جمع بندی معادل اسلامی پرانا چیست و چگونه به دست می آید؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
معادل اسلامی پرانا چیست و چگونه به دست می آید؟

سلام ، بنده وارد چند تا گروه علوم غریبه ای شدم و اونجا با مفهومی به اسم پرانا یا انرژی حیات آشنا شدم که میگویند با مدیتیشن به دست می آید ، میگن مرکزش قلب انسان و جلوه ی ظاهری اون تنفسه و اینجور چیزها .

میخواستم بدونم معادل اسلامی این انرژی چیست و چگونه با روش های اسلامی به دست می آید ؟

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد کافی

[TD][/TD]

 

 جمع بندی
پرسش:

بنده وارد چند گروه علوم غریبه ای شدم و آنجا با مفهومی به اسم پرانا یا انرژی حیات آشنا شدم که می گویند با مدیتیشن به دست می آید. معادل اسلامی این انرژی چیست و چگونه با روش های اسلامی به دست می آید؟

پاسخ:
پتانسیلی که آموزه های اسلامی وجود دارد با مطالب مطروحه در پرانا و یوگا قابل مقایسه نیست.
اگر هم بحث ریاضت در اسلام و یوگا مطرح باشد، باز هم ریاضت شرعی در اسلام را نمی توان معادل آن دانست.
زیرا شکی نیست که هر انسانی از نفس وبدن تشکیل شده است نفس اگر قوی شد کارهای خارق العاده انجام می دهد منتها باید بین تقویت نفس و تزکیه نفس فرق قائل شد ممکن است انسان با انجام بعضی از امور و ریاضت ها نفسش را قوی کند و کارهای خارق العاده ای انجام دهد لکن این دلالتی بر طهارت نفس او و قربش به حق تعالی ندارد چنانکه مرتاضان هندی و بعضی از مدعیان عرفان که تعبدی به احکام شریعت ندارند این چنینند.
هر قوتی دلالت بر طهارت ندارد. برای مثال می توان گفت هم گاو حیوان قوی است وهم خوک لکن گاو علاوه بر قوت طهارت هم دارد ولی خوک در کنار قوتش نجاست دارد البته تزکیه نفس تقویت نفس را در پی دارد لکن عکسش درست نیست یعنی اگر کسی در مسیر بندگی خداوندقرار گرفت علاوه بر اینکه نفسش و جانش طهارت پیدا می کند می تواند کارهای خارق العاده هم انجام دهد ولی کسی که در مسیر بندگی نیست ممکن است بتواند کارهای خارق العاده انجام دهدولکن دیگر طهارت نفس ندارد لذا حق‌تعالی در سوره «الشمس» بعد از یازده بار قسمی که یاد می‌کند، و قرار است مطلب بسیار مهمی ذکر شود، می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها (1) به تردید كسى كه نفس را [از آلودگى پاك كرد و] رشد داد، رستگار شد»
یا در بیان دیگر می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی (2) حقّا فلاح و رستگارى یافت آن كسى‌كه تزكیه نفس كرد.» و نمی‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ اقواها» و یا «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَقَوَّی» در واقع رستگاری در گرو تزکیه نفس و طهارت نفس است، نه تقویت نفس.
بنابراین، با توجه به این که اسلام دین جامع است، توصیه می شود سراغ این نوع کارها نروید و آن‌چه مهم جلوه می‌کند، تزکیه و طهارت نفس است، که آن‌هم در گرو تعبد و تقید به دستورات شریعت و احکام دین به دست ‌می‌آید و به فرموده علامه طباطبایی(ره): «بزرگترین ریاضت دینداری است. لذا کاری‌که مرتاضان هندی انجام می‌دهند و بعضی قوایشان را نابود می‌کنند، این هنر نیست! هنر آن است‌که شهوت و غضب و سایر قوا باشند اما تحت کنترل دستورات دین و عقل قرار بگیرند.»(3)

پی‌نوشت:
1.شمس/9.
2.اعلی/14.
3.محیطی، علی، صراط سلوک، قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)،1393ش.ص131
.

 

 

موضوع قفل شده است