جمع بندی علم به آینده و اختیار

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علم به آینده و اختیار

سلام.

راستش هرچقدر بیشتر در باب موضوع جبر و اختیار فکر می کنم.می بینیم که چقدر حرف ناگفته در این باره زیاد هست.چقدر سوالات اساسی که قرنها نا جواب مونده بودند و خیلی ها انگشت به دهان و متحیر دنبال جواب ها یشان بوده و هستند و به جوب نرسیده از دنیا رفتند.اینجا جواب پیدا می کنند.بنده هم خودم دست گذاشتم اساسی روی مساله جبر و اختیار و مدام و مدام و مدام به آن فکر می کنم و فکر می کنم.تا بالاخره برسه روزی که بگم... یافتم!!!!!!

خوب بریم سر اصل سوال...

توی این سایت به ویژه کارشناسان سایت به دفعات ادعا کرده اند که، ما با شناخت از خصویات فردی شخص به خصوصی و اوضاع و احوال و شرایط می توانیم پیش گویی کنیم که فلانی چه انتخابی خواهد داشت.به کدام راه خواهد رفت.و این مساله را در تعارض با اختیار نمی بینن.

چون به دفعات تکرار شده این مساله من دیگه از کارشناسان نقل قول نمیگیرم.اگر لازم می دونید من نقل قول کنم....

سوالم در این تاپیک اینه، ما بدون آنکه لازمانی باشیم.یعنی بدون آنکه در زمان سفر کنیم.مثل این فیلم های تلویزیونی که مثلا طرف سوار ماشین زمان میشه می ره آینده و آینده رو میبینه و بر می گرده، آیا راهی داریم که انتخاب های آینده یک شخص یا در کل آینده را پیش بینی کنیم؟؟پیش بینی های قطعی؟؟

آینده ای که به انتخاب های مختارانه ی ما گره خورده اند.نه هر آینده ای، مثلا اینکه در آینده قراره یک سیلی بیاد در فلان روستا که اصلا بود و نبود انسان در اون سیل نقشی نداره منظور نیست.
آینده ای که به انتخاب های مختارانه ی انسان گره خورده.که البته نه انتخاب مختارانه ی سابق که ما به اونها علم داریم.نه بلکه به انتخاب های مختارانه ی پیش رو.
مثلا برخورد هواپیماها به برج های دو قلو که بهانه بده دس آمریکا که به عراق حمله کنن... آیا راهی بود که ما بتونیم بدون آنکه لازمانی باشیم این دست رخداد ها را پیش گویی قطعی کنیم.تکرار می کنم.قطعی؟؟پیش گویی کنیم که قطعا مثلا بوش، رئیس جمهور آمریکا دستور می ده که این صحنه سازی اجرا و عملیاتی بشه؟

خوب همونطور که گفتم.کارشناسان ادعا می کنند که البته شدنیست!!(اگر اشتباه می کنم تذکر بدید)!
مثال هم می زنند.مثلا یک معلمی هست با شناختی که نسبت به یک دانش آموز دارد می داند که این با اختیارش درس نمی خواند و مردود میشود!!!!!!

اما من می گویم البته که در این مثال دانش آموز، این پیش گویی قطعی، در تعارض است با اختیار دانش آموز.

اما من به طور کلی اینجا ازکارشناس سوال می کنم.
آیا پیش گویی ازآینده بدون آنکه لازمانی باشیم و در آینده سیر کنیم.لزوما با اختیار در تعارض نیست؟؟؟
اگر نه.چگونه و از چه طریق این پیشگویی ها می توانند صورت پذیرند که تضاد و تعارضی با اختیار نداشته باشند.چگونه این پیشگویی ها می تواند صورت پذیرد؟ از چه راهی و روشی؟؟ می توانید نام ببرید؟؟؟ آیا ما هم می توانیم پیشگویی کنیم؟؟تکرار می کنم پیشگویی قطعی؟مثلا یک معلم می تواند آینده ی دانش آموزش را پیش گویی کند؟نوعی از آینده که توضیحش رفت؟؟

با تشکر.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد صدیق

[TD][/TD]

[=microsoft sans serif]

پارسا مهر;1020493 نوشت:
آیا پیش گویی ازآینده بدون آنکه لازمانی باشیم و در آینده سیر کنیم.لزوما با اختیار در تعارض نیست؟؟؟
اگر نه.چگونه و از چه طریق این پیشگویی ها می توانند صورت پذیرند که تضاد و تعارضی با اختیار نداشته باشند.چگونه این پیشگویی ها می تواند صورت پذیرد؟ از چه راهی و روشی؟؟ می توانید نام ببرید؟؟؟ آیا ما هم می توانیم پیشگویی کنیم؟؟تکرار می کنم پیشگویی قطعی؟مثلا یک معلم می تواند آینده ی دانش آموزش را پیش گویی کند؟نوعی از آینده که توضیحش رفت؟؟

باسلام و عرض ادب
اعیاد شعبانیه و عید بزرگ میلاد منجی عالم مهدی موعود علیه السلام را خدمت پارسای عزیز و سایر دوستان انجمن تبریک عرض میکنم.

این مطلب با اینکه در ظاهر یک سوال است ولی در واقع چند مطلب را مطرح کرده است:
نخست. امکان پیشگویی قطعی از رفتارهای انسان در آینده
دوم. [=&quot]چگونه میتوان پیشگویی قطعی داشت؟
[=microsoft sans serif]سوم. [=&quot]رابطه پیشگویی از رفتار انسان و اختیار انسان.
[=microsoft sans serif]

لازم است به تک تک این سوالات رسیدگی شود.

[=microsoft sans serif]اما مسئله نخست. امکان پیشگویی قطعی نسبت به رفتارهای انسان

پیشگویی نسبت به حوادث آینده نسبت به متعلق آن به دو دسته کلی است.
نخست.اموری که مربوط به فاعلهای طبیعی است: مانند گیاهان و طیعیت.
[=microsoft sans serif]دوم. اموری که مربوط به فاعلهایی که اختیار ندارند ولی مجبور مطلق نیز نیستند: مانند حیوانات.
[=microsoft sans serif]سوم. اموری که مربوط به فاعلهای مختار است: مانند خداوند و انسان.
[=microsoft sans serif]

کارهایی که توسط فاعلهای طبیعی( که نه علم به کار خود دارند و نه اختیار) صورت میگیرد کاملا قابل پیشبینی است. البته اگر تمام شرایط و مقتضیات مهیا باشد و موانع نیز نباشند.

اما کارهایی که توسط فاعلهای دسته دوم صورت میگیرد، به صورت قطعی قابل پیشینی نیست هرچند میتوان انرا احتمال داد ولی همچنان ضریب خطا وجود دارد.

اما کارهای دسته سوم بخصوص کارهایی که توسط انسان صورت میگیرد، اصلا قابل پیشبنی نیست.
دلیلش نیز آن است که کارهای اختیاری انسان تحت تاثیر عوامل زیادی صورت میگیرد که برخی موافق با طبع اوست و برخی مخالف.
برخی از این عوامل عقلی است و برخی غیر عقلی.
گاهی عقل بر انسان فرمان میدهد و گاهی هوا و هوس و نفس.
انسان موجودی است پیچیده که به هیچ وجه نمیتوان کارهای او را پیشبینی کرد، مگر از طریق علم غیب.
بنابراین اینکه در ابتدای مطلب، بیان شد که کارهای انسان قابل پیشگویی قطعی است، حداقل مطلبی است نادقیق.
بدین معنا که کارهای انسان قابل پیشگویی است ولی نه به طرق عادی بلکه باعلم غیب خدادادی.

[=microsoft sans serif] اما مسئله دوم. چگونه میتوان نسبت به رفتارهای انسان پیشگویی قطعی داشت.
همانطور که عرض شد، پیشگویی رفتارهای انسان تنها در سایه علم غیب امکان دارد و
هیچ انسانی توان ندارد بدون اگاهی از غیب از رفتارهای انسان اگاهی قطعی داشته باشد.
توضیح اینکه
همانطور که خداوند با اگاهی کامل نسبت به لحظه لحظه زندگی انسان میداند که او چه شرایطی دارد و چه انتخابی را حتی در ذهن میاورد و کدام احتمال را محقق میکند.
اولیای او نیز که با اراده او از غیب اگاهی دارند میدانند که انسانها چه خواهند کرد.
چنانکه میبینیم در قران کریم بیان میشود که حضرت عیسی این توانایی خود را به مردم اعلام کرده بود:

وَ رَسُولاً إِلي‏ بَني‏ إِسْرائيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُکُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ... وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ في‏ بُيُوتِکُمْ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآيَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ(سوره آل عمران، آیه49)
و ( او را به عنوان ) رسول و فرستاده به سوی بنی اسرائیل ( قرار داده ، که به آنها می گوید: ) من نشانه ای از طرف پروردگار شما ، برایتان آورده ام ... و از آنچه می خورید ، و در خانه های خود ذخیره می کنید ، به شما خبر می دهم مسلماً در اینها ، نشانه ای برای شماست ، اگر ایمان داشته باشید!


در توضیح این آیه بیان شده است که این جملا اخبار غیبی است که مختص به خدا و رسولان اوست که به آنها وحی نموده است. البته این معجزه برخلاف زنده کردن مردگان و شفای کور مادرزاد و ابرص را مقید به اذن خدا نکرد،چون خبر دادن ، غیر از خلق وزنده کردن و شفا دادن است که حقیقتا فعل خداست ،چون خبر دادن فعل خدای تعالی و لایق به ساحت قدس او نیست، بنابراین فقط این معجزه را مقید به اذن خدا ننمود. (المیزان، ج3، ص200) )

بنابراین همانطور که در قران کریم نیز بیان شده است، خبر غیبی دادن از کارهای انسان و انچه او انجام میدهد، نوعی معجزه و کار خارق العاده است.
در غیر این صورت اگر این کار برای همگان امکان داشت، معجزه دانستن آنها و آیه و نشان پیامبری دانستن آن نادرست بود.
حال وقتی اطلاع دادن نسبت به کارهای فعل انسان معجزه دانسته شده است، اطلاع دادن از کارهایی که انسان در آینده خواهد کرد(یعنی کاری که هنوز زمانش نرسیده است) قطعا معجزه خواهد بود چرا که آینده نیز غیب است و به تصریح قران کریم
اولا: جز او کسی از غیب اطلاعی ندارد: "لایعلم الغیب الا هو"(انعام، آیه59)
ثانیا: او به هر کسی که صلاح بداند و مورد رضایت خداوند باشد و شایستگی داشته باشد این علم را عطا میکند: "فَلَا یظْهِرُ عَلَى غَیبِهِ أَحَدً الا لمن ارتضی"(انبیاء، آیه28)

[=microsoft sans serif]اما مسئله سوم: رابطه پیشگویی و اختیار انسان
باتوجه به آنچه در مسئله دوم گفته شد، بهتر است به جای پیشگویی، بگوییم علم که چون مربوط به آینده است میشود علم غیب.
حال این سوال ایجاد میشود که آیا این آگاهی موجب زیر سوال رفتن اختیار انسان نمیشود.
پاسخ این سوال کاملا مرتبط است با بحث قضا و قدر علمی و رابطه آن با اختیار.
پاسخ این سوال آن است که
اگر در مسئله قضا و قدر علمی مدعی شدیم و اثبات کردیم که علم الهی به رفتارهای انسان، منافاتی با اختیار او ندارد، در اینجا نیز عینا میتوان گفت که علم انسان نسبت به رفتارهای انسانها به هیچ وجه منافاتی با اختیار آنها ندارد.
و اگر در آن مسئله مدعی منافات شدیم در اینجا نیز همان اشکال وجود دارد.

اما همانطور که بارها نیز به این مسئله اشاره شده است همانطور که علم الهی به آینده بشر منافاتی با اختیار آنها ندارد، علم غیب انسانها نسبت به رفتارهای دیگر انسانها و حتی رفتار خودش منافاتی با اختیار آن فاعل ندارد.
چرا که این علم، اگاهی از نتیجه انتخاب انسان است و مشخص است که قید مهم در این رفتار، انتخاب اوست.
یعنی همانطور که خداوند از ازل میداند که مثلا من چه کاری را با اختیار خود یا اکراه و یا با اجبار در این روز و این ساعت انجام میدهم، انسانهایی که به این مسائل با اجازه الهی اگاهی دارند نیز از این رفتارها با همان قیود و مقتضیات آگاهی دارند.

موفق باشید.

صدیق;1020869 نوشت:
انسان موجودی است پیچیده که به هیچ وجه نمیتوان کارهای او را پیشبینی کرد، مگر از طریق علم غیب.

با سلام و تشکر.بیشتر درمورد علم غیب صحبت میکنید.این علم غیب چگونه پیدا شده.از چه حاصل شده، از جهت لازمانی بودن عالمش این علم بدست اومده.اگر فرضا خدا یا اون موجودی که این علم غیب دستان اوست، لازمانی نبود.با تمام قدرت و آگاهی و توانایی هایش، ولی لا زمانی نبود، آیا همچنیان می توانست به آینده علم داشته و پیشگویی کند؟؟ خلاصه این علم غیب خیلی واژه مرموز و گنگیست.علم غیب چیست، شما واژه ای را مطرح می کنید که من هیچ درکی و تعریفی از او ندارم؟؟؟
من سوالم را صریح تر تکرار می کنم.آیا ما می توانیم بدون آنکه لا زمانی باشیم انتخاب های آینده و اتفاقات آینده را پیش بینی کنیم یا نه.آن آینده هایی که مد نظر من هست و توضیحش رفت که با اختیار گره خورده.به عبارتی ما می توانیم انتخاب آینده افرارپد را پیش بینی کنیم؟؟لزومی ندارد که ما انسان های محدود باشیم.منظورم از ما، موجوداتی با شعورند.حالا فرشته، جن یا حتی خدا.

صدیق;1020872 نوشت:
اما همانطور که بارها نیز به این مسئله اشاره شده است همانطور که علم الهی به آینده بشر منافاتی با اختیار آنها ندارد، علم غیب انسانها نسبت به رفتارهای دیگر انسانها و حتی رفتار خودش منافاتی با اختیار آن فاعل ندارد.

چگونه می تواند این علم الهی یا هر موجود دیگری به انتخاب های آینده ما، منافاتی با اختیار نداشته باشد؟(من نمی خواهم بحث رو محدود کنم صرفا به خدا و اینها که شاید اصلا ا