جمع بندی جدا بودن محل خواب همسر

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
جدا بودن محل خواب همسر

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا سوال ایشان ضمن حفظ امانت، جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم، با نام کاربری "مدیر ارجاع سؤالات" درج می شود:


نقل قول:


سلام

مردی حدودا 45 ساله ام و همسرم حدود 9 سال از خودم کوچکتره. 4 فرزند داریم. دختر اولم کلاس هشتم دبستانه، دختر دومم کلاس اوله، دختر سومم دو سالشه و پسرم 4 ماهشه.
من و همسرم هیچگاه در اتاق خواب مشترک نبوده ایم. و این مساله برای من مشکلاتی را از جهت تأمین روحی ایجاد کرده.
خانه ما کلا دو اتاق دارد. من در اتاقی جدا می خوابم و همسرم در اتاق دیگری که همه بچه ها در آن هستند. دختر دومم که کلاس اوله و دختر سومم که دو سالشه وابسته به همسرم هستند و از تنهایی می ترسند و کلا عادت ندارند جدای از مادرشان بخوابند. تکلیف فرزند شیرخوار مان هم که روشن است.

اخیرا منزلی خریده ایم و أن شاء الله تا دو ماه دیگر به آنجا نقل مکان میکنیم. آنجا سه اتاق دارد که دو تا در هال است و یک اتاق روی پارکینگ است.
من فکر میکنم این تغییر خانه، فرصت مناسبی برای جدا کردن همسرم از بچه ها موقع خواب باشد. اما باز مساله وابستگی بچه ها به همسرم وجود دارد.

ضمنا من در این زمینه نمیتوانم با همسرم "هماهنگ" باشم و هماهنگ عمل کنیم چون او این مساله برایش اصلا مهم نیست. او اهل تفکر و منطق نیست و اهل احساسات و هیجانات و علاقمند تماشای مسابقات فوتبال و گردش در طبیعت و ... است در حالی که من انس با مطالعه و کتاب دارم.
در هیچ کاری نمیتوانم روی همفکری یا همکاری او حساب کنم.
مثلا با وجود اینکه بیماری دارم و باید رژیم غذایی خاصی داشته باشم
و به همین خاطر برگه ای بر روی کابینت آشپزخانه نصب کرده ام که رویش نوشته ام فلان غذاها برای من مجاز است و فلان غذاها برای من ممنوع است،
اما هیچ اعتنایی به آن نمی کند و کلا رژیم غذایی ام را باید خودم حواسم باشد رعایت کنم.
هر چه هم به او می گویم خانه باید قانون داشته باشد
ساعت خواب بچه ها و ساعت غذا خوردن مشخص باشد و بچه ها باید خودشان اتاق خودشان را مرتب کنند و ... اصلا ایشان اهل این صحبتها (وجود و رعایت قانون در خانه) نیست.
ضمنا از نظر غریزی هم مقداری سرد است.

لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید که چطور بتوانم محل خواب همسرم را از بچه ها جدا کنم؟


با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد صابر

[TD][/TD]

سؤال:
مردی حدودا 45 ساله ام و همسرم حدود 9 سال از خودم کوچکتره. 4 فرزند داریم. من و همسرم هیچگاه در اتاق خواب مشترک نبوده ایم و این مساله برای من مشکلاتی را از جهت تأمین روحی ایجاد کرده. است.
خانه ما کلا دو اتاق دارد. من در اتاقی جدا می خوابم و همسرم در اتاق دیگری که همه بچه ها در آن هستند.
اخیرا منزلی خریده ایم و أن شاء الله تا دو ماه دیگر به آنجا نقل مکان میکنیم. آنجا سه اتاق دارد که دو تا در هال است و یک اتاق روی پارکینگ است.در هیچ کاری نمیتوانم روی همفکری یا همکاری او حساب کنم.
مثلا با وجود اینکه بیماری دارم و باید رژیم غذایی خاصی داشته باشم.
اما هیچ اعتنایی به آن نمی کند.


پاسخ:
مشکلات متعددی را مطرح فرمودید که به نظر می رسد بازگشت همه آنها به هماهنگ نبودن همسر شما در بسیاری از مسائل باز می گردد که این موضوع جای نگرانی نیست و امیدواریم با انجام چند راهکار این مسئله حل شود ولی نباید انتظار داشته باشید یک شبه همه چیز تغییر کند بلکه نیاز به گذر زمان است. البته از مشاوره حضوری اصلا غافل نشوید چون با مشاوره حضوری سرعت تغییر همسرتان را افزایش می دهید و او زودتر متوجه خطاهای خود می شود و به تبع تفاهم شما با ایشان افزایش می یابد.

در خصوص بحث جداخوابی فرزندان باید گفت از موضوعاتي است كه كارشناسان در اين زمينه اختلاف نظر دارند؛ برخي حدود پنج ماهگي، برخي بين 12 تا 18 ماهگي كودك كه هنوز ترس هاي خيالي همچون ترس از تاريكي در وي شكل نگرفته و برخي بين دو تا دو و نيم سالگي را ذكر مي كنند.

در حال حاضر اكثر روانشناسان بر اين باورند كه تا سن حدود دو و نيم سالگي كه كودك نياز به مراقبت مستمر و مداوم والدين دارد، بهتر است كودك در اتاق والدين خود ولي در تخت جدا بخوابد و جدا شدن اتاق او بعد از اين سن انجام شود. البته والدين هرگز نبايد در حضور فرزندشان حتي اگر وي خواب باشد به برقراري روابط جنسي باهم بپردازند؛ بنابراين اگر فرزندتان نزد شما مي خوابد بايد مراقبت هاي لازم را در اين خصوص انجام دهيد.

به هر حال، آنچه همگان بدان اتفاق نظر دارند اين است كه در هر صورت جداسازي اتاق خواب فرزندان از والدين يك ضرورت است، اما شيوه آن به اين شكل است كه كودك را به يكباره از اتاق والدين جدا نكنيد؛ بلكه اين مسئله را بايد به تدريج و گام به گام پيش ببريد، مثلاً بستر خواب او را از والدين در همان اتاق والدين به تدريج جدا كنيد و اين فاصله را روز به روز بيشتر كنيد و تا دم در اتاق پيش ببريد و همزمان براي او اتاق مجزايي را آماده كنيد و براي تزئين آن از خود فرزندتان كمك بگيريد و از سليقه او استفاده كنيد و با زدن چند برجسب جذاب، چند چراغ تزئيني كوچك، اتاقش را براي وي جذاب و دوست داشتني كنيد. اختصاص اتاق مجزا براي فرزند، تزيين كردن و جذاب نمودن آن و قرار دادن تخت مجزا از جمله كارهايي است كه به فرايند جداسازي بستر خواب كودك كمك مي‌كند.
پس باید همسرتان را قانع کنید که غیر از فرزند کوچکتان مابقی در سن جداخوابی قرار دارند و نباید ایشان را به اتاق خواب خودتان راه دهید و همسرتان نیز نباید فرزندان را به خود وابسته نماید. بله! وجود همسرتان در موقع خواب کنار فرزندان نقش مهمی در آرامش دارد ولی پس از خوابیدن فرزندان همسرتان باید به اتاق خصوصی تان بازگردد.

بطور کلی اتاق خواب والدین باید در منزل تعریف شده و خصوصی باشد و فرزندان نیز آن را خصوصی تلقی کنند و برای ورود به آن اجازه بگیرند. قرآن کریم در این رابطه می ‌فرماید: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بايد بندگان شما و آنها كه هنوز به حد بلوغ نرسيده ‏اند، در سه هنگام از شما براى وارد شدن به خانه رخصت طلبند: پيش از نماز صبح و هنگام ظهر كه لباس از تن بيرون مى‏كنيد و بعد از نماز عشا. اين سه وقت، وقت خلوت شماست. در غير آن سه هنگام، شما و آنها گناهى مرتكب نشده‏ايد اگر بر يكديگر بگذريد. خدا آيات را اينچنين براى شما بيان مى‏كند، و خدا دانا و حكيم است». (1)


و اما راهکارها:

در ادامه توجه شما را به چند راهکار مهم در برخورد با همسرتان جلب مي كنيم:

1- سعی کنید در امور منزل و نگهداری از فرزندان با توجه به سن کم ایشان بیشتر همکاری کنید تا ذهن شما و همسرتان بیشتر به هم نزدیک شود.

2- سعي كنيد مشكلات خود را به صورت صحيح حل كنيد. از تصميم‏هاى نادرست و غير منطقى و كلى‏گويى‏هاى منفى و شكل‏گيرى افكار منفى درباره همسرتان شديدا پرهيز كنيد.

3- آيا از خود پرسيده ايد كه شايد همسرتان از آنچه فكر مي كنيد، بسيار بهتر و بهتر بوده باشد؟ و مشكل اين جا است كه به اين مطلب با دقت نگاه نكرده ايد.

4- براى داشتن يك زندگى با نشاط و موفق خوب بينديشيد، وقت ‏بگذاريد، احساس مسؤوليت كنيد، موانع ارتباط سالم را از ميان برداريد و به عوامل ايجاد كننده روابط سالم توجه كنيد.

5- مواظب باشيد پشيماني و نارضايتي تان از روي «وسواس بيجا» نباشد و يقين بدانيد كه انسان بي عيب و نقص و كاملا مورد دلخواه، هرگز يافت نمي شود.

6- موفقيت‏ هاى گذشته، توانمندى ‏ها و صفات مثبت مختلف همسرتان را هر روز در ذهن‏تان مرور كنيد.

7- ايشان را با ديگران مقايسه نكنيد. مقايسه ي نقاط منفي هر شخص با نقاط مثبت ديگران ضربه جبران ناپذيري به روحيه فرد مقايسه كننده مي زند. حتي مقايسه ي نقاط منفي خودتان با نقاط مثبت ديگران باعث مي شود نسبت به جايگاه خود ناشكر باشيد و اعتماد به نفستان كم شود و اين بازدارنده ترين و بدترين لطمه به شخصيت شماست.

8- درباره خوشبختى و سعادت مطالعه كنيد و خوب درباره ملاك‏ها و معيارهاى آن بينديشيد.

9- فهرستي از نقاط مثبت و ارزشمند ايشان را در كاغذي يادداشت كنيد و هر روز آن را بخوانيد.

10- از ورود افكار منفي به ذهنتان جلوگيري كنيد و به محض ورود چنين افكاري، با موضوعي ديگر و تغيير آن در صدد جايگزين كردن انديشه ديگري در ذهن باشيد يا خود را مشغول كار يا مطالعه كنيد.

برادر گرامی! در مسير گذار از اين گونه افكار، دعا به درگاه «مقلب القلوب» و توسل به ائمه اطهار (عليهم السلام) را فراموش نكنید. همچنین از مشاوره حضوری نیز غافل نشوید.


موفق باشید.
--------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
1. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى‏ بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ(نور: 58).


موضوع قفل شده است