جمع بندی فرشتگان جهنم در قرآن و کتب اهل کتاب

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرشتگان جهنم در قرآن و کتب اهل کتاب

سلام

در آیات سوره ۳۰ و ۳۱ سوره مدثر درباره فرشتگان و نگهبانان جهنم حرف زده شده.
علیها تسعه عشر «۳۰ ، بر آن ۱۹ گمارده شده» در ایه ۳۱ هم اشاره شده که این تعداد برای اهل کتاب سبب ایمان به درستی قرآن هست.
در تفاسیر ذکر شده که اهل کتاب هم تعداد رو در کتبشان داشتند و مطلع بودند و چون قرآن ذکر کرد آنها فهمیدند که قرآن باطل نیست و بحق هست چون خودشان این علم را داشتند.

اگر این حرف را بپذیریم که ظاهرا همین است، در کدام کتاب اهل کتاب و در کجا این حرفشان ذکر شده؟

بالاخره باید جایی باشد، اگر نباشد خب اهل کتاب امروز از کجا به حقانیت این ایه پی ببرند؟

و اگر بخاطر تحریف مثلا حذف شده و نیست پس کارکرد این آیات چیست؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

جمع بندی

____________________________________________________

پرسش:
در آیات سوره ۳۰ و ۳۱ سوره مدثر درباره فرشتگان و نگهبانان جهنم حرف زده شده و تعداد آنها 19 عدد دانسته شده است، و سپس از آنجا که در متون دینی اهل کتاب هم به همین تعداد اشاره شده، قرآن کریم این خبر دادن را نشانه ­ی حقانیت اسلام دانسته است.
اگر این حرف را بپذیریم، در کدام کتاب و متون اهل کتاب به تعداد نگهبانان جهنم اشاره شده؟ بالاخره باید جایی باشد، اگر نباشد خب اهل کتاب امروز از کجا به حقانیت این آیه پی ببرند؟ و اگر بخاطر تحریف مثلا حذف شده و نیست پس کارکرد این آیات چیست؟

پاسخ:
قرآن کریم در آیاتی که بدان اشاره فرمودید چنین می فرماید:
«عَلَيهَْا تِسْعَةَ عَشَرَ * وَ مَا جَعَلْنَا أَصحَْبَ النَّارِ إِلَّا مَلَئكَةً وَ مَا جَعَلْنَا عِدَّتهَُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَ يَزْدَادَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِيمَانًا وَ لَا يَرْتَابَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَ الْمُؤْمِنُون‏»؛ بر آن[جهنم] نوزده نفر [موكّل‏] گمارده شده ‏اند. و ما موكّلان آتش را جز فرشتگان قرار نداده ‏ايم، و شماره آنان را جز آزمايشى براى كافران مقرّر نكرده ‏ايم تا اهل كتاب يقين پيدا كنند و بر ايمان مؤمنان بيفزايد، و اهل كتاب و مؤمنان [در حقّانيّت قرآن‏] ترديد نكنند.(1)

ظاهرا در کتاب مقدس امروزی نامی از تعداد ملائکه نگهبان جهنم به میان نیامده است، اما برای پاسخ به سوالی که فرمودید باید به چند نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:
قرآن کریم هرگز نمی خواهد بفرماید این مطلب یعنی 19 نگهبان داشتن جهنم در تورات و انجیل امروزی که در دست توده ی مردم است آمده، بلکه صرفا از آگاهی اهل کتاب در این خصوص می گوید، در روایتی در خصوص شأن نزول این آیه چنین آمده است: «أن رهطا من اليهود سألوا بعض أصحاب النبي (صلى اللّه عليه و سلم) عن خزنة جهنم، فقال: اللّه و رسوله أعلم، فجاء جبريل فأخبر النبي (صلى اللّه عليه و سلم) فنزل عليه ساعتئذ عليها تسعة عشر‏»؛ گروهى از يهود از بعضى از ياران پيامبر(صلی الله علیه و آله) از عدد نگهبانان جهنم سؤال كردند، او گفت خدا و رسولش آگاه ترند، جبرئيل در همان ساعت نازل شد و به پيامبر (صلی الله علیه و آله) خبر داد:" عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ"" نوزده نفر (يا نوزده گروه) بر آن گمارده شده‏ اند".(2)

بنابراین سخن از یک سوال و جواب بوده است که پاسخ آن را اهل کتاب می دانسته اند، اما آگاهی از آن را لزوما از کتاب های موجود به دست نیاورده بوده اند. همچنین از آنجا كه آنها ايرادى به اين موضوع نگرفتند معلوم مى‏شود آن را هماهنگ با تعالیم خود يافتند.(3)

نکته دوم:
نکته دوم این است که فارغ از موضوع نگهبانان جهنم، به طور کلی قرآن کریم از وجود تعالیمی به صورت شفاف در کتب آسمانی پیشین سخن میگوید که امروزه در کتاب های موجود نیست، به عنوان نمونه بشارت های پیامبر(صلی الله علیه و آله) در کتاب مقدس موجود آنچنان شفاف نیست که مثلا امروزه مسیحیان و یهودیان به حقانیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) یقین پیدا کنند، اما قرآن کریم تعبیر عجیبی را در یقین داشتن اهل کتاب در حقانیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به کار می برد، به گونه ای که از نظر قرآن کریم آنچنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را در نگاه اهل کتاب شناخته شده بوده که او را همچون فرزندان خویش می شناختند:

«الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَريقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏»؛ اهل كتاب، پيامبر اسلام را [بر اساس اوصافش كه در تورات و انجيل خوانده ‏اند] مى‏ شناسند، به گونه‏ اى كه پسران خود را مى‏ شناسند و مسلماً گروهى از آنان حق را در حالى كه مى‏ دانند، پنهان مى‏ دارند.(4)

از کنار چنین تعبیری نمیشود به راحتی گذشت! شناخت فرزند، شناخت خیلی دقیق و عمیقی هست، پدر و مادر فرزندشان را از هر کسی بهتر می شناسند و حتی در میان هزاران بچه او را گم نمی کنند، اما این شناخت عمیق پیامبر(صلی الله علی و آله) با تعابیر کلی ­ای که امروز در کتاب مقدس می بینیم به دست نمی آید!

از آن طرف سکوت اهل کتاب در برابر این ادعاهای قرآن و پیامبر(صلی الله علیه و آله) نشان میدهد که این بشارت ها و شناخت دقیق وجود داشته است! اینکه پيغمبر اسلام با اين صراحت چشم در چشم آنها بگويد تمام صفات من در كتب شما موجود است. آيا اگر غیر از این بود همه دانشمندان اهل كتاب به مبارزه شديد و صريح بر ضد او بر نمى‏ خاستند؟ و آيا ممكن بود در برابر چنین ادعای دروغی (بر فرض) حتى يك نفر از علماى آنان در برابر پيامبر اسلام تسليم شود؟! در حالی که بسیاری از ایشان ایمان آوردند.(5)

در آیه دیگری چنین می فرماید: «وَ لَمَّا جاءَهُمْ كِتابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِما مَعَهُمْ وَ كانُوا مِنْ قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ»؛ و هنگامى كه براى آنان از سوى خدا كتابى [قرآن‏] آمد كه تصديق كننده توراتى است كه با آنان است، و همواره پيش از نزولش به خودشان مژده پيروزى بر كافران مى‏ دادند، پس زمانى كه قرآن كه [پيش از نزولش آن را با پيشگويى تورات] مى‏ شناختند نزد آنان آمد، به آن كافر شدند.(6)
این آیات تصریح می کنند که انکار قرآن کریم از سوی یهودیان علی رغم شناخت حقانیت آن بوده است! بنابراین پاسخ ابهام شما را باید در جای دیگری جست که در نکته بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته سوم:
با توجه به آنچه که گذشت، و همچنین بررسی سایر اخباری که قرآن کریم از کتب مقدس و اهل کتاب می دهد روشن میشود که محتمل ترین پاسخ این است که علمای اهل کتاب بخشی از تعالیم کتب مقدس را کتمان کرده و اجازه نمیداده اند عموم مسیحیان و یهودیان از آنها مطلع شوند، اما خودشان کاملا از آنها آگاه بوده اند، همان طور که قرآن کریم می فرماید:
«قُلْ مَنْ أَنزَلَ الْكِتَابَ الَّذِى جَاءَ بِهِ مُوسىَ‏ نُورًا وَ هُدًى لِّلنَّاسِ تجَْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونهََا وَ تخُْفُونَ كَثِيرًا»؛ بگو: كتابى را كه موسى آورده چه كسى نازل كرده؟ كتابى كه براى مردم نور و هدايت است، شما آن را در طومارهاى پراكنده قرار مى ‏دهيد، بخشى از آن را آشكار مى‏ كنيد و بسيارى از آن را پنهان مى‏ داريد (7)

و نیز می فرماید: «إِنَّ الَّذينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتابِ أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُون‏»؛ يقيناً كسانى كه آنچه را ما از دلايل آشكار و [وسيله‏] هدايت نازل كرديم، پس از آنكه همه آن را در كتاب [تورات و انجيل‏] براى مردم روشن ساختيم، پنهان مى‏ كنند خدا لعنتشان مى‏ كند، و لعنت كنندگان هم لعنتشان مى‏ كنند.(8)

و حتی بخشی را با دستان خود می نوشته اند و به خداوند نسبت میداده اند: «فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّه‏»؛ پس واى بر كسانى كه با دست‏هایشان نوشته ‏اى را مى ‏نويسند، سپس مى‏ گويند: اين [نوشته‏] از سوى خداست.(9)
این که با دست خود نوشته و می گفته اند این کلمات از جانب خداوند است، نشان میدهد که منظور قرآن کریم علمای اهل کتاب، و مخاطب ایشان همان عموم اهل کتاب هستند که سخن خداوند را از این علما طلب می کرده اند.

بنابراین مخاطب آیه ای که در مورد تعداد نگهبانان جهنم اشاره فرمودید، و همچنین آیاتی که به بشارات پیامبر(صلی الله علیه و آله) اشاره دارند، آن دسته از علمای بنی اسرائیل هستند که از این حقائق آگاه بوده و آن را از سایر مردم کتمان می کرده و می کنند، چرا که فقط در این صورت است که این آیات موجب اتمام حجت خواهد بود.
البته این مسئله، مسئله عجیبی نیست چرا که همواره کلیسا در معرض تهمت مخفی کردن حقائق بوده، و هست، مانند آنچه در ماجرای کشف انجیل برنابا مطرح است.

پی نوشتها:
1. مدثر:74/ 30و31.
2. المراغی، تفسیر المراغی، داراحياء التراث العربى‏، بیروت، ج29، ص134.
3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الكتب الإسلامية، تهران، چا اول، 1374، ج25، ص240.
4. بقره:146/2.
5. تفسیر نمونه، ج1، ص500.
6. بقره:89/2.
7. انعام:91/6.
8. بقره:159/2.
9. بقره:79/2.