جمع بندی علم و توانایی اجنه

تب‌های اولیه

12 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علم و توانایی اجنه

سلام. وقت بخیر. چند سوال داشتم راجع به توانایی اجنه و کانی که باهاشون ارتباط دارن و...
-دانش اجنه در چه حدی هست؟ آیا جواب تمام سوالات در حد دانش فعلی و قدیمی رو دارن؟
-دانشی در زمینه علوم روز و کامپیوتر و تکنولوژی دارن ؟ یا می تونن داشته باشن؟ مثلاً، بنده یک کد کامیپیوتری خاص، یا مثلاً پسورد یه کامپیوتر رو که از یه رشته تصادفی از حروف و اعداد و... باشه رو بخوام داشته باشم، توانایی پیدا کردن اون رو دارن؟

کلیات سوالم همین بود. ببخشید سوالم ممکنه کمی مسخره به نظر برسه، ولی جوابش فوق العاده، تأکید می کنم فوق العاده برام مهمه.
ممنون از وقتی که می ذارید.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

unixi;1015766 نوشت:
-دانش اجنه در چه حدی هست؟ آیا جواب تمام سوالات در حد دانش فعلی و قدیمی رو دارن؟
-دانشی در زمینه علوم روز و کامپیوتر و تکنولوژی دارن ؟ یا می تونن داشته باشن؟ مثلاً، بنده یک کد کامیپیوتری خاص، یا مثلاً پسورد یه کامپیوتر رو که از یه رشته تصادفی از حروف و اعداد و... باشه رو بخوام داشته باشم، توانایی پیدا کردن اون رو دارن؟

آنچه که به صورت اجمالی باید در پاسخ به سوال شما می توان عرض کرد این است که اجنه با توجه به ماهیت متفاوتی که دارند موجوداتی هستند که محدودیت های جسمانی، و همچنین محدودیت های انتقالی انسان از مکانی به مکان دیگر را ندارند، همین امر باعث شده است که بتوانند گاهی از برخی امور آگاه شوند که انسان عادتا نمی تواند آگاه شود، وگرنه توانایی ویژه ای بر انسان ندارند.
اما برای پاسخ تفصیلی باید توجه کنید که معلومات یا مربوط به گذشته و حال هستند، و یا آینده؛ و آگاهی اجنه نسبت به این دو مسئله متفاوت است:

علم به غیب، حوادث و علوم آینده

طبق آنچه از آیات و روایات به دست می آید چنین علمی از اجنه و شیاطین نفی شده است، اجنه هرگز نمی توانند با قاطعیت از آینده خبر داده و از آن مطلع شوند، یا پیشگویی حتمی کنند، همانطور که قرآن کریم می فرماید:
«فَلَمَّا قَضَيْنا عَلَيْهِ الْمَوْتَ ما دَلَّهُمْ عَلى‏ مَوْتِهِ إِلاَّ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهين‏»؛ هنگامى كه مرگ را بر او مقرّر داشتيم، كسى آنها را از مرگ وى آگاه نساخت مگر جنبنده زمين [موريانه‏] كه عصاى او را مى‏خورد (تا شكست و پيكر سليمان فرو افتاد) هنگامى كه بر زمين افتاد جنّيان فهميدند كه اگر از غيب آگاه بودند در عذاب خواركننده باقى نمى‏ماندند!(سبأ:14)

طبق این آیه با اینکه سلیمان جان داده بود اما تا مدت ها اجنه ای که در تسخیر وی بودند گمان می کردند او زنده است و برای او کار می کردند تا اینکه با شکستن عصای سلیمان و زمین افتادن وی فهمیدند که سلیمان مرده است. این نشان میدهد اجنه از آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد از جمله زمان مرگ انسان ها هرگز مطلع نیستند.

البته باید توجه داشت که اینکه گاهی از چیزی خبر می دهند که در آینده اتفاق می افتد لزوما از مصداق اخبار غیبی نیست، به عنوان مثال ماشینی که دارد از شهری به شهر دیگر می آید چند ساعت طول میکشد که به مقصد برسد، اما کسی که در آن شهر باشد می تواند پیش از رسیدن ماشین به مقصد، از آمدن آن خبر دهد، این خبر اگرچه برای اهل شهر مقصد خبر از آینده محسوب میشود ما در واقع خبر از آینده نیست، یعنی صرفا برای کسانی که اطلاع از چنین حرکتی ندارند آینده محسوب میشود.

علم به حوادث، و علوم گذشته و حال

از آنجا که اجنه محدودیت های مکانی و جسمی انسان را ندارند به راحتی می توانند از حوادث اطراف و آنچه در زمین اتفاق می افتد باخبر شوند، همانطورکه در روایت فرموده اند: «إنَّ مَا يَحْدُثُ فِي الْأَرْضِ مِنَ الْحَوَادِثِ الظَّاهِرَةِ فَذَلِكَ يَعْلَمُ الشَّيْطَانُ وَ يُؤَدِّيهِ إِلَى الْكَاهِنِ وَ يُخْبِرُهُ بِمَا يَحْدُثُ فِي الْمَنَازِلِ وَ الْأَطْرَافِ» به درستی که آنچه که از حوادث ظاهری در زمین اتفاق می افتد شیطان آن را می داند و آن را به کاهن میدهد؛ و او ر ا از آنچه که در منازل و اطراف اتفاق می افتد آگاه می کند.
البته روشن است که این علم، علم بالفعل نیست، یعنی اینطور نیست که ذاتا نسبت به این حوادث عالم باشند، بلکه به خاطر ماهیت مخفی، و سرعت در جابجایی و مانند آن میتوانند به راحتی آگاه شوند.

در مورد علوم هم همینطور است، علم ایشان هرگز بی انتها نیست، یعنی بدین صورت نیست که تمام علومی که در آینده قرار است برای بشر کشف شود ایشان از آن آگاه باشند، یا به تمامی علومی که در حال و گذشته کشف شده است علم و احاطه داشته باشند، آنها از علوم آینده مطلع نبوده، و در خصوص علومی که در گذشته و حال کشف شده است نیز فقط توان آگاهی دارند، نه اینکه بالفعل از آن آگاه باشند. بنابراین آنچه که در برخی روایات نقل شده که اجنه به برخی اشعار، یا حتی طب می آموخته اند(شبلی، آكام المرجان في أحكام الجان، ج1، ص132) بدین معنا نیست که اجنه ذاتا از این علوم آگاه باشند، بلکه به خاطر ماهیتی که دارند می توانند سریعا از آن آگاه شوند.

بنابراین با توجه به اینکه اجنه عقل داشته و مکلف هستند طبیعتا اگر بخواهند میتوانند نسبت به علوم جدید و تکنولوژی آگاه باشند، اما از آنجا که برای زندگی خویش از این امور بهره نمی برند به نظر می رسد در شرایط عادی تمایلی به آگاهی از آنها نداشته باشند.

ولی آنچه از آیات و روایات فهمیده میشود این است توان چنین اموری را دارند، همانطورکه قرآن کریم در خصوص معماری و ساخت بناهای هدفمند از سوی جنیان چنین می فرماید: «يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحاريبَ وَ تَماثيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِيات‏»؛ آنها هر چه سليمان مى‏خواست برايش درست مى‏كردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوض ها، و ديگ هاى ثابت(كه از بزرگى قابل حمل و نقل نبود).(سبأ:13)

بنابراین اینکه آیا اجنه می توانند از پسورد شما آگاه باشند، بله ممکن است اما به درد ایشان نمی خورد و انگیزه ای برای این کار ندارند، اجنه نه نسبت به زندگی شخصی ما کنجکاو هستند، نه دنبال پول می گردند و نه به پول ما نیازی دارند، آنها به راحتی به گاوصندوق های بانک ها دسترسی دارند، و نه نسبت به سایر امور شخصی ما طمع دارند! آنها را چون انسان ها تصور نکنید، و از این بابت دغدغه و نگرانی ای نداشته باشید.

مسلم;1016039 نوشت:
بنابراین اینکه آیا اجنه می توانند از پسورد شما آگاه باشند، بله ممکن است اما به درد ایشان نمی خورد و انگیزه ای برای این کار ندارند، اجنه نه نسبت به زندگی شخصی ما کنجکاو هستند، نه دنبال پول می گردند و نه به پول ما نیازی دارند، آنها به راحتی به گاوصندوق های بانک ها دسترسی دارند، و نه نسبت به سایر امور شخصی ما طمع دارند! آنها را چون انسان ها تصور نکنید، و از این بابت دغدغه و نگرانی ای نداشته باشید.

سلام.نظرتون در مورد اقای طاهری چیست؟معرف عرفان حلقه؟؟سخنان و حرفا و مصاحبه هاشون رو دنبال کردید؟؟ایشان از اجنه با الفاضی مثل ویروس، یا موجودات غیر ارگانیک نام می برند.
چند تا ویدئوی جالب از جلسات ایشان هست.دیدنشون خالی از لطف نیست. به طور مثال فیلم "فیلم کامل کلاس تشعشع دفاعی استاد طاهری" رو می تونید جست و جو کنید، به نظرم جالب می تونه باشه، که تا جایی که می دونم ویدیو حدود سه ساعته.

مسلم;1016039 نوشت:
نچه که به صورت اجمالی باید در پاسخ به سوال شما می توان عرض کرد این است که اجنه با توجه به ماهیت متفاوتی که دارند موجوداتی هستند که محدودیت های جسمانی، و همچنین محدودیت های انتقالی انسان از مکانی به مکان دیگر را ندارند، همین امر باعث شده است که بتوانند گاهی از برخی امور آگاه شوند که انسان عادتا نمی تواند آگاه شود، وگرنه توانایی ویژه ای بر انسان ندارند.

با سلام
استاد یک بحثی مطرح هست در مورد توانایی اجنه بنده میخواستم یک تاپیک جدا بزنم براش ولی خوب دیدم این تاپیک تا حدی مرتبط هست گفتم همینجا بپرسم از خدمتتون
بنده فکر میکنم چند سال قبل بود اینجا سوالی مطرح کردم و گفتم آیا طبق دیدگاهاسلامی اجنه توانایی خواندن یا دیدن افکار ما انسان ها را دارند یا خیر؟
استاد کریم اگر اشتباه نکنم پاسخ دادند که خیر چنین توانایی ندارند
برای بنده سوالی مطرح شد ولی یادم نیست به چه دلیل نپرسیدم که اگر اینها توانایی خواندن ذهن رو ندارند جطور عمل وسوسه انسان رو انجام میدهد؟ یعنی وقتی نمی داند من به چه چیزی فکر میکنم
چطور میتواند وسوسه کند؟ این سوالم در ذهنم بود تا اینکه در کتاب معراج السعاده خوندم مرحوم نراقی یک تقسیم بندی در مورد نفس قوای نفسانی کردند و چهار قوه شهویه غضبیه واهمه و عاقله و اونجا مطرح میکنن و کارکرد های اینها رو توضیح میدهند.
نکته ای که به ذهنم رسید این هست که به نظر میرسه اجنه حداقل به تصورات ما از طریق قوه واهمه دسترسی دارند و حتی میتونند تصویری در ذهن ما ایجاد کنند
این موضوع گذشت تا چند هفته قبل یک مستند دیدم در مورد جن که گویا موسسه مصاف ساخته بود و در اون از یک سری متخصصین علوم دینی حضور داشتند و مطالبی رو مطرح می کردند
یکی از اون ها گفت جن میتواند به افکار انسان دسترسی داشته باشد! در واقع گفتن در ذهن و دل ما حضور دارند البته قید هم دادن که مطلق با خبر نیستن ( حجت الاسلام نقی پور فر : هیئت علمی دانشکده معارف و الهیات دانشگاه قم)
حجت الاسلام عرب هم یک حرفی زدند گفتند قابلیت تصرف در افکار رو دارند
لذا من یکم تعجب کردم و آخر این سوال در ذهنم موند که بالاخره آیا این موجودات توانایی دیدن یا خواندن افکار انسان رو دارند یا خیر؟

سپاس @};-@};-@};-

پارسا مهر;1016059 نوشت:
سلام.نظرتون در مورد اقای طاهری چیست؟معرف عرفان حلقه؟؟سخنان و حرفا و مصاحبه هاشون رو دنبال کردید؟؟ایشان از اجنه با الفاضی مثل ویروس، یا موجودات ارگانیک نام می برند.
چند تا ویدئوی جالب از جلسات ایشان هست.دیدنشون خالی از لطف نیست. به طور مثال فیلم "فیلم کامل کلاس تشعشع دفاعی استاد طاهری" رو می تونید جست و جو کنید، به نظرم جالب می تونه باشه، که تا جایی که می دونم ویدیو حدود سه ساعته.

سلام جناب پارسامهر عزیز
بله با این فرقه آشنایی دارم، و فیلم های آن را دیده ام، و کتاب آقای طاهری به نام انسان از منظری دیگر را نیز خوانده ام، به لحاظ تئوریک این فرقه نوعی التقاط است، و در عمل هم عمده این فرقه ها و عرفان ها از نیروهای همین اجنه و مانند آن مدد می گیرند ولو آنکه هر کدام نامی مختص به خود بر آن نهاده اند.

جوجه اردک زشت;1016068 نوشت:
آخر این سوال در ذهنم موند که بالاخره آیا این موجودات توانایی دیدن یا خواندن افکار انسان رو دارند یا خیر؟

این جواب های متعدد نشأت گرفته از این است که ما آیه و روایتی که شفاف به این مسئله دلالت داشته باشد نداریم، منتهی بنده به خاطر برخی ادله از جمله همان دلیلی که شما اشاره فرمودید که تحریک و وسوسه درونی فرع بر آگاهی از افکار انسان است معتقدم که فی الجمله اجنه توانایی ذهن خوانی دارند.

تحقیقات میدانی هم گاهی همین مسئله را نشان میدهد، بنده خودم با مواردی برخورد داشته ام که شخصی که به لحاظ اعتقادی منحرف بوده است از ذهن دیگران مطلع میشده، و از این طریق افراد را جذب میکرد، حداقل خودم با دو مورد برخورد مستقیم داشته ام، یا همین جریان احمد الحسن که تأکید دارند اگر نیت کنید یکی از ائمه(ع) در خصوص حقانیت این جریان به خواب شما خواهند آمد که البته همه این ها با کمک اجنه اتفاق می افتد.

منتهی این مسئله کلیّت ندارد، بلکه اولا در گرو اراده و قوای نفس انسان است، انسان هایی که شیاطین توان تسلط بر افکار و اندیشه ها و وسوسه کردن ایشان را دارند طبیعتا شاید بتوان گفت که از افکار ایشان هم آگاهی خواهند داشت، اما برخی انسان ها که شیاطین توان نفوذ و تسلط بر ایشان را ندارند، توان آگاهی از افکار ایشان هم ندارند، همانطور که اجنه نتوانستند از مرگ سلیمان مطلع شوند تا زمانی که عصای سلیمان را موریانه خورد. این در کتب کلامی اشاره شده است که مثلا شیاطین توان نفوذ در اندیشه های انبیاء و ائمه(ع) را ندارند.

همچنین علم آنها به افکار انسان کلیّت ندارد، یعنی اینطور نیست که به هر آنچه علم داریم آگاهی داشته باشند، حتی ملائکه که مأموران الهی برای ثبت اعمال و افکار هستند از همه چیز مطلع نیستند، همان طور که در دعای کمیل چنین میخوانیم:
«الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ الَّذِينَ وَكَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ مَا يَكُونُ مِنِّي وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَيَّ مَعَ جَوَارِحِي وَ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيَّ مِنْ وَرَائِهِمْ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِيَ عَنْهُم‏»؛ نویسندگان بزرگواری که آنها را به حفظ و ثبت آنچه از من صادر میشود موکل ساخته ای، و آنها را در کنار جوارح من، گواهانی بر اعمالم قرار داده ای، و تو خودت در ورای آنها مراقبم هستی، و بر آنچه که از این ملائکه مخفی می ماند، تو شاهدی.(طوسی، محمد بن الحسن، المصباح المتهجد، ج2، ص849)

بنابراین از آنجا که شیاطین تمایلات درونی انسان را تحریک می کنند می شود گفت فی الجمله به افکار انسان نیز آگاهی دارند، نه بالجمله؛ یعنی آگاهی شان اولا نسبت به تمام انسان ها نیست، و ثانیا حتی نسبت به آن انسان هایی هم که آگاهی دارند این آگاهی تامّ و کامل نیست، بلکه نسبی است.

مسلم;1016039 نوشت:
طبق این آیه با اینکه سلیمان جان داده بود اما تا مدت ها اجنه ای که در تسخیر وی بودند گمان می کردند او زنده است و برای او کار می کردند تا اینکه با شکستن عصای سلیمان و زمین افتادن وی فهمیدند که سلیمان مرده است. این نشان میدهد اجنه از آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد از جمله زمان مرگ انسان ها هرگز مطلع نیستند.

سلام

حضرت سلیمان چگونه با جن ها ارتباط داشت .چون جنها فک نکنم قابل رویت باشن و از حواس ما پنهان اند .کلمه جن هم بمعنای پوشیده است.

یه سوال دیگه کلمه جن کلمه ای کلی بنظر میرسد .پس هر چیزی که پوشیده باشد جن هست ایا میتوان گفت مراد از جن همان میکروبها و ویروس ها انگل و یا امواج و .. باشد؟

که در قدیم ناشناخته بودند و در نتیجه بخاطر ناشناخته بودنشان قرآن از کلمه جن استفاده کرده؟ بحث سمبلیک بودن برخی ایات باعث شد این سوال رو مطرح کنم

مسلم;1016079 نوشت:
این جواب های متعدد نشأت گرفته از این است که ما آیه و روایتی که شفاف به این مسئله دلالت داشته باشد نداریم، منتهی بنده به خاطر برخی ادله از جمله همان دلیلی که شما اشاره فرمودید که تحریک و وسوسه درونی فرع بر آگاهی از افکار انسان است معتقدم که فی الجمله اجنه توانایی ذهن خوانی دارند.

تحقیقات میدانی هم گاهی همین مسئله را نشان میدهد، بنده خودم با مواردی برخورد داشته ام که شخصی که به لحاظ اعتقادی منحرف بوده است از ذهن دیگران مطلع میشده، و از این طریق افراد را جذب میکرد، حداقل خودم با دو مورد برخورد مستقیم داشته ام، یا همین جریان احمد الحسن که تأکید دارند اگر نیت کنید یکی از ائمه(ع) در خصوص حقانیت این جریان به خواب شما خواهند آمد که البته همه این ها با کمک اجنه اتفاق می افتد.

منتهی این مسئله کلیّت ندارد، بلکه اولا در گرو اراده و قوای نفس انسان است، انسان هایی که شیاطین توان تسلط بر افکار و اندیشه ها و وسوسه کردن ایشان را دارند طبیعتا شاید بتوان گفت که از افکار ایشان هم آگاهی خواهند داشت، اما برخی انسان ها که شیاطین توان نفوذ و تسلط بر ایشان را ندارند، توان آگاهی از افکار ایشان هم ندارند، همانطور که اجنه نتوانستند از مرگ سلیمان مطلع شوند تا زمانی که عصای سلیمان را موریانه خورد. این در کتب کلامی اشاره شده است که مثلا شیاطین توان نفوذ در اندیشه های انبیاء و ائمه(ع) را ندارند.

همچنین علم آنها به افکار انسان کلیّت ندارد، یعنی اینطور نیست که به هر آنچه علم داریم آگاهی داشته باشند، حتی ملائکه که مأموران الهی برای ثبت اعمال و افکار هستند از همه چیز مطلع نیستند، همان طور که در دعای کمیل چنین میخوانیم:
«الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ الَّذِينَ وَكَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ مَا يَكُونُ مِنِّي وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَيَّ مَعَ جَوَارِحِي وَ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيَّ مِنْ وَرَائِهِمْ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِيَ عَنْهُم‏»؛ نویسندگان بزرگواری که آنها را به حفظ و ثبت آنچه از من صادر میشود موکل ساخته ای، و آنها را در کنار جوارح من، گواهانی بر اعمالم قرار داده ای، و تو خودت در ورای آنها مراقبم هستی، و بر آنچه که از این ملائکه مخفی می ماند، تو شاهدی.(طوسی، محمد بن الحسن، المصباح المتهجد، ج2، ص849)

بنابراین از آنجا که شیاطین تمایلات درونی انسان را تحریک می کنند می شود گفت فی الجمله به افکار انسان نیز آگاهی دارند، نه بالجمله؛ یعنی آگاهی شان اولا نسبت به تمام انسان ها نیست، و ثانیا حتی نسبت به آن انسان هایی هم که آگاهی دارند این آگاهی تامّ و کامل نیست، بلکه نسبی است.


خیلی ممنونم از پاسختون
حقیقتش بنده هم به این مسئله رسیده بودم با کمی تفاوت که بیشتر به نظر میرسه بر تصورات ذهنی آگاهی دارند تا مثلا بر جریان فکری ما
یک دلیلم شاید این بحث خواب باشه که در خواب طبق چیزی که قبلا خواندم میتوانند مشکلاتی ایجاد کنند برای انسان ولی خوب در هنگام خواب ما واقعا تفکری نداریم بیشتر تصاویر و اوهام هست
یه مشکلی هم که اینجا هست اینه که به نظر میرسه یکم اختیارات و توانشون در برابر بشر بالاست!!!
چطور بگم یکم نا جوان مردانه به نظر میاد که خداوند برای ما دشمنانی قرار داده که ما آن ها را نمیبینیم ولی آن ها مارا میبینند
ما حداقل اطلاعات رو داریم در مورد آن ها ولی آن ها بر بعضی ذهنیات ما هم مسلط هستند که هیچ. امکان تصرف ذهنی و وسوسه هم دارند( با دشمنی که ذهنتان را میخواند چکار میخواهید بکنید؟)
ما راهی برای از بین بردن آن ها نداریم و فقط میتوانیم دورشان کنیم ولی آن ها هزاران حقه و نیرنگ برای وسوسه و به نابودی کشاندن ما دارند

اوضاع زمانی بدتر میشود که ببینیم اکثر افراد بشر فعلی غیر مسلمان هستند و ممکن هست از وجود این موجودات هم بیخبر باشند لذا خیلی وقت ها انسان نمیداند از کجا ضربه می خورد
به هر حال شاید این موضوع خارج بحث این تاپیک باشه نمیخوام طولانی بشه
باز هم ممنونم بابت پاسختون
@};-@};-@};-

Miss.Narges;1016088 نوشت:
حضرت سلیمان چگونه با جن ها ارتباط داشت .چون جنها فک نکنم قابل رویت باشن و از حواس ما پنهان اند .کلمه جن هم بمعنای پوشیده است.

برای تسخیر اجنه لازم نیست آنها را حتما با چشم سر دید، همین بهره وری از قدرت ایشان یعنی تسخیر آنها

Miss.Narges;1016088 نوشت:
یه سوال دیگه کلمه جن کلمه ای کلی بنظر میرسد .پس هر چیزی که پوشیده باشد جن هست ایا میتوان گفت مراد از جن همان میکروبها و ویروس ها انگل و یا امواج و .. باشد؟
که در قدیم ناشناخته بودند و در نتیجه بخاطر ناشناخته بودنشان قرآن از کلمه جن استفاده کرده؟ بحث سمبلیک بودن برخی ایات باعث شد این سوال رو مطرح کنم

خیر، به تصریح قرآن کریم اجنه دارای اختیار بوده و مکلف هستند به تکالیف الهی، اگرچه گاهی میکروب ها هم به خاطر نقش آسیب زایی که دارند به نام شیطان نامیده شده باشند، اما قطعا با اجنه تفاوت دارند، تفاوت های متعددی که در آیات و روایات بیان شده است.

جوجه اردک زشت;1016131 نوشت:
یه مشکلی هم که اینجا هست اینه که به نظر میرسه یکم اختیارات و توانشون در برابر بشر بالاست!!!
چطور بگم یکم نا جوان مردانه به نظر میاد که خداوند برای ما دشمنانی قرار داده که ما آن ها را نمیبینیم ولی آن ها مارا میبینند
ما حداقل اطلاعات رو داریم در مورد آن ها ولی آن ها بر بعضی ذهنیات ما هم مسلط هستند که هیچ. امکان تصرف ذهنی و وسوسه هم دارند( با دشمنی که ذهنتان را میخواند چکار میخواهید بکنید؟)
ما راهی برای از بین بردن آن ها نداریم و فقط میتوانیم دورشان کنیم ولی آن ها هزاران حقه و نیرنگ برای وسوسه و به نابودی کشاندن ما دارند

اوضاع زمانی بدتر میشود که ببینیم اکثر افراد بشر فعلی غیر مسلمان هستند و ممکن هست از وجود این موجودات هم بیخبر باشند لذا خیلی وقت ها انسان نمیداند از کجا ضربه می خورد
به هر حال شاید این موضوع خارج بحث این تاپیک باشه نمیخوام طولانی بشه

این سوال، سوال خوبی هست که بر خلاف سوالات گذشته پاسخ مفصلی می طلبد و ورود به آن همانطور که خودتان هم اشاره فرمودید ممکن است موضوع اصلی را تحت الشعاع قرار دهد، به همین خاطر می توانید آن را در تاپیک مستقلی طرح کنید تا به آن پرداخته شود، فقط همین مقدار عرض کنم که برخلاف آنچه که تصور میشود انسان قدرتش بیشتر از اجنه بوده، و اشرف بر اوست؛ برتری اجنه بر انسان به خاطر سرعت حرکت و مانند آن مثل این است که کسی یوزپلنگ را به خاطر توان دویدن و مانند آن بر انسان برتر بداند! اینها ملاک برتری نیست!
شیطان بودن هم اختصاصی به اجنه ندارد، انسان هم میتوند شیطان باشد، به همین خاطر قرآن کریم در سوره ناس می فرماید: «أَعُوذُ بِرَبّ‏ِ النَّاسِ... مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الخَْنَّاسِ* الَّذِى يُوَسْوِسُ فىِ صُدُورِ النَّاسِ* مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس‏»

پرسش:
دانش اجنه در چه حدی هست؟ آیا جواب تمام سوالات در حد دانش فعلی و قدیمی رو می داننند؟ آیا دانشی در زمینه علوم روز و کامپیوتر و تکنولوژی دارند یا می توانند داشته باشند؟ اگر بنده یک کد کامیپیوتری خاص، یا مثلاً پسورد یک کامپیوتر را که از یک رشته تصادفی از حروف و اعداد و... باشد رر بخواهم داشته باشم، توانایی پیدا کردن آن را دارند؟ آیا توانایی ذهن خوانی دارند؟


پاسخ:

آنچه که به صورت اجمالی باید در پاسخ به سوال شما می توان عرض کرد این است که اجنه با توجه به ماهیت متفاوتی که دارند موجوداتی هستند که محدودیت های جسمانی، و همچنین محدودیت های انتقالی انسان از مکانی به مکان دیگر را ندارند، همین امر باعث شده است که بتوانند گاهی از برخی امور آگاه شوند که انسان عادتا نمی تواند آگاه شود، وگرنه توانایی ویژه ای بر انسان ندارند.
اما برای پاسخ تفصیلی باید توجه کنید که معلومات یا مربوط به گذشته و حال هستند، و یا آینده؛ و آگاهی اجنه نسبت به این دو مسئله متفاوت است:

علم به غیب، حوادث و علوم آینده

طبق آنچه از آیات و روایات به دست می آید چنین علمی از اجنه و شیاطین نفی شده است، اجنه هرگز نمی توانند با قاطعیت از آینده خبر داده و از آن مطلع شوند، یا پیشگویی حتمی کنند، همانطور که قرآن کریم می فرماید:
«فَلَمَّا قَضَيْنا عَلَيْهِ الْمَوْتَ ما دَلَّهُمْ عَلى‏ مَوْتِهِ إِلاَّ دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنْسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهين‏»؛ هنگامى كه مرگ را بر او مقرّر داشتيم، كسى آنها را از مرگ وى آگاه نساخت مگر جنبنده زمين [موريانه‏] كه عصاى او را مى‏خورد (تا شكست و پيكر سليمان فرو افتاد) هنگامى كه بر زمين افتاد جنّيان فهميدند كه اگر از غيب آگاه بودند در عذاب خواركننده باقى نمى‏ماندند!(1)

طبق این آیه با اینکه سلیمان جان داده بود اما تا مدت ها اجنه ای که در تسخیر وی بودند گمان می کردند او زنده است و برای او کار می کردند تا اینکه با شکستن عصای سلیمان و زمین افتادن وی فهمیدند که سلیمان مرده است. این نشان میدهد اجنه از آنچه که در آینده اتفاق خواهد افتاد از جمله زمان مرگ انسان ها هرگز مطلع نیستند.

البته باید توجه داشت که اینکه گاهی از چیزی خبر می دهند که در آینده اتفاق می افتد لزوما از مصداق اخبار غیبی نیست، به عنوان مثال ماشینی که دارد از شهری به شهر دیگر می آید چند ساعت طول میکشد که به مقصد برسد، اما کسی که در آن شهر باشد می تواند پیش از رسیدن ماشین به مقصد، از آمدن آن خبر دهد، این خبر اگرچه برای اهل شهر مقصد خبر از آینده محسوب میشود ما در واقع خبر از آینده نیست، یعنی صرفا برای کسانی که اطلاع از چنین حرکتی ندارند آینده محسوب میشود.

علم به حوادث، و علوم گذشته و حال
از آنجا که اجنه محدودیت های مکانی و جسمی انسان را ندارند به راحتی می توانند از حوادث اطراف و آنچه در زمین اتفاق می افتد باخبر شوند، همانطورکه در روایت فرموده اند: «إنَّ مَا يَحْدُثُ فِي الْأَرْضِ مِنَ الْحَوَادِثِ الظَّاهِرَةِ فَذَلِكَ يَعْلَمُ الشَّيْطَانُ وَ يُؤَدِّيهِ إِلَى الْكَاهِنِ وَ يُخْبِرُهُ بِمَا يَحْدُثُ فِي الْمَنَازِلِ وَ الْأَطْرَافِ» به درستی که آنچه که از حوادث ظاهری در زمین اتفاق می افتد شیطان آن را می داند و آن را به کاهن میدهد؛ و او ر ا از آنچه که در منازل و اطراف اتفاق می افتد آگاه می کند.(2)
البته روشن است که این علم، علم بالفعل نیست، یعنی اینطور نیست که ذاتا نسبت به این حوادث عالم باشند، بلکه به خاطر ماهیت مخفی، و سرعت در جابجایی و مانند آن میتوانند به راحتی آگاه شوند.

در مورد علوم هم همینطور است، علم ایشان هرگز بی انتها نیست، یعنی بدین صورت نیست که تمام علومی که در آینده قرار است برای بشر کشف شود ایشان از آن آگاه باشند، یا به تمامی علومی که در حال و گذشته کشف شده است علم و احاطه داشته باشند، آنها از علوم آینده مطلع نبوده، و در خصوص علومی که در گذشته و حال کشف شده است نیز فقط توان آگاهی دارند، نه اینکه بالفعل از آن آگاه باشند. بنابراین آنچه که در برخی روایات نقل شده که اجنه به برخی اشعار، یا حتی طب می آموخته اند(3) بدین معنا نیست که اجنه ذاتا از این علوم آگاه باشند، بلکه به خاطر ماهیتی که دارند می توانند سریعا از آن آگاه شوند.

بنابراین با توجه به اینکه اجنه عقل داشته و مکلف هستند طبیعتا اگر بخواهند میتوانند نسبت به علوم جدید و تکنولوژی آگاه باشند، اما از آنجا که برای زندگی خویش از این امور بهره نمی برند به نظر می رسد در شرایط عادی تمایلی به آگاهی از آنها نداشته باشند.

ولی آنچه از آیات و روایات فهمیده میشود این است توان چنین اموری را دارند، همانطورکه قرآن کریم در خصوص معماری و ساخت بناهای هدفمند از سوی جنیان چنین می فرماید: «يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحاريبَ وَ تَماثيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِيات‏»؛ آنها هر چه سليمان مى‏خواست برايش درست مى‏كردند: معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوض ها، و ديگ هاى ثابت(كه از بزرگى قابل حمل و نقل نبود).(4)

بنابراین اینکه آیا اجنه می توانند از پسورد شما آگاه باشند، بله ممکن است اما به درد ایشان نمی خورد و انگیزه ای برای این کار ندارند، اجنه نه نسبت به زندگی شخصی ما کنجکاو هستند، نه دنبال پول می گردند و نه به پول ما نیازی دارند، آنها به راحتی به گاوصندوق های بانک ها دسترسی دارند، و نه نسبت به سایر امور شخصی ما طمع دارند! آنها را چون انسان ها تصور نکنید، و از این بابت دغدغه و نگرانی ای نداشته باشید.

علم به ذهن و اندیشه های انسان

از آنجا که تحریک و وسوسه درونی فرع بر آگاهی از افکار انسان است بنابراین به نظر می رسدکه فی الجمله اجنه و شیاطین توانایی ذهن خوانی داشته باشند. تحقیقات میدانی هم گاهی همین مسئله را نشان میدهد، بنده خودم با مواردی برخورد داشته ام که شخصی که به لحاظ اعتقادی منحرف بوده است از ذهن دیگران مطلع میشده، و از این طریق افراد را جذب میکرد، حداقل خودم با دو مورد برخورد مستقیم داشته ام، یا همین جریان احمد الحسن که تأکید دارند اگر نیت کنید یکی از ائمه(علیهم السلام) در خصوص حقانیت این جریان به خواب شما خواهند آمد که البته همه این ها با کمک اجنه اتفاق می افتد.

منتهی این مسئله کلیّت ندارد، بلکه اولا در گرو اراده و قوای نفس انسان است، انسان هایی که شیاطین توان تسلط بر افکار و اندیشه ها و وسوسه کردن ایشان را دارند طبیعتا شاید بتوان گفت که از افکار ایشان هم آگاهی خواهند داشت، اما برخی انسان ها که شیاطین توان نفوذ و تسلط بر ایشان را ندارند، توان آگاهی از افکار ایشان هم ندارند، همانطور که اجنه نتوانستند از مرگ سلیمان مطلع شوند تا زمانی که عصای سلیمان را موریانه خورد. این در کتب کلامی اشاره شده است که مثلا شیاطین توان نفوذ در اندیشه های انبیاء و ائمه(علیهم السلام) را ندارند.

و همچنین به نظر می رسد این آگاهی فقط ناظر به افکار است نه معلومات، یعنی از تفکرات انسان را آگاه میشوند، نه تمام آنچه که انسان میداند. حتی ملائکه که مأموران الهی برای ثبت اعمال و افکار هستند از همه چیز مطلع نیستند، همان طور که در دعای کمیل چنین میخوانیم:
«الْكِرَامَ الْكَاتِبِينَ الَّذِينَ وَكَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ مَا يَكُونُ مِنِّي وَ جَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَيَّ مَعَ جَوَارِحِي وَ كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيَّ مِنْ وَرَائِهِمْ وَ الشَّاهِدَ لِمَا خَفِيَ عَنْهُم‏»؛ نویسندگان بزرگواری که آنها را به حفظ و ثبت آنچه از من صادر میشود موکل ساخته ای، و آنها را در کنار جوارح من، گواهانی بر اعمالم قرار داده ای، و تو خودت در ورای آنها مراقبم هستی، و بر آنچه که از این ملائکه مخفی می ماند، تو شاهدی.(5)

بنابراین از آنجا که شیاطین تمایلات درونی انسان را تحریک می کنند می شود گفت فی الجمله به افکار انسان نیز آگاهی دارند، نه بالجمله؛ یعنی آگاهی شان اولا نسبت به تمام انسان ها نیست، و ثانیا حتی نسبت به آن انسان هایی هم که آگاهی دارند این آگاهی تامّ و کامل نیست، بلکه نسبی است.

پی نوشت ها:
1. سبأ:14/34.
2. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج60، ص76.
3. شبلی، بدرالدین، آكام المرجان في أحكام الجان، مكتبة القرآن، قاهره، بی تا، ج1، ص132.
4. سبأ:13/34.
5. طوسی، محمد بن الحسن، المصباح المتهجد، مؤسسة فقه الشيعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق، ج2، ص849.

موضوع قفل شده است