جمع بندی آیا نفرین به چشم زخم ربط دارد؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا نفرین به چشم زخم ربط دارد؟

با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم ایا نفرین به چشم زخم مرتبط است؟ مثلا شخصی را میشناسم که شیطان صفت هست و میگه من هر کی را نفرین کنم یک بلایی سر اش می آید! نفرین به نا حق منظورم هست .
باز دوباره یک نفر دیگه می شناسم که همسایه اش داشت خانه میساخت و سر صدا خیلی می کردند: سر سنگ کاری خانه و.....
و همین طرف میگه من نفرین اش کردم چون ما را اذیت می کرد و طرف سکته زد و مرد !!!!! البته بعضی از همسایه هاش می گفتند که طرف چشم خورده یا همان گفتاره شده !!! ولی آن شخص میگه نه من نفرین اش کردم و مرده و خوشحالم هست !!! خلاصه موجودات شیطان صفت زیاد دیدم !
نظر شما شما چی هست؟
سپاس

برچسب: 

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد کافی

[TD][/TD]

erfan.71;1018498 نوشت:
با سلام و خسته نباشید
میخواستم بدونم ایا نفرین به چشم زخم مرتبط است؟ مثلا شخصی را میشناسم که شیطان صفت هست و میگه من هر کی را نفرین کنم یک بلایی سر اش می آید! نفرین به نا حق منظورم هست .
باز دوباره یک نفر دیگه می شناسم که همسایه اش داشت خانه میساخت و سر صدا خیلی می کردند: سر سنگ کاری خانه و.....
و همین طرف میگه من نفرین اش کردم چون ما را اذیت می کرد و طرف سکته زد و مرد !!!!! البته بعضی از همسایه هاش می گفتند که طرف چشم خورده یا همان گفتاره شده !!! ولی آن شخص میگه نه من نفرین اش کردم و مرده و خوشحالم هست !!! خلاصه موجودات شیطان صفت زیاد دیدم !
نظر شما شما چی هست؟
سپاس

باسمه تعالی
با عرض سلام و خسته نباشید
نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد، حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد. طبق برخی روایات، نفرین را خداوند آن گونه که صلاح می‌داند، اجابت می‌کند، نه آن طور که نفرین کننده دلش می‌خواهد،‌ چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد.
بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازة آنچه حق است، ‌نفرین را اجابت می‌کند، نه بیشتر.
نفرینی که به ناحق باشد، تأثیر گذار نخواهد بود. حضرت امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید:
«إِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ‏ صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ‏ بَيْنَهُ‏ وَ بَيْنَ‏ الَّذِي‏ يَلْعَنُ‏ فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا عَادَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ كَانَ أَحَقَّ بِهَا (1) لعنت هرگاه از لعنت کننده صادر شود ، میان او و کسی که لعنت می شود ، می گردد . اگر مجوّزی نیافت ، به خود لعنت کننده بر می گردد که او ، خود ، به آن سزاوارتر است.»
همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، و هر دعایی از هر فردی قرین اجابت نیست، نفرین نیز این گونه است؛ یعنی اگر شخصی به مجرد این که از طرف کسی یا قومی مورد اذیت و آزار قرار گرفت، یا دلش شکسته شد و نفرین کرد، لاجرم باید نفرینش اجابت شود، قطعاً این گونه نیست!
بنابراین این نوع اتفاقات را نمی توان به ضرس قاطع به نفرین آن شخص نسبت داد، بلکه عوامل دیگری مانند بیماری و... را می توان موثر در آن اتفاقات دانست.
موفق باشید.

پی نوشت:
1. مجلسی، بحارالانوار،دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403،ج69، ص 208.

erfan.71;1018498 نوشت:
مثلا شخصی را میشناسم که شیطان صفت هست و میگه من هر کی را نفرین کنم یک بلایی سر اش می آید!

احتمالاً به این صورته که این شخص ابتدا نفرین می کنه بعد منتظر میشینه تا یک مشکلی برای فرد مقابل پیش بیاد ... بعد این مشکل رو نسبت میده به نفرین.
یا وقتی برای فردی مشکل پیش بیاد، بعضی مدعی میشن که تاثیر نفرین خودشون بوده.

به هر حال همون طور که اشاره فرمودید، این کار و خوشحالی از مشکلات دیگران به دور از اخلاقه.

ذهن ما به طور ناخودآگاه، همزمانی یا توالی رخداها رو می تونه نشانه علیت در نظر بگیره. اما بررسی علیت نیاز به یک نمونه آماری خوب و بررسی احتمالات شرطی است.

مثلاً برخی کاشت فلان نوع درخت در خانه را بد یمن می دانند. فردی این نوع درخت رو در خانه کاشته و چند سال بعد که درخت تنومند شد مشکلی براش پیش میاد. آیا میشه این رو نشونه ای بر بدیمنی ان درخت دانست؟
نه. بررسی این اعتقاد به این سادگی نیست. اگر اون درخت کاشته نمیشد هم ممکن بود در این فاصله چند سال همین اتفاق رخ بده و مطمئن نیستیم که کاشت درخت باعث افزایش احتمال اون رخداد شده باشه. مگر اینکه یک جامعه آماری تشکیل بشه و احتمال رخداد در خانه هایی که اون درخت رو دارند با خانه هایی که اون درخت رو ندارند مقایسه بشه.

فرض کنید فردی از تلویزیون همسایشون تعریف می کنه و این تلویزیون چند روز بعد می سوزه! آیا این نشانه درستی چشم زخمه؟
باز هم نه. شاید در روزهای دیگر هم از اون تلویزیون تعریف شده بوده بدون اینکه بسوزه. حالا که سوخته، اگر فاصله زمانی این رخداد (سوختن تلویزیون) از آخرین تعریفی که شنیده شده کم باشه، این مشکل حاصل چشم زخم تصور میشه. این بررسی تا با اصول علمی انجام نشه قابل اتکا نیست.

پرسش:
می خواستم بدانم ایا نفرین به چشم زخم مرتبط است؟ مثلا شخصی را می شناسم که شیطان صفت هست و می گوید من هر کسی را نفرین کنم یک بلایی سر ش می آید! نفرین به نا حق منظورم هست .
باز دوباره یک نفر دیگر را می شناسم که همسایه اش داشت خانه می ساخت و خیلی سر و صدا می کردند: سر سنگ کاری خانه و.....
و همین طرف می گوید من نفرینش کردم چون ما را اذیت می کرد و طرف سکته زد و مرد.
نظر شما شما چیست؟

پاسخ:
نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد، حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد. طبق برخی روایات، نفرین را خداوند آن گونه که صلاح می‌داند، اجابت می‌کند، نه آن طور که نفرین کننده دلش می‌خواهد،‌ چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد.
بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازة آنچه حق است، ‌نفرین را اجابت می‌کند، نه بیشتر.
نفرینی که به ناحق باشد، تأثیر گذار نخواهد بود. حضرت امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید:
«إِنَّ اللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ‏ صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ‏ بَيْنَهُ‏ وَ بَيْنَ‏ الَّذِي‏ يَلْعَنُ‏ فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا عَادَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ كَانَ أَحَقَّ بِهَا (1) لعنت هرگاه از لعنت کننده صادر شود ، میان او و کسی که لعنت می شود ، می گردد . اگر مجوّزی نیافت ، به خود لعنت کننده بر می گردد که او ، خود ، به آن سزاوارتر است.»
همان گونه که دعا برای استجابت، نیازمند شرایط است، و هر دعایی از هر فردی قرین اجابت نیست، نفرین نیز این گونه است؛ یعنی اگر شخصی به مجرد این که از طرف کسی یا قومی مورد اذیت و آزار قرار گرفت، یا دلش شکسته شد و نفرین کرد، لاجرم باید نفرینش اجابت شود، قطعاً این گونه نیست!
بنابراین این نوع اتفاقات را نمی توان به ضرس قاطع به نفرین آن شخص نسبت داد، بلکه عوامل دیگری مانند بیماری و... را می توان موثر در آن اتفاقات دانست.
پی نوشت:
1. مجلسی، بحارالانوار،دار احیاء التراث العربی، بیروت، 1403،ج69، ص 208.

موضوع قفل شده است