جمع بندی دعوت به تفکر یا اجبار به تفکر؟

×

پیغام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated در include_once() (خط 29 از /home/askdinorg/domains/askdin.com/public_html/sites/all/modules/bbcode/bbcode.module).

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دعوت به تفکر یا اجبار به تفکر؟

سلام علیکم
جایی در قرآن داریم که خداوند به طور صریح بنده را امر کرده باشه به تفکر؟
با تشکر پیشاپیش
التماس دعا

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد عمار

[TD][/TD]

[=arial]سلام و عرض ادب
دستورات قرآن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ برخی از اوامر آن واجب، و برخی مستحب هستند. عمل کردن به واجباتی که در قرآن مطرح شده، همان طور که از اسمش برمی‌آید، واجب است. اما عمل کردن به دستوراتی که واجب نیستند، بلکه مستحب هستند، مثل برخی از عبادات مستحبی واجب نیست. مثل امر به تفکر یا تعقل و با این حال نباید به دستورات مستحبی قرآن بی‌توجهی شود و مورد بی‌اهمیتی قرار بگیرد که نفس خود این عمل مذموم و مورد نکوهش است.

خداوند دستور اکیدی بر تفکر و تدبر دارد و آن‌را وسیله هدایت دانسته و در جایی، علت گمراهی منافقین را عدم تفکر در آیات قرآنی دانسته و می‌گوید:

«أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»؛(1)
آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا این‌که بر قلب‌هایشان قفل زده شده است.

قُلْ هَلْ یسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ أَ فَلا تَتَفَکرُونَ(2)
«به آنان بگو آیا نابینا و بینا یکی است؟ آیا فکر نمی کنید؟»

همچنین آیات 29 سوره ص، 44 سوره نحل، 219 سوره بقره، 2 سوره یوسف همگی به این امر توجه دارند. همگی این آیات ما را تشویق به تدبر در کتاب خدا می کند و از ما می خواهد که قرآن را فقط نخوانیم، بلکه همراه با خواندن بیندیشیم و از آن برای توسعه فکر و فهم خود در انتخاب بهترین ها استمداد کنیم.

1. محمد، 24.
2. انعام، آيه 50.

عمار;1018421 نوشت:
[=arial]سلام و عرض ادب
دستورات قرآن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ برخی از اوامر آن واجب، و برخی مستحب هستند. عمل کردن به واجباتی که در قرآن مطرح شده، همان طور که از اسمش برمی‌آید، واجب است. اما عمل کردن به دستوراتی که واجب نیستند، بلکه مستحب هستند، مثل برخی از عبادات مستحبی واجب نیست. مثل امر به تفکر یا تعقل و با این حال نباید به دستورات مستحبی قرآن بی‌توجهی شود و مورد بی‌اهمیتی قرار بگیرد که نفس خود این عمل مذموم و مورد نکوهش است.

خداوند دستور اکیدی بر تفکر و تدبر دارد و آن‌را وسیله هدایت دانسته و در جایی، علت گمراهی منافقین را عدم تفکر در آیات قرآنی دانسته و می‌گوید:

«أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»؛(1)
آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا این‌که بر قلب‌هایشان قفل زده شده است.

قُلْ هَلْ یسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ أَ فَلا تَتَفَکرُونَ(2)
«به آنان بگو آیا نابینا و بینا یکی است؟ آیا فکر نمی کنید؟»

همچنین آیات 29 سوره ص، 44 سوره نحل، 219 سوره بقره، 2 سوره یوسف همگی به این امر توجه دارند. همگی این آیات ما را تشویق به تدبر در کتاب خدا می کند و از ما می خواهد که قرآن را فقط نخوانیم، بلکه همراه با خواندن بیندیشیم و از آن برای توسعه فکر و فهم خود در انتخاب بهترین ها استمداد کنیم.

1. محمد، 24.
2. انعام، آيه 50.

عمار;1018421 نوشت:
[=arial]سلام و عرض ادب
دستورات قرآن به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ برخی از اوامر آن واجب، و برخی مستحب هستند. عمل کردن به واجباتی که در قرآن مطرح شده، همان طور که از اسمش برمی‌آید، واجب است. اما عمل کردن به دستوراتی که واجب نیستند، بلکه مستحب هستند، مثل برخی از عبادات مستحبی واجب نیست. مثل امر به تفکر یا تعقل و با این حال نباید به دستورات مستحبی قرآن بی‌توجهی شود و مورد بی‌اهمیتی قرار بگیرد که نفس خود این عمل مذموم و مورد نکوهش است.

خداوند دستور اکیدی بر تفکر و تدبر دارد و آن‌را وسیله هدایت دانسته و در جایی، علت گمراهی منافقین را عدم تفکر در آیات قرآنی دانسته و می‌گوید:

«أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»؛(1)
آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا این‌که بر قلب‌هایشان قفل زده شده است.

قُلْ هَلْ یسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ أَ فَلا تَتَفَکرُونَ(2)
«به آنان بگو آیا نابینا و بینا یکی است؟ آیا فکر نمی کنید؟»

همچنین آیات 29 سوره ص، 44 سوره نحل، 219 سوره بقره، 2 سوره یوسف همگی به این امر توجه دارند. همگی این آیات ما را تشویق به تدبر در کتاب خدا می کند و از ما می خواهد که قرآن را فقط نخوانیم، بلکه همراه با خواندن بیندیشیم و از آن برای توسعه فکر و فهم خود در انتخاب بهترین ها استمداد کنیم.

1. محمد، 24.
2. انعام، آيه 50.

با تاسف فراوان چه بسا هنوز هم یکبار قران رو درست از اول تا آخر درک نکرده باشم و حافظ هم نیستم، بیشتر مد نظرم این هستم که اگر خواستم چیزی از قران به یک فرد غیر مسلمون بگم مخصوصا افراد آتییسم آیه ای رو بگم که خدای اسلام !! بنده رو امر به تفکر میکنه و اسلام دین جهالت و دنبال دیگران رفتن با چشم بسته نیست و دینی هست که ما رو امر به تفکز میکنه (حداقل این ها چیز هایی هستند که خودم از اسلام فهمیدم) چیزی که یکسری ضد دین ها (حالا اسلام، مسیحیت یهودیت) میگن که دیندارا مثل دسته گوسفند هستند و دنباله رو بی چون و چرای همدیگه (حداقل جزو اولین تصویر هایی که از آتییسم دیدم این بود که گله گوسفندی رو به عنوان دیندار ها معرفی کرده بودند یا تصویر دیگه که نماد ادیان اسلام و مسیحیت و یهودیت عقل رو در بین زمین و آسمون توی قفس کرده بودند و به زنجیر کشیده بودند و این زنجیر رو میکشیدند!) البته اگر یکسری مسلمون ها رو ببینیم شاید به اونهایی که دین رو نمیشناسم 100 درصد حق بدیم چون اون افراد خواسته و ناخواسته خودشون رو به عنوان دین معرفی میکنند و افراد دیگه که دین رو نمیشناسند همه بدی ها رو به اسم دین مینویسند! و تا جایی که من به یک فرد آتییسم گفتم ترجمه قرآن رو مثل یک کتاب از 100 تا کتابی که میخونی بخون و گفت نمیخوام! شاید حق داسته باشند الان کشوری که من هستم و مسلمون ها رو میبینم ترجیح میدم نگم مسلمونم!!و غیره....
در هر صورت امیدوارم کمنظورم رو متوجه شده باشین و چیز دقیق تری بتونید ارایه بدید
من خودم هم بر اساس علافه شخصی هم منطق آیه 8 سوره شمس رو خیلی دوست دارم و یکبار دعوت کردم به این آیه توجه کنند
باز هم ممنون

montazer71;1018670 نوشت:
مد نظرم این هستم که اگر خواستم چیزی از قران به یک فرد غیر مسلمون بگم مخصوصا افراد آتییسم آیه ای رو بگم که خدای اسلام !! بنده رو امر به تفکر میکنه و اسلام دین جهالت و دنبال دیگران رفتن با چشم بسته نیست و دینی هست که ما رو امر به تفکز میکنه

[=arial]سلام علیکم
این آیاتی که عرض شد برای همین سوال شما بود. در واقع همگی این آیات اهمیت تفکر و بعد امر به تفکر کردند و اینکه چشم بسته چیزی را نپذیریم.

لذا آیات و روایات فراوانی وجود دارد که مردم را در امور اعتقادی و ایمانی از تقلید نهی کرده و آنها را دعوت به تحقیق و تفکر در این امور کرده است. شهید مطهری در این زمینه می‌گوید: قرآن کریم ایمان را بر پایه تفکر و تعقل گذاشته است قرآن همواره می‌خواهد که مردم از اندیشه به ایمان برسند. قرآن در آنچه باید به آن مؤمن و معتقد بود و آن را شناخت، تعبد را کافی نمی‌داند علیهذا در اصول دین باید منطقاً تحقیق کرد، مثلاً این که خداوند وجود دارد و یکی است مسئله‌ای است که منطقاً باید به آن پی‌برد و همچنین این که حضرت محمد (ص) پیامبر خدا است.(1)

1. شهید مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، صدرا، چهارم، 1374، ج 3، ص 59.

به نام خداوند عزیز

انسان کافیه یکبار با تفکر برتر و آگاهیت والا و درک بالا در قرآن عشق را پیدا کند آن موقع است که هرگز از این کتاب دور نخواهد شد چون کامل ترین هدایت کننده است.....تا زمانی که خداوند خواهد:geryan:@};-....موفق باشید

با سلام

بارها در قرآن آمده که چرا تعقل نمیکنید؟ چرا در آیات و نعمات الهی تفکر نمی کنید؟ و...

نعمات مختلف الهی در قرآن ذکر شده تا انسان در آنها بیاندیشد

حتی اینکه در قرآن آمده خلق را آفریدم تا مرا پرستش کنند! باز هم عبادت آگاهانه است چون تا اول معبود را نشناسیم چطور عبادتش کنیم؟؟؟

لذا مفسرین گفته اند معنای باطنی این آیه بیانگر اینست که خلق را آفریدم تا مرا بشناسند و بعد از شناخت و تفکر در آیات الهی و... عبادتم کنند!

اصلا فلسفه و عرفان اسلامی نتیجه اهمیت بسیار زیاد اسلام به تفکر و عقلانیت است!

حضرت علی علیه السلام : ساعتی اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است.

معمر ابن خلاد می‌گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم كه فرمود: "عبادت به نماز و روزه‌ی زیاد نیست، بلكه عبادت اندیشیدن در امر خداوند است! "

جمع بندی: پرسش: جایی در قرآن داریم که خداوند به طور صریح بنده را امر کرده باشه به تفکر؟   پاسخ: خداوند دستور اکیدی بر تفکر و تدبر دارد و آن‌را وسیله هدایت دانسته و در جایی، علت گمراهی منافقین را عدم تفکر در آیات قرآنی دانسته و می‌گوید: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»؛(1) آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا این‌که بر قلب‌هایشان قفل زده شده است. قُلْ هَلْ یسْتَوِی الْأَعْمی وَ الْبَصِیرُ أَ فَلا تَتَفَکرُونَ(2) «به آنان بگو آیا نابینا و بینا یکی است؟ آیا فکر نمی کنید؟» همچنین آیات 29 سوره ص، 44 سوره نحل، 219 سوره بقره، 2 سوره یوسف همگی به این امر توجه دارند. همگی این آیات ما را تشویق به تدبر در کتاب خدا می کند و از ما می خواهد که قرآن را فقط نخوانیم، بلکه همراه با خواندن بیندیشیم و از آن برای توسعه فکر و فهم خود در انتخاب بهترین ها استمداد کنیم.   پی نوشت ها: 1. محمد، 24. 2. انعام، آيه 50.
موضوع قفل شده است