جمع بندی سوالاتی پیرامون سفیانی از نشانه های ظهور

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوالاتی پیرامون سفیانی از نشانه های ظهور

با سلام و احترام
بنده چند سوال در مورد سفیانی داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید
اول در مورد آیین و تفکر این فرد: آیا این فرد خود را مسلمان میداند و مدعی جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هست چیزی شبیه تکفیری ها و وهابی های فعلی یا خیر مسیحی یهودی یا خدا ناباور هست؟ این مطلب رو از این نظر میپرسم که جایی خواندم نسب غربی دارد.
دوم فعالیت های شاخص این فرد در دوران حکومتش چیست؟ بنده میدانم یک سپاه میفرستد مکه که خسف بیدا اتفاق میافتد و از بین میروند. ظاهرا سپاهی هم به عراق می فرستد که با یمانی در کوفه درگیر میشوند و سوم در مناطق تحت سلطه خود جنایات بیشماری میکند بخصوص شیعه کشی میکند. مطلب دیگری از فعالیت های شاخص او هست؟
سوم مدت حکومت و مناطق تحت سلطه او: آنطوری که بنده فهمیدم رجب خروج میکند و تا محرم که قیام قائم عج هست حکومت میکند ولی در بعضی روایات 15 ماه حکومت آورده شده! و محدوده حکومتش هم حلب وحمص و شام و اردن و فلسطین است. آیا این مطالب صحت دارد؟
چهارم سرنجام این فرد چیست؟ جایی خواندم توسط امام زمان عج در قدس گردن زده می شود.
پنجم آیا سفیانی میداند که مصداق سفیانی روایات شیعه و سنی هست یا خیر؟
و سوال آخرم اینکه وظیفه ما در مورد این فرد چیست؟ به یمانی بپیوندیم و با سفیانی مقابله کنیم؟ به سمت مکه برویم و مقدمات ظهور را مهیا کنیم؟ هیچ کاری نکنیم تا امام زمان عج ظهور کنند و کمک بخواهند(چون جایی خواندم اوایل حکومتش با شیعه کاری ندارد ودرگیر جنگ و کشت و کشتارغیرمسلمان هاست)؟
سپاس فراوان@};-@};-@};-

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عامل

[TD][/TD]

[="Book Antiqua"][="Black"]


بسم الله الرحمن الرحيم


با عرض سلام و قبولي طاعات


مباحث و سوالات شما را از دين و تفكرات سفياني شروع مي كنيم.


امام باقر(عليه السلام) در مورد دين او مي فرمايد: «لَمْ يَعْبُدِ اللَّهَ قَطُّ وَ لَمْ يَرَ مَكَّةَ وَ لَا الْمَدِينَةَ قَط»؛ هرگز خدا را نپرستیده و هرگز وارد مکه و مدینه نشده است.(1) از اين عبارت روشن مي شود كه سفياني تنها به دنبال حكومت بوده و اعتقاد به دين ندارد. شيخ طوسي نيز در كتاب الغيبه مي نويسد: «سفياني براي بستن پيمان همكاري به روم رفته و هنگامي كه از آن ديار برميگردد، صليبي به گردن خود آويخته و رهبري قوم را به عهده گرفته است».(2) البته ممكن است انداختن صليب كنايه از هم پيمان شدن او با روميان باشد نه اينكه دين مسيحيت را پذيرفته است.

در هر حال علاوه بر اينكه او معتقد به دين نيست، آنچه در روايات مورد تاكيد قرار گرفته است، كينه و حقد او نسبت به شيعيان و آل پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) است تا جايي كه سپاهي به كوفه مي فرستد و گروهي از شيعيان را به قتل رسانده و گروه ديگر را به صليب مي كشد.(3)


اما درمورد نسب او كه آيا واقعا غربي است يا عربي، در پست ها آينده توضيحات بيشتري ارائه خواهد شد...


پي نوشت ها:
1. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، (1397)، الغيبة(للنعماني)، تصحیح علی اکبر غفاری، اول، تهران، نشرصدوق، ص306.
2. طوسى، محمد بن الحسن‏، (بی تا)، الغیبه، مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، اول، قم، دار المعارف الإسلامية، ص463.
3. عياشى، محمد بن مسعود، (1380)، تفسیر، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، اول، تهران، مطبعه علمیه، ج1، ص64.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
اما در مورد نسب سفياني؛


در اينباره چند احتمال مطرح شده است؛ اول اينكه روش او شبيه ابوسفيان است و به تعبير ديگر انتساب او به ابوسفيان انتسابي مجازي و از نظر سبك و روش است. اين ديدگاه در برخي روايات نيز منعكس شده: «لايكون قائم الا بسفياني»؛ در برابر هر قيام كننده حقي، يك سفياني قرار دارد. بنابراين ممكن است شخصي كه در مقابل قائم قرار مي گيرد از حيث نسب به ابوسفيان ختم نشود، بلكه تنها سيره و روش او با ابوسفيان هماهنگ باشد و منظور از سفياني يك مفهوم كلي با شرايط خاص باشد.


دوم؛ انتساب حقيقي سفياني به ابوسفيان است. براي اين فرض روايات متعددي داريم كه گاهي او را فرزند هند جگرخوار دانسته اند(1) در روايت ديگر او را فرزند «عتبه بن ابي سفيان» دانسته اند(2) روايت ديگري نيز او را مردي از اهل ابوسفيان معرفي كرده است.(3) بنابراين با توجه به تعدد رواياتي كه نسب حقيقي سفياني را به ابوسفيان منتسب كرده است، مي توان او را واقعا از صلب ابوسفيان دانست اگرچه تشخيص نسل و ذريه بني اميه در امروز كار آساني نيست اما وجود يكي از ابناء ايشان در برابر امام زمان ناممكن نيست، همانطور كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: «ما و خاندان ابوسفيان دو گروه هستيم كه براي خدا با يكديگر دشمني داريم، ما گفتيم خدا راست گفته و ايشان گفتند خدا دروغ گفته است، به همين دليل ابوسفيان با رسول خدا(صلي الله عليه و اله) جنگيد، معاويه با امير المومنين(عليه السلام)، يزيد با امام حسين(عليه السلام) و سفياني با قائم(عجل الله فرجه) پيكار مي كند».(4)


سومين ديدگاه غربي بودن او را مي رساند؛ زيرا در روايتي قبول نصرانيت و حمل صليب به او نسبت داده شده است(5) و در روايت ديگري كه اوصاف ظاهري او را برمي شمرد، موي بور و چشم آبي(اشقر ازرق) كه از اوصاف اروپائي هاست را به او نسبت مي دهد.(6)


در بين احتمال هاي سه گانه، احتمال دوم از ديگران قوي تر است؛ چرا كه قبول نصرانيت به معناي غربي بودن نيست و ممكن است او دين خويش را به خاطر حمايت غربي ها از او عوض كرده باشد و همچنين تشابه ظاهري نيز نمي تواند غربي بودن او را ثابت كند، زيرا بالاخره در كشورهاي عربي و شرقي نيز اشخاصي با اين اوصاف متولد مي شوند. در مورد احتمال اول نيز ضعف سند روايات و تعداد اندك آنها سبب نارسايي اين احتمال است.


پي نوشت ها:
1. الغيبه نعماني، ص306.
2. الغيبه طوسي، ص444.
3. همان، ص463.
4. معاني الاخبار، ص346.
5. الغيبه طوسي، ص363.
6. كمال الدين، ج2، ص651.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
فعاليت هاي سفياني؛


عمده فعاليت سفياني در ابتداي كار، غلبه بر گروه هاي خواهان قدرت در منطقه شام است، پس از تثبيت قدرت خود در منطقه و پيروزي در جنگ هاي داخلي، به ديگر مناطق مانند كوفه و مدينه نيز لشگركشي مي كند.
امام باقر(عليه السلام) در مورد فعاليت سفياني مي فرمايد: «سه گروه در شام با يكديگر به نزاع مي پردازند؛ اصهب، ابقع و سفياني. سفياني ابتدا با ابقع درگير شده و او را به قتل مي رساند و پس از آن اصهب را نابود مي كند. سپس تمام هم خود را صرف عراق مي كند و لشكري نيز به كوفه مي فرستد كه در اين بين گروهي از خراسان به مقابله با سفياني حركت مي كنند كه در بين ايشان برخي اصحاب امام زمان(عجل الله فرجه) نيز حضور دارند».(1)


سفياني گروهي را نيز به مدينه مي فرستد كه در پي آن امام از مدينه به مكه مي رود و زماني كه سپاه سفياني عازم مكه است، بين مدينه و مكه در منطقه بيداء در زمين فرو مي روند و به استثناء دو نفر، تمامي سپاه نابود مي شوند.(2)


آنچه در فعاليت هاي سفياني جلوه گر است، خشم و كينه او نسبت به شيعيان است(3) البته ظاهرا زنان از دست او در امان خواهند بود و ائمه تنها به مردان شيعه توصيه كرده اند كه در زمان خروج سفياني دو ماه براي حفظ جان خود فرصت دارند تا به نقاط ديگر غير از شام فرار كنند و در بين اين مناطق، بهترين مكان را مكه مكرمه معرفي كرده اند، چرا كه سپاه سفياني وارد مكه نخواهد شد.


پي نوشت ها:
1. الغيبه نعماني، ص280.
2. همان.
3. همان، ص301.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
مدت حكومت و مناطق تحت حكومت سفياني؛


سفياني شش ماه درگير جنگ هاي داخلي و تسلط بر مناطق پنج گانه شام مي شود و نه ماه هم در اين مناطق حكومت مي كند.(1)


امام صادق(عليه السلام) فرمود: «هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه(کُوَر خمس: دمشق، حُمْص، حلب، اردن، قنّسرین. البته اين پنج شهري كه نام برده شد، گمان هشام بن سالم است و در روايت نامي از اين شهرها برده نشده است) تسلط یابد، دقيقا نه ماه حكومت خواهد كرد.(2) زمان خروج سفياني ماه رجبِ(3) سال زوج است و خروج او در برخي روايات همزمان با خروج خراساني و يماني است.


پي نوشت ها:
1. الغيبه نعماني، ص300.
2. همان.
3. همان.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
سرانجام سفياني؛


سفیانی پس از تحمل دو شکست خود، یکی در عراق به دست ایرانی ها و یمنی ها، و دیگري در حجاز بواسطه معجزه، عقب نشینی کرده و باقیمانده نیروهاي خود را داخل سرزمین شام جمع میکند تا براي مقابله با پیشروي سپاه امام به طرف دمشق و قدس، آماده شود. احادیث ما، نبرد یاران امام زمان عجّل الله فرجه الشّریف با سپاه سفیانی را حماسه اي بزرگ توصیف میکنند که از عکا تا صور و انطاکیه در ساحل دریاي مدیترانه و از دمشق تا طبریه و قدس در جبهه داخلی امتداد دارد. در این نبرد بزرگ، غضب الهی بر سفیانی و هم پیمانان یهودي و رومی اش (غربی ها) فرود آمده و پس از شکستی سخت و کوبنده، سفیانی اسیر و کشته میشود.(1)


در جاي ديگر نيز دستگير شدن او توسط يكي از سپاهيان امام را مطرح مي كند: «سرانجام، سفیانی بدست یکی از سپاهیان امام علیه السلام دستگیر و به زندگی طاغوتی او پایان میدهند، ستمگري که در مدت پانزده ماه دست به جنایاتی میزند که دیگران در سالهاي طولانی نمیتوانند مرتکب آن شوند.»(2)


پي نوشت ها:
1. كوراني، علي، (1383)، عصر ظهور، ترجمه مهدي حقي، تهران، نشر هدي، ص28.
2. همان، ص147.[/]

[="Book Antiqua"][="Black"]
وظيفه ما در قبال سفياني؛


با توجه به فتنه اي كه در شام محقق مي شود و گروههاي سه گانه با يكديگر درگير مي شوند، آنچه از روايات به دست مي آيد حفظ جان شيعيان و حركت آنها به سمت حضرت حجت(عجل الله فرجه) است.(1) همانطوركه در مباحث قبلي عرض شد، سفياني كاري با اهل و عيال شيعيان ندارد و تنها به مردها توصيه شده كه از زماني كه سفياني بر شهرهاي پنج گانه تسلط پيدا مي كند، دو ماه فرصت دارند تا خود را نجات داده و در مكه يا مدينه به صاحب الامر ملحق شوند. بنابراين در بحبوحه فتنه هاي سفياني حفظ جان و ملحق شدن به امام زمان توصيه شده و البته به پرچم يماني نيز اشاره شده كه هدايت يافته ترين سپاه هاست و قصد تفويض امور به امام را دارد.


پي نوشت:
1. بحار الانوار، ج52، ص272.[/]

عامل;1024057 نوشت:
عمده فعاليت سفياني در ابتداي كار، غلبه بر گروه هاي خواهان قدرت در منطقه شام است، پس از تثبيت قدرت خود در منطقه و پيروزي در جنگ هاي داخلي، به ديگر مناطق مانند كوفه و مدينه نيز لشگركشي مي كند.
امام باقر(عليه السلام) در مورد فعاليت سفياني مي فرمايد: «سه گروه در شام با يكديگر به نزاع مي پردازند؛ اصهب، ابقع و سفياني. سفياني ابتدا با ابقع درگير شده و او را به قتل مي رساند و پس از آن اصهب را نابود مي كند. سپس تمام هم خود را صرف عراق مي كند و لشكري نيز به كوفه مي فرستد كه در اين بين گروهي از خراسان به مقابله با سفياني حركت مي كنند كه در بين ايشان برخي اصحاب امام زمان(عجل الله فرجه) نيز حضور دارند».(1)

سفياني گروهي را نيز به مدينه مي فرستد كه در پي آن امام از مدينه به مكه مي رود و زماني كه سپاه سفياني عازم مكه است، بين مدينه و مكه در منطقه بيداء در زمين فرو مي روند و به استثناء دو نفر، تمامي سپاه نابود مي شوند.(2)

آنچه در فعاليت هاي سفياني جلوه گر است، خشم و كينه او نسبت به شيعيان است(3) البته ظاهرا زنان از دست او در امان خواهند بود و ائمه تنها به مردان شيعه توصيه كرده اند كه در زمان خروج سفياني دو ماه براي حفظ جان خود فرصت دارند تا به نقاط ديگر غير از شام فرار كنند و در بين اين مناطق، بهترين مكان را مكه مكرمه معرفي كرده اند، چرا كه سپاه سفياني وارد مكه نخواهد شد.


سلام خدمت استاد گرامی
باعث افتخار هست که بار دیگه در خدمت شما هستم و استفاده میکنم

بنده در مورد این فرمایشتون یک سوالی برام پیش اومد
اینکه در روایات در مورد واکنش سایر کشور ها به اعمال این فرد حرفی زده نشده؟ با توجه به بحثی که مطرح کردید در مورد پیمان بستنش با مسیحیت و غرب خوب قطعا به سمت غرب حمله نمیکته
اما بالاخره در شرق عالم هم کشور ها و ملت هایی هستن طبیعی هست که واکنشی نشون بدهند.

عامل;1024058 نوشت:
سفياني شش ماه درگير جنگ هاي داخلي و تسلط بر مناطق پنج گانه شام مي شود و نه ماه هم در اين مناطق حكومت مي كند.(1)

امام صادق(عليه السلام) فرمود: «هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه(کُوَر خمس: دمشق، حُمْص، حلب، اردن، قنّسرین. البته اين پنج شهري كه نام برده شد، گمان هشام بن سالم است و در روايت نامي از اين شهرها برده نشده است) تسلط یابد، دقيقا نه ماه حكومت خواهد كرد.(2) زمان خروج سفياني ماه رجبِ(3) سال زوج است و خروج او در برخي روايات همزمان با خروج خراساني و يماني است.


در مورد مدت حکومتش ما داریم که در رجب قیام میکند
و محرم هم قیام امام هست با توجه به اختلاف زمانی این دو ماه و فرمایش شما
سفیانی تا چندین ماه بعد از قیام امام زمان عج حکومت دارد درسته؟

در مورد منطقه حکومت او بنده متوجه نشدم پس ما در روایات دقیق این مسئله رو نداریم که کجا حاکم میشود؟

با تشکر فراوانی و آرزوی قبولی طاعات و عبادات@};-

[="Book Antiqua"][="Black"]سلام
اين:

جوجه اردک زشت;1024068 نوشت:
باعث افتخار هست که بار دیگه در خدمت شما هستم و استفاده میکنم

نظر لطف شماست، بنده در خدمت شما هستم.
ان شاء الله عبادات شما هم مقبول حق باشد...
اما در اين مورد:
جوجه اردک زشت;1024068 نوشت:
بالاخره در شرق عالم هم کشور ها و ملت هایی هستن طبیعی هست که واکنشی نشون بدهند.

چيزي كه در روايات وارد شده حمايت روم و جامعه مسيحيت از سفياني است و طبيعتا چون مكان خروج او كه شام است، متصل به اروپاست، حمايت غرب معقول تر است تا شرق. البته در برخي روايات به مقابله سفياني با ترك ها اشاره شده كه علامه كوراني احتمال مي دهد منظور از ترك ها روس ها باشند و محتمل هم هست كه همان اهالي تركيه باشند.


جوجه اردک زشت;1024068 نوشت:
در مورد مدت حکومتش ما داریم که در رجب قیام میکند
و محرم هم قیام امام هست با توجه به اختلاف زمانی این دو ماه و فرمایش شما
سفیانی تا چندین ماه بعد از قیام امام زمان عج حکومت دارد درسته؟

با توجه به اينكه در روايات فرد بودن سال ظهور اشاره شده است، خروج سفياني در سال زوج است و ماه رجب سال زوج خروج كرده و شش ماه بعد بر مناطق پنج گانه تسلط پيدا مي كند. اين حكومت ادامه پيدا مي كند تا سال بعد كه فرد است و در سال بعد ظهور اتفاق مي افتد. بنابراين فاصله خروج سفياني با ظهور امام دو ماه نيست بلكه شش ماه است(رجب، شعبان، رمضان، دي القعده، ذي الحجه، محرم) و البته از زمان ظهور امام تا كشته شده سفياني بايد حدود نه ماه طول بكشد.


جوجه اردک زشت;1024068 نوشت:
در مورد منطقه حکومت او بنده متوجه نشدم پس ما در روایات دقیق این مسئله رو نداریم که کجا حاکم میشود؟

در روايات به خروج او از بيابان يابس كه منطقه اي بين سوريه و عراق است اشاره شده و همچنين تسلط او بر دمش و نشستن بر تخت فرماندهي آن نيز مطرح شده است. بنابراين شهرهاي پنج گانه مسلما در حوالي دمشق و شام قرار دارند اما به صورت مشخص به نام آنها اشاره نشده است و در روايتي راوي نام آن پنج شهر را مطرح مي كند. به عبارتي فهم او از شهرهاي پنج گانه با توجه به دانستن مذاق روايت همان شهرهايي است كه در پست هاي قبل اشاره شد.[/]

سلام مجدد
ممنون از شما بنده دیگه عرضی ندارم@};-

جمع بندي

پرسش: لطفا در مورد اعتقادات سفياني، حكومت و سرانجام او و همچنين وظيفه شيعيان در هنگام خروج سفياني توضيح دهيد.

پاسخ: امام باقر(عليه السلام) در مورد دين سفياني مي فرمايد: «لَمْ يَعْبُدِ اللَّهَ قَطُّ وَ لَمْ يَرَ مَكَّةَ وَ لَا الْمَدِينَةَ قَط»؛ هرگز خدا را نپرستیده و هرگز وارد مکه و مدینه نشده است.(1) از اين عبارت روشن مي شود كه سفياني تنها به دنبال حكومت بوده و اعتقاد به دين ندارد. «شيخ طوسي» نيز در كتاب «الغيبه» مي نويسد: «سفياني براي بستن پيمان همكاري به روم رفته و هنگامي كه از آن ديار برميگردد، مسيحي شده و صليبي به گردن خود آويخته و رهبري قومي را به عهده مي گيرد».(2) در هر حال علاوه بر اينكه او معتقد به دين اسلام نيست، آنچه در روايات مورد تاكيد قرار گرفته است، كينه و حقد او نسبت به شيعيان و آل پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) است تا جايي كه سپاهي به كوفه مي فرستد و گروهي از شيعيان را به قتل رسانده و گروه ديگر را به صليب مي كشد.(3)

اما در مورد نسب سفياني چند احتمال مطرح شده است؛ اول اينكه روش او شبيه ابوسفيان است و به تعبير ديگر انتساب او به ابوسفيان انتسابي مجازي و از نظر سبك و روش است. اين ديدگاه در برخي روايات نيز منعكس شده: «لايكون قائم الا بسفياني»؛ در برابر هر قيام كننده حقي، يك سفياني قرار دارد. بنابراين ممكن است شخصي كه در مقابل قائم قرار مي گيرد از حيث نسب به ابوسفيان ختم نشود، بلكه تنها سيره و روش او با ابوسفيان هماهنگ باشد و منظور از سفياني يك مفهوم كلي با شرايط خاص باشد.

دوم؛ انتساب حقيقي سفياني به ابوسفيان است. براي اين فرض روايات متعددي داريم كه گاهي او را فرزند هند جگرخوار دانسته(4) و در روايت ديگري او را فرزند «عتبه بن ابي سفيان» معرفي كرده اند(5) روايت ديگري نيز او را مردي از اهل ابوسفيان مي داند.(6) بنابراين با توجه به تعدد رواياتي كه نسب حقيقي سفياني را به ابوسفيان منتسب كرده است، مي توان او را واقعا از صلب ابوسفيان دانست اگرچه تشخيص نسل و ذريه بني اميه در امروز كار آساني نيست اما وجود يكي از ابناء ايشان در برابر امام زمان(عجل الله فرجه) ناممكن نيست، همانطور كه امام صادق(عليه السلام) فرمود: «ما و خاندان ابوسفيان دو گروه هستيم كه براي خدا با يكديگر دشمني داريم، ما گفتيم خدا راست گفته و ايشان گفتند خدا دروغ گفته است، به همين دليل ابوسفيان با رسول خدا(صلي الله عليه و اله) جنگيد، معاويه با امير المومنين(عليه السلام)، يزيد با امام حسين(عليه السلام) و سفياني با قائم(عجل الله فرجه) پيكار مي كند».(7)

سومين ديدگاه، غربي بودن او را مي رساند؛ زيرا در روايتي قبول نصرانيت و حمل صليب به او نسبت داده شده است(8) و در روايت ديگري كه اوصاف ظاهري او را برمي شمرد، موي بور و چشم آبي(اشقر ازرق) كه از اوصاف اروپائي هاست را به او نسبت مي دهد.(9)

در بين احتمال هاي سه گانه، احتمال دوم از ديگران قوي تر است؛ چرا كه قبول نصرانيت به معناي غربي بودن نيست و ممكن است او دين خويش را به خاطر جلب حمايت غربي ها عوض كرده باشد و همچنين تشابه ظاهري نيز نمي تواند غربي بودن او را ثابت كند، زيرا بالاخره در كشورهاي عربي و شرقي نيز اشخاصي با اين اوصاف متولد مي شوند. در مورد احتمال اول نيز ضعف سند روايات و تعداد اندك آنها سبب نارسايي اين احتمال است. اما در مورد فعاليت هاي سفياني؛ عمده فعاليت سفياني در ابتداي كار، غلبه بر گروه هاي خواهان قدرت در منطقه شام است، پس از تثبيت قدرت خود در منطقه و پيروزي در جنگ هاي داخلي، به ديگر مناطق مانند كوفه و مدينه نيز لشگركشي مي كند. امام باقر(عليه السلام) در مورد فعاليت سفياني مي فرمايد: «سه گروه در شام با يكديگر به نزاع مي پردازند؛ اصهب، ابقع و سفياني. سفياني ابتدا با ابقع درگير شده و او را به قتل مي رساند و پس از آن اصهب را نابود مي كند. سپس تمام همِّ خود را صرف عراق مي كند و لشكري نيز به كوفه مي فرستد كه در اين بين گروهي از خراسان به مقابله با سفياني حركت مي كنند كه در بين ايشان برخي اصحاب امام زمان(عجل الله فرجه) نيز حضور دارند».(10)

سفياني گروهي را نيز به مدينه مي فرستد كه در پي آن امام از مدينه به مكه مي رود و زماني كه سپاه سفياني عازم مكه است، بين مدينه و مكه در منطقه بيداء در زمين فرو مي روند و به استثناء دو نفر، تمامي سپاه نابود مي شوند.(11)

آنچه در فعاليت هاي سفياني جلوه گر است، خشم و كينه او نسبت به شيعيان است(12) البته ظاهرا زنان از دست او در امان خواهند بود و ائمه(عليهم السلام) تنها به مردان شيعه توصيه كرده اند كه از زمان تسلط سفياني بر شامات، دو ماه براي حفظ جان خود فرصت دارند تا به نقاط ديگر غير از شام فرار كنند و در بين اين مناطق، بهترين مكان را مكه مكرمه معرفي كرده اند، چرا كه سپاه سفياني وارد مكه نخواهد شد. در مورد مدت حكومت و مناطق تحت حكومت سفياني نيز بايد متذكر شد كه او شش ماه درگير جنگ هاي داخلي و تسلط بر مناطق پنج گانه شام مي شود و نه ماه هم در اين مناطق حكومت مي كند.(13) امام صادق(عليه السلام) فرمود: «هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه(کُوَر خمس: دمشق، حُمْص، حلب، اردن، قنّسرین. البته اين پنج شهري كه نام برده شد، گمان هشام بن سالم است و در روايت نامي از اين شهرها برده نشده است) تسلط یابد، دقيقا نه ماه حكومت خواهد كرد.(14) زمان خروج سفياني ماه رجبِ(15) سال زوج است و خروج او در برخي روايات همزمان با خروج خراساني و يماني است.

سرانجام؛ سفیانی پس از تحمل دو شکست خود، یکی در عراق به دست ایرانی ها و یمنی ها، و دیگري در حجاز بواسطه معجزه، عقب نشینی کرده و باقیمانده نیروهاي خود را داخل سرزمین شام جمع می کند تا براي مقابله با پیشروي سپاه امام به طرف دمشق و قدس، آماده شود. احادیث ما، نبرد یاران امام زمان (عجّل الله فرجه الشّریف) با سپاه سفیانی را حماسه اي بزرگ توصیف می کنند که از عکا تا صور و انطاکیه در ساحل دریاي مدیترانه و از دمشق تا طبریه و قدس در جبهه داخلی امتداد دارد. در این نبرد بزرگ، غضب الهی بر سفیانی و هم پیمانان یهودي و رومی اش (غربی ها) فرود آمده و پس از شکستی سخت و کوبنده، سفیانی اسیر و کشته می شود.(16) در جاي ديگر نيز دستگير شدن او توسط يكي از سپاهيان امام مطرح شده: «سرانجام، سفیانی بدست یکی از سپاهیان امام (علیه السلام )دستگیر و به زندگی طاغوتی او پایان می دهند، ستمگري که در مدت پانزده ماه دست به جنایاتی میزند که دیگران در سالهاي طولانی نمی توانند مرتکب آن شوند.»(17)

اما وظيفه ما در قبال سفياني چيست؟ با توجه به فتنه اي كه در شام محقق مي شود و گروههاي سه گانه اي كه با يكديگر درگير مي شوند، آنچه از روايات به دست مي آيد حفظ جان شيعيان و حركت آنها به سمت حضرت حجت(عجل الله فرجه) است.(18) همانطوركه اشاره شد، سفياني كاري با اهل و عيال شيعيان ندارد و تنها به مردها توصيه شده از زماني كه سفياني بر شهرهاي پنج گانه تسلط پيدا مي كند، دو ماه فرصت دارند تا خود را نجات داده و در مكه يا مدينه به صاحب الامر(عجل الله فرجه) ملحق شوند. بنابراين در بحبوحه فتنه هاي سفياني حفظ جان و ملحق شدن به امام زمان توصيه شده و البته به پرچم يماني نيز اشاره شده كه هدايت يافته ترين سپاه هاست و قصد تفويض امور به امام را دارد.

 

پي نوشت ها:
1. ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، (1397)، الغيبة(للنعماني)، تصحیح علی اکبر غفاری، اول، تهران، نشرصدوق، ص306.

2. طوسى، محمد بن الحسن‏، (بی تا)، الغیبه، مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، اول، قم، دار المعارف الإسلامية، ص463.

3. عياشى، محمد بن مسعود، (1380)، تفسیر، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، اول، تهران، مطبعه علمیه، ج1، ص64.

4. الغيبه نعماني، ص306.

5. الغيبه طوسي، ص444.

6. همان، ص463.

7. ابن‌بابویه، محمد بن علي ، (1403)، معاني الاخبار، علی‌اکبر غفاري، دوم، قم، دفتر انتشارات اسلامي، ص346.

8. الغيبه طوسي، ص363.

9. صدوق(ابن بابویه)،محمد بن علی، (1395)، كمال الدين و تمام النعمة، تصحیح علی اکبر غفاری، دوم، تهران، اسلامیه، ج2، ص651.

10. الغيبه نعماني، ص280.

11. همان.

12. همان، ص301.

13. الغيبه نعماني، ص300.

14. همان.

15. همان.

16. كوراني، علي، (1383)، عصر ظهور، ترجمه مهدي حقي، تهران، نشر هدي، ص28.

17. همان، ص147.

18. مجلسى، محمدباقر، (1403)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، دوم، بیروت، دار إحياء التراث العربي، ج52، ص272.

موضوع قفل شده است