جمع بندی مهارت های لازم برای نگهداری و تربیت فرزندان پرورشگاهی

تب‌های اولیه

23 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
مهارت های لازم برای نگهداری و تربیت فرزندان پرورشگاهی

با نام و یاد دوست

سلام

یکی از کاربران سایت سوالی داشتند که مایل نبودند با آیدی خودشون مطرح شود

لذا با توجه به اهمیت موضوع، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:


سم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

یکی از مشکلاتی جامعه امروز ما، عدم باروری زوجین است
مدتهاست که از این دکتر به آن دکتر مراجعه می کنیم ولی به هیچ نتیجه ای نرسیدیم
با اینکه نه من و نه همسرم، هیچکدام مشکلی نداریم اما نمی توانیم به طور معمول صاحب فرزند شویم
با صحبتی که باهم داشتیم قرار گذاشتیم از پرورشگاه فرزندی را بپذیریم
از کارشناس محترم درخواست دارم ما رو راهنمایی کنند:
1- اصلا این کار درست است؟
2- در سرپرستی و نگهداری و تربیت این فرزندان چه مهارتها و نکاتی را باید رعایت نماییم؟

ممنون میشوم کمکم کنید




با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد همدل

[TD][/TD]

از بروز مشکلی که برای شما و همسرتان در زندگی رخ داده و از آن رنج می برید، متأسفیم و به سهم خویش امیدواریم و آرزو می کنیم که به مدد الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به زودی زود مشکل تان برطرف گردد و صاحب اولاد گردید. در شب های پر خیر و برکت ماه شریف رجب المرجب و در همین لحظه برای تان دعای خیر می کنیم و همچنین متعهد می شویم که هرگاه حالی دعایی دست داد و یا به زیارتگاه ها مشرف شدیم برای تان دعای خیر کنیم.

پاسخ شما را در چند محور خدمت تان عرض می کنیم تا به نتیجۀ روشنی در این زمینه برسید


براساس قرآن کریم، مردم از لحاظ فرزندآوری به چهار گروه تقسیم مى‏ شوند:

1. آنهایى كه تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند
2. آنهایی كه دختر دارند و در آرزوى پسرى هستند
3. آنهایی كه هر دو را دارند
4. گروهى كه فاقد هر گونه فرزندند و قلبشان همچون شما در آرزوى آن پر مى‏كشد.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:
«لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یخْلُقُ ما یشاءُ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ إِناثاً وَ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ الذُّكُورَ، أَوْ یزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ یجْعَلُ مَنْ یشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ» (1)؛ «مالكیت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى‏آفریند، به هر كس بخواهد دختر عطا مى‏كند و به هر كس بخواهد پسر مى‏بخشد، یا پسران و دختران را با هم به آنان مى‏دهد و هر كه را بخواهد نازا و عقیم مى‏كند یقیناً او دانا و تواناست».

پی نوشت:

  1. شوری(42)، آیه 49 و50.


اگرچه شما به مشکلی که باعث عدم باروری تان شده و نیز به مراحلی که برای درمان اقدام کرده اید، اشاره نکرده اید، اما باید توجه داشت که امروزه با پیشرفت های عظیمی که در عرصه پزشکی روی داده بسیاری از ناباروری های قابل درمان است؛ البته هزینه های هنگفت و بعضاً گزافی دارد که از عهدۀ بسیاری از خانواده ها بر نمی آید، اما تا آنجا که ما اطلاع داریم، دولت، مجلس و مسئولان کشوری تمهیدات و تسهیلات بسیاری برای کاهش هزینه های درمانی خصوصاً برای زوج های نابارور در نظر گرفته اند و بخشی از هزینه های درمان را نیز بیمه ها می پردازند؛ بنابراین امروزه درمان ناباروری همچون گذشته رؤیایی نیست. البته قبول داریم که باز هزینه های درمان بسیار سنگین و زیاد است و اقشار کم درآمد جامعه واقعاً ناتوان از پرداخت و تأمین هزینه های درمان هستند.

در حال حاضر در کشورمان «پژوهشگاه رویان» با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏ های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری فعالیت چشمگیری دارد و برای درمان زوج‏ های نابارور گام های مؤثری برداشته است. شما نیز می توانید از خدمات این مرکز بهره مند شوید.

در صورت عدم تأثیر درمان های پزشکی گاهی می توان از عنصر گذشت زمان به امید ارتقای دانش پزشکی و توانمندی پزشکان برای درمان ناباروری ها بهره جُست و در کنار آن با دعا و تضرع به درگاه الهی مشکل را برطرف نمود.


در نهایت، اگر همۀ تلاش های شما و پزشکان به نتیجه نرسید، آنگاه می توانید با توافق با همسرتان سرپرستی فرزند یا فرزندانی را بر عهده بگیرید و با این شیوه ضمن برخورداری از اجر و پاداش مضاعف الهی مشکل تان را نیز برطرف نمایید و حِس پدر و مادر شدن را تجربه کنید.


در خصوص تربیت فرزند خوانده نیز باید به اطلاع تان برسانیم اگرچه پذیرش کودکان بی سرپرست اجر و ثواب مضاعفی دارد و نوعی کار خیر و پر ارزش تلقی می شود، اما شما باید این کار را با مشورت و همفکری همسرتان انجام دهید.
البته تربیت این گونه کودکان هرگز غیرممکن نیست؛ چون آنها نیز مثل همة انسان ها تربیت پذیرند، اما شیوۀ تعامل و رفتار با این گونه کودکان در تربیت آنها بسیار حیاتی است.
در گام نخست، می بایست مثل خیلی از والدین در خصوص مباحث تربیت فرزندان و چگونگی رفتار با فرزندان مطالعاتی داشته باشید تا با آمادگی بیشتر در تربیت کودکی که به فرزند خواندگی پذیرفته اید، موفق عمل کنید.


یکی از مشکلات همسرانی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده اند، با آن روبرو هستند؛ بحث محرمیت می باشد؛ چون از لحاظ شرعی و قانونی
در فرزندخواندگی محرمیتی بین کودک و پدر و مادر جدید وجود ندارد، اما خوشبختانه با راه هایی می توان بدون ایجاد مشکل دیگری و کمترین حاشیه ای این محرمیت را ایجاد کرد.

در پُست های بعدی در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.


یکی دیگر از دغدغه های اصلی همسرانی که کودکی را به سرپرستی می پذیرند، پی بردن کودکان به واقعیت در شرایط نامناسب و آزردگی روحی ایشان است. مهم ترین پرسش همسران این است که چگونه و چه زمانی با کودک در این باره باید صحبت کنیم و حقیقت را به وی بگوییم.

در پُست های بعدی در این باره نیز بیشتر سخن خواهیم گفت.

همدل;1017194 نوشت:
یکی از مشکلات همسرانی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده اند، با آن روبرو هستند؛ بحث محرمیت می باشد؛ چون از لحاظ شرعی و قانونی در فرزندخواندگی محرمیتی بین کودک و پدر و مادر جدید وجود ندارد، اما خوشبختانه با راه هایی می توان بدون ایجاد مشکل دیگری و کمترین حاشیه ای این محرمیت را ایجاد کرد.

همان طور که عرض شد، از لحاظ شرعی و قانونی در فرزندخواندگی محرمیتی بین کودک و پدر و مادر جدید وجود ندارد؛ برای حل مشکل بهتر است قبل از قبول سرپرستی کودک به فرزندخواندگی با مطالعۀ کتاب های زیر اطلاعات خویش را در این زمینه افزایش دهید:


  1. عالمی طامه، حسن، بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه، قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، 1394.
  2. عالمی طامه، حسن، فرزندخواندگی در اسلام، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1392.

همدل;1017194 نوشت:
یکی از مشکلات همسرانی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده اند، با آن روبرو هستند؛ بحث محرمیت می باشد؛ چون از لحاظ شرعی و قانونی در فرزندخواندگی محرمیتی بین کودک و پدر و مادر جدید وجود ندارد، اما خوشبختانه با راه هایی می توان بدون ایجاد مشکل دیگری و کمترین حاشیه ای این محرمیت را ایجاد کرد.


همچنین می توان با
«موسسۀ فرهنگی هنری آشیانۀ مهر» در این زمینه تماس گرفت. این موسسه در زمینۀ راه های ایجاد محرمیت بین فرزندخوانده و پدر و مادر جدید راهنمایی های لازم را خواهد داشت.

همدل;1017648 نوشت:
می توان با «موسسۀ فرهنگی هنری آشیانۀ مهر» در این زمینه تماس گرفت. این موسسه در زمینۀ راه های ایجاد محرمیت بین فرزندخوانده و پدر و مادر جدید راهنمایی های لازم را خواهد داشت.

موسسه فرهنگی هنری آشیانه مهر
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی در حوزه ترویج فرهنگ فرزند پذیری و بیان راههای شرعی محرمیت تاسیس گردید.

آدرس: شهر مقدس قم، شهرک قدس، خیابان ولی عصر 11، پلاک 4، تلفکس 02532858402.

mehrenabavi.ir

همدل;1017091 نوشت:
هزینه های هنگفت و بعضاً گزافی دارد که از عهدۀ بسیاری از خانواده ها بر نمی آید، اما تا آنجا که ما اطلاع داریم، دولت، مجلس و مسئولان کشوری تمهیدات و تسهیلات بسیاری برای کاهش هزینه های درمانی خصوصاً برای زوج های نابارور در نظر گرفته اند و بخشی از هزینه های درمان را نیز بیمه ها می پردازند؛ بنابراین امروزه درمان ناباروری همچون گذشته رؤیایی نیست. البته قبول داریم که باز هزینه های درمان بسیار سنگین و زیاد است و اقشار کم درآمد جامعه واقعاً ناتوان از پرداخت و تأمین هزینه های درمان هستند.


درمان رایگان و کم هزینه ناباروری

اگرچه هزینه های درمان ناباروری برای زوج ها در کشورمان بسیار بالاست و خیلی از زوج های نابارور از تأمین هزینه های آن عاجزند، اما خوشبختانه در سالهای اخیز مراکز، مؤسسات و سازمان هایی برای حمایت مالی از زوج های نابارور و کمک به درمان آنها تأسیس شده است.

الف) بنیاد برکت
این بنیاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از دی سال 1393 اجرای طرح «برکت خانواده» را با هدف پوشش هزینه های درمانی زوج های نابارور در مناطق محروم کشور آغاز کرده است و هدف از آن شناسایی خانوارهای بی بضاعت که مشکل ناباروری دارند و قادر به پرداخت هزینه آن نیستند، می باشد.
البته بنیاد برکت به طور مستقیم وارد روند شناسایی نمی شود؛ این وظیفه خانه های بهداشت است که زوج های نابارور نیازمند روستایی و مناطق محروم را به مراکز درمانی معرفی می کنند؛ بنابراین افرادی که شرایط اولیه را دارند می توانند به خانه های بهداشت در محل زندگی شان در مناطق محروم و روستایی مراجعه کنند تا پس از معاینه درخواست شان ثبت شود. سپس پرونده های آنها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم، آن ها را به بیمارستان هایی که وزارت بهداشت برای این طرح در نظر گرفته است، معرفی و هزینه های شان را پرداخت می کند. شما نیز برای بهره مندی از مزایای طرح «برکت خانواده» به خانه های بهداشت محل سکونت تان مراجعه نمایید تا روند بررسی انجام گیرد.

ب) مؤسسۀ خیریه نیک گستر وصال


چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!

یکی از دغدغه های اصلی والدینی که کودکی را به سرپرستی می پذیرند، پی بردن کودکان به واقعیت در شرایط نامناسب و آزردگی روحی ایشان است.
مطالب زیادی درباره فرزندخواندگی گفته شده است و مهم ترین آنها این پرسش است که چگونه و چه زمانی با کودک در این باره صحبت کنیم. باید بگویم این مبحث اصلاً پیچیده نیست و برای جامعه و کودک کاملاً واضح و روشن است.

همدل;1018219 نوشت:
چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!


با توجه به اینکه کودک در سنین پایین سازگاری بیشتری نسبت به شرایط و وضعیت زندگی دارد از همان لحظه ای که این گونه سؤالات ممکن است در ذهنش پدید آید باید به طور منطقی و با زبانی ساده واقعیت را برایش توضیح داد و پنهان کاری کاملاً بی معناست؛ چون اگر کودک این حقیقت را از دیگران بشنود در یک حالت شوک قرار خواهد گرفت و در حقیقت فکر خواهد کرد که مهم ترین و عزیزترین آدم های زندگی اش به او بزرگ ترین دروغ را گفته اند و حِس عدم اعتماد و اطمینان در او ایجاد کرده اند و همه چیز از ابتدا واضح و شفاف نبوده است.

همدل;1018219 نوشت:
چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!


وقتی او برای اولین بار از دیگران می شنود که والدینت، پدر و مادر واقعی تو نیستند شوک به او دست می دهد و علایمی مثل اضطراب و پرخاشگری و افسردگی پیدا می کند. حتی گاهی دیده شده که کودک یا نوجوان از خانه فرار می کند و نوعی عدم پذیرش ماجرا و ناباوری در او پدید می آید.
در حقیقت، پنهان کاری شرایط را بسیار بدتر می کند. باید توجه داشت که به تعویق انداختن این واقعیت ممکن است ضربه های روحی شدیدی را به کودک وارد کند. البته خوب است بدانید که از همان لحظه ای که این حقیقت افشا می شود ممکن است سؤال های متعدد در ذهن کودک پدید آید، پس باید به طور منطقی و با زبانی ساده واقعیت را برایش توضیح داد و باید بدانید پنهان کاری در این موضوع بی معناست و کمکی به رفع مشکل نمی کند.

همدل;1018219 نوشت:
چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!


بهترین زمان برای بیان این واقعیت بین سن حدود
هفت سال تا قبل از فرا رسیدن بلوغ است؛ زیرا وقتی فرد در سن بلوغ قرار گرفت با انواع بحران ها دست و پنجه نرم می کند که بازگویی این موضوع نه تنها دردی دوا نمی کند بلکه اضطراب و بحرانی جدید را به فرد می افزاید. همچنین بیان کردن این واقعیت در دوران نوجوانی ممکن است با بحران هویت وی همراه شود، بنابراین والدین به هیچ وجه نباید این مسئله را به تأخیر بیندازند و در دوران نوجوانی به فرزند خود بگویند.

ضمن اینکه در فاصله بین سن هفت سال تا قبل از فرا رسیدن بلوغ، قدرت فهم و درک کودک افزایش یافته و او را برای پذیرش حقیقت و سازگاری با آن آماده تر می سازد.

همدل;1018219 نوشت:
چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!


بعد از گفتن حقیقت به کودک و فهمیدن واقعیت، کودک ممکن است واکنش هایی مانند بدرفتاری، غمگینی، عصبانیت را از خود نشان می دهد. با این حال با کمک پدر و مادر و در موراد خاص به کمک مشاوران، کودک به تدریج می تواند با شرایط جدید سازگار شود.

بعد از آشکار شدن حقیقت، به خانواده هایی که فرزندی را به سرپرستی گرفته اند توصیه می شود که خانواده و والدین اصلی کودک را مورد انتقاد قرار ندهند مثلاً به کودک نگویید که آنها صلاحیت لازم را نداشتند یا چون آدم های خوبی نبودند تو را رها کردند، بلکه بهتر است بگویید بعضی از خانواده ها با آنکه دوست دارند از فرزند خود مراقبت کنند، اما به خاطر برخی مشکلات مثل بیماری، تصادف و یا حتی مرگ، نمی توانند مواظب بچه هایشان باشند. در واقع باید این پیام به کودک انتقال داده شود که تو هم برای آن خانواده و هم برای ما مهم بودی و هر دو خانواده تو را دوست داشته اند.

همدل;1018219 نوشت:
چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!


ممکن است کودک بپرسد که والدین اصلی او حالا کجا هستند. خیلی راحت به او بگویید که شما از این موضوع اطلاعی ندارید، اما اگر او بخواهد می توانید به کمک هم به دنبال آنها بگردید.

به هر حال، جملات و نحوۀ گفتن حقیقت را هر چه ساده تر و متناسب با فرهنگ، عواطف و همچنین هوش کودک انتخاب کنید تا راحت تر با آن سازگاری پیدا کند؛ به عنوان مثال می توان به کودک گفت:

«خیلی از خدا خواستیم و بارها دعا کردیم که فرزندی به ما بدهد اما این اتفاق نیفتاد. خدا می خواست که ما والدین تو باشیم و تو هم فرزند ما و می خواست تو را به ما هدیه کند، برای همین ما از طریق سازمانی که از بچه ها مراقبت می کند توانستیم به خواسته خود و هدیه خداوند برسیم.»


پرسش:
یکی از مشکلاتی جامعۀ امروز ما، عدم باروری زوجین است. با اینکه من و همسرم، هیچکدام مشکلی نداریم، اما نمی توانیم به طور معمول صاحب فرزند شویم؛ علی رغم مراجعه به پزشک، ولی تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته ایم. با توافق همسرم تصمیم گرفتیم کودکی را از پرورشگاه به فرزندی بپذیریم؛ حال سؤال این است:
1- اصلاً این کار درست است؟
2- در سرپرستی و نگهداری و تربیت این گونه فرزندان چه مهارتها و نکاتی را باید رعایت نماییم؟

پاسخ:
در ابتدا از بروز مشکلی که برای شما و همسرتان در زندگی مشترک رخ داده و از آن رنج می برید، متأسفیم و به سهم خویش امیدواریم و آرزو می کنیم که به مدد الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به زودی زود مشکل تان برطرف گردد و صاحب اولاد گردید. در شب های پر خیر و برکت ماه شریف رجب المرجب و در همین لحظه برای تان دعای خیر می کنیم و همچنین متعهد می شویم که هرگاه حالی دعایی دست داد و یا به زیارتگاه ها و اماکن مقدسه مشرف شدیم برای تان دعای خیر کنیم.
پاسخ شما را در چند محور خدمت تان عرض می کنیم تا به نتیجۀ روشنی در این زمینه برسید.

انسان و فرزندآوری
براساس قرآن کریم، مردم از لحاظ فرزندآوری به چهار گروه تقسیم مى‏ شوند:

1. آنهایى که تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند؛
2. آنهایی که دختر دارند و در آرزوى پسری هستند؛
3. آنهایی که هر دو را دارند؛
4. گروهى که فاقد هر گونه فرزند هستند و قلبشان همچون شما در آرزوى آن پر مى‏کشد.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:
«لِلَّهِ مُلْک السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یخْلُقُ ما یشاءُ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ إِناثاً وَ یهَبُ لِمَنْ یشاءُ الذُّکورَ، أَوْ یزَوِّجُهُمْ ذُکراناً وَ إِناثاً وَ یجْعَلُ مَنْ یشاءُ عَقیماً إِنَّهُ عَلیمٌ قَدیرٌ» (1)؛ «مالکیت و فرمانروایى آسمان‏ها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى‏آفریند، به هر کس بخواهد دختر عطا مى‏کند و به هر کس بخواهد پسر مى‏بخشد، یا پسران و دختران را با هم به آنان مى‏دهد و هر که را بخواهد نازا و عقیم مى‏کند یقیناً او دانا و تواناست».

درمان ناباروری از رؤیا تا واقعیت!
اگرچه شما به مشکلی که باعث عدم باروری تان شده و نیز به مراحلی که برای درمان اقدام کرده اید، اشاره نکرده اید، اما باید توجه داشت که امروزه با پیشرفت های عظیمی که در عرصۀ پزشکی روی داده بسیاری از ناباروری ها قابل درمان است؛ البته هزینه های هنگفت و بعضاً گزافی دارد که از عهدۀ بسیاری از خانواده ها بر نمی آید، اما تا آنجا که ما اطلاع داریم، دولت، مجلس و مسئولان کشوری تمهیدات و تسهیلات بسیاری برای کاهش هزینه های درمانی خصوصاً برای زوج های نابارور در نظر گرفته اند و بخشی از هزینه های درمان را نیز بیمه ها می پردازند؛ بنابراین امروزه درمان ناباروری همچون گذشته رؤیایی نیست. البته قبول داریم که باز هزینه های درمان بسیار سنگین و زیاد است و اقشار کم درآمد جامعه واقعاً ناتوان از پرداخت و تأمین هزینه های درمان هستند.

در حال حاضر در کشورمان «پژوهشگاه رویان» با هدف ارائۀ خدمات درمانی به زوج‏ های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری فعالیت چشمگیری دارد و برای درمان زوج‏ های نابارور گام های بسیار مؤثری برداشته است. شما نیز می توانید از خدمات این مرکز بهره مند شوید.

در صورت عدم تأثیر درمان های پزشکی گاهی می توان از عنصر گذشت زمان به امید ارتقای دانش پزشکی و توانمندی پزشکان برای درمان ناباروری ها بهره جُست و در کنار آن با دعا و تضرع به درگاه الهی مشکل را برطرف نمود.

فرزندخواندگی
در نهایت، اگر همۀ تلاش های شما و پزشکان به نتیجه نرسید، آنگاه می توانید با توافق با همسرتان سرپرستی کودک یا کودکانی را بر عهده بگیرید و با این شیوه ضمن برخورداری از اجر و پاداش مضاعف الهی مشکل تان را نیز برطرف نمایید و حِس پدر و مادر شدن را تجربه کنید.
اگر فرزندخوانده یتیم باشد و شما سرپرستی وی را قبول کنید و همانند فرزندِ واقعی خودتان از وی مراقبت به عمل آورید و نیازهای وی را برآورده سازید؛ مطمئناً بر اجر و ثواب شما افزوده خواهد شد.

پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) در این باره می فرمایند:
«مَنْ عَالَ يَتِيماً حَتَّى يَسْتَغْنِيَ عَنْهُ أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ الْجَنَّةَ كَمَا أَوْجَبَ لِأَكْلِ مَالِ الْيَتِيمِ النَّار» (2)؛ «هر کس یتیمی را سرپرستی کند تا آنکه بی نیاز گردد، خداوند به سبب این کار بهشت را بر او واجب سازد، همچنان که آتش دوزخ را بر خورندۀ مال یتیم واجب ساخته است».

چگونگی تربیت فرزند خوانده
در خصوص تربیت فرزند خوانده همان طور که گفتیم اگرچه پذیرش کودکان بی سرپرست اجر و ثواب مضاعفی دارد و نوعی کار خیر و پر ارزش تلقی می شود، اما شما ابتدا باید این کار را با توافق، مشورت و همفکری همسرتان انجام دهید تا بتوانید در تربیت وی بهتر عمل نمایید و بار مسئولیت آن را هر دو بر عهده بگیرید؛ البته تربیت این گونه کودکان هرگز غیرممکن نیست؛ چون آنها نیز مثل همۀ انسان ها تربیت پذیرند، اما شیوۀ تعامل و رفتار با این گونه کودکان در تربیت آنها بسیار حیاتی است.

در گام نخست، می بایست مثل خیلی از والدین در خصوص مباحث تربیتی فرزندان و چگونگی رفتار با فرزندان مطالعاتی داشته باشید تا با آمادگی بیشتر در تربیت کودکی که به فرزند خواندگی پذیرفته اید، موفق عمل کنید.

فرزندخواندگی و محرمیت
یکی از مشکلات همسرانی که کودکی را به فرزندخواندگی قبول کرده اند، با آن روبرو هستند؛ بحث محرمیت می باشد؛ چون از لحاظ شرعی و قانونی در فرزندخواندگی محرمیتی بین کودک و پدر و مادر جدید وجود ندارد، اما خوشبختانه با راه هایی می توان بدون ایجاد مشکل دیگری و کمترین حاشیه ای این محرمیت را ایجاد کرد.
برای حل مشکل بهتر است قبل از قبول سرپرستی کودک به فرزندخواندگی با مطالعۀ کتاب های زیر اطلاعات خویش را در این زمینه افزایش دهید:


  1. عالمی طامه، حسن، بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه، قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، 1394.
  2. عالمی طامه، حسن، فرزندخواندگی در اسلام، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1392.

همچنین می توان با «موسسۀ آشیانۀ پرتو مهر نبوی» در این زمینه تماس گرفت. این موسسه در زمینۀ راه های ایجاد محرمیت بین فرزندخوانده و پدر و مادر جدید راهنمایی های لازم را خواهد داشت.
موسسۀ آشیانۀ پرتو مهر نبوی در حوزه ترویج فرهنگ فرزندخواندگی و فرزندپذیری و بیان راههای شرعی محرمیت تأسیس گردید.
آدرس: شهر مقدس قم، شهرک قدس، خیابان ولی عصر 11، پلاک 4، تلفکس: 02532858402.
آدرس الکترونیکی: http://www.mehrenabavi.ir/

درمان رایگان و کم هزینه ناباروری
اگرچه هزینه های درمان ناباروری برای زوج ها در کشورمان بسیار بالاست و خیلی از زوج های نابارور از تأمین هزینه های آن عاجزند، اما خوشبختانه در سالهای اخیز مراکز، مؤسسات و سازمان هایی برای حمایت مالی از زوج های نابارور و کمک به درمان آنها تأسیس شده است.

الف) بنیاد برکت
این بنیاد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از دی سال 1393 اجرای طرح «برکت خانواده» را با هدف پوشش هزینه های درمانی زوج های نابارور در مناطق محروم کشور آغاز کرده است و هدف از آن شناسایی خانوارهای بی بضاعت که مشکل ناباروری دارند و قادر به پرداخت هزینه آن نیستند، می باشد.
البته بنیاد برکت به طور مستقیم وارد روند شناسایی نمی شود؛ این وظیفه خانه های بهداشت است که زوج های نابارور نیازمند روستایی و مناطق محروم را به مراکز درمانی معرفی می کنند؛ بنابراین افرادی که شرایط اولیه را دارند می توانند به خانه های بهداشت در محل زندگی شان در مناطق محروم و روستایی مراجعه کنند تا پس از معاینه درخواست شان ثبت شود. سپس پرونده های آنها مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم، آن ها را به بیمارستان هایی که وزارت بهداشت برای این طرح در نظر گرفته است، معرفی و هزینه های شان را پرداخت می کند. شما نیز برای بهره مندی از مزایای طرح «برکت خانواده» به خانه های بهداشت محل سکونت تان مراجعه نمایید تا روند بررسی انجام گیرد.

ب) مؤسسۀ خیریه نیک گستر وصال
البته مؤسسات و مراکز خیریه دیگری هم هستند که به صورت محدود در برخی استان ها و شهرها به زوج های نابارور کمک می نمایند که با جستجوی اینترنتی و پرس و جو قابل دستیابی است.

چه زمانی و چگونه راز فرزندخواندگی را فاش کنیم؟!
یکی از دغدغه های اصلی همسرانی که کودکی را به سرپرستی می پذیرند، پی بردن کودکان به واقعیت در شرایط نامناسب و آزردگی روحی ایشان است.
مطالب زیادی درباره فرزندخواندگی گفته شده است و مهم ترین آنها این پرسش است که چگونه و چه زمانی با کودک در این باره صحبت کنیم. باید بگویم این مبحث اصلاً پیچیده نیست و برای جامعه و کودک کاملاً واضح و روشن است.

با توجه به اینکه کودک در سنین پایین سازگاری بیشتری نسبت به شرایط و وضعیت زندگی دارد از همان لحظه ای که این گونه سؤالات ممکن است در ذهنش پدید آید باید به طور منطقی و با زبانی ساده واقعیت را برایش توضیح داد و پنهانکاری کاملاً بی معناست؛ چون اگر کودک این حقیقت را از دیگران بشنود در یک حالت شوک قرار خواهد گرفت و در حقیقت فکر خواهد کرد که مهم ترین و عزیزترین آدم های زندگی اش به او بزرگ ترین دروغ را گفته اند و حِس عدم اعتماد و اطمینان در او ایجاد کرده اند و همه چیز از ابتدا واضح و شفاف نبوده است.

وقتی او برای اولین بار از دیگران می شنود که والدینت، پدر و مادر واقعی تو نیستند شوک به او دست می دهد و علایمی مثل اضطراب و پرخاشگری و افسردگی پیدا می کند. حتی گاهی دیده شده که کودک یا نوجوان از خانه فرار می کند و نوعی عدم پذیرش ماجرا و ناباوری در او پدید می آید.
در حقیقت، پنهان کاری شرایط را بسیار بدتر می کند. باید توجه داشت که به تعویق انداختن این واقعیت ممکن است ضربه های روحی شدیدی را به کودک وارد کند. البته خوب است بدانید که از همان لحظه ای که این حقیقت افشا می شود ممکن است سؤال های متعدد در ذهن کودک پدید آید، پس باید به طور منطقی و با زبانی ساده واقعیت را برایش توضیح داد و باید بدانید پنهان کاری در این موضوع بی معناست و کمکی به رفع مشکل نمی کند.

بهترین زمان برای بیان این واقعیت بین سن حدود «هفت سال تا قبل از فرا رسیدن بلوغ» است؛ زیرا وقتی فرد در سن بلوغ قرار گرفت با انواع بحران ها دست و پنجه نرم می کند که بازگویی این موضوع نه تنها دردی دوا نمی کند بلکه اضطراب و بحرانی جدید را به فرد می افزاید. همچنین بیان کردن این واقعیت در دوران نوجوانی ممکن است با بحران هویت وی همراه شود، بنابراین والدین به هیچ وجه نباید این مسئله را به تأخیر بیندازند و در دوران نوجوانی به فرزند خود بگویند.

ضمن اینکه در فاصله بین سن هفت سال تا قبل از فرا رسیدن بلوغ، قدرت فهم و درک کودک افزایش یافته و او را برای پذیرش حقیقت و سازگاری با آن آماده تر می سازد.

بعد از گفتن حقیقت به کودک و فهمیدن واقعیت، کودک ممکن است واکنش هایی مانند بدرفتاری، غمگینی، عصبانیت را از خود نشان می دهد. با این حال با کمک پدر و مادر و در موراد خاص به کمک مشاوران، کودک به تدریج می تواند با شرایط جدید سازگار شود.

بعد از آشکار شدن حقیقت، به خانواده هایی که فرزندی را به سرپرستی گرفته اند توصیه می شود که خانواده و والدین اصلی کودک را مورد انتقاد قرار ندهند مثلاً به کودک نگویید که آنها صلاحیت لازم را نداشتند یا چون آدم های خوبی نبودند تو را رها کردند، بلکه بهتر است بگویید بعضی از خانواده ها با آنکه دوست دارند از فرزند خود مراقبت کنند، اما به خاطر برخی مشکلات مثل بیماری، تصادف و یا حتی مرگ، نمی توانند مواظب بچه هایشان باشند. در واقع باید این پیام به کودک انتقال داده شود که تو هم برای آن خانواده و هم برای ما مهم بودی و هر دو خانواده تو را دوست داشته اند.

ممکن است کودک بپرسد که والدین اصلی او حالا کجا هستند. خیلی راحت به او بگویید که شما از این موضوع اطلاعی ندارید، اما اگر او بخواهد می توانید به کمک هم به دنبال آنها بگردید.

به هر حال، جملات و نحوۀ گفتن حقیقت را هر چه ساده تر و متناسب با فرهنگ، عواطف و همچنین هوش کودک انتخاب کنید تا راحت تر با آن سازگاری پیدا کند؛ به عنوان مثال می توان به کودک گفت:

«خیلی از خدا خواستیم و بارها دعا کردیم که فرزندی به ما بدهد اما این اتفاق نیفتاد. خدا می خواست که ما والدین تو باشیم و تو هم فرزند ما و می خواست تو را به ما هدیه کند، برای همین ما از طریق سازمانی که از بچه ها مراقبت می کند توانستیم به خواسته خود و هدیه خداوند برسیم.»

معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:


  1. رزاقی، رضا، چکیده ای دربارۀ فرزندپذیری (فرزندخواندگی)، تهران: اداره کل روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، 1385.
  2. رضایی، فاطمه و ولی الله نصر و حمیدرضا الوند، حقوق کودکان فاقد سرپرست قانونی، تهران: سازمان بهزیستی کشور معاونت امور فرهنگی وپیشگیری، 1388.
  3. شریعتی نسب، فرزندخواندگی، صادق، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش، 1396.
  4. صفارزاده، جلال، فرزند خوانده، تهران: پارس کتاب، 1388.
  5. عالمی طامه، حسن، بررسی راه های محرمیت از دیدگاه فقه امامیه، قم: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، 1394.
  6. عالمی طامه، حسن، فرزندخواندگی در اسلام، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1392.
  7. هرلم، کوهن، پاسخ های اساسی به پرسش های دشوار دربارۀ فرزندخواندگی: آنچه کودکان باید بدانند، ترجمۀ محسن جزایری، تهران: گیسا، 1389.
  8. ولف، جانا، افکار پنهانی یک مادر فرزند پذیر، ترجمۀ مهدی کامکار و مهدیس کامکار، تهران: اکنون، ۱۳۸۴.

پی نوشت ها:

  1. شوری(42)، آیه 49 و50.
  2. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏بحارالأنوار، بیروت‏: دار إحیاء التراث العربی، ‏1403ق، ج72، ص4.

موضوع قفل شده است