کی برتره ؟ «مریخی ها یا ونوسی ها»

تب‌های اولیه

68 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
کی برتره ؟ «مریخی ها یا ونوسی ها»


سئل یهودی عن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :
مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ؟

قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم كَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ وَ كَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْيَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْيَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ
لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ ؛

شخصی یهودی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسید
برتری مردان بر زنان چیست ؟

حضرت فرمودند : چونان برتری آسمان بر زمین . با آب است که زمین زنده می شود و با مردان زنان ، اگر مردان نمی بودند خداوند زنان را نمی آفرید .
به دلیل قول خداوند متعال : مردان مسلط بر زنان هستند به خاطر آنکه خداوند بعضی را (مردان) بر بعضی دیگر (زنان) برتری بخشیده است .

امالی صدوق / 192

امام باقر علیه السلام میفرمایند : زنی به حضور رسول گرامی اسلام ص شرفیاب شد و عرض کرد :

حق چه کسی بر مرد بیشتر است ؟
حضرت فرمودند : حق پدرش.


پرسید : حق چه کسی بر زن بیشتر است ؟
حضرت فرمودند : حق شوهر .


پرسید آیا حق من (زن) بر گردن او (شوهر) معادل حق او بر گردن من است ؟
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : نه ، بلکه یک صدم آن هم نیست .
...

وسائل الشیعة / 25300


با مروری مختصر در آیات و روایات و نگاهی ظاهری به آنها، مشاهده می شود که مرد به دلایلی بر زن برتری دارد .(به عنوان نمونه : روایت پست اول)

و همچنین حقوق بسیار سنگینی از مرد بر عهده ی زن میباشد . (به عنوان نمونه : روایت پست دوم)

*******************

یکی از کاربران محترم در این زمینه سوالاتی داشتند :

با توجه به آیات و روایات در این باب :

- برتری مرد بر زن در چیست ؟

- و ضمن اینکه چرا مرد این همه حق بر گردن زن داره ؟

*******************

بنده خودم با توجه به مطالعاتی که در این چند روزه ، در این زمینه داشتم به حقیقت و چرایی این موضوع پی بردم ، و علت برتری حق مرد بر زن تا حد زیادی برام روشن شده بحمدالله .

ولی جهت پاسخ گویی به سوالات دوستان از کارشناسان بزرگوار و صاحب نظران محترم درخواست می کنم با ارائه ی نظرات منطقی و مستدل به آیات و روایات، پاسخ کاربران محترم رو بفرمایند .

و من الله توفیق ؛

چون موضوع مورد بحث، تا حدودی چالش برانگیز هست (خصوصاً برای بانوان) ، و اعضای محترم سایت در این زمینه نظرات گوناگون و متفاوتی دارند ، لازم میدونم این تذکر مدیریت سایت رو در اول بحث قرار بدم .

تذکر مهم مدیریت محترم سایت :

مدیر سایت;99041 نوشت:

با سلام

از دوستان عزیز توقع دارم از ابراز هر گونه احساساتی که مبنی و ریشه عقلی و نقلی ندارد پرهیز و خود داری کنند و در گفتگوها همواره نقل و عقل را معیار خود قرار دهند و از طرح مباحث فمنیستی و مرد سالاری و .... به شدت خود داری کنند چون اگر مباحث و سیر آن به این سمت و سوها برود ناچاریم بحث را متوقف کنیم و در نتیجه موضوعات و مباحث زیبایی مانند این موضوع و سایر موضوعات قربانی احساسات می شود .

پس بیایید به دور از هر گونه احساسات نابجا ، منطقی و اصولی بحث کنیم .
.

والسلام علی من اتبع الهدی ؛

.

آذر بانو;101408 نوشت:

به دلیل قول خداوند متعال : مردان مسلط بر زنان هستند به خاطر آنکه خداوند بعضی را (مردان) بر بعضی دیگر (زنان) برتری بخشیده است .

امالی صدوق / 192




:Gol:
[=Georgia]گمون میکنم این برتری فقط منظور برتری در دنیا باشه وگرنه این جای بحث داره که خدا میفرماید :ان اکرمکم عند الله اتقواکم
پس برتری در نزد خدا بین زن و مرد معنی نداره و اون کسی گرامی تر خواهد بود که با تقوا تر باشه
این هم یه امیدواری به خانومای محترم
:Cheshmak:

آذر بانو;101538 نوشت:
بنده خودم با توجه به مطالعاتی که در این چند روزه ، در این زمینه داشتم به حقیقت و چرایی این موضوع پی بردم ، و علت برتری حق مرد بر زن تا حد زیادی برام روشن شده بحمدالله . ولی جهت پاسخ گویی به سوالات دوستان از کارشناسان بزرگوار و صاحب نظران محترم درخواست می کنم با ارائه ی نظرات منطقی و مستدل به آیات و روایات، پاسخ کاربران محترم رو بفرمایند .


با سلام

هر چند سوال مورد نظر را مطرح فرمودید ومی شود با ان ادامه بحث را پی گرفت

ولی بهتر بود شما مطالب تحقیقی خود را در طلیعه بحث می فرمودید تا دوستان راحت تر بتوانند وارد بحث شوند

با سلام بر دوستان عزیزم:Gol:

به نظرم این سخن قسمتی از یک سخن است و ما از همه ی آن و هدفی که در نظر حضرت رسول (ص) بوده خبر نداریم و
نمیتونیم با یک سخن تصمیم بگیریم که کی برتره...
منظور شما اینه که جنسه برتری وجود داره؟؟؟؟!!!!

121;101589 نوشت:
ن اکرمکم عند الله اتقواکم پس برتری در نزد خدا بین زن و مرد معنی نداره و اون کسی گرامی تر خواهد بود که با تقوا تر باشه

سلام

به نظرم

در اینجا برتری خاصی که مربوط به جنس مرد است مورد نظر است
نه انکه کلا مرد بر زن برتره یا زن بر مرد:Gig::Gol:

سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی

اگر ملاک معبار و مرجع شما محتویات دینی است
با احتمال بیش از 99/99 درصد حق با مریخیهاست
و اینکه دنبال تفاسیر و تعابیری بگردید که در آن دو طرف به یک اندازه محق باشند بحث بی سرانجامی را آغاز می کنید که پایان خوشی ندارد

ولی اگر صرفا دلخوش یه کلمات مورد استفاده شما در عنوان تاپیک باشیم که به نظر بارقه ای از خرد در آن باشد

برتری با نسلی از این آسمانیان است که بهتر با شرایط زمین تطبیق پیدا کرده باشد و طبق قانون عملی زمین حق با کسی است که برتر باشد پس حق هم با کسی است که بهتر در زمین زندگی کند

متشکرم

عرض سلام و ادب

آذر بانو;101538 نوشت:
بنده خودم با توجه به مطالعاتی که در این چند روزه ، در این زمینه داشتم به حقیقت و چرایی این موضوع پی بردم ، و علت برتری حق مرد بر زن تا حد زیادی برام روشن شده بحمدالله .

دوست عزيز ، دلايلي که يافته​ايد اگر متقن هستند بفرماييد و اگر با وجود دلايل مذکور چرايي موضوع قابل فهم نيست بازهم بفرماييد ... در هر صورت اگر دلايل مزبور عام بوده باشد ( و تنها خاص شما نباشد) بهتر است بفرماييد تا مورد استفاده باشد.

متحیر;101678 نوشت:
اگر ملاک معبار و مرجع شما محتویات دینی است با احتمال بیش از 99/99 درصد حق با مریخیهاست


کاملا صحيح است، و به نظر نميرسد نتيجه​اي جز برتري مرد بر زن در متون ديني يافت.
نکته جالب توجه براي من روايت پست دوم و عبارت (حتي کمتر از يک صدم!) ميباشد. با قبول اعتبار اين حديث به نظر ميرسد تقريبا حقي قابل تصور براي زن نيست. مگر عبارت (کمتر از يک صدم حق داري) با (حقي نداري) اختلاف زيادي دارد؟!

اگر فرض کنيم عبارت مذکور در ارتباط با کنيز يک مرد صادر شده بود ، آيا حقي کمتر از يک صدم براي کنيز مربوطه نسبت به صاحبش قابل بيان بود؟ مثلا يک هزارم!

سلام بر دوست عزیز آذر بانو :Gol:

هر چقدر که این احادیثو بیشتر بیان میکیند تازه میفهمم تو یه سری سایتا و وبلاگا دعوا و بحث سر نداشتن ارزش زن در اسلام بود و اینکه میگفتن زن موجود دست دومه و .. منظور چی بوده و ما در جریان نبودیم.:Ghamgin:

اگه واقعا نظر اسلام در مورد زن اینه کاش هیچ وقت یه زن به دنیا نمیومدم . :hey:

خداروشکر که شما با چند تا توضیح و تحقیق راضی و قانع میشید اگه من وارد بحث بشم و خدای نکرده با توضیحات قانع نشم (از وقتی ازتون تقاضای زدن تاپیکو کردم خیلی جاها این سوالا و احادیثو مطرح کردم ولی دریغ از جوابی مستدل و ..)و به سوالام ادامه بدم احتمالا منفی نگرم و حق پذیر نیستیم پس من شخصا ترجیح میدم بگم حرف اسلام درسته و مرد سرور زنه و اگه بنا به سجده بود ما هم باید به شوهرمون سجده میکردیم و حق اینه .

التماس دعا :Gol:

نازنين مريم;101837 نوشت:
حق پذیر نیستیم پس من شخصا ترجیح میدم بگم حرف اسلام درسته و مرد سرور زنه و اگه بنا به سجده بود ما هم باید به شوهرمون سجده میکردیم و حق اینه .


سلام

اشتباه نکنید

اگر زن نبود مرد دق می کرد
اگر زن نبود مرد های بعدی هم نبودند
زن ارزش بالایی در تربیت افراد دارد
زن بودن کم نیست:ok:

من اگر حق انتخاب داشتم شاید زن می شدم!!!!

بسم الله الرحمان الرحیم

با سلام و تشکر از همه خوبان

نه مرد مطلقاً از زن بهتر است و نه زن ، بلکه مردها ازجهاتى بر زنان برترى دارند و زنان نیز از جهاتى بر مردان برترى دارند.از مردان کارها و آثارى بر مى آید که از زنان بر نمى آید و از زنان کارها و آثارى بر مى آید که از مردان بر نمى آید.پس نمى توانیم به طور مطلق بگوییم مرد بهتر از زن است یا بگوییم زن بهتر از مرد است ، بلکه مىگوییم هرکدام خاصیتى دارند و هر کدام به جاى خود خوب اند. مرد با خصوصیاتى که خدا به او داده ، خوب است و باید این طور باشد. اگر این خصوصیات وروحیات را نمى داشت ، نقص بود و زن هم با خصوصیاتى که خداوند متعال به او داده،خوب است و باید آن طور باشد و اگر آن روحیات و خصائص را نمی داشت ، بد و ناقص بود. نمى توان به طور مطلق قضاوت کرد که یک جنس بر جنس دیگرى برترى دارد. هر کدام به جاى خود خوب و زیبا خلق شده اند و هر دو مکمل یکدیگر در رسیدن به هدف خلقت انسان هستند و هر دو جزئی از نظام احسن می باشند. خدای متعال هر آنچه خلق کرده بر نظام احسن آفریده است "الذی احسن کل شی ء خلقه" بنابراین نفس سوال صحیح نیست.
موفق باشید:Gol:



چکیده کلام

سلام بر دوستان و همراهان و ممنونم از استاد سعید گرامی

بله دوستان اجازه بدهید در تکمیل سخنان دوستم سعید نکاتی را خدمت تان بیان کنم.
1- افرادی که سال ها در حوزه درس خوانده اند وقتی می خواهند نظری درباره اسلام بدهند تن شان می لرزد که نکنه هوس یا ذهنیتم را نسبت دهم. ما نباید با دیدن یک یا چند حدیث برداشت خودمان را به دین نسبت دهیم البته آذر بانو سئوالاتی را مطرح کردند که افراد می پرسند.
2- در مواردی که تخصص نداریم باید جویا شویم نظر کارشناسان و اسلام شناسان چیست. کمک از تفاسیر موضوعی و استفاده از انجمن های تخصصی حضوری، تلفنی و مکاتبه ای مدد خوبی است.
3- جامع نگری بسیار مهم است. در ثانی دانستن علم رجال و درایه و سیره ائمه مهم است.
بیان تمثیلی
برای تکمیل یک بازی پازل به همه قطعه ها نیاز داریم هیچ قطعه را نمی توان کم گرفت . زن و مرد قطعه های پازل زندگی اند و با رسیدن به هم و تکمیل شدن کامل می شوند.
زن و مرد از جهت روح داشتن از یک سنخ اند چون روح از مجردات است و از جسم و مرد و زن بر دار نیست و هر دو قابلیت رشد معنی و رسیدن به تقوا برای کسب مدال گرامی ترین افراد نزد خدا هستند و به همین دلیل هم هر دو برای خودسازی دعوت شده اند.
زن و مرد از بعد زیستی و فیزیولوژیکی و روان شناختی کاملا یکسان نیستند که بگوییم کدام برتر است مثل این است که بگوییم انبردست یا آچار مهم تر است هر دو در شرایط خود مهم اند هردو در کنار هم کار راه انداز هستند جایی از انبر دست کاری ساخته است که از آچار ساخته نیست و بر عکس.
این که خدا فرمود در قران مرد برتر است باید رفت تو عمق از چه لحاظ؟
بله مرد سرپرست است و مدیر خانواده او از این جهت که بدنی ورزیده و سخت تر و مقاوم تری دارد باید کار کندو نفقه بدهد و...از این جهت زن ابزار کافی را ندارد و برتری دارد البته بحث از ارزش گذاری نیست برتری دارد برای انجام این مسئولیت در مقابل زن هم جایی برتری دارد که مرد کاری ازش ساخته نیست مثل تربیت نوزاد و...

[quote=حامی;101867]بحث از ارزش گذاری نیست برتری دارد برای انجام این مسئولیت
به بیان بالا دقت کنید

نازنين مريم;101837 نوشت:
اگه واقعا نظر اسلام در مورد زن اینه کاش هیچ وقت یه زن به دنیا نمیومدم .

سلام بر دوستان عزیزم:Gol:
نازنین مریم عزیز!
تصورات و برداشت های سطحی از یک حدیث نباید باعث بشه از خانم بودنتان پشیمان بشین!
وقتی به زندگانی حضرت زهرا و حضرت زینب و دیگر بزرگواران نگاه میکنم باعث میشه افتخار کنم ه من هم سعادت دارم که یک دختر به دنیا بیایم!

نازنين مريم;101837 نوشت:
من شخصا ترجیح میدم بگم حرف اسلام درسته و مرد سرور زنه و اگه بنا به سجده بود ما هم باید به شوهرمون سجده میکردیم و حق اینه .

ملاک سروری تقوا است!

باز هم میگویم که باید در آن حدیث بررسی شود که پیامبر اکرم (ص) در چه شرایط و اوضاعی آن سخن را فرموده اند...

مثل اینکه یک زمان مد شده بود که در نهج البلاغه حضرت علی (ع) فرموده اند زنان ناقص العقل هستند و همچون چوبی بر سر زنان میزدند!
اما وقتی نهج البلاغه را نگاه کنید متوجه میشوید امام علی (ع) سه صفحه توضیحات و شرایطی را گفته اند و در آخر هم این جمله را فرمودند...
اما متاسفانه از آنجا که هر کس هر چه به نفعش هست را میپذیرد فقط جمله ی آخر را پذیرفته بودند!!!!

هشدار به خواهران محترم
از آن جایی که سال هاست در زمینه پرسش و پاسخ بررسی شبهات کار می کنم لازم می دانم نکاتی را بیان کنم.
برخی افراد که مغرض هستند آگاهانه با برای انتقام گیری و ایجاد جبهه بین مردم به ارائه تفاسیر قلابی از دین می کنند برخی از دوستانم که در سی دی هایی تهیه کرده بودند از سبکه های مختلف ماهواره های که این تفاسیر قلابی را ارائه می داند.
از جمله کارهایی که می کنند این است که بگویند اسلام زن را از برده هم کمتر می داند.
لازم نیست راه دور برویم شهید مطهری امام خمینی و...اسلام شناس هستند بخوانیم اینها در خانه با همسران شان چگونه برخورد می کردند.
نامه عاشقانه امام به همسرش را خوانده اید

حامی;101870 نوشت:
نامه عاشقانه امام به همسرش را خوانده اید


تصدقت شوم، الهي قربانت بروم، در اين مدت كه مبتلاي به جدايي از آن نور چشم عزيز و قوت قلبم گرديدم،متذكر شما هستم و صورت زيبايت در آيينه قلبم منقوش است. عزيزم، اميدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ كند.[حال]من با هر شدتي باشد مي‌گذرد؛ ولي به حمدالله تاكنون هرچه پيش آمد،خوش بوده و الان در شهر زيباي بيروت هستم.
حقيقتا جاي شما خالي است، فقط براي تماشاي شهر و دريا خيلي منظره خوش دارد. صد حيف كه محبوب عزيزم همراهم نيست كه اين منظره عالي به دل بچسبد.
در هر حال، امشب، شب دوم است كه منتظر كشتي هستيم. از قرار معلوم و معروف، يك كشتي فردا حركت مي كند، ولي ماها كه قدري دير رسيديم، بايد منتظر كشتي ديگر باشيم. عجالتا تكليف معلوم نيست، اميد است خداوند به عزت اجداد طاهرينم، كه همه حجاج را موفق كند به اتمام عمل. از اين حيث قدري نگران هستم، ولي از حيث مزاج بحمدالله به سلامت. بلكه مزاجم بحمدالله مستقيم‌تر و بهتر است. خيلي سفر خوبي است، جاي شما خيلي خيلي خالي است. دلم براي پسرت [سيدمصطفي] قدري تنگ شده است. اميد است كه هر دو به سلامت و سعادت در تحت مراقبت آن عزيز و محافظت خداي متعال باشند. اگر به آقا [پدر همسر امام] و خانم‌ها [مادر و مادربزرگ همسر امام] كاغذي نوشتيد، سلام مرا برسانيد. من از قبل همه نايب‌الزياره هستم. به خانم شمس آفاق [خواهر همسر امام] سلام برسانيد و به توسط ايشان به آقاي دكتر [علوي] سلام برسانيد. به خاور سلطان و ربابه سلطان سلام برسانيد...
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=25997

قال الصادق علیه السلام:

حدیث تدری خیر من الف حدیث یروی لا یکون منکم فقیها حتی یعرف معاریض کلامنا

یک حدیث و کلام ما اهل البیت را بفهمید و شرایط و شان نزول آن را بدانید بهتر است از آنکه هزار حدیث پشت سر هم نقل کنید...

عرض سلام و ادب

آذر بانو;101538 نوشت:
با مروری مختصر در آیات و روایات و نگاهی ظاهری به آنها، مشاهده می شود که مرد به دلایلی بر زن برتری دارد .(به عنوان نمونه : روایت پست اول) و همچنین حقوق بسیار سنگینی از مرد بر عهده ی زن میباشد . (به عنوان نمونه : روایت پست دوم) ******************* یکی از کاربران محترم در این زمینه سوالاتی داشتند : با توجه به آیات و روایات در این باب : - برتری مرد بر زن در چیست ؟ - و ضمن اینکه چرا مرد این همه حق بر گردن زن داره ؟

کارشناس محترم ، آذربانوي گرامي برتري مرد بر زن را قبول کرده اند ، ساير کارشناسان محترم گويا موافق اين امر نيستند ولي بدون آنکه به طور مشخص اشاره​اي به صحت و سقم و ميزان اعتبار روايات مذکور کرده باشند و يا سند جديد از قرآن يا .... بفرمايند...
و يا ساير دوستان که قائل به صدور اين روايات در موقعيتي خاص يا زماني خاص هستند يا احتمال ميدهند شايد اين روايات بخشي از روايت کامل​تري است که ، حذف ديگر بخش هاي آن ناصحيح است ......ولي....همه بزرگواران تنها به احتمال و کلي گويي بسنده کرده اند.

فعلا بر مبناي همين دو روايت عرض کردم :

manmehdiam;101722 نوشت:
نکته جالب توجه براي من روايت پست دوم و عبارت (حتي کمتر از يک صدم!) ميباشد. با قبول اعتبار اين حديث به نظر ميرسد تقريبا حقي قابل تصور براي زن نيست. مگر عبارت (کمتر از يک صدم حق داري) با (حقي نداري) اختلاف زيادي دارد؟! اگر فرض کنيم عبارت مذکور در ارتباط با کنيز يک مرد صادر شده بود ، آيا حقي کمتر از يک صدم براي کنيز مربوطه نسبت به صاحبش قابل بيان بود؟ مثلا يک هزارم!

دوستان بزرگوار ! کسي نظري ندارد!


«بسم الله الرحمن الرحیم»


با سلام و احترام

و با تشکر از نظرات دوستان و کارشناسان بزرگوار

خیلی سعی کردم زمانی این تاپیک رو بزنم که بتونم زود به زود سر بزنم ، ولی دیروز به هیچ عنوان دسترسی به کامپیوتر نبود.

که بنده گذاشتم روی حساب : الخیر فی ما وقع، انشاالله

**********
به درخواست کارشناس محترم جناب طاهای برگوار، بنده هم نظرات و یافته های خودم رو در این زمینه عرض می کنم، و بعد جهت روشنگری کامل کارشناسان محترم نظرات رو تکمیل بفرمایند، و اگر بنده در اشتباهم روشنم کنند .


فقط قبل از شروع بحث از کاربران و خصوصاً :hamdel: بانوان محترم و عزیز سایت :hamdel: درخواست می کنم پست چهارم رو دوباره مرور کنند .
با تشکر

و من الله توفیق؛
موفق و پیروز باشید در پناه حق

manmehdiam;101897 نوشت:
کارشناس محترم ، آذربانو

!!!!!!!!!!!!!!

نه اشتباه نکید ، بنده کارشناس نیستم .
مثل دیگر کاربران عادی، منتهی در سِمَت همکار اجرایی بخش مشاوره و خانواده هستم .

نظراتی که عرض می کنم بر اساس یافته ها و مطالعات خودم از دیدگاه دین هست ، که جهت آگاهی و روشنگری بیشتر خودم و دیگر کاربران محترم در اینجا مطرح کردم .

manmehdiam;101897 نوشت:
آذربانوي گرامي برتري مرد بر زن را قبول کرده اند ، ساير کارشناسان محترم گويا موافق اين امر نيستند

در این تاپیک محوریت بحث روی دو موضوع هست :
1- بررسی موضوع "برتری جنسیت مرد بر زن"
2- بررسی موضوع "برتری حقوقی مرد بر زن"

که در مورد اول با توضیحاتی که دوستان و کارشناسان محترم ارائه دادند و بنده هم بعداً اشاره ای می کنم فکر نمی کنم جای بحث بیشتری باشه .

بعد از تکمیل مورد اول محوریت بحث بیشتر روی مورد دوم هست،
که بنده دلایلی برای "برتری حقوقی مرد بر زن" هم عرض می کنم و کارشناسان محترم بحث رو ادامه بدن و تکمیل کنند.

ادامه دارد ...

حامی;101867 نوشت:

این که خدا فرمود در قران مرد برتر است باید رفت تو عمق از چه لحاظ؟

به قول حامی اینکه خداوند در قرآن فرموده است
الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض ؛

فضل و برتری در چی؟
در شرف؟
انسانیت؟
قدرت معنوی و روحی ؟
؟؟؟!!!

مگه خود خدا نفرموده :

"یا أیها الناس انا خلقناکم من ذکر و أنثی... ان اکرمکم عند الله أتقیکم؛
ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم، و ... در حقیقت ارجمندترین و گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است".
حجرات/ 13

****************

در مورد برتری مرد بر زن با توجه به روایات و آیات ، برتری در استعدادها و مزایای زندگی است نه برتری در شخصیت زن و مرد .

زن و مرد اگر چه در انسانیت تفاوتی ندارند، ولی از نظر امور جسمانی (قدرت اعضا و جوارح)، احساسات ، عواطف ، تمایلات و اخلاق، فعالیت‏های مغزی و مسئولیتهای زندگی تفاوت هایی دارند.

و این تفاوتها و مسئولیت ها به لحاظ خصوصیاتی هست که در مردان وجود دارد، نظیر :

1. غلبه ی قدرت تفکر مرد بر نیروی عاطفه و احساسات او،
2. داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر در جهت دفاع از حریم خانواده،
3. تعهد مالی در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداخت هزینه های زندگی و ... که به عهده ی مرد گذاشته شده است.

پس با این وجود ، برتری برای پذیرش برخی از مسئولیت ها مانند سرپرستی خانواده و نفقه دادن و... ، برتری از لحاظ مسئولیت های سنگین زندگیست نه برتری شخصیتی

که به نظرم تأمل و تفکر در تفسیر همین آیه، شرف مطلب را روشن می کند

از کارشناسان محترم در خواست می کنم، اگر بنده در اشتباهم روشنم کنید.

************
این مطالب، توضیح مختصری در راستای بررسی ""برتری جنسیت مرد بر زن" بود.

فکر کنم اول این موضوع کاملا برای همه روشن بشه و بعد بریم روی موضوع دوم بهتر هست .

در مورد دلایل "برتری حقوقی مرد بر زن" هم انشاالله بعداً در خدمتم .

در پناه حق ؛

آذر بانو;101408 نوشت:

سئل یهودی عن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم :
مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ؟

قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله و سلم كَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ وَ كَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْيَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْيَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ
لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ ؛

شخصی یهودی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسید
برتری مردان بر زنان چیست ؟

حضرت فرمودند : چونان برتری آسمان بر زمین . با آب است که زمین زنده می شود و با مردان زنان ، اگر مردان نمی بودند خداوند زنان را نمی آفرید .
به دلیل قول خداوند متعال : مردان مسلط بر زنان هستند به خاطر آنکه خداوند بعضی را (مردان) بر بعضی دیگر (زنان) برتری بخشیده است .

امالی صدوق / 192

سعید;101859 نوشت:
بسم الله الرحمان الرحیم

با سلام و تشکر از همه خوبان

نه مرد مطلقاً از زن بهتر است و نه زن ، بلکه مردها ازجهاتى بر زنان برترى دارند و زنان نیز از جهاتى بر مردان برترى دارند.از مردان کارها و آثارى بر مى آید که از زنان بر نمى آید و از زنان کارها و آثارى بر مى آید که از مردان بر نمى آید.پس نمى توانیم به طور مطلق بگوییم مرد بهتر از زن است یا بگوییم زن بهتر از مرد است ، بلکه مىگوییم هرکدام خاصیتى دارند و هر کدام به جاى خود خوب اند. مرد با خصوصیاتى که خدا به او داده ، خوب است و باید این طور باشد. اگر این خصوصیات وروحیات را نمى داشت ، نقص بود و زن هم با خصوصیاتى که خداوند متعال به او داده،خوب است و باید آن طور باشد و اگر آن روحیات و خصائص را نمی داشت ، بد و ناقص بود. نمى توان به طور مطلق قضاوت کرد که یک جنس بر جنس دیگرى برترى دارد. هر کدام به جاى خود خوب و زیبا خلق شده اند و هر دو مکمل یکدیگر در رسیدن به هدف خلقت انسان هستند و هر دو جزئی از نظام احسن می باشند. خدای متعال هر آنچه خلق کرده بر نظام احسن آفریده است "الذی احسن کل شی ء خلقه" بنابراین نفس سوال صحیح نیست.

موفق باشید:gol:



سلام علیکم ، کارشناس محترم این دو متن با هم همخوانی ندارند، لطفا در این مورد توضیح دهید.

حامی;101870 نوشت:
لازم نیست راه دور برویم شهید مطهری امام خمینی و...اسلام شناس هستند بخوانیم اینها در خانه با همسران شان چگونه برخورد می کردند.

به نظر من راه های نزدیک تر و الگوهای مهم تری هم وجود داره ... (چون بعضی فکر می کنند این سیره و روش دوست داشتن و گرامی داشتن زن در اهلبیت علیهم السلام کمرنگ بوده. )

سیره و روش برخورد خود اهلبیت علیهم السلام با خانواده و همسرانشان نمایانگر بسیار روشن و کاملی هست .

مطلب در این زمینه خیلی زیاد هست ولی به یک مورد اشاره می کنم :

امام حسین علیه السلام در مورد تکریم همسر و فرزند خود، اشعاری دارد که از بالاترین علاقه قلبی و نهایت احترام به همسر و فرزندش حکایت می کند.

سیدالشهداء علیهم السلام در مورد همسرش حضرت رباب و دخترش سکینه می فرماید:

لَعَمْرُکَ اِنَّنی لاَُحِبُّ دارا
تَکُونُ بِها سکینَةُ وَ الرُّبابُ
اُحِبُّهُما وَ اَبْذُلُ جُلَّ مالی
وَ لَیْسَ لِعاتِبٍ عِندی عِتابٌ

«به جانت سوگند! من خانه ای را دوست دارم که در آن سکینه و رباب باشد، من آنها را دوست دارم و عمده اموالم را [به آنان] می بخشم و برای کسی شایسته نیست که مرا سرزنش کند.»

(ظاهراً این جملات را خطاب به برادرشان امام حسن مجتبی علیهم السلام فرموده اند)

.

با سلام

ممنون از استارتر تایپک و سپاس از مشارکت بالای دوستان در موضوع به این مهمی

دوستان بزرگوار نظرات خوبی فرمودند و مطالب ارزنده ای بررسی شده است

ولی بنده هر چی مطالب را دنبال می کردم
با این که نوشته ها به قلم های مختلف از زوایای متفاوتی نوشته شده بود ولی یک نوع همخوانی و ارتباط بین نوشته ها یافتم
به عبارت دیکر مطالب همه در تایید هم بودند و یا اگر نکوییم در تایید هم در تکمیل هم بودند
هر مطلبی مطلب دیگری را کامل تر می کرد
هر چه در مورد جدا کردن و برتری بخشیدن به یک جنس انسان بر جنس دیگر مطلب نوشته می شود انگار که به هم نزدیک می شوند

ادامه دارد.....

باز سلام

هر کسی بخواهد در مورد انسان مطلب بنویسد یا مرد است یا زن
و هر یک بالفطره می توانند این را در خود حل کنند ( بحث فطرت را وسط کشیدم دوستان اشکال نکنند اکر بحث فطری بود باید همه قبول میکردند -- توضیحات می اید )

این بحث در اموزه های دینی اسلام عزیز به راحتی قابل حل است
خداوند یه روح و دو جسم افریده است
روح انسان ــ نه مرد و نه زن ــ از نفخت فیه من روحی است و انچه مهم است این است
از این جهت مهم است که خداوند در این بخش نعمات را به طور مساوی بین بندگان خود قرار داده است

راههای هدایت را در اختیار همه قرار داده است
و این بخش جنسیت ندارد
نوع انسان است
روح انسان
تعالی انسان است
و ان هم در اختیار انسان است نه مرد و نه زن هم مزد و هم زن

این مطلب است که فردی که معتقد به مبانی اسلام باشد این مساله برایش حل خواهد بود

ادامه دارد....

آذر بانو;101412 نوشت:

پرسید آیا حق من (زن) بر گردن او (شوهر) معادل حق او بر گردن من است ؟

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : نه ، بلکه یک صدم آن هم نیست .
...

وسائل الشیعة / 25300


سلام این حدیث خیلی نامتعارف به نظر می رسد، لطفا کارشناس محترم حدیث بررسی نمایند. از ادبیات امروزی (بلکه یک صدم آن هم نیست! )استفاده شده شاید جعلی باشد.

آذر بانو;101412 نوشت:
امام باقر علیه السلام میفرمایند : زنی به حضور رسول گرامی اسلام ص شرفیاب شد و عرض کرد : حق چه کسی بر مرد بیشتر است ؟ حضرت فرمودند : حق پدرش. پرسید : حق چه کسی بر زن بیشتر است ؟ حضرت فرمودند : حق شوهر . پرسید آیا حق من (زن) بر گردن او (شوهر) معادل حق او بر گردن من است ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : نه ، بلکه یک صدم آن هم نیست .

با سلام خدمت دوستان عزیزم:Gol:

آذر بانوی عزیزم نمیدونم این سخن را شخصا از کتاب نوشتی و یا از سایتی کپی کردی اما باید به اطلاعتو برسونم که این سخن اشتباه نوشته شده
وقتی آن زن میپرسه حق چه کسی بر مرد بیشتر است پیامبر اکرم (ص) میفرمایند حق مادر بر گردن مرد بیشتر است (نه پدر)

اگر به متن این سخن در وسایل الشیعه رجوع کنید متوجه میشوید که قسمت آخر این حدیث یعنی:

آذر بانو;101412 نوشت:
پرسید آیا حق من (زن) بر گردن او (شوهر) معادل حق او بر گردن من است ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : نه ، بلکه یک صدم آن هم نیست . ...

این قسمت و سند آن را از کتابی به نام من لا یحضره الفقیه نوشته ی شیخ صدوق آورده اند:

بخشی از اسناد، روایات مسند کتاب نیز مشکلات چندی از نظر متن و سند دارد. بنابراین به طور کلی باید گفت که کتاب من لا یحضره الفقیه از روایات معتبر فراوانی برخوردار است و به همین خاطر از دیرباز مورد توجه علما قرار گرفته و یکی از منابع اصلی فقها واقع شده است، اما این کتاب مانند دیگر منابع حدیثی از ضعفهای سندی و متنی خالی نیست. همچنان که برخی از فتاوی مرحوم صدوق نیز از فتاوای شاذ (خلاف مشهور) به شمار می‌روند

من کسی نیستم که بخوام درباره ی درستی قسمت آخر این حدیث نظر بدهم به قول استاد حامی:

حامی;101867 نوشت:
افرادی که سال ها در حوزه درس خوانده اند وقتی می خواهند نظری درباره اسلام بدهند تن شان می لرزد که نکنه هوس یا ذهنیتم را نسبت دهم. ما نباید با دیدن یک یا چند حدیث برداشت خودمان را به دین نسبت دهیم

این نوشته ها فقط و فقط نظر بنده است و از کارشناسان محترم میخوام هر جای این نوشته ها اشتباه است را بفرمایند

امام صادق (ع) حضرت به شیعیان سفارش کرد در پذیرش احادیث اهل بیت، قرآن و سنّت پیامبر را معیار قرار دهند؛ یعنى آن دسته از احادیث را که موافق قرآن و سنّت است اخذ کنند: «لا تقبلوا علینا حدیثاً الا ما وافق القرآن و السنّة او تجدون معه شاهداً من احادیثنا المتقدمه...؛ از ما حدیثى را نپذیرید، مگر آن که موافق با کتاب و سنّت باشد یا از دیگر احادیث ما شاهدى بر آن بیابید.»

خیلی جالبه ، حداقل هشت نه نفر کارشناس از این تاپیک بازدید کرده اند و در مورد جعلی بودن حدیث متنی ارسال نکرده اند! اونوقت باید یک کاربر معمولی در مورد مشکوک بودن سند حدیث ، نظر بدهد.
علتش برایم نامفهوم هست!

با سلام و احترام

بنده احادیث رو با آدرس نوشتم و همین طور که سرکار توبه نوشتند کارشناسان و صاحب نظران مختلفی به این تاپیک سر زدند ،
اگر نیاز به نقد یا بررسی حدیث باشه کارشناسان محترم در صف اول هستند جهت نقد یا رد حدیث ؛

درسته کارشناسان زیادی سر زدند ولی شاید هنوز فرصت پاسخ گویی نداشتند و ...

لطفاً از زدن پست های غیرضروری جداً اجتناب کنید ، وگرنه با عرض پوزش مجبور میشم پستها رو حذف کنم .

والسلام علی من اتبع الهدی ؛

tobeh;102067 نوشت:
خیلی جالبه ، حداقل هشت نه نفر کارشناس از این تاپیک بازدید کرده اند و در مورد جعلی بودن حدیث متنی ارسال نکرده اند! اونوقت باید یک کاربر معمولی در مورد مشکوک بودن سند حدیث ، نظر بدهد. علتش برایم نامفهوم هست!


با سلام

بزرگوار در مورد صحت و سقم احادیث باید کارشناسان حدیث اظهار نظر نمایند

منتظر بمانید

با سلام

انسان مخلوق خدا در بعد روحی فرقی در مونث و مذکر ندارد
ولی از بعد جسمی همین انسان در دو نوع و دو مخلوق کاملا مجزا از هم با ترکیب بندی جسمی متفاوت و بسته به همین ترکیب بندی و خلق شان وظایفی بر عهده ایشان از طرف خالق گذاشته شده است

این انسان در نامگذاری به مونث و مذکر ترکیب می شود و تا به حال هم معلوم نیست که کدام برتر اند و چرا باید برتر باشند ؟؟

چرا باید جنس زن برتر از مرد باشد وچرا باید جنس مرد برتر از زن باشد؟؟

ولی وقتی این دو جنس از یک انسان با هم در یک جا قرار می گیرند هر کدام نیازهایی را در خود احساس می کنند که جز با وجود طرف دیگری برطرف نمی شود

نوع خلقت زن و نوع خلقت مرد و همچنین شرایط جسمی و همچنین نیازها و ........بهترین راهکار است برای تشخیص وظایف هر کدام از دو جنس

جنس مونث:
-انسانی که بعد عاطفی ان تقویت شده است
-انسانی که تولد انسان در وجود ایشان صورت خواهد گرفت
- انسانی که با توجه به خلقت جسمی اش توان انجام کارهای سخت را ندارد
و.......

ادامه دارد....

با سلام بر دوستان عزیزم:Gol:

آذر بانو;102076 نوشت:
بنده احادیث رو با آدرس نوشتم

سرکار آذر بانوی عزیز من هم از همان ادرس گفتم که اشتباه نوشته اید

طاها;102082 نوشت:
بزرگوار در مورد صحت و سقم احادیث باید کارشناسان حدیث اظهار نظر نمایند

100%

طاها;102082 نوشت:
منتظر بمانید

:Moshtagh:

tobeh;102063 نوشت:
پرسید آیا حق من (زن) بر گردن او (شوهر) معادل حق او بر گردن من است ؟ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : نه ، بلکه یک صدم آن هم نیست . ... وسائل الشیعة / 25300

سلام
یک تمثیل
تعمیرکار از روی صدا تشخیص می دهد که مثلا موتور ماشین مشکل دارد. برخی از روایات را قبل از بررسی شأن نزول وقتی کارشناس دینی می بیند با احاطه کلی ای که برفضای مسائل دینی دارد متوجه می شودکه حدیث نیاز به توضیح دارد و مربوط به فضایی خاص یا شرایط خاص است احادیث ابتدای تاپیک به فرض صحیح و معتبر بودن شان( که از کتب معتبر حدیثی هم هست) از همین نمونه اند. و اشاره به زمان خاص، نکته خاص و جهتی خاص دارد.
بررسی سند حدیث با انجمن حدیث

بررسی تفسیری

تفسیر آیه «الرجال قوامون علی النساء» از زبان مقام معظم رهبری


با سلام

مقام معظم رهبری در جلسه ای که با جوانانی که تازه ازدواج کرده بودند در مورخ 28/6/1379 داشت در مورد تفسیر خود از آیه «الرجال قوامون علی النساء» تفسیر زیبایی را بیان می کنند

به گزارش سرویس اجتماعی جهان ،ایشاناینگونه می فرمایند که:قرآن می فرماید آیه «الرجال قوامون علی النساء». این آیه بدین معناست که سرپرستی امور خانه به دوش مرد است. مرد باید برود کار کند.معیشت خانواده به عهده اوست. زن هر چه ثروت دارد مال خودش است اما معیشت خانواده به دوش او نیست.

این طور هم نیست که بگوییم همه جا باید خانم از آقا تبعیت کند،نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. آیه «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن باید در تمام امور تابع شوهر باشد.نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده های بدتر از اروپا و مقلد اروپا ،بگوییم که زن بایستی همه کاره باشدو مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است.

بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستند. یک جا مرد کوتاه بیاید و یک جا زن کوتاه بیاید. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد و دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با هم زندگی کنید.

اما خداوند متعال تفاوت طبیعی را در زن و مرد قرار داده است. خدای متعال طبیعت زن را ظریف قرار داده است. بعضی از انگشتها خیلی درشت و گنده هستند و برای کندن یک سنگ از زمین خیلی مناسب است، اما اگر بخواهند یک جواهر خیلی ریز را لمس کنند معلوم نیست بتوانند بردارند.

اما بعضی از انگشتها ظریف و باریکند. آن سنگ را نمی توانند بردارند اما آن خرده جواهر و خرده طلا را می توانند از روی زمین جمع کنند. زن و مرد این طورند. هر کدام یک مسئولیتی دارند. نمی شود هم گفت که مسئولیت کدامیک سنگین تر است. مسئولیت هر دو سنگین است. هر دو لازم است. خدا اینها را اینطور کنار هم قرار داده است.

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=243656&forumID=722

جمع بندی
این بحث را در 4 حوزه می توان ارائه داد

در 4 حوزه:

  1. برتری زن یا مرد در معنویات و اخلاق: رشد اخلاقی و رسیدن به مقامات معنوی
  2. برتری زن یا مرد در زیست و فیزیولوژیک(جنسی): قدرت، لطافت،
  3. برتری زن یا مرد در ابعاد روان شناختی(جنسیتی) مانند بعد شناختی، عاطفی و..
  4. برتری زن یا مرد در حقوق
توضیح مختصر 1- برتری در معنویات: احادیث و قرآن هر نوع برتری د ر زن یا مرد را فرع به خودکنترلی دینی (تقوا) می دانند ان اکرمکم عندالله اتقاکم و از هر دو مرد و زن دعوت به خودسازی شده است.
2- برتری در زیست و فیزیولوژیک: مرد از جهاتی مانند قدرت و نیروی عضلانی بر زن برتری جسمانی و قدرتی ( نه برتری ارزشی ) دارد و زن بر مرد برتری باروری( نه ارزشی) تولید بارور شدن و منبع واقع شدن برای پرورش جنین و نوزاد دارد و در کل هر دو در تشکیل خانواده و رسیدن به آرامش نسبت به هم فقیرند و مکمل هم اند.
3- برتری در ابعاد روان شناختی: در برخی از ابعاد روان شناختی زن و در برخی موارد مرد برتری دارد. نمود بارز آن در عاطفه و شناخت است. این جا هم این تفاوت ها سبب تمایر نمی شود.
بله هر تفاوتی تمایز زا نیست برخی از تفاوت ها در مقام همکاری و همسری تکمیل کننده و نزدیک کننده اند.
4- تفاوت حقوقی:
تفاوت حقوقی در واقع ریشه در ابزارها و امکانات فیزیولوژیکی، زیستی و روان شناختی ای است که خداوند به مرد و زن داده و این تمایز ها بر اساس حکمت های برای ابقای نسل بشر، آرامش، و...است.
این جا هم به معنی دقیق نگاه کنیم می بینیم که برتری ارزشی در کار نیست اگر زن در ابعادی برجسته تر است به همان میزان این جا وظیفه و مسئولیتش بیشتر است مانند قدرت آرام بخشی به مرد با تمکین و....
همین طور مرد، همان جاهایی که از نظر روان شناختی و بدنی قوی تر است به همان میزان کارش سنگین تر می شود.
چون بدنی قوی دارد و آسیب پذیری( بدنی، جنسی و...) کمتری نسبت به زن دارد باید نفقه بدهد و برای معاش زندگی کار کند.

بسم الله الرحمن الرحیم


با عرض سلام و پوزش به جهت تأخیر برای شرکت در بحث و نیز عرض سپاس از مشارکت خوب همۀ دوستان که به روشن تر شدن همه جانبۀ ابعاد موضوع کمک می کنند.
ابتدا یک قصّۀ کوتاه برای رفع خستگی شما عزیزان:
فرد بی نزاکتی با حالت تمسخر از عالمی پرسید: تو بهتری یا این سگ؟!
عالم پاسخ داد: اگر از پل صراط عبور کنم من برترم و اگر عبور نکنم اون.
فعلا خیلی به ربطش با موضوع فکر نکن بعدا معلوم میشه!
ادامه دارد>>

بسم الله الرحمن الرحیم


ضمن روایت مفصّلی چنین آمده:
از حسن بن على بن ابى طالب (ع) روايت شده كه چند تن از يهود خدمت رسول خدا (ص) آمدند و گفتند اى محمد توئى كه معتقدى رسول خدائى و آنى كه باو وحى شود چنانچه بموسى بن عمران پيغمبر؟
ساعتى خاموش شد و فرمود آرى من سيد اولاد آدمم و بخود نبالم من خاتم پيغمبرانم و امام متقيان و و رسول پروردگار عالميان، گفتند بسوى چه كسانى عرب يا عجم يا بسوى ما يهود؟
خدا اين آيه را فرستاد: قُلْ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً (اعراف 158) بگو اى محمد من رسول خدايم بشما همه، اعلم آنها گفت اى محمد من ده كلمه از تو ميپرسم كه خدا هنگام مناجات در بقعه مبارك بموسى بن عمران عطا كرده و آنها را جز پيغمبر مرسل يا فرشته مقرب نميداند، پيغمبر فرمود بپرس از من ...یهودی شروع به پرسش کرد و در هفتمین سوال خود پرسید:...
ادامه دارد>>>

مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ؟
َ يَا مُحَمَّدُ فَأَخْبِرْنِي بِالسَّابِعِ مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: كَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ وَ كَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْيَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْيَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ قَالَ الْيَهُودِيُّ لِأَيِّ شَيْ‏ءٍ كَانَ هَكَذَا قَالَ النَّبِيُّ ص خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ مِنْ طِينٍ وَ مِنْ فَضْلَتِهِ وَ بَقِيَّتِهِ خُلِقَتْ حَوَّاءُ وَ أَوَّلُ مَنْ أَطَاعَ النِّسَاءَ آدَمُ فَأَنْزَلَهُ اللَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ قَدْ بَيَّنَ فَضْلَ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ فِي الدُّنْيَا أَ لَا تَرَى إِلَى النِّسَاءِ كَيْفَ يَحِضْنَ وَ لَا يُمْكِنُهُنَّ الْعِبَادَةُ مِنَ الْقَذَارَةِ وَ الرِّجَالُ لَا يُصِيبُهُمْ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطَّمَثِ قَالَ الْيَهُودِيُّ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّد.
بمن خبر ده مردان را بر زنان چه برتريست؟
فرمود چون برترى آسمان بر زمين و آب بر زمين زنده است و بمردان زنان زنده‏اند. اگر مردها نبودند زنها خلق نميشدند براى گفته خداى عز و جل (نساء 34) مردها سرپرست زنها باشند براى آنكه خدا برخى را بر ديگرى برترى داده يهودى گفت اين براى چه؟ فرمود خدا آدم را از گل آفريد و از فزونى و مانده آن حواء خلق شد اول كس كه پيروى زن شد آدم بود و خدايش از بهشت بيرون كرد، برترى مردها بر زنها در دنيا روشن است نبينى كه چطور زنها حيض شوند و براى پليدى از عبادت باز مانند و مردها حيض ندارند.
ادامه دارد>>>

مصادر روایت: الاختصاص شیخ مفید،الامالی شیخ صدوق و علل الشرائع.
بررسی محتوایی:

1- اولا پرسشگر (مرد یهودی) صِرفادر مقام پرسش از مزیت مردان بر زنان بوده و نه مزیت زنان بر مردان.و پیامبر نیز در مقام پاسخ به پرسش او و نه در مقام تبیین جایگاه زن و مرد در آفرینش.
2- ثانیا توجّه به جهت سخن نیز نباید مغفول واقع شود و اگر جهت فرمایش رسول را ناظر بر حفظ نظام خانواده بدانیم و نه جنسیتِ صِرف، آن وقت تعیین یک رکن برای نظام خانواده که متشکل از یک مرد و حداقل یک زن است روشن می شود. با توجه به این مهم که درک اهمیت جایگاه مرد تا چه اندازه در استواری نظام خانواده مؤثر است. و سست انگاری آن تا چه اندازه مخرّب و خطرناک.
3- ثالثا بیان برتری چیزی نسبت به دیگری نباید موجب غرور و مباهات یکی و سرافکندگی و شرمساری دیگری شود.و جود فضیلت بیشتر مسوولیت بیشتر وسنگین تری را متوجّه افضل می کند و حسابرسی خداوند از او سنگین تر است .

پاسخ شما در تعیین برتری یک رهبر و شهروند، مهندس و کارگر، یک ثروتمند و فقیر، یک عالم و یک عامی چیست؟ ملاک های دنیایی هر چه که می خواهد باشد؛ به هر حال خداوند از آن که برتر است تکلیف بیشتری می خواهد و این است که دیگر جایی برای خودبرتربینی و تکبر نمی گذارد و نهایتا برنده کسی است که به تکلیف خود عمل کرده باشد کم یا زیاد.و مطابق این فرهنگ ناب اسلامی است که رهبر جامعه خود را خادم ملّت معرفی می کند ونه صرفا یک زورمند و سلطه گر.( سَيِّدُ الْقَوْمِ خَادِمُهُم‏)
4- محاسبات بشری ناو را مهم تر از ناوچه و تریلر را برتر از وانت بار می داند چون به ظاهر نقش مهم تری در اقتصاد جامعه ایفا می کند، اما هیچ کس حق ندارد وانت را بازخواست کند که چرا به قدر تریلر بار برنداشتی حال آن که ناو را می توان بازخواست کرد که چرا تنها از 10 درصد ظرفیت خود استفاده کرده است.

با سلام خدمت دوستان عزیزم:Gol:

ببخشید استاد من یه سوال داشتم
خداوند به پیامبر اکرم (ص) میفرمایند اگر به خاطر حضرت فاطمه (س) نبود تو و علی را خلق نمیکردم
و اینکه همه ی عالم بخاطر حضرت زهرا (س) خلق شد...

رسا;102203 نوشت:
اگر مردها نبودند زنها خلق نميشدند

پس این سخن را شاید بخاطر شرایطی فرموده اند
ببخشید که عجله میکنم اما میخواستم که شان نزول این روایت را هم برای ما بیان بفرمایید
بی نهایت سپاسگذارم:Gol:

hedi;102205 نوشت:
پس این سخن را شاید بخاطر شرایطی فرموده اند ببخشید که عجله میکنم اما میخواستم که شان نزول این روایت را هم برای ما بیان بفرمایید بی نهایت سپاسگذارم

سلام

در این مورد ایه نیز داریم

[=Courier New] بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يا أَيهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيكُمْ رَقِيبًا(النساء/1)
اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان کسي که همه شما را از يک انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. و از خدايي بپرهيزيد که (همگي به عظمت او معترفيد؛ و) هنگامي که چيزي از يکديگر مي‌خواهيد، نام او را مي‌بريد! (و نيز) (از قطع رابطه با) خويشاوندان خود، پرهيز کنيد! زيرا خداوند، مراقب شماست
.:Gol:

رسا;102203 نوشت:
َ يَا مُحَمَّدُ فَأَخْبِرْنِي بِالسَّابِعِ مَا فَضْلُ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: كَفَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ وَ كَفَضْلِ الْمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ فَبِالْمَاءِ تَحْيَا الْأَرْضُ وَ بِالرِّجَالِ تَحْيَا النِّسَاءُ لَوْ لَا الرِّجَالُ مَا خُلِقَ النِّسَاءُ لِقَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ قَالَ الْيَهُودِيُّ لِأَيِّ شَيْ‏ءٍ كَانَ هَكَذَا قَالَ النَّبِيُّ ص خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ مِنْ طِينٍ وَ مِنْ فَضْلَتِهِ وَ بَقِيَّتِهِ خُلِقَتْ حَوَّاءُ وَ أَوَّلُ مَنْ أَطَاعَ النِّسَاءَ آدَمُ فَأَنْزَلَهُ اللَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ قَدْ بَيَّنَ فَضْلَ الرِّجَالِ عَلَى النِّسَاءِ فِي الدُّنْيَا أَ لَا تَرَى إِلَى النِّسَاءِ كَيْفَ يَحِضْنَ وَ لَا يُمْكِنُهُنَّ الْعِبَادَةُ مِنَ الْقَذَارَةِ وَ الرِّجَالُ لَا يُصِيبُهُمْ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطَّمَثِ قَالَ الْيَهُودِيُّ صَدَقْتَ يَا مُحَمَّد.
بمن خبر ده مردان را بر زنان چه برتريست؟
فرمود چون برترى آسمان بر زمين و آب بر زمين زنده است و بمردان زنان زنده‏اند. اگر مردها نبودند زنها خلق نميشدند براى گفته خداى عز و جل (نساء 34) مردها سرپرست زنها باشند براى آنكه خدا برخى را بر ديگرى برترى داده يهودى گفت اين براى چه؟ فرمود خدا آدم را از گل آفريد و از فزونى و مانده آن حواء خلق شد اول كس كه پيروى زن شد آدم بود و خدايش از بهشت بيرون كرد، برترى مردها بر زنها در دنيا روشن است نبينى كه چطور زنها حيض شوند و براى پليدى از عبادت باز مانند و مردها حيض ندارند.
ادامه دارد>>>

سلام ، پس همه مطالبی که در مورد منشاء فساد بودن زنها و عدم کمال آنها وجود دارد ریشه دینی دارد ، بی جهت نیست که از این عقاید به سختی دفاع می شود. برای همین هست که مرد نباید از زن اطاعت کند زیرا از بهشت بیرون می رود. مرد برتر هست چون زن از فضله و باقیمانده او آفریده شده و زنها پلید هستند چون حیض می شوند(مانند این است که بگویند چرا پسر به دنیا نیاورده ای!)

سرکار آذربانو فکر کنم دیگه این دقیقا با تاپیک همخوانی دارد.

tobeh;102332 نوشت:
ز فضله و باقیمانده او آفریده شده و زنها پلید هستند چون حیض می شوند


سلام

کی گفته فضله؟

توی تورات نوشته شده (سفر افرینش) که حوا از استخوان دنده ادم خلق شده

ایا این درست است؟
یعنی توی روایات ما هم امده ؟

(پیشاپیش از پاسختان ممنون):Gol:

عرض سلام و ادب

رسا;102204 نوشت:
1- اولا پرسشگر (مرد یهودی) صِرفادر مقام پرسش از مزیت مردان بر زنان بوده و نه مزیت زنان بر مردان.و پیامبر نیز در مقام پاسخ به پرسش او و نه در مقام تبیین جایگاه زن و مرد در آفرینش.

دوست عزيز ، اين فرمايش شما بدين معني است که حضرت رسول صرفاً به مزاق سوال کننده صحبت ميکردند! مثلا اگر کسي در مقام پرسش از مزيت زنان بر مردان از حضرتش ميپرسيدند لابد ميفرمودند: زنان بر مردان برتري دارند و اگر زنان نبودند خداوند مردان را نميآفريد! و لابد يک آيه​اي که زنان بر مردان مسلط ....استغفرا...!
بزرگوار! اينگونه توجيهات اندکي اهانت آميز به نظر نميرسد؟!

رسا;102204 نوشت:
2- ثانیا توجّه به جهت سخن نیز نباید مغفول واقع شود و اگر جهت فرمایش رسول را ناظر بر حفظ نظام خانواده بدانیم و نه جنسیتِ صِرف، آن وقت تعیین یک رکن برای نظام خانواده که متشکل از یک مرد و حداقل یک زن است روشن می شود. با توجه به این مهم که درک اهمیت جایگاه مرد تا چه اندازه در استواری نظام خانواده مؤثر است. و سست انگاری آن تا چه اندازه مخرّب و خطرناک.

اين فرمايش هم که تلويحاً يعني برتري مردان بر زنان

رسا;102204 نوشت:
3- ثالثا بیان برتری چیزی نسبت به دیگری نباید موجب غرور و مباهات یکی و سرافکندگی و شرمساری دیگری شود.و جود فضیلت بیشتر مسوولیت بیشتر وسنگین تری را متوجّه افضل می کند و حسابرسی خداوند از او سنگین تر است . پاسخ شما در تعیین برتری یک رهبر و شهروند، مهندس و کارگر، یک ثروتمند و فقیر، یک عالم و یک عامی چیست؟ ملاک های دنیایی هر چه که می خواهد باشد؛ به هر حال خداوند از آن که برتر است تکلیف بیشتری می خواهد و این است که دیگر جایی برای خودبرتربینی و تکبر نمی گذارد و نهایتا برنده کسی است که به تکلیف خود عمل کرده باشد کم یا زیاد.و مطابق این فرهنگ ناب اسلامی است که رهبر جامعه خود را خادم ملّت معرفی می کند ونه صرفا یک زورمند و سلطه گر.(سَيِّدُ الْقَوْمِ خَادِمُهُم‏) 4- محاسبات بشری ناو را مهم تر از ناوچه و تریلر را برتر از وانت بار می داند چون به ظاهر نقش مهم تری در اقتصاد جامعه ایفا می کند، اما هیچ کس حق ندارد وانت را بازخواست کند که چرا به قدر تریلر بار برنداشتی حال آن که ناو را می توان بازخواست کرد که چرا تنها از 10 درصد ظرفیت خود استفاده کرده است.

توجيه 3 و 4 شما همانند بند 2 به معني برتري مردان بر زنان است، پس دليل اينکه در بند اول سعي داريد که خلاف اين را ثابت کنيد چيست؟!
ضمناً بسياري از حقوقي که به عنوان برتري مرد بر زن متصور است متضمن انجام تکليف خاصي براي مرد نيست. و اين توجيه شما (فضيلت بيشتر مسئوليت بيشتر) چندان مقبول نيست.
همانگونه که خودتان هم از کلمه فضيلت استفاده کرده​ايد . مثل اينکه بفرماييد اگر کسي مومن تر باشد نبايد مغرور شود چون حسابرسي خداوند از او سخت​تر است

نظرات آیت الله جوادی آملی در مورد بیرون شدن ادم از بهشت:

در بخشی از قرآن بعنوان خظاب به آدم به عنوان ضمیر مفرد ذکر شده:

فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَىٰ ﴿طه: ١٢٠﴾
یعنی ای آدم می خواهی تو را راهنمایی کنم به کاری که اگر آن را انجام دادی و از میوه آن درخت خوردی جاودانه شوی؟

آنگاه در همین جریان می فرماید :

" فدلیهما بغرور " اعراف ۲۲
یعنی شیطان اینها را تدلیه کرد. تدلیه یعنی آویزان کردن زیر پا خالی کردن به نحوی که انسان بلغزد. لذا تعبیر به "ازلهما الشیطان"(بقره ۳۶) کرد. ازلال یعنی لغزاندن، و وقتی انسان می لغزد که تدلیه شده باشد.
او به بهانه دلالت رفت و تدلیه کرد، در همه موراد سخن از ضمیر تثنیه است اما در اینجا سخن از ضمیر مفرد است و این آیه به آن پندار باطل هم خاتمه می دهد که کسی خیال کند شیطان از راه زن نفوذ کرد و فریب داد. بلکه هر دو را یکجا فریب داد. البته اگر جا برای چنین توهمی باشد و امکان باطل گویی باشد باید انسان این باطل را مقدم بدارد که شیطان از راه مرد ، زن را فریب داد نه از راه زن مرد را فریب داد ( چه اینکه برخی بر این اعتقادند) و نه از راه مرد زن را فریب داد، چه اینکه ممکن است شخص ساده اندیشی از آیه "هل ادلک علی شجرة الخلد؛ چنین استفاده ای بکند.

mkk1369;102343 نوشت:
توی تورات نوشته شده (سفر افرینش) که حوا از استخوان دنده ادم خلق شده

ایا این درست است؟
یعنی توی روایات ما هم امده ؟(پیشاپیش از پاسختان ممنون)

زراره بن اعین از امام صادق (ع) سوال کرد : نزد ما مردمی هستند که می گویند حوا از بخش نهایی ضلع چپ آدم آفرید.
امام صادق (ع) فرمود: خداوند از چنین نسبت هم منزه است و هم برتر از آن است .... آیا کسی می گوید خداوند توان آن را نداشت که همسر آدم را از غیر دنده او خلق کند تا بهانه به دست شناعت کنندگان بدهد که گوید بعضی از اجزاء آدم با بعضی دیگر نکاح نمود....سپس فرمود : خداوند پس از آفرینش آدم حوا را به صورت نوظهور پدید آورد.....

mkk1369;102212 نوشت:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ يا أَيهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيكُمْ رَقِيبًا(النساء/1)
اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان کسي که همه شما را از يک انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. و از خدايي بپرهيزيد که (همگي به عظمت او معترفيد؛ و) هنگامي که چيزي از يکديگر مي‌خواهيد، نام او را مي‌بريد! (و نيز) (از قطع رابطه با) خويشاوندان خود، پرهيز کنيد! زيرا خداوند، مراقب شماست.

نظر آیت آلله جوادی آملی در مورد این آیه:
منظور از نفس همانا گوهر و ذات و اصل و واقعیت عینی شی است و مراد از آن معنای روح ، جان ، روان و مانند آن نیست.
پس مراد از نفس همانا ذات و واقعیت عینی است. بنابراین مفاد آیه مزبور اولا این است که همه انسانها از هز صنف خواه زن خواه مرد ( زیرا کلمه ناس شامل همگان می شود) از یک ذات و گوهر خلق شده اند و مبدا آفرینش همه افراد یک چیز است، و[="red"] ثانیا اولین زن که همسر اولین مرد است او هم از همان ذات و گوهر عینی آفریده شد. نه از گوهر دیگر و نه فرع بر مرد و زائد بر او و طفیلی وی و مانند آن.[/] بلکه خداوند اولین زن را از همان ذات و اصلی آفریده است که همه مردها و زنها را از همان اصل خلق کرد.

زیتون;102385 نوشت:
خداوند پس از آفرینش آدم حوا را به صورت نوظهور پدید آورد.....

سلام

میشه پس معنای ایه 1 سوره ی نساء را امام چه بیان کرده اند
اخه با این ایه تطبیق نداره؟
می شه بگویید حوا چجوری خلق شد؟

mkk1369;102391 نوشت:
سلام

میشه پس معنای ایه 1 سوره ی نساء را امام چه بیان کرده اند
اخه با این ایه تطبیق نداره؟
می شه بگویید حوا چجوری خلق شد؟

سلام
به پست ۴۹ توجه کنید.
بر اساس این پست همانطور که آدم خلق شد.

موضوع قفل شده است