حکم خوردن شربت سینه دارای اتانول

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم خوردن شربت سینه دارای اتانول

سلام،
خوردن شربت سینه که دارای ۱۵ درصد اتانول هست جایزه؟
البته اگه به من هم تجویز نشده باشه اما قصد استفاده داشته باشم چطور؟
ممنون میشم اگه کسی میدونه سریع پاسخ بده
بنده مقلد آیت الله سیستانی هستم.
بازم ممنون

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد سجاد

[="Tahoma"][="Black"]

Tesla940;656219 نوشت:
سلام،
خوردن شربت سینه که دارای ۱۵ درصد اتانول هست جایزه؟
البته اگه به من هم تجویز نشده باشه اما قصد استفاده داشته باشم چطور؟
ممنون میشم اگه کسی میدونه سریع پاسخ بده
بنده مقلد آیت الله سیستانی هستم.
بازم ممنون

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
آیت الله سیستانی ، استفتائات سایت معظم له به آدرس:
http://www.sistani.org/persian/qa/0799/[/]

سجاد;656734 نوشت:
جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.

سلام

ممکن هست توضیح بیش‌تری بدهید؟ قبلا خوانده بودم که تنها حرامی که هرگز در جهت درمان نمیتوان استفاده کرد شراب است؟

و اگر این حکم رو ندونیم و خورده باشیم قبلا چطور؟
تمامی شربت سینه های صنعتی ،دارای الکل هستند:Ghamgin:

Tesla940;656219 نوشت:
خوردن شربت سینه که دارای ۱۵ درصد اتانول هست جایزه؟

سلام.
الکل‏ها به دو دسته کلى ‏تقسیم مى‏شوند: یکى الکلى که از طریق صنایع نفت و پتروشیمى به ‏دست مى‏ آید و دیگر الکلى که از تقطیر بخارات شراب، حاصل‏ مى‏شود. و چون اتانول از جمله الکلهای صنعتی است، مطالب مربوط به الکل صنعتی را مورد بررسی قرار می دهیم:
واقعیت این است که الکل صنعتى از لحاظ ماهیت‏ شیمیایى هیچ‏ تفاوتى با الکل تخمیرى نداشته هر دو از نوع الکل یک ظرفیتى نوع‏ اول به فرمول C2H5OH مى‏ باشند. منتها با این تفاوت که بر الکل صنعتى قطعا لفظ خمر صادق نیست. در حالى که الکل تخمیرى از آن‏ جهت که از تقطیر بخار خمر به دست آمده، احتمال آن مى‏ رود که ‏عنوان خمر بر آن صادق باشد.
مشهور فقیهان هر مایع مست کننده‏اى را نجس مى‏دانند. حال آیا الکل صنعتى مى‏تواند مصداقى از مایع مسکر بالاصالة باشد؟
طبق نظر مشهور فقیهان به نظر مى‏رسد که الکل صنعتى را نمى‏توان مصداق «مسکر» دانست هر چند ماده آن، عامل اصلى و مؤثر در مایعات مست کننده ‏است. و این نه به خاطر آن است که به الکل صنعتى مواد سمى و بدبوکننده هم چون متانول افزوده‏اند بلکه بدین خاطر است که ‏غلظت الکل به قدرى بالاست که بر فرض که مواد افزودنى هم در آن‏ نباشد، باز هم نوشیدن آن به هر مقدار، باعث مسمومیت است. و لذا عرفا به این ماده، مسکر اطلاق نمى‏کنند. [1]
نظر مراجع معظم تقلید در خصوص مطلب فوق گویای همین مطلب است:
‏ امام خمینی: الکل صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می برند[2] اگر انسان نداند از چیزی که[3] مست کننده و روان است درست کرده اند، پاک می باشد.[4]
زنجانی: اگر انسان نداند که مست کننده است یا نه، پاک است.
فاضل: مسأله – الکل سفید و طبی که الکل خالص می باشد و مصارف طبی دارد پاک می باشد. مگر اینکه از شراب و فقاع گرفته شده باشد که در این صورت نجس است. همچنین مواد پاک کننده دیگر که از مشتقات الکل است و در مراکز درمانی کاربرد دارد پاک می باشد.
همچنین الکل صنعتی که همان الکل سفید به اضافه مقداری مواد سمی است و کاربرد صنعتی دارد پاک می باشد. ادکلن و مواد صنعتی دیگر نیز که مشتمل بر الکل می باشد پاک است.
سیستانی: الکل؛ چه صنعتی، چه طبی، به تمامی اقسام پاک است.
مکارم: الکل طبی و صنعتی که انسان نمی داند از چیز مست کننده ی مایع گرفته شده پاک است، همچنین ادکلن و عطرها و داروهایی که با الکل طبی یا صنعتی مخلوط است.[5] «همچنین» الکلهایی که ذاتا قابل شرب نیست یا جنبه ی سمی دارد، نجس نیست، ولی هرگاه آن را رقیق کنند و مشروب و مسکر باشد، نوشیدنش حرام است و احتیاطا حکم نجس دارد.[6]
نتیجه آنکه الکلهایی نظیر اتانول و متانول که ذاتا جنبه ی سمی داشته و قابل شرب نیستند، پاک بوده و تا زمانی که رقیق نشده و مشروب و مسکر نباشند، نوشیدن این قسم الکل ها حرام نیز نمی باشد.


[/HR][1] پایگاه اینترنتی حوزه، صفحه کتابخانه الکل و فراورده های آن
[2] خوئی: تمام اقسامش پاک می باشد. (پایان مسأله).
[3] بهجت: به تنهایی...
[4] گلپایگانی، صافی: اگر انسان نداند که مست کننده است و یا نداند که آن را ابتدا از چیز مست کننده ی روان درست کرده اند پاک است. توضیح المسائل مراجع،ج اول، ص80.
[5] همان، صص80 و 81.
[6] همان ، ص81؛ توضیح المسائل مکارم، مسأله 125.

سجاد;656734 نوشت:
جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
آیت الله سیستانی ، استفتائات سایت معظم له

رحمت;656824 نوشت:
سیستانی: الکل؛ چه صنعتی، چه طبی، به تمامی اقسام پاک است.

چطور این دو را با هم جمع ببندیم؟
برداشت بنده از دو مطلب متضاد یکدیگست

برکه;656807 نوشت:
سلام

ممکن هست توضیح بیش‌تری بدهید؟ قبلا خوانده بودم که تنها حرامی که هرگز در جهت درمان نمیتوان استفاده کرد شراب است؟

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

خیر چنین برداشتی درست نبوده است و اگر تنها راه نجات از بیماری مهلک به گفته پزشکان و متخصصان متدین ، خوردن مقداری از شراب باشد ، استفاده از همان مقدار شرعا مانعی ندارد هر چند به آن توصیه نشده است.

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
- امام خمینی ره ، تحریر الوسیله ج 2 ص 170
- آیت الله خامنه ای ، استفتائات سایت معظم له به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n20338&catid=122&lang=fa
- آيـت الله سيستاني، منهاج الصالحين، ج 3، ص 310.
- آیت الله مکارم شیرازی ،استفتائات جديد، ج‏2، ص: 494 .
- آیت الله صافی گلپایگانی ،هداية العباد ، ج‌2، ص: 310

[="Tahoma"][="Black"]

Tesla940;656816 نوشت:
و اگر این حکم رو ندونیم و خورده باشیم قبلا چطور؟
تمامی شربت سینه های صنعتی ،دارای الکل هستند:Ghamgin:

با تشکر از سؤال شما

در فرض سؤال نیاز به کاری نیست چون عمدا گناهی صورت نگرفته اما توبه کردن و استغفار در هر حال کار نیکویی است .

در پناه حضرت حق باشید[/]

[="Tahoma"][="Black"]

امیر حسین;657453 نوشت:
چطور این دو را با هم جمع ببندیم؟
برداشت بنده از دو مطلب متضاد یکدیگست

با تشکر از اظهار نظرتان

این دو عبارت با هم تضادی ندارند چون یکی درباره حلیت یا حرمت خوردن الکل است و دیگری درباره نجاست یا پاکی الکل !

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;656734 نوشت:
جایز نیست، ولی می توانید آن را با آب رقیق کنید به حدی که نسبت الکل به (۲%) یا کمتر برسد که در این صورت خوردنش مانعی ندارد.

پی نوشت:
آیت الله سیستانی ، استفتائات سایت معظم له به آدرس:
http://www.sistani.org/persian/qa/0799/

سلام
از پاسخهای خوبتون متشکرم

فقط یه سوال دیگه دارم
چرا باید رقیق بشه؟

اگه الکل صنعتی حلال هست و مسکر نیست. خب شربتی که با 15 درصد تولید و تجویز به بیمار میشه هم حلال هست.

و اگه این الکل مسکره (در بعضی سایتهای علما که نگاه کردم نوشتن الکل صنعتی رو رقیق میکنند تا مسکر بشه ولی به نظر اون علما سکر نیست و حالت بنگی میاره که متفاوت با سکر هست)
مثلا در اینجا دیدم: http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/mazaheri/feqh/87/871228/
خب این که رقیق میشه که به مسکر بودن نزدیک میشه

پس علت اینکه شربت تجویزشده رو از 15 درصد به دو درصد برسونیم چیه؟

:Gol:

[="Tahoma"][="Black"]

برکه;658017 نوشت:
سلام
از پاسخهای خوبتون متشکرم

فقط یه سوال دیگه دارم
چرا باید رقیق بشه؟

اگه الکل صنعتی حلال هست و مسکر نیست. خب شربتی که با 15 درصد تولید و تجویز به بیمار میشه هم حلال هست.

و اگه این الکل مسکره (در بعضی سایتهای علما که نگاه کردم نوشتن الکل صنعتی رو رقیق میکنند تا مسکر بشه ولی به نظر اون علما سکر نیست و حالت بنگی میاره که متفاوت با سکر هست)
مثلا در اینجا دیدم: http://www.eshia.ir/feqh/archive/tex...eqh/87/871228/
خب این که رقیق میشه که به مسکر بودن نزدیک میشه

پس علت اینکه شربت تجویزشده رو از 15 درصد به دو درصد برسونیم چیه؟

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال مجددتان

با رقیق شدن از مسکر بودن یا احتمال اسکار خارج می شود و قابل شرب می گردد.

موردی که شما می فرمایید به جهت شدت غلظت الکل ، جزء سموم و کشنده است و با رقیق شدن از حالت کشندگی و سم بودن خارج شده به مسکر تبدیل می گردد.

در پناه حضرت حق باشید[/]

سجاد;658298 نوشت:
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال مجددتان

با رقیق شدن از مسکر بودن یا احتمال اسکار خارج می شود و قابل شرب می گردد.


سلام علیکم
مسکر بودن فقط به غلظت الکل بستگی داره؟ به میزانش بستگی نداره؟
یعنی اگر به جای یک قاشق شربت همین جوری، یک لیوان شربت رقیق شده بخوریم دیگه احتمال اسکار نداره؟

[SPOILER]
ما یه فامیل داشتیم، بنده خدا دیابت داشت. از طرفی نوشابه هم خیلی دوست داشت. برای اینکه عذاب وجدان نگیره توی نوشابه اش آّ می ریخت و می خورد. خودش هم می گفت: «بگو قندش که جایی نمیره!»
حالا ما توی این شربت آب بریزیم الکلش جایی میره؟[/SPOILER]

نظر آیت الله فاضل چیه؟

الرحیل;1014282 نوشت:
سلام علیکم
مسکر بودن فقط به غلظت الکل بستگی داره؟ به میزانش بستگی نداره؟
یعنی اگر به جای یک قاشق شربت همین جوری، یک لیوان شربت رقیق شده بخوریم دیگه احتمال اسکار نداره؟

سلام علیکم و رحمه الله

مقدار مصرف معمولی شربت مشخص است و پرسشگر هم از همین مقدار پرسیده است که در فتوا بیان شده اگر رقیق شود مصرفش مانعی ندارد چون حالت اسکار نداشته و مستی آور نیست.

اگر به مقدار یک لیوان از شربت مذکور مستی آور باشد طبیعی است که حکم آن نیست و تغییر می کند.

موفق باشید

سجاد;1014284 نوشت:

سلام علیکم و رحمه الله

مقدار مصرف معمولی شربت مشخص است و پرسشگر هم از همین مقدار پرسیده است که در فتوا بیان شده اگر رقیق شود مصرفش مانعی ندارد چون حالت اسکار نداشته و مستی آور نیست.

اگر به مقدار یک لیوان از شربت مذکور مستی آور باشد طبیعی است که حکم آن نیست تغییر می کند.

موفق باشید


سلام علیکم
مقدار مصرفش که مشخصه یک قاشقه
حالا اگر رقیقش هم بکنیم آن یک قاشق را در یک لیوان آب می ریزیم و کل آن لیوان را می خوریم. یعنی باز هم کل آن یک قاشق را خورده ایم.

[="Tahoma"][="Black"]

الرحیل;1014301 نوشت:
سلام علیکم
مقدار مصرفش که مشخصه یک قاشقه
حالا اگر رقیقش هم بکنیم آن یک قاشق را در یک لیوان آب می ریزیم و کل آن لیوان را می خوریم. یعنی باز هم کل آن یک قاشق را خورده ایم.

سلام علیکم

معیار که مقدار الکل مصرفی نیست، معیار، اسکار و مست کنندگی است که در حالت رقیق شده چون مست نمی کند خوردنش از نظر ایشان (آیت الله سیستانی) حرام نیست.

موفق باشید[/]

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

سجاد;1014379 نوشت:
[="Tahoma"][="Black"]

سلام علیکم

معیار که مقدار الکل مصرفی نیست، معیار، اسکار و مست کنندگی است که در حالت رقیق شده چون مست نمی کند خوردنش از نظر ایشان (آیت الله سیستانی) حرام نیست.

موفق باشید

[/]

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
این معیار مست کنندگی نظر رهبری هم هست؟
اگر بله
معیار تشخیص خود فرد است یا عرف؟
اگر عرف عرف شرابخوار یا عرف متدین یا عرف جامعه؟
معیار طهارت جامعه؟
در بحث طهارت صنایع تخمیری الکل ایجاد شده در محصول اگر مایع باشد محصول مثل نوشیدنی ها یا جامد (خود غالب محصول جامد باشد) حکمش چیست؟
یا علی(س)[/]

ظاهرا دلیل اصلی استفاده از الکل در این داروها، به عنوان حلّال موارد داروییه که در آب انحلال کمی دارند.

رستگاران;1018061 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم عجل لولیک الفرج سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
این معیار مست کنندگی نظر رهبری هم هست؟ اگر بله معیار تشخیص خود فرد است یا عرف؟ اگر عرف عرف شرابخوار یا عرف متدین یا عرف جامعه؟ معیار طهارت جامعه؟
در بحث طهارت صنایع تخمیری الکل ایجاد شده در محصول اگر مایع باشد محصول مثل نوشیدنی ها یا جامد (خود غالب محصول جامد باشد) حکمش چیست؟
یا علی(س)

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

معیار از نظر حضرت آیت الله خامنه ای چنین است:

الکل هایی که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست‌کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتی که با آن‌ها مخلوط شده اند اشکال ندارد.(1)

اگر الکل موجود در ماده به دست آمده فی نفسه مست کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هرچند به علت کمی آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولی اگر شک داشته باشیم که فی نفسه مست کننده و یا در اصل مایع است، حکم متفاوت می شود.(2)

معیار تشخیص هم اطلاع و یقین خود فرد است.

موفق باشید

پی نوشت:
1. http://www.leader.ir/fa/content/21394
2. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4461