جمع بندی تعدد زوجات میان اعراب پیش از اسلام با وجود زنده به گور کردن دختران

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تعدد زوجات میان اعراب پیش از اسلام با وجود زنده به گور کردن دختران

سلام

معروف هست که قبل از اسلام زنده بگور کردن دختران در عربستان وجود داشت.

اگر این طور بوده در این صورت باید جمعیت دختران خیلی کم می شد.

در صورتی که اعراب در آن زمان رسم بوده همسران متعددی داشتند.و این در صورتی ممکنه که تعداد زنان و دختران چند برابر بیشتر از مردان یا دست کم برابر باشه اما اگر این رسم قبل از اسلام اجرا میشده که جمعیت زیادی از دختران باید کم می شد و خیلی از مردان یک همسر هم پیدا نمیکردند چه برسه به اینکه همسران متعددی اختیار کنند.

چگونه ممکنه؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مقداد

[TD][/TD]

بی ادعا;1024518 نوشت:
سلام

معروف هست که قبل از اسلام زنده بگور کردن دختران در عربستان وجود داشت.

اگر این طور بوده در این صورت باید جمعیت دختران خیلی کم می شد.

در صورتی که اعراب در آن زمان رسم بوده همسران متعددی داشتند.و این در صورتی ممکنه که تعداد زنان و دختران چند برابر بیشتر از مردان یا دست کم برابر باشه اما اگر این رسم قبل از اسلام اجرا میشده که جمعیت زیادی از دختران باید کم می شد و خیلی از مردان یک همسر هم پیدا نمیکردند چه برسه به اینکه همسران متعددی اختیار کنند.

چگونه ممکنه؟

علیکم السلام.
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما.

نکته مهمی که در مورد موضوع زنده بگور کردن دختران در بین عرب جاهلیت باید مورد توچه قرار بگیرد این است که این موضوع بگونه ای مطرح شده و می شود که گویا همه اعراب چنین رسم زشت و غیر انسانی و وحشیانه را داشتند.حال آنکه این موضوع در بین چند قبیله وجود داشته است.
عادت زنده به گور كردن دختران، در عصر جاهلیت در میان همه قبایل عرب رواج نداشته، این عادت بیش تر از همه در طایفه بنی‌اسد و تمیم شیوع داشته است.(1) اگر چه در میان آن قبایل نیز همه دست به چنین كاری نمی زدند. هچنین طایفه‌های مهم و معروف و اصیل، چنین عملی انجام نمی‌دادند.

پی نوشت:
1. تاریخ سیاسی اسلام، حسن ابراهیم حسن، ص ۳۶ ـ ۳۷( ترجمه دكتر پاینده.)، بی نام

آیا آماری از حدود جمعیت این دو قبیله ی بنی‌اسد و تمیم وجود دارد؟

مقداد;1024601 نوشت:
حال آنکه این موضوع در بین چند قبیله وجود داشته است.
عادت زنده به گور كردن دختران، در عصر جاهلیت در میان همه قبایل عرب رواج نداشته، این عادت بیش تر از همه در طایفه بنی‌اسد و تمیم شیوع داشته است.(1) اگر چه در میان آن قبایل نیز همه دست به چنین كاری نمی زدند. هچنین طایفه‌های مهم و معروف و اصیل، چنین عملی انجام نمی‌دادند.

سلام

به هر حال در بین وجود چند قبیله هم اگر این رسم اجرا میشده جمعیت دخترها باید خیلی کاهش پیدا میکرد.

بی ادعا;1024518 نوشت:
سلام

معروف هست که قبل از اسلام زنده بگور کردن دختران در عربستان وجود داشت.

اگر این طور بوده در این صورت باید جمعیت دختران خیلی کم می شد.

در صورتی که اعراب در آن زمان رسم بوده همسران متعددی داشتند.و این در صورتی ممکنه که تعداد زنان و دختران چند برابر بیشتر از مردان یا دست کم برابر باشه اما اگر این رسم قبل از اسلام اجرا میشده که جمعیت زیادی از دختران باید کم می شد و خیلی از مردان یک همسر هم پیدا نمیکردند چه برسه به اینکه همسران متعددی اختیار کنند.

چگونه ممکنه؟


سلام و عرض ادب
حرف شما کاملاً درست است. اگر این موضوع به این شدتی که آن رابیان می‌کنند وجود داشته، باید نسل دختران به شدت کم میشد
در حالیکه با مطالعه تاریخ پی می‌بریم که نه تنها تعداد دخترها کم نبوده، بلکه هر مرد چندین زن داشته که نشان از برتری جمعیت زنان به مردان دارد

اما جالب است بدانید اصلی‌ترین دلیل زنده به گور کردن دختران اتفاقاً همین بیشتر بودن تعداد آنهاست!
به دلیل شرایط آن زمان که قبایل مدام در جنگ بودند، میزان مرگ و میر در بین مردها بیشتر بوده و طیعتاً تعداد دخترها زیاد میشد
بطوری که گاهی در یک قبیله یا یک شهر، در مقابلِ هر پسر تعداد زیادی دختر وجود داشت

همچنین از آنجا که پسرها در جنگ‌ها شرکت می‌کردند و نیروی کار و نیروی مبارزه محسوب می‌شدند ارزشمند بودند
اما دخترها از طرفی فاقد این کارکردها بودند و از طرفی وقتی تعداد آنها زیاد میشد معلوم نبود شوهری برای آنها پیدا شود و مخارج آنها به گردن پدر بود
لذا به دخترها به چشم نان‌خور اضافه نگاه میشد و بخاطر جاهلیت مرکبی که داشتند بهترین راه را در این یافتند که دخترها را بکشند تا از این طریق تعادل را برقرار کنند

تحقیقی هم در این زمینه توسط استاد «رائفی‌پور» به همراه چند نفر از روحانیون انجام شده که نتایج این تحقیق مطالبی بود که خدمتتان عرض کردم

Reza-D;1024680 نوشت:
سلام و عرض ادب
حرف شما کاملاً درست است. اگر این موضوع به این شدتی که آن رابیان می‌کنند وجود داشته، باید نسل دختران به شدت کم میشد
در حالیکه با مطالعه تاریخ پی می‌بریم که نه تنها تعداد دخترها کم نبوده، بلکه هر مرد چندین زن داشته که نشان از برتری جمعیت زنان به مردان دارد

اما جالب است بدانید اصلی‌ترین دلیل زنده به گور کردن دختران اتفاقاً همین بیشتر بودن تعداد آنهاست!
به دلیل شرایط آن زمان که قبایل مدام در جنگ بودند، میزان مرگ و میر در بین مردها بیشتر بوده و طیعتاً تعداد دخترها زیاد میشد
بطوری که گاهی در یک قبیله یا یک شهر، در مقابلِ هر پسر تعداد زیادی دختر وجود داشت

همچنین از آنجا که پسرها در جنگ‌ها شرکت می‌کردند و نیروی کار و نیروی مبارزه محسوب می‌شدند ارزشمند بودند
اما دخترها از طرفی فاقد این کارکردها بودند و از طرفی وقتی تعداد آنها زیاد میشد معلوم نبود شوهری برای آنها پیدا شود و مخارج آنها به گردن پدر بود
لذا به دخترها به چشم نان‌خور اضافه نگاه میشد و بخاطر جاهلیت مرکبی که داشتند بهترین راه را در این یافتند که دخترها را بکشند تا از این طریق تعادل را برقرار کنند

تحقیقی هم در این زمینه توسط استاد «رائفی‌پور» به همراه چند نفر از روحانیون انجام شده که نتایج این تحقیق مطالبی بود که خدمتتان عرض کردم


سلام

متشکر
پاسخ شما قانع کننده تر بود.

Yas112;1024664 نوشت:
آیا آماری از حدود جمعیت این دو قبیله ی بنی‌اسد و تمیم وجود دارد؟

با سلام.
از تعداد جمعیت قبایل عرب در آن زمان هیچ آماری وجود ندارد.آنچه می توان گفت این است که بر اساس برخی گزارشات این دو قبیله از قبایل معروف و پرجمعیت و تأثیرگذار در مسائل مهم حجاز نبودند.

بی ادعا;1024676 نوشت:
سلام

به هر حال در بین وجود چند قبیله هم اگر این رسم اجرا میشده جمعیت دخترها باید خیلی کاهش پیدا میکرد.

علیکم السلام.
این نتیجه ای است که شما گرفته اید ،حال آنکه وقتی بعنوان مثال با مراجعه به تاریخ مشخص می شود قطعاً چند همسری در بین اعراب منطقه حجاز مرسوم بوده است،این خود بهترین دلیل بر این است که وجود این رسم در بین این دو قبیله تأثیر چندانی در جمعیت زنان نمی گذاشته است.ضمن آنکه عرض کردیم در خود این دو قبیله هم اینگونه نبود که همگان دخترانشان را زنده بگور می کردند.

علاوه بر این اینکه در بین قبایل متعدد ،یکی - دو قبیله آنهم بعضی از افراد آن دو قبیله دخترانشان را زنده بگور می کردند،قطعاً تآثیر جمعیتی چندانی نخواهد گذاشت.

بی ادعا;1024685 نوشت:
متشکر

خواهش می‌کنم
البته دقت بفرمائید که مجموع چند عامل باعث میشد برخی دست به چنین عملی بزنند
اما دلیل اصلی همان بود که عرض کردم. چنانچه خداوند نیز در قرآن می‌فرماید:


انعام - 151:
وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ

و فرزندان خود را
از بيم تنگدستى مكشيد؛ ما شما و آنان را روزى مى‌رسانيم


اسرا - 31:
وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا

و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد؛ ماييم كه به آنها و شما روزى مى‌بخشيم به درستی که كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است

Reza-D;1024680 نوشت:
اما جالب است بدانید اصلی‌ترین دلیل زنده به گور کردن دختران اتفاقاً همین بیشتر بودن تعداد آنهاست!

عرض سلام و ادب.
در صورت امکان مستندات این دیدگاه را بفرمایید،استفاده خواهیم کرد.

مقداد;1024710 نوشت:
در صورت امکان مستندات این دیدگاه را بفرمایید،استفاده خواهیم کرد

به روی چشم

«فشار فقر و عدم توانایى بر تأمین هزینه زندگى آنها سبب قتلشان میشد، چرا که دختر در آن جامعه تولید کننده نبوده بلکه غالباً مصرف کننده محسوب میشد»
تفسیر نمونه، ج ۱۲، ص ۱۱۹-۱۲۰ ، آیت الله مکارم شیرازی

«زنده به گور دختران در زمان جاهلیت را می‌توان به دلایل زیر دانست:
1. دختران نقشی در اقتصاد و تولید نداشته و بار زندگى بودند»

لینک منبع: islamquest.net

انعام - 151:
وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ

و فرزندان خود را
از بيم تنگدستى مكشيد؛ ما شما و آنان را روزى مى‌رسانيم


اسرا - 31:
وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا

و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد؛ ماييم كه به آنها و شما روزى مى‌بخشيم به درستی که كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است

همانطور که عرض شد، از آنجا که دخترها فاقد کارکردهای پسران (نیروی کار و نیروی جنگ) بودند و از طرفی وقتی تعداد آنها زیاد میشد معلوم نبود شوهری برای آنها پیدا شود و مخارج آنها به گردن پدر بود
لذا به دخترها به چشم نان‌خور اضافه نگاه میشد و ترس از عدم توانایی در بزرگ کردن آنها باعث میشد دست به کشتن دختران بزنند
ضمن اینکه در پست شماره 10 خطاب به کاربر «بی ادعا» عرض شد که این اتفاق نتیجهء چند عامل مختلف بوده است

بی ادعا;1024676 نوشت:
به هر حال در بین وجود چند قبیله هم اگر این رسم اجرا میشده جمعیت دخترها باید خیلی کاهش پیدا میکرد.

بنیانگذار این رسم در قبیله بنی تمیم، قیس ابن عاصم بود که با پیامبر دیدار داشته و این نشون میده که رسم خیلی قدیمی هم نبوده. احتمالاً قدیمی نبودنش باعث شده که زیاد جا نیفته.

متاسفانه این رسم امروزه در بعضی نقاط هند هم وجود داره. فرهنگ سنتی هند خیلی جاها حقوق زنان رو نادیده میگیره که این فرهنگ تا حد زیادی توسط مسلمانان و تا حد زیادی اروپاییها تعدیل شده. مثلاً یکی از رسمهاشون "ساتی" بوده که همسر مرد متوفی رو به همراه خودش می سوزوندند. البته اجباری نمی گذاتند اما اونقدر روی ذهن خانمها کار کرده بودند که این کار رو نشونه وفاداری بدونند. مسلمانها رسم ساتی رو تبدیل به یک رسم نمادین کردند که زن با گفتن جملاتی وفاداریش رو نشون بده و اروپایی ها هم کلاً ممنوعش کردند. همین الآن هم هند ناامن ترین کشور برای خانمهای گردشگر به حساب میاد.

در کشور خودمون هم فرهنگهای ضد زن رو داریم، مثلاً در بین برخی اقوام لر، زن می تونه به عنوان خون بها داده بشه که این حاصل کالا انگاشتن زن هست. خیلی ها موافق نیستند که از اقوام ایرانی نام برده بشه چون باعث حساسیت میشه اما به نظرم این مخفی کردن صورت مسئله است و باید مشکل مطرح بشه، دیده بشه و حل بشه.

مقداد;1024601 نوشت:
هچنین طایفه‌های مهم و معروف و اصیل، چنین عملی انجام نمی‌دادند.

بله. زنان قدرتمندی رو هم میشه از قریش نام برد. مثل بانو خدیجه که رئیس یک کاروان تجاری بودند و بسیاری از مردان زیر دست ایشان کار می کردند.

مقداد;1024707 نوشت:
این نتیجه ای است که شما گرفته اید ،حال آنکه وقتی بعنوان مثال با مراجعه به تاریخ مشخص می شود قطعاً چند همسری در بین اعراب منطقه حجاز مرسوم بوده است،این خود بهترین دلیل بر این است که وجود این رسم در بین این دو قبیله تأثیر چندانی در جمعیت زنان نمی گذاشته است.ضمن آنکه عرض کردیم در خود این دو قبیله هم اینگونه نبود که همگان دخترانشان را زنده بگور می کردند.

این دلیل شما ضعیف است.

به شیوه دلیل شما یکی هم ممکنه بگه با توجه به اینکه چند همسری در بین اعراب منطقه حجاز مرسوم بوده این خود بهترین دلیل بر این است که اصلا چیزی بنام زنده بگور کردن دختران یا نبوده یا فقط یک مورد بوده

Reza-D;1024714 نوشت:
به روی چشم

«فشار فقر و عدم توانایى بر تأمین هزینه زندگى آنها سبب قتلشان میشد، چرا که دختر در آن جامعه تولید کننده نبوده بلکه غالباً مصرف کننده محسوب میشد»
تفسیر نمونه، ج ۱۲، ص ۱۱۹-۱۲۰ ، آیت الله مکارم شیرازی

«زنده به گور دختران در زمان جاهلیت را می‌توان به دلایل زیر دانست:
1. دختران نقشی در اقتصاد و تولید نداشته و بار زندگى بودند»

لینک منبع: islamquest.net

انعام - 151:
وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ مِنْ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ

و فرزندان خود را
از بيم تنگدستى مكشيد؛ ما شما و آنان را روزى مى‌رسانيم


اسرا - 31:
وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا

و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد؛ ماييم كه به آنها و شما روزى مى‌بخشيم به درستی که كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است

همانطور که عرض شد، از آنجا که دخترها فاقد کارکردهای پسران (نیروی کار و نیروی جنگ) بودند و از طرفی وقتی تعداد آنها زیاد میشد معلوم نبود شوهری برای آنها پیدا شود و مخارج آنها به گردن پدر بود
لذا به دخترها به چشم نان‌خور اضافه نگاه میشد و ترس از عدم توانایی در بزرگ کردن آنها باعث میشد دست به کشتن دختران بزنند
ضمن اینکه در پست شماره 10 خطاب به کاربر «بی ادعا» عرض شد که این اتفاق نتیجهء چند عامل مختلف بوده است

با عرض سلام و ادب.
این مطالبی که فرمودید بعنوان از جمله دلایل زنده بگور کردن دختران در یکی - دو قبیله آنهم توسط برخی از افراد،کاملا درست است.منتهی حتما تصدیق می فرمایید که این مطالبی که فرمودید هیچ دلالتی بر این ندارد که کسی بگوید مهمترین دلیل زیاد بودن دختران در میان آن قبایل بوده است.
بنده برای اثبات این فرمایش شما که از جناب رائفی پور نقل کردید،درخواست منبع و مستندات خواستم که بتوانیم بعنوان یکی از دلایل مطرح کنیم.

بی ادعا;1024756 نوشت:
این دلیل شما ضعیف است.

به شیوه دلیل شما یکی هم ممکنه بگه با توجه به اینکه چند همسری در بین اعراب منطقه حجاز مرسوم بوده این خود بهترین دلیل بر این است که اصلا چیزی بنام زنده بگور کردن دختران یا نبوده یا فقط یک مورد بوده

عرض سلام و ادب.
شما ظاهرا دقیق عرض بنده را مطالعه نکرده و متوجه منظور بنده نشده اید.لذا با یک مثال بی ارتباط با موضوع بحث،به دنبال بیان ضعف دلیل بنده هستید. بنده عرض کردم اولا رسم زنده بگور کردن دختران فقط در بین دو قبیله بوده است.ثانیاًٌ در این دو قبیله هم عده ای آن را عمل می کردند. پس اینکه گفته می شود همین باعث می شود که تعداد دختران بسیار کم باشد،قطعاً برداشتی نادرست است.ضمن اینکه وقتی بر اساس مستندات تاریخی تعدد زوجات در بین اعراب مرسوم بوده است،دلیل می شد بر اینکه رواج رسم زنده بگور کردن دختران در یکی - دو قبیله،تأثیر چندانی بر جمعیت دختران و زنان نمی گذاشته است.

در حالی که شما اصرار دارید بگویید انجام این کار توسط برخی از افراد این دو قبیله،تأثیر مهم و چشمگیری در تعداد دختران داشته است.

جمع بندی

پرسش:

در مورد تاریخ عصر جاهلیت از یک سو مشهور است اعراب دختران را زنده بگور میکردند و از سوی دیگر معروف است تعدد زوجات در بین آنها رواج داشته است.این دو چگونه قابل جمع است.چون قطعا با زنده بگور کردن دختران،جمعیت زنان باید خیلی کم می شد؟

پاسخ:

نکته مهمی که در مورد موضوع زنده بگور کردن دختران در بین عرب جاهلیت باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این موضوع بگونه ای مطرح شده و می شود که گویا همه اعراب چنین رسم زشت و غیر انسانی و وحشیانه را داشتند.حال آنکه این موضوع در بین چند قبیله وجود داشته است. عادت زنده به گور كردن دختران، در عصر جاهلیت در میان همه قبایل عرب رواج نداشته، این عادت بیش تر از همه در طایفه بنی‌اسد و تمیم شیوع داشته است.(1) اگر چه در میان آن قبایل نیز همه دست به چنین كاری نمی زدند. هچنین طایفه‌های مهم و معروف و اصیل، چنین عملی انجام نمی‌دادند. بنابراین اجرای چنین رسمی در بین چند قبیله آنهم توسط برخی از اعضاء قبیله نمی توانسته تأثیر چندانی در جمعیت دختران و زنان داشته باشد.ضمن آنکه وقتی بر اساس گزارشات تاریخی متعدد،تعدد زوجات در بین اعراب رواج داشته،این خود بهترین مؤید بر این نکته است که رسم زنده بگور کردن دختران فراگیر نبوده است.

پی نوشت:

1. تاریخ سیاسی اسلام، حسن ابراهیم حسن، ترجمه دكتر پاینده.، بی نام.ص ۳۶ ـ ۳۷.[/SIZE]

موضوع قفل شده است