تبعیت از ولی فقیه یا مرجع تقلید در امور سیاسی

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تبعیت از ولی فقیه یا مرجع تقلید در امور سیاسی

سلام
آيا در امور سياسي هم بايد تابع مرجع تقليد بود يا ولي فقيه؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد سجاد

[TD][/TD]

[="Tahoma"][="Black"]

رسانه;1016560 نوشت:
سلام
آيا در امور سياسي هم بايد تابع مرجع تقليد بود يا ولي فقيه؟

سلام علیکم

لطفا نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا اگر نظری از ایشان یافتیم به عنوان پاسخ درج نماییم.

موفق باشید [/]

[="Tahoma"][="Black"]طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای :

[h=5]در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود. ولی در مسائل فردی محض، هر مکلفی باید از فتوای مرجع تقلیدش پیروی نماید.[/h]
موفق باشید

پی نوشت:
آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 52[/]

سجاد;1017679 نوشت:
در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود

به نام خدا و سلام به اهل بیت(ع) و شما

ایا حدیث با سند معتبری داریم که اطاعت از فقیه در امور سیاسی واجب است؟

___________________________________________

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اِحْذَرُوا عَلَى دِينِكُمْ ثَلاَثَةَ رِجَالٍ...رَجُلٍ آتَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سُلْطَاناً فَزَعَمَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اَللَّهِ وَ مَعْصِيَتَهُ مَعْصِيَةُ اَللَّهِ، وَ كَذَبَ، لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اَلْخَالِقِ، لاَ طَاعَةَ لِمَنْ عَصَى اَللَّهَ. إِنَّمَا اَلطَّاعَةُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ اَلَّذِينَ قَرَنَهُمُ اَللَّهُ بِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ فَقَالَ: أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِيعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ مِنْكُمْ لِأَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّهُ مَعْصُومٌ مُطَهَّرٌ لاَ يَأْمُرُ بِمَعْصِيَةِ اَللَّهِ، وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي اَلْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ لاَ يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَةِ اَللَّهِ.

https://hadith.inoor.ir/hadith/353067?SourceID=0&PageType=ViewTranslate&HadithID=353067&FilterGroupID=0

سليم بن قيس هلالي گويد: شنيدم امير المومنين علي عليه السلام ميفرمود: از سه كس بر دين خودتان بترسيد...
مرديكه خداي عز و جل سلطنتی بدست او داده باشد و او گمان كند كه فرمان برداري او فرمان بري از خدا است و سرپيچي از فرمانش سرپيچي از فرمان خدا
در صورتي كه چنين نيست زيرا در راه معصيت خدا از هيچ مخلوقي نبايد اطاعت كرد و مخلوق را نزيبد كه دلبند گناه گردد پس نه در راه معصيت الهي بايد از كسي فرمان برد و نه بفرمان شخص گنهكار بايستي در آمد و فقط مي بايست از خداوند و پيغمبرش و جانشينان او فرمان برد و اينكه خداوند دستور فرموده است: فقط از دستورات پيغمبر اطاعت شود براي اين است كه پيغمبر معصوم است و پاك و بنافرماني خداوند دستور نميدهد و اينكه فقط به اطاعت جانشينان پيغمبر امر فرموده است براي اين است كه آنان نيز معصومند و پاك و امر بگناه نميكنند.

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَكُونُ عَالِمٌ جَاهِلاً أَبَداً عَالِماً بِشَيْءٍ جَاهِلاً بِشَيْءٍ ثُمَّ قَالَ اَللَّهُ أَجَلُّ وَ أَعَزُّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَفْرِضَ طَاعَةَ عَبْدٍ يَحْجُبُ عَنْهُ عِلْمَ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ ثُمَّ قَالَ لاَ يَحْجُبُ ذَلِكَ عَنْهُ.

https://hadith.inoor.ir/hadith/104584?SourceID=0&PageType=ViewTranslate&HadithID=104584&FilterGroupID=0

ابو حمزه گوید: شنیدم امام باقر(ع) مى فرمود: نه بخدا عالم هرگز جاهل نباشد (یعنى عالمى كه خدا اطاعتش را بر مردم واجب كرده و او همان امامست) ممكن نیست چیزى را بداند و چیزى را نداند (او همه چیز مى داند) سپس فرمود: خدا والاتر از آنست كه فرمانبرى از بنده اى را واجب كند كه علم آسمان و زمینش را از او نهان داشته است و باز فرمودند: آنرا از او نهان نكند.

کسی که معصوم نیست و علم آسمان و زمین را ندارد و ممکن است اشتباه کند چگونه اطاعتش واجب است؟

آقای خمینی:
اگر قبلاً اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده‌ایم. و عدول در بین فقها از فتوایی به فتوای دیگر درست همین معنا را دارد. وقتی فقیهی از فتوای خود برمی‌گردد یعنی من در این مسئله اشتباه نموده‌ام و به اشتباهم اقرارمی کنم. فقهای شورای نگهبان و اعضای شورایعالی قضائی هم باید این‌طور باشند که اگر در مسئله‌ای اشتباه کردند صریحاًبگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم. پیش از انقلاب من خیال می‌کردم وقتی انقلاب پیروز شد افراد صالحی هستند که کارها را طبق اسلام عمل کنند، لذا بارها گفتم روحانیون می‌روند کارهای خودشان را انجام می‌دهند.بعد دیدم خیر، اکثر آنها افراد ناصالحی بودند و دیدم حرفی که زده‌ام درست نبوده است، آمدم صریحاً اعلام کردم من اشتباه کرده‌ام.
صحیفه امام خمینی جلد 18 صفحه 241

یا علی

[="Tahoma"][="Black"]

قدیما;1017685 نوشت:
به نام خدا و سلام به اهل بیت(ع) و شما
ایا حدیث با سند معتبری داریم که اطاعت از فقیه در امور سیاسی واجب است؟
_______________________________________
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اِحْذَرُوا عَلَى دِينِكُمْ ثَلاَثَةَ رِجَالٍ...رَجُلٍ آتَاهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ سُلْطَاناً فَزَعَمَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اَللَّهِ وَ مَعْصِيَتَهُ مَعْصِيَةُ اَللَّهِ، وَ كَذَبَ، لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ اَلْخَالِقِ، لاَ طَاعَةَ لِمَنْ عَصَى اَللَّهَ. إِنَّمَا اَلطَّاعَةُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِوُلاَةِ اَلْأَمْرِ اَلَّذِينَ قَرَنَهُمُ اَللَّهُ بِنَفْسِهِ وَ نَبِيِّهِ فَقَالَ: أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِيعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ مِنْكُمْ لِأَنَّ اَللَّهَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّهُ مَعْصُومٌ مُطَهَّرٌ لاَ يَأْمُرُ بِمَعْصِيَةِ اَللَّهِ، وَ إِنَّمَا أَمَرَ بِطَاعَةِ أُولِي اَلْأَمْرِ لِأَنَّهُمْ مَعْصُومُونَ مُطَهَّرُونَ لاَ يَأْمُرُونَ بِمَعْصِيَةِ اَللَّهِ.
https://hadith.inoor.ir/hadith/35306...ilterGroupID=0
سليم بن قيس هلالي گويد: شنيدم امير المومنين علي عليه السلام ميفرمود: از سه كس بر دين خودتان بترسيد...
مرديكه خداي عز و جل سلطنتی بدست او داده باشد و او گمان كند كه فرمان برداري او فرمان بري از خدا است و سرپيچي از فرمانش سرپيچي از فرمان خدا در صورتي كه چنين نيست زيرا در راه معصيت خدا از هيچ مخلوقي نبايد اطاعت كرد و مخلوق را نزيبد كه دلبند گناه گردد پس نه در راه معصيت الهي بايد از كسي فرمان برد و نه بفرمان شخص گنهكار بايستي در آمد و فقط مي بايست از خداوند و پيغمبرش و جانشينان او فرمان برد و اينكه خداوند دستور فرموده است: فقط از دستورات پيغمبر اطاعت شود براي اين است كه پيغمبر معصوم است و پاك و بنافرماني خداوند دستور نميدهد و اينكه فقط به اطاعت جانشينان پيغمبر امر فرموده است براي اين است كه آنان نيز معصومند و پاك و امر بگناه نميكنند.
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ وَ اَللَّهِ لاَ يَكُونُ عَالِمٌ جَاهِلاً أَبَداً عَالِماً بِشَيْءٍ جَاهِلاً بِشَيْءٍ ثُمَّ قَالَ اَللَّهُ أَجَلُّ وَ أَعَزُّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَفْرِضَ طَاعَةَ عَبْدٍ يَحْجُبُ عَنْهُ عِلْمَ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ ثُمَّ قَالَ لاَ يَحْجُبُ ذَلِكَ عَنْهُ.
https://hadith.inoor.ir/hadith/10458...ilterGroupID=0
ابو حمزه گوید: شنیدم امام باقر(ع) مى فرمود: نه بخدا عالم هرگز جاهل نباشد (یعنى عالمى كه خدا اطاعتش را بر مردم واجب كرده و او همان امامست) ممكن نیست چیزى را بداند و چیزى را نداند (او همه چیز مى داند) سپس فرمود: خدا والاتر از آنست كه فرمانبرى از بنده اى را واجب كند كه علم آسمان و زمینش را از او نهان داشته است و باز فرمودند: آنرا از او نهان نكند.
کسی که معصوم نیست و علم آسمان و زمین را ندارد و ممکن است اشتباه کند چگونه اطاعتش واجب است؟
آقای خمینی:
اگر قبلاً اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده‌ایم. و عدول در بین فقها از فتوایی به فتوای دیگر درست همین معنا را دارد. وقتی فقیهی از فتوای خود برمی‌گردد یعنی من در این مسئله اشتباه نموده‌ام و به اشتباهم اقرارمی کنم. فقهای شورای نگهبان و اعضای شورایعالی قضائی هم باید این‌طور باشند که اگر در مسئله‌ای اشتباه کردند صریحاًبگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم. پیش از انقلاب من خیال می‌کردم وقتی انقلاب پیروز شد افراد صالحی هستند که کارها را طبق اسلام عمل کنند، لذا بارها گفتم روحانیون می‌روند کارهای خودشان را انجام می‌دهند.بعد دیدم خیر، اکثر آنها افراد ناصالحی بودند و دیدم حرفی که زده‌ام درست نبوده است، آمدم صریحاً اعلام کردم من اشتباه کرده‌ام.
صحیفه امام خمینی جلد 18 صفحه 241
یا علی

عرض سلام و احترام

درباره سند این حدیث که به عنوان دلیل بیان کردید تاپیک زیر را ملاحظه بفرمایید:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=48833

ضمنا برای پاسخ به موضوع طرح شده، خوب است از کارشناسان اعتقادی دعوت شود.

موفق باشید
[/]

سجاد;1019667 نوشت:
درباره سند این حدیث که به عنوان دلیل بیان کردید تاپیک زیر را ملاحظه بفرمایید:

سلام علیکم

من این حدیث را از کتاب سلیم بن قیس روایت کردم که محدث کبیر نعمانی درباره ان می فرماید:

وليس بين جميع الشيعة ممن حمل العلم ورواه عن الائمة (عليهم السلام) خلاف في أن كتاب سليم بن قيس الهلالي أصل من أكبر كتب الاصول التي رواها أهل العلم من حملة حديث أهل البيت (عليهم السلام) وأقدمها لان جميع ما اشتمل عليه هذا الاصل إنما هو عن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وأمير المؤمنين (عليه السلام) والمقداد وسلمان الفارسي وأبي ذر ومن جرى مجراهم ممن شهد رسول الله (صلى الله عليه وآله) وأمير المؤمنين (عليه السلام) وسمع منهما، وهو من الاصول التي ترجع الشيعة إليها ويعول عليها.

شک نیست که (در میان شیعیان از بین کسانی که علم را حمل و آن را از ائمه روایت کرده‏ اند) کتاب سلیم بن قیس هلالی از ارزشمندترین اصول شیعه به شمار می‏ رود. زیرا،آنچه در این اصل آمده است همه از مقداد و سلمان و ابوذر و مانند آنها که پیامبر و علی(ع)را دیده‏اند و کلامشان را شنیده‏ اند نقل شده است. کتاب سلیم از اصولی است که شیعه به آن رجوع می‏کند و برآن اعتماد می‏ نماید.

_____________________________________

حدیث بعدی هم جدا از اینکه در کتب اربعه است، تعدد طرق دارد.

موفق و سلامت باشید

[="Tahoma"][="Black"]

قدیما;1019810 نوشت:
سلام علیکم
من این حدیث را از کتاب سلیم بن قیس روایت کردم که محدث کبیر نعمانی درباره ان می فرماید:
وليس بين جميع الشيعة ممن حمل العلم ورواه عن الائمة (عليهم السلام) خلاف في أن كتاب سليم بن قيس الهلالي أصل من أكبر كتب الاصول التي رواها أهل العلم من حملة حديث أهل البيت (عليهم السلام) وأقدمها لان جميع ما اشتمل عليه هذا الاصل إنما هو عن رسول الله (صلى الله عليه وآله) وأمير المؤمنين (عليه السلام) والمقداد وسلمان الفارسي وأبي ذر ومن جرى مجراهم ممن شهد رسول الله (صلى الله عليه وآله) وأمير المؤمنين (عليه السلام) وسمع منهما، وهو من الاصول التي ترجع الشيعة إليها ويعول عليها.
شک نیست که (در میان شیعیان از بین کسانی که علم را حمل و آن را از ائمه روایت کرده‏ اند) کتاب سلیم بن قیس هلالی از ارزشمندترین اصول شیعه به شمار می‏ رود. زیرا،آنچه در این اصل آمده است همه از مقداد و سلمان و ابوذر و مانند آنها که پیامبر و علی(ع)را دیده‏اند و کلامشان را شنیده‏ اند نقل شده است. کتاب سلیم از اصولی است که شیعه به آن رجوع می‏کند و برآن اعتماد می‏ نماید.
_____________________________________
حدیث بعدی هم جدا از اینکه در کتب اربعه است، تعدد طرق دارد.
موفق و سلامت باشید

سلام علیکم

لطفا در این زمینه با کارشناس حدیث همان تاپیکی که خدمتتون آدرس دادم صحبت بفرمایید چون در حیطه تخصصی ایشان است.

موفق باشید[/]