جمع بندی رؤیا بینی حقیقی در خواب
تبهای اولیه
با سلام و خسته نباشید
بعضی از افراد خوابهایی می بینند که درست در میاد !؟ مثلا کسی خواب میبینه که برای بردارش تصادف پیش میاد و دقیقا همین اتفاق برای شخص پیش میاد یا خواب میبینه یکی از افراد خانواده اش می میرد!! علت این خواب ها چی هست؟ ایا به خاطر متافیزیک هست یا قدرت روحی طرف؟ یا عبادت های خاص یا پاک بودن طرف از گناهان یا...........
سپاس
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد حافظ | |
[TD][/TD] | |
بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی از افراد خوابهایی می بینند که درست در میاد !؟ .... علت این خواب ها چی هست؟ ایا به خاطر متافیزیک هست یا قدرت روحی طرف؟ یا عبادت های خاص یا پاک بودن طرف از گناهان یا...........
سلام علیکم
موضوع رویاهای صادقه به ما می فهماند که تمام امور از گذشته و آینده و حال همه در عالم عالم مافوق طبیعت و در لوح محفوظ و دفت آفرینش و در احاطه علم حضوری حق تعالی قبل از ظهورش در عالم طبیعت بدون کم و زیاد موجودند
و اگر موجود نبودند چگونه انسان در رویا از آن مطلع می شد
منتهی برخی رؤیاها به سرعت تعبیر نمیشود (مثل خوابی که جناب یوسف دید و بعد از بیست و چند سال پیاده شد) اما برخی خوابها بلافاصله تعبیر میشود
در احادیث، یکی از عوامل رؤیاهای صادقه، صداقت عنوان شده بطوری که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود:
«أصدقکم رؤیا أصدقکم حدیثاً»
صادقترین رؤیا از آن راستگوترین افراد است.
در حدیث دیگری که فناری آن را در کتاب مصباح الانس نقل کرده رؤیا را به سه دسته تقسیم کرده است:
الرؤیا ثلاث: رؤیا من الله و رؤیا تحزین من الشیطان و رؤيا مما حدث المرء نفسه
خوبها سه دسته اند دستهای که ار جانب خداوند است دستهای شیطانی است که در انسان موجب تشویش شده موجب ازدیاد وسوسهها میگردد و دسته سوم نیز اموری است که به خاطر پر کردن فضای فکری انسان، رؤیاهای انسان را اشغال میکند (از باب شتر در خواب بیند پنبه دانه) (مصباح الانس، ص ۴۱۸).
همو در همین صفحه از کتاب میگوید هر گاه مؤمن ایمانش بیشتر باشد خوابهای صادقش بیشتر است چرا که معمولا انسان در خواب بهتر درک معانی میکند
اما اگر مزاج روحانی انسان چار انحراف گردد، گرفتار رؤیاهای شیطانی خواهد شد
دسته سوم بر اثر غلبه موضوعی خاص بر فکر و روان انسان است
اما این که گفته شد هر چه انسان ایمانش بیشتر باشد خوابهای صادقه اش بیشتر است به این جهت است که رؤیاها از قوهی مصوِّرهی انسان بر میخیزند
هر چه ایمان و ... بیشتر باشد قوهی مصوره قویتر خواهد شد.
در رؤیا، قوهی مثال متصل انسانی (ترجمهی راحتتر آن همان قوهی مصوره انسان) به عالم مثال مطلق متصل میشود
عالم مثال مطلق، عالمی بالاتر از عالم ماده است (مافوق عالم ماده است) که از قیود کمتری نسبت به عالم ماده برخوردار است
مثلا در دنیا باید اتفاقی که در سی سال دیگر میافتد بعد از گذشت سی سال به وقوع بپیوندد اما در عالم مثال این مسئله مشخص است
آنگاه برخی اوقات گوشههایی از حوادث در رؤیاهای صادقه به نمایش گذاشته میشود (حالا یا نیازمند تعبیر هم هستند یا نیستند)
عمدتا مزاج جسمانی و روحانی هر چه صافتر و نورانی تر باشد رؤیاها شفافتر و صادقترند.
کارکرد ایمان قوی در انسان بدین گونه است که انسان را از شواغل دنیایی و مادی دور نگه میدارد
همین که انسان از این شواغل (چه به صورت ارادی و چه به صورت غیر ارادی) دور ماند، به راحتی میتواند از طریق مثال متصلش، به عالم مثال منفصل راه یابد که شمهای از این راهیابی به صورت رؤیای صادقه نمودار میشود
عدهای که قویتر اند، نه در خواب بلکه در بیداری از برخی حوادث اطلاع میدهند این به خاطر لینک شدنشان با عوالم بالاتر است.
«گویند نفس مثال آینه است وقتی به ریاضات پاک گردید رو به هر کجا آرد و همت بر آن گمارد در آن عکس میاندازد و ممکن است [ با این حالت] به قوت نفسانی تأثیر در نفوس دیگران کند، و خارق العادهای از خود نشان دهد لکن چون ناشی از قوای نفسانی است از حدود نفس بیرون نمیرود ...» (سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج۱۳، ص ۱۶۳)
البته بنا بر مصالحی اکثر وقایعی که برای انسان رخ میدهد بر اکثر انسانها مخفی است و آشکار شدن برخی برای برخی، به خاطر مصالحی است که خدا خود میداند.
و گر نه اگر انسان ها از زمان مرگ خود و عزیزانشان مطلع میگردیدند چه حالی پیدا میکردند! نه دنبال کار و عمل میرفتند و نه به تحصیل کمال و جاه و ثروت میپرداختند و خلاصه امور دنیایی کاملا فلج میشد غرض ایجاد دنیا و مناسبات آن نقض میگشت.
رؤیاها یکی از آیات بزرگ الهی به شمار میرود چرا که خواب، هم نمونه مرگ است و هم نونه عالم برزخ و نشان میدهد که در انسان قوای دیگری غیر از قوای جسمانی هست که در خواب به آن میبیند و میشنود و احساس میکند. (إن فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون).
و گر نه اگر انسان ها از زمان مرگ خود و عزیزانشان مطلع میگردیدند چه حالی پیدا میکردند! نه دنبال کار و عمل میرفتند و نه به تحصیل کمال و جاه و ثروت میپرداختند و خلاصه امور دنیایی کاملا فلج میشد غرض ایجاد دنیا و مناسبات آن نقض میگشت.
با عرض سلام خدمت استاد عزیز.
ببخشید شما می گید اگر انسانها از زمان مرگ خود با خبر می شدند دیگر به دنبال کار و عمل نمی رفتند و امور دنیای کاملا فلج می شد . خب در حالت طبیعی هم هر لحظه ممکنه انسان مرگش فرا برسد. پس چه عاملی باعث می شود انسان امید به زندگی داشته باشد و برای دنیایش تلاش کند در حالی که از مدت عمر خود خبر ندارد و هر لحظه ممکن است مرگش فرا برسد؟
شما می گید اگر انسانها از زمان مرگ خود با خبر می شدند دیگر به دنبال کار و عمل نمی رفتند و امور دنیای کاملا فلج می شد . خب در حالت طبیعی هم هر لحظه ممکنه انسان مرگش فرا برسد. پس چه عاملی باعث می شود انسان امید به زندگی داشته باشد و برای دنیایش تلاش کند در حالی که از مدت عمر خود خبر ندارد و هر لحظه ممکن است مرگش فرا برسد؟
سلام؛
معمولا انسانها درباره موعد فرا رسیدن مرگشان به خودشان دلداری میدهند حتی آن گاه که برای تشییع جنازهای به دنبال آن راه میروند فکر میکنند مرگ برای آن میت بوده و انگار نه انگار که آنان نیز روزی این عاقبت را خواهند داشت
بله اگر برای کسی معلوم شود که مرگش سالهای دور فرا میرسد ممکن است باعث طغیان او شود و همچنین اگر معلوم شود زمان کمی در این دنیا خواهد بود؛ انگیزهای برای ارتباطات مادی و دنیوی نداشته باشد
ممنونم جناب حافظ: راهی برای تقویت دیدن این نوع خواب ها هست؟ یا توصیه هایی شده از نظر اسلامی؟ مثل دعا یا ........
البته یکسری اموزش های توی اینترنت هست ولی مربوط به یوگا یا متافیزیک و... میشه که قابل اعتماد نیستند !
سپاس
ممنونم جناب حافظ: راهی برای تقویت دیدن این نوع خواب ها هست؟ یا توصیه هایی شده از نظر اسلامی؟
روزه گرفتن -نه به حد افراط- تمرین تمرکز بر حقیقت عالم -یعنی خداوند- چه در نماز و چه در غیر نماز، تمرین راستگویی در همه حال و عمل به آنچه میدانید
بسم الله الرحمن الرحیم
سؤال:
وجه آن که برخی در خواب، رؤیاهای صادقه و برخی غیرصادقه ميبینند چیست و چگونه میتوان رؤیاهای صادقه را تقویت کرد؟
پاسخ:
موضوع رؤیاهای صادقه حکایت از آن دارد که تمام امور از گذشته و حال و آینده همه در عالم مافوق طبیعت و در لوح محفوظ و دفتر آفرینش مضبوط بوده و بدون کم و زیاد در عالم خارج محقق ميشوند. اگر چنین نبود، چگونه انسان در رؤیا از آن مطلع میگشت.
در رؤیا، قوهی مثال متصل انسانی (ترجمهی راحتتر آن همان قوهی مصوره انسان) به عالم مثال مطلق متصل میشود.
عالم مثال مطلق، عالمی بالاتر از عالم ماده است (مافوق عالم ماده است) که از قیود کمتری نسبت به عالم ماده برخوردار است
مثلا در دنیا باید اتفاقی که در سی سال دیگر میافتد بعد از گذشت سی سال به وقوع میپیوندد؛ اما در عالم مثال نیازمند به این گذر زمان نیست.
آنگاه برخی اوقات گوشههایی از حوادث در رؤیاهای صادقه به نمایش گذاشته میشود -حالا یا نیازمند تعبیر هم هستند یا نیستند-.
در سخنی منقول از پیامبر صلی الله علیه و آله خوابها به سه دسته تقسیم میشوند:
«الرؤیا ثلاث: الرُّؤْيَا ثَلَاثٌ فَالرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ الرُّؤْيَا مِنْ تَحْزِينِ الشَّيْطَانِ وَ الرُّؤْيَا مِمَّا يُحَدِّثُ الرَّجُلُ نَفْسَه»[1]
خوابها سه دسته اند: دستهای که بشارتهایی از جانب خداوند است؛ دستهای شیطانی است که در انسان موجب تشویش شده موجب ازدیاد وسوسهها میگردد؛ و دسته سوم نیز اموری است که به خاطر پر کردن فضای فکری انسان، رؤیاهای انسان را اشغال میکند -از باب شتر در خواب بیند پنبه دانه-.
به نظر میرسد هر گاه مؤمن ایمانش بیشتر باشد خوابهای صادقش بیشتر است چرا که معمولا انسان در خواب، بهتر درک معانی میکند. این که هر چه ایمان انسان بیشتر باشد خوابهای صادقه اش بیشتر است به این جهت است که رؤیاها از قوهی مصوِّرهی انسان بر میخیزند.
پس هر چه ایمان شخص بیشتر باشد قوهی مصوره قویتر خواهد شد.
کارکرد دیگر ایمان قوی در انسان بدین گونه است که انسان را از شواغل دنیایی و مادی دور نگه میدارد.
همین که انسان از این شواغل (چه به صورت ارادی و چه به صورت غیر ارادی) دور ماند، به راحتی میتواند از طریق مثال متصلش، به عالم مثال منفصل راه یابد که شمهای از این راهیابی به صورت رؤیای صادقه نمودار میشود. البته عدهای که قویتر اند، نه در خواب بلکه در بیداری از برخی حوادث اطلاع مییابند و این به جهت پیوندشان با عوالم بالاتر است.
در مقابل، انحراف مزاج روحانی از اعتدال، انسان را به ورطه رؤیاهای شیطانی خواهد انداخت.
دسته سوم بر اثر غلبه موضوعی خاص بر فکر و روان انسان است.
گفتنی است رؤیاهای صادقه در دو چیز از یکدیگر متمایز میشوند؛ یکی در زمان به وقوع پیوستن مفاد آن و دیگر، در نیازمندی و عدم نیازمندی به تعبیر.
«تعبیر» به معنای همان ترجمهی رؤیاهاست؛ زیرا برخی رؤیاها، عیناً همانگونه که دیده شده در خارج محقق میشوند اما برخی، تعبیرشان محقق میشوند.
در احادیث، یکی دیگر از عوامل رؤیاهای صادقه، راستگویی است بطوری که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود:
«أصدقکم رؤیا أصدقکم حدیثاً»[2]
صادقترین رؤیا از آن راستگوترین افراد است.
از دیگر عوامل رؤیاهای صادقه، ریاضتهای شرعی است؛
«گویند نفْس، مثال آینه است وقتی به ریاضات پاک گردید رو به هر کجا آرد و همت بر آن گمارد در آن عکس میاندازد و ممکن است [ با این حالت] به قوت نفسانی تأثیر در نفوس دیگران کند، و خارق العادهای از خود نشان دهد لکن چون ناشی از قوای نفسانی است از حدود نفس بیرون نمیرود ...».[3]
در پایان ذکر این نکته بجاست که رؤیاها یکی از آیات بزرگ الهی به شمار میرود چرا که خواب، هم نمونه مرگ است و هم نمونه عالم برزخ و نشان میدهد که در انسان قوای دیگری غیر از قوای جسمانی هست که در خواب به آن میبیند و میشنود و احساس میکند. (إن فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون).
نتیجه:
عمدتا مزاج جسمانی و روحانی هر چه صافتر و نورانی تر باشد رؤیاها شفافتر و صادقترند. ایمان به خدا و راستگویی و ریاضتهای شرعی –مانند روزه- یکی از عوامل تحققبخش آن است.
منابع
[1]. مجلسی، محمد باقر (۱۴۰۳ق)؛ بحارالانوار؛ تصحیح جمعی از محققان؛ چ دوم؛ بیروت: داراحیاء التراث العربی؛ ج ۵۸؛ ص ۱۹۲.
[2]. ابن قاریاغدی، محمد حسین (۱۳۸۷ش)؛ البضاعة المزجاة (شرح کتاب الروضة من الکافی)؛ تصحیح احمدی جلفایی؛ قم: دارالحدیث؛ ج۲، ص ۹۳.
[3]. امین، نصرت بیگم (بیتا)؛ تفسیر مخزن العرفان در علوم قرآن؛ بینا: بیجا؛ ج۱۳؛ ص ۱۶۲.