جمع بندی ندای قلبی امید بخش

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ندای قلبی امید بخش

درباره ندای قبلی که به انسان امیدمی بخشد ونویدعنایت خدااست توسط کرامت یک معصوم یاولی خداتوضیح دهید اگرعنایت محقق نشد این ندای الهی نیست؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

مخاطب;1014746 نوشت:
درباره ندای قبلی که به انسان امیدمی بخشد ونویدعنایت خدااست توسط کرامت یک معصوم یاولی خداتوضیح دهید اگرعنایت محقق نشد این ندای الهی نیست؟

سلام و ادب

بطور اجمال در پاسخ گفتنی است:
چنانکه برای استجابت دعا باید شرایط اجابت، از همه حیث، هم در دعاکننده و هم در دیگر شرایط و اقتضائات مربوط به برآورده شدن خواسته فراهم باشد. و نیز در طلب هدایت، باید همه جوانب معرفتی و توجه و تعلق خاطر و دغدغه و اهتمام بنده برای رسیدن به هدایت آماده باشد تا مطلوب هدایت توسط خدای متعال محقق شود. در خصوص ندای قلبی که نوید و عنایتی خاص از طرف خداوند، به دعای امام معصوم و یا ولی خدا بر قلب بنده است نیز باید شرایط لازم اعم از معرفت و توجه و دغدغه و اهتمام در قلب فرد فراهم باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. بعنوان مثال امامان معصوم (علیهم السلام) در طول تاریخ و حجت غائب (عجل الله فرجه) در زمان ما مدام برای هدایت خلق دعا می کنند و نفس این دعا نوید و عنایتی الهی برای همگان است لکن شرط تحقق و عینیت یافتن آن، بسته به آماده بودن قلب و دیگر شرایط و اقتضائات لازمه است. بعبارتی فقط دلهای آماده و مشتاق و کوشا به جِدّ و جَهد می توانند از آن دعای خیر و نوید بخش بهره مند شوند نه دلهای غافل و محجوبِ زنگار بسته.

بقول استاد پناهیان، دعا و طلب هرچه باتوجه‌تر و بامعرفت‌تر باشد، مستجاب‌تر است. مثلاً وقتی طلب می کنید: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم»، بلافاصله از شما می‌پرسند: شما می‌دانید صراط مستقیم چیست که دارید تقاضا می‌کنید؟ کجا با صراط مستقیم آشنا شده‌اید؟ و شما باید این‌گونه پاسخ ‌دهید: «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیرِْ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّین»(1) من کسانی که به آنها نعمت داده‌ای را دیده‌ام که چقدر خوب و دوست‌داشتنی و نازنین هستند، پس مرا هم به راه همان‌ها هدایت کن. به شما می‌گویند: شما از چه طریقی با صراط مستقیم آشنا شده‌ای که الان می‌خواهی به آن سمت هدایت شوی؟ و شما می‌گویی: از طریق «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»، آنها دست دل ما را گرفته و به سمت هدایت برده اند. نشستن در جلسۀ روضۀ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روضه حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) یعنی تمنای هدایت و دلدادگی و شور و عشق یافتن به صراط مستقیم هدایت.(2)

در همین رابطه رهبر معظم انقلاب، خطاب به شخصی گفته اند: «مگر می‌شود ما این‌همه دعا کنیم و بگوییم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم» و خدا نگاه نکند؟! اگر خداوند به این دعای ما عنایت نمی کند، به این دلیل است که ما بدون توجه دعا می‌کنیم و دعای بی‌توجه هم اثر ندارد.» اگر ما اصرار داریم که زیبایی هدایت را درک کنیم باید بتوانیم این دعا را (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم) را با توجه بگوییم تا مستجاب شود. یعنی بفهمیم که چه تمنای بزرگی از خدا داریم و دل‌مان عمیقاً این هدایت را از خدا بخواهد و تمنا کند.(3) فلذا حکایت دستیابی و تحقق نویدها و عنایات خاص الهی نیز از همین سنخ است، باید توجه و دغدغه قلبی باشد، فهم و درک باشد، خواستنِ همراه با تلاش و مجاهدت باشد و ...

بر این اساس نویدها و عنایات قلبی دارای درجات و مراتبی است که تحقق و نتیجه بخشی آن در همه مراحل، به آمادگی قلب افراد وابسته است که به مواردی اشاره می کنیم:

1- گاهی این نوید قلبی فقط در حد توجه و تلنگری است تا فرد را از غفلت ها رهایی بخشیده و با توبه و انابه به راه بندگی باز گرداند، اگر فرد از این عنایت و نوید قلبی بهره جست، رهایی از غفلت و ورود به وادی امن و ایمان برایش محقق می شود، در غیر اینصورت، بی توجهی فرد به نوید و عنایت الهی چه بسا حجاب ها و غفلت های قلبیش را ضخیم تر و حجیم تر می کند.
2- گاهی نوید قلبی، عنایتی الهی برای ازدیاد توفیقات معنوی فرد است تا فرد با توجه پیدا کردن و اهتمام و جدیت، در مسیر بندگی و کمال به موفقیت ها و درجات کمالی بالاتر دست یابد، بی شک، شرط تحقق عنایت الهی در این مرحله نیز، وابسته به توجه و تلاش و اهتمام فرد است.
3- گاهی نوید قلبی در قالب بشارت و انگیزه بخشی است که فرد به حسن و نیکویی عقیده و عمل خود واقف شده و تلاش و اهتمامش را برای تداوم و توسعه سلوک در مسیر جلب رضای خدا بیشتر سازد، در این مقام نیز، تحقق مطلوب رشد و توسعه و سبقت گرفتن در مسیر مقامات معنوی، منوط به توجه و خواست و عزم بنده است.
4- گاهی نوید قلبی بصورت بسته های تشویقی در قالب پاداش و جزاء اعمال نیک به بندگان و صالحین تعلق می گیرید و مادامیکه بنده در مسیر خیر و نیکی و خلوص و پاکی در حرکت است، یعنی در کمال اختیار و آگاهی مجهز به "توجه و دغدغه" و "اهتمام و تلاش" است، تحقق آن به امر و اراده خدا قطعی و حتمی است.
5- و نمونه های دیگر ...

پی نوشت ها:
1. فاتحه/ آیه 7.
2. سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، ماه مبارک رمضان المبارک، سال 1393، مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، با کمی تغییر.
3. همان.

مخاطب;1014746 نوشت:
درباره ندای قلبی که به انسان امید می بخشد و نوید عنایت خدا است توسط کرامت یک معصوم یا ولی خدا

توضیح دهید اگر عنایت محقق نشد این ندای الهی نیست؟

با سلام

اگر ندایی در درون میشنوید میتواند از ناحیه شیطان هم باشد!

فقط فرشتگانی که واسطه هستند الهام و القاء نمیکنند و شیطان هم توان چنین کاری را در حدودی دارد!

تشخیصش در مواردی سخت است. مثلا برخی سالکان که گوش باطنی شان تازه باز شده (ولی چشم باطنی شان بسته است) چه بسا فحش و ناسزا و دروغ و حتی اخبار و مژده دروغ غیبی و... از شیاطین بشنوند و... و از فرشتگان و ائمه معصوم هدایت و عنایت و...

لذا کلا هدایت شاخصه ی الهی بودن ندای قلبی است! اگر آن ندا شما را به اموری که شما را بخدا نزدیک میکند تشویق میکند الهی است!

موقع گریه مومن در غصه و تنگنای شدید هم چنین نداهایی شنیده میشود!

إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ﴿30﴾

به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است!

مخاطب;1014746 نوشت:
درباره ندای قبلی که به انسان امیدمی بخشد ونویدعنایت خدااست توسط کرامت یک معصوم یاولی خداتوضیح دهید

سلام مجدد

چنانکه کاربر محترم "یحبونه" اشاره کردند این قبیل القائات و خطورات قلبی(الهام) می تواند هم الهی و از ناحیه فرشته و هم شیطانی باشد. فلذا بابد ملاکاتی را توجه داشت تا بتوان بین الهامات و خطورات الهی از خطورات شیطانی تفکیک قائل شد.

الف- خطورات الهی: خطورهای فرشتگان همواره توام با شرح صدر است، سینه انسان را گشایش می بخشد، باعث انبساط روحی و امید به فضل و رحمت الهی می شود و آدمی را به سوی مغفرت و فضل خدا می خواند که اینهمه به ملاکهای دینی بر می گردد، به چیزی برمی گردد که مطابق دین مبین خدا است، دینی که در کتابش و سنت پیامبرش بیان شده است. مانند نمونه آیات زیر:

- «... وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ‏؛ و خداست که شما را به آمرزش و فضل خود وعده مى دهد، و خدا را بخششى گسترده و فضلى بى پایان است و مى داند چه کسى درخورِ بخشش است.»(1) از همینجا به دست می آید که وعده خدا به مغفرت و فضل، در قبال وعده شیطان آمده، و در آیه بعد وعده به مغفرت و فضل را حکمت خوانده و فرموده است: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا؛ حکمت را به هر که بخواهد مى بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، خیر فراوان به او داده شده است.»(2)

- و نیز آیه شریفه ای که خطور و الهام خدائی را نور خوانده و می فرماید: «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ؛ و نوری شما را عطا کند که بدان نور راه (بهشت ابد) پیمایید»(3) و نیز آیه شریفه: «هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لِيَزدادوا إيمانًا مَعَ إيمانِهِم ۗ وَلِلَّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَالأَرضِ؛ او کسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند؛ لشکریان آسمانها و زمین از آن خداست.»(4)

ب- خطورات شیطانی: از آنطرف، خطورهای شیطانی همواره ملازم با تنگی سینه، قبض و گرفتگی و بخل نفس است و آدمی را به پیروی هوای نفس می خواند، از فقر می ترساند، و به فحشا امر می کند، که همه اینها بالاخره به ملاکهائی بر می گردد، که مطابق با کتاب و سنت خدا و پیامبرش نیست، و با فطرت خود آدمی نیز مخالف است.(5) مانند نمونه آیات زیر:

- «یوحی بَعْضُهُم الی بعض زُخرُف القول غروراً؛ بعضی از آنان، سخنان دروغ و فریبنده را به طور سرّی در اختیار دیگران میگذارند.»(6) یعنی شیاطین و اعوان و انصار او کارشان القاء دروغ و سخنان فریبنده در قلب مردم و اهل ایمان است تا آنها را از مسیر بندگی و طاعت خدای متعال منحرف ساخته در انجام وظایف شان سستی و کهالت بورزند.

- «كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ؛ (منافقین شیطان صفت) در مثل مانند شیطانند که انسان را گفت: به خدا کافر شو، پس از آنکه آدمی کافر شد بدو گوید: از تو بیزارم.»(7) یکی از القائات شیطان و شیطان صفتان، به اهل ایمان، دقیقاً برخلاف فطرت الهی انسان و صراط دین الهی، القاء کفر و انکار مبدأ و معاد و تشکیک و تردید در صراط انبیاء الهی و دستورات دین مبین است.

- و نیز در آیه «الشَّيطانُ يَعِدُكُمُ الفَقرَ وَيَأمُرُكُم بِالفَحشاءِ، شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی می‌دهد؛ و به فحشا (و زشتیها) امر می‌کند.»(8) این آیه شریفه نیز حاکی از این است که آهنگ نداها و خطورات شیطانی با آهنگ فطرت پاک الهی و آهنگ صراط دین الهی (رسل و کتب) متفاوت است و اگر کسی دل در گرو دین و فطرت الهی اش سپرده باشد به خوبی و به راحتی می تواند آهنگ خطورات شیطانی را از آهنگ خطورات الهی فرشتگان تمیز و تشخیص دهد.

پی نوشت ها:
1. بقره/ آیه 268.
2. بقره/آیه 269.
3. حدید/آیه 28.
4. فتح/آیه 4.
5. علامه طباطبائی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم محمدباقر موسوي همداني، جامعه مدرسين حوزه علميه قم دفتر انتشارات اسلامي، قم، ۱۳۷۴، جلد سوم.
6. انعام/آیه 112.
7. حشر/آیه 16.
8. بقره/آیه 268.

پرسش:
درباره ندای قبلی که عنایت الهی است و توسط کرامت یک معصوم یا ولی خدا به انسان امید می بخشد توضیح دهید اگر عنایت محقق نشد آیا ندای الهی نبوده است؟

پاسخ:

در پاسخ گفتنی است: چنانکه برای استجابت دعا باید شرایط اجابت، از همه حیث، هم در دعاکننده و هم در دیگر شرایط و اقتضائات مربوط به برآورده شدن خواسته فراهم باشد. و نیز در طلب هدایت، باید همه جوانب معرفتی و توجه و تعلق خاطر و دغدغه و اهتمام بنده برای رسیدن به هدایت آماده باشد تا مطلوب هدایت توسط خدای متعال محقق شود. در خصوص ندای قلبی که نوید و عنایتی خاص از طرف خداوند، به دعای امام معصوم و یا ولی خدا بر قلب بنده است نیز باید شرایط لازم اعم از معرفت و توجه و دغدغه و اهتمام در قلب فرد فراهم باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. بعنوان مثال امامان معصوم (علیهم السلام) در طول تاریخ و حجت غائب (عجل الله فرجه) در زمان ما مدام برای هدایت خلق دعا می کنند و نفس این دعا نوید و عنایتی الهی برای همگان است لکن شرط تحقق و عینیت یافتن آن، بسته به آماده بودن قلب و دیگر شرایط و اقتضائات لازمه است.

بقول استاد پناهیان، دعا و طلب هرچه باتوجه‌تر و بامعرفت‌تر باشد، مستجاب‌تر است. مثلاً وقتی طلب می کنید: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم»، بلافاصله از شما می‌پرسند: شما می‌دانید صراط مستقیم چیست که دارید تقاضا می‌کنید؟ کجا با صراط مستقیم آشنا شده‌اید؟ و شما باید این‌گونه پاسخ ‌دهید: «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیرِْ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّین»(1) من کسانی که به آنها نعمت داده‌ای را دیده‌ام که چقدر خوب و دوست‌داشتنی و نازنین هستند، آنها دست و دل ما را گرفته و به سمت هدایت برده اند. نشستن در جلسۀ روضۀ فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و روضه حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) یعنی تمنای هدایت و دلدادگی و شور و عشق یافتن به صراط مستقیم هدایت.(2) در همین رابطه رهبر معظم انقلاب، خطاب به شخصی گفته اند: «مگر می‌شود ما این‌همه دعا کنیم و بگوییم: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم» و خدا نگاه نکند؟! اگر خداوند به این دعای ما عنایت نمی کند، به این دلیل است که ما بدون توجه دعا می‌کنیم و دعای بی‌توجه هم اثر ندارد.».(3) فلذا حکایت دستیابی و تحقق نویدها و عنایات خاص الهی نیز از همین سنخ است، باید توجه و دغدغه قلبی باشد، فهم و درک باشد، خواستنِ همراه با تلاش و مجاهدت و ... باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

بر این اساس نویدها و عنایات قلبی دارای درجات و مراتبی است که تحقق و نتیجه بخشی آن در همه مراحل، به آمادگی قلب افراد وابسته است که به مواردی اشاره می کنیم:
1- گاهی نوید قلبی فقط در حد توجه و تلنگری است تا فرد را از غفلت ها رهایی بخشیده و با توبه و انابه به راه بندگی باز گرداند.
2- گاهی نوید قلبی، عنایتی الهی برای ازدیاد توفیقات معنوی فرد است تا فرد با توجه پیدا کردن و اهتمام و جدیت و تلاش مضاعف، در مسیر بندگی و کمال به موفقیت ها و درجات کمالی بالاتر دست یابد.
3- گاهی نوید قلبی در قالب بشارت و انگیزه بخشی است که فرد به حسن و نیکویی عقیده و عمل خود واقف شده و تلاش و اهتمامش را بیشتر کند.
4- گاهی نوید قلبی بصورت بسته های تشویقی در قالب پاداش و جزاء اعمال نیک به بندگان و صالحین تعلق می گیرید و مادامیکه بنده در مسیر خیر و نیکی و خلوص و پاکی در حرکت باشد، تحقق آن به امر و اراده خدا قطعی و حتمی است. 5- و نمونه های دیگر ...

البته این قبیل القائات و خطورات و نداهای قلبی(الهام) می تواند هم الهی و از ناحیه فرشته و هم شیطانی باشد. فلذا بابد ملاکاتی را توجه داشت تا بتوان بین الهامات و خطورات الهی از خطورات شیطانی تفکیک قائل شد:
الف- خطورات الهی: خطورات فرشتگان، همواره توام با شرح صدر است، سینه انسان را گشایش می بخشد، باعث انبساط روحی و امید به فضل و رحمت الهی می شود و آدمی را به سوی مغفرت و فضل خدا(4)، خیر کثیر(5)، نور هدایت و سعادت(6) و تسکین و آرامش قلبی(7) می خواند که اینهمه به ملاکهای دینی بر می گردد، به چیزی برمی گردد که مطابق دین مبین خدا است، دینی که در کتابش و سنت پیامبرش بیان شده است.
ب- خطورات شیطانی: از آنطرف، خطورات شیطانی همواره ملازم با تنگی سینه، قبض و گرفتگی و بخل نفس بوده به سخنان دروغ و فریب مشغول ساخته(8)، آدمی را به کفر و انکار و شک و تردید در صراط انبیاء الهی(9) و پیروی هوای نفس می خواند، از فقر می ترساند، و به فحشا امر می کند،(10) که همه اینها بالاخره به ملاکهائی بر می گردد، که مطابق با کتاب و سنت خدا و پیامبرش نیست، و با فطرت خود آدمی نیز مخالف است.(11)

پی نوشت ها:
1. فاتحه الکتاب/ آیه 7.
2. سخنرانی حجت الاسلام پناهیان، ماه مبارک رمضان المبارک، سال 1393، مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، با کمی تغییر.
3. همان.
4. «... وَ اللَّهُ يَعِدُكُمْ مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ‏؛ و خداست که شما را به آمرزش و فضل خود وعده مى دهد، و خدا را بخششى گسترده و فضلى بى پایان است و مى داند چه کسى درخورِ بخشش است.»، بقره/ آیه 268.
5. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا؛ حکمت را به هر که بخواهد مى بخشد، و به هر کس حکمت داده شود، خیر فراوان به او داده شده است.»، بقره/آیه 269.
6. «وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ؛ و نوری شما را عطا کند که بدان نور راه (بهشت ابد) پیمایید»، حدید/آیه 28.
7. «هُوَ الَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ في قُلوبِ المُؤمِنينَ لِيَزدادوا إيمانًا مَعَ إيمانِهِم ۗ وَلِلَّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَالأَرضِ؛ او کسی است که آرامش را در دلهای مؤمنان نازل کرد تا ایمانی بر ایمانشان بیفزایند؛ لشکریان آسمانها و زمین از آن خداست.»، فتح/آیه 4.
8. «یوحی بَعْضُهُم الی بعض زُخرُف القول غروراً؛ بعضی از آنان، سخنان دروغ و فریبنده را به طور سرّی در اختیار دیگران میگذارند.»، انعام/آیه 112.
9. «كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ؛ (منافقین شیطان صفت) در مثل مانند شیطانند که انسان را گفت: به خدا کافر شو، پس از آنکه آدمی کافر شد بدو گوید: از تو بیزارم.»، حشر/آیه 16.
10. «الشَّيطانُ يَعِدُكُمُ الفَقرَ وَيَأمُرُكُم بِالفَحشاءِ، شیطان، شما را (به هنگام انفاق،) وعده فقر و تهیدستی می‌دهد؛ و به فحشا (و زشتیها) امر می‌کند.»، بقره/آیه 268.
11. علامه طباطبائی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم محمدباقر موسوي همداني، جامعه مدرسين حوزه علميه قم دفتر انتشارات اسلامي، قم، ۱۳۷۴، جلد سوم.

موضوع قفل شده است