جهت جلوگیری از تکرار مکررات خواهشمندم به آنها رجوع بفرمایید.
چنین جملاتی را دقیق نگفتید ولی با ان توصیفاتی که شما کردید
نشان از نگاه دقیق بود
Reza-D;1028269 نوشت:
این روش بحث اصلا صحیح نیست و هرگز از شما انتظار نداشتم از چنین روشی وارد شوید و صحبتهای من که به وضوح طنز هم چاشنی آن بود را برای مچگیری استفاده کنید. ایرادی ندارد...
شما همیشه باید انتظار مچ گیری را داشته باشید :d
Reza-D;1028269 نوشت:
ضمن اینکه برخلاف ادعای شما تعداد اینجور خانمها نه بسیار اندک که اتفاقا بسیار زیاد هستند
نسبت به کل زنها تعدادشان خیلی کمه
Reza-D;1028269 نوشت:
ثانیا شما از کجا میدانید که هر آنچه گفتم مشاهدت عینی بوده؟ آیا نمیشود حرفهای سایر مردها را نقل کرد؟ امکانش نیست از روی عکس دیده باشم؟
من هم که نگفتم حتما مشاهدان عینی بوده
امکان همه این چیزها که گفتین هست
من طرف صحبتم شما نبود بلکه کلی صحبت کردم
Reza-D;1028269 نوشت:
خب آیا اثبات این موضوع جواز بیحجابی خانمها خواهد بود؟ نه تنها جوازی برای این موضوع نیست
بلکه خودش دلیلی است که خانمها بدانند اگر با چنین پوششهایی بیرون بیایند مردها آنها را دید میزنند
جواز بی حجابی نیست برادر
ولی مطمئن باشد زنها از اینکه مورد دید واقع بشوند خوششان می اید
و از این بابت ناراحت نیستن این در ذات زن هست که دوست دارد دیده شود
Reza-D;1028269 نوشت:
رابعا کنترل پوشش بسیار راحتتر است؛
کنترل پوشش هم راحت نیست و هم با ذات زنها جور نمی اید
در هوای چهل درجه گرما پوشیدن مغنعه و مانتو و شلوار بسیار دشوار و نفس گیر است
و هم اینکه با ذات تنوع پوشی زنها جور نیست
Reza-D;1028269 نوشت:
همیشه احتمال نگاه ناخودآگاه نیز وجود دارد
فکر کنم نگاه ناخوداگاه گناه ندارد و مرد را به جهنم نمی برد
همیشه هم گفته اند نگاه اول مشکلی ندارد
Reza-D;1028269 نوشت:
آن وقت شما درمورد اینکه زنها حجاب داشته باشند غیرتی میشوید و از مشکلات کنترل پوشش (که آسانتر است) میگوئید
اما درمورد کنترل نگاه برای مردها که بسیار دشوار است نه تنها دغدغهای ندارید؛ بلکه انتظار دارید مردها آن را انجام دهند
من در مورد حجاب زنها غیرتی نشدم برادر
به نظر من هرکسی باید ازاد باشد تا خودش را کنترل کند
ببینید اگر شما را وادار به کنترل نگاه کنند انگاه دنبال فرصت هستید که زیر چشمی نگاهی بکنید happy
همانگونه که اشاره نمودید مواردی که برشمردید نظریه هستند و یک نظریه علمی هیچگاه ادعای قطعیت ندارد و هر لحظه باید در انتظار رد و ابطال باشد.
این نظریه ها زمانی قابل استناد و علمی هستند که قابلیت اصلاح یا رد داشته باشند کما اینکه خصوصا نظریات 6/5/4/3 بسیار جای بحث و مناقشه دارند.
به عنوان مثال عمل ابن جنید بر قیاس استوار است و مبانی وگرایش فقهی او به اهل تسنن نزدیک است.
البته در فقه، نظریه نفی وجوب پوشش سر و گردن وجود ندارد و انتساب فتوای عدم پوشش سر به ابن جنید اسکافی صحیح نیست. کتاب وی در دست نیست و علامه حلی در کتاب الصلاه از ایشان چنین نقل کرده «بسیار بعید به نظر می رسد که مقصود جنید حد پوشش زن نزد نامحرم باشد و مقصود ایشان بر دو احتمال ذکر شده است و برداشت مشهور از این عبارت این است که حدود ستر صلاتی بیان شده»؛ برای همین این قول از جنید در کتاب الصلاه آمده است.
با سلام و احترام
قصدم طرح نظرات بود و در مقام بیان درجه بندی و اعتبار اینها نبود.
چه بسا یکی از اینها قوی تر از نظر مورد قبول شما باشد...
در باب حجاب سخن زیاد است.
مثلا می گویند تمام بدن زن زینت است
و خداوند می فرماید آشکار کردن زینت برای محارم جایز است.
لذا لخت شدن زن در مقابل محارم جایز خواهد بود!
که این نظر خلاف نظر مشهور است..
نظر مشهور بر این است که جز فرج باقی اعضا محرم است و مثلا زن میتواند سینه را در برابر محرم خود نپوشاند...
این تفاوت های برداشتی و فقهی و قرائن تاریخی و فقهی باعث بروز نظرات متفاوت میشود
و هر کدام جای بررسی خودش را دارد که بنده قصد ورود و ارزشیابی و ارزش گذاری ندارم.
حرف من تعداد این خانمهاست دیگر به نسبت جمعیتی آنها کاری ندارم به بحث هم ربطی ندارد
اگر کسی 30 درصد از بدنش بسوزد؛ نسبت به کل بدنش کمتر است اما مقدارش قابل توجه و بلکه کشنده است
اگر شما پزشک باشید چنین فردی را بخاطر آنکه میزان سوختگی بدنش به حد نساب نرسیده مرخص میکنید؟
این تعداد خانم بیحجابی که در جامعه هستند برای نگرانی از وضعیت موجود قابل توجه و اخطار دهنده است
**گلشن**;1028322 نوشت:
کنترل پوشش هم راحت نیست و هم با ذات زنها جور نمی اید.... و هم اینکه با ذات تنوع پوشی زنها جور نیست
زنها از اینکه مورد دید واقع بشوند خوششان می اید
این حرف شما که میل به دیده شدن را ذات کلیت زنها میدانید؛ کاملا با این ادعایتان در تناقض است:
**گلشن**;1028164 نوشت:
شما به اون تعداد بسیار اندک نگاه نکنید
بالاخره میل به دیده شدن در ذات همهء زنان است؟ در ذات اقلیتی از زنان است؟ در ذات زنانی با خصوصیاتی مخصوص است؟
تکلیف ما را روشن کنید لطفا اما بعد اینکه بر اساس استدلال شما کنترل نگاه هم با ذات مرد که دید زدن و لذت چشمی است جور در نمیآید!
این در حالی است که شما مطابق پست 36 از مردها انتظار دارید که نگاه کردن به زنها را (که این هم ذات مرد است) کنترل کنندتا اینجا اصلا مشخص نشد که شما با عمل انسانها مطابق با امیال ذاتی آنها موافق هستید یا از انسانها انتظار دارید امیال ذاتی خود را کنترل کنند؟
همچنین مشخص نشد که طبق نظر شما زنها اگر آزاد باشند؛ جز تعدادی انداک؛ بقیه از جلوهگری خودداری میکنند؟
یا همهی آنها مطابق با ذاتشان اقدام به جلوهگری خواهند کرد؟
لطفا خط مشی خود را مشخص کنید
**گلشن**;1028322 نوشت:
در هوای چهل درجه گرما پوشیدن مغنعه و مانتو و شلوار بسیار دشوار و نفس گیر است
بنده خدایی میگفت نمیدانم چطور است که افراد زیادی نگران گرم شدن خانمها زیر پوشش حجاب در تابستان هستند
اما هیچ کس نگران یخ زدن خانمهایی که در سرما استرج میپوشند نیست! happy
دمای بالا که به شدت اذیت کننده باشد در طول سال شاید در 1 الی 2 ماه اتفاق بیفتد (در مناطق گرمسیری تا 5 ماه هم میرسد)
این مدت هم شامل تمام شهرها و استانها نمیشود و در بیشتر شهرهای ایران دمای هوا آنقدر آزار دهنده نمیشود که لازم باشد حجاب برداشته شود
از طرفی بسیاری از خانمهای جامعه الزاما مدت زمان زیادی را در زیر آفتاب و گرمای مستقیم به سر نمیبرند؛ حتی آنهایی که شاغل هستند بیشتر در محل کار هستند
بنابراین اینکه بخواهیم مشکلی که در زمان محدود ممکن است برای گروهی محدود از خانمها پیش بیاید را به نیمی از جمعیت کشور تعمیم بدهیم چندان وجهی ندارد درمورد آن زمان و محلهایی هم که گرما وجود دارد و اذیت کننده است هم باید عرض کنم کلا رعایت قوانین اجتماعی اذیت کننده است
خیلی از مردها هم وقتی میروند برای همسر و فرزندان خود کار کنند و پول دربیاورند اذیت میشوند
برای مثال در همان دمایی که ممکن است یک خانم مجبور شود یکی دو ساعت زیر گرما باشد؛ مردی که راننده تاکسی است شاید 8 ساعت زیر آفتاب باشد
یا یک کارگر معدن؛ یا حفاری؛ یا کارگران راهسازی و.......
اینها هر کدام مسئولیتی است که بر عهده زن و مرد است و قطعا سخت است و ارزشمندی آن در همین سختی آن است
**گلشن**;1028322 نوشت:
از این بابت ناراحت نیستن این در ذات زن هست که دوست دارد دیده شود
اولا میل به تنوع در پوشش مختص خانمها نیست بلکه در وجود تمام انسانهاست؛ منتهی در خانمها بیشتر است
بحث ما هم فعلا درمورد مقدار پوشش است نه طرح و رنگ آن
ثانیا حتی اگر فرادینی هم نگاه کنیم؛ اصلا تفاوت انسان با حیوان در همین است که حیوان کاملا بر اساس غریزه و با تسلیم محض در برابر آن زندگی میکند
اما انسان غریزهاش را در کنترل عقل و اخلاق قرار میدهد و در زمان و مکان مناسب از آن استفاده میکند
اگر قرار باشد با این بهانه که فلان میل در ذات ماست انتظار داشته باشیم در هر زمان و هر مکان آزادانه آن را انجام دهیم
آن وقت انسانها باید روابط جنسی خود را نیز با همین بهانه به سطح جامعه بکشانند
خواهر گرامی اسلام نگفته زن و مرد از آنچه خداوند در ذاتشان قرار داده استفاده نکنند؛ بلکه گفته در خلوت زناشویی خود و در خانه آن را به کار ببرند
**گلشن**;1028322 نوشت:
به نظر من هرکسی باید ازاد باشد تا خودش را کنترل کند
در مسائل شخصی بله اما در مسائل اجتماعی خیر
شما آزاد هستید که بروید معتاد بشوید مشکل خودتان است. اما اگر مواد بفروشید شما را مجازات خواهند کرد
نمیتوانید هم چنین استدلال بیاورید که: «مگر من کسی را اجبار به کشیدن مواد کردم؟ هر کسی آزاد است خودش انتخاب کند»
چون در پاسخ به شما خواهند گفت عمل شما شرایط خطا کردن را برای مردم فراهم میکند لذا جنبهی اجتماعی پیدا کرده و ممنوع است
**گلشن**;1028322 نوشت:
اگر شما را وادار به کنترل نگاه کنند انگاه دنبال فرصت هستید که زیر چشمی نگاهی بکنید
این برداشت شماست و متاسفانه باز هم خصوصیتی که در بخشی از جامعه دیدهاید را دارید به تمام جامعه تعمیم میدهید
تعداد بسیاری از زنان و مردان وقتی میفهمند قانونی برای مدیریت حد و مرزهای آنها وضع شده است از آن استقبال میکنند
منظورم فقط در میان مسلمانان نیست بلکه در تمام نقاط دنیا از این زنان و مردان فراوان وجود دارد
زنانی که برخلاف گفته شما ابدا از اینکه مورد دید زدن مردهای غریبه قرار بگیرند خوشحال نمیشوند
و مردهایی که از دید زدن زنان دیگر خشنود نخواهند شد
از سویی قوانین اجتماعی بر اساس خوش آمدن من یا شکستن دل من وضع نمیشوند بلکه مصلحت کلی جامعه را در نظر میگیرند
در غرب نیز وقتی پلیس جلوی چند دانشجو که در حال مستی در حال رانندگی هستند را میگیرد
به این کاری ندارد که دوتای آنها تازه نامزد کردهاند و میخواستند این نامزدی را با دوستانشان جشن بگیرند!
بلکه به خطراتی که این عمل برای خود آنها و اطرافیانشان دارد توجه کرده و آنها را مطابق با قانون مجازات خواهد کرد
بالاخره میل به دیده شدن در ذات همهء زنان است؟ در ذات اقلیتی از زنان است؟ در ذات زنانی با خصوصیاتی مخصوص است؟
تکلیف ما را روشن کنید لطفا
سلام
میل به دیده شدن در ذات زن است من نمی گویم روانشناسی می گوید کمی تحقیق کنید
منتهی همانطور که هر میلی در همه افراد یکسان نیست مانند میل جنسی
این میل هم در همه یکسان نیست
Reza-D;1028352 نوشت:
اما بعد اینکه بر اساس استدلال شما کنترل نگاه هم با ذات مرد که دید زدن و لذت چشمی است جور در نمیآید!
این در حالی است که شما مطابق پست 36 از مردها انتظار دارید که نگاه کردن به زنها را (که این هم ذات مرد است) کنترل کنند
من نمی گویم کنترل کنند اسلام و حتی همه می گویند
زن هم باید نگاهش را کنترل کند
درضمن من هیچ وقت نگفتم چون در ذات زن خودنمایی وجود دارد این دلیل بر بی حجابی می شود خیر
خیلی زنها بی حجاب هستند ولی دنبال خودنمایی نیستند و یک لباس خیلی ساده پوشیده اند
و ممکن است زنهایی با حجاب و چادر انچنان تبرج کرده باشند که بیا و ببین
و خیلی از زنها را دیده ام با چادر که بسیار بیشتر از زن بی حجاب تبرج کرده است
خیلی از زنها را دیده ام با چادر که بسیار بیشتر از زن بی حجاب تبرج کرده است
بنده از شما پرسیدم مشی شما چیست؟ و شما در پاسخ به من میگوئید برو تحقیق کن!!
طراح موضوع شما هستید و شما باید نوع نگاهتان را تبیین کنید. چه ربطی به تحقیق من دارد؟!
بحث اینکه برخی زنهای چادری میل به تبرج دارند هم هیچ ارتباطی به صحبت ما نداشت
**گلشن**;1028419 نوشت:
من هیچ وقت نگفتم چون در ذات زن خودنمایی وجود دارد این دلیل بر بی حجابی می شود خیر
.
.
.
**گلشن**;1028322 نوشت:
(نقل از گفته شما در پست 53) کنترل پوشش.... با ذات زنها جور نمی اید
از نظر من از این جا به بعد دیگر جایی برای ادامه گفتگو نیست
موفق باشید
بنده از شما پرسیدم مشی شما چیست؟ و شما در پاسخ به من میگوئید برو تحقیق کن!!
طراح موضوع شما هستید و شما باید نوع نگاهتان را تبیین کنید. چه ربطی به تحقیق من دارد؟!
بحث اینکه برخی زنهای چادری میل به تبرج دارند هم هیچ ارتباطی به صحبت ما نداشت
سلام
شما با خودتون چند چند هستید ؟اصلا معلوم هست چی دارید می گید ؟؟!!!!
من بحث و ادامه نمی دم و قضاوت را می گذارم با خوانندگان
تا ببینند شما چگونه قاطی صحبت می کند =d>
احتمالا شما تمام روسپی ها را آن زن فاحشه که به شیخ گفت "آیا تو چنان که می نمایی هستی" در نظر می گیرید
تن نیچه و داستایوفسکی و دکتر شریعتی و پروفسور حسابی و انیشتین توی گور لرزید از این همه منطق.!!!!!!
سلام
برادر من که با شما خصومتی ندارم و احتمالا شما هم خصومتی نداشته باشید
چون نه من و نه شما همدیگر را نمی شناسیم
پس بهتراست دوستانه و بدون نیش و کنایه صحبت کنیم
در مورد روسپی ها من زیاد تحقیق کردم بیشترشون فقط برای پول دراوردن تن به این کار می دهند
و روسپی گری شغلشون هست
وگرنه کسی برای هوا و هوس روسپی نمی شود
لطفا کارشناس محترم استاد مغیث نظرشان را در این رابطه بگویند
سلام استاد
شما گفتید که اگر حاکم شرع مصلحتی را بداند مطابق با آن اقدام به اجباری کردن یک حکم خواهد کرد
من با اصل این حرف مخالفتی ندارم. اما اگر اینطور باشد بلاتشبیه برخی اعمال داعش هم وجهه شرعی پیدا خواهد کرد
چرا که علمای آنها هم میتوانند ادعا کنند اگر فرضا نمازجماعت را الزامی کردهاند حتما مصلحتی در این کار دیدهاند
البته عرض کردم که تشبیه نمیکنم. منتهی حرفم این است که تمام کسانی که درمورد حجاب اجباری سوال دارند؛ مخالف اصل اسلام نیستند
بلکه حرفشان این است که آن مصلحتی که حاکم شرع در نظر گرفته باید قابل توضیح دادن باشد من این را قبول دارم که ممکن است حکمی در زمان پیامبر ص اجباری نباشد چون شرایط اجباری کردنش پیش نیامده است
اما اگر قرار است ما الان آن را اجباری کنیم باید بتوانیم توضیح بدهیم چه شرایط جدیدی رخ داده است که لازم شده آن حکم اجباری شود
تا جایی که من میدانم در زمان پیامبر ص زنان غیرمسلمان و همچنین کنیزان حجاب نداشتهاند (مگر اینکه دانسته من ناقص باشد)خب اگر این موضوع مفسده داشته است یعنی به ذهن ما رسیده ولی به ذهن پیامبر نرسیده؟
در واقع سوالم این است که چه شرایطی تغییر کرده که لازم بوده این حکم در زمان ما درمورد غیرمسلمانان (کنیز که امروزه موضوعیت ندارد) نیز واجب گردد؟
فعلا درمورد غیرمسلمانان این شبههی بنده را رفع بفرمائید تا بعد درمورد زنان مسلمان نیز گفتگو کنیم
سلام استاد
شما گفتید که اگر حاکم شرع مصلحتی را بداند مطابق با آن اقدام به اجباری کردن یک حکم خواهد کرد
من با اصل این حرف مخالفتی ندارم. اما اگر اینطور باشد بلاتشبیه برخی اعمال داعش هم وجهه شرعی پیدا خواهد کرد
چرا که علمای آنها هم میتوانند ادعا کنند اگر فرضا نمازجماعت را الزامی کردهاند حتما مصلحتی در این کار دیدهاند
البته عرض کردم که تشبیه نمیکنم. منتهی حرفم این است که تمام کسانی که درمورد حجاب اجباری سوال دارند؛ مخالف اصل اسلام نیستند
بلکه حرفشان این است که آن مصلحتی که حاکم شرع در نظر گرفته باید قابل توضیح دادن باشد
با سلامداعش با وجود تفکر سلفی گری و رویه ی تکفیری افراطی بسیاری از احکام اسلام را طبق ذائقه خود تغییر داده و مطابق آموزه های اسلام عمل نمی کنند. ریشه تفکر اینها از عقاید ابن تیمیه که نظرات شاذی دارد اتخاذ شده بنابراین قیاس شما که عملکرد علمای داعش را با علمای شیعه مقایسه می کنید جای تامل دارد.
بر اساس آیات ۵۹ و ۵۳ سوره احزاب که به ترتیب امنیت شخصی و عفت عمومی را تبیین کرده، حجاب، تکلیف شرعی با ماهیت فردی و اجتماعی است و قیاس آن با تکالیفی مانند نماز نادرست است زیرا نماز تکلیفی در رابطه انسان با خداوند است در حالی که حجاب اساسا در روابط فرد با دیگری مطرح می شود.
بحث نماز حق الله است با وجود وجوب نماز، بسیاری از افراد نماز نمی خوانند و این موضوع عقوبت فردی و شخصی دارد و باید پاسخگوی خداوند باشند حاکم اسلامی نیز نمی تواند کسی را مجبور به خواندن نماز کند بله؛ می تواند ارشاد کند اما اجبار خیر. لذا دستور نماز در قرآن ارشادی و مولوی است و این نماز نخواندن امری است که مفسده اجتماعی آشکاری ندارد که بگوییم اگر کسی نماز نخواند منجر به فساد و تباهی میگردد. صرف نظر از این عبارت که می فرماید: «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر» که نماز بازدارنده از فحشاست و بحث جداگانه ای می طلبد.
لذا اگر فرضا علمای داعش نماز جماعت را الزامی کنند و عده ای از این امر سر باز زنند لطمه ای به دین، حقوق و قوانین جامعه نمی زنند. عدم شرکت در نماز جماعت اجباری موجب از هم گسیختن خانواده ها، رواج بی بند وباری، ایجاد عوامل تنش زا در میان همسران، ایجاد اختلالات روحی روانی در جوانان مجرد نیازمند ازدواج، ایجاد ناامنی در جامعه و... نمیشود. منتهی مقوله حجاب جز اینکه حق الله است حق الناس نیز به شمار میرود. خود شما در پست های متعدد به عواقب بی حجابی اشاره کردید.
اگر در حال حاضر غیر مسلمانان ساکن ایران مانند اقلیت های مذهبی که شامل یهودی، مسیحی، زرتشتی، صابئی و... هستند مجبور به رعایت حجاب اند به این دلیل است که در کشوری زندگی می کنند که الزام به حجاب از احکام شرعی دین این کشور است. غیر مسلمانان در صورتی که از کشور خارج شوند می توانند مطابق آموزه های دینی خود رفتار کنند و مجبور نیستند مانند زمانی که در ایران زندگی میکنند حجاب را رعایت کنند بحث این ها جداست هر کسی مطابق آموزه های دین خودش عمل می کند و نزد خداوند طبق عملکرد خود پاداش داده یا مجازات خواهد شد.
اما نکته مهم این است که ما اصول حاکمی در قوانین جامعه اسلامی داریم که رعایت آنها شامل افراد مسلمان و غیر مسلمان ساکن در ایران بطور یکسان می شود یکی از این اصول رعایت دستورات اسلامی است که از آن جمله حجاب می باشد. اگر قرار باشد غیر مسلمان در کشور ایران زندگی کند باید به قوانین و حقوق موضوعه اسلامی احترام بگذارد.
علت لزوم حجاب و اجباری بودن آن از سوی حکومت را هم مصالح و مفاسد ناشی از بی حجابی عنوان کردیم. در مساله روانشناسی خود شما واقفید و به نکته های ظریفی اشاره نمودید که بی حجابی اثرات منفی زیادی دارد.
من این را قبول دارم که ممکن است حکمی در زمان پیامبر ص اجباری نباشد چون شرایط اجباری کردنش پیش نیامده است
اما اگر قرار است ما الان آن را اجباری کنیم باید بتوانیم توضیح بدهیم چه شرایط جدیدی رخ داده است که لازم شده آن حکم اجباری شود
تا جایی که من میدانم در زمان پیامبر ص زنان غیرمسلمان و همچنین کنیزان حجاب نداشتهاند (مگر اینکه دانسته من ناقص باشد)
خب اگر این موضوع مفسده داشته است یعنی به ذهن ما رسیده ولی به ذهن پیامبر نرسیده؟
در واقع سوالم این است که چه شرایطی تغییر کرده که لازم بوده این حکم در زمان ما درمورد غیرمسلمانان (کنیز که امروزه موضوعیت ندارد) نیز واجب گردد؟
فعلا درمورد غیرمسلمانان این شبههی بنده را رفع بفرمائید تا بعد درمورد زنان مسلمان نیز گفتگو کنیم
در مورد زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) بهتر است به پیشینه تاریخی حجاب توجه کنیم آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده ی آن را وسیع تر کرده و به آن شدت بخشیده است.
در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.(1)
بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود. (2)
نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده، همچنین روسری به سر می انداختند، منتها مقداری از سینه و گردن آنان و جاهایی که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است، باز بود.
از امام باقر (علیه السلام) روایت شده: "روزی در هوای گرم مدینه زن جوان زیبایی در حالی که طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور می کرد، مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می آمد، آن منظره ی زیبا، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمی کرد، آن زن وارد کوچه ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد، همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاری شده بود. با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند. این جا بود که آیه ی حجاب نازل شد(4). با توجه به این شأن نزول آیا پیامبر از مفسده بی حجابی بی اطلاع بوده؟
در روایتی از عایشه آمده است:
« ما رایت نساء الانصار، لما نزلت هذه الایه قامت کل واحده الی مرطها المرحل فصدعت منه صدعۀً، فاختمرن، فأصبحن کان علی رؤسهن الغربان»(5).
من برتر از زنان انصار ندیدم، همین که آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید، سر خود را با روسریهای مشکی می پوشیدند گوئی کلاغ روی سرشان نشسته است.
در واقع حتی زنان غیر مسلمان نیز پس از نزول آیات از حجاب استفاده کردند. گرچه اجباری در پوشش نداشتند.
در حال حاضر شما آمار زنان غیر مسلمانی که در دنیا محجبه شده اند را ببینید از بازیگران مشهور هالیوود و خوانده های زن غیر مسلمان و شخصیت های مهم دیگری که در اوج آزادی به حجاب رو آورده اند کم نیستند. و یقینا اینها بدون تحقیق و بدون علم محجبه نشده اند.قطعا در حجاب خصوصیت و ویژگی هایی یافته اند که آن را بر بی حجابی ترجیح داده اند.
در نهایت باید به این نکته تأکید داشت که اگر طبق احکام اسلام حجاب برای زنان غیر مسلمان و کنیزان واجب نیست، این بدین معنا نیست که آنان مجاز هستند با بی حجابی در جامعه حضور پیدا کنند، بلکه اگر چنین امری صورت گیرد، به عنوان شکستن ارزشهای الهی در جامعۀ اسلامی جرمی است که باید با آن مقابله شود.
در مورد زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) بهتر است به پیشینه تاریخی حجاب توجه کنیم آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده ی آن را وسیع تر کرده و به آن شدت بخشیده است.
در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.(1)
بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود. (2)
نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر (ص) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده، همچنین روسری به سر می انداختند، منتها مقداری از سینه و گردن آنان و جاهایی که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است، باز بود.
...
.....
پی نوشت ها:
سلام علیکم
یکی از گرامیان در کتابی مطالبی از تورات و کتب روایی شیعی آورده و مدعی است که لباس و پوشش حداقلی در عصر پیش از اسلام در زمان حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام مرسوم بوده و دلیلش هم تحلیل و برداشت خود اوست ، که در یک تصور کلی میفرماید مردم فقر و گرسنه بودند ، لذا احکامی مثل کفاره روزه اطعام ۶۰ نفر است رو برای همین وضع کردند و نهایتا
چنین نتیجه میگیرد که بواسطه فقر ، آنها لباس نمیتوانستند تهیه کنند و پوشش حداقلی بود .
صرف نظر از صحت این تحلیل روایتی نقل کرده و ترجمه کرده اند رو بررسی و توضیحی بفرمایید که سند چگونه است
روایت از وسائل الشیعه آورده که در بحارالانوار ج ۱۲ ص ۷ و علل الشرایع نقل گردیده
یکی از گرامیان در کتابی مطالبی از تورات و کتب روایی شیعی آورده و مدعی است که لباس و پوشش حداقلی در عصر پیش از اسلام در زمان حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام مرسوم بوده و دلیلش هم تحلیل و برداشت خود اوست ، که در یک تصور کلی میفرماید مردم فقر و گرسنه بودند ، لذا احکامی مثل کفاره روزه اطعام ۶۰ نفر است رو برای همین وضع کردند و نهایتا
چنین نتیجه میگیرد که بواسطه فقر ، آنها لباس نمیتوانستند تهیه کنند و پوشش حداقلی بود .
صرف نظر از صحت این تحلیل روایتی نقل کرده و ترجمه کرده اند رو بررسی و توضیحی بفرمایید که سند چگونه است
با سلام
همراه گرامی به نظر میرسد سوال شما که مربوط به تحلیل روایی و بررسی سند حدیث است مربوط به حوزه کاری کارشناسان محترم در زمینهحدیث می باشد. خواهشمندم این پرسش را در تاپیک جداگانه از کارشناس مربوطه سوال فرمایید.
اما اجمالا عرض می کنم در برخی کتب و مقاله ها این نظریه وارد شده که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) یا پیش از آن پارچه و لباس کم بوده و مردم استطاعت تهیه آن را نداشتند. این احادیث نیاز به بررسی سندی دارند که همکاران محترم در انجمن حدیث پاسخگوی شما می باشند.
همراه گرامی به نظر میرسد سوال شما که مربوط به تحلیل روایی و بررسی سند حدیث است مربوط به حوزه کاری کارشناسان محترم در زمینه علوم قرآن و حدیث می باشد. خواهشمندم این پرسش را در تاپیک جداگانه از کارشناس مربوطه سوال فرمایید.
اما اجمالا عرض می کنم در برخی کتب و مقاله ها این نظریه وارد شده که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) یا پیش از آن پارچه و لباس کم بوده و مردم استطاعت تهیه آن را نداشتند. این احادیث نیاز به بررسی سندی دارند که همکاران محترم در انجمن حدیث پاسخگوی شما می باشند.
عرض سلام مجدد
بزرگواری کنید در انجمن مرتبط بعنوان سوال درج بفرمایید .
از امام باقر (علیه السلام) روایت شده: "روزی در هوای گرم مدینه زن جوان زیبایی در حالی که طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور می کرد، مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می آمد، آن منظره ی زیبا، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمی کرد، آن زن وارد کوچه ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد، همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاری شده بود. با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند. این جا بود که آیه ی حجاب نازل شد
تشکر استاد. قانع شدم
فقط یک مطلب
طبق آیات و روایات به نظر میرسد که حجاب حالت دستوری داشته و واجب باشد
و از آنجایی که حکم اجتماعی است بخصوص طبق شان نزولی که برای آن بیان فرمودید؛ قاعدتاً باید اجباری بوده باشد
در نتیجه آیا میتوان اینطور گفت که:
«حجاب در زمان پیامبر(ص) نیز اجباری بوده؛ اما سرپیچی از این حکم واقع نشده تا برخوردی با آن صورت بگیرد
و چون نه سرپیچی و نه برخورد در تاریخ ثبت نشده است ما به اشتباه تصور میکنیم که حجاب در آن زمان اجباری نبوده»
«حجاب در زمان پیامبر(ص) نیز اجباری بوده؛ اما سرپیچی از این حکم واقع نشده تا برخوردی با آن صورت بگیرد
و چون نه سرپیچی و نه برخورد در تاریخ ثبت نشده است ما به اشتباه تصور میکنیم که حجاب در آن زمان اجباری نبوده»
این نتیجه گیری را نمیتوان بطور یقین حاصل کرد چرا که مستلزم بررسی دقیق احادیث است اما آنچه از آیات و روایات موجود استفاده می شود این است که وجوب حجاب در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) مساله آشکاری بوده و پس از نزول این آیه زنان مسلمان مقید به رعایت حجاب بودند.
و این احتمال هست که به دلیل اینکه پس از این آیه همه زنان مسلمان مقید به رعایت حجاب بودند و کسی سرپیچی نکرده لذا برخوردی که موجب تذکر و...باشد پیش نیامده تا در تاریخ ثبت شود. اما همانطور که عرض شد این یک احتمال است و نیاز به بررسی روایات در این زمینه می باشد.
این یک احتمال است و نیاز به بررسی روایات در این زمینه می باشد
بنده یک درخواست از شما دارم. اگر امکانش را دارید و شرایط به شما اجازه میدهد؛ درخواستم این است که خودتان به عنوان یک متخصص این تحقیق را انجام دهید یا اینکه افراد واجد شرایطی را جهت بررسی این موضوع هدایت و مدیریت کنید. فکر میکنم موضوعی است که در نتیجهگیری امروزی تاثیر مستقیم داشته و ارزش تحقیق را داشته باشد
بنده یک درخواست از شما دارم. اگر امکانش را دارید و شرایط به شما اجازه میدهد؛ درخواستم این است که خودتان به عنوان یک متخصص این تحقیق را انجام دهید یا اینکه افراد واجد شرایطی را جهت بررسی این موضوع هدایت و مدیریت کنید. فکر میکنم موضوعی است که در نتیجهگیری امروزی تاثیر مستقیم داشته و ارزش تحقیق را داشته باشد
بله جای تحقیق و پژوهش دارد.
سعی می کنم در این زمینه تحقیقی انجام دهم در صورتی که به نتیجه برسد در اختیار شما و سایر کاربران بزرگوار قرار خواهم داد.
جمع بندی
پرسش: بر اساس آیات 33 و 59 سوره احزاب و آیه 31 سوره نور (که کمترین آیات را در خصوص مساله حجاب به خود اختصاص داده اند)، حجاب اجباری نفی میشود از کارشناس محترم درخواست پاسخ به آن را دارم؟ ضمن آنکه قانون از چه منبع معتبری نشأت میگیرد و حکومت ایران با توجه به کدام منبع معتبر حجاب را اجباری کرده است؟
پاسخ: به عنوان مقدمه باید عرض کنم قرآن مجید اساسی ترین منبع قانون اساسی است که در تار و پود و ساخت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده است و سایر منابع وحیانی قانون اساسی(سنّت وسیره، اجماع و عقل) نیز، اعتبار و سندیّت خود را از قرآن دریافت می کنند، و به این دلیل که مشروعیت شان را از قرآن گرفته اند، ذیل منابع وحیانی قرار می گیرند، اگرچه قرآن و سنّت منابع خاص و درجه اول قانون اساسی بوده، اما اجماع، عقل، نظریات ولی فقیه و حقوق موضوعه که با محوریت آن منابع ارائه ی طریق دارند، در مرتبه ی بعدی قرار دارند. پس در اعتبار منبع و منشأ قانون شک و شبهه ای نیست.
از سوی دیگر حجاب در عین اینکه یک حکم دینی است امر اجتماعی هم می باشد. وجوب حجاب از باب حکم شرعی است. ولی اجبار از باب اجتماعی بودن آن است که باید پوشش در حکومت ایران به این شکل باشد. همانطور که هر کشوری برای خود قوانینی اجتماعی در همه موارد از جمله در مورد نوع پوشش دارد، حکومت ایران هم حجاب اسلامی را قانونی کرده است.حجاب وقتی واجب شرعی شد و وقتی این واجب شرعی به صورت قانون درآمد مانند هر معروف دیگری حکومت وظیفه دارد از عدم رعایت آن جلوگیری کند. مثلا روزه گرفتن واجب است و حکومت اسلامی وظیفه دارد جلوی روزه خواری را بگیرد. بین حجاب و سایر واجب های شرعی دیگر نیز تفاوتی نیست. مساله دیگر این است که آیا بر حکومت اسلامی واجب است جلوی منکرات( ازجمله عدم رعایت حجاب) را بگیرد یانه؟ که در قرآن کریم این وظیفه بر عهده حکومت گذاشته شده است:
« الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»؛(1)
(آنان که خدا را یاری میکنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا میدارند و زکات میدهند و امر به معروف و نهی از منکر میکنند و (از هیچ کس جز خدا نمیترسند چون میدانند که) عاقبت کارها به دست خداست.
بنا بر این آیه، حکومت از طرف خداوند متعال الزام شرعی دارد که از منکرات و بروز و ظهور فساد در جامعه جلوگیری کند.
در مورد این مساله که درمورد حجاب 3 آیه نازل شده و اشاره نموده اید «کمترین آیات» به این موضوع اختصاص یافته، باید متذکر شد که کمیت دراین مورد مد نظر نیست بلکه امر الهی با توجه به اهمیت موضوع در2 سوره بیان شده و همین تکرار موضوع نشان دهنده اهمیت بالای این مساله از نظر شارع است.
لذا معیار اهمیت موضوع کمیت و تعداد آیات مربوطه نیست و هیچیک ازمفسرین نیز به این مساله اشاره ننموده اند که اگر موضوعی از نظر خداوند مهم بوده پس تعداد زیادی آیه درمورد آن نازل کند و اگر کم اهمیت باشد تعداد نزول آیات کمتر باشد.
ما موضوعات مهمی داریم که در قرآن صراحتا اشاره نشده، مانند خلافت و امامت حضرت علی (علیه السلام) اما آیا میتوان گفت که چون صراحتا و آشکارا آیه ای در این مورد در قرآن نیامده و به طور مستقیم نامی از حضرت امیر برده نشده، پس موضوع کم اهمیتی است؟!
و در پایان آیات حجاب( 33 و59 احزاب و 31 نور) نه تنها حجاب اجباری را نفی نمی کنند بلکه بر وجوب و لزوم حجاب تاکید دارند. با توجه به سیاق آیات و استفاده از فعل امر که در این آیات دلالت بر انجام دستور الهی است و با مراجعه به تفاسیر مختلف در مورد این آیات این نکته بارز است که حجاب الزام شرعی دارد. و در جامعه ما این لزوم وجود دارد که بخاطر صیانت از حریم خانواده و جلوگیری از ایجاد مفسده حجاب توسط بانوان رعایت گردد.
پی نوشت:
1. حج،41.
با سلام
پاسخ شما در مورد خاستگاه قوانین در پست های پیشین بیان شده.لذا جهت جلوگیری از تکرار مکررات خواهشمندم به آنها رجوع بفرمایید.
سلام
چنین جملاتی را دقیق نگفتید ولی با ان توصیفاتی که شما کردید
نشان از نگاه دقیق بود
شما همیشه باید انتظار مچ گیری را داشته باشید :d
نسبت به کل زنها تعدادشان خیلی کمه
من هم که نگفتم حتما مشاهدان عینی بوده
امکان همه این چیزها که گفتین هست
من طرف صحبتم شما نبود بلکه کلی صحبت کردم
جواز بی حجابی نیست برادر
ولی مطمئن باشد زنها از اینکه مورد دید واقع بشوند خوششان می اید
و از این بابت ناراحت نیستن این در ذات زن هست که دوست دارد دیده شود
کنترل پوشش هم راحت نیست و هم با ذات زنها جور نمی اید
در هوای چهل درجه گرما پوشیدن مغنعه و مانتو و شلوار بسیار دشوار و نفس گیر است
و هم اینکه با ذات تنوع پوشی زنها جور نیست
فکر کنم نگاه ناخوداگاه گناه ندارد و مرد را به جهنم نمی برد
همیشه هم گفته اند نگاه اول مشکلی ندارد
من در مورد حجاب زنها غیرتی نشدم برادر
به نظر من هرکسی باید ازاد باشد تا خودش را کنترل کند
ببینید اگر شما را وادار به کنترل نگاه کنند انگاه دنبال فرصت هستید که زیر چشمی نگاهی بکنید happy
با سلام و احترام
قصدم طرح نظرات بود و در مقام بیان درجه بندی و اعتبار اینها نبود.
چه بسا یکی از اینها قوی تر از نظر مورد قبول شما باشد...
در باب حجاب سخن زیاد است.
مثلا می گویند تمام بدن زن زینت است
و خداوند می فرماید آشکار کردن زینت برای محارم جایز است.
لذا لخت شدن زن در مقابل محارم جایز خواهد بود!
که این نظر خلاف نظر مشهور است..
نظر مشهور بر این است که جز فرج باقی اعضا محرم است و مثلا زن میتواند سینه را در برابر محرم خود نپوشاند...
این تفاوت های برداشتی و فقهی و قرائن تاریخی و فقهی باعث بروز نظرات متفاوت میشود
و هر کدام جای بررسی خودش را دارد که بنده قصد ورود و ارزشیابی و ارزش گذاری ندارم.
اگر کسی 30 درصد از بدنش بسوزد؛ نسبت به کل بدنش کمتر است اما مقدارش قابل توجه و بلکه کشنده است
اگر شما پزشک باشید چنین فردی را بخاطر آنکه میزان سوختگی بدنش به حد نساب نرسیده مرخص میکنید؟
این تعداد خانم بیحجابی که در جامعه هستند برای نگرانی از وضعیت موجود قابل توجه و اخطار دهنده است
بالاخره میل به دیده شدن در ذات همهء زنان است؟ در ذات اقلیتی از زنان است؟ در ذات زنانی با خصوصیاتی مخصوص است؟
تکلیف ما را روشن کنید لطفا
اما بعد اینکه بر اساس استدلال شما کنترل نگاه هم با ذات مرد که دید زدن و لذت چشمی است جور در نمیآید!
این در حالی است که شما مطابق پست 36 از مردها انتظار دارید که نگاه کردن به زنها را (که این هم ذات مرد است) کنترل کنند تا اینجا اصلا مشخص نشد که شما با عمل انسانها مطابق با امیال ذاتی آنها موافق هستید یا از انسانها انتظار دارید امیال ذاتی خود را کنترل کنند؟
همچنین مشخص نشد که طبق نظر شما زنها اگر آزاد باشند؛ جز تعدادی انداک؛ بقیه از جلوهگری خودداری میکنند؟
یا همهی آنها مطابق با ذاتشان اقدام به جلوهگری خواهند کرد؟
لطفا خط مشی خود را مشخص کنید
اما هیچ کس نگران یخ زدن خانمهایی که در سرما استرج میپوشند نیست! happy دمای بالا که به شدت اذیت کننده باشد در طول سال شاید در 1 الی 2 ماه اتفاق بیفتد (در مناطق گرمسیری تا 5 ماه هم میرسد)
این مدت هم شامل تمام شهرها و استانها نمیشود و در بیشتر شهرهای ایران دمای هوا آنقدر آزار دهنده نمیشود که لازم باشد حجاب برداشته شود
از طرفی بسیاری از خانمهای جامعه الزاما مدت زمان زیادی را در زیر آفتاب و گرمای مستقیم به سر نمیبرند؛ حتی آنهایی که شاغل هستند بیشتر در محل کار هستند
بنابراین اینکه بخواهیم مشکلی که در زمان محدود ممکن است برای گروهی محدود از خانمها پیش بیاید را به نیمی از جمعیت کشور تعمیم بدهیم چندان وجهی ندارد
درمورد آن زمان و محلهایی هم که گرما وجود دارد و اذیت کننده است هم باید عرض کنم کلا رعایت قوانین اجتماعی اذیت کننده است
خیلی از مردها هم وقتی میروند برای همسر و فرزندان خود کار کنند و پول دربیاورند اذیت میشوند
برای مثال در همان دمایی که ممکن است یک خانم مجبور شود یکی دو ساعت زیر گرما باشد؛ مردی که راننده تاکسی است شاید 8 ساعت زیر آفتاب باشد
یا یک کارگر معدن؛ یا حفاری؛ یا کارگران راهسازی و.......
اینها هر کدام مسئولیتی است که بر عهده زن و مرد است و قطعا سخت است و ارزشمندی آن در همین سختی آن است
بحث ما هم فعلا درمورد مقدار پوشش است نه طرح و رنگ آن
ثانیا حتی اگر فرادینی هم نگاه کنیم؛ اصلا تفاوت انسان با حیوان در همین است که حیوان کاملا بر اساس غریزه و با تسلیم محض در برابر آن زندگی میکند
اگر قرار باشد با این بهانه که فلان میل در ذات ماست انتظار داشته باشیم در هر زمان و هر مکان آزادانه آن را انجام دهیماما انسان غریزهاش را در کنترل عقل و اخلاق قرار میدهد و در زمان و مکان مناسب از آن استفاده میکند
آن وقت انسانها باید روابط جنسی خود را نیز با همین بهانه به سطح جامعه بکشانند
خواهر گرامی اسلام نگفته زن و مرد از آنچه خداوند در ذاتشان قرار داده استفاده نکنند؛ بلکه گفته در خلوت زناشویی خود و در خانه آن را به کار ببرند
شما آزاد هستید که بروید معتاد بشوید مشکل خودتان است. اما اگر مواد بفروشید شما را مجازات خواهند کرد
نمیتوانید هم چنین استدلال بیاورید که: «مگر من کسی را اجبار به کشیدن مواد کردم؟ هر کسی آزاد است خودش انتخاب کند»
چون در پاسخ به شما خواهند گفت عمل شما شرایط خطا کردن را برای مردم فراهم میکند لذا جنبهی اجتماعی پیدا کرده و ممنوع است
تعداد بسیاری از زنان و مردان وقتی میفهمند قانونی برای مدیریت حد و مرزهای آنها وضع شده است از آن استقبال میکنند
منظورم فقط در میان مسلمانان نیست بلکه در تمام نقاط دنیا از این زنان و مردان فراوان وجود دارد
زنانی که برخلاف گفته شما ابدا از اینکه مورد دید زدن مردهای غریبه قرار بگیرند خوشحال نمیشوند
و مردهایی که از دید زدن زنان دیگر خشنود نخواهند شد از سویی قوانین اجتماعی بر اساس خوش آمدن من یا شکستن دل من وضع نمیشوند بلکه مصلحت کلی جامعه را در نظر میگیرند
در غرب نیز وقتی پلیس جلوی چند دانشجو که در حال مستی در حال رانندگی هستند را میگیرد
به این کاری ندارد که دوتای آنها تازه نامزد کردهاند و میخواستند این نامزدی را با دوستانشان جشن بگیرند!
بلکه به خطراتی که این عمل برای خود آنها و اطرافیانشان دارد توجه کرده و آنها را مطابق با قانون مجازات خواهد کرد
سلام
میل به دیده شدن در ذات زن است من نمی گویم روانشناسی می گوید کمی تحقیق کنید
منتهی همانطور که هر میلی در همه افراد یکسان نیست مانند میل جنسی
این میل هم در همه یکسان نیست
من نمی گویم کنترل کنند اسلام و حتی همه می گویند
زن هم باید نگاهش را کنترل کند
درضمن من هیچ وقت نگفتم چون در ذات زن خودنمایی وجود دارد این دلیل بر بی حجابی می شود خیر
خیلی زنها بی حجاب هستند ولی دنبال خودنمایی نیستند و یک لباس خیلی ساده پوشیده اند
و ممکن است زنهایی با حجاب و چادر انچنان تبرج کرده باشند که بیا و ببین
و خیلی از زنها را دیده ام با چادر که بسیار بیشتر از زن بی حجاب تبرج کرده است
بنده از شما پرسیدم مشی شما چیست؟ و شما در پاسخ به من میگوئید برو تحقیق کن!!
طراح موضوع شما هستید و شما باید نوع نگاهتان را تبیین کنید. چه ربطی به تحقیق من دارد؟!
بحث اینکه برخی زنهای چادری میل به تبرج دارند هم هیچ ارتباطی به صحبت ما نداشت
.
.
.
از نظر من از این جا به بعد دیگر جایی برای ادامه گفتگو نیست
موفق باشید
سلام
شما با خودتون چند چند هستید ؟اصلا معلوم هست چی دارید می گید ؟؟!!!!
من بحث و ادامه نمی دم و قضاوت را می گذارم با خوانندگان
تا ببینند شما چگونه قاطی صحبت می کند =d>
[=Times New Roman] **گلشن**;1028419 نوشت:
اگر بخواهیم اینگونه فکر کنیم
روسپی ها در کشورهایی مانند تایلند هم هرگز به دنبال خودنمایی نیستند
چرا که اصلا هیچ لباسی نمی پوشند که جلب توجه مردان شود و آنها را به گناه بیندازند
چقدر انسان های ساده و محترمی هستند بندگان خدا :-
سلام
روسپی ها انسانهای بدبخت و بیچاره ای هستند
که از بدبختی تن به روسپی گری داده اند
شما هرگز یک روسپی پیدا نمی کنید که از سر هوا و هوس روسپی شده باشد
بدبخت تر از انها وجود ندارد
[=Times New Roman] **گلشن**;1028425 نوشت:
عجب جمله ی قصاری 8->
احتمالا شما تمام روسپی ها را آن زن فاحشه که به شیخ گفت "آیا تو چنان که می نمایی هستی" در نظر می گیرید
تن نیچه و داستایوفسکی و دکتر شریعتی و پروفسور حسابی و انیشتین توی گور لرزید از این همه منطق.!!!!!!
سلام
برادر من که با شما خصومتی ندارم و احتمالا شما هم خصومتی نداشته باشید
چون نه من و نه شما همدیگر را نمی شناسیم
پس بهتراست دوستانه و بدون نیش و کنایه صحبت کنیم
در مورد روسپی ها من زیاد تحقیق کردم بیشترشون فقط برای پول دراوردن تن به این کار می دهند
و روسپی گری شغلشون هست
وگرنه کسی برای هوا و هوس روسپی نمی شود
لطفا کارشناس محترم استاد مغیث نظرشان را در این رابطه بگویند
همراهان گرامی کاربران محترم؛ بنظر می رسد کمی بحث به حاشیه کشیده شده لطفا در چارچوب تاپیک بحث بشه ممنون میشم.
بحث درباره
نگاه و غض بصر، تبرج و خود آرایی ، روسپی گری و ارتباط آنها با حجاب به تاپیک های جدیدی نیاز دارد که بهتر است در تاپیک دیگری سوال شودو بطور مفصل در آن زمینه بحث و گفتگو صورت گیرد. این تاپیک درباره اجباری یا اختیاری بودن حجاب است و با توجه به آیات 31سوره نور و آیات 33 و 59
سوره احزاب مطرح گردید.
از توجه شما عزیزان سپاسگزارم.
سلام استاد
شما گفتید که اگر حاکم شرع مصلحتی را بداند مطابق با آن اقدام به اجباری کردن یک حکم خواهد کرد
من با اصل این حرف مخالفتی ندارم. اما اگر اینطور باشد بلاتشبیه برخی اعمال داعش هم وجهه شرعی پیدا خواهد کرد
چرا که علمای آنها هم میتوانند ادعا کنند اگر فرضا نمازجماعت را الزامی کردهاند حتما مصلحتی در این کار دیدهاند البته عرض کردم که تشبیه نمیکنم. منتهی حرفم این است که تمام کسانی که درمورد حجاب اجباری سوال دارند؛ مخالف اصل اسلام نیستند
بلکه حرفشان این است که آن مصلحتی که حاکم شرع در نظر گرفته باید قابل توضیح دادن باشد
من این را قبول دارم که ممکن است حکمی در زمان پیامبر ص اجباری نباشد چون شرایط اجباری کردنش پیش نیامده است
اما اگر قرار است ما الان آن را اجباری کنیم باید بتوانیم توضیح بدهیم چه شرایط جدیدی رخ داده است که لازم شده آن حکم اجباری شود
تا جایی که من میدانم در زمان پیامبر ص زنان غیرمسلمان و همچنین کنیزان حجاب نداشتهاند (مگر اینکه دانسته من ناقص باشد) خب اگر این موضوع مفسده داشته است یعنی به ذهن ما رسیده ولی به ذهن پیامبر نرسیده؟
در واقع سوالم این است که چه شرایطی تغییر کرده که لازم بوده این حکم در زمان ما درمورد غیرمسلمانان (کنیز که امروزه موضوعیت ندارد) نیز واجب گردد؟
فعلا درمورد غیرمسلمانان این شبههی بنده را رفع بفرمائید تا بعد درمورد زنان مسلمان نیز گفتگو کنیم
بحث نماز حق الله است با وجود وجوب نماز، بسیاری از افراد نماز نمی خوانند و این موضوع عقوبت فردی و شخصی دارد و باید پاسخگوی خداوند باشند حاکم اسلامی نیز نمی تواند کسی را مجبور به خواندن نماز کند بله؛ می تواند ارشاد کند اما اجبار خیر. لذا دستور نماز در قرآن ارشادی و مولوی است و این نماز نخواندن امری است که مفسده اجتماعی آشکاری ندارد که بگوییم اگر کسی نماز نخواند منجر به فساد و تباهی میگردد. صرف نظر از این عبارت که می فرماید: «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر» که نماز بازدارنده از فحشاست و بحث جداگانه ای می طلبد.
لذا اگر فرضا علمای داعش نماز جماعت را الزامی کنند و عده ای از این امر سر باز زنند لطمه ای به دین، حقوق و قوانین جامعه نمی زنند. عدم شرکت در نماز جماعت اجباری موجب از هم گسیختن خانواده ها، رواج بی بند وباری، ایجاد عوامل تنش زا در میان همسران، ایجاد اختلالات روحی روانی در جوانان مجرد نیازمند ازدواج، ایجاد ناامنی در جامعه و... نمیشود. منتهی مقوله حجاب جز اینکه حق الله است حق الناس نیز به شمار میرود. خود شما در پست های متعدد به عواقب بی حجابی اشاره کردید.
اگر در حال حاضر غیر مسلمانان ساکن ایران مانند اقلیت های مذهبی که شامل یهودی، مسیحی، زرتشتی، صابئی و... هستند مجبور به رعایت حجاب اند به این دلیل است که در کشوری زندگی می کنند که الزام به حجاب از احکام شرعی دین این کشور است. غیر مسلمانان در صورتی که از کشور خارج شوند می توانند مطابق آموزه های دینی خود رفتار کنند و مجبور نیستند مانند زمانی که در ایران زندگی میکنند حجاب را رعایت کنند بحث این ها جداست هر کسی مطابق آموزه های دین خودش عمل می کند و نزد خداوند طبق عملکرد خود پاداش داده یا مجازات خواهد شد.
اما نکته مهم این است که ما اصول حاکمی در قوانین جامعه اسلامی داریم که رعایت آنها شامل افراد مسلمان و غیر مسلمان ساکن در ایران بطور یکسان می شود یکی از این اصول رعایت دستورات اسلامی است که از آن جمله حجاب می باشد. اگر قرار باشد غیر مسلمان در کشور ایران زندگی کند باید به قوانین و حقوق موضوعه اسلامی احترام بگذارد.
علت لزوم حجاب و اجباری بودن آن از سوی حکومت را هم مصالح و مفاسد ناشی از بی حجابی عنوان کردیم. در مساله روانشناسی خود شما واقفید و به نکته های ظریفی اشاره نمودید که بی حجابی اثرات منفی زیادی دارد.
در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.(1)
بنابراین، آنچه را که از تاریخ استفاده می شود این است که زنان در زمان پیامبر دارای حجاب بودند، البته نه حجاب کامل، زنان عرب معمولاً پیراهن هایی می پوشیدند که گریبان هایشان باز بود، دور گردن، سینه، در معرض دید بود. روسری هایی که به سر می انداختند، قسمت های پایین آن را به پشت سر می انداختند به طور طبیعی گوش ها و گوش واره ها و جلوی سینه و گردن نمایان بود. (2)
نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده، همچنین روسری به سر می انداختند، منتها مقداری از سینه و گردن آنان و جاهایی که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است، باز بود.
از امام باقر (علیه السلام) روایت شده: "روزی در هوای گرم مدینه زن جوان زیبایی در حالی که طبق معمول روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود، از کوچه عبور می کرد، مردی از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل می آمد، آن منظره ی زیبا، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشای آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوی خودش را نگاه نمی کرد، آن زن وارد کوچه ای شد و جوان با چشم خود او را دنبال می کرد، همان طور که می رفت ناگهان استخوان یا شیشه ای که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت، وقتی به خود آمد که خون از سر و صورتش جاری شده بود. با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند. این جا بود که آیه ی حجاب نازل شد(4). با توجه به این شأن نزول آیا پیامبر از مفسده بی حجابی بی اطلاع بوده؟
در روایتی از عایشه آمده است:
« ما رایت نساء الانصار، لما نزلت هذه الایه قامت کل واحده الی مرطها المرحل فصدعت منه صدعۀً، فاختمرن، فأصبحن کان علی رؤسهن الغربان»(5).
من برتر از زنان انصار ندیدم، همین که آیات سوره نور نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید، سر خود را با روسریهای مشکی می پوشیدند گوئی کلاغ روی سرشان نشسته است.
در واقع حتی زنان غیر مسلمان نیز پس از نزول آیات از حجاب استفاده کردند. گرچه اجباری در پوشش نداشتند.
در حال حاضر شما آمار زنان غیر مسلمانی که در دنیا محجبه شده اند را ببینید از بازیگران مشهور هالیوود و خوانده های زن غیر مسلمان و شخصیت های مهم دیگری که در اوج آزادی به حجاب رو آورده اند کم نیستند. و یقینا اینها بدون تحقیق و بدون علم محجبه نشده اند.قطعا در حجاب خصوصیت و ویژگی هایی یافته اند که آن را بر بی حجابی ترجیح داده اند.
در نهایت باید به این نکته تأکید داشت که اگر طبق احکام اسلام حجاب برای زنان غیر مسلمان و کنیزان واجب نیست، این بدین معنا نیست که آنان مجاز هستند با بی حجابی در جامعه حضور پیدا کنند، بلکه اگر چنین امری صورت گیرد، به عنوان شکستن ارزشهای الهی در جامعۀ اسلامی جرمی است که باید با آن مقابله شود.
پی نوشت ها:
سلام علیکم
یکی از گرامیان در کتابی مطالبی از تورات و کتب روایی شیعی آورده و مدعی است که لباس و پوشش حداقلی در عصر پیش از اسلام در زمان حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام مرسوم بوده و دلیلش هم تحلیل و برداشت خود اوست ، که در یک تصور کلی میفرماید مردم فقر و گرسنه بودند ، لذا احکامی مثل کفاره روزه اطعام ۶۰ نفر است رو برای همین وضع کردند و نهایتا
چنین نتیجه میگیرد که بواسطه فقر ، آنها لباس نمیتوانستند تهیه کنند و پوشش حداقلی بود .
صرف نظر از صحت این تحلیل روایتی نقل کرده و ترجمه کرده اند رو بررسی و توضیحی بفرمایید که سند چگونه است
روایت از وسائل الشیعه آورده که در بحارالانوار ج ۱۲ ص ۷ و علل الشرایع نقل گردیده
با سپاس
با سلام
همراه گرامی به نظر میرسد سوال شما که مربوط به تحلیل روایی و بررسی سند حدیث است مربوط به حوزه کاری کارشناسان محترم در زمینهحدیث می باشد. خواهشمندم این پرسش را در تاپیک جداگانه از کارشناس مربوطه سوال فرمایید.
اما اجمالا عرض می کنم در برخی کتب و مقاله ها این نظریه وارد شده که در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) یا پیش از آن پارچه و لباس کم بوده و مردم استطاعت تهیه آن را نداشتند. این احادیث نیاز به بررسی سندی دارند که همکاران محترم در انجمن حدیث پاسخگوی شما می باشند.
عرض سلام مجدد
بزرگواری کنید در انجمن مرتبط بعنوان سوال درج بفرمایید .
جناب فاتح بزرگوار،
سوالات توسط کاربران در انجمن ها مطرح میگردد و کار شناسان مربوطه پاسخگو خواهند بود.
پرسش تان را می توانید در این بخش مطرح نمایید:
http://www.askdin.com/forumdisplay.php?f=11
فقط یک مطلب
طبق آیات و روایات به نظر میرسد که حجاب حالت دستوری داشته و واجب باشد
«حجاب در زمان پیامبر(ص) نیز اجباری بوده؛ اما سرپیچی از این حکم واقع نشده تا برخوردی با آن صورت بگیردو از آنجایی که حکم اجتماعی است بخصوص طبق شان نزولی که برای آن بیان فرمودید؛ قاعدتاً باید اجباری بوده باشد
در نتیجه آیا میتوان اینطور گفت که:
و چون نه سرپیچی و نه برخورد در تاریخ ثبت نشده است ما به اشتباه تصور میکنیم که حجاب در آن زمان اجباری نبوده»
این نتیجه گیری را نمیتوان بطور یقین حاصل کرد چرا که مستلزم بررسی دقیق احادیث است اما آنچه از آیات و روایات موجود استفاده می شود این است که وجوب حجاب در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) مساله آشکاری بوده و پس از نزول این آیه زنان مسلمان مقید به رعایت حجاب بودند.
و این احتمال هست که به دلیل اینکه پس از این آیه همه زنان مسلمان مقید به رعایت حجاب بودند و کسی سرپیچی نکرده لذا برخوردی که موجب تذکر و...باشد پیش نیامده تا در تاریخ ثبت شود. اما همانطور که عرض شد این یک احتمال است و نیاز به بررسی روایات در این زمینه می باشد.
بنده یک درخواست از شما دارم. اگر امکانش را دارید و شرایط به شما اجازه میدهد؛ درخواستم این است که خودتان به عنوان یک متخصص این تحقیق را انجام دهید یا اینکه افراد واجد شرایطی را جهت بررسی این موضوع هدایت و مدیریت کنید. فکر میکنم موضوعی است که در نتیجهگیری امروزی تاثیر مستقیم داشته و ارزش تحقیق را داشته باشد
بله جای تحقیق و پژوهش دارد.
سعی می کنم در این زمینه تحقیقی انجام دهم در صورتی که به نتیجه برسد در اختیار شما و سایر کاربران بزرگوار قرار خواهم داد.
تشکر @};-@};-@};-