جمع بندی آیا ماهی قرمز سمبل عید چینی است؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا ماهی قرمز سمبل عید چینی است؟

نوشت:

۸۰ سال پیش به همراه ورود چای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی ست به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد، غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم.


جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد؛ در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی ها میدانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و مردن ماهی های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رها میکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد.


عجیب نیست اگر تابلوی معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده است.

این مطالب چقدر اعتبار داره؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد ممسوس

[TD][/TD]

با سلام و احترام

موضوع وجود ماهی قرمز سر سفره هفت سین ایرانیان از موضوعات بدون سر و ته است که در شبکه های مجازی احتماعی دست به دست میشود. برخی به عنوان دفاع از محیط زیست و حیونات به خاطر اینکه در روز عید از این ماهی بر سر سفره استفاده شود ان را میخرند و بعد از چند روز ماهی میمیرد از این رو برخی برای حمایت از این ماهیان معتقدند اصلا در فرهنگ ایران قدیم موضوع ماهی قرمز بر سر سفره های عید وجود نداشته است.

این موضوع باعث شده هزینه قابل توجهی از خرید ماهی قرمز بر دوش ایرانیان گذاشته شود ضمن اینکه همه این ماهیان بعد از چند روز میمیرند دلیل دیگری که طرفداران این موضوع ارائه میکنند این است که در نقاشی کمال الملک که سفره هفت سین ایرانیان را به تصویر کشیده است خبری از ماهی قرمز در تنگ بلور شیشه ای در سفره هفت سین وجود ندارد و حتی معتقدند که این رسم از چینیها به ایران منتقل شده است و سابقا کسی در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمیکرده بلکه چینیها در روز عید ماهیان را ازاد میکردند اما ایرانیان در تنگ بلور ماهی را زندان میکنند.

در مقابل برخی بر این باورند که ماهی قرمز 1000 سال پیش در سفره عید ایرانیان وجود داشته و از ایران به چین رفته و چینیها از ان استفاده کرده ان را پرورش داده و در ژن ان دستکاری نموده به اشکال و رنگهای مختلفی ان را پرورش دادند به ایران و اروپا هم صادر نمودند. پس از همان اول ماهی قرمز برای ایرانیان بوده نه چینیها.
البته اثبات این مطالب نیاز به دلائل تاریخی دارد که بنده در جایی ندیدم که منبع و کتابی را برای این موضوع معرفی کرده باشند به هر حال این بحث بدون سر و ته که نتیجه مفیدی به دنبال ندارد از مباحث جاری در شبکه ها ست که ما هم به نتیجه مطلوبی در این بحث نرسیدیم.
به هر حال چه ماهی قرمز در تنگ بلور از سنت دیرینه چینی ها باشد یا از سنت ایرن باستان در حال حاضر برای زیبایی سفره هفت سین و همچنین نشاط و زنده بودن جریان زندگی در سال جدید از آن استفاده میشود. البته برخی هم خوردن سبزی پلو با ماهی در روز عید را بی ارتباط با ماهی قرمز سفره هفت سین نمیدانند که باز هم این موضوع جنبه سنتی تاریخی باستانی ندارد یا لااقل دلیلی بر آن نیافتیم.

فکر نمیکنم فلسفه خاصی داشته باشه که ماهی در سفره عید باشه درست؟

با سلام و احترام

همانطور که عرض کردم در منبع مشخصی چنین مطالبی نیامده و بیشتر این مطالب از شواهد و رسومات فعلی چینیان است. اینکه ایا این رسم اول در ایران باستان بوده سپس به چین رفته یا بالعکس محل تامل است.

گسترش ماهی قرمز در جهان
اهلی‌ سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت که از این ماهی، ماهیان حوض طلایی و سایر انواع آن مانند دم چادری، کله شیری، و چشم تلسکوپی که در ژاپن و چین پرورش داده می‌شوند، به وجود آمده‌اند

در ایران
از زمان ایران باستان، از ماهیان قرمز اغلب برای سفره هفت‌ سین و در هنگام جشن‌های سال نو استفاده می‌شود، یافته های باستانی زیادی هم از این حضور در تمدن بین النهرین و ایران پشتیبانی میکند، مانند: تندیس طلایی ماهی در آمودریا، تندیسک نقره ایلامی، سینیهای قلمکاری ساسانی و سکه های صفوی (ویکی پدیا)

نتیجه گیری
از زمانهای دور ماهی قرمز قبل از اینکه تو سفره هفت سین قرار بگیره در حوض خانه ها وجود داشته که در زمان تحویل سال از همونها برای تزئین هفت سین استفاده میشد و معمولا کسی برای سال نو ماهی زینتی خریداری نمیکرده
نکته مهم اینکه نوع خاص ماهی از چین وارد میشه که همون نژاد قرمز رنگ و سیاهه ولی قبل از اون نوع غیر زینتی (سفید مایل به خاکسری) در حوض خانه ها و سفره هفت سین ایرانیان وجود داشته

پرسش:

آیا ماهی قرمز سمبل عید چینی است؟


پاسخ:


موضوع وجود ماهی قرمز سر سفره هفت سین ایرانیان از موضوعات مورد بحث در شبکه های مجازی اجتماعی است. برخی به عنوان دفاع از محیط زیست و حیوانات به خاطر اینکه در روز عید از این ماهی بر سر سفره استفاده شود آن را میخرند و بعد از چند روز ماهی میمیرد از این رو برخی برای حمایت از این ماهیان معتقدند اصلا در فرهنگ ایران قدیم موضوع ماهی قرمز بر سر سفره های عید وجود نداشته است.

این امر باعث شده هزینه قابل توجهی از خرید ماهی قرمز بر دوش ایرانیان گذاشته شود ضمن اینکه همه این ماهیان بعد از چند روز میمیرند دلیل دیگری که طرفداران این موضوع ارائه میکنند این است که در نقاشی کمال الملک که سفره هفت سین ایرانیان را به تصویر کشیده است خبری از ماهی قرمز در تنگ بلور شیشه ای در سفره هفت سین وجود ندارد و حتی معتقدند که این رسم از چینیها به ایران منتقل شده است و سابقا کسی در سفره هفت سین از ماهی قرمز استفاده نمیکرده بلکه چینیها در روز عید ماهیان را ازاد میکردند اما ایرانیان در تنگ بلور ماهی را زندان میکنند.
در مقابل برخی بر این باورند که ماهی قرمز 1000 سال پیش در سفره عید ایرانیان وجود داشته و از ایران به چین رفته و چینیها از آن استفاده کرده آن را پرورش داده و در ژن آن دستکاری نموده به اشکال و رنگهای مختلفی آن را پرورش دادند به ایران و اروپا هم صادر نمودند. پس از همان اول ماهی قرمز برای ایرانیان بوده نه چینیها.(1)
اگر چه فایده ای بر این بحث مترتب نیست، مشخص نیست در منابع چینی چنین مطلبی بیان شده باشد.

پی نوشت:

1.وثوقی، غلامحسین. ماهیان آب شیرین، انتشارات دانشگاه تهران، 1383ش

موضوع قفل شده است