جمع بندی دنیای علّی و معلولی و صلح و سازش حیوانات در عصر ظهور

تب‌های اولیه

35 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دنیای علّی و معلولی و صلح و سازش حیوانات در عصر ظهور

با سلام

یکی از مواردی که برای من و شاید برخی دیگر غیر قابل هضم باشد اوضاع جهان در زمان ظهور امام زمان (عج) است
آنچه که من شنیده و خوانده ام پس از ظهور ایشان ، دنیا در صلح و آرامش به سر می برد
انسان ها با هم در صلح و خوبی و خوشی زندگی می کنند
هیچ فقیری وجود نخواهد داشت تا جایی که کسی برای پرداخت زکات خود به فرد مستحق آن از شرق عالم به غرب می رود و از غرب به شرق ، اما باز هم فقیری را نمی تواند پیدا کند
یا در مورد حیوانات گفته شده که حیوانات اهلی و وحشی باهم و در کنار هم بدون اینکه مورد تعرض و شکار دیگری قرار گیرند زندگی می کنند!
مثلا در این روایت آمده است:

«نام او نام پیامبر (ص) است. به عدالت، امر کرده و خود بدان عمل می‌کند …
گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا می‌پردازند و ساکنان آسمان و پرنده در هوا و ماهی‌های دریا از او راضی و خشنود) هستند»

بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۱۹.

یا در کتاب مکیال المکارم مکیال المکارم بخش 4 ، ذیل عنوان 4 "جمع کلمه بر توحید و اسلام" از ابن عباس نقل شده است:

که در زمان ظهور،گوسفند و گرگ، گاو و شیر، و انسان و مار از یکدیگر در امان هستند و ...

البته من مضمون روایت را بیان کردم

باتوجه به این نکات و روایات ، سوالات و شبهاتی برای من پیش آمده است:

اگر بپذیریم که این روایات صحیح و معتبر هستند، در مورد حیوانات چه می گویید؟
مگر نه این است که حیوان وحشی ذات و اصلش درنده خویی است؟
بنابراین یا باید گفت این روایات از نظر سندی دچار مشکل هستند
یا اینکه بگوییم موجودات و حیوانات آن زمان خارج از دنیا و قوانین متعارف و متداول این دنیا و اصلا مربوط به یک زمان و یک دنیای دیگر است.
یا اینکه بگوییم در آن زمان معجزه رخ می دهد و همه چیز اهلی و رام می شوند.

از اینکه اینقدر طولانی نوشتم معذرت می خوام
اما چون سوالم برای من خیلی مهم بود مجبورم توضیحات بیشتری رو بدم.

از کارشناس محترمی که با صبر و حوصله پاسخ می دهند بی نهایت سپاسگزارم @};-

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

یار مهربان;1018160 نوشت:
اگر بپذیریم که این روایات صحیح و معتبر هستند، در مورد حیوانات چه می گویید؟
مگر نه این است که حیوان وحشی ذات و اصلش درنده خویی است؟
بنابراین یا باید گفت این روایات از نظر سندی دچار مشکل هستند
یا اینکه بگوییم موجودات و حیوانات آن زمان خارج از دنیا و قوانین متعارف و متداول این دنیا و اصلا مربوط به یک زمان و یک دنیای دیگر است.
یا اینکه بگوییم در آن زمان معجزه رخ می دهد و همه چیز اهلی و رام می شوند.

روایات متعددی در منابع مختلف در خصوص این موضوع وارد شده است، در یک روایت چنین آمده است:
«لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا... وَ اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِم‏»؛ اگر قائم ما قیام کند حیوانات وحشی با چهارپایان اهلی صلح خواهند کرد.(بحارالانوار، ج52، ص316) و در روایت دیگری آمده است: «يَرْعَى الذِّئْبُ فِي أَيَّامِهِ مَعَ الْغَنَمِ»؛ گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا می‌پردازند.(بحارالانوار، ج36، ص219)
برخی از راویان این دو روایت مجهول و ناشناخته هستند، لذا به لحاظ سندی ضعیف بوده و معتبر به شمار نمی روند.

در روایت دیگری چنین آمده است: «تَصْطَلِحُ فِي مُلْكِهِ السِّبَاع‏»؛ درندگان در حکومت وی با یکدیگر صلح می کنند.(بحارالانوار، ج52، ص280) که این روایت هم به لحاظ سندی مرسل بوده و از سند قطعی برخوردار نیست. بقیه روایات مشابه هم تا حدی که بررسی شد از سند معتبری برخوردار نیستند، بنابراین این ادعای تقریبا معجزه وار که ذات و ماهیت حیوانات درنده در زمان ظهور تغییر می کند با این ادله­ی ضعیف، قابل اثبات قطعی نیست.

علاوه بر اینکه به لحاظ دلالت هم، این روایات نصّ به شمار نمیروند که برداشت های دیگری از آن امکان نداشته باشد، بلکه ممکن است مراد از درندگان کنایه از انسان های درنده باشد، یعنی گرگ و گوسفند نماد انسان های ظالم و مظلوم باشند. برخی از حاشیه نویسان بر بحار الانوار نیز چنین نظری دارند(بحارالانوار، ج36، ص219، پاورقی شماره 3) و از فحوای کلام شهید مطهری هم به نظر میرسد ایشان منظور از درندگان در روایات مذکور، را انسان های درنده میدانند.(ر.ک: شهید مطهری، ج3، ص149)

بنابراین از آنجا که چرخه تغذیه حیوانات و گیاهان به هم وابسته است، و همچنین درندگان هم به لحاظ فیزیولوژی بدنی اعم از قدرت دوندگی، نوع دندان ها و چینش آنها، چنگال ها و نیز دستگاه گوارش برای گوشت خواری آفریده شده اند تا بتوانند نقش خود را در این عرصه ایفا کنند، این اصلا ظالمانه و خلاف عدالت نیست؛ و از آن طرف، این که این ماهیت این حیوانات تغییر کند و از گوشت خوار تبدیل به گیاهخوار یا مانند آن شوند یا اتفاق دیگری بیفتد، مسئله کوچکی نیست، نظم طبیعت وجود چنین موجوداتی را اقتضاء می کند، لذا دست برداشتن از این مسئله عظیم که اتفاقا در نگاه زیست شناسی جدید به حق و ضروری است، دلیل محکمی می طلبد و نمیتوان با دلیل غیر قطعی، به آن اعتقاد جزمی پیدا نمود.

با این اوصاف آنچه که به ذهن نزدیک تر است این است که این روایات به گونه ای در صدد بیان کنایی در خصوص گسترش عدالت بین انسان ها باشد، همانطور که آیت الله سید محمد صدر در کتاب الموسعة الامام المهدی(عج) بارها تأکید می کنند که روایات ظهور و حوادث قبل از آن عمدتا به زبان رمزی بیان شده اند.

آن روایتی که از مکیال المکارم به نقل از ابن عباس روایت کردید هم اگر به صورت کامل دیده شود همین معنا برداشت میشود که این حیوانات، کنایه از انسان هاست، این روایت در شأن نزول آیه مبارکه 9 سوره صف وارد شده است: « هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُْدَى‏ وَ دِينِ الحَْقّ‏ِ لِيُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّينِ كلُِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏»؛ او كسى است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همه اديان غالب سازد، هر چند مشركان كراهت داشته باشند.

روایت کامل چنین است:
«لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى لَا يَبْقَى يَهُودِيٌّ وَ لَا نَصْرَانِيٌّ وَ لَا صَاحِبُ مِلَّةِ إِلَّا الْإِسْلَامَ حَتَّى تَأْمَنَ الشَّاةُ وَ الذِّئْبُ وَ الْبَقَرَةُ وَ الْأَسَدُ وَ الْإِنْسَانُ وَ الْحَيَّةُ وَ حَتَّى لَا تَقْرِضَ فَأْرَةٌ جِرَاباً وَ حَتَّى تُوضَعَ الْجِزْيَةُ وَ يُكْسَرَ الصَّلِيبُ وَ يُقْتَلَ الْخِنْزِير»؛ (غلبه اسلام بر ادیان) نخواهد بود مگر آنکه نه یهودی باقی می ماند، و نه مسیحی، و نه هیچ ملت دیگری غیر از اسلام، تا اینکه گرگ و گوسفند، گاو و شیر، و انسان و مار در امنیت خواهند بود، و هیچ موشی کیسه ای را پاره نکند، و تا اینکه جزیه گرفته شود، صلیب ها شمسته شود، و خوک ها کشته شوند. (مکیال المکارم، ج1، ص120)

فارغ از اینکه این روایت هم به لحاظ سندی از سند معتبری برخوردار نیست، اما با توجه به شأن نزول آیه که در مورد غلبه اسلام بر سایر ادیان است، و همچنین با توجه به فراز ابتدایی و انتهایی روایت، معلوم میشود که سخن از رفتارهای پیروان ادیان است، نه حیوانات. شکستن صلیب و کشتن خوک هم از آن اموری است که مسیحیان بدان پایبند هستند که از گوشت خوک می خورند، و صلیب به گردن می آویزند.

حتی اگر روایت در صدد کنایه نباشد و منظور از درندگان و بهائم، همان معنای ظاهری باشد باز هم می تواند مبالغه ای در خصوص تبیین شدت عدالت باشد، نه اینکه واقعا درندگان دست از درندگی بر دارند!! مثل آنچه که در ضرب المثل ها می گوییم که: «اینقدر اینجا ایستادم که زیر پام علف سبز شد»، یا «اینقدر گفتم که دهانم مو در آورد» و مانند آن؛ روایت هم برای بیان شدت مبالغه در تحقق عدالت پس از ظهور، می فرمایند حتی درندگان که ماهیتشان درندگی است، از آن دست برخواهند داشت.

تبیین دیگر این روایات هم این است که آن را بر معنای حقیقی حمل کنیم، که منظور از حیوانات درنده، همین حیوانات هستند که دیگر به سایر حیوانات هجومی نخواهند برد، که در این صورت معنا چنین خواهد شد که یا ماهیت این حیوانات تغییر خواهد کرد، یا اینکه تغذیه آنها به صورت دیگری تأمین خواهد شد.

با سلام و احترام خدمت شما

مسلم;1018290 نوشت:
خوک ها کشته شوند

میشه از گوشت این حیوانات استفاده نکرد. چه نیازی هست به کشتن خوک؟

این که گفته شده "هیچ ملتی به جز اسلام باقی نمی ماند" هم به نظر صحیح نمی رسه. در جامعه ای که اعتقادات از طریق منطقی ترویج بشن همیشه اعتقادات مختلف وجود داره. ضمن اینکه اگر همه مسلمان بشن دیگه جزیه معنا نداره (به جزیه در حدیث اشاره شده).

از نظر سندی هم که فرمودید احتمال جعلی بودنش وجود داره ...

چرا با وجود این مسائل، باز هم این احادیث بدون اشاره به ضعیف بودن سندشون بیان میشن؟

با سلام و احترام

فروردین;1018294 نوشت:
چرا با وجود این مسائل، باز هم این احادیث بدون اشاره به ضعیف بودن سندشون بیان میشن؟

همانطور که این روایات به خاطر سند ضعیفشان قابل پذیرش 100 درصدی نیستند، دلیلی بر بطلان 100 درصدی آنها هم نیست، چون رد کردن 100 درصدی آنها هم دلیل یقینی می خواهد.
یعنی وقتی راهی برای نفی 100 درصد، یا اثبات 100 درصدی نباشد، یک گزاره در هاله ای از امکان باقی می ماند.
بالاخره این امکان، ولو ضعیف هم وجود دارد که این روایات از جانب معصوم باشد، لذا فارغ از بحث سندی، باید به بحث دلالت هم پرداخت.

فروردین;1018294 نوشت:
این که گفته شده "هیچ ملتی به جز اسلام باقی نمی ماند" هم به نظر صحیح نمی رسه. در جامعه ای که اعتقادات از طریق منطقی ترویج بشن همیشه اعتقادات مختلف وجود داره. ضمن اینکه اگر همه مسلمان بشن دیگه جزیه معنا نداره (به جزیه در حدیث اشاره شده).

به لحاظ عقلی استحاله وجود ندارد که همه مردم بر یک اعتقاد باشند، اگرچه ما به لحاظ عرفی نتوانیم آن را تصور کنیم اما دلیلی بر رد آن وجود ندارد.
نکته دیگر اینکه مردم بر عقائد مختلف وجود دارند به جهت این نیست که اعتقادات مختلف لازمه ترویج منطقی تفکرات در جامعه است، بلکه گاهی می تواند نشأت گرفته از ترویج غیر منطقی عقائد باشد.
جزیه هم در ابتدای امر است، کسی به دین اسلام مجبور نمیشود لذا در گام اول برخی بر دین خود باقی می مانند و جزیه میدهند، اما در نهایت دینی جز اسلام باقی نمی ماند.

فروردین;1018294 نوشت:
میشه از گوشت این حیوانات استفاده نکرد. چه نیازی هست به کشتن خوک؟

منظور از کشته شدن خوک ها همان معنایی است که از شکستن صلیب ها فهمیده میشود، یعنی لازم نیست که همه صلیب ها شکسته شوند، بلکه معنا این است که این نماد از بین خواهد رفت، لذا معنای کشته شدن خوک ها هم یعنی تغذیه از خوک از بین خواهد رفت.

فروردین;1018294 نوشت:

این که گفته شده "هیچ ملتی به جز اسلام باقی نمی ماند" هم به نظر صحیح نمی رسه.

گفته شده عیسی مسیح رجعت میکند و مسیحیان را هدایت میکند. سوال من این است که به کدام دین هدایت میکند؟ به اسلام؟ خوب خود حضرت حجت روحی له الفدا که هستند برای اینکار. در ثانی اگر حضرت عیسی به اسلام دعوت کند آیا مسیحیان اصلا زیر بار میروند؟ آیا او را انکار نمیکنند؟
به نظرم این پیامبر اولوالعظم مسیحیان را به مسیحیت اصلی و توحیدی هدایت میکند و اینان کماکان مسیحی می مانند.

مسلم;1018297 نوشت:
یعنی وقتی راهی برای نفی 100 درصد، یا اثبات 100 درصدی نباشد، یک گزاره در هاله ای از امکان باقی می ماند.

ممنون از توضیحات شما
منظور من اینه که این ابهام در بیان روایات ذکر بشه. یعنی مثلاً در جلسات مذهبی گفته بشه که "یک روایت ضعیفی به این شرح داریم: ... که دلالتش هم جای بحث داره"

یار مهربان;1018160 نوشت:
با سلام

یا در مورد حیوانات گفته شده که حیوانات اهلی و وحشی باهم و در کنار هم بدون اینکه مورد تعرض و شکار دیگری قرار گیرند زندگی می کنند!
مثلا در این روایت آمده است:

«نام او نام پیامبر (ص) است. به عدالت، امر کرده و خود بدان عمل می‌کند …
گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا می‌پردازند و ساکنان آسمان و پرنده در هوا و ماهی‌های دریا از او راضی و خشنود) هستند»

بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۱۹.

یا در کتاب مکیال المکارم مکیال المکارم بخش 4 ، ذیل عنوان 4 "جمع کلمه بر توحید و اسلام" از ابن عباس نقل شده است:

که در زمان ظهور،گوسفند و گرگ، گاو و شیر، و انسان و مار از یکدیگر در امان هستند و ...

@};-

فروردین;1018294 نوشت:
با سلام و احترام خدمت شما
این که گفته شده "هیچ ملتی به جز اسلام باقی نمی ماند" هم به نظر صحیح نمی رسه. در جامعه ای که اعتقادات از طریق منطقی ترویج بشن همیشه اعتقادات مختلف وجود داره. ضمن اینکه اگر همه مسلمان بشن دیگه جزیه معنا نداره (به جزیه در حدیث اشاره شده).

با سلام

اهلی شدن این حیوانات و صلح در عالم حیوانات چیز عجیبی در آن زمان نیست! خیلی عجایب حیرت آورتری در آن دوران طلایی وجود دارد! مثلا نباید بیخطری برق و گاز یا فهمیدن زبان حیوانات در آن دوره برای شما عجیب باشد!!!

شیاطین با ظهور آقا برای همیشه حبس و کشته میشوند و خود همینها در درندگی انسانها و گناهانشان و خیلی از مشکلات در عالم نقش دارند ولی مردم نقش آنها را نمیدانند و نمی بینند!

احادیث مربوط به حیوانات به صورت رمزی نیست و همان است که گفته شده! واقعا چنین صلحی خواهد بود!

حضرت مهدی علیه السلام برخی امور را از طریق برنامه و تلاش و... انجام میدهند و بعضی خیرات و برکات را با کرامات و ایجاد قوانینی در عالم نمایان می سازند!

آن زمان اوضاع به گونه ای است که حضرت وقتی ظهور میکنند که تقریبا 80 درصد مردم جهان که از بلایای مُهلک آخرالزمانی و جنگ جهانی، جان به در بُردند ایشان را میخواهند و بقیه هم با ایشان می جنگند یا اسیر میشوند یا از سایر ادیان خواهند بود

اکثر مردم آن زمان از دین و مکاتب مختلف زده شده اند مثل همین الان که این همه کشیش مسیحی که به کودکان تجاوز کرده اند چه شرمندگی و سرخوردگی در بین مسیحیان بوجود آورده ولی از روی ترس و عادت به همان مسیحیت چسبیده اند!!!!! یا کمونیسم که به زباله دان تاریخ رفت!

در آن زمان تنها اسلام دین جهانی خواهد بود! قبل ظهور آقا، این همه بلایای وحشتناک برای چی ظاهر میشود؟!!! معلوم است برای انذار عموم مردم از گناهان و فواحش و ظلم و ستم زیاد و تسلیم شدن در برابر خالق کائنات! و نیز برای نابودی ظالمان و مُرتدان و کافران و دشمنان شیعه!

وقتی این همه بلا نازل شده و بعدش فرستادگان الهی آمده اند دیگر چه کسی جرات سرکشی در برابر خداوند خواهد داشت؟!!!

امام زمان از سوی خالق انسانها آمده پس صاحب اختیار تام است و هر کس اسلام را از راه تعلیم صحیح و با کلام عقلانی نپذیرد و منکر خداوند باشد، حضرت میتوانند سرش را از بدنش جدا سازند!

در آن زمان کسی نباید منکر وجود خداوند باشد و اگر کسی میخواهد در مسیحیت یا یهودیت تحریفی بماند باید دور از مردم و شهر زندگی کند!

البته چون شیاطین دیگر نیستند لذا مردم راحتتر به اسلام روی می آورند و تنها باید بر نفس اماره خود غلبه یابند!

در ضمن امام و یارانشان قراره دنیا را از کفار و شیاطین جن و انس پاک کنند نه اینکه انتقام برای اغراض شخصی بگیرند و مثل داعشیها با کفار برخورد کنند و...

امیرمومنان علی(ع) فرمود: مهدی(ع) ظهور نمی کند مگر اینکه یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم بمیرند و یک سوم باقی بمانند.

اصلا علت تاخیر ظهور حضرت همین پذیرا نبودن جهانی است و وقتی حضرت خواهند آمد که 80 مردم باقیمانده در جهان، پذیرای ایشان و سلوک ایشانند و نمونه حکومت و سلوک ایشان را در حکومت اسلامی ایران نظاره گر بوده اند! ایران آن زمان با ایران کنونی کاملا متفاوت است و به فضل خاص و کبیر الهی ابرقدرت اول در بیشتر یا تمام عرصه هاست!

یحبّونه;1018313 نوشت:
بیخطری برق و گاز

سلام یحبونه گرامی
آیا دلایل روایی بر این موضوع دارید؟

یحبّونه;1018313 نوشت:
هر کس اسلام را از راه تعلیم صحیح و با کلام عقلانی نپذیرد و منکر خداوند باشد، حضرت میتوانند سرش را از بدنش جدا سازند!

این جمله یک تصویر خشن از ظهور نشون میده. چون مربوط به موضوع تاپیک نیست شاید نشه در مورد دلایل رواییش زیاد صحبت کرد اما بهتره بدون سند هم مطرح نشه.

با تشکر از شما

alirezaa;1018308 نوشت:
گفته شده عیسی مسیح رجعت میکند و مسیحیان را هدایت میکند. سوال من این است که به کدام دین هدایت میکند؟ به اسلام؟ خوب خود حضرت حجت روحی له الفدا که هستند برای اینکار. در ثانی اگر حضرت عیسی به اسلام دعوت کند آیا مسیحیان اصلا زیر بار میروند؟ آیا او را انکار نمیکنند؟
به نظرم این پیامبر اولوالعظم مسیحیان را به مسیحیت اصلی و توحیدی هدایت میکند و اینان کماکان مسیحی می مانند.

خیر، مسیح هم به اسلام دعوت می کند، منتهی قطعا دعوت مسیح به اسلام برای مسیحیان خیلی تفاوت دارد با دعوت امام زمانی که آنها او را به امامت قبول ندارند.

فروردین;1018317 نوشت:
سلام یحبونه گرامی
آیا دلایل روایی بر این موضوع دارید؟

این جمله یک تصویر خشن از ظهور نشون میده. چون مربوط به موضوع تاپیک نیست شاید نشه در مورد دلایل رواییش زیاد صحبت کرد اما بهتره بدون سند هم مطرح نشه. با تشکر از شما

با سلام

بنده مثال زدم ولی هست چنین عجایبی! حتما که نباید تو احادیث آمده باشه! شاید بعضیها از بعضی مقربان الهی چیزهایی بشنوند که در احادیث نیست!!!

تصویر خشن؟!!! یعنی این همه زلزله و سیل و انواع بلایای مُهلکِ خداوند برای تسلیم کردن کفار در برابر حق و حقیقت خشن نبوده و نیست ولی نابودی آنها بدست فرستاده خداوند، خشن است؟؟؟؟؟؟؟

مطالبی هم در لینک زیر قبلا بیان کردم

http://www.askdin.com/showthread.php?t=58568&p=913717&viewfull=1#post913717

مسلم;1018321 نوشت:
خیر، مسیح هم به اسلام دعوت می کند، منتهی قطعا دعوت مسیح به اسلام برای مسیحیان خیلی تفاوت دارد با دعوت امام زمانی که آنها او را به امامت قبول ندارند.

عیسی بن مریم بعد از حضرت مهدی می آیند یعنی تا پذیرای امام مهدی و اسلامش نباشند حضرت مسیح هم نخواهد آمد!

فروردین;1018294 نوشت:
با سلام و احترام خدمت شما

میشه از گوشت این حیوانات استفاده نکرد. چه نیازی هست به کشتن خوک؟

این که گفته شده "هیچ ملتی به جز اسلام باقی نمی ماند" هم به نظر صحیح نمی رسه. در جامعه ای که اعتقادات از طریق منطقی ترویج بشن همیشه اعتقادات مختلف وجود داره. ضمن اینکه اگر همه مسلمان بشن دیگه جزیه معنا نداره (به جزیه در حدیث اشاره شده).

از نظر سندی هم که فرمودید احتمال جعلی بودنش وجود داره ...

چرا با وجود این مسائل، باز هم این احادیث بدون اشاره به ضعیف بودن سندشون بیان میشن؟

با سلام

برخی با توجه به برخی آیات مثل آیه زیر ادعا کردند، مسیحیت در زمان ظهور از بین نمی رود و تا روز قیامت باقی خواهد ماند

آل عمران
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
[ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻱ ﻋﻴﺴﻲ ! ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ] ﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﻴﺮم ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮم ، ﻭ ﺍﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ ; ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ [ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ] ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ;(٥٥)

یحبّونه;1018342 نوشت:
عیسی بن مریم بعد از حضرت مهدی می آیند یعنی تا پذیرای امام مهدی و اسلامش نباشند حضرت مسیح هم نخواهد آمد!

ببینید این که عیسی(ع) پس از ظهور مهدی(عج) می آید درست است، اما پس از ظهور، نه پس از رسیدن به هدف! این زودتر آمدن امام(عج) غیر از این است که بگوییم عیسی(ع) پس از فراگیر شدن اسلام و تشکیل حکومت امام زمان(عج) بیاید.

بیت المعمور;1018347 نوشت:
با سلام

برخی با توجه به برخی آیات مثل آیه زیر ادعا کردند، مسیحیت در زمان ظهور از بین نمی رود و تا روز قیامت باقی خواهد ماند

آل عمران
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ
[ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻱ ﻋﻴﺴﻲ ! ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ] ﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﻴﺮم ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮم ، ﻭ ﺍﺯ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﺎﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻢ ; ﺳﭙﺲ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ [ ﺑﻪ ﺣﻖّ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ] ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻢ ;(٥٥)

با سلام

چیزی از مسیحیت در آیه مذکور گفته نشده بلکه سخن از پیروی است! همه انبیاء مسلمان و دینشان تسلیم در برابر خداوند و اسلام بوده! ولی نه دقیقا همان اسلام با احکامش که حضرت خاتم الانبیاء (ص) برای هدایت و نجات بشریت آوردند!

اصلا کی گفته این مدعیان مسیحیت، پیروان حقیقی مسیح (ع) هستند؟!!!

مسلم;1018356 نوشت:
ببینید این که عیسی(ع) پس از ظهور مهدی(عج) می آید درست است، اما پس از ظهور، نه پس از رسیدن به هدف! این زودتر آمدن امام(عج) غیر از این است که بگوییم عیسی(ع) پس از فراگیر شدن اسلام و تشکیل حکومت امام زمان(عج) بیاید.

منظور بنده این بود که تا مردم جهان پذیرای مکتب اسلام به عنوان راه نجات نباشند و یکی از منجیان اصلی یعنی حضرت مهدی را نخواهند پیروی کنند حضرت مهدی ظهور نخواهند کرد و لذا عیسی بن مریم نیز که همان اسلام را میخواهد عرضه کند ظاهر نخواهد شد!

یعنی باید مردم جهان همان اسلامِ مهدی و عیسی را چه از روی ناچاری و ترس از بلایای آخرالزمانی چه از لحاظ عقلانی تنها راه نجات بشریت بیابند و بدانند تا این عزیزان اجازه خروج یابند!

یحبّونه;1018342 نوشت:
بنده مثال زدم ولی هست چنین عجایبی! حتما که نباید تو احادیث آمده باشه! شاید بعضیها از بعضی مقربان الهی چیزهایی بشنوند که در احادیث نیست!!!

چطور مقربان رو تشخیص میدیم؟ با چه معیاری؟
یه جایی خوندم که فقط 600 تا مدعی دروغین مهدویت در زندان اند. وقتی این همه افراد مدعی امام زمان بودن میشن، حتما افرادی رو هم داریم که مدعی قرب الهی باشند. پس بدون یک معیار نمیشه حرفشون رو باور کرد.

یحبّونه;1018342 نوشت:
تصویر خشن؟!!! یعنی این همه زلزله و سیل و انواع بلایای مُهلکِ خداوند برای تسلیم کردن کفار در برابر حق و حقیقت خشن نبوده و نیست ولی نابودی آنها بدست فرستاده خداوند، خشن است؟؟؟؟؟؟؟

ترویج این افکار در جامعه امکان سوء استفاده مدعیان دروغین مهدویت رو فراهم می کنه. این عقیده، مردم رو آماده میکنه که بر اساس یک ادعای آخرالزمانی (که می تونه توسط یک مدعی دروغین هم مطرح بشه) به یک گروه تروریستی بپیوندند. حتی داعش هم بر اساس یک عقیده آخرالزمانی شکل گرفته بود.

خدایی که قراره شیر رو گیاهخوار کنه، می تونه همه این کارها رو بدون دخالت انسانها انجام بده و نیازی به اینکه انسانها کسی رو گردن بزنند وجود نداره. خشونتهای مذهبی همیشه توسط کسانی انجام میشه که به قادر بودن معبودشان معتقد نیستند؛ همان طور که در داستان حضرت ابراهیم، خود بت پرستان برای مجازات آن حضرت اقدام می کنند چون در اعماق قلبشان به کارایی بت بزرگ اعتقاد ندارند. این موضوع در آیه 195 سوره اعراف هم تایید شده. در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است:
نقل قول:
سرانجام در پایان آیه ضمن تعبیر دیگرى که در حکم چهارمین استدلال است مى گوید: «بگو اى پیامبر! این معبودهائى را که شما شریک خدا قرار داده اید بر ضد من بخوانید و همگى دست به دست هم دهید و براى من تا آنجا که مى توانید نقشه بکشید و در این کار هیچ گونه تأخیر روا مدارید، ببینیم با این حال کارى از همه شما ساخته است»؟ (قُلِ ادْعُوا شُرَکاءَکُمْ ثُمَّ کیدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ).

یعنى، اگر من دروغ مى گویم و آنها مقربان خدا هستند و من به حریم احترامشان جسارت کرده ام، پس چرا آنها مرا غضب نمى کنند؟ و نیروى آنها و شما کمترین تأثیرى در وضع من ندارد؟

بنابراین، بدانید اینها موجودات غیر مؤثرى هستند که توهّمات شما به آنها نیرو بخشیده!

بنابراین اگر قرار به مجازات پیروان عقاید دیگر باشد، منطقی است که این کار رو به خدا بسپریم و انسانها فقط در جهت بحثهای منطقی اقدام کنند. اگر خدا بخواد فردی از بین بره، خودش این کار رو انجام میده. به خصوص که انسانها ممکنه در تشخیص راه صحیح دچار مشکل بشن و به اشتباه برای ترویج یک عقیده نادرست اقدام کنند.

یار مهربان;1018160 نوشت:
با سلام

یکی از مواردی که برای من و شاید برخی دیگر غیر قابل هضم باشد اوضاع جهان در زمان ظهور امام زمان (عج) است
آنچه که من شنیده و خوانده ام پس از ظهور ایشان ، دنیا در صلح و آرامش به سر می برد
انسان ها با هم در صلح و خوبی و خوشی زندگی می کنند
هیچ فقیری وجود نخواهد داشت تا جایی که کسی برای پرداخت زکات خود به فرد مستحق آن از شرق عالم به غرب می رود و از غرب به شرق ، اما باز هم فقیری را نمی تواند پیدا کند
یا در مورد حیوانات گفته شده که حیوانات اهلی و وحشی باهم و در کنار هم بدون اینکه مورد تعرض و شکار دیگری قرار گیرند زندگی می کنند!
مثلا در این روایت آمده است:

«نام او نام پیامبر (ص) است. به عدالت، امر کرده و خود بدان عمل می‌کند …
گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا می‌پردازند و ساکنان آسمان و پرنده در هوا و ماهی‌های دریا از او راضی و خشنود) هستند»

بحارالانوار، ج۳۶، ص۲۱۹.

یا در کتاب مکیال المکارم مکیال المکارم بخش 4 ، ذیل عنوان 4 "جمع کلمه بر توحید و اسلام" از ابن عباس نقل شده است:

که در زمان ظهور،گوسفند و گرگ، گاو و شیر، و انسان و مار از یکدیگر در امان هستند و ...

البته من مضمون روایت را بیان کردم

باتوجه به این نکات و روایات ، سوالات و شبهاتی برای من پیش آمده است:

اگر بپذیریم که این روایات صحیح و معتبر هستند، در مورد حیوانات چه می گویید؟
مگر نه این است که حیوان وحشی ذات و اصلش درنده خویی است؟
بنابراین یا باید گفت این روایات از نظر سندی دچار مشکل هستند
یا اینکه بگوییم موجودات و حیوانات آن زمان خارج از دنیا و قوانین متعارف و متداول این دنیا و اصلا مربوط به یک زمان و یک دنیای دیگر است.
یا اینکه بگوییم در آن زمان معجزه رخ می دهد و همه چیز اهلی و رام می شوند.

از اینکه اینقدر طولانی نوشتم معذرت می خوام
اما چون سوالم برای من خیلی مهم بود مجبورم توضیحات بیشتری رو بدم.

از کارشناس محترمی که با صبر و حوصله پاسخ می دهند بی نهایت سپاسگزارم

@};-

سلام،
ممکنه در معنای ظاهری‌اشان هم درست باشند ولی باید با احتیاط با آن‌ها مواجه شد ...
برای مثال روایتی داریم که حیوانات از زمانی وحشی شدند که قابیل هابیل را کشت ... این شاید شامل تمام حیوانات نشود ...
یا در کنار روایاتی که می‌گویند حیوانات وحشی دیگر وحشی نخواهند بود روایتی داریم که حیوانات وحشی در شهرها داخل شده و روزی خود را از مردم دریافت می‌کنند، مثلاً مؤمنی که صبح از خانه بیرون می‌آید می‌بیند که یک شیر بیرون خانه‌ی او منتظر است روزی‌اش را از او دریافت کند ... یعنی انسان شاید تنها موجودی باشد که اجازه دارد حیوانات را ذبح شرعی کند، هم برای خودش و هم برای سایر جانداران گوشت‌خوار ... اینکه انسان تا روز قیامت گوشت خواهد خورد که اصلاً چیز عجیبی نیست ... قربانی کردن در اعمال حج جزء ضرورت‌های حج است و بعد از ظهور هم ترک نخواهد شد ...
به نظر می‌رسد وقتی انسان به عنوان خلیفه‌ی خدا در زمین استقرار پیدا کرد همه‌ی امور از مجرای او جاری خواهد شد ...
با تمام این اوصاف، اینکه حیوانات گوشت‌خوار هم گیاه بخورند یا حیوانات گیاهخوار هم گوشت بخورند خیلی دور از ذهن نیست ... چند سال پیش در همین انجمن بحث‌هایی روی آن داشتیم، وقتی در باره‌ی گوزن مارخور مذکور در کتاب شریف توحید مفضل بحث می‌کردیم ...

یحبّونه;1018361 نوشت:
یعنی باید مردم جهان همان اسلامِ مهدی و عیسی را چه از روی ناچاری و ترس از بلایای آخرالزمانی چه از لحاظ عقلانی تنها راه نجات بشریت بیابند و بدانند تا این عزیزان اجازه خروج یابند!

عمدتا مردم بعد از آمدن امام زمان(عج) مسلمان میشوند، منظور از آماده و مهیا شدن مردم برای ظهور مسلمان شدنشان نیست، همین خستگی از ظلم و آمادگی برای حمایت از رهبری عدالت طلب کافیست. اما با آمدن عیسی(ع) پس از امام زمان(عج) زمینه برای مسلمان شدن مسیحیان هم بیش از پیش آماده میشود

یحبّونه;1018361 نوشت:

چیزی از مسیحیت در آیه مذکور گفته نشده بلکه سخن از پیروی است! همه انبیاء مسلمان و دینشان تسلیم در برابر خداوند و اسلام بوده! ولی نه دقیقا همان اسلام با احکامش که حضرت خاتم الانبیاء (ص) برای هدایت و نجات بشریت آوردند!

اصلا کی گفته این مدعیان مسیحیت، پیروان حقیقی مسیح (ع) هستند؟!!!


![/]

قبول دارید پیروان حقیقی مسیح، شریعتی غیر از شریعت اسلام است؟ اگر تفاوت بین اینها را می پذیرید
آنها مدعی هستند شریعت عیسی پیروان خود را از دست نمی دهد و تا قیامت خواهند بود...

از دید ما مسیحیان باید مسلمان شوند...
از دید وسیع تر، مسیحیان می توانند به شریعت خود باقی باشند و جزیه دهند...
از دید وسیع تر ، مسیحیان می توانند به شریعت خود باقی باشند و بهشتی بشوند....

در اینجا بحث ما فراتر از این است که بگوییم آنها مسیحی قلابی و دروغین هستند یا واقعی؟
عرضم این بود که از این آیه تداوم مسیحیت را استنباط می کنند .....
لکن یا این مسیحیت تحریف شده است که ممکن است با جزیه دادن ادامه حیات بدهد
یا
مسیحیت واقعی بر اساس انجیل واقعی است و توسط عیسی ع منتشر می شود...

باء;1018372 نوشت:
روایتی داریم که حیوانات وحشی در شهرها داخل شده و روزی خود را از مردم دریافت می‌کنند، مثلاً مؤمنی که صبح از خانه بیرون می‌آید می‌بیند که یک شیر بیرون خانه‌ی او منتظر است روزی‌اش را از او دریافت کند ... یعنی انسان شاید تنها موجودی باشد که اجازه دارد حیوانات را ذبح شرعی کند، هم برای خودش و هم برای سایر جانداران گوشت‌خوار ...

سلام
یه مسئله اینه که حیوانات گوشت خوار فقط در خشکی نیستند. مثلاً انسان باید ماهی شکار کنه و بده به کوسه. غذای کوسه ها در این اقیانوسهاسی پهناور رو چطور انسان تامین می کنه؟

فروردین;1018371 نوشت:
چطور مقربان رو تشخیص میدیم؟ با چه معیاری؟
یه جایی خوندم که فقط 600 تا مدعی دروغین مهدویت در زندان اند. وقتی این همه افراد مدعی امام زمان بودن میشن، حتما افرادی رو هم داریم که مدعی قرب الهی باشند. پس بدون یک معیار نمیشه حرفشون رو باور کرد.
ترویج این افکار در جامعه امکان سوء استفاده مدعیان دروغین مهدویت رو فراهم می کنه. این عقیده، مردم رو آماده میکنه که بر اساس یک ادعای آخرالزمانی (که می تونه توسط یک مدعی دروغین هم مطرح بشه) به یک گروه تروریستی بپیوندند. حتی داعش هم بر اساس یک عقیده آخرالزمانی شکل گرفته بود.
خدایی که قراره شیر رو گیاهخوار کنه، می تونه همه این کارها رو بدون دخالت انسانها انجام بده و نیازی به اینکه انسانها کسی رو گردن بزنند وجود نداره. خشونتهای مذهبی همیشه توسط کسانی انجام میشه که به قادر بودن معبودشان معتقد نیستند؛ همان طور که در داستان حضرت ابراهیم، خود بت پرستان برای مجازات آن حضرت اقدام می کنند چون در اعماق قلبشان به کارایی بت بزرگ اعتقاد ندارند. این موضوع در آیه 195 سوره اعراف هم تایید شده.
بنابراین اگر قرار به مجازات پیروان عقاید دیگر باشد، منطقی است که این کار رو به خدا بسپریم و انسانها فقط در جهت بحثهای منطقی اقدام کنند. اگر خدا بخواد فردی از بین بره، خودش این کار رو انجام میده. به خصوص که انسانها ممکنه در تشخیص راه صحیح دچار مشکل بشن و به اشتباه برای ترویج یک عقیده نادرست اقدام کنند.

بیت المعمور;1018379 نوشت:
قبول دارید پیروان حقیقی مسیح، شریعتی غیر از شریعت اسلام است؟ اگر تفاوت بین اینها را می پذیرید
آنها مدعی هستند شریعت عیسی پیروان خود را از دست نمی دهد و تا قیامت خواهند بود...

از دید ما مسیحیان باید مسلمان شوند...
از دید وسیع تر، مسیحیان می توانند به شریعت خود باقی باشند و جزیه دهند...
از دید وسیع تر ، مسیحیان می توانند به شریعت خود باقی باشند و بهشتی بشوند....

در اینجا بحث ما فراتر از این است که بگوییم آنها مسیحی قلابی و دروغین هستند یا واقعی؟
عرضم این بود که از این آیه تداوم مسیحیت را استنباط می کنند .....
لکن یا این مسیحیت تحریف شده است که ممکن است با جزیه دادن ادامه حیات بدهد
یا
مسیحیت واقعی بر اساس انجیل واقعی است و توسط عیسی ع منتشر می شود...

هر دوی شما در اشتباهید! کاربر فروردین که کلا براساس نگرش خودش حرف میزند و احتمالا با حکم اعدام هم مخالف است!

برای هر دو نفر شما پاسخ دارم اما موضوع تاپیک منحرف میشود و بنده هم وقت و حوصله بحثهای طولانی را ندارم. انشاءالله در آینده نزدیک این قضایا برایتان روشن میشود و حقیقت آشکار!

یحبّونه;1018408 نوشت:
هر دوی شما در اشتباهید!

یحبونه گرامی
روایاتی که در این زمینه وجود داره، معمولا از نظر سندی خیلی محکم نیستند. چه روایات مربوط به گیاهخوار شدن حیوانات گوشتخوار و چه روایاتی که تصویر خشنی رو از ظهور نشون میدن. پس نمیشه با این قطعیت حرف زد.

حتی اگر قرار به از بین رفتن پیروان عقاید دیگه باشه، اسلام راه های فراطبیعی مثل مباهله رو ارائه داده. فکرشو کنید چی میشد اگر گروهی مثل داعش به جای استفاده از سلاح، صرفاً افرادی رو برای مباهله با مخالفانش می فرستاد. در این صورت دیگه این همه خرابی به وجود نمی اومد. اما اونها این کار رو نمی کنند چون برخلاف ظاهرشون، به مباهله اعتقاد واقعی ندارند.

شاید اطمینان شما از نظرتون به خاطر اعتماد به فردی باشه که خودش رو "مقرب درگاه الهی" معرفی کرده. در این صورت باید ببینیم که چطور مقرب بودن اون فرد برای شما اثبات شده. یادتون باشه حتی مدعیان دروغین هم ظاهر موجهی دارند چون در غیر این صورت نمی تونستند پیروانی رو بدست بیارند.

فروردین;1018384 نوشت:
سلام
یه مسئله اینه که حیوانات گوشت خوار فقط در خشکی نیستند. مثلاً انسان باید ماهی شکار کنه و بده به کوسه. غذای کوسه ها در این اقیانوسهاسی پهناور رو چطور انسان تامین می کنه؟

سلام برادر،
خوب من هم که گفتم احتمالاً این شامل تمام حیوانات نشود ... حیواناتی که با کشته شدن هابیل توسط قابیل وحشی شدند دوباره رام می‌شوند ... اهلی می‌شوند ... مثل حیوانات سیرک که اهلی شده‌اند و انسان به آن‌ها غذا می‌دهد ... اما شاید همه‌ی حیوانات وحشی مشمول این قضیه نشوند ... مثلاً روایت داریم که وقتی حضرت آدم علیه‌السلام و حوا علیهاالسلام به زمین هبوط کردند شیطان حیوانات وحشی روی زمین را تحریک کرد که بروند و آن‌ها را بخورند و اینجا بود که خداوند سگ را از آب دهان ابلیس خلق کرد تا از ایشان در مقابل آن حیوانات وحشی محافظت نماید ... یعنی قبل از اینکه هابیل و قابیلی به دنیا آمده باشند هم حیواناتی روی زمین بودند که وحشی بودند ... از طرف دیگر، وقتی به حضرت نوح علیه‌السلام دستور داده شد که از حیوانات یک زوج بگیرد و در کشتی سوار کند منظور از حیوانات حیوانات خشکی بودند قاعدتاً ... در اینجا هم شاید تمام حیوانات وحشی نباشند که اهلی می‌شوند ... شاید هم همه‌اشان اهلی شوند و آن‌ها که آبزی هستند و حتیٰ در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند هم به نوعی از ناحیه‌ی انسان تغذیه شوند، خیلی دور از ذهن نیست ... گرچه دست آخر همه‌ی اینها گمانه‌زنی است ... ما حدیث‌ها را به صرف ضعیف بودن سندشان رد نمی‌کنیم، ولی روی درستی‌اشان قسم هم نمی‌خوریم

باء;1018425 نوشت:
یعنی قبل از اینکه هابیل و قابیلی به دنیا آمده باشند هم حیواناتی روی زمین بودند که وحشی بودند ...

البته که همیشه حیوانات گوشتخوار وجود داشته اند ... حتی زمان دایناسورها که هیچ آدمی نبود.

باء;1018425 نوشت:
مثلاً روایت داریم که وقتی حضرت آدم علیه‌السلام و حوا علیهاالسلام به زمین هبوط کردند شیطان حیوانات وحشی روی زمین را تحریک کرد که بروند و آن‌ها را بخورند و اینجا بود که خداوند سگ را از آب دهان ابلیس خلق کرد تا از ایشان در مقابل آن حیوانات وحشی محافظت نماید

شواهدی از فسیل اجداد 40 میلیون سال پیش سگها وجود داره:
https://news.brown.edu/articles/2015/08/dogs

حالا شاید دوباره توجیه بیاریم و بگیم که مثلاً سگ آب دهانی با سگ معمولی فرق داشته یا چیزی شبیه این. اما این رو هم ذر نظر داشته باشیم که اکثر این روایات از نظر سندی ضعیف اند و ممکنه جعل شده باشند.

فروردین;1018420 نوشت:
یحبونه گرامی
روایاتی که در این زمینه وجود داره، معمولا از نظر سندی خیلی محکم نیستند. چه روایات مربوط به گیاهخوار شدن حیوانات گوشتخوار و چه روایاتی که تصویر خشنی رو از ظهور نشون میدن. پس نمیشه با این قطعیت حرف زد.

حتی اگر قرار به از بین رفتن پیروان عقاید دیگه باشه، اسلام راه های فراطبیعی مثل مباهله رو ارائه داده. فکرشو کنید چی میشد اگر گروهی مثل داعش به جای استفاده از سلاح، صرفاً افرادی رو برای مباهله با مخالفانش می فرستاد. در این صورت دیگه این همه خرابی به وجود نمی اومد. اما اونها این کار رو نمی کنند چون برخلاف ظاهرشون، به مباهله اعتقاد واقعی ندارند.

شاید اطمینان شما از نظرتون به خاطر اعتماد به فردی باشه که خودش رو "مقرب درگاه الهی" معرفی کرده. در این صورت باید ببینیم که چطور مقرب بودن اون فرد برای شما اثبات شده. یادتون باشه حتی مدعیان دروغین هم ظاهر موجهی دارند چون در غیر این صورت نمی تونستند پیروانی رو بدست بیارند.

درسته که بنده حوزوی نیستم اما روی هوا سخن نمیگویم! مثلا در سایتهای زیادی زوراء را براساس روایتی تهران گفته اند و بنده در تاپیک زیر با دلایل عقلی و نقلی جعلی بودن روایت را اثبات کردم!

http://www.askdin.com/showthread.php?t=58663

فروردین;1018430 نوشت:
حالا شاید دوباره توجیه بیاریم و بگیم که مثلاً سگ آب دهانی با سگ معمولی فرق داشته یا چیزی شبیه این. اما این رو هم ذر نظر داشته باشیم که اکثر این روایات از نظر سندی ضعیف اند و ممکنه جعل شده باشند.

بله ممکنه که جعلی باشند و ممکن هم هست که درست باشند ... گفتم که روی درستی‌اش قسم نمی‌خوریم، ولی همینطوری هم چون ظاهرش عجیب است ردّشان نمی‌کنیم ...
در ضمن اینکه کلاً همه‌ی مباحث علمی ما از جنس توجیه کردن است ...

یحبّونه;1018444 نوشت:
درسته که بنده حوزوی نیستم اما روی هوا سخن نمیگویم! مثلا در سایتهای زیادی زوراء را براساس روایتی تهران گفته اند و بنده در تاپیک زیر با دلایل عقلی و نقلی جعلی بودن روایت را اثبات کردم!

در اینجا بحثی روی این موضوع نداریم، اما همان طور که عده ای ممکنه برای بدنام کردن ایران روایت جعل کنند، عده ای هم ممکنه به منظور وارد کردن خشونتهای مذهبی در فرهنگ ما روایات جعلی ارائه کنند یا روایات ضعیف رو پررنگ کنند و سعی کنند یک تصویر خشن از ظهور ارائه کنند. کسانی که طالبان و داعش را به وجود آوردند، برای انحراف مهدویت هم برنامه دارند.

به احترام شروع کننده تاپیک، ممنون میشم در راستای موضوع اصلی تاپیک بحث بفرمائید.

باء;1018447 نوشت:
بله ممکنه که جعلی باشند و ممکن هم هست که درست باشند ... گفتم که روی درستی‌اش قسم نمی‌خوریم، ولی همینطوری هم چون ظاهرش عجیب است ردّشان نمی‌کنیم ...
در ضمن اینکه کلاً همه‌ی مباحث علمی ما از جنس توجیه کردن است ...

ممنون از توضیحات خوب شما
به نوعی مسئله احتمالاته. مثلاً میشه نتیجه گرفت که شاید این سازش حیوانات اتفاق بیفته، شاید شامل بعضی از حیوانات باشه یا شاید اصلا اتفاق نیفته.

یحبّونه;1018408 نوشت:
هر دوی شما در اشتباهید! کاربر فروردین که کلا براساس نگرش خودش حرف میزند و احتمالا با حکم اعدام هم مخالف است!

برای هر دو نفر شما پاسخ دارم اما موضوع تاپیک منحرف میشود و بنده هم وقت و حوصله بحثهای طولانی را ندارم. انشاءالله در آینده نزدیک این قضایا برایتان روشن میشود و حقیقت آشکار!

شاید اشتباه کنبم
به هر حال قولی بود که خواستم بدانید.. فقط همین...

ابوبصیر گوید به امام صادق(ع) عرض کردم: صاحب امر(مهدی(ع)) با اهل ذمه- یهود و نصارا- چه می کند فرمود: مانند پیامبر اکرم(ص) با آنان مصالحه می کند وآنها جزیه می دهند

یا حق

با سلام و تبریک سال نو به کارشناس محترم

از پاسخگویی مفصل و مستند جنابعالی تشکر می کنم
اما این قسمت پاسخ شما خیلی برام قابل قبول نیست:

مسلم;1018290 نوشت:
با این اوصاف آنچه که به ذهن نزدیک تر است این است که این روایات به گونه ای در صدد بیان کنایی در خصوص گسترش عدالت بین انسان ها باشد، همانطور که آیت الله سید محمد صدر در کتاب الموسعة الامام المهدی(عج) بارها تأکید می کنند که روایات ظهور و حوادث قبل از آن عمدتا به زبان رمزی بیان شده اند.


یعنی اون همه روایت رو بر فرض معتبر بودن از حیث سندی بر رمزی بودن باید حمل کرد؟
این که شبیه مبنای سمبولیک مسیحیت در مباحث هرمنوتیک میشه!
ما مسلمانان به اونها اشکال می گیریم که نباید از این کلمات و مفاهیم کتاب مقدس رو بر سمبل و نماد حمل کنند
اونوقت خودمون در توضیح این روایات طبق مبنای اونها عمل می کنیم

البته این نظر شخصی منه و به نظرم برای توضیح و توجیه این روایات باید راه دیگری هم باشه
از مدیر ارجاع می خواهم سوال منو به کارشناس دیگری که در این زمینه کار کردند ارجاع بدهد.

یحبّونه;1018313 نوشت:
حضرت وقتی ظهور میکنند که تقریبا 80 درصد مردم جهان که از بلایای مُهلک آخرالزمانی و جنگ جهانی، جان به در بُردند ایشان را میخواهند و بقیه هم با ایشان می جنگند یا اسیر میشوند یا از سایر ادیان خواهند بود

برام خیلی جالبه که بدونم این 80 درصد رو از کجا آوردید؟؟!!
مثلا چرا نشده 84 درصد؟؟!!!

یحبّونه;1018313 نوشت:

اهلی شدن این حیوانات و صلح در عالم حیوانات چیز عجیبی در آن زمان نیست! خیلی عجایب حیرت آورتری در آن دوران طلایی وجود دارد! مثلا نباید بیخطری برق و گاز یا فهمیدن زبان حیوانات در آن دوره برای شما عجیب باشد!!!

ظاهرا متوجه منظورم در سوال نشدید
سوال منم همینه اگر این اتفاقاتی که در روایات بیان شده حتما اتفاق می افتد پس جهان پس از ظهور باید با قوانین جدیدی باشد که مطابق این دنیا نیستش
یا اصلا در دنیای دیگری باشه ، جایی خارج از این دنیا و این جهان
یا اینکه اصلا این روایات نکته و مطلب دیگری می خواهند بگویند

یحبّونه;1018313 نوشت:


شیاطین با ظهور آقا برای همیشه حبس و کشته میشوند و خود همینها در درندگی انسانها و گناهانشان و خیلی از مشکلات در عالم نقش دارند ولی مردم نقش آنها را نمیدانند و نمی بینند!

اگر اینطوری باشد پس امام زمان رو چه کسی و با وسوسه کی به شهادت می رسانند؟؟!!
اتفاقا در حرفهاتون تناقض وجود داره
یه بار میگید با ظهور حضرت شیاطین کشته می شوند
در یه جای دیگه میگید وظیفه حضرت کشتن شیاطین هستش:

یحبّونه;1018313 نوشت:
در ضمن امام و یارانشان قراره دنیا را از کفار و شیاطین جن و انس پاک کنند نه اینکه انتقام برای اغراض شخصی بگیرند و مثل داعشیها با کفار برخورد کنند و...

دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

یحبّونه;1018342 نوشت:
بنده مثال زدم ولی هست چنین عجایبی! حتما که نباید تو احادیث آمده باشه! شاید بعضیها از بعضی مقربان الهی چیزهایی بشنوند که در احادیث نیست!!!

پذیرفتن این ادعا می دونید چه عواقب و تبعاتی داره؟
اگر اینطوری باشه هر کسی می تونه بگه به من الهام شده، وحی شده، در خواب دیدم یا مکاشفه داشتم!!!
اصلا ائمه برای این اومدند که کسی از این ادعاها نکنه
اینکه بگیم این مطلب حقه ولی منبعی مستند از قرآن و احادیث براش نداشته باشیم ، آیا قابل قبول و عقلانی هستش؟؟؟
شما از کجا می دونید این مطلبی که من میگم درسته؟
اصلا از کجا می دونید این مطلبی که شما میگید حتما درست باشه و با مکاشفات دیگران در تعارض و تناقض نباشه؟؟؟

میدونید چی دارید میگید!!!؟؟؟

اینم یه جور کنار گذاشتن اهل بیت هستش البته از راهی دیگر
خدایا به تو پناه می برم...

با سلام و احترام

از لطف شما ممنونم و ضمن عرض تبریک سال نو، سال خوبی را برای شما آرزومندم

یار مهربان;1018580 نوشت:
یعنی اون همه روایت رو بر فرض معتبر بودن از حیث سندی بر رمزی بودن باید حمل کرد؟
این که شبیه مبنای سمبولیک مسیحیت در مباحث هرمنوتیک میشه!
ما مسلمانان به اونها اشکال می گیریم که نباید از این کلمات و مفاهیم کتاب مقدس رو بر سمبل و نماد حمل کنند
اونوقت خودمون در توضیح این روایات طبق مبنای اونها عمل می کنیم

بنده هرگز عرض نکردم روایات حالت سمبولیک و نمادین دارد، بحث زبان نمادین در کلام جدید یک بحثی است که تمام متون دینی را شامل میشود، در حالی که این مراد ما نیست.
بحث بر سر آنچه از علائم ظهور است که گفته شده و معنای آن شفاف نیست، بنده در این خصوص بی اطلاع نیستم و استناد بنده به کتاب آیت الله سید محمد صدر به عنوان یکی از بهترین استنادات است، کتاب موسوعة الامام المهدی(عج) که توسط ایشان نوشته شده است از سوی آیت الله سید محمد باقر صدر به عنوان بهترین کتاب تحلیلی در زمینه مهدویت نام برده شده است.

در هر صورت بنده تمام احتمالات را در پست ابتدایی خودم عرض کردم، یا باید آن را به عنوان کنایه ای از گسترش عدالت دانست، یا اینکه به همان معنای حقیقی حمل کرد که البته با ابهامات فراوانی روبرو خواهد بود؛ بنده در پست ابتدایی خودم به هر دو احتمال اشاره کرده ام، اما شما اگر با مبنای اول موافق نیستید، میتوانید مبنای دوم را برگزیزینید، اما طبیعتا مخاطب، از شما درخواست رفع ابهاماتی که به دنبال آن می آید را خواهد داشت.

یار مهربان;1018583 نوشت:
ظاهرا متوجه منظورم در سوال نشدید
سوال منم همینه اگر این اتفاقاتی که در روایات بیان شده حتما اتفاق می افتد پس جهان پس از ظهور باید با قوانین جدیدی باشد که مطابق این دنیا نیستش یا اصلا در دنیای دیگری باشه ، جایی خارج از این دنیا و این جهان یا اینکه اصلا این روایات نکته و مطلب دیگری می خواهند بگویند

اگر اینطوری باشد پس امام زمان رو چه کسی و با وسوسه کی به شهادت می رسانند؟؟!!
اتفاقا در حرفهاتون تناقض وجود داره
یه بار میگید با ظهور حضرت شیاطین کشته می شوند
در یه جای دیگه میگید وظیفه حضرت کشتن شیاطین هستش:

برام خیلی جالبه که بدونم این 80 درصد رو از کجا آوردید؟؟!!مثلا چرا نشده 84 درصد؟؟!!!

دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟

یار مهربان;1018589 نوشت:
پذیرفتن این ادعا می دونید چه عواقب و تبعاتی داره؟
اگر اینطوری باشه هر کسی می تونه بگه به من الهام شده، وحی شده، در خواب دیدم یا مکاشفه داشتم!!!
اصلا ائمه برای این اومدند که کسی از این ادعاها نکنه
اینکه بگیم این مطلب حقه ولی منبعی مستند از قرآن و احادیث براش نداشته باشیم ، آیا قابل قبول و عقلانی هستش؟؟؟
شما از کجا می دونید این مطلبی که من میگم درسته؟
اصلا از کجا می دونید این مطلبی که شما میگید حتما درست باشه و با مکاشفات دیگران در تعارض و تناقض نباشه؟؟؟
میدونید چی دارید میگید!!!؟؟؟اینم یه جور کنار گذاشتن اهل بیت هستش البته از راهی دیگر
خدایا به تو پناه می برم...

شما چهار تا حدیث مهدویت خوندید فکر کردید همه چی رو فهمیدید!!! خودتون اصلا میفهمید چی میگید؟!!!!
بدون اینکه روایات جعلی و صحیح رو بدونید میگید امام به شهادت میرسند؟!!!!! یا صلح بین حیوانات اینقدر براتون عجیبه که باید حتما این صلح در عالم دیگری رخ بده!

بنده قصدم روشنگری است و فرض رو بر این گذاشتم که شما مطلب رو متوجه نشدید ولی انگار میخواید هر چی شما میگید اون حتما باید درست تلقی بشه!

بنده میگم تقریبا 80 درصد! بعد میگید چرا 84 درصد نیست؟!!

بنده با افرادی مثل شما در این سایت بحث نمیکنم چون بیفایده است! اگر مطالب بنده براساس احادیث معصومین نازنین نبود و مطلب ناصحیحی داشت جناب مسلم تذکر میدادند!

بنده چندین سال در این سایت بودم و هستم ولی ادعای نداشته و ندارم اما بعضا لابلای کلامم جملاتی بوده یا هست که هضمش برای خیلیها حتی کارشناسان سایت دشوار است که اشکالی ندارد! چون قطعا روزی منبع این کلمات معلوم خواهد شد!

بنده همیشه سعی کردم عقلانی و براساس مطالب احادیث،ادعیه و قرآن سخن بگویم و میانش را ممکن است کلامی یافت شود که صحیح و حق است اما در سُطور کتب و صُدور مردم نباشد!

خلاصه اینکه : سخن شناس نه ای جان من خطات اینجاست!!!

سلام

یحبّونه;1018644 نوشت:
شما چهار تا حدیث مهدویت خوندید فکر کردید همه چی رو فهمیدید!!! خودتون اصلا میفهمید چی میگید؟!!!!

اتفاقا من همچین ادعایی نکردم لطفا یه بار دیگه پست های منو بخونید کجاش همچین ادعایی کردم؟
من فقط سوالی رو که در ذهن داشتم با چند تا احتمال مطرح کردم که کارشناس محترم هم جواب دادند

برعکس این شما هستید که ادعا می کنید همه چیز را می دانید حتی چیزهایی که در قرآن و احادیث نیومده:

یحبّونه;1018644 نوشت:
بنده همیشه سعی کردم عقلانی و براساس مطالب احادیث،ادعیه و قرآن سخن بگویم و میانش را ممکن است کلامی یافت شود که صحیح و حق است اما در سُطور کتب و صُدور مردم نباشد!

و اتفاقا سوال من از شما همینه:

شما می گویید کلامی خارج از قرآن و احادیث و کتاب و قلب مردم یافت می شود که حق و صحیح است
ولی ملاک و معیار این حق بودن رو نمی فرمایید!
بفرمایید ملاکش چیه تا ماهم روشن بشیم
شاید منم کلامی داشته باشم که حق باشه!

پرسش:
در برخی روایات از صلح و امنیت میان حیوانات اهلی و وحشی پس از ظهور سخن به میان آمده است. مگر نه این است که حیوانات وحشی ذات و اصلشان درنده خویی است؟ بنابراین آیا این روایات از نظر سندی دچار مشکل هستند؟ یا توجیه دیگری دارد؟


پاسخ:

روایات متعددی در منابع مختلف در خصوص این موضوع وارد شده است، در یک روایت چنین آمده است: «لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا... وَ اصْطَلَحَتِ السِّبَاعُ وَ الْبَهَائِم‏»؛ اگر قائم ما قیام کند حیوانات وحشی با چهارپایان اهلی صلح خواهند کرد.(1) و در روایت دیگری آمده است: «يَرْعَى الذِّئْبُ فِي أَيَّامِهِ مَعَ الْغَنَمِ»؛ گرگ و گوسفند در ایام او با هم به چرا می‌پردازند.(2)
برخی از راویان این دو روایت مجهول و ناشناخته هستند، لذا به لحاظ سندی ضعیف بوده و معتبر به شمار نمی روند.

در روایت دیگری چنین آمده است: «تَصْطَلِحُ فِي مُلْكِهِ السِّبَاع‏»؛ درندگان در حکومت وی با یکدیگر صلح می کنند.(3) که این روایت هم به لحاظ سندی مرسل بوده و از سند قطعی برخوردار نیست. بقیه روایات مشابه هم تا حدی که بررسی شد از سند معتبری برخوردار نیستند، بنابراین نمیتوان با قاطعیت تغییر حیوانات وحشی یا تغییر قوانین و مانند آن را با این ادله ­ی ضعیف نتیجه گرفت.

به لحاظ دلالت هم، این روایات نصّ به شمار نمیروند، بلکه بیشتر به نظر می رسد که مراد از درندگان کنایه از انسان های درنده باشد، یعنی گرگ و گوسفند نماد انسان های ظالم و مظلوم باشند. همان طور که از فحوای کلام شهید مطهری هم چنین فهمیده میشود.(4)

بزرگترین قرینه ای که این برداشت را تقویت می کند این است که این فراز از روایات در مقام بیان گستردگی عدالت در جهان وارد شده است، و روشن است که جامعه انسانی است که به عدالت توصیف میشود، نه جامعه حیوانات. چرخه تغذیه حیوانات و گیاهان به هم وابسته است، و همچنین درندگان هم به لحاظ فیزیولوژی بدنی اعم از قدرت دوندگی، نوع دندان ها و چینش آنها، چنگال ها و نیز دستگاه گوارش برای گوشت خواری آفریده شده اند تا بتوانند نقش خود را در این عرصه ایفا کنند، این اصلا ظالمانه و خلاف عدالت نیست تا با ظهور برچیده شود، پس این توصیفات مربوط به جامعه انسانی است.

روایتی که در مکیال المکارم به نقل از ابن عباس آمده هم همین معنا را تقویت می کند. این روایت در شأن نزول آیه مبارکه 9 سوره صف وارد شده است: «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالهُْدَى‏ وَ دِينِ الحَْقّ‏ِ لِيُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّينِ كلُِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏»؛ او كسى است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همه اديان غالب سازد، هر چند مشركان كراهت داشته باشند.
«لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى لَا يَبْقَى يَهُودِيٌّ وَ لَا نَصْرَانِيٌّ وَ لَا صَاحِبُ مِلَّةِ إِلَّا الْإِسْلَامَ حَتَّى تَأْمَنَ الشَّاةُ وَ الذِّئْبُ وَ الْبَقَرَةُ وَ الْأَسَدُ وَ الْإِنْسَانُ وَ الْحَيَّةُ وَ حَتَّى لَا تَقْرِضَ فَأْرَةٌ جِرَاباً وَ حَتَّى تُوضَعَ الْجِزْيَةُ وَ يُكْسَرَ الصَّلِيبُ وَ يُقْتَلَ الْخِنْزِير»؛ (غلبه اسلام بر ادیان) نخواهد بود مگر آنکه نه یهودی باقی می ماند، و نه مسیحی، و نه هیچ ملت دیگری غیر از اسلام، تا اینکه گرگ و گوسفند، گاو و شیر، و انسان و مار در امنیت خواهند بود، و هیچ موشی کیسه ای را پاره نکند، و تا اینکه جزیه گرفته شود، صلیب ها شکسته شود، و خوک ها کشته شوند. (5)

فارغ از اینکه این روایت هم به لحاظ سندی از سند معتبری برخوردار نیست، اما با توجه به شأن نزول آیه که در مورد غلبه اسلام بر سایر ادیان است، و همچنین با توجه به فراز ابتدایی و انتهایی روایت، معلوم میشود که سخن از رفتارهای پیروان ادیان است، نه حیوانات. شکستن صلیب و کشتن خوک هم از آن اموری است که مسیحیان بدان پایبند هستند که از گوشت خوک می خورند، و صلیب به گردن می آویزند.

بنابراین با توجه به ناعادلانه نبودن رفتار حیوانات گوشت خوار، و با توجه به این که تغییر ماهیت حیوانات وحشی از گوشت خوار به گیاهخوار یا مانند آن مسئله کوچکی نیست، و نظم طبیعت وجود چنین موجوداتی را اقتضاء می کند تا با کنترل گیاه­خواران، مراتع را حفظ کنند، به همین خاطر دست برداشتن از این مسئله عظیم که اتفاقا در نگاه زیست شناسی ضروری است، دلیل محکمی می طلبد و نمیتوان با دلیل غیر معتبر، به آن اعتقاد جزمی پیدا نمود.

البته حمل این روایات بر معنای حقیقی هم به لحاظ عقلی محالی پیش نمی­آورد، که منظور از حیوانات درنده، همین حیوانات وحشی باشند که دیگر به سایر حیوانات هجومی نخواهند برد، که در این صورت معنا چنین خواهد شد که یا ماهیت این حیوانات تغییر خواهد کرد، یا اینکه تغذیه آنها به صورت دیگری تأمین خواهد شد، اما با توجه به قرائنی که ذکر شد آنچه که به ذهن نزدیک تر است، این است که این روایات به گونه ای در صدد بیان کنایی در خصوص گسترش عدالت بین انسان ها و جوامع انسانی باشد.

پی نوشت ها:
1. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج52، ص316.
2. همان، ج36، ص219.
3. همان، ج52، ص280
4. ر.ک: مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، نشر صدرا، تهران، ج3، ص149
5. موسوی اصفهانی، میرزا محمد تقی، مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم(عج)، موسسةالامام المهدی(عج)، قم، چاپ چهارم، 1422، ج1، ص120

موضوع قفل شده است