جمع بندی ناامیدی و ازدواج

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ناامیدی و ازدواج

سلام
من پسری هستم سی چهار ساله مدرک دوم دبیرستان با درامد 1 میلیون در ماه که هر لحظه امکان داره اخراجم کنند وبیست و پنج میلیون پس انداز که هنوز نمیدانم ازدواج بکنم یا نه چون سوالات زیادی برایم بدون جواب مانده اولا بااین درامد چند برابر زیر خط فقر چطور از مخارج روازانه بربیام
دوم هزینهای مراسم ازدواج سکه های مهریه
سوم هدف از بچه دار شدن چیه وبرای سن بلوغ بچها چه کاری می توان کرد با توجه به اینکه هر چه ازدواج نزدیک به سن بلوغ باشه بهتره
چهارم من چطور شریک زندگی خود رو که قرار حداقل مثلا پنجاه سال با هم زندگی کنیم بدون شناخت یا مثلا در عرض چند ماه انتخاب کنم با توجه به مسائل روحی جنسی و غیره

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد صابر

[TD][/TD]

جمع بندی

پرسش:
من پسری هستم سی و چهار ساله مدرک دوم دبیرستان با درآمد 1 میلیون در ماه که هر لحظه امکان دارد اخراجم کنند و بیست و پنج میلیون پس انداز که هنوز نمی دانم ازدواج کنم یا نه؟

اول چون نمی دانم با این سطح درآمد چطور از مخارج روزانه بربیایم؟
دوم هزینه های مراسم ازدواج و مهریه را چگونه بپردازم و تعیین کنم؟
سوم هدف از بچه دار شدن چیست و برای سن بلوغ بچه ها چه کاری می توان کرد؟

چهارم من چطور شریک زندگی خود را که قرار است حداقل مثلا پنجاه سال با هم زندگی کنیم انتخاب کنم؟

پاسخ:

در متن خود به 4 سؤال پرداختید که گنجایش پرداختن مفصل به هر کدام از آنها از حوصله این نوشتار خارج است ولی همه ی تلاش خود را می نماییم تا ان شاء الله پاسخ درخوری خدمت شما ولو اجمالا ارائه نماییم.

پاسخ هر سؤال را به صورت جداگانه ارائه می نماییم:

پاسخ 1.
برادر گرامی! از آنجا كه يك عذر تقريبا عمومي و بهانه همگاني براي فرار از زير بار ازدواج و تشكيل خانواده، مسأله فقر و نداشتن امكانات مالي است قرآن به پاسخ آن پرداخته و مي فرمايد: مردان و زنان بي همسر را همسر دهيد و همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را، اگر فقير و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بي نياز مي سازد، خداوند واسع و آگاه است.[1]

قدرتش آن چنان وسيع است كه پهنه عالم هستي را فرا مي گيرد وعلم او چنان گسترده است كه از نيات همه كس به ويژه آنها كه به نيت عفت و پاكدامني اقدام به ازدواج مي كنند آگاه است و همه را مشمول فضل و كرم خود قرار خواهد داد. ولي از آنجا كه گاه با تمام تلاش و كوشش كه خود انسان و ديگران مي كنند وسيله ازدواج فراهم نمي گردد و خواه ناخواه انسان مجبور است مدتي را با محروميت بگذارند، مبادا كساني كه در اين مرحله قرار دارند گمان كنند كه آلودگي جنسي براي آنها مجاز است و ضرورت چنين ايجاب مي كند، لذا بلافاصله در آيه بعد دستور پارسايي را هر چند مشكل باشد به آنها داده و مي گويد: و آنها كه وسيله ازدواج ندارند بايد عفت پيشه كنند تا خداوند آنان را به فضلش بي نياز سازد.[2]

توصيه ما براي رفع مشكل شما ازدواج است، هميشه امكان ازدواج وجود دارد .درست است كه هنوز از نظر اقتصادي آماده نيستيد و شغل مناسب نداريد، خوب بدون شك نياز اقتصادي و داشتن شغل و درآمد از نيازهاي اساسي انسان در زندگي است، بنابراين براي مديريت زندگي مشترك و پس از ازدواج اين نياز وجود خواهد داشت و بايد به شكلي ( هر چند از طريق مساعدت والدين و...) تامين شود، ولي براي اقدام به ازدواج نياز نيست كه حتما شغل و درآمدي داشته باشيد و نبايد آن قدر عقلاني و محاسبه گرانه با اين موضوع برخورد نماييد.

به نظر ما بهترين گزينه در شرايط فعلي اقدام به خواستگاري و فراهم نمودن مقدمات ازدواج است و اين امر باعث مي شود كه شما انگيزه بيشتري براي دستيابي به شغل مناسب پيدا كنيد زيرا باعقد بستن احساس مسؤوليت شما چند برابر مي شود و همين باعث مي شود كه با جديت بيشتري دنبال كسب و كار برويد.
البته اين را هم بگوييم كه اول بايد يك خانواده منصف و فهميده و مومن پيدا كنيد كه منطقي باشند و درد جوان ها رو بفهمند كه تعداد اين نوع خانوادهها كم هم نيستند و اگر سعي كنيد حتما موفق مي شويد.

پاسخ2.
در رابطه با هزینه های ازدواج نیز اگر فرد مقابل نیز مانند شما قانع بوده و به سادگی این مراسم و مقدار مهریه رضایت دهدمی توان با هزینه مناسبی آن را برگزار نمود. البته سرمایه شما نیز کمک مناسبی برای آن است. چه بسیار شنیده ایم که در همین شرایط اقتصادی افرادی ازدواج نموده و با کاهش انتظارات از یکدیگر زندگی خوبی را آغاز نموده اند.

پاسخ3. يكي از اهداف جانبي ازدواج، فرزندآوري و بقاي نسل است كه حِس پدري و مادري و فرزندپروري انسان را ارضا مي‌كند و به آن پاسخي درخور مي‌دهد. ازدواج باعث تداوم و بقاي نسل انساني مي‌شود و در غير اين صورت نسل انساني منقرض و نابود مي‌گردد.

بحث در رابطه با بلوغ و نوجوانی مفصل است ولی اجمالا باید گفت برای سن بلوغ فرزندان نیز باید با داشتن مهارت و دانش افزایی روش های برخورد با نوجوان را آموخت و البته ازدواج فرزند نیز یکی از وظایف والدین است که باید آن را در سن مشخص انجام دهند. برای ازدواج نمی توان سن دقیقی تعیین نمود ولی بهتر است بلوغ های چندگانه حاصل شود.

پاسخ4. برای شناخت فرد مقابل حتما باید از سه روش بهره بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که با همسر آینده تان تفاهم دارید.
اول گفتگو در جلسات متعدد بعد از جلسه خواستگاری که به صورت متقابل و با اطلاع خانواده صورت می گیرد.
دوم تحقیق دقیق و همه جانبه در مورد فرد و خانواده اش که خیلی از مسائل را مشخص خواهد کرد.
سوم مشاوره پیش از ازدواج (pmc) که در مراکز مشاوره توسط مشاور ازدواج با انجام تست هایی صورت می گیرد.
امیدواریم بهترین زندگی را با برنامه ریزی و توکل بر خدای متعال داشته باشید.

 

پی نوشت ها:

1. نور: 32.

2. نور: 33.

موضوع قفل شده است