جمع بندی تفاوت دختر و پسر در روایات

تب‌های اولیه

42 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفاوت دختر و پسر در روایات

سلام

قبلا شنیده بودم که شیر پسر خاصیتش بیشتر از شیریه که مادر به دخترش میده ولی سعی کردم زیاد جدی نگیرمش.. حرفی گفته بودن این بود برای پسر خاصیتش بیشتر برای دختر مقدارش... خب اگر اونجوریه که دستتون درد نکنه به دختر آب بدین دیگه..

اما الان این حدیث رو جدیدا شنیدم و واقعا نمیتونم درکش کنم..... واقعا علت اینکه ادرار پسر با یک بار تمیز میشه ودختر سه مرتبه چیه...
میگن عدالت خدا... این دیگه چجور عدالت خنده داریه .. حدیثی که الان مثلا امام علی دارن میگن یعنی عملا دختر از یک شیر که نجسه بزرگ میشه و پسر نه

جدا از همه اینا چون شیر پسر پاکه اون وقت ادرارش درجه نجس بودنش کمتر میشه؟؟؟؟؟؟؟ خیلی حرف بی ربط و مسخره ایه چون در واقع غذایی که ما ادم های بزگسال هم میخوریم پاکه... اصل داخل بدن انسانه
این تفاوتی که بین دختر و پسر گذاشتن یا تحریفه .. یا هم واقعا مسخرست و عدالت خدا هم همچین عدالت نیست خنده داره بگیم اینجا هم عدالته..

پیوست:حدثنا محمد بن الحسن بن احمد بن الوليد رضى الله عنه قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار، عن ابراهيم بن هاشم، عن الحسين بن يزيد النوفلي، عن اسماعيل بن مسلم السكوني، عن جعفر بن محمد عن ابيه عليهما السلام ان عليا " ع " قال: لبن الجارية وبولها يغسل منه الثوب قبل ان تطعم لان لبنها يخرج من مثانة أمها ولبن الغلام لا يغسل منه الثوب ولابوله قبل ان يطعم، لان لبن الغلام يخرج من المنكبين والعضدين.
(علل الشرایع ج1 ص 294 __ تهذیب الاحکام ج1 ص250 __وسایل الشیعه ج3 ص398 __ استبصار ج1 ص173 __ بحار الانوار ج70 ص 103 و116__ مستدرک الوسایل ج2 ص554 __ فقه الرضا ص95__ من لا یحضره الفقیه ج1 ص 68)

ترجمه حدیث: امام علی علیه اسلام فرمود: (( شیر دختر بچه و ادرار او قبل از اینکه غذا خور شود نجس است و لباس اگر بدان برخورد کرد باید شسته شود زیرا شیر او از مثانه ی مادر خارج می شود . اما شیر و ادرار پسر بچه چنین نیست و شستن لازم ندارد زیرا شیر پسربچه از بازو و شانه های مادر خارج می شود.))

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

elham1;1022614 نوشت:
قبلا شنیده بودم که شیر پسر خاصیتش بیشتر از شیریه که مادر به دخترش میده ولی سعی کردم زیاد جدی نگیرمش.. حرفی گفته بودن این بود برای پسر خاصیتش بیشتر برای دختر مقدارش... خب اگر اونجوریه که دستتون درد نکنه به دختر آب بدین دیگه..

اما الان این حدیث رو جدیدا شنیدم و واقعا نمیتونم درکش کنم..... واقعا علت اینکه ادرار پسر با یک بار تمیز میشه ودختر سه مرتبه چیه...
میگن عدالت خدا... این دیگه چجور عدالت خنده داریه .. حدیثی که الان مثلا امام علی دارن میگن یعنی عملا دختر از یک شیر که نجسه بزرگ میشه و پسر نه

جدا از همه اینا چون شیر پسر پاکه اون وقت ادرارش درجه نجس بودنش کمتر میشه؟؟؟؟؟؟؟

برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:

شیر برخی حیوانات هم حجم بیشتری نسبت به شیر انسان دارد، و هم گاهی برتر از شیر انسان دارد؛ ادرار گاو و گوسفند و اسب و الاغ هم پاک است در حالی که ادرار انسان نجس است؛ خب این چه نتیجه ای میدهد؟ آیا آنها برتر از انسان هستند؟ آیا خداوند عدالت را نسبت به انسان در برابر این حیوانات رعایت نکرده است؟!

بسیاری از این نتیجه گیری ها نشأت گرفته از یک نوع نگاه رقابتی بین دو جنسیت است، این نوع نگرش موجب میشود ما همه چیز را مقایسه ای و رقابتی ببینیم! در حالی که در این تفاوت های تکوینی اصلا بحث رقابت مطرح نیست! بحث تناسب مطرح است! شیر هر مادری باید متناسب با نیاز فرزندش باشد، به همین خاطر هرگز توصیه نشده شیر پسر به دختر داده شود یا بالعکس! یا این که نوزاد انسان شیر فلان حیوان را بخورد چون قوّت بیشتری دارد! اینجا سخن از تناسب است نه برتری!

تفاوت بین جنس مذکر و مونث یک امر تکوینی است و به بیولوژیک آنها برمی گردد، امروز تفاوت زنان و مردان در ترشح هورمون های تستوسترون و استروژن که بسیاری از ویژگی های آنها در ساختار عضلانی، استخوان ها، قلب و عروق و مانند آن تأثیرگذار است امری بدیهی و پذیرفته شده است. ما در امور دیگر هم مشابه آن را داریم، به عنوان مثال مدفوع الاغ ماده که در طب سنتی به عنوان یک راهکار درمانی از آن استفاده میشود، مربوط به الاغ ماده است! این ارتباطی به برتری داشتن الاغ ماده بر الاغ نر ندارد، بلکه دلالت بر تفاوت سیستم گوارشی آنها دارد. خداوند در حق الاغ نر بی عدالتی نکرده است!happy

بحث نجاست و پاکی هم همینطور است، امری تکوینی است که متناسب با ساختار اشیاء است، اصلا در اینجا بحث برتری و عدم برتری نیست. به عنوان مثال خداوند هرگز برای تحقیر سگ، حکم به نجاست آن نکرده است، بلکه به خاطر نوع ساختار بدنی اوست که انسان باید از آن پرهیز کند، یعنی برای انسان است که نجس است، نه اینکه سگ در طبیعت پلید باشد. یا اینکه اسلام می گوید هر حیوانی که خون جهنده دارد خونش نجس است، خب روشن میشود که به لحاظ تکوینی یک ارتباطی میانن جاست و این جهنده بودن خون برقرار است، نه اینکه خداوند خواسته موجوداتی که خون جهنده دارند را تحقیر کند!

بنابراین در گام اول لازم است نگاه انسان از اساس اصلاح شود.

نکته دوم:
فارغ از نکته ای که گذشت، روایتی که به آن اشاره فرمودید نه به لحاظ سندی، سند قطعی ندارد، و نه به لحاظ دلالت! از نظر سندی راوی­ای که از معصوم نقل کرده شخصی به نام «سکونی» است که شیعه نبوده، و به همین خاطر برخی احتمال داده اند که این روایت از روی تقیه صادر شده باشد.(ر.ک: جواهر الكلام، جلد 5، ص 274) علاوه بر اینکه به لحاظ محتوایی هم چندان قابل تکیه و اعتماد نیست، و ایرادات متعددی متوجه آن است، همانطور که آیت الله خوئی به مواردی اشاره کرده اند:
اولا: لازمه این روایت این است که اگر پسر نوزادی از زنی شیر بخورد که دختر زاییده حکم تغییر خواهد کرد و باید برای تطهیر ادرار او محل را شستشو کرد، و اگر دختری از زنی شیر خورد که پسر زاییده شستن لازم نیست.

ثانیا: حتی اگر بپذیریم که شیر مادری که دختر زاییده از مثانه خارج میشود باز هم این امر لزوما به نجس بودن شیر منتهی نمیشود، چرا که عبور از مثانه ملاک نجاست نیست.
ثالثا: شکی وجود ندارد که مسیر خروج شیر در زنی که پسر زاییده و زنی که دختر زاییده است یکسان است و صرف تفاوت جنسیت فرزند، تفاوتی در خروج شیر ندارد.(التنقيح في شرح العروة الوثقي(كتاب الطهارة)، ج 4، ص71و 72)

برخی مراجع چون آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی، آیت الله زنجانی و مانند ایشان در حکم اینکه آب ریختن برای تطهیر کردن چیزی که با ادرار نوزاد نجس شده کافیست، فرقی بین دختر و پسر بودن نوزاد قائل نیستند.

بنابراین مدلول این روایت که حاکی از تفاوت بین ادرار پسر و دختر است امری قطعی و یقینی نیست که اگر هم باشد همانطور که در نکته پیشین گذشت ربطی به عدالت الهی نداشته، و خلاف عدالت نیست.

elham1;1022614 نوشت:
واقعا علت اینکه ادرار پسر با یک بار تمیز میشه ودختر سه مرتبه چیه
عدالت خدا هم همچین عدالت نیست خنده داره بگیم اینجا هم عدالته
یک جاهایی دیگر نباید بگویی با این حرف مخالفم
بلکه باید بگویی دیگر حالم دارد به هم می‌خورد!
فقط مانده بود خانمها به برتری ادرار مردان بر زنان ایراد بگیرند و آن را بی‌عدالتی در حق خود بدانند!!!

مسلم;1022915 نوشت:
مدفوع الاغ ماده که در طب سنتی به عنوان یک راهکار درمانی از آن استفاده میشود، مربوط به الاغ ماده است!
این ارتباطی به برتری داشتن الاغ ماده بر الاغ نر ندارد
ذره‌ای تردید نکنید که اگر در طب سنتی گفته شده بود از مدفوع الاغ نر استفاده کنید
الان شما باید به تاپیک‌هایی با چنین موضوعی پاسخگو می‌بودید:
"برتری مدفوع حیوانات نر بر حیوانات ماده، دلیل محکم دیگری بر مظلومیت تاریخی زنان"

استاد مسلم عزیز، بنده قبلاً شدیداً به برابری زن و مرد اعتقاد داشتم. اما حقیقتش چند وقتی است به برتری مرد بر زن معتقد شده‌ام
دلیل این نگاه جدید من نظرات خود خانمهاست که در دنیای واقعی و فضای مجازی درمورد مسائل مختلف بخصوص درمورد حقوق زن و مرد می‌دهند!

elham1;1022614 نوشت:
قبلا شنیده بودم که شیر پسر خاصیتش بیشتر از شیریه که مادر به دخترش میده


من منتظرم که در آینده نزدیک تاپیک‌هایی با این موضوعات ببینیم:
چرا باید بوی عرق مردها از بوی عرق ما زنها تیزتر باشد؟
چرا مردها حق دارند سبیل داشته باشند ولی ما زنها چنین حقی نداریم؟

چرا کلمهء «مرد» 3 حرف دارد ولی کلمهء «زن» 2 حرف دارد؟

Reza-D;1023205 نوشت:
اما حقیقتش چند وقتی است به برتری مرد بر زن معتقد شده‌ام

باسلام تایپک جالبی بود با این که تا به حال همچین حسی نداشتم و برتری مرد و زن برایم معنی نداشت و همه ارزش و امتیاز انسانها را در تقوا اینجور مسائل جویا بودم ولی بعد خواندن پست یکی از کاربران در تایپک که سرکار یارب جدیدا زدن دیدم تا حدودی نظرم عوض شد Smile

نوشته بود روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود.

گویا وقتی زن آفریده میشود اون میزان مادی بودنش بیشتر از معنوی بودنش هست دقیقا نمی تونم منظورم رو توضحیح بدم

گویا واقعا یک نوع تفاوت در این مورد هست که پیامبراکرم (ص) نقل شده است که فرمودند: «اگر قرار بود برای غیر خدا سجده کرد فرمان می دادم زنان بر شوهرانشان سجده کنند»

یا این نوع نگاه به زن

تکریم نمی کند که زنان را مگر کریمان و بزرگان و آنها را حقیر نمی شمارند مگر فرومایگان.»(نهج الفصاحه؛ حدیث۱۵۲)

گویا مرد دارد لطفی میکند در حق زن که زن موجودی باشد بینوا و بیچاره که مرد با بزرگی و کرم خود با او رفتار میکند Smile

و گویا برای این که این مرد مردانگیش معلوم شود نیاز به موجودی بوده به اسم زن که کاملا متفاوت باشد وگرنه این مردانگی با بودن مشابه خودش چه معنی داشت Smile از این بابت از اینکه زن هستم خوشحالم

با سلام و احترام

اللیل والنهار;1023218 نوشت:
روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود.

من نمیدانم منظور ایشان چه بوده است اما این حرف برایم بسیار مبهم است و نیازمند دلیل، بنده همچنان بدین جمله پایبندم:

اللیل والنهار;1023218 نوشت:
برتری مرد و زن برایم معنی نداشت و همه ارزش و امتیاز انسانها را در تقوا اینجور مسائل جویا بودم

چرا که نص و تصریح قرآن کریم نیز همین است. و اما این روایت:

اللیل والنهار;1023218 نوشت:
تکریم نمی کند که زنان را مگر کریمان و بزرگان و آنها را حقیر نمی شمارند مگر فرومایگان.»(نهج الفصاحه؛ حدیث۱۵۲)

این روایت دلالت نمی کند بر اینکه زنان خود کریم نیستند، بلکه ملاکی برای سنجش کرامت مرد است، همانطور که در ابتدای روایت آمده:

«خيركم خيركم لأهله و أنا خيركم لأهلي ما أكرم النّساء إلّا كريم و لا أهانهنّ إلّا لئيم‏»؛ برترین شما، برترینتان برای اهل خانواده اش است، و من برترین شما برای اهل خانواده ام هستم، تکریم نی کند زنان را مگر کریم...

یا هو یا من لا هو الا هو

سلام و عرض ادب

به نظرم این بحث ها تموم بشو نیست مگر اینکه از منظر فلسفی عرفانی به قضیه نگاه کنیم

این دنیا گویا پست ترین (از لحاظ مرتبه) و پایین ترین طبقه هست خب
ساختار این دنیا نمیتونست غیر از این باشه ...لاجرم به بهترین شکل افریده شده

این ها به خاطر عوارض مادی بودن هست حالا همینش هم که روح و ماده با هم تونستن باشن
خودش خیلیه ....انتظار زیادی نداشته باشید

شیر ها و حیوانات قوی همیشه حیوانات ضعیف مثل اهو هارا میخورند ایا این نا عدالتی هست در حق ضعیف ها؟

اگر ظلم و شری وجود داره از عوارض مادی بودن این دنیا است

یه مطلب دیگه :

خانم اگر قوی بود دیگه چه نیازی به مرد داشت؟!

ولی خب حرف اینه که مردها از قدرتشون سو استفاده میکنن و زن زیاد میخوان اینجا ادم فکرش به سمت
تلاش حیوانات برای حفظ بقا میره انگار مثلا مرد اینطوری افریده شده تا نسل بشر زیاد شه

خب درستش همینه دیگه انسان موجودی هست که از لحاظ امزجه در تعادل کافی خلق شده(قوی هست)انتظار داشتید
تولید مثل و همسر خواهی و طول عمرش کم و مقید به شرایط خاص باشه؟!

اون موقع انسان از بقیه حیوانات کاملتر نمیشد میشد یکی از همون حیوونای مقید به شرایط و بسیار منقرض پذیر

خب فرضا مردها فطرتا یک عالمه زن میخوان داشته باشند ولی این وسط ایا زمانی برای تعقل و کارهای بزرگ که نمادی از روحانیت بشر هست
باقی میمونه؟

این سوالی هست که چالش بر انگیزه ....

شاید وجود داشتن میلیاردها انسان مهم نیست مهم همون چند صد نفری هستند که مظهر عقلانیت و روحانیت شدند؟!

واقعا ماها هیچی نمیدونیم از این سیستم و خالقش...

اپولونیوس;1023220 نوشت:
حرف اینه که مردها از قدرتشون سو استفاده میکنن و زن زیاد میخوان اینجا ادم فکرش به سمت تلاش حیوانات برای حفظ بقا میره

دلیلش را می‌خواهید بدانید؟ دلیلش این است دوست عزیز و گرامی:
اپولونیوس;1023220 نوشت:
این دنیا گویا پست ترین (از لحاظ مرتبه) و پایین ترین طبقه هست خب
ساختار این دنیا نمیتونست غیر از این باشه ...لاجرم به بهترین شکل افریده شده

مشکل اینجاست که ما داریم به دنبال آن عشق ملکوتی، روی زمین پست و درون دنیای فانی جستجو می‌کنیم
منکر زیاده‌خواهی برخی از مردها نیستم. حرف شما را هم که گفتید بالاخره مردها باید جایی هم برای روحانیت خود بگذارند
اما به همین نسبت خانمها هم باید جایی برای رشد روحانی خود بگذارند

روزی شیطان به خداوند گفت:
من چون عاشقت هستم جز تو به هیچکس دیگری سجده نمی‌کنم

خداوند به او گفت:
اگر واقعاً عاشق من هستی من دوست دارم که ت به آدم سجده کنی
و شیطان سجده نکرد و تسلیم خواست خدا نشد

بلاتشبیه، امروز هم خانمها می‌گویند خدایا، چون من مَردَم را دوست دارم، می‌خواهم فقط مال من باشد

و خدا می‌فرماید:
اگر دنبال عشق واقعی هستی (عشق به من) ثابت کن
من می‌خواهم تو بپذیری کو شوهرت را با زن دیگری شریک بشوی. حاضری بخاطر من پا روی دلت بگذاری؟

مسلم;1022915 نوشت:
((هر کس آخرتش را اصلاح کند، خداوند دنیایش را اصلاح خواهد کرد))
سلام استاد عزیز
این ماجرا را با چشم اشک آلود برایتان تعریف می‌کنم

چند روز پیش توی ماشین بودم و داشتم به سمت محل کارم می‌رفتم
درحالیکه همانطور که قبلاً به شما گفته بودم زندگیم دچار مشکلات فراوانی شده بود و گره در کارم فراوان افتاده بود
حدود 8 میلیون تومان بدهی داشتم و قرارداد اجاره‌ی خانه‌ای هم که در آن مستاجر هستم داشت تمام مشد و پولی برای تمدید نداشتم
از طرفی شبهات زیادی هم داشتم که بارها در این سایت مطرح کردم و بخصوص با شما درباره آنها گفتگو کردم

همین نگرانی‌ها در ذهنم بود و با خود می‌گفتم که چاره‌اش چیست؟
که یک دفعه همین امضای شما توی ذهنم آمد. روی خود را سمت آسمان کردم و گفتم:




خدایا، من نمی‌دانم حکمت برخی از احکامت چیست. دلیل مهریه و برخی دیگر از حقوق زن را نفهمیده‌ام
نمی‌دانم چرا کارم گره خورده است. نمی‌دانم چرا مدام به در بسته می‌خورم

اما یک چیز را ایمان دارم و آن این است که تو کاملِ مطلق هستی و هر چه گفتی حتماً دلیل عقلانی هم دارد
به همین دلیل با ایمان کامل می‌گویم که خدایا هر چه که در دین به من دستور داده‌ای را چه حکمتش را بدانم و چه ندانم، فقط چون تو دستور داده‌ای می‌پذیرم
من دستور تو را اطاعت می‌کنم باقی کار را هم به خودت واگذار می‌کنم. هر چه خودت امر کنی مطیع هستم
وقتی به سر کار رسیدم شروع کردم به خواندن نمازهایم فقط از روی عشق

روز بعد که سر کار بودم همسرم تماس گرفت و با خوشحالی گفت اسم ما برای وام 10 میلیونی صندوق درآمده. وام را گرفتیم و 8 میلیون بدهی را پرداخت کردیم 2 میلیون هم باقی ماند
چند روز بعد صاحب خانه با من تماس گرفت و گفت اگر مقداری به پول پیش اضافه کنی، کرایه را هرچقدر که خودت مایل باشی می‌پذیرم. گفتم چقدر می‌خواهی؟ گفت 2 میلیون تومان!!!

اول خدا را شاکرم، بعد هم از شما بخاطر انتخاب این روایت برای امضایتان تشکر می‌کنم که باب رحمتی شد برای فهم بیشتر من از بندگی
اینها را گفتم که هم این اتفاق ارزشمند را با دوستان شریک شده باشم و هم به خانمها بگویم گاهی اوقات دلیل سخت بودن خواسته‌های خدا از شما غیرعقلانی بودنش نیست
بلکه خدا می‌خواهد ما بندگان را به مقام تسلیم برساند

Reza-D;1023227 نوشت:
اول خدا را شاکرم، بعد هم از شما بخاطر انتخاب این روایت برای امضایتان تشکر می‌کنم که باب رحمتی شد برای فهم بیشتر من از بندگی
اینها را گفتم که هم این اتفاق ارزشمند را با دوستان شریک شده باشم و هم به خانمها بگویم گاهی اوقات دلیل سخت بودن خواسته‌های خدا از شما غیرعقلانی بودنش نیست
بلکه خدا می‌خواهد ما بندگان را به مقام تسلیم برساند

سلام و عرض ادب

از ارسال مطلبتون ممنونم خیلی زیبا بود ...

خب (مقام تسلیم ) منو قانع کرد.

احتمالا ما هم با تسلیم نشدنمون داریم کار شیطان رو تکرار میکنیم چون سجده بر انسان از نظر شیطان غیر منطقی بود
همانطور که ما خیلی مسایلی که تو قران و مذهب هست رو غیر منطقی میدونیم و همش به دنبال علت هستیم

ولی نه ما و نه شیطان و نه هیچ موجودی احاطه کامل به علم و حکمت خدا نداره...

اسلام= تسلیم=سلیم= سلم=سالم=سلام =مسلم Smile

Reza-D;1023227 نوشت:
اول خدا را شاکرم، بعد هم از شما بخاطر انتخاب این روایت برای امضایتان تشکر می‌کنم که باب رحمتی شد برای فهم بیشتر من از بندگی

این هم از لطف خود اوست! اصلا ماها چه کاره ایم!! ثبت این روایت به عنوان امضاء به توفیق الهی بوده،
حتی شکر کردن ما به خاطر الطافی که خداوند در حق ما داشته است هم باز از توفیق اوست!
همین جملاتی هم که می نویسیم از توفیق اوست!
....

از اینها که بگذریم امضاء جناب اپولونیوس هم به گُنج خودش جالب است::khandeh!:

اپولونیوس;1023220 نوشت:
خدایا لطفا منو بیشتر از همه دوست داشته باش / امین یا رب العالمین

چه تایپک گل و بلبلی !!!
جناب رضا با یه جمله سریع اخرتش رو اصلاح کرد خدا هم دنیاش رو اصلاح کرد . پیام خدا رو هم به درستی دریافت که خدا می‌فرماید:
اگر دنبال عشق واقعی هستی (عشق به من) ثابت کن
من می‌خواهم تو بپذیری که شوهرت را با زن دیگری شریک بشوی. حاضری بخاطر من پا روی دلت بگذاری؟ :-w:-w منو یاد حرف کاهنان سریال یوسف میندازه اونا هم زنان زیبا رو به نام خدا و به کام خود قانع میکردن !!!

خانم لیل و النهار اصلا معلوم نیست چی گفته کلی هم ادم سریع صلوات زدن و به به و چه چه کردن
اپولونیوس هم ضعف رو قبول کرد و رفت پی کارش

جناب مسلم هم اون وسط برای همشون کف زد.
و تایپک با خنده و تایید تموم شد.

الله شفاتون بده .

اینقدر حدیث جعلی از خودشون در اوردن و به خورد ملت دادن که دیگه راست و درست رو نمیشه تشخیص داد. مردم حق دارن نسبت به همه چیز مشکوک میشن

بر اساس نظریه صحیح و درست که فقها و دانشمندان شیعه بدان معتقدند، احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی است، آن عمل واجب خواهد بود، یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل مستحب است و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن حرام و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، مکروه است و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی الطرفین باشد، آن عمل مباح است. البته منظور از منفعت و ضرر صرف منفعت و ضرر مادی نیست، بلکه به معنای عام و گسترده است که به جامعیت و گستردگی ابعاد وجودی انسان می باشد.هرچند اصل کلیت این قاعده که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد است، قطعی و یقینی است، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.

چون اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره ای است در برابر دریا "جز اندکی از دانش به شما داده نشده است".[1]و شاید علت عدم بیان علت و فلسفه تمام احکام، از سوی اولیای الاهی دین، یکی این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما و لغز است، که چه بسا موجب تنفر شنوندگان گردد، امام علی (ع) می فرماید: "مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند".[2]

لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه های احکام اشاره نمودند.علاوه این که، هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان ها به خوبی های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی های فکری و عملی است، این هدف با عمل به شریعت به دست می آید و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند؛ نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می آورد و لو فایده و فلسفه دارو و دستورات پزشکی را نداند.مضافاً این که مؤمنان، چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید بودن این دستورات دارند. هرچند فهم علت و فلسفه احکام مشکل است، ولی پیدا نمودن ضوابط کلی احکام، امر ممکنی است. البته کلیت در مسائل حقوقی، مثل کلیت در مسائل فلسفی نیست که استثنا ناپذیر باشد، بلکه کلیت در مسائل حقوقی و اجتماعی به معنای اکثری است، لذا قابل استثناست.

[1] "و ما اوتیتم من العلم الا قلیلاً"، اسراء، 85.[2] "الناس اعداء ماجهلوا"، گزیده میزان الحکمة، ج 1، ص 214.

https://hawzah.net/fa/Question/View/62830/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/2070

sнαвηαм;1023237 نوشت:
الله شفاتون بده .

ان شاالله

sнαвηαм;1023237 نوشت:
ماها درگیر یه مشت قید و بند اخوندساخت هستیم لطفا کم به شعور دیگران توهین کنید.

sнαвηαм;1023237 نوشت:
من نمیدونم چرا تو این انجمن موندم یه مشت چرت و پرت رو میخونم

من از این ورود شما با این لحن شدید تعجب می کنم! احتمالا در خواندن پست ها دقت کافی نداشته اید، یا اینکه از بابت موضوع دیگری ناراحت هستید که با این لحن به بحث ورود نموده اید.

sнαвηαм;1023237 نوشت:
چه تایپک گل و بلبلی !!!
جناب رضا با یه جمله سریع اخرتش رو اصلاح کرد خدا هم دنیاش رو اصلاح کرد
خانم لیل و النهار اصلا معلوم نیست چی گفته کلی هم ادم سریع صلوات زدن و به به و چه چه کردن
اپولونیوس هم ضعف رو قبول کرد و رفت پی کارش

جناب مسلم هم اون وسط برای همشون کف زد.
و تایپک با خنده و تایید تموم شد.

آنچه به موضوع تاپیک مربوط میشود را بنده در همان پست ابتدایی عرض کردم هم سندا و هم دلالتا قابل اعتماد نیست، و اصلا ارتباطی هم با عدالت الهی ندارد
در ادامه هم خانم الیل و النهار یک مطلب دیگری در مورد برتری مرد مطرح کردند که باز هم بنده آن را نپذیرفته و آن خلاف تصریح قرآن و روایات دانستم.
نتیجه هم این شد که زن و مرد جز در تقوا بر یکدیگر برتری ندارند.

فضای گل و بلبل و بگو و بخند ما از بابت موضوع امضاهاست که آقا رضا پیش کشیدند، نه موضوع برتری مرد و زن!!
خواهش می کنم یک بار دیگر پست ها را با دقت بیشتری بخوانید.

آیا بول (ادرار) پسر شیرخوار، نجس است؟
پرسش

چندی پیش در مجله ی خانواده (سال شانزدهم - تاریخ 15/11/85) در صفحه ی دینی درباره ی نجاست نوشته بود که: «نجاست پسر شیرخواره نجس نیست». آیا واقعا این حکم از کدام روایت نشأت گرفته است؟


پاسخ اجمالی

مسأله ی که به آن اشاره نموده اید در کتاب های فقهی به این صورت آمده است: «اگر چیزی به بول (ادرار) پسر شیرخواری که غذاخور نشده و شیر خوک نخورده نجس شود چنان چه یک مرتبه آب روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد پاک می شود. و در لباس و فرش و مانند این ها فشار لازم نیست». پس اولا؛ مدفوع پسر شیر خوار، مشمول این حکم نمی باشد، ثانیا؛ در عبارات فقها این تعبیر وجود ندارد که ادار پسر شیر خوار نجس نیست.
این مسأله تقریبا مورد اجماع تمام فقهای اسلامی - شیعه و سنی – است و مستند فتوای فقها، جمعی از روایات است که در کتابهای فقهی و روایی آمده است.
البته آنچه به نقل از مجله نام برده، نوشته اید در تاریخ فقه اسلامی به این صورت آمده است که: کسانی مانند اسکافی و صدوق معتقدند: بول (ادرار) پسر شیرخواری که هنوز غذاخور نشده نجس نیست. پس طبق این دیدگاه هم، غائط (مدفوع) پسر شیرخوار، نجس است و تنها ادرار، نجس نیست.
نتیجه این که؛ آن چه از مجله مذکور نقل کردید، اولا؛ مخالف فتوای تقریبا تمام فقهاست ثانیا؛ با فتوای کسانی مثل صدوق هم موافق نیست.

پاسخ تفصیلی

مسأله ی که به آن اشاره نموده اید در کتاب های فقهی به این صورت آمده است: «اگر چیزی به بول (ادرار) پسر شیرخواری[1] که غذاخور نشده و شیر خوک نخورده، نجس شود چنان چه یک مرتبه آب روی آن بریزند که به تمام جاهای نجس آن برسد پاک می شود. و در لباس و فرش و مانند این ها فشار لازم نیست».[2] پس اولا؛ مدفوع مشمول این حکم نمی باشد، ثانیا؛ در عبارات فقها این تعبیر وجود ندارد که ادار پسر شیر خوار نجس نیست.
این مسأله تقریبا مورد اجماع و اتفاق تمام فقهای اسلامی - شیعه و سنی – است.[3] و مستند فتوای فقها هم جمعی از روایات است که در کتابهای فقهی و روایی آمده است، که در ذیل به پاره از این روایات اشاره می شود:
1. امام صادق علیه السلام در مورد ادرار بچه می فرماید: آب بر روی آن ریخته می شود تا از طرف دیگر خارج شود.[4]
2. حلبی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد ادرار بچه سؤال کردم آن حضرت فرمود: آب بر روی آن ریخته می شود پس اگر غذا خور باشد باید کاملا شسته گردد.[5]
البته چون نحوه ی استدلال به روایات در حوزه تخصصی علم فقه است از پرداختن به آن خودداری می کنیم.
اما آن چه به نقل از مجله نام برده نوشته اید در تاریخ فقه اسلامی به این صورت آمده است: کسانی مانند اسکافی و صدوق معتقدند: بول (ادرار) پسر شیرخواری که هنوز غذاخور نشده نجس نیست. [6]
پس طبق این دیدگاه هم غائط (مدفوع) پسر شیرخوار، نجس است و تنها ادرار، نجس نیست.
مدرک فتوای کسانی چون صدوق تنها یک روایت از حضرت علی (ع) به این مضمون است: لازم نیست پیراهن آلوده به شیر پسر و هم چنین ادرار او، قبل از این که غذاخور بشود، شسته شود.[7]
این روایت که مستند قول کسانی چون صدوق قرار گرفته است، متعارض با بسیاری از روایات معتبر، می باشد؛ لذا جز صدوق و اسکافی کسی از فقها بر اساس آن فتوا نداده است.
شیخ طوسی در تفسیر و معنای این روایت نوشته است: مفاد روایت این است که ریختن آب روی آن کافی است و دیگر فشار دادن آن لازم نیست.[8]
چون شستن لباس فقط به ریختن آب نیست بلکه فشار دادن آن هم ضروری است و گرنه صرف آب ریختن را شستن نمی گویند.
صاحب جواهر در مورد این که نمی توان به آن روایت، عمل کرد، می نویسد: اول این که بخاطر راوی این روایت که سکونی است، احتمال تقیه در این روایت وجود دارد، دوم این که این روایت با دو روایت و بلکه با سه روایت که در این خصوص آمده، متعارض است؛ و روشن است روایتی که به لحاظ سندی و دلالی بسیار قوی نیست، قابل مقایسه با احادیثی که از نظر سند و دلالت قوی هستند، نیست. بنابراین باید به آن دسته از روایات که از نظر سندی و دلالتی قوی و معتبر هستند، عمل کرد و آن یک روایت متعارض را کنار گذاشت.[9]
گذشته از آن اشکالات سندی و دلالتی، این روایت خلاف اجماع و شهرت است و روایتی که خلاف شهرت باشد به آن عمل نمی شود.
[10]
نتیجه این که؛ آنچه از مجله مذکور نقل کرده اید اولا؛ مخالف فتوای تقریبا تمام فقهاست ثانیا؛ با فتوای کسانی مثل صدوق هم موافق نیست.
برای مطالعه بیشتر، از جمله مدرک قول مشهور می توان به منابع زیر مراجعه کرد:


[/HR]https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa795

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa5536

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/2070

sнαвηαм;1023237 نوشت:
چه تایپک گل و بلبلی !!!

باسلام
خدا خیرتون بده پستتون رو خوندم نمیدونم با ناراحتی نوشتیدیا نه ولی خیلی خندیدم
والا تو شهر ما میگن اگه یکی مثلا چشمش یه مشکلی داره چه میدونم مثلا چیزی رفت تو چشمش که باعث شده حساس بشه و عفونت کنه شیر خانومی که دختر داره رو فقط باید شیر مادری که دختر داره رو چند قطره بریزن تو چشم دیگه اون چشم خوب میشه احتمالا اینجا هم آقایان رو مورد توجه قرار ندادند

یه تایپک هم بزنیم چرا فقط شیر مادری که دختر داره Smile

sнαвηαм;1023237 نوشت:
خانم لیل و النهار اصلا معلوم نیست چی گفته کلی هم ادم سریع صلوات زدن و به به و چه چه کردن

اگه پستم خارج از موضوع تایپک بوده حذف بشه

حرف من دقیقا همین موضوعی بود که شما اشاره کردید

sнαвηαм;1023237 نوشت:
اینقدر حدیث جعلی از خودشون در اوردن و به خورد ملت دادن که دیگه راست و درست رو نمیشه تشخیص داد. مردم حق دارن نسبت به همه چیز مشکوک میشن

مسلم;1023246 نوشت:
ان شاالله

من از این ورود شما با این لحن شدید تعجب می کنم! احتمالا در خواندن پست ها دقت کافی نداشته اید، یا اینکه از بابت موضوع دیگری ناراحت هستید که با این لحن به بحث ورود نموده اید.

آنچه به موضوع تاپیک مربوط میشود را بنده در همان پست ابتدایی عرض کردم هم سندا و هم دلالتا قابل اعتماد نیست، و اصلا ارتباطی هم با عدالت الهی ندارد
در ادامه هم خانم الیل و النهار یک مطلب دیگری در مورد برتری مرد مطرح کردند که باز هم بنده آن را نپذیرفته و آن خلاف تصریح قرآن و روایات دانستم.
نتیجه هم این شد که زن و مرد جز در تقوا بر یکدیگر برتری ندارند.

فضای گل و بلبل و بگو و بخند ما از بابت موضوع امضاهاست که آقا رضا پیش کشیدند، نه موضوع برتری مرد و زن!!
خواهش می کنم یک بار دیگر پست ها را با دقت بیشتری بخوانید.

بنده درست پست ها رو خوندم نتیجه گیری دقیقی هم تو پستم نوشتم ولی متاسفانه خانم لیل و النهار اجازه ندادن شما کامل پست منو رو بخونید و متوجه نوشته من بشید ایشون سریع و فوری با حضور بیست و چهار ساعته و بقول خودتون انقلابیش بخش مهم حرفهای منو رو به دلیل مخالف قوانین بودن، حذف کردن تا مثل همیشه حرف امثال خودشون زده شه. بهشون هم میگیم حذف نکن میگن من از شما اجازه نمیگیرم تابع نظر مدیران ارشدم. پست بنده توهینه ؟ ولی پست بقیه توهین نیست !!!؟ چرا ایشون دوگانه رفتار میکنن. اگه قوانین انجمن اینجوریه باید برای همه یکسان باشه. دلیل این رفتار دوپهلو چیه ؟؟؟ این خانم بدجور انگار با همجنس های خودشون مشکل دارن

یه کاربر میاد در برابر احکامی که هیچ ربطی به اون شخص نداره بقول خودش سر تسلیم فرود میاره و نتایج بی ربط خودش رو به نمایش میزاره میگه مرد بر زن برتری داره و فلان و فلان و .....
یه خانم که هیچی نمیشه از حرفها و نوشته هاش فهمید همیشه طبل برتری یه جنس رو میزنه و دو سه مرد خوشحال و خندان از نوشته های ایشون همیشه براش صلوات میزنن خدا وکیلی اصلا فهمیدید این خانم چی گفته ؟؟؟؟؟!!!!!

شماها چرا فکر می کنید بقیه مردم احمق هستن، مگه بقیه هم زندگی نمیکنن این احکام از کجا اومده هیچیش با عقل و منطق نمیخونه. نکنه زنای مسلمان تافته جدا بافته هستن یا عقل ناقصی دارن که خدا براشون کلی قید و بند در نظر گرفته از طرفی کلی قید و بند الکی هم از طرف عده ای معلوم الحال براشون در نظر گرفته شده.
بزارید مردم زندگیشون رو بکنن این حرفهای بی ربط چیه میگید مرد برتری داره، زن باید هوو رو بخاطر خدا بپذیره و و و و
اره شما راست میگید بقیه عقل ندارن بفهمن چی درسته چی غلطه منتظر بودن شماها براشون تعیین تکلیف کنید.

من هر چی بیشتر پست های بعضی ها رو میخونم به حضور خودمم در این انجمن بین این عده ادم بی منطق بیشتر معترض میشم بازم میگم انشاله خدا شفاش شامل حال بقیه هم بشه

هربار سناریوهای مختلفی تو این انجمن می بینم یه بار پروژه نهال خانوم بود حالا پروژه یه کاربر دیگه شروع شده این کاربر یه مدت خودش رو به دیوونگی زده بود از عالم و ادم می نالید بعد یه دفعه متحول شد نحوه متحول شدنش هم جالبه !!!فهمید خدا راست گفته احکامش حکمت داره و به این نتیجه رسید که مردان برتری دارن. من موندم این کاربر مرد این وسط اصلا چرا معترض احکام شده ؟؟؟ مگه احکام به ضد ایشان بوده ؟ اعتراض خانوم ها به احکامی ست که بر ضد زنان است این اقا این وسط معترض چی شده ؟؟ یعنی این وسط همه ول معطل بودیم تا خدا حقانیت احکام رو به ایشان ثابت کنه. چقدر مردم رو بازی میدن واقعا ما رو چی فرض کردن . حالا هم ادعای برتری ادرار مردان رو دارن خجالت هم نمیکشن
جناب مسلم بنده با خوندن تایپک ایشان فهمیدم مردان نه تنها بر زنان برتری ندارن بلکه در سالم بودن عقل اینان نیز باید شک کرد. مثل اینکه عادیه زوال عقل در این سرزمین.

sнαвηαм;1023251 نوشت:
زن باید هوو رو بخاطر خدا بپذیره و و و و

اگر شما زن هستید بنده هم متوجه هستم که شما از کدام بخش از پستها ناراحت شده اید به شما حق میدم چون زن هستم و متوجه این احساس شما هستم

مثال مناسبی رو انتخاب نکرده اند Smile

مسلم;1023219 نوشت:
من نمیدانم منظور ایشان چه بوده است اما این حرف برایم بسیار مبهم است و نیازمند دلیل، بنده همچنان بدین جمله پایبندم:

یحبّونه;1023111 نوشت:
و چنین به نظر می‌آید که روح از نطفه مرد، و بدن از نطفه زن تولید می‌شود.

مطلبی که خوندم اگه امکانش هست براش یه تایپک ایجاد بشه چون برای خود بنده هم سوال شده که این متن درسته هست یا نه

باتشکر
یاحق

sнαвηαм;1023251 نوشت:
ولی متاسفانه خانم لیل و النهار اجازه ندادن شما کامل پست منو رو بخونید

جهت اطلاع و یادآوری

نقل قول:

حفظ حرمت کاربران ديگر وظیفه همگانی بوده از این رو در صورت مشاهده هر گونه تمسخر، اعتراض، توهین و بي احترامي به كاربران، از سوی مديران یا مسئولان سايت، و یا سایر کاربران دیگر ، محدویت ایجاد خواهد شد.

هرگونه اعتراض و يا انتقاد در عملکرد همکاران ،مديران و پاسخگويان سايت ، تنها بايد از طریق ارسال پیام خصوصی به همکار ،مدیر يا پاسخگوي مربوطه انتقال و در صورت عدم رسيدگي به مدیریت سایت اطلاع داده شود.

هرگونه درج شکايت و يا انتقاد از عملکرد همکاران ، مديران و پاسخگويان در ملا عام و به صورت پست يا تاپيک ممنوع بوده و حذف خواهد شد.اين گونه انتقادات صرفا بايد از طريق پيامهاي خصوصي منتقل گردد.
همکاران ، مديران و پاسخگويان سايت اجازه دارند ، سوالات و شبهاتي كه به نحوي توهين آميز و نامناسب مطرح مي شوند را ويرايش كرده ، یا به طور كامل حذف نمايند.

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان در محیط انجمن با هدف پاسخگوئی، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید. لازم به ذکر است این انجمن هر گونه مسئولیت شرعی و قانونی را در قبال تاثیر کاربران از مطالعه ناقص و سطحی مطالب مطروحه، از خود سلب می نماید.

sнαвηαм;1023251 نوشت:
بنده درست پست ها رو خوندم نتیجه گیری دقیقی هم تو پستم نوشتم ولی متاسفانه خانم لیل و النهار اجازه ندادن شما کامل پست منو رو بخونید و متوجه نوشته من بشید

sнαвηαм;1023251 نوشت:
شماها چرا فکر می کنید بقیه مردم احمق هستن

sнαвηαм;1023251 نوشت:
شما راست میگید بقیه عقل ندارن بفهمن چی درسته چی غلطه منتظر بودن شماها براشون تعیین تکلیف کنید.


خواهر گرامی لطفا کمی آرام باشید و بفرمایید پستتان چه بوده است؟
من از ماجرا بی اطلاع هستم، خواهش می کنم اگر امکان داره مطلبتون رو یک بار دیگه به صورت خلاصه ارسال کنید


sнαвηαм;1023251 نوشت:
یه خانم که هیچی نمیشه از حرفها و نوشته هاش فهمید همیشه طبل برتری یه جنس رو میزنه و دو سه مرد خوشحال و خندان از نوشته های ایشون همیشه براش صلوات میزنن

صلوات بنده به معنای تشکر از ارسال هست، زیر پست های شم هم صلوات زده ام، صلوات من به معنای تأیید سخن نبوده و نیست؛ به همین خاطر بعد در پست بعدیم سخن خانم الیل و النهار را نقد کردم
در مورد تعدد زوجات هم بنده اصلا به این مسئله ورود نکردم، ما اگرچه از اصل جواز این حکم دفاع می کنیم اما هرگز در خصوص اجرای آن توصیه نمیکنیم، بلکه بسیاری از مردان را نهی می کنیم. این امر کاملا باید با تحلیل و حسب شده و با مشورت باشد.

اللیل والنهار;1023257 نوشت:
مطلبی که خوندم اگه امکانش هست براش یه تایپک ایجاد بشه چون برای خود بنده هم سوال شده که این متن درسته هست یا نه

بله مشکلی بابت تأسیس تاپیک نیست، اما اجمالا پاسخ را عرض کنم که این سخن قطعا اشتباه است.
تردید بنده تا کنون به خاطر این بود که گمان می کردم روایت است و صبر کردم تا متن عربی را ببینم تا دقت کنم که چه فرموده اند و اشتباه ترجمه نشده باشد، اما اکنون تردیدی در غلط بودن آن ندارم.

sнαвηαм;1023237 نوشت:
جناب رضا با یه جمله سریع اخرتش رو اصلاح کرد خدا هم دنیاش رو اصلاح کرد
من آخرتم را اصلاح نکردم فقط قصد کردم آخرتم را اصلاح کنم
اما خداوند آنقدر عظمت دارد که اگر 1 قدم به سمتش بروی 10 قدم به سمتت می‌آید

sнαвηαм;1023237 نوشت:
پیام خدا رو هم به درستی دریافت که خدا می‌فرماید:
اگر دنبال عشق واقعی هستی (عشق به من) ثابت کن
من می‌خواهم تو بپذیری که شوهرت را با زن دیگری شریک بشوی. حاضری بخاطر من پا روی دلت بگذاری؟

اللیل والنهار;1023252 نوشت:
مثال مناسبی رو انتخاب نکرده اند
خانم شبنم که عصبانی هستند ولی خانم «اللیل و النهار» شما دیگر چرا می‌فرمایید مثال مناسبی انتخاب نکردم؟
مگر این موضوع را من مطرح کردم که بخواهم مثالش را انتخاب کنم؟!
کاربر «اپولونیوس» در پست شماره 8 نوشتند:
اپولونیوس;1023220 نوشت:
ولی خب حرف اینه که مردها از قدرتشون سو استفاده میکنن و زن زیاد میخوان
اینجا ادم فکرش به سمت تلاش حیوانات برای حفظ بقا میره انگار مثلا مرد اینطوری افریده شده تا نسل بشر زیاد شه

خب فرضا مردها فطرتا یک عالمه زن میخوان داشته باشند
ولی این وسط ایا زمانی برای تعقل و کارهای بزرگ که نمادی از روحانیت بشر هست باقی میمونه؟

و پست بعدیِ من در پاسخ به ایشان بود

پس اولاً من این موضوع را آغاز نکردم بلکه داشتم پاسخ می‌دادم
ثانیاً در پاسخ به ایشان نوشتم:

Reza-D;1023224 نوشت:
مشکل اینجاست که ما داریم به دنبال آن عشق ملکوتی، روی زمین پست و درون دنیای فانی جستجو می‌کنیم
منکر زیاده‌خواهی برخی از مردها نیستم
حرف شما را هم که گفتید بالاخره مردها باید جایی هم برای روحانیت خود بگذارند (منکر نیستم)

اما به همین نسبت خانمها هم باید جایی برای رشد روحانی خود بگذارند

Reza-D;1023274 نوشت:
ولی خانم «اللیل و النهار» شما دیگر چرا می‌فرمایید مثال مناسبی انتخاب نکردم؟

باسلام

بنده کلی عرض کردم

همیشه طرفداری آقایان رو در برخی مسائل داشتم ولی اینبار خواستم از سمت خانمها به موضوع نگاه کنم ولی متاسفانه خانم شبنم دلخور شدن مثل اینکه Smile

آوردن مثال هووو مطمئنا باعث ناراحتی هم میشود خب و تا حدودی هم با موضوع تایپک مرتبط نیست

Reza-D;1023274 نوشت:
خانم شبنم که عصبانی هستند

گویا شما هم کم عصبانی نبودید

Reza-D;1023205 نوشت:
فقط مانده بود خانمها به برتری ادرار مردان بر زنان ایراد بگیرند و آن را بی‌عدالتی در حق خود بدانند!!!

باتشکر
یاحق

sнαвηαм;1023237 نوشت:
جناب رضا.... منو یاد حرف کاهنان سریال یوسف میندازه اونا هم زنان زیبا رو به نام خدا و به کام خود قانع میکردن !!!
خانم لیل و النهار اصلا معلوم نیست چی گفته کلی هم ادم سریع صلوات زدن و به به و چه چه کردن
اپولونیوس هم ضعف رو قبول کرد و رفت پی کارش
جناب مسلم هم اون وسط برای همشون کف زد
شما همه جا ادعای آزادی بیان و برابری و شعارهای زرق و برق‌دار را دارید
اما وقتی با مخالف خود روبرو می‌شوید شعارهای خودتان را فراموش می‌کنید و این حق را که مخالفان شما هم حق دارند حرفشان را بزنند نادیده می‌گیرید

در بخشی از صحبتتان نیز که توسط مدیر پاک شد؛ به ما انتقاد کردید که چرا استارتر را می‌کوبیم و پاسخش را با استدلال منطقی نمی‌دهیم
(که البته پاسخ داده شد)
اما این حرف را در حالی می‌زنید که خودتان به راحتی به 4 نفر تهمت می‌زنید و بجای رد صحبت آنها با استدلال؛ فقط به نیش و کنایه بسنده می‌کنید

sнαвηαм;1023237 نوشت:
اینقدر حدیث جعلی از خودشون در اوردن و به خورد ملت دادن که دیگه راست و درست رو نمیشه تشخیص داد
البته منظور شما از حدیث جعلی احادیثی است که خلاف میل شماست
از نظر شما هر حدیثی که باب دلتان نباشد جعلی است

sнαвηαм;1023237 نوشت:
مردم حق دارن نسبت به همه چیز مشکوک میشن
دین قرار نیست خودش را با مردم تنظیم کند تا مردم خوششان بیاید!
دین حرف خداست. حالا اینکه مردم فقط آن بخش‌های دین که باب طبعشان باشد را می‌پذیرند دیگر مشکل آنهاست
روز قیامت هم باید جوابگو باشند

اللیل والنهار;1023276 نوشت:
آوردن مثال هووو مطمئنا باعث ناراحتی هم میشود خب و تا حدودی هم با موضوع تایپک مرتبط نیست
من هم می‌گویم اینکه باعث ناراحتی می‌شود و با موضوع تاپیک مرتبط نیست را باید به خانم «اپولونیوس» بگویید که این موضوع را مطرح کردند
نه به کسی که پاسخ داده است!!!
(البته از نگاه شما عرض می‌کنم وگرنه از نظر من طرح این موضوع از طرف ایشان هیچ ایرادی ندارد)

اللیل والنهار;1023276 نوشت:
مثال هووو مطمئنا باعث ناراحتی هم میشود
خب بشود!
اتفاقاً حرف من همین بود که آنجایی که ناراحت می‌شویم مهم است که بتوانیم دینداری کنیم
وگرنه دینداری در مواردی که خوشمان می‌آید را همه بلد هستندُ حتی ابلیس!

اللیل والنهار;1023276 نوشت:
گویا شما هم کم عصبانی نبودید
بله من عصبانی هستم وقتی می‌بینم (با عذرخواهی) مردها باید بابت برتری ادرارشان هم پاسخگو باشند!!
شما را به خدا قسم می‌دهم چند لحظه خودتان را بگذارید جای مردها
به هر حقی که داریم اعتراض می‌شود

چرا حق دارید 4 زن بگیرید؟
چرا حق طلاق با شماست؟
چرا فامیلی فرزند را از روی فامیل پدر می‌گذارند؟
چرا لباس شما آزادتر است؟
(روسری و چادر ندارید)
چرا ارث شما بیشتر است؟
چرا دیهء شما بیشتر است؟
چرا مردها زایمان نمی‌کنند؟
و حالا هم چرا تعداد دفعات آبکشی ادرار مرد کمتر است؟!!!

بخدا آدم یاد بچه‌های نق نقو می‌افتد که هی به مادرش می‌گوید چرا عروسک آبجی گنده‌تره؟
چرا بستنی اون زرده مال من سفیده؟ چرا به اون دو تا بیسکوئیت دادی به من یه دونه؟

جالب است که از مردها انتظار دارید هر چه خانمها به حقوقشان اعتراض کردند؛ مردها با متانت و با استدلال پاسخ بدهند
اما اگر یک جایی یک مردی یک جمله از حق خودش گفت به او می‌گویید نگو چون باعث ناراحتی خانمها می‌شود!
خودتان می‌دانید و انصافتان....

Reza-D;1023208 نوشت:

من منتظرم که در آینده نزدیک تاپیک‌هایی با این موضوعات ببینیم:
چرا باید بوی عرق مردها از بوی عرق ما زنها تیزتر باشد؟
چرا مردها حق دارند سبیل داشته باشند ولی ما زنها چنین حقی نداریم؟

چرا کلمهء «مرد» 3 حرف دارد ولی کلمهء «زن» 2 حرف دارد؟

حقیقتش پست شما رو که دیدم واقعا متاسف شدم جناب رضا.

یک خانمی که معلوم نیست واقعا چند سالشه ، 13 یا 60 سال، یک سوالی براش پیش اومده و پرسیده. اینکه اون چه دیدی درباره حقوق و وظایف زن و مرد داره نباید زمینه توهین ما به تاپیکهایی از این دست رو فراهم کنه.

الان این جملات و پستهای دیگه ایی که تایپ کردین جهت تمسخر ذهنیتی بود که اصلا ممکنه استارتر نداشته باشه؟
الان می خواستید سطح حماقت و کوته بینی زنها رو در زدن تاپیک و پرسیدن سوالاتی که در ذهنشون هست نشون بدید؟

بهترین جواب رو جناب مسلم دادند. هروقت اون خانم استارتر دوباره مراجعه کرد و گفت با این دلایل من باز هم قانع نشدم و شما دینتون مسخره است و ... اونوقت شمشیرهاتون بکشید و شروع کنید به گرفتن و اثبات حقوقتون.

اصلا سوال این خانم چه ربطی داره به مسایلی که در ادامه کاربران مطرح میکنند؟
خانم الیل و النهار ، به نظرتون نباید پستهای بی ربط، متعلق به هر کسی که باشند رو پاک کنید؟ به نظرتون اگر استارتر یک دختر 16 ساله باشه و این نظرات گاها توهین آمیز به خودش رو بخونه، چه فکری راجع به این سایت و طرز فکر کاربران میکنه؟

آقای رضا شما چه بخواهید و چه نخواهید آدمها براشون راجع به مسایل مختلف سوال پیش میاد، بر اساس محیطی که زندگی میکنند و شرایط تربیتیشون ممکنه تفکرات مختلفی داشته باشن. لطف کنید وقتی با اونها صحبت میکنید سر تجربه های حضور چند ساله در سایت و دیدن تاپیکهای ناقض حقوق مردان رو براشون باز نکنید.

مسلم;1022915 نوشت:
برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

ممنون از جوابی که دادین

Reza-D;1023205 نوشت:
یک جاهایی دیگر نباید بگویی با این حرف مخالفم
بلکه باید بگویی دیگر حالم دارد به هم می‌خورد!

اولا سلام دوما بنده این سوال به ذهنم نرسیده تنها برای این پرسیدم که جوابی برای حرف های امثال شما که دائما خود رو برتر از بقیه میبینن و جز توهین و تحقیر سایرین چیزی بلد نیستن داشته باشم........
این سوالی که پرسیدم رو دقیقا زمانی یک آقایی 24 ساله در جمعی فرمودند و از بابت خنده های سایرین کمی ناراحت بودم...............

Reza-D;1023205 نوشت:
اما حقیقتش چند وقتی است به برتری مرد بر زن معتقد شده‌ام
دلیل این نگاه جدید من نظرات خود خانمهاست

و اینجا هم بگم حرفی که فرمودین شاید کمی وجود داشته باشه دلیلش هم حس قدرت و برتریه کاذبی هست که اقایون دارند و اینقدر سعی در نشون دادنش هست که گاها موجب ناراحتی و اعتراض خانم ها میشهhappy

Reza-D;1023208 نوشت:
من منتظرم که در آینده نزدیک تاپیک‌هایی با این موضوعات ببینیم:

برای این سطح از تفکراتتون بی نهایت متاسفم=d>

اللیل والنهار;1023218 نوشت:
برای این که این مرد مردانگیش معلوم شود نیاز به موجودی بوده به اسم زن که کاملا متفاوت باشد وگرنه این مردانگی با بودن مشابه خودش چه معنی داشت Smile از این بابت از اینکه زن هستم خوشحالم

زیاد متوجه منظورتون نشدم ولی تمام حرف هایی که نوشته بودین رو از مرجعی مطمئن نه مثل اینجا که کاری جز تحقیر بقیه وجود نداره ( با عرض پوزش از سایرین همه منظورم نبودن..) پرسیدم گفتن اینا هیچ کدومشون سندیت نداره فقط همون قسمت تکریم که گفتین پاسخی طولانی داشت میتونین خودتون اگر مایلید پیگیر این موضوع بشید ولی به نظرم اشتباه برداشت کردین...لطفا این جور روایات و احادیث که هیچ سندی بر واقعیتشون وجود نداره رو منتشر نکنید..@};-@};-

Reza-D;1023224 نوشت:
امروز هم خانمها می‌گویند خدایا، چون من مَردَم را دوست دارم، می‌خواهم فقط مال من باشد

و خدا می‌فرماید:
اگر دنبال عشق واقعی هستی (عشق به من) ثابت کن
من می‌خواهم تو بپذیری کو شوهرت را با زن دیگری شریک بشوی. حاضری بخاطر من پا روی دلت بگذاری؟

اقای رضا خجالت نمیکشین از جملاتی که میفرمایید... شما اون وقت حرف از تفکرات و نظرات خانم ها میدین؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی شما فکر میکنید خدا برای اثبات علاقه ما میگه بذارین همسرتون چند تا زن هم داشته باشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یعنی راه اثبات اینه؟؟؟؟ این جمله واقعا کلام خداست؟؟؟خدا اینجور اثباتی از ما میخوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این موضوع دلیلی واقعا قاطع و درست داره نه حرفی که شما فرمودید.. به نظرم تعریفی که از کار های حکیمانه خدا دارید یکمی مشکل دارهhappy

ترجیح میدم پیام های دیگه رو نخونم تا همینجا شم خوب فهمیدم با چه ادمایی صحبت میکنم... ممنون از همگی@};-@};- قصد توهین ندارم فقط باید جوابی رو میدادم.@};-
لطفا مدیر های محترم همونجوری که بعضی پیام ها رو فرستادید و پاک نکردید.. این هم پاک نکنین@};-
در پناه خدا موفق و سر زنده باشید

Reza-D;1023227 نوشت:
سلام استاد عزیز
این ماجرا را با چشم اشک آلود برایتان تعریف می‌کنم

چند روز پیش توی ماشین بودم و داشتم به سمت محل کارم می‌رفتم
درحالیکه همانطور که قبلاً به شما گفته بودم زندگیم دچار مشکلات فراوانی شده بود و گره در کارم فراوان افتاده بود
حدود 8 میلیون تومان بدهی داشتم و قرارداد اجاره‌ی خانه‌ای هم که در آن مستاجر هستم داشت تمام مشد و پولی برای تمدید نداشتم
از طرفی شبهات زیادی هم داشتم که بارها در این سایت مطرح کردم و بخصوص با شما درباره آنها گفتگو کردم

همین نگرانی‌ها در ذهنم بود و با خود می‌گفتم که چاره‌اش چیست؟
که یک دفعه همین امضای شما توی ذهنم آمد. روی خود را سمت آسمان کردم و گفتم:




خدایا، من نمی‌دانم حکمت برخی از احکامت چیست. دلیل مهریه و برخی دیگر از حقوق زن را نفهمیده‌ام
نمی‌دانم چرا کارم گره خورده است. نمی‌دانم چرا مدام به در بسته می‌خورم

اما یک چیز را ایمان دارم و آن این است که تو کاملِ مطلق هستی و هر چه گفتی حتماً دلیل عقلانی هم دارد
به همین دلیل با ایمان کامل می‌گویم که خدایا هر چه که در دین به من دستور داده‌ای را چه حکمتش را بدانم و چه ندانم، فقط چون تو دستور داده‌ای می‌پذیرم
من دستور تو را اطاعت می‌کنم باقی کار را هم به خودت واگذار می‌کنم. هر چه خودت امر کنی مطیع هستم
وقتی به سر کار رسیدم شروع کردم به خواندن نمازهایم فقط از روی عشق

روز بعد که سر کار بودم همسرم تماس گرفت و با خوشحالی گفت اسم ما برای وام 10 میلیونی صندوق درآمده. وام را گرفتیم و 8 میلیون بدهی را پرداخت کردیم 2 میلیون هم باقی ماند
چند روز بعد صاحب خانه با من تماس گرفت و گفت اگر مقداری به پول پیش اضافه کنی، کرایه را هرچقدر که خودت مایل باشی می‌پذیرم. گفتم چقدر می‌خواهی؟ گفت 2 میلیون تومان!!!

اول خدا را شاکرم، بعد هم از شما بخاطر انتخاب این روایت برای امضایتان تشکر می‌کنم که باب رحمتی شد برای فهم بیشتر من از بندگی
اینها را گفتم که هم این اتفاق ارزشمند را با دوستان شریک شده باشم و هم به خانمها بگویم گاهی اوقات دلیل سخت بودن خواسته‌های خدا از شما غیرعقلانی بودنش نیست
بلکه خدا می‌خواهد ما بندگان را به مقام تسلیم برساند

من هم نمونه ای از اینجور مسایل دیدم ؛ ‌و‌منکرش نمی شوم ؛ ولی شالوده تفکرات و هدف سنجی های زندگیم رو بر اساس این جور چیزها نمی زارم ؛

بزارید کمی در مورد قمار صحبت کنم ؛ نمی دونم تا حالا پشت میز رولت رفتید و بازی کردین یا نه ؛ وقتی میرید قمار خونه ؛ میزهای بزرگی وجود دارند که روی اونها عددهای زیادی نوشته شده و شما یک سری ژتون دارید گاها یک پوندی گاها پنج پوندی و بیشتر و روی شماره ها قمار می‌کنید ؛ وقتی میرید قمارخونه شاید دهها میز رولت اونجا باشه ‌مشتریانی رو میبینید که با اعصاب خورد دارن قمار خونه رو ترک می کنند ؛ و صدای ریخته شدن ژتون های باخته شده مردم رو‌میشنوید ؛ ولی با این حال مردم صف می‌کشند که قمار بازی کنند ؛

یه چیز جالب براتون بگم ؛ فرض کنین الان مسول میز رولت عدد رو میخونه و عدد 28 میاد ... خیلی ها میبازن ولی شاید براتون جالب باشه که دفعه بعد همه روی عدد 28 شرط سنگین تری می‌کنند چون به تجربه ثابت شده میز رولت اینجوری هست و احتمال اومدن دو تا عدد تکراری درونش خیلی زیاد هست .

قمارخونه رونق داره ....
اگر صدها بار هم کسی ببازه لذت یک بار بردن چیز دیگری هست

کمی به خودتون دقت کنید ... ایا شالوده تفکر شما قمار نیست

چند بار همینجوری قمار کردین
چند بار نتیجه نگرفتید
چند بار با اعصاب خورد از قمار خونه بیرون اومدیم
و چند بار دوباره رفتید و قمار کردید

این لذایذ شما هم مثله لذایذ قمار خونه میمونه و هیچ ارزشی حداقلش برای من نداره

فرشته برمیگردد;1023602 نوشت:
من هم نمونه ای از اینجور مسایل دیدم ؛ ‌و‌منکرش نمی شوم ؛ ولی شالوده تفکرات و هدف سنجی های زندگیم رو بر اساس این جور چیزها نمی زارم

کدام چیزها؟
ابتدا بفرمائید منظورتان چه نوع تفکر و نگاهی است تا ببینیم اصلاً تفکر و نگاه مرا درست متوجه شده‌اید یا نه
من چطور به موضوع نگاه کرده‌ام؟

elham1;1023594 نوشت:
زیاد متوجه منظورتون نشدم ولی تمام حرف هایی که نوشته بودین رو از مرجعی مطمئن نه مثل اینجا که کاری جز تحقیر بقیه وجود نداره ( با عرض پوزش از سایرین همه منظورم نبودن..) پرسیدم گفتن اینا هیچ کدومشون سندیت نداره فقط همون قسمت تکریم که گفتین پاسخی طولانی داشت میتونین خودتون اگر مایلید پیگیر این موضوع بشید ولی به نظرم اشتباه برداشت کردین...لطفا این جور روایات و احادیث که هیچ سندی بر واقعیتشون وجود نداره رو منتشر نکنید..

باسلام

این قسمت از متن که نقل قول کردید یه موضوع کلی بود اشاره به تفاوتهای بین مرد و زن کردم کم نداریم روایت و حدیث که اشاره به تفاوت هایی که زن و مرد دارند.

چی رو گفتند نداریم همچین چیزی ؟شما که میفرمایید متوجه توضیحات بنده نشدید Smile

فرشته برمیگردد;1023602 نوشت:
من هم نمونه ای از اینجور مسایل دیدم ؛ ‌و‌منکرش نمی شوم ؛ ولی شالوده تفکرات و هدف سنجی های زندگیم رو بر اساس این جور چیزها نمی زارم...

کمی به خودتون دقت کنید ... ایا شالوده تفکر شما قمار نیست...

این لذایذ شما هم مثله لذایذ قمار خونه میمونه و هیچ ارزشی حداقلش برای من نداره

سرکار خانم این چه حرفی است که شما می فرمایید!!
نمیخواهم وارد این موضوع شوم اما قیاستان هیچ ارتباطی ندارد، هیچ ارتباطی!!!
قماری که مبتنی بر شانس است و منفور خدا کجا، و تحقق وعده الهی در خصوص گره گشایی از دنیا با اصلاح آخرت کجا!!

صائب تبریزی;1023583 نوشت:
الان می‌خواستید سطح حماقت و کوته بینی زنها رو در زدن تاپیک و پرسیدن سوالاتی که در ذهنشون هست نشون بدید؟

دقیقاً منظورم همین بود
شما هم بجای تاسف خوردن برای من، اگر می‌توانید با دلیل و استدلال اثبات بفرمائید که خانمها کوته‌بین نیستند

صائب تبریزی;1023583 نوشت:
هروقت اون خانم استارتر دوباره مراجعه کرد و گفت با این دلایل من باز هم قانع نشدم و شما دینتون مسخره است و ... اونوقت شمشیرهاتون بکشید و شروع کنید به گرفتن و اثبات حقوقتون

کسی که سوالی در ذهنش باشد با ادب و تربیت سوالش را می‌پرسد
شما می‌گوئید اگر این خانم بعد از شنیدن پاسخ گفت دین شما مسخره است آن وقت شمشیرها را از رو ببندید
اما امیدوارم حرف شما از روی دقت نکردن به پست این خانم بوده باشد. چون اگر دقت بفرمائید ایشان حتی قبل از شنیدن هرگونه پاسخی اینگونه حرفشان را آغاز کرده‌اند:

elham1;1022614 نوشت:
.میگن عدالت خدا... این دیگه چجور عدالت خنده داریه .. حدیثی که الان مثلا امام علی دارن میگن یعنی عملا دختر از یک شیر که نجسه بزرگ میشه و پسر نه

جدا از همه اینا چون شیر پسر پاکه اون وقت ادرارش درجه نجس بودنش کمتر میشه؟؟؟؟؟؟؟ خیلی حرف بی ربط و مسخره ایه چون در واقع غذایی که ما ادم های بزگسال هم میخوریم پاکه... اصل داخل بدن انسانه
این تفاوتی که بین دختر و پسر گذاشتن یا تحریفه .. یا هم واقعا مسخرست و عدالت خدا هم همچین عدالت نیست... خنده داره بگیم اینجا هم عدالته.


ولی شما هیچ انتقادی به ایشان نمی‌کنید که چرا اینطور حرفشان را با توهین شروع کرده‌اند در حالیکه هنوز حتی پاسخ سوالشان را نشنیده‌اند
اما به من انتقاد می‌کنید که چرا در پاسخ سوال کم ارزش و توهین‌های این خانم اعتراض کرده‌ام!

البته من پاسخ حرفهای این خانم که در اوج بی‌انصافی (خصوصیت اکثر خانمها) به من نسبت دادند را نمی‌دهم
اگر کسی هست که با استدلال و منطق بحث کند در خدمتش هستم

صائب تبریزی;1023583 نوشت:
آقای رضا شما چه بخواهید و چه نخواهید آدمها براشون راجع به مسایل مختلف سوال پیش میاد، بر اساس محیطی که زندگی میکنند و شرایط تربیتیشون ممکنه تفکرات مختلفی داشته باشن
لطف کنید وقتی با اونها صحبت میکنید سر تجربه های حضور چند ساله در سایت و دیدن تاپیکهای ناقض حقوق مردان رو براشون باز نکنید
نمی‌دانم چرا وقتی یک آقای کم سن و سال سوالی برایش پیش می‌آید اما خانمها دسته دسته به او حمله می‌کنند
کسی نیست که از آن آقا دفاع کند! منظورم را بد برداشت نکنید، آن شکل بدش منظورم نیست
حرفم این است که گاهی از سر دلسوزی برای یک گروه یا قشر خاص، آنقدر جلو می‌رویم که از آن طرف بوم می‌افتیم
محترم بودن حق تمام انسان‌هاست، نه فقط حق خانمها

نقل قول:

اگر می‌توانید با دلیل و استدلال اثبات بفرمائید که خانمها کوته‌بین نیستند

اولا : امکانش هست شما بگین بغیر از خواهر و مادر و همسرتون با چند تا خانوم صحبت کردید که اینجور با قاطعیت صحبت می‌کنید

ثانیا : کوته بینی رو چی میدونید ؛ یک پسر مثلا پول از مادر میگیره تا بره کارش رو بسط و گسترش بده و یک دختر با همون پول میره یک لباس بسیار زیبا میخره و برند بهتری از خودش ارایه میکنه و فرصتهای بیشتری رو بدست میاره

شما با مغز خودتون دارین کاره اون دختر رو قضاوت می‌کنید ؛ و اون دختر هم داره با مغز خودش کار شما رو قضاوت میکنه ؛

اگر میخواهید ناظر لختی تعریف کنین و بر اساس اون عقلانیت رو بسنجید ... شما مگه کی هستید که به خودتون چنین اجازه ای رو می دید

اگر هم میخواهید بگید ناظر مطلقی وجود داره و باید بر اون اساس سنجید ... این مساله رو اثبات کنین

توضیحا تمام استنتاجهای ما و سیستمهای کسب اطلاعاتی ما نسبی هستند و‌نه مطلق

باسلام
طاعات و عبادات قبول درگاه حق

تا حضور کارشناس محترم صبور باشید.

جهت اطلاع و یادآوری

نقل قول:
از ایجاد بحث های دو طرفه شخصی و چت گونه در پستها خودداري نموده و در صورت اختلاف نظر و عقيده به جاي مشاجره به صورت منطقي و مستدل بحث نماييد.
حفظ حرمت کاربران ديگر وظیفه همگانی بوده از این رو در صورت مشاهده هر گونه تمسخر، اعتراض، توهین و بي احترامي به كاربران، از سوی مديران یا مسئولان سايت، و یا سایر کاربران دیگر ، محدویت ایجاد خواهد شد.

براي درج هرگونه شکايت از همکاران و مديران انجمن و يا ديگر کاربران صرفا از طريق ارسال پيام خصوص به مدير اجرايي يا مدير سايت اقدام نماييد. در غير اين صورت پستها و موضوعات حاوي شکايت از سوي مديران حذف خواهد شد.

محیط انجمن متعلق به همه کاربران است لذا هرگونه تخلف یا اشکال را با کیلک بر لینک گزارش تخلف به مدیران سایت اطلاع دهید.


*موضوع بحث *

elham1;1022614 نوشت:
علت اینکه ادرار پسر با یک بار تمیز میشه ودختر سه مرتبه چیه...

elham1;1022614 نوشت:
ترجمه حدیث: امام علی علیه اسلام فرمود: (( شیر دختر بچه و ادرار او قبل از اینکه غذا خور شود نجس است و لباس اگر بدان برخورد کرد باید شسته شود زیرا شیر او از مثانه ی مادر خارج می شود . اما شیر و ادرار پسر بچه چنین نیست و شستن لازم ندارد زیرا شیر پسربچه از بازو و شانه های مادر خارج می شود.))

elham1;1022614 نوشت:
این تفاوتی که بین دختر و پسر گذاشتن یا تحریفه ..

لطفا خارج از موضوع پست ارسال نشود.

باتشکر @};-

یاحق

با سلام و احترام

دوستان عزیزم بحث حقوق زن و مرد از آن مباحث گسترده ای است که ابعاد مختلفی دارد و خود بحث هم حاشیه برانگیز بوده و مستعد برای تحریک احساسات و کشیده شدن به جنجال و بحث های دو طرفه است؛ به همین خاطر خواهش می کنم بعد از بازگشایی تاپیک، فقط در خصوص موضوع اصلی سخن بگویید و اگر از حقوق زن و مرد یا تفاوت ها در حیطه دیگری می خواهید سخن بگویید آن را در تاپیک مستقل دیگری دنبال کنید.
همانطور که سرکار خانم الیل و النهار موضوعی که در مورد خلقت روح از نطفه مرد در این تاپیک مطرح شد را در تاپیک جدیدی پی گرفتند.

از همکاری و همراهی شما ممنونم

مسلم;1022915 نوشت:
و به همین خاطر برخی احتمال داده اند که این روایت از روی تقیه صادر شده باشد.

منظورتان چیست که از روی تقیه صادر شده؟

مسلم;1022915 نوشت:
برخی مراجع چون آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی، آیت الله زنجانی و مانند ایشان در حکم اینکه آب ریختن برای تطهیر کردن چیزی که با ادرار نوزاد نجس شده کافیست، فرقی بین دختر و پسر بودن نوزاد قائل نیستند.

مرجعی هستند که این تفاوت را قائل باشند؟

استارتر عنوان کردند که در جمعی این رو یک آقایی گفتند. سوال من اینه که در این مواردی که ما حتی ممکنه به این ادله ایی که شما ارائه کردین هم علم نداشته باشیم اما از نظر عقلی و عرفی و شرعی (چیزی که در رساله مراجع هست) به نادرست بودن اون مطلع باشیم، چطور باید از گمراه شدن دیگران توسط اون فرد که عمدا یا سهوا چنین مطلبی رو بیان میکنه در همان جلسه مانع بشویم؟

صائب تبریزی;1023640 نوشت:
منظورتان چیست که از روی تقیه صادر شده؟

یعنی اینکه چون اهل سنت چنین اعتقادی دارند و سوال کننده هم از اهل سنت بوده حضرت(ع) چنین فرموده اند؛ یکی از ملاک های تعادل و تراجیح در اصول فقه همین است که اگر دو روایت باسند صحیح با هم تعارض داشتند و یکی موافق اهل سنت است و دیگری مخالف اهل سنت، آن که مخالف اهل سنت است ترجیح دارد چرا که به احتمال زیاد دیگری از باب تقیه صادر شده است.

صائب تبریزی;1023640 نوشت:
مرجعی هستند که این تفاوت را قائل باشند؟

بله به نظرم برخی چون امام خمینی(ره)، آیت الله اراکی(ره) و آیت الله فاضل(ره) چنین دیدگاهی داشتند، یعنی نه اینکه ادرار پسر بچه شیرخوار را نجس ندانند، اما می فرمودند به صرف آب ریختن پاک میشود و این مختص پسر است.

صائب تبریزی;1023640 نوشت:
استارتر عنوان کردند که در جمعی این رو یک آقایی گفتند. سوال من اینه که در این مواردی که ما حتی ممکنه به این ادله ایی که شما ارائه کردین هم علم نداشته باشیم اما از نظر عقلی و عرفی و شرعی (چیزی که در رساله مراجع هست) به نادرست بودن اون مطلع باشیم، چطور باید از گمراه شدن دیگران توسط اون فرد که عمدا یا سهوا چنین مطلبی رو بیان میکنه در همان جلسه مانع بشویم؟

اولا در هر جمعی هر کسی سخنی گفت ما باید از او درخواست سند و مدرک کنیم، این مطالبه گری عرف شود باعث میشود هر کسی در هر حیطه ای به خودش اجازه ابراز نظر ندهد.
نکته دیگر اینکه ببینید صرف تفاوت در احکام زن و مرد اشکالی ندارد چون نشان دهنده تفاوت و برتری زن و مرد بر یکدیگر نیست، ما یک آیه نص داریم که قرآن فرموده: ان اکرمکم عندالله اتقاکم، پس هر حرف دیگری و هر تفاوت دیگری باید با این سنجیده شود، حالا چه ما آن حرف را قبلا شنیده باشیم و چه بار اول است که با آن روبرو میشویم، وقتی کنار این آیه می گذاریم می فهمیم که آن تفاوت حتی اگر واقعا وجود داشته باشد دلالتی بر برتری زن و مرد بر یکدیگر ندارد.

مسلم;1023658 نوشت:
اما می فرمودند به صرف آب ریختن پاک میشود و این مختص پسر است.

ممنون . پس ربطی به نوع شیر نداره که از کجا میاد، به دختر یا پسر بودن مربوطه. ببخشید این مراجع علتی هم ذکر کردن برای این اختصاص؟ عذر میخوام اما به تفاوت در سیستم دفع نوزادان برمیگرده یا علت دیگه ای داره؟

صائب تبریزی;1023672 نوشت:
ممنون . پس ربطی به نوع شیر نداره که از کجا میاد، به دختر یا پسر بودن مربوطه. ببخشید این مراجع علتی هم ذکر کردن برای این اختصاص؟ عذر میخوام اما به تفاوت در سیستم دفع نوزادان برمیگرده یا علت دیگه ای داره؟

نه ارتباطی با نوع شیر نداره، مراجعی که بدین مسئله معتقد هستند هم به لحاظ فیزیولوژیکی بررسی نکرده اند، منبع صدور فتوا از جانب ایشان روایات است، البته بنده فرصت نکرده ام ببینم به چه روایاتی استناد کرده اند، نگاه می کنم اگر پیدا کردم به شما عرض می کنم
اما اگر روایات چنین چیزی را گفته باشند و این تفاوت واقعا وجود داشته باشد احتمالا به سیستم دفع برمیگردد.

جمع بندی

________________________________________________

پرسش:
قبلا شنیده بودم که شیر پسر خاصیتش بیشتر از شیری است که مادر به دخترش میدهد ولی در مقابل شیر دختر مقدارش زیادتر است، اما سعی کردم آن زیاد جدی نگیرم! اما الان با حدیثی برخورد کرده ام که می گوید: «شیر دختر بچه و ادرار او قبل از اینکه غذا خور شود نجس است چون شیر او از مثانه ی مادر خارج می شود، اما شیر و ادرار پسر بچه چنین نیست چون شیر پسربچه از بازو و شانه های مادر خارج می شود».
این حدیث رو واقعا نمیتونم درکش کنم! این چطور با عدالت خداوند سازگار است؟

 

پاسخ:
برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه بفرمایید:

نکته اول:
متن روایتی که می فرمایید چنین است: 
«مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مُسْلِمٍ السَّكُونِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ (علیهما السَّلام) أَنَّ عَلِيّاً (علیه السَّلام) قَال: ‏لَبَنُ الْجَارِيَةِ وَ بَوْلُهَا يُغْسَلُ مِنْهُ الثَّوْبُ قَبْلَ أَنْ تَطْعَمَ لِأَنَّ لَبَنَهَا يَخْرُجُ مِنْ مَثَانَةِ أُمِّهَا وَ لَبَنُ الْغُلَامِ لَا يُغْسَلُ مِنْهُ الثَّوْبُ قَبْلَ أَنْ يَطْعَمَ وَ لَا بَوْلُهُ لِأَنَّ لَبَنَ الْغُلَامِ يَخْرُجُ مِنَ الْمَنْكِبَيْنِ وَ الْعَضُدَيْن‏»؛ شیر دختر بچه و ادرار او قبل از اینکه غذا خور شود نجس است و لباس اگر بدان برخورد کرد باید شسته شود زیرا شیر او از مثانه ی مادر خارج می شود، اما شیر و ادرار پسر بچه چنین نیست و شستن لازم ندارد زیرا شیر پسربچه از بازو و شانه های مادر خارج می شود.(1)

این روایت نه سند قطعی دارد، و نه دلالت قطعی! از نظر سندی راوی­ای که این روایت را از معصوم نقل کرده شخصی به نام «سکونی» است که شیعه نبوده، و به همین خاطر برخی احتمال داده اند که این روایت از روی تقیه صادر شده باشد.(2) علاوه بر اینکه به لحاظ محتوایی هم چندان قابل تکیه و اعتماد نیست، و ایرادات متعددی متوجه آن است، همانطور که آیت الله خوئی به مواردی اشاره کرده اند:

اولا: لازمه این روایت این است که اگر پسر نوزادی از زنی شیر بخورد که دختر زاییده حکم تغییر خواهد کرد و باید برای تطهیر ادرار او محل را شستشو کرد، و اگر دختری از زنی شیر خورد که پسر زاییده شستن لازم نیست.

ثانیا: حتی اگر بپذیریم که شیر مادری که دختر زاییده از مثانه خارج میشود باز هم این امر لزوما به نجس بودن شیر منتهی نمیشود، چرا که عبور از مثانه ملاک نجاست نیست.

ثالثا: شکی وجود ندارد که مسیر خروج شیر در زنی که پسر زاییده و زنی که دختر زاییده است یکسان است و صرف تفاوت جنسیت فرزند، تفاوتی در خروج شیر ندارد.(3

بنابراین مدلول این روایت که حاکی از تفاوت بین ادرار پسر و دختر است امری قطعی و یقینی نیست و حتی برخی مراجع چون آیت الله مکارم، آیت الله سیستانی، آیت الله زنجانی و مانند ایشان علی رغم این که معتقد هستند آب ریختن برای تطهیر کردن چیزی که با ادرار نوزاد نجس شده کافیست، اما در این حکم فرقی بین دختر و پسر بودن نوزاد قائل نیستند.

نکته دوم:
شیر برخی حیوانات هم حجم بیشتری نسبت به شیر انسان دارد، و هم گاهی برتر از شیر انسان است؛ ادرار گاو و گوسفند و اسب و الاغ هم پاک است در حالی که ادرار انسان نجس است؛ خب این چه نتیجه ای میدهد؟ آیا آنها برتر از انسان هستند؟ آیا چنین تفاوت هایی علامت این است خداوند عدالت را نسبت به انسان در برابر این حیوانات رعایت نکرده است؟

بسیاری از این نتیجه گیری ها نشأت گرفته از یک نوع نگاه رقابتی بین دو جنسیت است، این نوع نگرش موجب میشود ما همه چیز را مقایسه ای و رقابتی ببینیم! در حالی که در این تفاوت های تکوینی اصلا بحث رقابت مطرح نیست! بحث تناسب مطرح است! شیر هر مادری باید متناسب با نیاز فرزندش باشد، به همین خاطر هرگز توصیه نشده شیر پسر به دختر داده شود یا بالعکس! یا این که نوزاد انسان شیر فلان حیوان را بخورد چون قوّت بیشتری دارد؛ اینجا سخن از تناسب است نه برتری!

تفاوت بین جنس مذکر و مونث یک امر تکوینی است و به بیولوژیک آنها برمی گردد، امروز تفاوت زنان و مردان در ترشح هورمون های تستوسترون و استروژن که بسیاری از ویژگی های آنها در ساختار عضلانی، استخوان ها، قلب و عروق و مانند آن را شکل می دهد، امری بدیهی و پذیرفته شده است. ما در امور دیگر هم مشابه آن را داریم، به عنوان مثال مدفوع الاغ ماده که در طب سنتی به عنوان یک راهکار درمانی از آن استفاده میشود، مربوط به الاغ ماده است! این ارتباطی به برتری داشتن الاغ ماده بر الاغ نر ندارد، بلکه دلالت بر تفاوت سیستم گوارشی آنها دارد. خداوند در حق الاغ نر بی عدالتی نکرده است!

بحث نجاست و پاکی هم همینطور است، امری تکوینی است که متناسب با ساختار اشیاء است، اصلا در اینجا بحث برتری و عدم برتری نیست. به عنوان مثال اینکه اسلام می گوید هر حیوانی که خون جهنده دارد خونش نجس است، خب روشن میشود که به لحاظ تکوینی یک ارتباطی میان نجاست و این جهنده بودن خون برقرار است، نه اینکه خداوند خواسته موجوداتی که خون جهنده دارند را تحقیر کند!

بنابراین حتی اگر روایتی که اشاره فرمودید به لحاظ سندی و دلالی به صورت قطعی می بود باز هم ارتباطی با عدالت خداوند نداشت، بلکه صرفا از یک تفاوت درسیستم گوارشی دختر و پسر حکایت داشت.

پی نوشت ها:
1. صدوق، علی بن محمد بن بابویه، علل الشرایع، كتاب فروشى داورى‏، قم، چاپ اول، 1385، ج1، ص294.
2. ر.ک: نجفی، حسن، جواهر الكلام، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ هفتم، 1382، جلد 5، ص 274
3. خوئی، ابوالقاسم، التنقيح في شرح العروة الوثقي(كتاب الطهارة)، دارالهادی، چاپ سوم، قم، 1410، ج 4، ص71و 72.

موضوع قفل شده است