جمع بندی آیا امام خمینی (ره) در تصویر سازی از حکومت اسلامی اشتباه کردند؟

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا امام خمینی (ره) در تصویر سازی از حکومت اسلامی اشتباه کردند؟

سلام

در این ویدئو رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خمینی رحمة الله علیه گفتند:

دلخوش نباشید که مسکن فقط می سازیم
آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند
اتوبوس را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند
دلخوش به این مقدار نباشید
معنویات شما را
روحیات شما را
عظمت میدیم
شما را به مقام انسانیت می رسانیم

خب رهبر انقلاب در حکومت اسلامی چنین وعده های دادند

البته این ویدیو جای شک نداره تصویر سازی نیست ، یا اینکه ادعا بشه که حرف ایشون نیست

سوالم اینه ایا ایشون اشتباه کردند؟ وعده دروغ دادند؟
مصلما وعده دروغ که نمیخواستند بدهند؟

چند روز پیش توی اتوبوس بودم
راننده گفت چند ایستگاه دارم خانما رو سوار میکنم و کارت نمیزنند، اتوبوس خیریه نیست؛ کارتتون رو بزنین

به یاد حرفهای این سخنرانی افتادم:
دلخوش نباشید اتوبوس را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم
خنده تلخی زدم حتما اونی که سوار اتوبوس شلوغی شده که جای نیست سوارش شی بزور بس سوار بشی یعنی از روی جبر خودتو زحمت میدی و سوارش میشی بعدش کارت نمیزنی حتما دغل کاره و کلاهبرادر مبادا که شاید مستمند باشه و نداشته باشه کارت بزنه
آره نباید دلخوش باشیم که این کارا رو میکنند، چون نکردند

نظرم به عنوان یک جوان سی ساله در این جامعه اسلامی اینه که:
نه تنها که نه خانه ای و نه اب و برقی و نه حتی اتوبوسی را برای طبقه مستمند مجانی نکردند
بلکه معنویات و روحیات هم به جایی رسید که الان وقتی چند بسته غذا رو میبری تو خیابون به مستمندان بدهی
حتی اونهایی هم که دستشون به دهنشون میرسه میان توی صف تا غذایی بگیرند
بماند که در محله های مستمند و پایین شهر از دست هم دیگه چنگ میزنند

به قول شهید بهشتی جامعه ای که محله بالا با پایینش فرق کنه
و پایینش چاله چوله داشته باشه خراب باشه با قران سرتاسر این جامعه رو هم بپوشنی بازم هم این جامعه لجن هست
آره اینم مقام انسانیت که دیده میشه!

میخوام بدانم آیا مرجعی یا مقام مسئول دینی یا سیاسی پاسخگو باشه
آیا آیت الله خمینی که نشانه خداوند به معنی ایت الله هست بر روی زمین اشتباه کرد؟
یا اینکه اشتباه نکردند و نباید این موارد انجام میشد؟
یا وعده دروغ دادند؟ یا نه دروغ نگفتند بلکه مسیر جامعه برگشت به مسیر قبلش؟

لطفا پاسخگو باشید

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

501;1015144 نوشت:
آیا آیت الله خمینی که نشانه خداوند به معنی ایت الله هست بر روی زمین اشتباه کرد؟
یا اینکه اشتباه نکردند و نباید این موارد انجام میشد؟
یا وعده دروغ دادند؟ یا نه دروغ نگفتند بلکه مسیر جامعه برگشت به مسیر قبلش؟

این کلیپ تقطیعی از سخنان امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) است که خب برای قضاوت درست باید نگاهی مجموعی به این سخنرانی، و سایر سخنرانی های ایشان، و همچنین اتفاقات و وقایع معاصر آن از جمله وعده های دولت موقت درخصوص آب و برق مجانی و مانند آن داشت، اما در هر صورت آنچه که اجمالا در خصوص پاسخ به این سوال می توان طرح نمود چند نکته است که باید به آنها توجه بفرمایید:

نکته اول:

انقلاب شروع یک حرکت است، نه پایان آن!!! بنابراین کسی که در آغاز یک انقلاب و تشکیل حکومت یک اهدافی را پایه گذاری میکند، یک اهدافی را بیان می کند، یعنی مقصد این است، هدف این است و ما باید به آن برسیم، انقلاب و تشکیل حکومت هرگز بدین معنا نیست که ما به اهدافمان رسیده ایم!!

امام خمینی(ره) هدف از تشکیل حکومت اسلامی را آبادانی دنیا و آخرت می دانند، چرا که هدف اسلام همین است، و این مصادیقی که اشاره فرمودند از آب و برق مجانی، و اتوبوس مجانی وعده هایی بود که دولت موقت بیان کرده بود، و در حقیقت امام خمینی(ره) برای اینکه وعده های مادی جای وعده های معنوی را نگیرند فرمودند: دلخوش به این نباشید، بلکه معنویات و روحیات شما را عظمت می بخشیم.

خب جمله امام خمینی(ره) هم روشن است که دلالت بر حال ندارد، نفرمودند با انقلاب، معنویات و روحیات شما را عظمت بخشیدیم! بلکه فرمودند عظمت می بخشیم. این هدف انقلاب بوده و هست؛ تا انقلاب هست این حرکت به سمت تربیت معنوی روحی و معنوی مردم نیز ادامه دارد و هیچ کجا متوقف نخواهد شد.

نکته دوم:
همان طور که اشاره شد هدف گذاری به معنای ترسیم چشم انداز است که باید به سمت آن رفت، اما عدم تحقق هدف در زمانی خاص، یا تحقق نسبی آن شکست محسوب نمیشود، مثل این است که خداوند می فرماید: انبیاء را فرستادیم برای هدایت، خب نمیشود از عدم هدایت بشر به صورت کامل، بی نتیجه بودن ارسال انبیاء را نتیجه گرفت!! چون اولا این هدایت در گرو تحقق شرایط دیگری نیز هست، ثانیا: نباید به موفقیت نگاه صفر و صدی داشت، ثانیا در برابر جبهه حق، جهه باطلی هم وجود دارد، باید نگاهی منصفانه و واقع بینانه داشت؛ بنابراین:

اولا:
آیا ما در عرصه تغذیه مردم، در عرصه کاهش فقر، در عرصه آزادی، در عرصه استقلال، در عرصه حمایت از اقشار ضعیف، در عرصه معنویت پس از انقلاب مسیر رو به رشدی را پیموده ایم یا خیر؟
در عرصه پرورش و تربیت روحی و معنوی مردم خب گنجاندن دروس دین و معنویت از دبستان تا دانشگاه، نظارت بر تولید محتواهای صوتی و تصویری، اصلاح رسانه و سینما، شکل گیری نهضت سوادآموزی، برخورد با مجرمین و مخلّین در عرصه فرهنگ، و مانند آن آیا گام های مهمی نیست که بعد از انقلاب برداشته شدند؟
تشکیل جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، ترویج گفتمان عدالت، توجه ویژه به روستاها و مناطق محروم و مانند آن آیا دستاوردها کمی است و کشور در این زمینه دچار تحوّل نشد؟ امروز اردوهای جهادی، و حرکت پزشکان جهادی و مانند آن از برکات انقلاب نیست؟


ثانیا:
در مورد قضاوت در خصوص نتیجه نیز من با این نگاه 100 درصد مخالف هستم که مردم ایران مردمی بد نشان داده میشوند که رحم و مروّت در وجودشان نیست، دنبال دریدن یکدیگر هستند، و تلیقینات منفی دیگری مانند آن!! چرا چند نفر اختلاس کنندگان و احتکار کنندگان ما را به چنین دیدگاهی کشانده است؟ آیا کم هستند خیّرین در عرصه ازدواج و جهیزیه و مسکن و مدرسه و بیمارستان؟ چرا گمان میکنیم مردم ایران به لحاظ روحی و روانی روند نزولی داشته اند؟ از خودگذشتگی ها در جبهه ها و همچنین جوانان مومن و مردم امروز ما کم است؟

اشکال این است که ما فقط کسانی که گاهی نیازمند نیستند و در صف می ایستند را می بینیم، اما ای کاش صفی هم تشکیل می دادیم برای کسانی که حاضرند برای سیری دیگران گرسنگی بکشند، برای شادی دیگران ناراحتی بکشند، برای رفاه دیگران سختی بکشند، کاش میشد این انسان ها را هم در صفی جمع کرد تا مردم ما ببینند این صفوف در اکثریت قاطع اند.

متاسفانه بروز و نمود بدی ها بیشتر است نه اینکه به لحاظ کمّی بیشتر باشد، به عنوان مثال از اشخاصی که احتکار کرده اند در اخبار سخن گفته میشود اما طبیعتا از کسانی که با مال خود دست دیگران را گرفته و از خودگذشتگی می کنند در اخبار سخنی به میان نمی آید، اما این نباید ما را به اشتباه بیندازد.

در مورد مادیات نیز همچنین، چرا گمان می کنیم به لحاظ راهیات اجتماعی روند نزولی پیموده ایم؟ در حالی که ایران رتبه اول برق رسانی به روستاها در دنیاست! شاخص پزشک نسبت به جمعیت 6 برابر بهبود یافته است، دیگر خبری از پزشکان هندی و بنگلادشی نیست! و بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته است. و در کنار این ها ایران امروز قدرت اول منطقه، و مظهر اقتدار اسلام است.

ثالثا:
روشن است که با پیروزی انقلاب اسلامی دشمن هم دست از دشمنی بر نداشت، بلکه دشمنی های دشمنان اسلام و انقلاب چندین برابر شد، طبیعتا در کنار تلاش های انقلاب اسلامی برای تربیت روحی و معنوی مردم، دشمن هم مشغول تربیت مردم متناسب با اهداف خود شد، شما می بینید که از پشت دوربین های ماهواره ای خویش علنا مردم را از قحطی و گرسنگی و جنگ نظامی و هر بهانه دیگری می ترسانند و صراحتا به احتکار و انبار کردن دعوت می کنند!! در عرصه اجتماعی بر بی اخلاقی ها تأکید کرده و از بی بند و باری های جنسی، تا هم جنس بازی و گربه و سگ نگه داشتن به جای فرزندآوری، بزرگ نمایی فسادهای مالی در ایران، و از ان طرف تحقیر دستاوردها سخن می گویند و خلاصه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

پس بخشی از ناکارآمدی ها در عرصه تربیت معنوی مردم هم قطعا به خاطر تلاش های فرهنگی دشمن است که سالانه بودجه های عظیمی را از سوی کشورهای استعمارگر و همچنین برخی حکام دیکتاتور حوزه خلیج فارس به خود اختصاص می دهد.

نکته سوم:
حرکت نظام و رهبری به عنوان سکان دار آن را باید مجموعی دید، رهبری چشم انداز ترسیم میکند، و مسئولین و مردم را به سمت آن فرا میخواند، وظیفه رهبری تبیین و حفظ سیاست های کلی نظام است، بنابراین صرفا حرکت کلی نظام به پای رهبری نوشته میشود، نه حرکت های موقتی و مقطعی.

با این اوصاف روشن میشود فراز و نشیب های موقتی در حیطه مسئولیت یک مسئول موقت را کسی نباید به پای اصل نظام یا رهبری بنویسد؛ خب هر کسی در حیطه وظایف خود می تواند هم به مردم خدمت کند و هم میتواند خدمت نکند و اصلا مردم را تحقیر کند. متاسفانه این امور هم از اموری نیست که ظلم و عدل چندان درآن شفاف باشد که بشود مچ شخص را گرفت که از سر خیرخواهی توأم با بی تدبیری چنین میکند، یا از سر تحقیر مردم! بنابراین بیننده باید عاقل باشد و بداند که تمام مسئولین اجرایی مسئولیتشان موقتی است، می آیند و می روند، سلیقه و علاقه ایشان به معنای مشی کلی نظام نیست! نظام علی رغم فراز و نشیب هایش دارد به جلو حرکت می کند، اصل هم همین است.

علاوه بر اینکه تصمیم گیری برای مسئولین در یک نظام نوپا ممکن است همراه با آزمون و خطا باشد، یعنی یک تصمیمی میگیرند و سپس به نقاط ضعف آن پی میبرند و آن را اصلاح می کنند، این آثار و پیامدهای منفی موقتی میتواند نقش پازلی از رشد یک حکومت نوپا را بازی کند.
کشورهای غربی که امروز از نگاه برخی به موفقیت هایی رسیده اند طی ده سال و بیست و سال و پنجاه سال نبوده است، بلکه قرن هاست که دیدگاه های حکومتی در غرب در معرض آزمون و خطا و رشد بوده اند. خود لیبرالیسم مقاطع مختلف و اصلاحات متعددی را طی کرده تا بدین جا رسیده است.

بنابراین در یک کلام اگر از حرکت های مقطعی چشم پوشید و حرکت کلان انقلاب را دید، همچنین فارغ از هیاهوی رسانه ها و همچنین بروز و نمود پررنگ احتکار کنندان و اختلاس کنندگان و طمع کنندگان و مانند ایشان، اگر فارغ از این جلوه ها، بی طرفانه مردم ایران را به صورت مجموعی ببینیم، یقین خواهیم کرد اکثریت قاطع مردمی هستند که میل به مناعت طبع دارند تا مستمند نشان دادن خویش، میل به از خودگذشتگی دارند تا پا گذاشن روی دیگران، میل به انسانیت دارند تا میل به درندگی!

این را بدانیم، و خدا را بر آنچه که می خواهم بگویم گواه می گیرم که این همه هجمه های سنگین اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و ناامید کننده اگر بر هر ملت دیگری غیر از ملت ایران فرود آمده بود وضعیتی به مراتب بدتر از ملت ایران داشتند، و از این بابت باید بدانیم ملت ما برترین ملت دنیا هستند، چرا که باید خوب و بد بودن را با شریط آن سنجید.

مسلم;1016168 نوشت:
اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته است. و در کنار این ها ایران امروز قدرت اول منطقه، و مظهر اقتدار اسلام است.

سلام

بنده موافقم در ابتدای انقلاب تا سال بعد وضع ایران در حده نسبی خوب بود.
اما در این چند سال اخیر حدود از 7 سال پیش تا الان یعنی از سال 91 به لطف دولت تدبیر و امید باید گفت نود درصد مردم ایران فقیر و زیر خط فقرند.نمیشه همه چیز رو انداخت گردن تحریمها چون کلا 30 درصد مشکلات کشور بابت تحریمهاست.از همون سال 92 تا الان وضع کشور سراشیبی سقوط گرفته و سال به سال قیمتها افزایش بیکاری افزایش و کیفیت کالاهای د اخلی نظیر خودرو کاهش اما در قیمت ها افزایش .قبل سال 92 هم تحریمها بود حالا بازم بیشتره قبول ولی این همه مشکل واقعا عجیب نیست؟مثلا این صفهای طولانی برای یه گوشت یخ زده و بی کیفیت که حتی در سایت عربی و شبکه ها انها مورد تمسخر قرار میگره و انرا دستاورد 40 ساله انقلاب ایران میدونن رو که دیگر خود مشا منکر نیستید

اویال انقلاب تا همین چند سال پیش رو بنده منکر نیستم ایران تا حدی خوب بود.چون باید جانب انصاف رو رعایت کرد و نیمه پره لیوان فقط نظاره نبود.اما الان چه؟ دیگر بعید میدونم قیمت اجناس مناسب بشه.اینقدر وضع افتضاح شده که حتی خود مراجع هم بارها از دست مسولین مینالن.

آیا بجای اینکه انقلاب پیشرفت کنه داره سراشیبی سقوط رو طی میکنه؟

البته اینها جنبه مادی اما از جنبه معنوی شاید شما چون بیشتر در محافل مذهبی نظیر مساجد و حوزه قرار دارید زیاد به چشمتان نیاد اما بنده تا حدی شاهد حجاب خانمها دیگر مثل سابق نیست. بیشتر جوانان ما رغبتی به دین و معنویات ندارند و نماز نمیخونن چون از روحانیون زده شدن عمده این موراد بخاطر مشکلات اقتصادی کشوره

بنده جانب انصاف رو رعایت کردم خواهشمندم شما نیز بی طرفانه و منصفانه قضاوت کنید.

Miss.Narges;1016173 نوشت:
مثلا این صفهای طولانی برای یه گوشت یخ زده و بی کیفیت که حتی در سایت عربی و شبکه ها انها مورد تمسخر قرار میگره و انرا دستاورد 40 ساله انقلاب ایران میدونن رو که دیگر خود مشا منکر نیستید


بر خلاف دیگر وعده ها، وعده حضرت علی(ع) محقق می شود.

لَيْسَ فِيهَا مَنَارُ هُدًى وَ لاَ عَلَمٌ يُرَى نَحْنُ أَهْلَ اَلْبَيْتِ مِنْهَا بِمَنْجَاةٍ وَ لَسْنَا فِيهَا بِدُعَاةٍ قَالَ فَمَا أَصْنَعُ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ ع اُنْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ فَإِنْ لَبَدُوا [فَالْبُدُوا] وَ إِنِ اِسْتَنْصَرُوكُمْ فَانْصُرُوهُمْ تُنْصَرُوا وَ تُعْذَرُوا فَإِنَّهُمْ لَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ يَدْعُوكُمْ إِلَى رَدًى وَ لاَ تَسْبِقُوهُمْ بِالتَّقَدُّمِ فَيَصْرَعَكُمُ اَلْبَلاَءُ وَ تُشْمِتَ بِكُمُ اَلْأَعْدَاءُ

https://www.noorhadith.ir/hadith/353030/%D9%83%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%B3%D9%8F%D9%84%D9%8A%D9%85/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A4%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%86_(%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87_%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)_%D8%8C_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_(%D8%B9%D8%AC%D9%84_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D9%81%D8%B1%D8%AC%D9%87)?SourceID=1527&PageType=ViewTranslate&Fields=111111&HadithID=353030&FilterGroupID=0

در آن شب ظلمانى، چراغ هدايتى نخواهد بود و پرچم نجاتى ديده نخواهد شد،ما اهل بيت از آن فتنه و آشوب(دوران غیبت، در اینجا بعد از بنی امیه و قبل ظهور سفیانی منظور است) رسته‌ايم و در آن روزگار تاريك دعوتى به قيام نخواهيم داشت. همان مرد گفت: اى امير مؤمنان! در آن روزگار(دوران غیبت) چه بايد كرد؟ فرمود: به اهل بيت پيامبرتان بنگريد؛ اگر نشستند شما هم بنشينيد و اگر شما را به يارى خواندند، يارى‌شان كنيد، يارى كنيد و معذور باشيد، آنان شما را هرگز از هدايتى بيرون نكنند و هرگز شما را به ضلالتى نكشانند، بر آنان(اهل بیت) پيشى نگيريد(قیام نکنید) كه (اگر کنید) بلا شما را بر زمين زند و دشمنان شما را شماتت كنند.

501;1015144 نوشت:
سلام

در این ویدئو رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خمینی رحمة الله علیه گفتند:

دلخوش نباشید که مسکن فقط می سازیم
آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند
اتوبوس را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند
دلخوش به این مقدار نباشید
معنویات شما را
روحیات شما را
عظمت میدیم
شما را به مقام انسانیت می رسانیم

خب رهبر انقلاب در حکومت اسلامی چنین وعده های دادند

البته این ویدیو جای شک نداره تصویر سازی نیست ، یا اینکه ادعا بشه که حرف ایشون نیست

سوالم اینه ایا ایشون اشتباه کردند؟ وعده دروغ دادند؟
مصلما وعده دروغ که نمیخواستند بدهند؟

چند روز پیش توی اتوبوس بودم
راننده گفت چند ایستگاه دارم خانما رو سوار میکنم و کارت نمیزنند، اتوبوس خیریه نیست؛ کارتتون رو بزنین

به یاد حرفهای این سخنرانی افتادم:
دلخوش نباشید اتوبوس را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم
خنده تلخی زدم حتما اونی که سوار اتوبوس شلوغی شده که جای نیست سوارش شی بزور بس سوار بشی یعنی از روی جبر خودتو زحمت میدی و سوارش میشی بعدش کارت نمیزنی حتما دغل کاره و کلاهبرادر مبادا که شاید مستمند باشه و نداشته باشه کارت بزنه
آره نباید دلخوش باشیم که این کارا رو میکنند، چون نکردند

نظرم به عنوان یک جوان سی ساله در این جامعه اسلامی اینه که:
نه تنها که نه خانه ای و نه اب و برقی و نه حتی اتوبوسی را برای طبقه مستمند مجانی نکردند
بلکه معنویات و روحیات هم به جایی رسید که الان وقتی چند بسته غذا رو میبری تو خیابون به مستمندان بدهی
حتی اونهایی هم که دستشون به دهنشون میرسه میان توی صف تا غذایی بگیرند
بماند که در محله های مستمند و پایین شهر از دست هم دیگه چنگ میزنند

به قول شهید بهشتی جامعه ای که محله بالا با پایینش فرق کنه
و پایینش چاله چوله داشته باشه خراب باشه با قران سرتاسر این جامعه رو هم بپوشنی بازم هم این جامعه لجن هست
آره اینم مقام انسانیت که دیده میشه!

میخوام بدانم آیا مرجعی یا مقام مسئول دینی یا سیاسی پاسخگو باشه
آیا آیت الله خمینی که نشانه خداوند به معنی ایت الله هست بر روی زمین اشتباه کرد؟
یا اینکه اشتباه نکردند و نباید این موارد انجام میشد؟
یا وعده دروغ دادند؟ یا نه دروغ نگفتند بلکه مسیر جامعه برگشت به مسیر قبلش؟

لطفا پاسخگو باشید

با سلام

به نظرم انقلاب برای پیاده کردن عدالت بود.

در بیانیه گام دوم رهبری فرمود :

((....عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشور‌ها و نظام‌ها و اگر در بدنه‌ی حکومت‌ها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آن‌ها است؛ و این برای نظامی، چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است

.....همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است

.......عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است

......چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی است.
مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ی این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل: بی‌کاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است
))
http://www.askdin.com/showthread.php?t=64860&p=1016048&viewfull=1#post1016048

مسلم;1016168 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

این کلیپ تقطیعی از سخنان امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) است که خب برای قضاوت درست باید نگاهی مجموعی به این سخنرانی، و سایر سخنرانی های ایشان، و همچنین اتفاقات و وقایع معاصر آن از جمله وعده های دولت موقت درخصوص آب و برق مجانی و مانند آن داشت، اما در هر صورت آنچه که اجمالا در خصوص پاسخ به این سوال می توان طرح نمود چند نکته است که باید به آنها توجه بفرمایید:

نکته اول:

انقلاب شروع یک حرکت است، نه پایان آن!!! بنابراین کسی که در آغاز یک انقلاب و تشکیل حکومت یک اهدافی را پایه گذاری میکند، یک اهدافی را بیان می کند، یعنی مقصد این است، هدف این است و ما باید به آن برسیم، انقلاب و تشکیل حکومت هرگز بدین معنا نیست که ما به اهدافمان رسیده ایم!!

امام خمینی(ره) هدف از تشکیل حکومت اسلامی را آبادانی دنیا و آخرت می دانند، چرا که هدف اسلام همین است، و این مصادیقی که اشاره فرمودند از آب و برق مجانی، و اتوبوس مجانی وعده هایی بود که دولت موقت بیان کرده بود، و در حقیقت امام خمینی(ره) برای اینکه وعده های مادی جای وعده های معنوی را نگیرند فرمودند: دلخوش به این نباشید، بلکه معنویات و روحیات شما را عظمت می بخشیم.

خب جمله امام خمینی(ره) هم روشن است که دلالت بر حال ندارد، نفرمودند با انقلاب، معنویات و روحیات شما را عظمت بخشیدیم! بلکه فرمودند عظمت می بخشیم. این هدف انقلاب بوده و هست؛ تا انقلاب هست این حرکت به سمت تربیت معنوی روحی و معنوی مردم نیز ادامه دارد و هیچ کجا متوقف نخواهد شد.

نکته دوم:
همان طور که اشاره شد هدف گذاری به معنای ترسیم چشم انداز است که باید به سمت آن رفت، اما عدم تحقق هدف در زمانی خاص، یا تحقق نسبی آن شکست محسوب نمیشود، مثل این است که خداوند می فرماید: انبیاء را فرستادیم برای هدایت، خب نمیشود از عدم هدایت بشر به صورت کامل، بی نتیجه بودن ارسال انبیاء را نتیجه گرفت!! چون اولا این هدایت در گرو تحقق شرایط دیگری نیز هست، ثانیا: نباید به موفقیت نگاه صفر و صدی داشت، ثانیا در برابر جبهه حق، جهه باطلی هم وجود دارد، باید نگاهی منصفانه و واقع بینانه داشت؛ بنابراین:

اولا:
آیا ما در عرصه تغذیه مردم، در عرصه کاهش فقر، در عرصه آزادی، در عرصه استقلال، در عرصه حمایت از اقشار ضعیف، در عرصه معنویت پس از انقلاب مسیر رو به رشدی را پیموده ایم یا خیر؟
در عرصه پرورش و تربیت روحی و معنوی مردم خب گنجاندن دروس دین و معنویت از دبستان تا دانشگاه، نظارت بر تولید محتواهای صوتی و تصویری، اصلاح رسانه و سینما، شکل گیری نهضت سوادآموزی، برخورد با مجرمین و مخلّین در عرصه فرهنگ، و مانند آن آیا گام های مهمی نیست که بعد از انقلاب برداشته شدند؟
تشکیل جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، ترویج گفتمان عدالت، توجه ویژه به روستاها و مناطق محروم و مانند آن آیا دستاوردها کمی است و کشور در این زمینه دچار تحوّل نشد؟ امروز اردوهای جهادی، و حرکت پزشکان جهادی و مانند آن از برکات انقلاب نیست؟


ثانیا:
در مورد قضاوت در خصوص نتیجه نیز من با این نگاه 100 درصد مخالف هستم که مردم ایران مردمی بد نشان داده میشوند که رحم و مروّت در وجودشان نیست، دنبال دریدن یکدیگر هستند، و تلیقینات منفی دیگری مانند آن!! چرا چند نفر اختلاس کنندگان و احتکار کنندگان ما را به چنین دیدگاهی کشانده است؟ آیا کم هستند خیّرین در عرصه ازدواج و جهیزیه و مسکن و مدرسه و بیمارستان؟ چرا گمان میکنیم مردم ایران به لحاظ روحی و روانی روند نزولی داشته اند؟ از خودگذشتگی ها در جبهه ها و همچنین جوانان مومن و مردم امروز ما کم است؟

اشکال این است که ما فقط کسانی که گاهی نیازمند نیستند و در صف می ایستند را می بینیم، اما ای کاش صفی هم تشکیل می دادیم برای کسانی که حاضرند برای سیری دیگران گرسنگی بکشند، برای شادی دیگران ناراحتی بکشند، برای رفاه دیگران سختی بکشند، کاش میشد این انسان ها را هم در صفی جمع کرد تا مردم ما ببینند این صفوف در اکثریت قاطع اند.

متاسفانه بروز و نمود بدی ها بیشتر است نه اینکه به لحاظ کمّی بیشتر باشد، به عنوان مثال از اشخاصی که احتکار کرده اند در اخبار سخن گفته میشود اما طبیعتا از کسانی که با مال خود دست دیگران را گرفته و از خودگذشتگی می کنند در اخبار سخنی به میان نمی آید، اما این نباید ما را به اشتباه بیندازد.

در مورد مادیات نیز همچنین، چرا گمان می کنیم به لحاظ راهیات اجتماعی روند نزولی پیموده ایم؟ در حالی که ایران رتبه اول برق رسانی به روستاها در دنیاست! شاخص پزشک نسبت به جمعیت 6 برابر بهبود یافته است، دیگر خبری از پزشکان هندی و بنگلادشی نیست! و بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته است. و در کنار این ها ایران امروز قدرت اول منطقه، و مظهر اقتدار اسلام است.

ثالثا:
روشن است که با پیروزی انقلاب اسلامی دشمن هم دست از دشمنی بر نداشت، بلکه دشمنی های دشمنان اسلام و انقلاب چندین برابر شد، طبیعتا در کنار تلاش های انقلاب اسلامی برای تربیت روحی و معنوی مردم، دشمن هم مشغول تربیت مردم متناسب با اهداف خود شد، شما می بینید که از پشت دوربین های ماهواره ای خویش علنا مردم را از قحطی و گرسنگی و جنگ نظامی و هر بهانه دیگری می ترسانند و صراحتا به احتکار و انبار کردن دعوت می کنند!! در عرصه اجتماعی بر بی اخلاقی ها تأکید کرده و از بی بند و باری های جنسی، تا هم جنس بازی و گربه و سگ نگه داشتن به جای فرزندآوری، بزرگ نمایی فسادهای مالی در ایران، و از ان طرف تحقیر دستاوردها سخن می گویند و خلاصه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

پس بخشی از ناکارآمدی ها در عرصه تربیت معنوی مردم هم قطعا به خاطر تلاش های فرهنگی دشمن است که سالانه بودجه های عظیمی را از سوی کشورهای استعمارگر و همچنین برخی حکام دیکتاتور حوزه خلیج فارس به خود اختصاص می دهد.

نکته سوم:
حرکت نظام و رهبری به عنوان سکان دار آن را باید مجموعی دید، رهبری چشم انداز ترسیم میکند، و مسئولین و مردم را به سمت آن فرا میخواند، وظیفه رهبری تبیین و حفظ سیاست های کلی نظام است، بنابراین صرفا حرکت کلی نظام به پای رهبری نوشته میشود، نه حرکت های موقتی و مقطعی.

با این اوصاف روشن میشود فراز و نشیب های موقتی در حیطه مسئولیت یک مسئول موقت را کسی نباید به پای اصل نظام یا رهبری بنویسد؛ خب هر کسی در حیطه وظایف خود می تواند هم به مردم خدمت کند و هم میتواند خدمت نکند و اصلا مردم را تحقیر کند. متاسفانه این امور هم از اموری نیست که ظلم و عدل چندان درآن شفاف باشد که بشود مچ شخص را گرفت که از سر خیرخواهی توأم با بی تدبیری چنین میکند، یا از سر تحقیر مردم! بنابراین بیننده باید عاقل باشد و بداند که تمام مسئولین اجرایی مسئولیتشان موقتی است، می آیند و می روند، سلیقه و علاقه ایشان به معنای مشی کلی نظام نیست! نظام علی رغم فراز و نشیب هایش دارد به جلو حرکت می کند، اصل هم همین است.

علاوه بر اینکه تصمیم گیری برای مسئولین در یک نظام نوپا ممکن است همراه با آزمون و خطا باشد، یعنی یک تصمیمی میگیرند و سپس به نقاط ضعف آن پی میبرند و آن را اصلاح می کنند، این آثار و پیامدهای منفی موقتی میتواند نقش پازلی از رشد یک حکومت نوپا را بازی کند.
کشورهای غربی که امروز از نگاه برخی به موفقیت هایی رسیده اند طی ده سال و بیست و سال و پنجاه سال نبوده است، بلکه قرن هاست که دیدگاه های حکومتی در غرب در معرض آزمون و خطا و رشد بوده اند. خود لیبرالیسم مقاطع مختلف و اصلاحات متعددی را طی کرده تا بدین جا رسیده است.

بنابراین در یک کلام اگر از حرکت های مقطعی چشم پوشید و حرکت کلان انقلاب را دید، همچنین فارغ از هیاهوی رسانه ها و همچنین بروز و نمود پررنگ احتکار کنندان و اختلاس کنندگان و طمع کنندگان و مانند ایشان، اگر فارغ از این جلوه ها، بی طرفانه مردم ایران را به صورت مجموعی ببینیم، یقین خواهیم کرد اکثریت قاطع مردمی هستند که میل به مناعت طبع دارند تا مستمند نشان دادن خویش، میل به از خودگذشتگی دارند تا پا گذاشن روی دیگران، میل به انسانیت دارند تا میل به درندگی!

این را بدانیم، و خدا را بر آنچه که می خواهم بگویم گواه می گیرم که این همه هجمه های سنگین اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و ناامید کننده اگر بر هر ملت دیگری غیر از ملت ایران فرود آمده بود وضعیتی به مراتب بدتر از ملت ایران داشتند، و از این بابت باید بدانیم ملت ما برترین ملت دنیا هستند، چرا که باید خوب و بد بودن را با شریط آن سنجید.



سلام و احترام به شما
ابتدا متشکرم بابت اینکه پاسخ دادین عافیت و عاقبت بخیر باشید

در مورد نکته اول که فرمودید:
خب مصلما اهداف انقلابی مشخص میشه با شعار های آن انقلاب

حرف این بزرگوار
دلخوش به این نباشید، بلکه معنویات و روحیات شما را عظمت می بخشیم.

این حرفتون که این سخن ها دلالت بر حال ندارد
یعنی ان شاء الله تا ده هزار سال دیگه هم شاید نشه بلکه در اون راستا و هدف باید حرکت کرد
خب چهل سال گذشت
من سوالم اینه در این چهل سال که انقلاب اسلامی بوده ایا این سخنان تحققی پیدا کرده ؟
یعنی چند سال دیگه باید تحمل کرد؟

نکته اولتون که منو اصلا قانع نکرد بلکه بنظرم خیلی از سر باز کردن هست چنین پاسخی
در کمال احترام

در مورد نکته دوم
نکته دوم ادامه دادن نکته اولتون هست که میگین نکته اول هدف اینه حالا در مسیر این هدف باید حرکت کرد
منم میگم در این چهل سال که زمان کمی اصلا نیست گامی به سوی این عملی شدن این هدف که شما فرمودید آیا برداشته شده که عملی هم داشته باشد؟
اگر بخواهیم با وضع جوامع امروزی یه مقایسه کنیم مثال میزنم آلمان و ژاپن در این کشور های که مثال زدم جامعه با شیوه با اسم اسلام اداره نشد
ولی ایران با اسم اسلام اداره شد نتیجه این کجا و نتیجه آن کجا؟

در اولا شما که گفتید
همه حرفای شما درست
ولی من شاهد دوران خودم هستم
پسر دایی من معلم هست که در روستا که کمتر از چهل کیلومتر با شهر فاصله داره داره معلمی میکنه میگه اکثر روستا والدین در زندان بخاطر قاچاقچی بودن و اینکه فرزندانشون به حال خودشون وا گذاشته شدن و هر روز با نون و رب خودشون رو سیر میکنند
سوال دارم؟
آیا رهبر کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا رئیس جمهور کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا رئیس قوه قضایه کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا رئیس قوه مجریه کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا نمایندگان مجلس شوراری اسلامی کشورم اینگونه زیست میکنند؟
آیا وزرای کشورم اینگونه زیست میکنند؟
آیا مسئولین تراز اول و دوم و سوم کشورم اینگونه زیست می کنند؟

که همه اینان در چهل سال انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و اسلام ناب محمدی دارند زندگی میکنند

البته من این یک مورد رو که دیده ام به همین بسنده نمیکنما
در حد خودم خیلی چیزا دیگه هم دیدم
میخوام ببینم مسئولین این جمهوری اسلامی چطور زندگی میکنند تا مردم؟

در مورد ثانیا
من نگفتم ملت ایران در حال دریدن یک دیگر هستند
بد و خوب در هر جامعه ای هست
و این مورد رو هم قبول دارم

ولی شما اشکال گرفتید که بدی ها دیده می شوند و خوبی ها دیده نمی شوند
بزرگوار اگه خوبی ها وزنشون نسبت به بدی ها بیشتر باشه در عمل دیده میشه نیاز به تعریف و تمجید ندارد
البته منکر تبلیغات نمیشم
ولی برای کسی که در متن همان جامعه هست این حرف مصداقی پیدا نمیکند
چیزی که میبینیم مشخص کنند هست عملی که فعلیت داره مشخص کنند هست نه حرف

ایا این اماری که گفتید
در حالی که ایران رتبه اول برق رسانی به روستاها در دنیاست! شاخص پزشک نسبت به جمعیت 6 برابر بهبود یافته است، دیگر خبری از پزشکان هندی و بنگلادشی نیست! و بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته است. و در کنار این ها ایران امروز قدرت اول منطقه، و مظهر اقتدار اسلام است.

مردم هم قبول دارند؟

ثالثا که گفتید رو کاملا قبول دارم
دشمن قسم خورد آدم هیچگاه بی کار نمی نشیند
با این توجه
ولی دلیل نمیشه کم کاری خودم را تقصیر پر کاری دشمن بیندازم
مثلا در قیامت من در برابر خداوند الرحمان بگویم اگه من نتونستم تقصیر شیطان بود
لطفا کم کاری خودم رو تقصیر پر کاری دشمنان قسم خورده خود نیندازیم

درباره نکته سوم که فرمودید
رهبری چشم انداز ترسیم میکند، و مسئولین و مردم را به سمت آن فرا میخواند، وظیفه رهبری تبیین و حفظ سیاست های کلی نظام است، بنابراین صرفا حرکت کلی نظام به پای رهبری نوشته میشود، نه حرکت های موقتی و مقطعی.

بزرگوار رهبری به دو نوع میشه بهش نگاه کرد
رهبری و امامت که اسلام داشت مثل و مانند حکومت حضرت محمد (ص) در مدینه و حضرت علی علیه سلام فرامینشون مشخص هست و در تاریخ اومده
اما اگر بخواهیم به قانون اساسی که خودمون گذاشتیم در انقلاب اسلامی نگاه کنیم بازم رهبری کم قدرت ندارد
و بیشتر از این موردی بود که فرمودید
بلکه رهبری خیلی هم قدرت دارد دست کم نگیریم
رهبری فرماند کل قوا هستند
یعنی در مبحث نظامی رئیس ارتش و سپاه و نیروی انتظامی هستند

شما فکر کنید مخصوصا کسانی از دوستان که خدمت رفتند
سلسله مراتب چقدر مهم هست
و وقتی یک سردار به جایی میخواد قدم بزاره کلی مو به تن خیلیا سیخ میشه و همه چیز در تکاپو می افتد که رهبر کشور بالاترین مقام این سه قدرت نظامی هستند
رهبر کشور اولین شخص قوه قضایه رو مشخص میکنند
و رئیس قوه قضایه کشور قدرت کمی نداره
رهبر کشور در شرایط حاد میتونه با دلیل حکم برکناری حتی رئیس جمهور کشور رو صادر کنه
صدا و سیما زیر نظر دستورات رهبری هست
اگه بخوام از همین قانون اسلاسی کشور که بیشتر بنظرم یه نوشته هست تا قانونی که بهش بخواد عمل بشه همون حرف هست
در باره قدرت رهبری بگم کم نیست
پس لطفا قدرت رهبری رو تو همین موضوع خلاصه نکنید من قانون اساسی رو مطالعه داشتم
و اینگونه که بیان کردید در باره وظایف رهبری اینگونه نیست
من چیزی که میدونم رو میگم
تازه بماند که رهبر کشورم جدا از اینکه میگویم ولی مطلق فقیه هست
یعنی نماینده امام زمان
مرجع اسلامی هست
که در مورد قدرت مرجعیت همین میدونم که مرجع بر جان و مال و ناموس مردم حق فرمان دارد البته با شرایط

در ضمن بزرگوار من چیزی رو نمیخوام پای اصل نظام یا رهبری بگذارم
بلکه سوال میپرسم
که از موضوع سوالم دور نشیم
یه سری حرف زده شد خیلی جزئی چهل سال گذشت
ولی عملی من ندیدم
چرا؟

در پاسخ نوپا بودن نظام بس بگم
کجا نظام ما نوپا هست
اگه ما یکم فقط و فقط به اسلام حضرت محمد و اسلام حضرت علی که در دوره حکومتشون نگاه کنیم و خودخواهی رو کنار بگذاریم
خیلی هم غنی هستیم که متاسفانه چشم دیدن نداریم

شرمنده دیگه با توجه به کمبود وقتم کامل نتونستم در پاسخ شما جوابم رو بدم

خداوند خیرتان دهاد
عافیت و عاقبت بخیر باشید

حرفی که توی ذهنم بود رو از قلم انداختم
حکومت حکومت اسلامی هست
رهبر داریم

حضرت علی فرمودند که حق رو نسبت به مرد نسنجید
بلکه مرد رو نسبت حق بسنجید

حالا بسطش بدم
حکومت جمهوری اسلامی ایران رو نسبت به حق بنسجیم ببینیم کجا قرار گرفته
چشم قداست بینی رو بزاریم کنار ببنیم با سنجش حق کجای حق و حقوق اسلامی قرار گرفته؟

در باره سنجیدن شخصیت ها هم حرفی ندارم

بیت المعمور;1016178 نوشت:
با سلام

به نظرم انقلاب برای پیاده کردن عدالت بود.

در بیانیه گام دوم رهبری فرمود :

((....عدالت و مبارزه با فساد: این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشور‌ها و نظام‌ها و اگر در بدنه‌ی حکومت‌ها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آن‌ها است؛ و این برای نظامی، چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظام‌ها است

.....همه باید بدانند که طهارت اقتصادی شرط مشروعیّت همه‌ی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است

.......عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است

......چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی است.
مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ی اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاست‌های اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ی این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل: بی‌کاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است
))
http://www.askdin.com/showthread.php?t=64860&p=1016048&viewfull=1#post1016048


سلام بزرگوار
بابت بیان نظرتون متشکرم

خب بنظرتون آیا این حرف ها که برای پیاده سازی عدالت بود
آیا این عدالت پیاده سازی شد؟

اگر جوابتون خیر هست؟
چرا نشد؟

501;1016196 نوشت:

سلام بزرگوار
بابت بیان نظرتون متشکرم

خب بنظرتون آیا این حرف ها که برای پیاده سازی عدالت بود
آیا این عدالت پیاده سازی شد؟

اگر جوابتون خیر هست؟
چرا نشد؟

با سلام و احترام

در لینک مذکور خلاصه ی استدلال بر ناعدالتی و عدم مشروعیت رو ذکر کردم. و تفصیل هم در آنجا ذکر شده است که زود هم قفل گردید.

اما اینجا در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم این عدالت پیاده نشد در صورتی اصل انقلاب برای پیاده کردن عدالت بود.
پیشرفت های مادی و علمی فریبمان ندهد که پیشرفتی که حاصل پایمال کردن حق فقرا باشد پشیزی نمی ارزد.
اصولا پیشرفت مشروعیت نمی بخشد بلکه عدالت مشروعیت می بخشد.
رتبه فساد ایران جزو نازل ترین کشورها است. تقریبا 28 از 100 در حالی که حداقل باید بالای 80 بود...
رتبه تورم جزو بدترین کشورها است.
میلیاردها فرار مالیاتی پزشکان و ....
میلیاردها اعطای نا به جای ارز که حتی رهبری اشاره کردند
میلیاردها تومن وام های معوقه
میلیاردها تومن وام های ناعادلانه
حقوق های ناعادلانه
بودجه ناعادلانه
واردات کالاهای غیر ضرور
40 سال تورم ظالمانه
رانت های های دولتی و مجوزها

اینها نمونه هایی از پایمان شدن عدالت در طول 40 سال است.

با سلام احترام

Miss.Narges;1016173 نوشت:
البته اینها جنبه مادی اما از جنبه معنوی شاید شما چون بیشتر در محافل مذهبی نظیر مساجد و حوزه قرار دارید زیاد به چشمتان نیاد اما بنده تا حدی شاهد حجاب خانمها دیگر مثل سابق نیست. بیشتر جوانان ما رغبتی به دین و معنویات ندارند و نماز نمیخونن چون از روحانیون زده شدن عمده این موراد بخاطر مشکلات اقتصادی کشوره

من چنین اعتقادی ندارم، چرا که با قضاوت های ظاهری مخالفم؛ ما نباید از ظواهری چون بی نمازی و بی حجابی به ضعف دین نسبت به گذشته حکم کنیم؛ اولا این ها جلوه های دین داری است، وگرنه می بینیم که خانم بازیگری که کشف حجاب کرده و به شبکه جم پیوسته هنگامی که به کشور بازگشت ابتدا به حرم حضرت معصومه(س) رفت و اولین عکس خود پس از بازگشت را از آنجا منتشر کرد.
ثانیا این جلوه ها را هم باید دقیق دید، نه آن جلوه هایی که به خاطر مخالفت با اعتقاد ما بیشتر جلب توجه می کنند، مثلا زائران اماکن متبرکه و حرم ائمه(ع) و مسجد جمکران را هم دید که نسبت به جمعیت ده ها برابر شده است، در حالی که جمعیت ما بعد از انقلاب کمی بیش از سه برابر شده است.

Miss.Narges;1016173 نوشت:
اویال انقلاب تا همین چند سال پیش رو بنده منکر نیستم ایران تا حدی خوب بود.چون باید جانب انصاف رو رعایت کرد و نیمه پره لیوان فقط نظاره نبود.اما الان چه؟ دیگر بعید میدونم قیمت اجناس مناسب بشه.اینقدر وضع افتضاح شده که حتی خود مراجع هم بارها از دست مسولین مینالن.
آیا بجای اینکه انقلاب پیشرفت کنه داره سراشیبی سقوط رو طی میکنه؟

باور کنید ما هم نفسمان از جای گرم در نمی آید، ما هم تحت فشار هستیم، ما هم باید گوشت را به همین قیمتی که مردم می خرند بخریم اگر بتوانیم!! اما باید منطقی نگاه کرد!
این هم جزئی از فراز و نشیب های موقتی و مقطعی یک حکومت است، هفت، هشت سال برای عمر یک حکومت خیلی طولانی به شمار نمیرود، نمیتوان گفت در زمان مسئولیت الف و ب هر اتفاقی افتاد چه خوب و چه بد آن جزء ذات انقلاب و حکومت بوده و همواره همراه انقلاب باقی خواهد ماند! لیبرالیسمی که امروز برخی برای آن به به و چه چه می کنند یکی از فراز و نشیب هایش جنگ های جهانی بوده است که حدود 100 میلیون نفر در آن کشته شدند!!

ما در طول عمر انقلاب یک بار در طول هشت سال یک بحران نظامی ای را تجربه کردیم که امروز نیست، ما در زمان تحریم و جنگ به ابتدایی ترین تسلیحات دسترسی نداشتیم، اما امروز دیگر آن نقائص وجود ندارد، شرایط توان نظامی ایران عوض شده است، اقتصاد هم همین است، نمیشود گفت چون در این هفت، هشت سال اخیر خراب شده، همین گونه باقی خواهد ماند، هیچ تلازم منطقی ای در این خصوص وجود ندارد.

تاپیک موقتا تا پاسخگویی به پست ها بسته می ماند
با تشکر از شما

با سلام و احترام

قدیما;1016177 نوشت:
بر خلاف دیگر وعده ها، وعده حضرت علی(ع) محقق می شود.
در آن شب ظلمانى، چراغ هدايتى نخواهد بود و پرچم نجاتى ديده نخواهد شد،ما اهل بيت از آن فتنه و آشوب(دوران غیبت، در اینجا بعد از بنی امیه و قبل ظهور سفیانی منظور است) رسته‌ايم و در آن روزگار تاريك دعوتى به قيام نخواهيم داشت. همان مرد گفت: اى امير مؤمنان! در آن روزگار(دوران غیبت) چه بايد كرد؟ فرمود: به اهل بيت پيامبرتان بنگريد؛ اگر نشستند شما هم بنشينيد و اگر شما را به يارى خواندند، يارى‌شان كنيد، يارى كنيد و معذور باشيد، آنان شما را هرگز از هدايتى بيرون نكنند و هرگز شما را به ضلالتى نكشانند، بر آنان(اهل بیت) پيشى نگيريد(قیام نکنید) كه (اگر کنید) بلا شما را بر زمين زند و دشمنان شما را شماتت كنند.

موضوع تاپیک به ما اجازه ورود به چنین مطلبی را نمی دهد، فقط در پاسخ باید عرض کنم که چنین برداشت هایی از روایات نشأت گرفته از التقاط نوعی نگاه گزینشی به روایات و برداشت سلیقگی از آنهاست که در تاپیک ها و همچنین متون دینی مختلفی به آن به صورت مفصل پاسخ داده شده است، اگر هنوز پاسختان را نگرفته اید می توانید تاپیک جدیدی در این خصوص ایجاد کنید.

با سلام و احترام

501;1016191 نوشت:
ابتدا متشکرم بابت اینکه پاسخ دادین عافیت و عاقبت بخیر باشید

خواهش می کنم، نیازی به تشکر نیست، وظیفه است

501;1016191 نوشت:
این حرفتون که این سخن ها دلالت بر حال ندارد
یعنی ان شاء الله تا ده هزار سال دیگه هم شاید نشه بلکه در اون راستا و هدف باید حرکت کرد
خب چهل سال گذشت
من سوالم اینه در این چهل سال که انقلاب اسلامی بوده ایا این سخنان تحققی پیدا کرده ؟
یعنی چند سال دیگه باید تحمل کرد؟

نکته اولتون که منو اصلا قانع نکرد بلکه بنظرم خیلی از سر باز کردن هست چنین پاسخی...
در این چهل سال که زمان کمی اصلا نیست گامی به سوی این عملی شدن این هدف که شما فرمودید آیا برداشته شده که عملی هم داشته باشد؟

خواهش می کم با دید نقادانه به سخن بنده نگاه نکنید، به قصد رد کردن، آن را نخوانید، تعبیر ده هزار سال دیگه یعنی سخن بنده را تقریبا دارید مسخره می کنید! سخن از این است که هیچ حکومتی در چهل سالگی به تمام اهدافش نمیرسد، اما به این معنا هم نیست که ما در این چهل سال هیچ رشدی نداشته ایم و به هیچ درصدی ازاهدافمان دست نیافته ایم!
ما قطعا در این چهل سال رشد کرده ایم، اما به ثمر رسیدن اهداف یک حکومت در چهل سال خیلی کم است! همین تمدن غرب که امروز برخی غبطه ی آن را می خورند هم چندین قرن طول کشید تا به اینجا رسید، در برخی از دوران ها یکدیگر را به صورت فجیع می کشتند، جنگ های جهانی از جمله همین فراز و نشیب ها برای شکل گیری تمدن غرب است...

501;1016191 نوشت:
اگر بخواهیم با وضع جوامع امروزی یه مقایسه کنیم مثال میزنم آلمان و ژاپن در این کشور های که مثال زدم جامعه با شیوه با اسم اسلام اداره نشد
ولی ایران با اسم اسلام اداره شد نتیجه این کجا و نتیجه آن کجا؟

اولا اینکه از میان بیش از یکصد کشور در دنیا بگردیم و بهترین کشورهای دنیا را که شکل گیری هویت علمی و مدنی آنها حاصل سال ها تلاش علمی است را با کشور خودمان مقایسه کنیم، چنین مقایسه ای از اساس اشتباه است، بقیه کشورها که انقلاب نکرده اند، و جمهوری اسلامی ندارند هم به این دو کشور نرسیده اند! باید منصفانه و واقع بینانه نگاه کرد!

به عنوان مثال زمانی که ما انقلاب کردیم اینها مترو داشته اند! و با همان سرعت هم دارند پیش می روند، مقایسه شما مثل این است که برده ای که چند سال است از دست اربابش آزاد شده و دارد مستقل کار می کند را مقایسه کنید با ثروتمندترین افراد شهر و بگویید چرا این دو در یک مرتبه نیستند؟! خب این وقتی که این برده آزاد شده، آنها ده ها برابر او ثروت و امکانات داشتند!

ثانیا: از بدیهی ترین شروط مقایسه بین دو چیز این است که باید در شرایط مساوی مقایسه شوند، شما برای مقایسه ایران با ژاپن و آلمان باید ا ایران را در شرایط آنها تصور کنید، یا آنها را در شرایط ایران!
خواهش می کنم به فکر رد سخن بنده نباشید، چند دقیقه ای چشمانتان را ببندید و تصور کنید دنیا ژاپن یا آلمان را کاملا تحریم کرده است، هشت سال مانع ورود کوچکترین تسلیحاتی به این کشورها شود در حالی که توان ساخت تسلیحات را هم هنوز ندارند، و سپس با تمام توان به آنها حمله نظامی شود، بیش از 570 بار مورد حمله شیمیایی قرار بگیرند و سازمان های بین المللی حاضر نشوند آغازکنندگان جنگ را به عنوان متجاوز اعلام کنند! 40 سال تحریم کمر شکن که پولشان را فقط با چمدان خارج کنند، کشتی هایشان را بیمه نکنند! از گروهک های تروریستی مختلف در داخل آنها حمایت کنند!

شبکه عظیم رسانه ای که علیه هیچ کشور دیگری وجود ندارد علیه آنها به راه بیندازند، و با تمام توان از اپوزیسیون آنها حمایت های مادی و معنوی کنند! بودجه های عظیمی که امروز از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس خرج فروپای ایران میشود، خرج فروپاشی آنها شود و...
از هر کسی که به گونه ای به ملت و مردمشان ضربه می زند حمایت کنند، شما می دانید 70 درصد از تریاک جهان در ایران کشف میشود! حالا همه اینها را در حق ژاپن یا آلمان تصور کنید، شما را به خدا آیا در این صورت وضع ژاپن و آلمان بدتر از ایران نبود؟ خدا ار گواه می گیرم که وضعشان از ایران بدتر بود، بلکه دچار فروپاشی شده بودند.

هیچ انقلابی در چهل سالگی به میزان رشدی که ایران دست یافته است ، نرسیده بود.

501;1016191 نوشت:
اکثر روستا والدین در زندان بخاطر قاچاقچی بودن

ببینید ما باید منطقی باشیم، خودتان می فرمایید به جرم قاچاق؛ خب باید با اینها چه کرد؟ اگر در آلمان و ژاپن بود با آنها چه می کردند؟ این نقص به نظام نیست.

501;1016191 نوشت:
سوال دارم؟
آیا رهبر کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا رئیس جمهور کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا رئیس قوه قضایه کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا رئیس قوه مجریه کشورم اینگونه زیست میکند؟
آیا نمایندگان مجلس شوراری اسلامی کشورم اینگونه زیست میکنند؟
آیا وزرای کشورم اینگونه زیست میکنند؟
آیا مسئولین تراز اول و دوم و سوم کشورم اینگونه زیست می کنند؟


در مورد رهبر مطمئن باشید چنین است، حتی منتقدین ایشان در آن سوی مرزها نیز به ساده زیستی ایشان اعتراف کرده اند که میتوانید به راحتی کلیپ های تصویری از این اعترافات را بیابید؛ اما در مورد سایر مسئولین خب در میانشان هم ساده زیست وجود دارد و هم تجمّل گرا؛ و البته یکی ازشاخصه هایی که مردم باید در انتخاب مسئولین رعایت کنند همین است.

بنده به جدّ معتقدم اگر یک مسئول در بالاترین سطح مدیریتی باشد اما ساده زیست نباشد به درد مسئولیت در نظام اسلامی نمیخورد، همانطور که امام علی(ع) عثمان بن حنیف را نه به خاطر سوء مدییت، و حتی نه به خاطر ثروت اندوزی، بلکه فقط به این خاطر مواخذه کردند که با ثروتمندان نشست و برخاست می کرد.

501;1016191 نوشت:
شما اشکال گرفتید که بدی ها دیده می شوند و خوبی ها دیده نمی شوند
بزرگوار اگه خوبی ها وزنشون نسبت به بدی ها بیشتر باشه در عمل دیده میشه نیاز به تعریف و تمجید ندارد
البته منکر تبلیغات نمیشم
ولی برای کسی که در متن همان جامعه هست این حرف مصداقی پیدا نمیکند
چیزی که میبینیم مشخص کنند هست عملی که فعلیت داره مشخص کنند هست نه حرف

نه متاسفانه چنین نیست، ببینید معمولا آن چیزی جلب توجه می کند فعلی است که خلاف جریان فکری ما و خلاف جریان عادی جامعه باشد، به عنوان مثال انبارهایی که دارند به صورت عادی جنس بین مردم توزیع می کنند گزارشی تهیه نمیشود چون این طبیعت کار است و دارند وظیفه شان را انجام میدهند، اما اگر در انباری جنسی احتکار شود این چون خلاف جریان عادی کشور است گزارش تهیه میشود، این هرگز به معنای اکثریت بودن نیست.خواهش می کنم جامعه را با چشم دیگری ببینید، اینکه به لحاظ کیفی دروغ و کلک و نیرنگ و اختلاس و دزدی ما را بیشتر ناراحت می کند حرف درستی است اما نباید بگذاریم این احساسات تحریک شده قضاوت کند، بلکه با عقل و منطق باید سنجید، قطعا به لحاظ کمّی بیشتر مردم ایران اهل خیر و اهل کمک هستند تا اهل فریب و کلک؟

علاوه بر اینکه حتی اگر رفتار مردم بدتر شده باشد، تأکید می کمی بر فرض محال که مردم ایران بدتر از مردم زمان پهلوی باشند، برای تشخیص مجرم باید رفتار حکومت ها را با هم مقایسه کرد تا ببینیم آیا حکومت جمهوری اسلامی مقصر بوده است یا پای علت دیگری در میان است؛ من از شما فقط یک کلمه می پرسم: آیا اهتمام به تربیت و آموزش دینی و روحی و روانی مردم در این حکومت بیشتر بوده است یا حکومت پهلوی؟ آیا به مردم در این حکومت بهای بیشتری داده شده یا در حکومت پهلوی؟

پاسخ این سوالات روشن است، پس بر فرض محال حتی اگر وضع مردم به لحاظ روحی و اخلاقی بدتر شده باشد این موانع اخلاقی هستند که از زمان پهلوی بدتر شده اند، نه حکومت، چون بدون شک حکومت در این امر بهتر شده است.(خواهش می کنم دقت بفرمایید)

501;1016191 نوشت:
ایا این اماری که گفتید
در حالی که ایران رتبه اول برق رسانی به روستاها در دنیاست! شاخص پزشک نسبت به جمعیت 6 برابر بهبود یافته است، دیگر خبری از پزشکان هندی و بنگلادشی نیست! و بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته است. و در کنار این ها ایران امروز قدرت اول منطقه، و مظهر اقتدار اسلام است.
مردم هم قبول دارند؟

منظورتون از اینکه مردم قبول دارید یا نه چیست؟ اولا این آمار رسمی است، می توانید در موردشان تحقیق کنید، مثلا واژه: "رتبه اول برق رسانی به روستاها" را جستجو کنید در گوگل؛ ثانیا مردم دارند از این مسئله بهره می برند، کوچکترین روستاهای ما دارای برق است و برای ایشان جاده کشیده شده، در حالی که در در زمان پهلوی از کمترین امکانات برخوردار نبودند! در همه شهرها و در بسیاری از روستاها امروز خانه بهداشت و پزشک ثابت وجود دارد، مردمی که در گذشته با کمبود پزشک روبرو بوده و پزشکان هندی را تجربه کرده اند می فهمند که الان چقدر به لحاظ بهداشت تغییر کرده ایم.

تفاوت های حکومت اسلامی ما با حکومت پهلوی فراتر از چشمگیر است، اما متاسفانه رسانه های معاند با قدرت عظیم رسانه ای خودشان نمی گذارند مردم آن را بدانند، شما اعترافات اردشیر زاهدی، آخرین سفیر شاه در آمریکا و داماد خاندان پهلوی در خصوص نقصان عملکرد شاه در دوره پهلوی و پیشرفت در جمهوری اسلامی را ببینید.

501;1016191 نوشت:
لطفا قدرت رهبری رو تو همین موضوع خلاصه نکنید من قانون اساسی رو مطالعه داشتم
و اینگونه که بیان کردید در باره وظایف رهبری اینگونه نیست

قدرت یک رهبر در گرو مردم است، وگرنه اگر یک رهبر علی(ع) هم باشد اما مردم از او حمایت نکنند خانه نشین خواهد شد، منظور از قدرت رهبری قدرت بازو که نیست، قدرت اجتماعی و موقعیت سیاسی است، خب مثلا در مصداق تحریم ها متاسفانه من خودم بسیاری را می دیدم که می گفتند می شود تحریم ها را با مذاکره برداشتاما رهبری مخالفت می کند، و میخواستند بارگناه این تحریم ها و فشارها را به گردن رهبری بیندازند، خب در اینجا رهبری باید چه کند؟ ایشان فرمودند من به مذاکرات خوش بین نیستم! اما اجازه دادند که مردم هم تجربه کنند! و نتیجه رشد مردم شد، رهبری کوتاه آمدند تا مردم هم آنچه اشان می داند را تجربه کنند!
اما الان دوباره از برجام دو و سه سخن گفته میشود! خب نظر رهبری دراین امور مشخص است!

ببینید قدرت داشتن یک حرف است، مصلحت اندیشی در إعمال قدرت یک چیز! بلاتشبیه خداوند هم قدرت دارد اما مردم را مجبور به پیروی از خود نمی کند، چون چنین رفتاری یعنی اجبار مردم به خوب بودن که فایده ای ندارد! بله رهبری به راحتی می تواند منتخب مردم را کنار بگذارد، یا اصلا نظرات خودش را به او دیکته کند، اما به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن مقبولیت نظام و اینکه مردم احساس کنند انتخابات صوری است و آنها هیچ نقشی ندارند، در حقیقت رئیس جمهور همان رهبر است، مردم فقط انتخاب می کنند چه کسی بیاید و اوامر رهبری را مو به مو اجرا کند!!

به همین خاطر رهبری تصریح می فرمایند که من در امور اجرایی کشور دخالت نمی کنم، تا مردم هم احساس کنند در این امور اجرایی نقش دارند، منتخب آنها آزادی عمل دارد و...

در خاطرات آیت الله بهشتی آمده است که به امام(ره) عرض کردم برای ما مسجّل شده است بنی صدر دارد خیانت می کند، امام (ره) فرمودند باید باشد تا مردم او را بشناسند، (مجله یاران، چاپ بنیاد شهید، خاطرات شهید بهشتی) همچنین در پاسخ به سوال برخی که چرا از بنی صدر حمایت می کنید؟ فرمودند: من به بنی صدر رأی ندادم و ازا و دفاع نمیکم، برای م بنی صدر مهم نیست، برای من آن یازده میلیون انسانی مهم اند که به بنی صدر رأی دادند، بعد فرمودند روزی که مطمئن شومآنها رأیشان را پس گرفته اند، من هم هر چه به او داده ام را پس می گیرم.و در نهایت هم تا زمانی که منتخبین مردم در مجلس حکم به بی کفایتی او نکردند، تنفیذشان را از او بر نداشتند!

خواهش می کنم دقت بفرمایید وظیفه رهبری رشد مردم است، نه هُل دادن مردم!

501;1016191 نوشت:
در ضمن بزرگوار من چیزی رو نمیخوام پای اصل نظام یا رهبری بگذارم
بلکه سوال میپرسم

بله بنده منظورم از این سخنان این نبود که شما می خواهید این اشکالات را به پای اصل نظام و رهبری بنویسید، منظورم این بود که امام (ره) هر وعده ای داده اند و هر هدف گذاری که کرده اند به تنهایی نمی توانند به سمت آن حرکت کنند، هر کجا که مردم و مسئولین از ولی فقیه پیروی کرده اند حرکت رو به رشد ما سریع تر بوده است، و هر کجا که روگردانی کرده اند، سرعت حرکت ما کاهش یافته است.

آیا امام خمینی وعده آب و برق رایگان را بعد از انقلاب و تشکیل حکومت داده بودند؟ در چه زمانی این مطلب را بیان کردند؟

http://www.imam-khomeini.ir/fa/c76_117832


کلیپ روشنگری:
ماجرای وعده آب و برق مجانی چه بود؟

https://www.yjc.ir/files/fa/news/1397/3/15/8116514_791.mp4

مسلم;1016237 نوشت:
خواهش می کنم، نیازی به تشکر نیست، وظیفه است


سلام بزرگوار متشکرم
زنده باشید
منم وظیفه خودم میدونم تشکرم رو انجام بدم

نقل قول:
خواهش می کم با دید نقادانه به سخن بنده نگاه نکنید، به قصد رد کردن، آن را نخوانید، تعبیر ده هزار سال دیگه یعنی سخن بنده را تقریبا دارید مسخره می کنید! سخن از این است که هیچ حکومتی در چهل سالگی به تمام اهدافش نمیرسد، اما به این معنا هم نیست که ما در این چهل سال هیچ رشدی نداشته ایم و به هیچ درصدی ازاهدافمان دست نیافته ایم!

بزرگوار قصد سخره کردن ندارم ولی بنظرم حرف درست نیست
من نگفتم که رشد نداشتیم و یا نخواهیم داشت
سوالم راجع به یه موضوع بود که از صبحتاتون اینطور برداشت میکنم که این موضوع که بیان شده یکی از متعال ترین اهداف نظام و انقلاب هست که به این راحتی قابل رسیدن و جامعه عمل پوشیدن بهش نیست ولی در راستای رسیدن به این هدف داریم حرکت میکنیم
من قصد قیاس ندارم
ولی بنظرم در این چهل سال سازندگی خیلی خیلی بیشتری میتوانست انجام بپذیرد و حال به مصلحت بعضی افراد انجام پذیر نشد
و از نظرم در حال خیلی ظلم داره به قشر ضعیف میشه
خیلی البته این خیلی در دیدگاه جامعه اسلامی هست

نقل قول:
اولا اینکه از میان بیش از یکصد کشور در دنیا بگردیم و بهترین کشورهای دنیا را که شکل گیری هویت علمی و مدنی آنها حاصل سال ها تلاش علمی است را با کشور خودمان مقایسه کنیم، چنین مقایسه ای از اساس اشتباه است

بزرگوار من از اول قصد مقایسه نداشتم و در مبحثی که شروع شد بیان کردم
بله قیاس کردند درست نیست و شرایط داره
من برای این گفتم المان و ژاپن چون این دو کشور در بحران بودند
اصلا من کاری به قیاسم نداشتم بنا به قیاسم نداشتم
بله قیاسم اشتباه هست

نقل قول:
در مورد رهبر مطمئن باشید چنین است

ان شاء الله که همانگونه باشد
در این مورد من خبر ضد و نقیض زیاد شنیدم
و خودم نمی تونم تصمیم بگیرم

نقل قول:
علاوه بر اینکه حتی اگر رفتار مردم بدتر شده باشد، تأکید می کمی بر فرض محال که مردم ایران بدتر از مردم زمان پهلوی باشند، برای تشخیص مجرم باید رفتار حکومت ها را با هم مقایسه کرد تا ببینیم آیا حکومت جمهوری اسلامی مقصر بوده است یا پای علت دیگری در میان است؛ من از شما فقط یک کلمه می پرسم: آیا اهتمام به تربیت و آموزش دینی و روحی و روانی مردم در این حکومت بیشتر بوده است یا حکومت پهلوی؟ آیا به مردم در این حکومت بهای بیشتری داده شده یا در حکومت پهلوی؟

پاسخ این سوالات روشن است، پس بر فرض محال حتی اگر وضع مردم به لحاظ روحی و اخلاقی بدتر شده باشد این موانع اخلاقی هستند که از زمان پهلوی بدتر شده اند، نه حکومت، چون بدون شک حکومت در این امر بهتر شده است.(خواهش می کنم دقت بفرمایید)

بزرگوار من نسبت به حکومت پهلوی که نخواستم بدونم
من نسبت به حکومت شیعه علوی خواستم بدونم
مصلم هست که بهایی که به مسلمان در دروه الان داده شده در دوره پهلوی به مسلمان داده نشده بود

تازه یه سوال پیش میاد با پیش کشیدن موضوع شاهنشاهی و پهلوی
شما فرض کنید این حکومت دقیقا همین باشه ولی بجای رهبری یک شاه باشد
اون وقت مردم راجع به این حکومت با همین مواضع فقط با فرق اینکه یک شاه بجای رهبری نشسته باشد
چطور جامعه را توصیف میکنند

اشتباه برداشت نشه از سوالم قصدم این نیست که رهبری و شاه رو یکسان کنم
نه قصدم اینه اگه بدون تعصب نگاه کنیم و واقع بینانه نگاه کنیم اگه بجای اسلام رهبر شاه میگذاشتیم اصلا بحث و سوالم فرد نیست (فرد رهبری نیست) بلکه دیدگاه نسبت به این موضوع هست

نقل قول:

تفاوت های حکومت اسلامی ما با حکومت پهلوی فراتر از چشمگیر است

بزرگوار من قصد قیاس ندارم و نداشتم
سوالم واضح بود
اگه قیاسی هم باشه با حکومت زمان حضرت محمد در مدینه و حکومت حضرت علی در کوفه میکنم چون ایده آل جامعه اسلامی این هست که در این دو دوره پیاده سازی شده بود

نقل قول:
قدرت یک رهبر در گرو مردم است، وگرنه اگر یک رهبر علی(ع) هم باشد اما مردم از او حمایت نکنند خانه نشین خواهد شد

این حرف قبول هست ولی اگه بخواهیم درست مثال بزنیم
میشه قدرت در گرو مردم هست مانند زمانی حضرت علی رو مجبور به قبول حکم در جنگ صفین کردند و جانش را تهدید کردند
وگرنه زمانی که حضرت علی علیه سلام به خلافت رسید
بیان کرد که مال بیت مال که به ناحق اگه جهزیه زنی که در خوانه شوهر شده باشد برمیگردانم

امیدوارم منظورم رو دقیق در باره قدرت رهبری که مثال زدید رو بیان کرده باشم

نقل قول:
خواهش می کنم دقت بفرمایید وظیفه رهبری رشد مردم است، نه هُل دادن مردم!

بزرگوار زنده باشید
من وظایف رهبری رو در متن قانون میبینم
مثال زدید درست ولی حضرت علی علیه سلام در دوره خلافتش که امامت حکومت اسلامی رو کرد
متفاوت عمل کرد بنظرم خیلی هم متفاوت
در سر قانونش دقیق ایستادگی کرد تا پای جان
وگرنه همون اول با معاویه سازش میکرد و بیعت معاویه رو قبول میکرد و می گذاشت در شام خلافت کند
همانطور که مالک اشتر را به خلافت مصر رساند بعدش محمد ابوبکر نگذاشت که امثالی مثل طلحه یا زبیر به چنین جایگاهی برسند
و با معاویه سازش نکرد

از قدرتش استفاده کرد تا جایی که جانش را در جنگ صفین خواستند بگیرند و رضایت داد وگرنه رضایت و سازش نمیکرد

البته این نظرم از مطالعاتی که در زندگی حضرت علی علیه سلام داشتم دارم بیان میکنم که شاید از نظر خیلی ها ناپخته و کامل و حتی غلط باشد

نقل قول:
بله بنده منظورم از این سخنان این نبود که شما می خواهید این اشکالات را به پای اصل نظام و رهبری بنویسید، منظورم این بود که امام (ره) هر وعده ای داده اند و هر هدف گذاری که کرده اند به تنهایی نمی توانند به سمت آن حرکت کنند، هر کجا که مردم و مسئولین از ولی فقیه پیروی کرده اند حرکت رو به رشد ما سریع تر بوده است، و هر کجا که روگردانی کرده اند، سرعت حرکت ما کاهش یافته است.

ان شاء الله که همانگونه باشد
ان شاء الله مسئولین جامعه اسلامی بحق مسئول باشند

بزرگوار
من یه سوال داشتم که همچنین حرف های زده شده
ولی بنظر من که سی سال سن دارم که الان دارم این سخنان رو میشونم
اجرایی نشد
حالا شاید خیلی دلایل داشته باشه و علت های زیادی داشته باشه اجرایی نشدنش
شاید من اشتباه میکنم
ولی در حد فکر خودم میدونم
با مطالعه که در اسلام داشتم
میگم این جایی نیست که باید می ایستادیم
نگاه قدیس سازی رو بزاریم کنار و با اجرا کردن و عمل کردن به سیره پیامبر و ائمه
جایگاه درست را بسازیم
عمل کنیم
حرف نزنیم
شاید بنظرتون من قصد جبهه گیری داشته باشم
قصد مخالفت با بعضی از حرفای شما رو داشته باشم
ولی نظرم اینه که خیلی ظلم در حق مستندان و مستضعفین میشه
و این جامعه حقش این نیست با داشتن چنین حکومتی و چنین مسئولین دلسوزی که گفته میشه

دوستم گفت این کلیپ رو بزارم که راجع به این هست که چرا امام این حرف رو زدند و کل قضیه این حرف ها چیست که البته جواب سوال من نیست و باز سوال من رو این کلیپ پاسخ نمیده
حتی من تاحدی سوالات که راجع به این موضوع در این سایت بررسی شد جسته گریخته مطالعه کردم ولی بازم پاسخ قانع کننده ای نیافتم

خلاصه بزرگوار با تمام توضیحاتی که دادید و وقت گذاشتید
متشکرم ولی من قانع نشدم
که چرا رهبر این حرفها رو زد ولی جامعه عمل پوشیده نشد
در صورتی که باید در این چهل سال میشد

زنده باشید
عافیت و عاقبت بخیر باشید بابت وقتی که برای پاسخگویی میگذارید

سلام بزرگوار
متشکرم

ولی سوال های که من داشتم در راستای این کلیپ های که گذاشتید نبود

نه در این زمینه

نقل قول:
آیا امام خمینی وعده آب و برق رایگان را بعد از انقلاب و تشکیل حکومت داده بودند؟ در چه زمانی این مطلب را بیان کردند؟

و نه درباره ماجرای این قضیه که دیگران روش مانور میدن

نقل قول:
ماجرای وعده آب و برق مجانی چه بود؟

من سوالم واضح هست
وعده ای بنا به هر دلیلی داده شد که امام قبولش کرد و بیانش کرد و گفت اینا کمه بیشتر اینا رو درست میکنیم
بله اصلا اصل و اساس اسلام اخرت هست ولی درست زندگی کردن هم هست کسی منکر این حرف نیست
دست مستضعف رو هم گرفتن هست کسی منکر این نیست

من میگم بعد چهل سال چرا اونجور که باید دست این قشر گرفته بشه نشده است
با این همه منابع انسانی مادی و معنوی که ما داریم
با اسم و حکومت اسلامی

سوالم این بود امام حرفی زدند و من بعد از سی سال سن در این حکومت اینا رو ندیدم
چرا؟

و پاسخ های که داده شد نسبت به مطالعه ای که در جامعه اسلامی داشتم قانع کننده نبود برای من

سپاسگزارم
امیدوارم واضح و بدون ابهامی منظورم رو بیان کرده باشم

عافیت و عاقبت بخیر باشید

با سلام و احترام

501;1016252 نوشت:
چرا رهبر این حرفها رو زد ولی جامعه عمل پوشیده نشد

اجازه بدهید یک جور دیگه با هم سخن بگوییم، من پیش از پاسخ به مطالبی که بیان فرمودید، از شما یک سوال می پرسم: می شود به صورت واضح و به دور از کلی گویی بفرمایید که شرایط جامعه باید چگونه میبود که در آن صورت شما می پذیرفتید که وعده امام محقق شده است؟

501;1016254 نوشت:

من میگم بعد چهل سال چرا اونجور که باید دست این قشر گرفته بشه نشده است
با این همه منابع انسانی مادی و معنوی که ما داریم
با اسم و حکومت اسلامی

اصلا مگه میشه حکومتی 40 سال بیاد و هر سال حداقل بین 10 تا 20 درصد درامد و سرمایه مردمش را نابود کنه بعد بگه ما داریم عدالت رو اجرا می کنیم؟!
یا بگه بعد از 40 سال نمره ی فسادمون 28 شده از 100؟!
مشکل ما ناعدالتی و ظلمه ....
و الا بنده هم میتونم با دست گرفتن بودجه و اعتبارات بانکی ، توی بخش های خاصی پیشرفت ایجاد کنم...

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

مسلم;1016259 نوشت:
با سلام و احترام

اجازه بدهید یک جور دیگه با هم سخن بگوییم، من پیش از پاسخ به مطالبی که بیان فرمودید، از شما یک سوال می پرسم: می شود به صورت واضح و به دور از کلی گویی بفرمایید که شرایط جامعه باید چگونه میبود که در آن صورت شما می پذیرفتید که وعده امام محقق شده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
بنظرم از اصل مشروع بودن عملی صحبت شود بهتر باشد اینکه جایگاهی که الان داریم ایا در مشروعیت باطنی قرار دارد؟
اگر دوستان آگاه نیستند جست و جو کنند تا ببینند در مکتب تشبع مشروعیت ظاهری و باطنی اعمال در گرو کدام رکن اسلام است.
یا علی(ع)[/]

مسلم;1016259 نوشت:
با سلام و احترام

اجازه بدهید یک جور دیگه با هم سخن بگوییم، من پیش از پاسخ به مطالبی که بیان فرمودید، از شما یک سوال می پرسم: می شود به صورت واضح و به دور از کلی گویی بفرمایید که شرایط جامعه باید چگونه میبود که در آن صورت شما می پذیرفتید که وعده امام محقق شده است؟


سلام بزرگوار زنده باشید ان شاء الله
بزرگوار وعده امام که مشخص هست
نیازمند هم مشخص هست
زمانی که نیازمندان مشخصا همون آب و برق و اتوبوس و مسکنشون رایگان شد دغدغه نداشتن
اونوقت پیاده سازی شده
نه بازش کردم نه بسطش دادم نه کلی گفتم
همون حرف و وعده مادی در ابتدا عملی بشه من راضی میشم که ان شاء الله بعدش معنویاتم روش کار کنند

خیلی حرف دارم بگما ولی شما سوال پرسیدید من جوابشو بدون هیچ بسط دادن گفتم


رستگاران;1016269 نوشت:
بنظرم از اصل مشروع بودن عملی صحبت شود بهتر باشد اینکه جایگاهی که الان داریم ایا در مشروعیت باطنی قرار دارد؟
اگر دوستان آگاه نیستند جست و جو کنند تا ببینند در مکتب تشبع مشروعیت ظاهری و باطنی اعمال در گرو کدام رکن اسلام است

با سلام و احترام
به نظر میرسد بحث تاپیک با بحث مشروعیت متفاوت باشد، پرسش گر از مشروعیت حکومت فقیه و نا مشروع بودن حکومت بدون فقیه و مانند آن نمی پرسد، سوال ایشان از وعده ای است که امام(ره) داده است و میگویند چرا عملی نشده است.

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

مسلم;1016298 نوشت:
با سلام و احترام
به نظر میرسد بحث تاپیک با بحث مشروعیت متفاوت باشد، پرسش گر از مشروعیت حکومت فقیه و نا مشروع بودن حکومت بدون فقیه و مانند آن نمی پرسد، سوال ایشان از وعده ای است که امام(ره) داده است و میگویند چرا عملی نشده است.

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مشروعیت ولایت رکن اصلی تمام کاینات است در اصل حق و باطل با ولایت. سنجیده می شود
ولایت الله اگر از جانب انبیا(ع) مقبول نمی افتاد مورد مواخذه قرار می گرفتند (به طرق مختلف)
چون بعثت ایشان ارجاع ملت به الله بود
حال سلسله مراتب که در نظر بگیریم طبق ادله گفته می شود ولایت فقیه نایب امام زمان(ع) است
اما آیا حقیقتا بر همین امر باقی مانده یا قائل به تفویض شدیم؟
البته
فرق بین غالی بودن و شیعه امامیه بودن باریک است
یا واقفی بودن و شیعه بودن
حال سوال این است که برای اثبات مشروعیت و محق بودن همچین وعده هایی راست است؟
هر بحثی یک زیر بنایی دارد
اگر کسی جایی باشد اما صلاحیت انجا یا وعده ایی دهد که در توانش نیست اجرا کند چه حکمی دارد در مکتب ما یا در نزد عقلا؟
اگر بگوییم امام خمینی محق بودند که وعده مدینه فاضله دهند که در اختیار قائم آل احمد(ع) است
پس ایراد ایشان بجاست چرا عملی نشده؟
اما اگر وعده زمینه سازی داده شده فرق دارد
علت مشروعیت این وعده ها چیست؟
بر چه معیاری است؟
بر اضطرار بوده یا خیر و عوامل دیگر بنظر اگر بحث پیچیده و گسترده می شود پیش فرض های لازم برای مشروعیت این وعده ها را بیان کنید و با قبول پیش فرض شما ادامه دهیم یا در موضوع مجزا به بررسی پیش فرض بپردازیم
یا علی(ع)[/]

بسم الله الرحمن الرحیم

501;1016290 نوشت:
زمانی که نیازمندان مشخصا همون آب و برق و اتوبوس و مسکنشون رایگان شد دغدغه نداشتن
اونوقت پیاده سازی شده
نه بازش کردم نه بسطش دادم نه کلی گفتم

خب حالا بحث روشن تر شد، من تا حالا گمان میکردم تکیه شما بیشتر روی وعده معنویات و انسانیت است، اما در خصوص آنچه فرمودید باید به چند نکته اشاره کنم:

نکته اول
:
همانطور که در پست ابتدایی خودم عرض کردم این وعده، وعده امام(ره) نبوده است، بلکه وعده دولت موقت بود، این وعده برای اولین بار در هشتم اسفند ماه سال 1357 از سوی سخنگوی دولت موقت مطرح شد و امام(ره) در واکنش به این وعده که صرفا یک وعده مادی است فرمودند به این وعده ها دلخوش نباشید، بلکه ما برای رشد معنوی و انسانیت
قیام کرده ایم؛ در حقیقت امام خمینی(ره) می خواستند وعده ها و مسیر حکومت به جای معنویات به سمت مادیات نرود

نکته دوم:

امام(ره) در جای دیگری می فرمایند: که در این خصوص به دولت سفارش اکید فرموده اند، و این نشان میدهد برنامه ریزی برای این مسئله بر عهده دولت بوده است و امام(ره) هم وعده ای در این خصوص نداده اند؛ فارغ از اینکه تا مدتی بعد از انقلاب آب و برق تا یک مقدار مصرف مشخصی مجانی شد اتفاقا؛ و بعد از آن هم تا قبل از هدفمندی یارانه ها و حذف بخشی از یارانه نیرو، تا مدت ها هزینه آب و برق برای خانواده های کم مصرف بسیار اندک و ناچیز بود.

نکته سوم:

روشن است که یک وعده ای که داده میشود در شرایط عادی است، مثلا اگر پدری به خانواده وعده داد تلویزیون بخرد و از بد ماجرا زلزله آمد و خانه شان ویران شد، طبیعتا اولویت برای هزینه های خانواده باید در خصوص رفع آثار این تخریب هزینه شود و کسی از این بابت اعتراضی نمیکند، وعده آب و برق مجانی برای یک دولت نوپا هم همینطور است، می توانست ادامه دار باشد، اما وقتی تمام دنیا علیه ایران بسیج شده و جنگی هشت ساله با آن همه خسارت و ویرانی و تحریم تسلیحاتی بر ایران تحمیل می کنند انصافا این یک شرایط بحرانی تلقی خواهد شد، شرایطی که مردم ایران هم آن را به خوبی درک می کردند و با تمام توان علی رغم نداری شان به جبهه ها کمک می کردند.

امروز هم تصمیم گیری در خصوص بودجه کشور بر عهده دولت و مجلس است، اینها که منتخب مردم هستند باید بنشینند اگر امکان چنین امری هست آن را محقق سازند، و حقیقتا هم ابراز نظر در این مسئله سخت است، بسیاری از شرایط است که ما از آن مطلع نیستیم، نمی توانیم به این راحتی قضاوت کنیم.

نکته چهارم:

اما فارغ از این پاسخ های جزئی نگرانه، باید حرکت یک حکومت را به صورت کلی دید؛ و در سنجش نتیجه هم نباید نگاه صفر و صدی داشت، و همچنین نباید یک مقطع خاص به لحاظ زمانی را دید؛ اینها همگی برای نتیجه گیری درست رهزن است.

پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هم نتوانستند آن اهدافشان را به صورت کامل در جامعه پیاده کنند، چون رهبر فقط یک نفر است، بدون حرکت مردم و سایر مسئولین رهبر یک جامعه توانی نخواهد داشت. اما همین که آن بزرگواران گام های بزرگی برداشتند نشانه موفقیت است، چون موفقیت را نباید صفر و صدی دید.
در مورد نظام اسلامی ما هم همینطور است، اگر توقع داریم با روی کار آمدن این حکومت دیگر فقیر و نیازمندی در کشور نباشد، این در زمان حاکمیت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هم اتفاق نیفتاد!! باید بی طرفانه شرایط را سنجید. اما همین که از تعداد فقرا و نیازمندان، و همچنین فاصله طبقاتی کاسته شده است، این نشانه موفقیت است، نشانه رشد است و همانطور که از کلام شما پیداست، شما هم این رشد را قبول دارید.

ضمن این که مقایسه حکومت جمهوری اسلامی با حکومت پهلوی از سوی بنده به این خاطر بود که عرض کنم چه پیشرفت چشمگیری داشته ایم، نه اینکه به اهدافمان رسیده ایم. وگرنه بنده هم قبول دارم که میتوانستیم بهتر از این باشیم، و قبول دارم مشکلات هست، مردم تحت فشار هستند، من همه اینها را قبول دارم، سخن بنده در اصل حرکت در تحقق اهداف انقلاب است.

رستگاران;1016303 نوشت:
اگر کسی جایی باشد اما صلاحیت انجا یا وعده ایی دهد که در توانش نیست اجرا کند چه حکمی دارد در مکتب ما یا در نزد عقلا؟
اگر بگوییم امام خمینی محق بودند که وعده مدینه فاضله دهند که در اختیار قائم آل احمد(ع) است
پس ایراد ایشان بجاست چرا عملی نشده؟
اما اگر وعده زمینه سازی داده شده فرق دارد
علت مشروعیت این وعده ها چیست؟
بر چه معیاری است؟

با سلام و عرض ادب
جناب رستگاران عزیز در خصوص مشروعیت، همین که فقیهی شرایط لازم برای بر عهده گرفتن حکومت را داشت حکومت برای او مشروع است، این که چه وعده ای بدهد مرحله بعد از مشروعیت است، البته برای او شرعا جایز نیست وعده ای بدهد که امکان عمل و اجرای آن نیست، اما سخن در این است که:
اولا: امام خمینی(ره) هرگز وعده آن مدینه فاضله ای که ما از حضرت مهدی(سلام الله علیه) انتظار داریم را نداده اند
ثانثا: این وعده های آب و برق مجانی را هم امام نداده اند
ثالثا: این وعده تا مدت ها اجرا شده بود
رابعا: به تحقق وعده ها نباید نگاه صفر وصدی داشت
خامسا: وعده ای که در آغاز یک حکومت داده میشود، سمت و سوی حرکت را نشان میدهد، چر که انقلاب و تشکیل حکومت آغاز یک حرکت است، نه پایان آن.

فیلم کامل سخنرانی خمینی در مورد آب و برق و اتوبوس مجانی. فکر کنم دیدن این تصاویر محرمانه! حتی برای طرفداران سیستم نیز جالب و دیدنی باشه

واقعا جای تاسف است این همه پنهانکاری و سانسور. چرا نباید مردم از تاریخ حتی چند سال قبل کشورشان اطلاع داشته باشند؟
خدا پدر دزد آرشیو رسانه متقلب و میلی رو بیامرزد!happy

[video]http://www.askdin.com/attachment.php?attachmentid=3006477209&d=155169672 6[/video]

فایل: 

مسلم;1016340 نوشت:
امام(ره) در واکنش به این وعده که صرفا یک وعده مادی است فرمودند به این وعده ها دلخوش نباشید، بلکه ما برای رشد معنوی و انسانیت
قیام کرده ایم؛ در حقیقت امام خمینی(ره) می خواستند وعده ها و مسیر حکومت به جای معنویات به سمت مادیات نرود

سلام بزرگوار و عرض احترام
منظوری که شما ارائه کردید از حرف امام و من برداشت کردم از حرف شما
این بود که ایشون در واکنش به حرف دولت موقت این بیانات را انجام دادند و وعده ایشون نبود
و برای این قیام کردند که رشد و معنویات رو بسازند و برای این قیام کردند

نقل قول:
که در این خصوص به دولت سفارش اکید فرموده اند، و این نشان میدهد برنامه ریزی برای این مسئله بر عهده دولت بوده است و امام(ره) هم وعده ای در این خصوص نداده اند؛ فارغ از اینکه تا مدتی بعد از انقلاب آب و برق تا یک مقدار مصرف مشخصی مجانی شد اتفاقا؛ و بعد از آن هم تا قبل از هدفمندی یارانه ها و حذف بخشی از یارانه نیرو، تا مدت ها هزینه آب و برق برای خانواده های کم مصرف بسیار اندک و ناچیز بود.

راجع به این سخن اینه که این وعده که بیان شد در ویدئو وعده امام نبوده و اتفاقا این امر رو تا مدتی انجام دادند بعدشم تا حدی بسیار اندک بوده تا وقتی که یارانه ها امد رو کار

نقل قول:
روشن است که یک وعده ای که داده میشود در شرایط عادی است، مثلا اگر پدری به خانواده وعده داد تلویزیون بخرد و از بد ماجرا زلزله آمد و خانه شان ویران شد، طبیعتا اولویت برای هزینه های خانواده باید در خصوص رفع آثار این تخریب هزینه شود و کسی از این بابت اعتراضی نمیکند، وعده آب و برق مجانی برای یک دولت نوپا هم همینطور است، می توانست ادامه دار باشد، اما وقتی تمام دنیا علیه ایران بسیج شده و جنگی هشت ساله با آن همه خسارت و ویرانی و تحریم تسلیحاتی بر ایران تحمیل می کنند انصافا این یک شرایط بحرانی تلقی خواهد شد، شرایطی که مردم ایران هم آن را به خوبی درک می کردند و با تمام توان علی رغم نداری شان به جبهه ها کمک می کردند.


اینجا هم بیانتون که من برداشت کردم اینه که بخاطر جنگ نشد این وعده ها تحقق پیدا کنه
و در زمان حال هم
نقل قول:
امروز هم تصمیم گیری در خصوص بودجه کشور بر عهده دولت و مجلس است، اینها که منتخب مردم هستند باید بنشینند اگر امکان چنین امری هست آن را محقق سازند، و حقیقتا هم ابراز نظر در این مسئله سخت است، بسیاری از شرایط است که ما از آن مطلع نیستیم، نمی توانیم به این راحتی قضاوت کنیم.

این دوستان باید تحقق بدن این امر رو اگه شرایطش باشه که راحتم قضاوت نکنیم

نقل قول:
اما فارغ از این پاسخ های جزئی نگرانه، باید حرکت یک حکومت را به صورت کلی دید؛ و در سنجش نتیجه هم نباید نگاه صفر و صدی داشت، و همچنین نباید یک مقطع خاص به لحاظ زمانی را دید؛ اینها همگی برای نتیجه گیری درست رهزن است.

منظورتون این موضوع هم که برداشت کردم اینه فازی به ماجرا نگاه کنیم و اینکه حرکت و رشد جامعه رو هم در این مدت با تمام شرایطش ببینیم

نقل قول:
پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هم نتوانستند آن اهدافشان را به صورت کامل در جامعه پیاده کنند، چون رهبر فقط یک نفر است، بدون حرکت مردم و سایر مسئولین رهبر یک جامعه توانی نخواهد داشت. اما همین که آن بزرگواران گام های بزرگی برداشتند نشانه موفقیت است، چون موفقیت را نباید صفر و صدی دید.
در مورد نظام اسلامی ما هم همینطور است، اگر توقع داریم با روی کار آمدن این حکومت دیگر فقیر و نیازمندی در کشور نباشد، این در زمان حاکمیت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هم اتفاق نیفتاد!!

برداشتم از حرفتون اینه که این مسئله رو هم بیان میکنید که اگر قیاسی با زمان حکومت حضرت محمد (ص) و امام علی علیه سلام بود این بزرگواران هم نتونستند ریشه فقر و نیازمندی رو در بیارند و فقیر و نیازمند بوده

نقل قول:
ضمن این که مقایسه حکومت جمهوری اسلامی با حکومت پهلوی از سوی بنده به این خاطر بود که عرض کنم چه پیشرفت چشمگیری داشته ایم، نه اینکه به اهدافمان رسیده ایم. وگرنه بنده هم قبول دارم که میتوانستیم بهتر از این باشیم، و قبول دارم مشکلات هست، مردم تحت فشار هستند، من همه اینها را قبول دارم، سخن بنده در اصل حرکت در تحقق اهداف انقلاب است.

و برداشتم از این مورد هم سراخر اینه که مشکلات هست قبول و میتونستیم بهتر باشیم قبول ولی اصل اینه که در مسیر اهداف انقلاب باشیم

ابتدا دوباره تشکر میکنم
نتیجه گیری خودمو از این بحث بکنم

من پرسیدم که

نقل قول:
در این ویدئو رهبر انقلاب اسلامی آیت الله خمینی رحمة الله علیه گفتند:

دلخوش نباشید که مسکن فقط می سازیم
آب و برق را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند
اتوبوس را مجانی میکنیم برای طبقه مستمند
دلخوش به این مقدار نباشید
معنویات شما را
روحیات شما را
عظمت میدیم
شما را به مقام انسانیت می رسانیم

خب رهبر انقلاب در حکومت اسلامی چنین وعده های دادند

البته این ویدیو جای شک نداره تصویر سازی نیست ، یا اینکه ادعا بشه که حرف ایشون نیست

سوالم اینه ایا ایشون اشتباه کردند؟ وعده دروغ دادند؟
مصلما وعده دروغ که نمیخواستند بدهند؟

چند روز پیش توی اتوبوس بودم
راننده گفت چند ایستگاه دارم خانما رو سوار میکنم و کارت نمیزنند، اتوبوس خیریه نیست؛ کارتتون رو بزنین

به یاد حرفهای این سخنرانی افتادم:
دلخوش نباشید اتوبوس را برای طبقه مستمند مجانی میکنیم
خنده تلخی زدم حتما اونی که سوار اتوبوس شلوغی شده که جای نیست سوارش شی بزور بس سوار بشی یعنی از روی جبر خودتو زحمت میدی و سوارش میشی بعدش کارت نمیزنی حتما دغل کاره و کلاهبرادر مبادا که شاید مستمند باشه و نداشته باشه کارت بزنه
آره نباید دلخوش باشیم که این کارا رو میکنند، چون نکردند

نظرم به عنوان یک جوان سی ساله در این جامعه اسلامی اینه که:
نه تنها که نه خانه ای و نه اب و برقی و نه حتی اتوبوسی را برای طبقه مستمند مجانی نکردند
بلکه معنویات و روحیات هم به جایی رسید که الان وقتی چند بسته غذا رو میبری تو خیابون به مستمندان بدهی
حتی اونهایی هم که دستشون به دهنشون میرسه میان توی صف تا غذایی بگیرند
بماند که در محله های مستمند و پایین شهر از دست هم دیگه چنگ میزنند

به قول شهید بهشتی جامعه ای که محله بالا با پایینش فرق کنه
و پایینش چاله چوله داشته باشه خراب باشه با قران سرتاسر این جامعه رو هم بپوشنی بازم هم این جامعه لجن هست
آره اینم مقام انسانیت که دیده میشه!

میخوام بدانم آیا مرجعی یا مقام مسئول دینی یا سیاسی پاسخگو باشه
آیا آیت الله خمینی که نشانه خداوند به معنی ایت الله هست بر روی زمین اشتباه کرد؟
یا اینکه اشتباه نکردند و نباید این موارد انجام میشد؟
یا وعده دروغ دادند؟ یا نه دروغ نگفتند بلکه مسیر جامعه برگشت به مسیر قبلش؟

لطفا پاسخگو باشید

و طوری که متوجه شدم و استدالال ها رو شنیدم از شما پاسخگو محترم
این بود که
اولا این وعده امام نبوده
حالا وعده دولت موقت بوده

نتیجه که خودم بگیرم وقتی من وعده ای رو ندم نیاز نیست اجراش بکنم و اگه هم اجرا نشد وعده ای نبوده که من دادم

در ثانی درسته وعده امام نبود اما امام تا مدتی بعد پیگیر بودن پیاده سازیش کردند و حتی بعد از آن تا قبل از قانون گذاری یارانه ها خیلی ارزان بوده
بعد باید شرایط جامعه در زمان از قبیل جنگ و تحریم و اینا رو هم روی این موضوع در نظر بگیریم
حتی در قیاس با دوره حکومتی حضرت محمد (ص) و حضرت علی علیه سلام نتونستند ریشه فقر رو برطرف کنند در صورتی که اینان خدایی بودند و از سوی خدا مبعوث شدند اما امام یک فرد بودند نه در این مقام پس چنین انتظاری هم نمیره

و اینکه امام برای رشد و معنویات قیام کردند و مادیات چیزی نیست که بخاطرش قیام کنند یعنی ارزش انچنانی در برابر معنویات نداشته اند

متشکرم
ولی من بعنوان یک جوان
نظرم رو میدم که این موضوعات وعده امام بوده حتی امام بهتر از این میخواسته مادیات رو تعالی ببخشه مصلما معنویات رو هم از این موارد بیشتر
پتانسیلشم هم در زمان معمولی هم در زمان جنگ و هم در زمان تحریم از نظرم هست (دیگه منابع مادی کشور رو از همه نظراتش ذکر نمیکنم نفت گاز و معادن و .... و البته مالیات) که نیازمند نیاز مادیش برطرف بشه
و اینکه معنویاتی هم در خور جامعه اسلامی درست نشده

حالا شاید دوستان فکر کنند که من فردی منطقی نباشم یا اینکه ضد باشم
ولی خب متقاعد نشدم

و اینکه طبق مطالعاتی که داشتم اینگونه که بگویم حضرت محمد و حضرت علی نتوانستن هم اصلا قبول ندارم
حداقل توی مطالعاتی که درباره حضرت محمد و امام علی داشتم

قرآن
محمد پیغمبری که از نو باید شناخت
فروغ ابدیت
نهج البلاغه
امام علی صدای عدالت انسانی
شیعه صفوی شیعه علوی
قاسطین ناکثین ماریقین
شیعه مکتب اعتراض
اسلام شناسی
عدل الهی مطهری
....
و کلی منبع دیگه که نیاز نیست بیان کنم
چنین چیزی یافت نکردم که این بزرگواران نتونست منظورم نتوانستد های نکته چهارم شما

متشکرم بابت وقتی که گذاشتید
عافیت و عاقبت بخیر باشید
درخدمت هستم

با سلام و احترام

501;1016386 نوشت:
من بعنوان یک جوان نظرم رو میدم که این موضوعات وعده امام بوده حتی امام بهتر از این میخواسته مادیات رو تعالی ببخشه مصلما معنویات رو هم از این موارد بیشتر
پتانسیلشم هم در زمان معمولی هم در زمان جنگ و هم در زمان تحریم از نظرم هست (دیگه منابع مادی کشور رو از همه نظراتش ذکر نمیکنم نفت گاز و معادن و .... و البته مالیات) که نیازمند نیاز مادیش برطرف بشه
و اینکه معنویاتی هم در خور جامعه اسلامی درست نشده

بله در این که امام و مقام معظم رهبری دغدغه این را دارند که ملت ایران به لحاظ مادی و معنوی در بالاترین مرتبه ها باشند، و اینکه کشور هم پتانسیل رسیدن به آن را دارد شکی نیست، اما میخواهید چه نتیجه ای بگیرید؟ که آنها کم کاری کرده اند؟ رهبر یک جامعه فقط یک نفر است که طبق قانون اساسی وظیفه اجرایی هم ندارد مگر فرماندهی قوای مسلح که ما در این عرصه برترین ها هستیم.
اگر شما می خواهید نتیجه بگیرید که ما کاستی داریم خب این را که بنده هم قبول دارم؛ اگ می خواهید نتیجه بگیرید که امام و رهبری در این کاستی ها مقصر هستند، شما پیش از آن باید خیلی مقدمات دیگر را اثبات کنید.

در هر صورت اگر ما صفر و صدی نگاه نکنیم می بینیم که بسیاری از وعده های انقلاب با درصد قابل توجهی محقق شده است، چهل سالگی برای یک انقلاب هنوز دوران جوانی است، یک حکومت چهل ساله هنوز در ابتدای راه است، نمی توان توقع داشت که چرا وعده هایش محقق نشده است؟ نباید در ناکامی ها دچار بزرگ بینی شویم، ما در همین جوانی انقلابمان از بسیاری از کشورها پیش افتاده ایم، اما فقط ما را با امثل ژاپن و آلمان مقایسه میکنند برای اینکه ناامیدمان کنند، بگویند رشدی نداشته اید.

501;1016386 نوشت:
اینگونه که بگویم حضرت محمد و حضرت علی نتوانستن هم اصلا قبول ندارم

یعنی شما میگویید در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) فقیر مادی و معنوی نبوده؟ این که خلاف واضحات تاریخی است! پس امام علی(ع) نیمه های شب برای چه کسی نان و خرما میبرده است؟ فقرایی که در نامه به عثمان بن حنیف از آنها یاد می کنند کی هستند؟ البته ما هم نمیگوییم نتوانستند، می گوییم نشد!! چون پیامبر(ص) و علی(ع) هم فقط یک نفر بودند و برای موفقیت در یک جامعه و رسیدن به اهداف همه باید همت کنند

مسلم;1016460 نوشت:
اما میخواهید چه نتیجه ای بگیرید؟ که آنها کم کاری کرده اند؟ رهبر یک جامعه فقط یک نفر است که طبق قانون اساسی وظیفه اجرایی هم ندارد مگر فرماندهی قوای مسلح که ما در این عرصه برترین ها هستیم


سلام وقت بخیر
متشکر که با حوصله پاسخ میدهید

چه نتیجه ای بگیرم؟
نتیجه مشخص میشه در خصوص تحلیل مسائل

بزرگوار نظر من مشکلات هم از سمت مردم و جامعه هست و هم از سمت مسئولین جامعه
خب اگه یک منطقه ای مشکل داشته باشه کسی که اون منطقه رو ادعا داره که داره مدیریت میکنه نفر اولی هست که زیر سوال میره
وقتی یه خانواده مشکل داشته باشه والدین اون خانواده ابتدا مسئول هستند

من انگشتم رو روی شخص خاص مثل رهبری نمیبرم من میگم مسئولین جامعه اسلامی ما که البته یه سوال پیش میاد که آیا رهبری نفر اول و مسئول اصلی این مملکت هستند یا خیر
اگه هستند یه بحثه و اگه نباشند یه بحث دیگه

اما درباره اینکه طبق قانون اساسی رهبر وظیفه اجرایی نداره
واسه من سوال پیش میاد
وقتی رهبر کشورم رئیس اصلی ارتش سپاه و نیروی انتظامی هستند
وظیفه نیروی انتظامی چیه؟
آیا یکی از وظایف نیروی انتظامی این نیست که مفسدین و دزدان مملکت رو بگیره؟

خب مگه رهبر شخص اول قوه قضایه رو انتخاب نمیکنه؟
مگه شخص اول قوه قضایه قدرت اجرایی نداره در قوه قضایه؟
مگه وقتی دزدی گرفته بشه توسط نیروی انتظامی به قوه قضایه برای محاکمه نمیره؟

خب همین موضوع نمیشه یه حرکت اجرایی در حکومت؟
اگه همین موضوع درست بشه؟ وضع فرق نمیکنه؟

اینا واسم سوال هست؟

تازه حتی اگه بماند که گفتم قدرت اجرایی رهبر به همین بس که با ادله میتونه رئیس جمهور رو عوض کنه؟
خب ایا اینا قدرت اجرایی نیست؟

نقل قول:
یعنی شما میگویید در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) فقیر مادی و معنوی نبوده؟ این که خلاف واضحات تاریخی است! پس امام علی(ع) نیمه های شب برای چه کسی نان و خرما میبرده است؟ فقرایی که در نامه به عثمان بن حنیف از آنها یاد می کنند کی هستند؟

البته که من این حرف رو تیکه حساب نمیکنم
چون میشه مقایسه کرد با امریکا و بیشتر کشور های اروپایی
حتی بعضی از کشور های عربی

ولی بگم که من بعنوان کسی که بهترین دین رو دارم که بهترین نحوه عدالت رو هم دارند
انتظار دارم بهترین نوع حکومت رو داشته باشم
حتی از ائده آل سویس و نیوزلند و امریکا و المان و ژاپن بهتر باشند
هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی
چهل سال هم بنظرم زمان اندک و نوپایی نیست
ببخشید ولی این نظر شما هست که نوپا هست چنین زمانی
بنظرم زمان خیلی زیادی هم هست

نقل قول:
یعنی شما میگویید در زمان حکومت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) فقیر مادی و معنوی نبوده؟ این که خلاف واضحات تاریخی است! پس امام علی(ع) نیمه های شب برای چه کسی نان و خرما میبرده است؟ فقرایی که در نامه به عثمان بن حنیف از آنها یاد می کنند کی هستند؟


بزرگوار من در صحبتام هیچ قیاس در ابتدا سوالم مطرح نکردم بلکه سوال پرسیدم واضح هم بود
در ثانی شما حرف از حکومت حضرت محمد (ص) و حضرت علی علیه سلام زدید
که گفتید انها هم نتوانستند

من نمیگم همه فقیرا اون حکومت جمع شد
ولی انصافا بنظرم ظلم بزرگی هست که بیام این دو حکومت رو از نظر اجتماعی زیرسوال ببریم
چون یکی از بهترین نحوه های حکومت داری و نمونه دست ما مسلمانان نحوه اداره همین دو حکومت هست که میتوانیم بعنوان مدینه فاضله ازش استفاده کنیم و پیاده سازیش کنیم چون چنین حکومتی پیاده سازی شد مگر که بیاد بگید این دو حکومت در حال حاضر بهتر از حکومتی دیگه در دنیا نبودند مثلا الان وضع حکومتی امریکا و اروپا بهتر هست؟

عافیت و عاقبت بخیر باشید بزرگوار متشکرم

با سلام و عرض ادب

501;1016484 نوشت:
من انگشتم رو روی شخص خاص مثل رهبری نمیبرم من میگم مسئولین جامعه اسلامی ما

ببینید جناب 501 عزیز بنده هم نمی خواهم بگویم مشکلات نداریم و همه چیز گل و بلبل است، و می دانم که بخشی از این ناکارآمدی هم بر عهده مسئولین است، تا اینجا هم با یکدیگر اختلافی نداریم، در حقیقت اختلاف من و شما از اینجا شروع میشود که شما ابتدا می فرمایید انگشت روی شخص خاصی نمیبرم، اما سپس در لفافه ولی فقیه که در رأس جامعه است را مقصر این کاستی ها میدانید:

501;1016484 نوشت:
آیا رهبری نفر اول و مسئول اصلی این مملکت هستند یا خیر...
رهبر کشورم رئیس اصلی ارتش سپاه و نیروی انتظامی هستند...
مگه رهبر شخص اول قوه قضایه رو انتخاب نمیکنه؟....
مگه وقتی دزدی گرفته بشه توسط نیروی انتظامی به قوه قضایه برای محاکمه نمیره؟

501;1016484 نوشت:
قدرت اجرایی رهبر به همین بس که با ادله میتونه رئیس جمهور رو عوض کنه


اختلاف ما در همین است، بنده میگویم لزوما اینگونه نیست که در کاستی های یک حکومت نفر اول آن مقصر باشد، وگرنه باید در تمام کاستی هایی که در جامعه صدر اسلام وجود داشت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) را مسئول بدانیم. روشن است که قدرت یک رهبر به اندازه حمایت مردم از او و تبعیت مسئولان از اوست، خصوصا اینکه مسئولان در جمهوری اسلامی را رهبری انتخاب نمی کند اما آن بزرگواران خودشان مسئولینشان را بر می گزیدند ولی با این حال نمیشود کاستی ها را به خاطر ایشان دانست.

من قبلا هم به پاسخ این مسئله اشاراتی داشتم:

مسلم;1016237 نوشت:
در خاطرات آیت الله بهشتی آمده است که به امام(ره) عرض کردم برای ما مسجّل شده است بنی صدر دارد خیانت می کند، امام (ره) فرمودند باید باشد تا مردم او را بشناسند، (مجله یاران، چاپ بنیاد شهید، خاطرات شهید بهشتی) همچنین در پاسخ به سوال برخی که چرا از بنی صدر حمایت می کنید؟ فرمودند: من به بنی صدر رأی ندادم و ازا و دفاع نمیکم، برای م بنی صدر مهم نیست، برای من آن یازده میلیون انسانی مهم اند که به بنی صدر رأی دادند، بعد فرمودند روزی که مطمئن شومآنها رأیشان را پس گرفته اند، من هم هر چه به او داده ام را پس می گیرم.و در نهایت هم تا زمانی که منتخبین مردم در مجلس حکم به بی کفایتی او نکردند، تنفیذشان را از او بر نداشتند!

خواهش می کنم دقت بفرمایید وظیفه رهبری رشد مردم است، نه هُل دادن مردم!

ولی با این حال برای پاسخ تفصیلی در این خصوص میتوانید به این دو لینک مراجعه کنید، خواهش می کنم آنها را بی طرفانه و با دقت بخوانید، روی آنها زحمت کشیده ام:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=63824&p=1002652#post1002652
http://www.askdin.com/showthread.php?t=63613&p=999452#post999452

501;1016484 نوشت:
ولی بگم که من بعنوان کسی که بهترین دین رو دارم که بهترین نحوه عدالت رو هم دارند
انتظار دارم بهترین نوع حکومت رو داشته باشم
حتی از ائده آل سویس و نیوزلند و امریکا و المان و ژاپن بهتر باشند
هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی
چهل سال هم بنظرم زمان اندک و نوپایی نیست
ببخشید ولی این نظر شما هست که نوپا هست چنین زمانی
بنظرم زمان خیلی زیادی هم هست

کاملا انتظار به جایی هست، قطعا بنده هم چنین انتظاری دارم اما عمر یک حکومت مانند عمر یک انسان نیست که چهل سال، عمر میانسالی آن باشد
علاوه بر اینکه شما باید شرایطی که این حکومت با آن روبرو بوده است را هم ببینید؛ به عنوان مثال آیا قبول ندارید که اگر پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) در طول حکومتشان از سوی دشمنان تهدید و مجبور به جنگ نمیشدند، و کارشکنی های داخلی نبود خیلی بهتر اهدافشان را پیش میبردند؟ حکومت ما در حالی به چهل سالگی رسیده است که کاملا از صفر شروع کرد! در زمانی شروع کرد که کشورهای اروپایی و آمریکایی از ساختارهای پیشرفته اجتماعی بهره می بردند، کشور ما این چهل سال را در تحریم به سر برده است، این چهل سال را در حالی پشت سر گذاشت که هشت سال آن را با تمام دنیا می جنگید!!
بااین حال در تمام شاخص ها به آمار بانک جهانی و موسسات بین المللی رشد چندین برابری داشته است.

باور کنید من نمی خواهم نواقص را نادیده بگیرم، من دقیقا میخواهم همین حرفی را که شما اینجا زدید بزنم که فرمودید:

501;1016484 نوشت:
من نمیگم همه فقیرا اون حکومت جمع شد
ولی انصافا بنظرم ظلم بزرگی هست که بیام این دو حکومت رو از نظر اجتماعی زیرسوال ببریم

این ظلم بزرگی در حق این نظام و انقلاب است که فقط کاستی ها را ببینیم و کارکردها را نبینیم؛ وگرنه ما هم نمیگوییم این حکومت به اهداف خود رسیده است.

501;1016484 نوشت:

سلام وقت بخیر
متشکر که با حوصله پاسخ میدهید


سلام خدمت دوستان این همکار ما هر استدلالی دارد بپذیرید .
ارش کارها عقب مونده بزار اسکدین استراحت کنه .
انشالله اسلام پیاده میشه

مسلم;1016489 نوشت:
در حقیقت اختلاف من و شما از اینجا شروع میشود که شما ابتدا می فرمایید انگشت روی شخص خاصی نمیبرم، اما سپس در لفافه ولی فقیه که در رأس جامعه است را مقصر این کاستی ها میدانید


سلام بزرگوار زنده باشید
منکر نمیشم دیگه انگشت روی شخص رهبری گذاشتم
سوالم هم راجع به همین بود دیگه
نه حقیقتش مقصر رو رهبر نمیدونم بلکه مسئولین این جامعه اسلامی میدونم
میدونم داخلشم هم آدم خوب بس باشه وگرنه اوضاع از این بدترم میشد
بدتری نوعی که بخواهیم فرض کنیم
اما مسئولین باید جواب گو باشند مسئول یعنی کسی که سوال ازش بشه و پاسخ بده پاسخگو باشه
ان شاء الله لینک های که گذاشتید رو وقت شد بخونم

ان شاء الله که جز دسته ظالمین قرار نگیرم

ولی اینو میدونم که اگه تو این جامعه ضعیفی مورد ظلم قرار میگیره مصلما کسی حقش را خورده
و مسئولی که باید جلو این حق خوری رو بگیره ساکت شده

در مقام خدا باید پاسخگو باشه اگه الان در مقام من و امثال من پاسخگو نیست
البته من هم مقصر هستم و باید پاسخگو باشم در حد خودم در مقابل مردم و مسئولین و خداوند
که چرا باید این چنین باشه
و ضعیفی ضعیف بماند و از حقش بهرمند نگردد

متشکرم بابت پاسخگویی شما

501;1016494 نوشت:
اما مسئولین باید جواب گو باشند مسئول یعنی کسی که سوال ازش بشه و پاسخ بده پاسخگو باشه...
مسئولی که باید جلو این حق خوری رو بگیره ساکت شده
در مقام خدا باید پاسخگو باشه اگه الان در مقام من و امثال من پاسخگو نیست

در این شکی وجود ندارد...
ان شالله خود خداوند دست هر مسئولی را که شایستگی پستش را ندارد در هر رده ای از مسئولیت کوتاه کرده، و بهترین مردم را مسئول امور مردم قرار دهد.

پرسش:
در مورد سخنان امام خمینی(ره) در خصوص آب و برق و اتوبوس مجانی برای مستمندان، به نظر می رسد نه تنها آب و برق و اتوبوسی را برای طبقه مستمند مجانی نکردند، بلکه معنویات و روحیات هم تنزّل یافته و به جایی رسید که الان وقتی چند بسته غذا رو میبری تو خیابون به مستمندان بدهی حتی اونهایی هم که دستشون به دهنشون میرسه میان توی صف تا غذایی بگیرند. آیا امام خمینی اشتباه کرد؟ یا اینکه اشتباه نکردند و نباید این موارد انجام میشد؟


پاسخ:

نکات متعددی در پاسخ به این سول باید عرض شود، خواهش می کنم از نگاه جزیره ای به این پاسخ ها اجتناب کرده و همه آنها را با هم و در کنار هم ببینید:

نکته اول
:
وعده آب و برق مجانی وعده امام(ره) نبوده است، این وعده برای اولین بار در هشتم اسفند ماه سال 1357 از سوی سخنگوی دولت موقت مطرح شد و امام(ره) در واکنش به این وعده که صرفا یک وعده مادی است فرمودند به این وعده ها دلخوش نباشید، بلکه ما برای رشد معنوی و انسانیت قیام کرده ایم؛ در حقیقت امام خمینی(ره) می خواستند هدف اصلی انقلاب گم نشود و وعده ها و مسیر حکومت از معنویات به سمت مادیات نرود.

امام(ره) در جای دیگری می فرمایند: که در این خصوص به دولت سفارش اکید فرموده اند، و این نشان میدهد تحقق چنین امری بر عهده دولت بوده است، فارغ از اینکه اتفاقا تا مدتی بعد از انقلاب آب و برق تا یک مقدار مصرف مشخصی مجانی شد؛ و بعد از آن هم تا قبل از هدفمندی یارانه ها و حذف بخشی از یارانه نیرو، تا مدت ها هزینه آب و برق برای خانواده های کم مصرف بسیار اندک و ناچیز بود.

نکته دوم:
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که انقلاب شروع یک حرکت است، نه پایان آن!!! بنابراین کسی که در آغاز یک انقلاب و تشکیل حکومت یک اهدافی را پایه گذاری میکند، یک اهدافی را بیان می کند، یعنی مقصد این است، هدف این است و ما باید به آن برسیم، انقلاب و تشکیل حکومت هرگز بدین معنا نیست که ما به اهدافمان رسیده ایم!! بنابراین عدم تحقق هدف در زمانی خاص، یا تحقق نسبی آن شکست محسوب نمیشود.

امام خمینی(ره) هدف از تشکیل حکومت اسلامی را آبادانی دنیا و آخرت می دانند، و تا انقلاب هست این حرکت به سمت آبادانی دنیا، و همچنین تربیت معنوی روحی و معنوی مردم نیز ادامه دارد و هرگز متوقف نخواهد شد.

نکته سوم:

روشن است که یک وعده ای که داده میشود در شرایط عادی است، مثلا اگر پدری به خانواده وعده داد تلویزیون بخرد و از بد ماجرا زلزله آمد و خانه شان ویران شد، طبیعتا اولویت برای هزینه های خانواده باید در خصوص رفع آثار این تخریب هزینه شود و کسی از این بابت اعتراضی نمیکند، وعده آب و برق مجانی برای یک دولت نوپا هم همینطور است، می توانست ادامه دار باشد، اما وقتی تمام دنیا علیه ایران بسیج شده و جنگی هشت ساله با آن همه خسارت و ویرانی و تحریم تسلیحاتی بر ایران تحمیل می کنند انصافا این یک شرایط بحرانی تلقی خواهد شد، شرایطی که مردم ایران هم آن را به خوبی درک می کردند و با تمام توان علی رغم نداری شان به جبهه ها کمک می کردند.

امروز هم تصمیم گیری در خصوص بودجه کشور بر عهده دولت و مجلس است، اینها که منتخب مردم هستند باید بنشینند اگر امکان چنین امری هست آن را محقق سازند، و حقیقتا هم ابراز نظر در این مسئله سخت است.

نکته چهارم:

نباید به موفقیت نگاه صفر و صدی داشت، اگر توقع داریم با روی کار آمدن این حکومت دیگر فقیر و نیازمندی در کشور نباشد، این در زمان حاکمیت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) هم اتفاق نیفتاد!! چون رهبر فقط یک نفر است، بدون حرکت مردم و سایر مسئولین رهبر یک جامعه توانی نخواهد داشت. اما همین که آن بزرگواران گام های بزرگی برداشتند نشانه موفقیت است، همین که از تعداد فقرا و نیازمندان، و همچنین فاصله طبقاتی کاسته شده است، این نشانه موفقیت است، نشانه رشد است.
چه در حیطه فرهنگ و چه در حیطه اقتصاد و سایر ابعاد آیا ما قابل مقایسه با قبل از تشکیل حکومت اسلامی هستیم؟ آیا ما در عرصه تغذیه مردم، در عرصه کاهش فقر، در عرصه آزادی، در عرصه استقلال، در عرصه حمایت از اقشار ضعیف، در عرصه معنویت پس از انقلاب مسیر رو به رشدی را پیموده ایم یا خیر؟

در عرصه پرورش و تربیت روحی و معنوی مردم خب گنجاندن دروس دین و معنویت از دبستان تا دانشگاه، نظارت بر تولید محتواهای صوتی و تصویری، اصلاح رسانه و سینما، شکل گیری نهضت سوادآموزی، برخورد با مجرمین و مخلّین در عرصه فرهنگ، و مانند آن آیا گام های مهمی نیست که بعد از انقلاب برداشته شدند؟
تشکیل جهاد سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، ترویج گفتمان عدالت، توجه ویژه به روستاها و مناطق محروم و مانند آن آیا دستاوردها کمی است و کشور در این زمینه دچار تحوّل نشد؟ امروز اردوهای جهادی، و حرکت پزشکان جهادی و مانند آن از برکات انقلاب نیست؟

بنابراین چرا گمان می کنیم به لحاظ سطح رفاهیات زندگی روند نزولی پیموده ایم در حالی که ایران رتبه اول برق رسانی به روستاها در دنیاست! شاخص پزشک نسبت به جمعیت 6 برابر بهبود یافته است، دیگر خبری از پزشکان هندی و بنگلادشی نیست! و بر اساس آمار بانک جهانی، ۴۶ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۶ زیر خط فقر بودند؛ اما این رقم در سال ۱۳۷۸ به ۱۶ درصد کاهش یافته است. و در کنار این ها ایران امروز قدرت اول منطقه، و مظهر اقتدار اسلام است.

در مورد فرهنگ نیز نباید مردم ایران مردمی بد نشان داده شوند که رحم و مروّت در وجودشان نیست، دنبال دریدن یکدیگر هستند، و تلیقینات منفی دیگری مانند آن!! چرا چند نفر اختلاس کنندگان و احتکار کنندگان ما را به چنین دیدگاهی کشانده است؟ آیا کم هستند خیّرین در عرصه ازدواج و جهیزیه و مسکن و مدرسه و بیمارستان؟ چرا گمان میکنیم مردم ایران به لحاظ روحی و روانی روند نزولی داشته اند؟ از خودگذشتگی ها در جبهه ها و همچنین جوانان مومن و مردم امروز ما کم است؟

ما نباید از ظواهری چون بی نمازی و بی حجابی به ضعف دین نسبت به گذشته حکم کنیم؛ اولا این ها جلوه های دین داری است، وگرنه می بینیم که خانم بازیگری که کشف حجاب کرده و به شبکه جم پیوسته هنگامی که به کشور بازگشت ابتدا به حرم حضرت معصومه(س) رفت و اولین عکس خود پس از بازگشت را از آنجا منتشر کرد.
ثانیا این جلوه ها را هم باید دقیق دید، نه آن جلوه هایی که به خاطر مخالفت با اعتقاد ما بیشتر جلب توجه می کنند، مثلا زائران اماکن متبرکه و حرم ائمه(ع) و مسجد جمکران را هم دید که نسبت به جمعیت ده ها برابر شده است، در حالی که جمعیت ما بعد از انقلاب کمی بیش از سه برابر شده است.

اشکال این است که ما فقط کسانی که گاهی نیازمند نیستند و در صف می ایستند را می بینیم، اما ای کاش صفی هم تشکیل می دادیم برای کسانی که حاضرند برای سیری دیگران گرسنگی بکشند، برای شادی دیگران ناراحتی بکشند، برای رفاه دیگران سختی بکشند، کاش میشد این انسان ها را هم در صفی جمع کرد تا مردم ما ببینند این صفوف در اکثریت قاطع اند.

نکته پنجم:
برای قضاوت درست باید شرایط را هم دید و سپس قضاوت کرد، روشن است که با پیروزی انقلاب اسلامی دشمن هم دست از دشمنی بر نداشت، بلکه دشمنی های دشمنان اسلام و انقلاب چندین برابر شد، طبیعتا در کنار تلاش های انقلاب اسلامی برای رفع مشکلات اقتصادی، و معیشتی، و همچنین تربیت روحی و معنوی مردم، دشمن هم مشغول سنگ اندازی و فشار اقتصادی، و همچنین تربیت مردم متناسب با اهداف خود شد، شما می بینید که علنا تحریم کرده و سپس از پشت دوربین های ماهواره ای مردم را از قحطی و گرسنگی و جنگ نظامی و هر بهانه دیگری می ترسانند و صراحتا به احتکار و انبار کردن دعوت می کنند!! در عرصه اجتماعی بر بی اخلاقی ها تأکید کرده و از بی بند و باری های جنسی، تا هم جنس بازی و گربه و سگ نگه داشتن به جای فرزندآوری، بزرگ نمایی فسادهای مالی در ایران، و از ان طرف تحقیر دستاوردها سخن می گویند و خلاصه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

براستی اگر هر کشور دیگری جای ایران میبود حتی کشورهایی که امروزه اقتصاد برتر جهان هستند مثل ژآپن و آلمان، اگر این کشورها هشت سال از ورود کوچکترین تسلیحاتی به آنها منع شود در حالی که توان ساخت تسلیحات را هم هنوز ندارند، و سپس با تمام توان به آنها حمله نظامی شود، بیش از 570 بار مورد حمله شیمیایی قرار بگیرند و سازمان های بین المللی حاضر نشوند آغازکنندگان جنگ را به عنوان متجاوز اعلام کنند! 40 سال تحریم کمر شکن که پولشان را فقط با چمدان خارج کنند، کشتی هایشان را بیمه نکنند! از گروهک های تروریستی مختلف در داخل آنها حمایت کنند!

شبکه عظیم رسانه ای که علیه هیچ کشور دیگری وجود ندارد علیه آنها به راه بیندازند، و با تمام توان از اپوزیسیون آنها حمایت های مادی و معنوی کنند! بودجه های عظیمی که امروز از جانب کشورهای حوزه خلیج فارس خرج فروپای ایران میشود، خرج فروپاشی آنها شود.
از هر کسی که به گونه ای به ملت و مردمشان ضربه می زند حمایت کنند، و تمام آسیب های اجتماعی را ترویج کنند، شما می دانید 70 درصد از تریاک جهان در ایران کشف میشود! آیا در این صورت وضع ژاپن و آلمان بدتر از ایران نبود؟

پس بخشی از ناکارآمدی ها در عرصه اقتصاد، و اجتماع، و تربیت معنوی مردم هم قطعا به خاطر تلاش های دشمن است که سالانه بودجه های عظیمی را از سوی کشورهای استعمارگر و همچنین برخی حکام دیکتاتور حوزه خلیج فارس به خود اختصاص می دهد.

نکته ششم:
حرکت نظام و رهبری به عنوان سکان دار آن را باید مجموعی دید، فراز و نشیب های موقتی در حیطه مسئولیت یک مسئول موقت را کسی نباید به پای اصل نظام یا رهبری بنویسد؛ خب هر کسی در حیطه وظایف خود می تواند هم با جدیّت به مردم خدمت کند و هم میتواند در حد معمول وظیفه اش را انجام دهد و هم می تواند با رانت و اختلاس و مانند آن اصلا خیانت کند به ملت. اما باید توجه داشت که سلیقه و علاقه هیچ مسئولی در حکم حرکت کلی نظام نیست. تمام مسئولین اجرایی مسئولیتشان موقتی است، می آیند و می روند، سلیقه و علاقه ایشان در دوره خودشان معتبر بوده و به معنای مشی کلی نظام نیست! نظام علی رغم فراز و نشیب هایش دارد به جلو حرکت می کند، اصل هم همین است.

علاوه بر اینکه تصمیم گیری برای مسئولین در یک نظام نوپا ممکن است همراه با آزمون و خطا باشد، یعنی یک تصمیمی میگیرند و سپس به نقاط ضعف آن پی میبرند و آن را اصلاح می کنند، این آثار و پیامدهای منفی موقتی میتواند نقش پازلی از رشد یک حکومت نوپا را بازی کند. کشورهای غربی که امروز از نگاه برخی به موفقیت هایی رسیده اند طی ده سال و بیست و سال و پنجاه سال نبوده است، بلکه قرن هاست که دیدگاه های حکومتی در غرب در معرض آزمون و خطا و رشد بوده اند. خود لیبرالیسم مقاطع مختلف و اصلاحات متعددی را طی کرده تا بدین جا رسیده است.

بنابراین در یک کلام اگر از حرکت های مقطعی چشم بپوشید و حرکت کلان انقلاب را ببینیم، خواهیم دید که انقلاب اسلامی ایران همواره رو به جلو حرکت کرده است.

نکته هفتم:

و نکته پایانی اینکه قدرت یک رهبر در گرو مردم است، وگرنه اگر یک رهبر علی(ع) هم باشد اما مردم از او حمایت نکنند خانه نشین خواهد شد، منظور از قدرت رهبری قدرت بازو که نیست، قدرت اجتماعی و موقعیت سیاسی است، خب مثلا در مصداق تحریم ها متاسفانه من خودم بسیاری را می دیدم که می گفتند می شود تحریم ها را با مذاکره برداشت اما رهبری مخالفت می کند، و میخواستند بارگناه این تحریم ها و فشارها را به گردن رهبری بیندازند، خب در اینجا رهبری باید چه کند؟ ایشان فرمودند من به مذاکرات خوش بین نیستم! اما اجازه دادند که مردم هم تجربه کنند! و نتیجه مذاکرات موجب رشد مردم شد، رهبری کوتاه آمدند تا مردم هم آنچه ایشان می داند را تجربه کنند!

قدرت داشتن یک حرف است، مصلحت اندیشی در إعمال قدرت یک چیز! بلاتشبیه خداوند هم قدرت دارد اما مردم را مجبور به پیروی از خود نمی کند، چون چنین رفتاری یعنی اجبار مردم به خوب بودن که فایده ای ندارد! بله رهبری به راحتی می تواند منتخب مردم را کنار بگذارد، یا اصلا نظرات خودش را به او دیکته کند، اما به چه قیمتی؟ به قیمت از دست دادن مقبولیت نظام و اینکه مردم احساس کنند انتخابات صوری است و آنها هیچ نقشی ندارند، در حقیقت رئیس جمهور همان رهبر است، مردم فقط انتخاب می کنند چه کسی بیاید و اوامر رهبری را مو به مو اجرا کند!

به همین خاطر رهبری تصریح می فرمایند که من در امور اجرایی کشور دخالت نمی کنم، تا مردم هم احساس کنند در این امور اجرایی نقش دارند، منتخب آنها آزادی عمل دارد.

موضوع قفل شده است