جمع بندی چرا قوم یهود به دنبال منجی می گردند؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا قوم یهود به دنبال منجی می گردند؟

سلام چرا در زمان پیامبری حضرت زکریا با این که مردم پیامبر داشتند باز دچار مشکلات اقتصادی شده بودند و دنال منجی می گردیدند مگر حضرت زکریا پیامبر قوم خود نبود

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد دلیل

[TD][/TD]

پرسش:
علت درخواست ظهور منجی جهانی برای برقراری عدالت و زندگی آرمانی چیست؟ اساسا با وجود پیامبرانی مانند حضرت زکریا چرا مردم نتوانستند مشکلات جامعه و از جمله مشکلات اقتصادی را حل کرده و خواستار حضور موعود الهی بودند؟

پاسخ:
۱- مشکلات اقتصادی دلایل متعددی می تواند داشته باشد که حکومت وقت نقش اصلی را در کنار رفتار و فرهنگ عمومی دارد. بر این اساس بیشتر پیامبران الهی و از جمله حضرت زکریا دارای قدرت ظاهری و حکومت نبودند که بتوانند تمام امور مردم از جمله مشکلات اقتصادی را سامان دهند.

۲- از طرف دیگر اکثر انبیای الهی با مخالفتهایی از طرف مردم رو به رو بودند که با عدم تایید عمومی و فراگیر امکان تشکیل حکومت و یا عملیاتی شدن فرامین الهی را نداشتند و با بی اعتنایی مردم نتوانستد هدایت و اثرگزاری مورد نظر را داشته باشند. بنایراین با وجود انبیای الهی مانند جناب زکریا، مردم راه خود را می رفته و با نافرمانی و یا تبعیت از حاکمان ظالم – هر چند به اجبار – به مشکلاتی از جمله اقتصادی دچار می شدند.

۳- درخواست و دعا برای آمدن منجی در تمامی ادیان و گروهها وجود داشته و دارد که این خواسته دلایل متعددی دارد که عمدتا به دلیل رسیدن به شرایط مطلوب و آرمانی دنیوی و اخروی (‌معنوی) می باشد و همه انبیا وعده به وجود منجی می دادند.

۴- پیامبران در حد توانایی و امکانات خویش به هدایت و روشنگری میان مردم پرداخته و در صورت همراهی در مواقعی اقدامات بزرگی انجام دادند که یکی از این دوران ها، عصر حضرت یوسف می باشد که از نظر اقتصادی نیز رشد و جهش بسیاری خوبی در برقراری عدالت مهیا شد. یکی از آيات قرآن در این باره چنین است:

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حق و قوانین عادلانه) نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند، و آهن را نازل کردیم که در آن قوت شدیدی است، و منافعی برای مردم، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می کنند بی آنکه او را ببینند، خداوند قوی و شکست ناپذیر است. (۱)

۵- عدالت شعار و برنامه آرمانی منجی است که در آيات و روایات متعددی به آن اشاره شده و هدف اصلی حکومت الهی نیز همین است و صرف خواستن و دعا در این زمینه کافی نیست. بلکه باید با رفتار و عملکرد خوب و روشنگری و هدایت عمومی قلب ها و برنامه ریزی و کار و ... زمینه ظهور منجی فراهم شود.

روایات زیادی در زمینه اجرای عدالت وجود دارد که به دو نمونه اشاره می شود:
الف) امام علی «علیه السلام» مي‌فرمايند: « ... الحادي عشر من ولدي، هو المهدي الذي يملأ الارض عدلاً و قسطاً كما ملئت جوراً و ظلماً؛ یازدهمین از فرزندان من همان مهدی است که زمین را از عدل و داد پر می کند بعد از آن که از ظلم و ستم پر شده باشد.» (۲)

ب) امام حسين «علیه السلام» مي‌فرمايند: «لولم يبق من الدنيا الايوم واحد لطول الله عزوجل ذلك اليوم حتي يخرج رجل من ولدي فيملأها عدلا و قسطاً كما ملئت جوراً و ظلماً؛ اگر از دنيا جز يك روز باقي نمانده باشد، خداوند آن روز را طولاني گرداند تا مردي از فرزندان من قيام كند و زمين را از عدل و داد پر كند پس از آن كه از ستم و بيداد پر شده باشد.» (۳)

۶- نکته دیگر آن که عنایت خاصه خدای متعالی به ایشان جهت تحقق عدالت کامل صورت می گیرد و توانایی و ویژگی هایی نیز علاوه بر دیگر اولیای الهی و عنایات خاصه موجب می شود که در آن زمان موانع موجود کنار رفته و نعمت های مادی و معنوی بر مردم کامل شود. بر این اساس شرایطی به وجود می آید که خلاصه آن وضعیت طبق روایات به شرح زیر می باشد:
الف) نزول برکات آسمانی و گنج های زمین
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «امت من در زمان حضرت مهدی علیه السلام آنچنان متنعم می شوند که هرگز چنین بهره مند نشده اند.» (۴)

ب) رفاه عمومی و اجتماعی
در حدیث آمده است: «زمانی برای مردم پیش می آید که انسان صدقات از طلا را با خود برمی دارد؛ تا آنها را در راه خدا انفاق کند، ولی نیازمندی را پیدا نمی کند که این صدقه را قبول نماید.» (۵)

ج) رشد علم و عقول در میان مردم
امام صادق علیه السلام فرمود:«علم بیست و هفت حرف است. همه معارفی که پیامبران علیهم السلام آورده اند، فقط دو حرف است. وقتی که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر علم را ابراز کند و آن را در بین مردم گسترش دهد.» (۶)

د) ایجاد برادری و عدالت
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:«لَوْ قَدْ قامَ قائِمُنا... لَذَهَبَتِ الشَّحْناءُ مِنْ قُلُوبِ الْعِبادِ؛ اگر قائم ما قیام کند،... کینه و ستیزه و جدل از دل های بندگان برود.» (۷)

۷- بنابراین هر چند در برهه هایی از ادوار مانند زمان بعضی از انبیای و اولیای الهی به طور نسبی وضعیت بهتری حاکم شد ولی عدالت کامل و فراگیر همگانی و جهانی در زمان حکومت منجی و موعود ادیان محقق می شود و خود انبیا نیز مردم را به حضور منجی بشارت می دادند و به دلیل عدم وجود شرایط مانند آماده نبودن و یاری نکردن مردم عدالت نتوانست در زمانهای دیگر به طور کامل محقق شود. لذا مردم و انبیایی مانند حضرت زکریا نیز به دعا و درخواست آمدن حکومت عدل جهانی می پرداختند.

پی نوشت:
۱- سوره حدید آیه ۲۵.
۲- محمد بن یعقوب كليني، الكافي، اسلامیه، ۱۳۸۸ ق، تهران، ج۱، ص ۳۳۸.
۳- محمد بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، كمال الدين و تمام النعمة، نشر اسلامی، بی تا، قم، ج ۱، ص ۳۱۸.
۴- فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، ۱۴۱۷ق، ص ۴۳۳.
۵- محمدتقی مجلسی،‌بحارالانوار، انتشارات موسسه الوفاء، ۱۴۰۳ق، ج ۵۲، ص ۳۳۶.
۶- حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، دارالمعرفه، بیروت، بی‌تا، ج ۴، ص ۵۴۱.
۷- سید محمدتقی موسوی اصفهانی، مکیال‌المکارم فی فوائد الدعاء للقائم، تحقیق مؤسسة الامام المهدی(علیه السلام)، انتشارت مدرسة الامام المهدی(علیه السلام)، قم، ۱۳۶۳ش/۱۴۰۴ق، ج ۱، ص ۱۰۱.

موضوع قفل شده است