جمع بندی شک در وجود امام زمان(عج){عسکری یا عسگری؟}

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
شک در وجود امام زمان(عج){عسکری یا عسگری؟}

سلام حدود دوسال پیش بمدت چهل روز دعای توسل میخوندم
بعد یروز یجادیدم نوشته بود که عده ای که میگن امام زمان وجودنداره بخاطراینکه عسگر درزبان عرب یعنی عقیم وبی دانه اینو ببینید
عسگری که لقب ایشان است به معنای عقیم و بی‌دانه است؛
بعد منم که دعای توسل حفظم بود اونموقع یادم اومد که تواون دعا هم نوشته عسگر
گفتم حتمااشتباه تایپی بوده سرچ کردم تونت و تو کتاب دعای دیگه دیدم نه همشون نوشته عسگر باخودم گفتم چطورممکنه خدایی که از اول وآخر همه چی باخبره همچین دعایی که دعارو براورده میکنه بزاره صادر شه درصورتیکه اون آگاه هست ازاین معنی در زبان عرب
حتی اگراز طرف ائمه بوده خب ائمه معصوم بودن دیگه قطعا بدون تحریف چیزی میگفتن.
وحالا من شک کردم به امام زمان به وجودش به کسیکه دعای عهدو صبحها بخاطرش خوندم
ومیخوام که شما منو راهنمایی کنید ویچیزی بگید که منو قانع کنه برای وجودش

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مشکور

[TD][/TD]

nazak;1012922 نوشت:
سلام حدود دوسال پیش بمدت چهل روز دعای توسل میخوندم
بعد یروز یجادیدم نوشته بود که عده ای که میگن امام زمان وجودنداره بخاطراینکه عسگر درزبان عرب یعنی عقیم وبی دانه اینو ببینید
عسگری که لقب ایشان است به معنای عقیم و بی‌دانه است؛
بعد منم که دعای توسل حفظم بود اونموقع یادم اومد که تواون دعا هم نوشته عسگر
گفتم حتمااشتباه تایپی بوده سرچ کردم تونت و تو کتاب دعای دیگه دیدم نه همشون نوشته عسگر باخودم گفتم چطورممکنه خدایی که از اول وآخر همه چی باخبره همچین دعایی که دعارو براورده میکنه بزاره صادر شه درصورتیکه اون آگاه هست ازاین معنی در زبان عرب
حتی اگراز طرف ائمه بوده خب ائمه معصوم بودن دیگه قطعا بدون تحریف چیزی میگفتن.
وحالا من شک کردم به امام زمان به وجودش به کسیکه دعای عهدو صبحها بخاطرش خوندم
ومیخوام که شما منو راهنمایی کنید ویچیزی بگید که منو قانع کنه برای وجودش

سلام و ادب@};-

در پاسخ گفتنی است:

اولاً بی شک این قبیل شبهات، محصول فکر بیمار وهابیت خبیث و دیگر دشمنان و مخالفان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است که برای تضعیف اعتقادات تشیع و پیروان اهل بیت تدارک دیده می شود، فلذا بر شیعیان واجب است سطح آگاهی خود را در باره معارف حقه اهل بیت افزایش دهند. یکی از مواردی که مورد استفاده مخالفان قرار می گیرد از طریق تشابه واژه ها است، از اینرو شناخت و بکار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است که اگر مورد سهل‌انگاری و بی‌توجهی قرار بگیرد به اشتباهات بزرگی منجر می‌شود، از جمله اشتباهاتی که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش واژه «عسگری» به جای «عسکری» است. متاسفانه از معاندان و دشمنان تشیع شنیده می شود که بجای واژه صحیح (عسکری) از واژه (عسگری) استفاده می کنند و بنابراین، به غلط نتیجه می گیرند که عسگری که لقب امام یازدهم است به معنای عقیم و بی دانه می باشد فلذا همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی برای اوست.

متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه در بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)! و همین قبیل اشتباهات موجب شده تا به مرور در زبان مردم عام نیز تکرار شود، البته بعید هم نیست تکرار این اشتباه، به این خاطر باشد که در زبان فارسی حرف (ک و گ) به هم نزدیک هستند لذا این دو را گاهی جابجا استعمال میکنند. و یا چون در زبان محاوره ای فارسی، واژه عسگری روان تر از عسکری تلفظ می شود، مردم به این اشتباه عادت کرده اند. البته ناگفته نماند در ایران، عموم مردم به معنی (عسگری: بی دانه، عقیم) واقف نیستند و به کار بردن این کلمه تصدیق معنی آن، یعنی عقیم و بی فرزند بودن نیست.

ثانیاً تاریخ، گواه است که «عسکري» از مشهورترين القاب آن حضرت است؛ همان طور که امام هادي(عليه السلام) را به اين لفظ لقب داده اند و عسکر محله اي بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفاي عباسي در آنجا قرار داشت. و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(عليه السلام) می باشد و آنها را عسکريین گفته اند. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ گردد می بایست امام هادی (علیه السلام) نیز عقیم می بود و از نعمت فرزند محروم تلقی می شد. توضیح آنکه خلفاي عباسي براي زيرنظر داشتن فعاليتهاي فرهنگي، علمي و سياسي امام هادي(عليه السلام) ، آن حضرت را در سال 236هـ .ق. از مدينه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن علیه السلام و پدر بزرگوارش امام هادي (ع) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگي مي كردند و به عسکري لقب يافتند. (1)

ثالثاً واژه «عسکر» لفظی عربی است و به معنای لشکر است. «عسکری» اسم منسوب است و منسوب به عسکر است و اصولا در زبان عربی حرف «گاف» وجود ندارد. فلذا شما در هیچ یک از ادعیه و زیاراتی که نامی از امام حسن عسکری (علیه السلام) برده شده، نمی توانید واژه غلط (عسگری) را بیابید. بعنوان نمونه در فرازهای پایانی دعای توسل می خوانیم: يا أَبا مُحَمَّدٍ، يا حَسَنَ بْنَ عَلِي، أَيُّهَا الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ، يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ، يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، ...(2)

در پایان لازم به ذکر است برای اثبات وجود امام عصر (عجل الله فرجه)(3) در منابع حدیثی، کلامی، اعتقادی و تفسیری اسناد و مدارک بسیاری ذکر شده که برای مطالعه و آگاهی بیشتر می توانید به منابع زیر رجوع کنید.

- کتاب الغیبه - نعمانی
- کتاب غیبت شیخ طوسی
- کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق
- امامت و مهدویت - لطف الله صافی
- آفتاب مهر - جمعی از محققین، مرکز تخصصی مهدویت
- با گامهای سبز انتظار - آیت الله هادوی تهرانی - انشارات خرد قم

پی نوشت ها:
1. علل الشرایع، ج 1، باب 176، ص 230 / معانى الأخبار ، ص 65 / بحارالانوار، ج 50، ص 113، ح 1.
2. کلیات مفاتیح الجنان، دعای توسل.
3. رجوع کنید به آدرس: اثبات علمی وجود امام زمان (عجل الله فرجه)، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی

مشکور;1013060 نوشت:

سلام و ادب@};-

در پاسخ گفتنی است:

اولاً بی شک این قبیل شبهات، محصول فکر بیمار وهابیت خبیث و دیگر دشمنان و مخالفان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است که برای تضعیف اعتقادات تشیع و پیروان اهل بیت تدارک دیده می شود، فلذا بر شیعیان واجب است سطح آگاهی خود را در باره معارف حقه اهل بیت افزایش دهند. یکی از مواردی که مورد استفاده مخالفان قرار می گیرد از طریق تشابه واژه ها است، از اینرو شناخت و بکار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است که اگر مورد سهل‌انگاری و بی‌توجهی قرار بگیرد به اشتباهات بزرگی منجر می‌شود، از جمله اشتباهاتی که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش واژه «عسگری» به جای «عسکری» است. متاسفانه از معاندان و دشمنان تشیع شنیده می شود که بجای واژه صحیح (عسکری) از واژه (عسگری) استفاده می کنند و بنابراین، به غلط نتیجه می گیرند که عسگری که لقب امام یازدهم است به معنای عقیم و بی دانه می باشد فلذا همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی برای اوست.

متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه در بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)! و همین قبیل اشتباهات موجب شده تا به مرور در زبان مردم عام نیز تکرار شود، البته بعید هم نیست تکرار این اشتباه، به این خاطر باشد که در زبان فارسی حرف (ک و گ) به هم نزدیک هستند لذا این دو را گاهی جابجا استعمال میکنند. و یا چون در زبان محاوره ای فارسی، واژه عسگری روان تر از عسکری تلفظ می شود، مردم به این اشتباه عادت کرده اند. البته ناگفته نماند در ایران، عموم مردم به معنی (عسگری: بی دانه، عقیم) واقف نیستند و به کار بردن این کلمه تصدیق معنی آن، یعنی عقیم و بی فرزند بودن نیست.

ثانیاً تاریخ، گواه است که «عسکري» از مشهورترين القاب آن حضرت است؛ همان طور که امام هادي(عليه السلام) را به اين لفظ لقب داده اند و عسکر محله اي بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفاي عباسي در آنجا قرار داشت. و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(عليه السلام) می باشد و آنها را عسکريین گفته اند. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ گردد می بایست امام هادی (علیه السلام) نیز عقیم می بود و از نعمت فرزند محروم تلقی می شد. توضیح آنکه خلفاي عباسي براي زيرنظر داشتن فعاليتهاي فرهنگي، علمي و سياسي امام هادي(عليه السلام) ، آن حضرت را در سال 236هـ .ق. از مدينه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن علیه السلام و پدر بزرگوارش امام هادي (ع) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگي مي كردند و به عسکري لقب يافتند. (1)


ثالثاً واژه «عسکر» لفظی عربی است و به معنای لشکر است. «عسکری» اسم منسوب است و منسوب به عسکر است و اصولا در زبان عربی حرف «گاف» وجود ندارد. فلذا شما در هیچ یک از ادعیه و زیاراتی که نامی از امام حسن عسکری (علیه السلام) برده شده، نمی توانید واژه غلط (عسگری) را بیابید. بعنوان نمونه در فرازهای پایانی دعای توسل می خوانیم: يا أَبا مُحَمَّدٍ، يا حَسَنَ بْنَ عَلِي، أَيُّهَا الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ، يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ، يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، ...(2)

در پایان لازم به ذکر است برای اثبات وجود امام عصر (عجل الله فرجه)(3) در منابع حدیثی، کلامی، اعتقادی و تفسیری اسناد و مدارک بسیاری ذکر شده که برای مطالعه و آگاهی بیشتر می توانید به منابع زیر رجوع کنید.

- کتاب الغیبه - نعمانی
- کتاب غیبت شیخ طوسی
- کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق
- امامت و مهدویت - لطف الله صافی
- آفتاب مهر - جمعی از محققین، مرکز تخصصی مهدویت
- با گامهای سبز انتظار - آیت الله هادوی تهرانی - انشارات خرد قم

پی نوشت ها:
1. علل الشرایع، ج 1، باب 176، ص 230 / معانى الأخبار ، ص 65 / بحارالانوار، ج 50، ص 113، ح 1.
2. کلیات مفاتیح الجنان، دعای توسل.
3. رجوع کنید به آدرس:

اثبات علمی وجود امام زمان (عجل الله فرجه)، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی

سلام علیکم
زبان عربی که «گ» ندارد. عسگری در چه زبانی معنی بی دانه و عقیم می دهد؟

سلام
انگور عسگری شنیدید؟
عسگری یعنی بدون دانه و هسته
میوه ها معمولا هسته دارند
این چون بدون هستس معروف شده ب عسگری یعنی بدون دانه و هسته
بخاطر شباهتش ب عسکری اینو بکار بردن حالا یا بعمد یا سهو
ولی خب اگر روایات مربوط ب امام حسن عسکری بخونیم , ایشون در منطقه نظامی تحت کنترل بودن و لشکر دورشون بوده و.... به همین دلیل عسکری قابل قبول تر است

محمد حسین 72;1013077 نوشت:
سلام
انگور عسگری شنیدید؟
عسگری یعنی بدون دانه و هسته
میوه ها معمولا هسته دارند
این چون بدون هستس معروف شده ب عسگری یعنی بدون دانه و هسته
بخاطر شباهتش ب عسکری اینو بکار بردن حالا یا بعمد یا سهو
ولی خب اگر روایات مربوط ب امام حسن عسکری بخونیم , ایشون در منطقه نظامی تحت کنترل بودن و لشکر دورشون بوده و.... به همین دلیل عسکری قابل قبول تر است

سلام علیکم
اینکه انگور عسگری بیدانه است نتیجه اش میشه اینکه عسگر یعنی بیدانه؟
مثل اینه که یه خصوصیت از برنج هاشمی رو انتخاب کنیم، بعد بگیم هاشم این معنی رو میده

الرحیل;1013081 نوشت:
سلام علیکم
اینکه انگور عسگری بیدانه است نتیجه اش میشه اینکه عسگر یعنی بیدانه؟
مثل اینه که یه خصوصیت از برنج هاشمی رو انتخاب کنیم، بعد بگیم هاشم این معنی رو میده

سلام
چون بین عسکری و عسگری فقط یک کلمه اختلافه ازش سو استفاده شده
بقول شما عربی چندین حرف نداره پ ژ گ چ
حالا هرچند میگن برخی گویش ها عربی گاف و... دارن ولی این بحث مطلب نیست
در ترجمه عسگری یعنی بی دانه یا عقیم ( من انگور عسگری گفتم ک بهتر درک بشه معنی کلمه )
که شما سریع یه گونی برج هاشمی اوردید وسط
حالا عسگر یعنی بی دانه , عقیم , امام حسن عسگری یعنی کسی ک عقیم و بدون بچه هست.
ولی اصل مطلب امام حسن عسکری است و عسکر ب معنی لشکر هست , چون اون بزرگوار در منطقه تحت نطارت بودن معروف شدن ب عسکری , چون لشکریان ایشان رو نگهبانی و مراقبت میکردند ب قدری ک معروف شدن ب این لقب

مشکور;1013060 نوشت:

سلام و ادب@};-

در پاسخ گفتنی است:

اولاً بی شک این قبیل شبهات، محصول فکر بیمار وهابیت خبیث و دیگر دشمنان و مخالفان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است که برای تضعیف اعتقادات تشیع و پیروان اهل بیت تدارک دیده می شود، فلذا بر شیعیان واجب است سطح آگاهی خود را در باره معارف حقه اهل بیت افزایش دهند. یکی از مواردی که مورد استفاده مخالفان قرار می گیرد از طریق تشابه واژه ها است، از اینرو شناخت و بکار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است که اگر مورد سهل‌انگاری و بی‌توجهی قرار بگیرد به اشتباهات بزرگی منجر می‌شود، از جمله اشتباهاتی که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش واژه «عسگری» به جای «عسکری» است. متاسفانه از معاندان و دشمنان تشیع شنیده می شود که بجای واژه صحیح (عسکری) از واژه (عسگری) استفاده می کنند و بنابراین، به غلط نتیجه می گیرند که عسگری که لقب امام یازدهم است به معنای عقیم و بی دانه می باشد فلذا همین شهرت به عقیم بودن دلیل بر عدم وجود فرزندی برای اوست.

متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه در بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)! و همین قبیل اشتباهات موجب شده تا به مرور در زبان مردم عام نیز تکرار شود، البته بعید هم نیست تکرار این اشتباه، به این خاطر باشد که در زبان فارسی حرف (ک و گ) به هم نزدیک هستند لذا این دو را گاهی جابجا استعمال میکنند. و یا چون در زبان محاوره ای فارسی، واژه عسگری روان تر از عسکری تلفظ می شود، مردم به این اشتباه عادت کرده اند. البته ناگفته نماند در ایران، عموم مردم به معنی (عسگری: بی دانه، عقیم) واقف نیستند و به کار بردن این کلمه تصدیق معنی آن، یعنی عقیم و بی فرزند بودن نیست.

ثانیاً تاریخ، گواه است که «عسکري» از مشهورترين القاب آن حضرت است؛ همان طور که امام هادي(عليه السلام) را به اين لفظ لقب داده اند و عسکر محله اي بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفاي عباسي در آنجا قرار داشت. و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(عليه السلام) می باشد و آنها را عسکريین گفته اند. اگر بنا بود این لفظ به (گاف) نوشته یا تلفظ گردد می بایست امام هادی (علیه السلام) نیز عقیم می بود و از نعمت فرزند محروم تلقی می شد. توضیح آنکه خلفاي عباسي براي زيرنظر داشتن فعاليتهاي فرهنگي، علمي و سياسي امام هادي(عليه السلام) ، آن حضرت را در سال 236هـ .ق. از مدينه به سامرا انتقال و در محله عسکر سکونت دادند. چون امام حسن علیه السلام و پدر بزرگوارش امام هادي (ع) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگي مي كردند و به عسکري لقب يافتند. (1)


ثالثاً واژه «عسکر» لفظی عربی است و به معنای لشکر است. «عسکری» اسم منسوب است و منسوب به عسکر است و اصولا در زبان عربی حرف «گاف» وجود ندارد. فلذا شما در هیچ یک از ادعیه و زیاراتی که نامی از امام حسن عسکری (علیه السلام) برده شده، نمی توانید واژه غلط (عسگری) را بیابید. بعنوان نمونه در فرازهای پایانی دعای توسل می خوانیم: يا أَبا مُحَمَّدٍ، يا حَسَنَ بْنَ عَلِي، أَيُّهَا الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ، يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ، يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، ...(2)

در پایان لازم به ذکر است برای اثبات وجود امام عصر (عجل الله فرجه)(3) در منابع حدیثی، کلامی، اعتقادی و تفسیری اسناد و مدارک بسیاری ذکر شده که برای مطالعه و آگاهی بیشتر می توانید به منابع زیر رجوع کنید.

- کتاب الغیبه - نعمانی
- کتاب غیبت شیخ طوسی
- کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق
- امامت و مهدویت - لطف الله صافی
- آفتاب مهر - جمعی از محققین، مرکز تخصصی مهدویت
- با گامهای سبز انتظار - آیت الله هادوی تهرانی - انشارات خرد قم

پی نوشت ها:
1. علل الشرایع، ج 1، باب 176، ص 230 / معانى الأخبار ، ص 65 / بحارالانوار، ج 50، ص 113، ح 1.
2. کلیات مفاتیح الجنان، دعای توسل.
3. رجوع کنید به آدرس:

اثبات علمی وجود امام زمان (عجل الله فرجه)، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی

سلام جناب مشکور ممنون از پاسخگوییتون
فقط سوالی برام پیش اومده
متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه در بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)

یعنی ما تو دعاهای عظیممون باید بی دقتی وبی توجهی باشه؟؟خب الان من به دعاها شک کردم میگم وقتی دعای توسل توش اشکال باشه دیگه بقیه دعاها توقع بیشتری نمیره.
...................

اهان بله دقیقا اصلا گ مگه تو زبان عرب هست که اینو گفتن

مشکور;1013060 نوشت:
متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه در بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)! و همین قبیل اشتباهات موجب شده تا به مرور در زبان مردم عام نیز تکرار شود، البته بعید هم نیست تکرار این اشتباه، به این خاطر باشد که در زبان فارسی حرف (ک و گ) به هم نزدیک هستند لذا این دو را گاهی جابجا استعمال میکنند. و یا چون در زبان محاوره ای فارسی، واژه عسگری روان تر از عسکری تلفظ می شود، مردم به این اشتباه عادت کرده اند. البته ناگفته نماند در ایران، عموم مردم به معنی (عسگری: بی دانه، عقیم) واقف نیستند و به کار بردن این کلمه تصدیق معنی آن، یعنی عقیم و بی فرزند بودن نیست.

سلام
منظور شما این است که دو کلمه عسگر و عسکر هر یک واژه ای مستقل هستند و ربطی بهم ندارند؟

خب اگر جوابتون مثبته این سوال پیش میاد که چطور این دو کلمه اینقدر بهم شبیه هستند؟ یعنی تصادفی بوده؟

احتمالا شنیدید به انگور بی دانه میگن انگور عسگری.

علتش چیه؟ اگه عسگر همون کلمه عسکرهست (که باید باشه) چرا این واژه رو برای انگور بی دانه استفاده میکنن؟

محمد حسین 72;1013083 نوشت:
سلام
چون بین عسکری و عسگری فقط یک کلمه اختلافه ازش سو استفاده شده
بقول شما عربی چندین حرف نداره پ ژ گ چ
حالا هرچند میگن برخی گویش ها عربی گاف و... دارن ولی این بحث مطلب نیست
در ترجمه عسگری یعنی بی دانه یا عقیم ( من انگور عسگری گفتم ک بهتر درک بشه معنی کلمه )
که شما سریع یه گونی برج هاشمی اوردید وسط
حالا عسگر یعنی بی دانه , عقیم , امام حسن عسگری یعنی کسی ک عقیم و بدون بچه هست.
ولی اصل مطلب امام حسن عسکری است و عسکر ب معنی لشکر هست , چون اون بزرگوار در منطقه تحت نطارت بودن معروف شدن ب عسکری , چون لشکریان ایشان رو نگهبانی و مراقبت میکردند ب قدری ک معروف شدن ب این لقب

سلام
سوال من این بود که عسگر در چه زبانی معنی بی دانه و عقیم می دهد؟
عرب ها که گ ندارند.
فارسی هم بعید می دانم. به سایت واژه یاب اگر سری بزنید در لغتنامه های دهخدا و معین و عمید چیزی برای عسگر ننوشته. تنها در فرهنگ واژه ها سره و فرهنگ واژه های آزاد این کلمه آمده که نمی دانم تا چه حد قابل استناد هستند. به جر انگور عسگری جای دیگری را سراغ دارید که عسگر در این معنا آمده باشد؟ (که تازه وجه تسمیه انگور عسگری هم معلوم نیست. انگور بی دانه رقم های گوناگونی دارد که عسگری تنها یکی از انواع آن است. دلیلی داریم که به خاطر بی دانه بودنش به آن عسگری گفته باشند؟)

فاتن علي;1013126 نوشت:
تـوآجدك الرائــع ونــظره منك لموآضيعي هو الأبداع بــنفسه .. يــســعدني ويــشرفني مروورك الحاار وردك وكلمااتك الأرووع لاعــدمت الطلــّـه الـعطرهـ
ماأجمل تلك المشاعر التي خطها لنا قلمكِ الجميل هنا لقد كتبتِ وابدعتِ كم كانت كلماتكِ رائعه في معانيها دائمآ في صعود للقمه

سلام
اهلا و سهلا
نرجو لک اوقات الفرح فی موقع اسکدین
نحتاج مددک فی شبهة طُرِحت هنا
هل کلمة «عسگری» موجودة فی لغة العربیة؟
ما معناه؟ هل تعنی «عقیم»؟

سلام.

اینجور که من متوجه شدم اصلا کلمه ی عسگر معلوم نیست ریشه ش کجاست و اصل شبهه با بازی با کلمات به وجود اومده.
یعنی اول مطرح میشه که عسگر یعنی عقیم ولی معلوم نیست از کجا همچین معنی رو به دست آورده، بعد نتیجه گیری میکنه.

به علت ساده تر بودن تلفظ حرف "گ" به مرور این کلمه در زبان فارسی عسگر شده تا جایی که نام خانوادگی عسگری داریم، ولی عسکری نداریم.

momi14;1013162 نوشت:
سلام.

اینجور که من متوجه شدم اصلا کلمه ی عسگر معلوم نیست ریشه ش کجاست و اصل شبهه با بازی با کلمات به وجود اومده.
یعنی اول مطرح میشه که عسگر یعنی عقیم ولی معلوم نیست از کجا همچین معنی رو به دست آورده، بعد نتیجه گیری میکنه.

به علت ساده تر بودن تلفظ حرف "گ" به مرور این کلمه در زبان فارسی عسگر شده تا جایی که نام خانوادگی عسگری داریم، ولی عسکری نداریم.

من مشکلم اینه چرا تو مفاتیح هم اینکارو کردن ما نمیتونیم تلفظ کنیم خب تو زبان عربم گ نبود پس چرا دعای عربیو اینجور کردن فارسی که نبود براعربا هم گ سختتره چراتو کتاب بزرگ ما باید همچین چیزی اشتباه شده باشه ازبین اینهمه متن ودعا فقط عسکری باید عسگری میشد؟
پیش ما هم حرف گ سختتره
فامیل عسکری هم هست
معلممون فامیلش عسکری بود مستخدممونم همینطور

nazak;1013179 نوشت:
چرا تو مفاتیح هم اینکارو کردن

مفاتیح من درسته. هم عربیش. هم معنیش.

اما ظاهرا ایراد شما هم وارده و بعضی جاها اشتباه کردند،
اینجا رو نگاه کنید:
http://fa.alkawthartv.com/news/131616

توی متن عربی نوشته [=iransans]الْعَسْكَرِىُّ که ممکنه فتحه با "گ" اشتباه گرفته بشه.
اما توی ترجمه اشتباه کرده و نوشته عسگری.

nazak;1013179 نوشت:
براعربا هم گ سختتره

این اشتباه از ما بود و به عرب زبان ها مربوط نمیشه.

nazak;1013179 نوشت:
فامیل عسکری هم هست

نمیدونستم. تو شهر ما فقط عسگری هست.

momi14;1013180 نوشت:
مفاتیح من درسته. هم عربیش. هم معنیش.

اما ظاهرا ایراد شما هم وارده و بعضی جاها اشتباه کردند،
اینجا رو نگاه کنید:
http://fa.alkawthartv.com/news/131616

توی متن عربی نوشته [=iransans]الْعَسْكَرِىُّ که ممکنه فتحه با "گ" اشتباه گرفته بشه.
اما توی ترجمه اشتباه کرده و نوشته عسگری.

این اشتباه از ما بود و به عرب زبان ها مربوط نمیشه.

نمیدونستم. تو شهر ما فقط عسگری هست.

بله رفتم نگا کرددوسه جای دیگه رو هم پیداکردم عسکری بود ممنون.

کلا تنوع فامیل تو ایران زیاده عسکری.عسگری.دژاکام.دژاگام.

سلام و تشکر

الرحیل;1013074 نوشت:
سلام علیکم
زبان عربی که «گ» ندارد. عسگری در چه زبانی معنی بی دانه و عقیم می دهد؟

الرحیل;1013081 نوشت:
سلام علیکم
اینکه انگور عسگری بیدانه است نتیجه اش میشه اینکه عسگر یعنی بیدانه؟
مثل اینه که یه خصوصیت از برنج هاشمی رو انتخاب کنیم، بعد بگیم هاشم این معنی رو میده

پاسخ سؤالات شما در پست های کاربر محترم محمد حسین 72 بیان شده فلذا از تکرار پرهیز می کنیم. فقط یک نکته اینکه وقتی کسی اشتباهاً می گوید امام حسن عسگری، ناخواسته یک وجه تشبیهی با انگور عسگری به ذهنش متبادر می شود و از آنجاییکه انگور عسگری بی دانه (عقیم) است نتیجه غلط می گیرد که امام عسگری هم عقیم است! بعبارتی ذهنش از معنای عسگری در انگور به برداشت غلط عسگری در شخص امام معطوف می شود. در حالیکه در مثالی که شما اشاره کردید بین برنج هاشمی و اسم هاشم هیچ وجه تشبیه و نسبت مستقیمی برقرار نیست، که چنین انتقال معنایی صورت بگیرد.

nazak;1013084 نوشت:
سلام جناب مشکور ممنون از پاسخگوییتون
فقط سوالی برام پیش اومده
متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه در بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)

یعنی ما تو دعاهای عظیممون باید بی دقتی وبی توجهی باشه؟؟خب الان من به دعاها شک کردم میگم وقتی دعای توسل توش اشکال باشه دیگه بقیه دعاها توقع بیشتری نمیره.


با تشکر از شما
این اشتباهات، در متن عربی ادعیه و زیارات صورت نگرفته بلکه در برخی چاپ ها، خصوصاً در کتب منتخب ادعیه و زیارات در قسمت توضیحات فارسی ادعیه و یا ترجمه، بخاطر بی دقتی و یا سهل انگاری در ویراستاری رخ داده است، فلذا اگر نظارت بیشتری صورت بگیرد، قابل برطرف شدن است.

Miss.Narges;1013106 نوشت:
سلام
منظور شما این است که دو کلمه عسگر و عسکر هر یک واژه ای مستقل هستند و ربطی بهم ندارند؟

بله بطور قطع این دو واژه دو کلمه مستقل بوده و دارای معانی متفاوتی هستند و چنین اشتباهی یا سهواً و یا توسط شبهه پردازان عمداً رواج داده شده است.

Miss.Narges;1013106 نوشت:
خب اگر جوابتون مثبته این سوال پیش میاد که چطور این دو کلمه اینقدر بهم شبیه هستند؟ یعنی تصادفی بوده؟

احتمالا شنیدید به انگور بی دانه میگن انگور عسگری.

علتش چیه؟ اگه عسگر همون کلمه عسکرهست (که باید باشه) چرا این واژه رو برای انگور بی دانه استفاده میکنن؟


وقتی می گوییم دو کلمه مستقل اند یعنی نه اینکه از لحاظ معنایی یکی هستند و نه اینکه ظاهراً چندان شباهت صدردرصدی دارند، عسگر دارای سرکش گاف است و عسکر بدون سرکش! بنابراین گرچه یک شباهت حداقلی بین شان وجود دارد چنانکه بین بسیاری از کلمات دیگر فارسی و عربی نیز چنین شباهت هایی مطرح است مانند کلمه بار و یار؛ گاری و کاری؛ بهار و نهار که تفاوت شان فقط یک نقطه و یا یک سرکش اضافی است. بنابراین چنین شباهت های حداقلی دلیل بر این نمی شود که بگوییم این قبیل کلمات شبیه هم هستند.

از اینرو نتیجه گیری شما که گفته اید «عسگر همان کلمه عسکر هست» نتیجه گیری غلط و نادرستی است. (که بیانش گذشت) مضافاً اینکه واژه عسکری یک لغت عربی است که وارد زبان فارسی شده، و بدلیل قرابت و سهولت بیان، کاف به گاف تغییر یافته فلذا واژه عسگری در فرهنگ فارسی نیامده و صرفاً یک غلط مشهور است و صحیح آن همان عسکری است. بنابراین بعید نیست واژه عسگر اساساً هیچ معنای خاصی نداشته و اینکه در بعضی جاها به معنای عقیم گرفته شده تنها از همان وجه تشبیه به انگور عسگری باشد.

مشکور;1013186 نوشت:
از اینرو نتیجه گیری شما که گفته اید «عسگر همان کلمه عسکر هست» نتیجه گیری غلط و نادرستی است. (که بیانش گذشت) مضافاً اینکه واژه عسکری یک لغت عربی است که وارد زبان فارسی شده، و بدلیل قرابت و سهولت بیان، کاف به گاف تغییر یافته فلذا واژه عسگری در فرهنگ فارسی نیامده و صرفاً یک غلط مشهور است و صحیح آن همان عسکری است. بنابراین بعید نیست واژه عسگر اساساً هیچ معنای خاصی نداشته و اینکه در بعضی جاها به معنای عقیم گرفته شده تنها از همان وجه تشبیه به انگور عسگری باشد.

سلام
نفرمودید چرا از واژه عسکر یا عسگر برای انگور بی دانه استفاده شده؟

Miss.Narges;1013190 نوشت:
سلام
نفرمودید چرا از واژه عسکر یا عسگر برای انگور بی دانه استفاده شده؟

سلام مجدد

معلوم نیست همه‌ی انواع انگور عسکری بی‌هسته باشند و اگر نوعی از انگور عسکری بی‌هسته است، دلیل نیست که علت نام‌گذاری‌اش به این نام تنها به دلیل نداشتن هسته باشد، بلکه علت نام‌گذاری‌ انگور عسکری (عسگری) به این نام، شاید به این جهت باشد که اولین فردی که آن‌ را کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بود، و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده می‌شده رواج یافته است. از این رو شاید استفاده از واژه عسکر یا عسگر برای انگور بی دانه یک استقراء ناقص بوده که توسط بعضی افراد مسامحتاً صورت گرفته و یا برخی مخالفان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) عامدانه از این تشابه اسمی انگور عسکری و امام حسن عسکری (در زبان عامیانه عسگری) وجه تشبیه عقیم بودن را اخذ و رواج داده اند.

زبان عربی فصیح حروف گچ پژ رو ندارند اما لهجه های عربی این حروف و آواها رو دارند.
من تو اینترنت عسگری رو جستجو کردم مطلبی نیاورد.
احتمالا اصل کلمه عسکر بوده بعد رفته زبان ترکی و با تلفظ غلیظ تر مجددا وارد عربی شده..
خود کلمه عسکر هم ممکنه اصالتا عربی نباشه
پس کلمه عسگر هویتی نداره

پرسش:
عسکری درست است یا عسگری؟ عده ای میگویند امام زمان(عجل الله فرجه) وجود ندارد بخاطر اینکه عسگر در زبان عرب، یعنی عقیم و بی دانه، آیا این مطلب درست است؟

پاسخ:
در پاسخ گفتنی است:

اولاً بی شک این قبیل شبهات، محصول فکر بیمار وهابیت خبیث و دیگر دشمنان و مخالفان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است که برای تضعیف اعتقادات تشیع و پیروان اهل بیت تدارک دیده می شود، فلذا بر شیعیان واجب است سطح آگاهی خود را در باره معارف حقه اهل بیت افزایش دهند. یکی از مواردی که مورد استفاده مخالفان قرار می گیرد از طریق تشابه واژه ها است، از اینرو شناخت و بکار بردن صحیح واژه‌ها و اسامی ضرورتی است که اگر مورد سهل‌انگاری و بی‌توجهی قرار بگیرد به اشتباهات بزرگی منجر می‌شود. از جمله اشتباهاتی که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش واژه «عسگری» به جای «عسکری» است. بنابراین، به غلط، اولاً «عسگری» را به معنای عقیم و بی دانه تعریف می کنند. در حالیکه چنین تعریفی اساساً نادرست و ساختگی است و صرفاً از یک قیاس ظاهری صورت گرفته، بعبارتی از آنجاییکه انگور عسکری بی دانه است این معنا را برای واژه «عسگری» نتیجه گیری کرده اند! و حال آنکه بعید نیست علت نام‌گذاری‌ انگور عسکری یا عسگری به این نام، به این جهت باشد که اولین فردی که آن‌ را کاشت و ترویج کرد نامش عسکری بوده و یا ابتدا از منطقه، روستا و شهری که عسکری نامیده می‌شده رواج یافته است.

متأسفانه از قدیم بدلیل بی دقتی و بی توجهی برخی، همین اشتباه، در نگارشهای فارسی بعضی کتب ادعیه و زیارات وارد شده و بجای بکاربردن واژه صحیح (عسکری) به اشتباه نگاشته اند (عسگری)! و همین قبیل اشتباهات، موجب شده تا به مرور در زبان مردم عام نیز تکرار شود، البته بعید هم نیست تکرار این اشتباه، به این خاطر باشد که در زبان فارسی حرف (ک و گ) به هم نزدیک هستند لذا این دو را گاهی جابجا استعمال میکنند. و یا چون در زبان محاوره ای فارسی، واژه «عسگری» روان تر از «عسکری» تلفظ می شود، مردم به این اشتباه عادت کرده اند. البته ناگفته نماند در ایران، عموم مردم به معنی دقیق واژه عسکری یا عسگری واقف نیستند و به کار بردن این کلمه تصدیق معنی ساختگی آن، یعنی عقیم و بی فرزند را نمی کند.

ثانیاً اصولا در زبان عربی حرف «گاف» وجود ندارد. فلذا شما در هیچ یک از ادعیه و زیاراتی که نامی از امام حسن عسکری (علیه السلام) برده شده، نمی توانید واژه غلط (عسگری) را بیابید.(مگر در برخی ترجمه ها و نگارشهای ضعیف فارسی) بعنوان نمونه در فرازهای پایانی دعای توسل می خوانیم: يا أَبا مُحَمَّدٍ، يا حَسَنَ بْنَ عَلِي، أَيُّهَا الزَّكِىُّ الْعَسْكَرِىُّ، يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ، يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، ...(1) بعلاوه، اگر بنا بود این واژه بصورت ساختگی و غیرواقعی آن با حرف (گاف) نوشته یا تلفظ گردد و یا معنای واقعی آن عقیم و بی نتیجه می بود، می بایست امام هادی (علیه السلام) نیز عقیم و از نعمت فرزند محروم می بود، در حالیکه چنین نیست! فلذا تعریف درست اینست که بگوییم: عسکر محله اي بوده در شهر سامرا که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفاي عباسي در آنجا قرار داشت. و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(عليهما السلام) می باشد از اینرو آنها را عسکريین گفته اند.(2)

در پایان لازم به ذکر است برای اثبات وجود امام عصر (عجل الله فرجه)(3) در منابع حدیثی، کلامی، اعتقادی و تفسیری اسناد و مدارک بسیاری ذکر شده که برای مطالعه و آگاهی بیشتر می توانید به منابع زیر رجوع کنید:

- کتاب الغیبه - نعمانی
- کتاب غیبت شیخ طوسی
- کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق
- امامت و مهدویت - لطف الله صافی
- آفتاب مهر - جمعی از محققین، مرکز تخصصی مهدویت
- با گامهای سبز انتظار - آیت الله هادوی تهرانی - انشارات خرد قم

پی نوشت ها:
1. شیخ عباس قمی، کلیات مفاتیح الجنان، دعای توسل.
2. ابن بابویه، محمد بن علی، علل الشرایع، نشر مؤمنین، قم، 1380، ج 1، باب 176، ص 230 / همان، معانى الأخبار ، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1377، ص 65 / مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، کتابخانه مسجد ولیعصر (عج)، تهران، 1363، ج 50، ص 113، ح 1.
3. رجوع کنید به آدرس: اثبات علمی وجود امام زمان (عجل الله فرجه)، مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی

موضوع قفل شده است