جمع بندی دعاهایم برای ازدواج به اجابت نمی رسند!

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دعاهایم برای ازدواج به اجابت نمی رسند!

سلام
دختری که سنش رفته بالا،هر دعایی که میکنه (برای ازدواج) به اجابت نمیرسه ظاهرا،آیا باید دیگه دعا نکند؟
چاره چیست؟
ختم ونذر و زیارت انجام داده ولی....

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد همدل

[TD][/TD]

در ابتدا احساسات تلخ و ناخوشایند شما را از این جریان کاملاً درک می کنیم. اگر امروز از تعداد خواستگاران تان کاسته شده و یا فعلاً خواستگاری ندارید و از مشکل بی شوهری رنج می برید، تنها مختص شما نیست؛ دختران آماده به ازدواج زیادی هستند که مشکل شما را دارند.

باید توجه داشت که دعا و توسل برای ازدواج و رفع موانع آن و نیز برای جذب خواستگار تنها بخشی از کار است و بخش عمدۀ کار به تلاش و کوشش خود افراد بستگی دارد. این سخن ما مبنای قرآنی دارد؛ چرا که در این دنیا امور زندگانی بر اساس اسباب و مسببات طراحی شده است.

عالَم دارای نظام منطقی علت و معلول است و تا زمانی که علل کافی برای تحقق یک موضوع رخ ندهد آن پدیده محقق نخواهد شد و ما نیز به عنوان بندگان ضعیف الهی نباید از خداوند متعال و حضرات معصومین(علیهم السلام) توقع معجزه و انجام خرق عادت در برآورده شدن حاجات دنیوی و رفع مشکلات مان داشته باشیم و هیچ تلاشی برای فراهم شدن اسباب نداشته باشیم.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب» (1)؛ «خداوند متعال از این که امور را از مجاری غیر عادی تدبیر فرماید، إبا دارد‏»؛ پس هرگز نباید انتظار بیش از حد از خداوند متعال داشت که حاجات دنیوی و رفع مشکلات تان خارج از قانون طبیعت و نظام علت و معلولی رفع شود و یا فقط از خداوند جاجت بخواهید و هیچ تلاشی برای تحقق آن نداشته باشیم.

خداوند متعال بسیاری از کارها را به خود انسان ها واگذار کرده است و دوست دارد که آنها به دست خویش و با سعی و تلاش خود مشکلات و موانع را از پیش روی خود بردارند و به موفقیت برسند. چنانکه در قرآن کریم آمده است «وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (2)؛ «و اینکه برای انسان بهره‏ای جز سعی و کوشش او نیست».

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) نیز می فرمایند: «اِنَّ اللّهَ تَعالیُ كُتِبَ عَلَيْكُمُ السَّعْيُ فَاسْعَوْا» (3)؛ «خداوند متعال سعی و کوشش کردن را بر شما واجب کرده است، پس بکوشید». البته در کنار تلاش و کوشش شبانه روزی باید به خداوند نیز توکل کنیم و از او نیز درخواست کنیم و دعا نماییم؛ چرا که او مسبب الاسباب است و همه هستی تحت اراده و فرمان اوست تا اراده خداوند نباشد هیچ کاری به سرانجام نخواهد رسید.

با این اوصاف، هیچ ایرادی ندارد که دختر و پسر برای فراهم شدن زمینه ازدواج شان تلاش کنند و به سپردن به افراد مطمئن و مؤثق و نیز ثبت نام در مؤسسات همسریابی که دارای مجوز و معتبر هستند زمینۀ ازدواج خویش را به دست خود فراهم آورند.

پی نوشت ها:

  1. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، ‏کافی، قم‏: دارالحدیث، ‏1429ق، ج1، ص488.
  2. نجم(53)، آیه 39.
  3. ابوالقاسم، ‏پاینده، نهج الفصاحۀ (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلی الله علیه و آله)، تهران‏: دنیاى دانش‏، 1363، ص298.

البته اگر شما برای فراهم شدن اسباب ازدواج تان به وظیفۀ خود در این خصوص عمل کنید و به اندازۀ وسع و توانایی خویش تلاش کنید. اگر با همۀ تلاش های شما باز زمینۀ ازدواج تان جور نشد؛ آنگاه تکلیف خود را انجام داده اید و از این امتحان رو سفید بیرون خواهید آمد و مأجور خواهید بود و تمامی دعاها و توسلاتی که در این زمینه داشته اید برای شما ذخیره خواهد شد و آثار و برکاتش در زندگی تان هویدا خواهد شد.

رسانه;1024584 نوشت:
سلام
دختری که سنش رفته بالا،هر دعایی که میکنه (برای ازدواج) به اجابت نمیرسه ظاهرا،آیا باید دیگه دعا نکند؟
چاره چیست؟
ختم ونذر و زیارت انجام داده ولی....

موندم موضوع دعا و امور معنوی چه ربطی به بخش مشاوره ازدواج داره؟!!!

شخصی از آیت الله العظمی بهجت (قدس سره) می پرسد دختری هست که خواستگار ندارد و در خانه است، چه کار کند تا شوهر خوب و مناسب برایش پیدا شود ؟ فرمودند : نماز جعفر طیار را بخواند و بعد از آن دعایی را که در زاد المعاد علامه مجلسی هست بخواند، و بعد هم به سجده برود و حاجتش را بخواهد و حتما سعی کند که اشک بریزد ولو به اندازه یک مقداری که چشمش تر بشود ان شاء الله حاجتش برآورده خواهد شد.
حضرت آیت الله بهجت در موارد دیگر می فرمودند:«به نیت ازدواج صلوات زیاد بفرستید»
شما همین 2 دستور را خوب عمل کنید.


بنابراین اگر شما می خواهید ازدواج کنید و به آرزویتان برسید، باید به سهم خویش تلاش کنید تا همسر خوب و مناسبی نصیبتان شود.
یکی از وظایف تان این است که در این زمینه تمام تلاش تان را به کار بیندازید و با حفظ حیا و عفاف، رعایت اصول اخلاقی و موازین شرعی، توانمند ساختن خودتان در عرصه‌های مختلف، مهارت افزایی و حتی سپردن به افراد مؤثق، زمینه را برای جلب خواستگاران و جور شدن مقدمات ازدواج تان فراهم کنید. علاوه بر این، دعا نیز در این خصوص بسیار مؤثر است. البته اینکه نتیجه چی می‌شود به خواست و ارادة الهی بستگی دارد. یادتان باشد به فرموده اولیای الهی ما مأمور به وظیفه هستیم به نتیجه مکلَّف نیستیم. ضمن اینکه شما با انجام وظیفة خود به نوعی به خداوند تقرب جسته‌اید و رحمت ویژه و مخصوص پروردگار را نصیب خود ساخته‌اید.

پيامبر گرامی اسلام (صلّي الله عليه و آله) می‌فرمایند: «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعَاءِ اسْتُجِيبَ لَهُ أَوْ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ» (1)؛ «خدا بنده اي را رحمت كند كه حاجتي را از خداي عزوجل بخواهد، پس در دعا پافشاري ورزد چه استجابت شود و چه نشود».
اگر با ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک راه برای ارتباط بیشتر با خداوند و تقرب به ذات اقدس ایشان هموار می‌شد حالا با مستجاب نشدن دعاهایتان به نوعی شما ره صد ساله را یک شبه پیموده‌اید و به خداوند تقرب جسته‌اید و رحمه خاصه حضرت حق را نصیب خود گردانیده‌اید. مطمئناً خداوند نیز جبران درد و رنج شما به خاطر عدم استجابت دعاهای تان خواهد بود.

پی‌نوشت:

  1. كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، كافي، قم‏، دار الحديث،‏ 1429ق، ج4، ص315.


البته همان طور که گفتیم هرگز نباید در این خصوص به صِرف دعا اکتفا کنید و یا توقع داشته باشید که معجزه ای رخ دهد و شما ازدواج کنید. این دنیا، دنیای اسباب و مسببات است و حکمت خداوند بر این تعلق گرفته که امور از مجرای طبیعی خود و با سعی و تلاش افراد تحقق یابد. ضمن اینکه اگر در جامعه ای نسبت به دختر متدین و مؤدب به آدابی مثل شما بی مِهری شود و یا برخی شما را به خاطر برخی مسائل بی اساس و یا چون سن تان افزایش یافته مورد ظلم و ستم قرار دهند و با شما ازدواج نکنند، بی مِهری و ظلم و ستم افراد ربطی به خداوند ندارد.

بهتر است واقعیت را بپذیرید و ضمن اینکه به وظیفه خود عمل می کنید راضی به رضای الهی باشید و ارتباط مستحکمی با خالق آفرینش برقرار کنید؛ چرا که توجه افراطی به مقوله ازدواج شما را از بقیه امور زندگی باز می دارد و لذت زندگی را از شما می گیرد. یادتان باشد که تنها شما نیستید که از مشکل بی همسری رنج می برید و احساس نیاز در این خصوص دارید تا از احساس تنهایی خارج شوید. انسان های بسیاری هستند که به هر دلیلی مشکل شما را دارند اما با این حال، خودشان را گم نکرده اند و با توجه به امور دیگر زندگی، فکر و ذهن شان را از پرداختن به مسائل ازدواج خالی کرده اند و با مشکل بی همسری کنار آمده اند بهتر است شما نیز این گونه عمل کنید و از توجه افراطی به مقوله ازدواج بپرهیزید تا بیش از این اذیت نشوید.

به هر حال، اگر در همه حال، تقوای الهی را رعایت کنید، حتی اگر تا آخر عمرتان هم ازدواج نکنید و کسی شما را به همسری برنگزیند شما مأجور خواهید بود و قله‌ای کمال و ترقی را بهتر از سایر انسان‌های عادی که در ظاهر هیچ مشکل ندارند، خواهید پیمود.

باور بفرماید حیات واقعی ما در آخرت خواهد بود و این دنیا بسیار کوتاه و گذرا خواهد بود، پس اگر همه با شما بدرفتاری و نامهربانی کردند و یا با ظلم و ستم شان ارزش و کرامت ذاتی‌تان را نادیده گرفتند و شما را باملاک‌های ظاهری سنجیدند و برای ازدواج انتخاب تان نکردند، غمی به دل راه ندهید و بر نعمات و اجر و ثوابی که خداوند در آن دنیا برای‌تان مهیا کرده بیندیشید و به وظایف خود در این دنیا تا زمانی که نفس دارید، کاملاً پایبند و متعهد باشید.
اگر این دنیا با همة عظمتش نتواند شما را به خواسته‌تان برساند و گشایشی در زندگی‌تان ایجاد کند، به طور حتم، خداوند در آخرت جبران می‌کند و آن قدر از لطف و کرمش شما را سیراب می‌کند که آرزو می‌کنید ای کاش هیچ یک از دعاهای شما در دنیای زودگذر مادی به اجابت نمی‌رسید و آرزوهای‌تان تحقق نمی‌یافت تا عوض آن را در آخرت به مراتب بهتر و بالاتر دریافت می‌کردید. آن موقع، متوجه می‌شوید درد و رنج‌هایی که در این دنیا متحمل شده‌اید بی‌حکمت نبوده است، بلکه خداوند می‌خواسته با این بهانه، باران نعماتش را بر شما فرو بریزد.
مطمئن باشید درد و رنج‌هایی که شما در این سرای خاکی به هر دلیلی متحمل می‌شوید بی‌اجر و پاداش نخواهد بود و روزی به بهترین شکل جبران خواهد شد.

خوب است در این زمینه در داستان ابوبصیر نابینا تأملی بفرمایید که ابوبصیر از نابینایی خود پیش امام باقر(علیه‌السلام) شکایت کرد. آن حضرت دست به چهره او کشید و چشمان او بینا شد. سپس بار دیگر دست بر صورت او كشید و چشمان او به حالت اول برگشت و مثل گذشته نابینا شد. آنگاه حضرت فرمود: مى‏ خواهى كه این چنین باشى و در روز قیامت چون سایر مردم، حساب تو با خدا باشد، یا آن كه نابینا باشى و بى‏حساب به بهشت بروى؟ ابوبصیر در جواب گفت: «مى‏ خواهم مثل اول (نابینا) باشم؛ زیرا بهشت را بیشتر دوست مى‏ دارم».(1)

پی‌نوشت:

  1. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بيروت‏: دار إحياء التراث العربي، ‏1403ق، ج‏46، ح42.

مطالبی که خدمت تان عرض شد به معنا ناامید ساختن شما نبود، بلکه می خواهیم به این نتیجه برسید که ازدواج همه زندگی نیست و ارزش ندارد که شما کل هستی و نیستی تان را فدای آن کنید و خودتان را افسرده و فرسوده سازید. البته هیچ ایرادی ندارد که همچنان از همه ظرفیت خود و اطرافیان تان برای همسریابی استفاده کنید تا اسباب آن فراهم گردد، اما اگر باز نتیجه نگرفتید، خیالی نیست چون جبران خواهد شد و از ارزش و کرامت ذاتی شما چیزی کم نخواهد شد.

همدل;1024783 نوشت:
باید توجه داشت که دعا و توسل برای ازدواج و رفع موانع آن و نیز برای جذب خواستگار تنها بخشی از کار است و بخش عمدۀ کار به تلاش و کوشش خود افراد بستگی دارد. این سخن ما مبنای قرآنی دارد؛ چرا که در این دنیا امور زندگانی بر اساس اسباب و مسببات طراحی شده است.

با سلام

شما بخوبی پرسش گر را دلداری داید ولی راهکاری بهش ارائه ندادید.

اصل سوال ایشان اینه که چکار کنن خواستگار داشته باشن چون سنشون بالا رفته

شما چه راهکاری ارائه میدهید؟

شما در کنار دعا از تلاش و کوشش حرف زدید.خب این حرفتان درسته ولی خیلی کلی و مبهمه.

چه تلاشی باید ایشان بکنن؟ بالخره هر مشکلی یه تلاشی میخاد دیگر
شما این رو بهشون نگفتید.

بی ادعا;1025645 نوشت:
شما چه راهکاری ارائه میدهید؟

شما در کنار دعا از تلاش و کوشش حرف زدید.خب این حرفتان درسته ولی خیلی کلی و مبهمه.

چه تلاشی باید ایشان بکنن؟ بالخره هر مشکلی یه تلاشی میخاد دیگر
شما این رو بهشون نگفتید.


با سپاس از اظهار نظر شما
باید به اطلاع برسانم که بنده سه راهکار برای حل مشکل و برون رفت از آن بیان کردم که در لابه لای پُست ها بدان اشاره کرده بودم:

1. مهارت افزایی و توانمندسازی خویشتن در زمینه های مختلف که به نوعی باعث جذب خواستگار می شود. طبیعتاً دختری که در زمینه های مختلف هنر و خلاقیتی دارد، خواهان زیادی دارد و برای ازدواج از شانس بیشتری برخوردار است.

2. سپردن به افراد مورد اطمینان و مؤثق. در هر خانواده و محله ای افرادی هستند که به قول معروف دست خیر دارند و برای معرفی دختران و پسران مجرد پیشگام هستند؛ سپردن به آنها می تواند زمینه ازدواج را فراهم نماید.

3. ثبت نام در مراکز و مؤسسات معتبر همسریابی؛ امروزه وجود چنین مراکزی نوعی ضرورت می باشد. ثبت نام در چنین مراکزی نیز می تواند زمینه ازدواج را فراهم سازد.

همدل;1025754 نوشت:
ثبت نام در مراکز و مؤسسات معتبر همسریابی؛ امروزه وجود چنین مراکزی نوعی ضرورت می باشد. ثبت نام در چنین مراکزی نیز می تواند زمینه ازدواج را فراهم سازد.

تا جایی که شنیدم میگن ثبت نام در این مراکز یا سایتها فایده ای نداره. بازم نمیدونم شاید اشتباه برداشت کردم

همدل;1024782 نوشت:
در ابتدا احساسات تلخ و ناخوشایند شما را از این جریان کاملاً درک می کنیم. اگر امروز از تعداد خواستگاران تان کاسته شده و یا فعلاً خواستگاری ندارید و از مشکل بی شوهری رنج می برید، تنها مختص شما نیست؛ دختران آماده به ازدواج زیادی هستند که مشکل شما را دارند.

سلام
با عرض احترام
بیشتر شبیه تبلیغات تجاری بود.

بی ادعا;1025761 نوشت:
تا جایی که شنیدم میگن ثبت نام در این مراکز یا سایتها فایده ای نداره. بازم نمیدونم شاید اشتباه برداشت کردم

اگر توصیه به ثبت نام در در مراکز همسریابی می شود، منظور هر سایت و مرکزی نیست.

اگر شما یک جستجویی ساده در اینترنت و فضای مجازی داشته باشید متوجه می شوید که حدود صدها وب سایت و وبلاگ به تبلیغ همسریابی اینترنتی می پردازند و ادعا می کنند که در زمینه همسریابی کارهایی را انجام می دهند و حتی اقدام به ثبت نام متقاضیان همسریابی نیز می نمایند.

واقعیت این است که هنوز ماهیت و هدف بسیاری از این سایت های همسریابی مشخص نیست و بنا بر برخی گزارشات، احتمال سوءاستفاده در بسیاری از آنها وجود دارد که بارها این نکته از سوی مسئولان در صدا و سیما و نشریات داخلی گوشزد شده است؛ بنابراین هرگز نمی توان به این آسانی در این گونه سایت ها و مؤسسات همسریابی ثبت نام به عمل آورد و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنان قرار دارد.

البته برخی از مؤسسات و سایت هایی که در زمینه همسریابی فعالیت می کنند، به نسبت به دیگران از اعتبار قابل قبولی برخوردارند و تا حدودی می توان آنها را معتبر دانست و این به خاطر آن است که متولیان و مدیران آنها غالباً از افراد شناخته شده و دانش آموختگان مراکز حوزوی و دانشگاهی هستند که به خاطر اهمیت ازدواج در این برهه از زمان و احساس نیازی که در این خصوص در کشور وجود دارد، به صورت خودجوش و قربة الی الله به این امر مبادرت می ورزند و برای دختران و پسرانی که ناشناخته هستند و یا فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا نمی کنند، همسر معرفی می کنند؛ به همین خاطر می توان برای همسریابی به این گونه مراکز مراجعه کرد.

تا آنجا که ما اطلاع داریم، موفقیت هایی هم در زمنیه همسریابی در این مراکز وجود داشت است؛ نمی توان همیشه به دیدۀ منفی به آنها نگریست.

nooraaa;1025898 نوشت:
متاسفانه با شرایط فعلی و مهاجرت هایی که میشه
با وجود بیکاری ها
جنگ ها
اوضاع جواهن های الان واقعا خرابه. نسل های سوخته که نه شغل درستی دارند نه تحصیلاات مناسب و نه ازدواج و بچه و زندگی آرام و درخور شان
اون هایی هم که نیرن باز هم وضعشون مناسب نیست


اگرچه شرایط امروز جامعه واقعاً کار را برای ازدواج جوانان سخت نموده است، اما با نگرانی و غصه خوردن کاری از پیش نمی توان برد؛ بلکه می توان به به حداقل ها بسنده نمود و با قانع بودن، کم کردن انتظارت و توقعات، پرهیز از چشم و هم چشمی، برگزاری ازدواج آسان و... زمینه برای ازدواج جوانان را فراهم آورد.

جمع بندی

پرسش:

دختری که سنش بالا رفته، برای ازدواج ختم و نذر و زیارت انجام داده و هر دعایی که می کنه ظاهراً به اجابت نمی رسه، آیا باید دیگه دعا نکند؟ چاره چیست؟

 

پاسخ:

در ابتدا احساسات تلخ و ناخوشایند شما را از این جریان کاملاً درک می کنیم. اگر امروز به خاطر افزایش سن تان از تعداد خواستگاران تان کاسته شده و یا فعلاً خواستگاری ندارید و از مشکل بی شوهری رنج می برید، تنها مختص شما نیست؛ دختران آماده به ازدواج زیادی هستند که مشکل شما را دارند و هنوز فرصت ازدواج نیافته اند.

 

دعا و توسل برای ازدواج به تنهایی کافی نیست!

باید توجه داشت که دعا و توسل برای ازدواج و رفع موانع آن و نیز برای جذب خواستگار تنها بخشی از کار است و بخش عمدۀ کار به تلاش و کوشش خود افراد بستگی دارد. این سخن ما مبنای قرآنی دارد؛ چرا که در این دنیا امور زندگانی بر اساس اسباب و مسببات طراحی شده است.

 

عالَم دارای نظام منطقی علت و معلول است و تا زمانی که علل کافی برای تحقق یک موضوع رخ ندهد آن پدیده محقق نخواهد شد و ما نیز به عنوان بندگان ضعیف الهی نباید از خداوند متعال و حضرات معصومین(علیهم السلام) توقع معجزه و انجام خرق عادت در برآورده شدن حاجات دنیوی و رفع مشکلات مان داشته باشیم و هیچ تلاشی برای فراهم شدن اسباب نداشته باشیم.

 

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَاب» (1)؛ «خداوند متعال از اینکه امور را از مجاری غیر عادی تدبیر فرماید، إبا دارد‏»؛ پس هرگز نباید انتظار بیش از حد از خداوند متعال داشت که حاجات دنیوی و رفع مشکلات تان خارج از قانون طبیعت و نظام علت و معلولی رفع شود و یا فقط از خداوند جاجت بخواهید و هیچ تلاشی برای تحقق آن نداشته باشیم.

 

ارزش سعی و تلاش در ازدواج

خداوند متعال بسیاری از کارها را به خود انسان ها واگذار کرده است و دوست دارد که آنها به دست خویش و با سعی و تلاش خود مشکلات و موانع را از پیش روی خود بردارند و به موفقیت برسند. چنانکه در قرآن کریم آمده است «وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (2)؛ «و اینکه برای انسان بهره ‏ای جز سعی و کوشش او نیست».

 

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) نیز می فرمایند: «اِنَّ اللّهَ تَعالیُ كُتِبَ عَلَيْكُمُ السَّعْيُ فَاسْعَوْا» (3)؛ «خداوند متعال سعی و کوشش کردن را بر شما واجب کرده است، پس بکوشید». البته در کنار تلاش و کوشش شبانه روزی باید به خداوند نیز توکل کنیم و از او نیز درخواست کنیم و دعا نماییم؛ چرا که او مسبب الاسباب است و همۀ هستی تحت اراده و فرمان اوست تا ارادۀ خداوند نباشد هیچ کاری به سرانجام نخواهد رسید.

 

با این اوصاف، هیچ ایرادی ندارد که دختر و پسر برای فراهم شدن زمینۀ ازدواج شان تلاش کنند و با سپردن به افراد مطمئن و مؤثق و نیز ثبت نام در مؤسسات و مراکز همسریابی که دارای مجوز و معتبر هستند زمینۀ ازدواج خویش را به دست خود فراهم آورند. البته اگر توصیه به ثبت نام در در مراکز همسریابی می شود، منظور هر سایت و مرکزی نیست.

 

اعتبار مؤسسات و مراکز همسریابی!

اگر شما یک جستجویی ساده در اینترنت و فضای مجازی داشته باشید متوجه می شوید که حدود صدها وب سایت و وبلاگ به تبلیغ همسریابی اینترنتی می پردازند و ادعا می کنند که در زمینۀ همسریابی کارهایی را انجام می دهند و حتی اقدام به ثبت نام متقاضیان همسریابی نیز می نمایند.

 

واقعیت این است که هنوز ماهیت و هدف بسیاری از این مؤسسات و مراکز همسریابی مشخص نیست و بنا بر برخی گزارشات، احتمال سوءاستفاده در بسیاری از آنها وجود دارد که بارها این نکته از سوی مسئولان در صدا و سیما و نشریات داخلی گوشزد شده است؛ بنابراین هرگز نمی توان به این آسانی در این گونه سایت ها و مؤسسات همسریابی ثبت نام به عمل آورد و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنان قرار دارد.

 

البته برخی از مؤسسات و سایت هایی که در زمینۀ همسریابی فعالیت می کنند، به نسبت به دیگران از اعتبار قابل قبولی برخوردارند و تا حدودی می توان آنها را معتبر دانست و این به خاطر آن است که متولیان و مدیران آنها غالباً از افراد شناخته شده و دانش آموختگان مراکز حوزوی و دانشگاهی هستند که به خاطر اهمیت ازدواج در این برهه از زمان و احساس نیازی که در این خصوص در کشور وجود دارد، به صورت خودجوش و قربة الی الله به این امر مبادرت می ورزند و برای دختران و پسرانی که ناشناخته هستند و یا فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا نمی کنند، همسر معرفی می کنند؛ به همین خاطر با رعایت تمامی جوانب احتیاط می توان برای همسریابی به این گونه مراکز مراجعه کرد و از خدمات آنان بهره جُست.

 

اگر شما می خواهید ازدواج کنید و به آرزویتان برسید، باید به سهم خویش تلاش کنید تا همسر خوب و مناسبی نصیبتان شود.

یکی از وظایف تان این است که در این زمینه تمام تلاش تان را به کار بیندازید و با حفظ حیا و عفاف، رعایت اصول اخلاقی و موازین شرعی، توانمند ساختن خودتان در عرصه های مختلف، مهارت افزایی و حتی سپردن به افراد مؤثق، زمینه را برای جلب خواستگاران و جور شدن مقدمات ازدواج تان فراهم کنید. علاوه بر این، دعا نیز در این خصوص بسیار مؤثر است. البته اینکه نتیجه چی می شود به خواست و ارادۀ الهی بستگی دارد. یادتان باشد به فرمایش اولیای الهی ما مأمور به وظیفه هستیم به نتیجه مکلَّف نیستیم. ضمن اینکه شما با انجام وظیفۀ خود به نوعی به خداوند تقرب جسته اید و رحمت ویژه و مخصوص پروردگار را نصیب خود ساخته اید.

 

پیامبر گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) می فرمایند: «رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعَاءِ اسْتُجِيبَ لَهُ أَوْ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ» (4)؛ «خدا بنده ای را رحمت کند که حاجتی را از خدای عزوجل بخواهد، پس در دعا پافشاری ورزد چه استجابت شود و چه نشود».

 

اگر شما برای فراهم شدن اسباب ازدواج تان به وظیفۀ خود در این خصوص عمل کنید و به اندازۀ وسع و توانایی خویش تلاش کنید. اگر با همۀ تلاش های شما باز زمینۀ ازدواج تان جور نشد؛ آنگاه تکلیف خود را انجام داده اید و از این امتحان رو سفید بیرون خواهید آمد و مأجور خواهید بود و تمامی دعاها و توسلاتی که در این زمینه داشته اید برای شما ذخیره خواهد شد و آثار و برکاتش در زندگی تان هویدا خواهد شد.

 

اگر با ازدواج کردن و تشکیل زندگی مشترک راه برای ارتباط بیشتر با خداوند و تقرب به ذات اقدس ایشان هموار می شد حالا با مستجاب نشدن دعاهایتان به نوعی شما ره صد ساله را یک شبه پیموده اید و به خداوند تقرب جسته اید و رحمت خاصه حضرت حق را نصیب خود گردانیده اید. مطمئناً خداوند نیز جبران درد و رنج شما به خاطر عدم استجابت دعاهای تان خواهد بود.

 

البته همان طور که گفتیم هرگز نباید در این خصوص به صِرف دعا بسنده کنید و یا توقع داشته باشید که معجزه ای رخ دهد و شما ازدواج کنید. این دنیا، دنیای اسباب و مسببات است و حکمت خداوند بر این تعلق گرفته که امور از مجرای طبیعی خود و با سعی و تلاش افراد تحقق یابد. ضمن اینکه اگر در جامعه ای نسبت به دختر متدین و مؤدب به آدابی مثل شما بی مِهری شود و یا برخی شما را به خاطر برخی مسائل بی اساس و یا چون سن تان افزایش یافته مورد ظلم و ستم قرار دهند و با شما ازدواج نکنند، بی مِهری و ظلم و ستم افراد ربطی به خداوند ندارد.

 

بهتر است واقعیت را بپذیرید و ضمن اینکه به وظیفۀ خود عمل می کنید راضی به رضای الهی باشید و ارتباط مستحکمی با خالق آفرینش برقرار کنید؛ چرا که توجۀ افراطی به مقولۀ ازدواج، شما را از بقیۀ امور زندگی باز می دارد و لذت زندگی را از شما می گیرد. یادتان باشد که تنها شما نیستید که از مشکل بی همسری رنج می برید و احساس نیاز در این خصوص دارید تا از احساس تنهایی خارج شوید. انسان های بسیاری هستند که به هر دلیلی مشکل شما را دارند، اما با این حال خودشان را گم نکرده اند و با توجه به امور دیگر زندگی، فکر و ذهن شان را از پرداختن به مسائل ازدواج و مسائل پیرامون آن خالی کرده اند و با مشکل بی همسری کنار آمده اند؛ شما نیز بهتر است این گونه عمل کنید و از توجۀ افراطی به مقولۀ ازدواج بپرهیزید تا بیش از این اذیت نشوید.

 

مجرد ماندن و جبران الهی!

به هر حال، اگر در همه حال، تقوای الهی را رعایت کنید، حتی اگر تا آخر عمرتان هم ازدواج نکنید و کسی شما را به همسری برنگزیند شما مأجور خواهید بود و قله ای کمال و ترقی را بهتر از سایر انسان های عادی که در ظاهر هیچ مشکل ندارند، خواهید پیمود.

 

باور بفرماید حیات واقعی ما در آخرت خواهد بود و این دنیا بسیار کوتاه و گذرا خواهد بود، پس اگر همه با شما بدرفتاری و نامهربانی کردند و یا با ظلم و ستم شان ارزش و کرامت ذاتی تان را نادیده گرفتند و شما را با ملاک های ظاهری سنجیدند و برای ازدواج انتخاب تان نکردند، غمی به دل راه ندهید و بر نعمات و اجر و ثوابی که خداوند در آن دنیا برای تان مهیا کرده بیندیشید و به وظایف خود در این دنیا تا زمانی که نفس دارید، کاملاً پایبند و متعهد باشید.

 

اگر این دنیا با همۀ عظمتش نتواند شما را به خواسته تان برساند و گشایشی در زندگی تان ایجاد کند، به طور حتم، خداوند در آخرت جبران می کند و آن قدر از لطف و کرمش شما را سیراب می کند که آرزو می کنید که ای کاش هیچ یک از دعاهای شما در دنیای زودگذر مادی به اجابت نمی رسید و آرزوهای تان تحقق نمی یافت تا عوض آن را در آخرت به مراتب بهتر و بالاتر دریافت می کردید. آن موقع، متوجه می شوید درد و رنج هایی که در این دنیا متحمل شده اید بی حکمت نبوده است، بلکه خداوند می خواسته با این بهانه، باران نعماتش را بر شما فرو بریزد.

مطمئن باشید درد و رنج هایی که شما در این سرای خاکی به هر دلیلی متحمل می شوید بی اجر و پاداش نخواهد بود و روزی به بهترین شکل جبران خواهد شد.

 

خوب است در این زمینه در داستان ابوبصیر نابینا تأملی بفرمایید که روزی ابوبصیر از نابینایی خود پیش امام باقر(علیه السلام) شکایت کرد. آن حضرت دست به چهره او کشید و چشمان او بینا شد. سپس بار دیگر دست بر صورت او کشید و چشمان او به حالت اول برگشت و مثل گذشته نابینا شد. آنگاه حضرت فرمود: مى‏ خواهى که این چنین باشى و در روز قیامت چون سایر مردم، حساب تو با خدا باشد، یا آن که نابینا باشى و بى‏ حساب به بهشت بروى؟ ابوبصیر در جواب گفت: «مى‏ خواهم مثل اول (نابینا) باشم؛ زیرا بهشت را بیشتر دوست مى‏ دارم».(5)

 

مطالبی که خدمت تان عرض شد به معنا ناامید ساختن شما نبود، بلکه می خواهیم به این نتیجه برسید که ازدواج همۀ زندگی نیست و ارزش ندارد که شما کل هستی و نیستی زندگی تان را فدای آن کنید و خودتان را افسرده و فرسوده سازید. البته هیچ ایرادی ندارد که همچنان از همۀ ظرفیت خود و اطرافیان تان برای همسریابی استفاده کنید تا اسباب آن فراهم گردد، اما اگر باز نتیجه نگرفتید، خیالی نیست چون جبران خواهد شد و از ارزش و کرامت ذاتی شما چیزی کم نخواهد شد.

 

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:

  1. اکبری، محمود، بخت گشایی دختران، قم: فتیان، 1396.
  2. پناهی، علی احمد، همسرگزینی چرا و چگونه، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1391.
  3. حاجی شمسایی، نادر، جذب خواستگار برای دختران ایرانی، مشهد: نی نگار، 1396.
  4. حسینی (بیرجندی)، سیدمهدی، اصول و فنون همسریابی دختران، تهران: آوای نور، 1397.
  5. خوشابی، شهریار، مقدمه ای بر جذب بهترین خواستگاران، مشهد: بدخشان، 1390.
  6. سهرابی، حسن، اگر خواستگار نیاید...، اصفهان: حدیث راه عشق، 1393.
  7. گرینوالد، ریچل، شوهریابی پس از 30 سالگی، ترجمۀ مهراوه فیروز، تهران: البرز، 1396.

 

پی نوشت ها:

  1. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، ‏کافی، قم‏: دارالحدیث، ‏1429ق، ج1، ص488.
  2. نجم(53)، آیه 39.
  3. ابوالقاسم، ‏پاینده، نهج الفصاحۀ (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلی الله علیه و آله)، تهران‏: دنیاى دانش‏، 1363، ص298.
  4. کافی، ج4، ص315.
  5. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، ‏1403ق، ج‏46، ح42.
موضوع قفل شده است