جمع بندی از ازدواج آسان حرف می زنید ولی در عمل زندگی اشرافی را تبلیغ می کنید

تب‌های اولیه

19 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
از ازدواج آسان حرف می زنید ولی در عمل زندگی اشرافی را تبلیغ می کنید

[h=2]به‌رغم تبلیغاتی که در انواع و اقسام برنامه‌های تلویزیونی و ستادهای مربوط به جوانان درباره ازدواج آسان صورت می‌گیرد، آگهی‌های بازرگانی میان‌برنامه‌ای، تصویری دیگر از خانواده خوشبخت را به جوان ایرانی نشان می‌دهد.تصویری پرطمطراق و سرشار از تجمل گرایی، زوجی جوان با لباس‌های فاخر و خانه‌ها و خودروهای آنچنانی و وسایل منزل لوکس.[/h] اين سياست يك بام و دو هوا هم به خودي خود در بالا بردن سطح توقع جوانان از ازدواج موفق بي‌تأثير نيست. از يك طرف مي‌گوييم به حداقل‌ها راضي باش و ازدواج كن و از سوي ديگر تصويري از زندگي مشترك موفق به فرد مي‌دهيم كه در تضاد كامل با شعارهاي موجود است. ازدواج يا لقمه آماده؟امروز بر خلاف ادوار گذشته بيشتر جوانان انتظار دارند كه ابتداي زندگي همه امكانات را با هم داشته باشند. درست بر خلاف نسل پدر و مادرها كه از يك خانه نقلي اجاره‌اي با حداقل امكانات زندگي شروع مي‌كردند و به مرور و طي سال‌ها با تلاش و پشتكار خود زندگي‌شان را به‌روز مي‌كردند.نسل امروز مطابق فرهنگ فست‌فود به پديده ازدواج نگاه مي‌كند. اين ديدگاه كه ديگر كسي حوصله پختن غذاي سنتي و صبر كردن براي جا افتادن آن را ندارد و اغلب ترجيح مي‌دهند از غذاي آماده و نيم‌پز استفاده كنند در تمام ابعاد زندگي نسل جوان امروز رسوخ كرده است.يعني حتي در فعل ازدواج هم به دنبال بستري آماده يا حداقل نيمه‌آماده است كه تلاشي براي ساختنش نكند كه البته او به تنهايي مقصر نيست بلكه ساختار فرهنگي- تبليغاتي جامعه اين نسل را به اين سمت و سو سوق داده و تصحيح چنين فرهنگي زمانبر است.[h=2]آسان حرف می زنید و زندگی اشرافی را تبلیغ می کنید[/h]

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد امیـد

[TD][/TD]

ماه تی تی;1008292 نوشت:
ازدواج آسان

سلام
بحث ازدواج جوانان و مشکلاتِ پیشِ روی آنها از بحث های داغ در سالیان اخیر بوده است. همه قبول داریم که برای افزایش ازدواج در میان قشر جوان باید کاری کرد. اما بیشتر افراد فقط یک بُعد از مسأله را مورد توجه قرار می دهند. موضوع «ازدواج جوانان» یک مسأله اجتماعی است که مانند هر مسأله اجتماعیِ دیگری چندین عامل در آن تأثیر دارند. برای حلّ مشکلاتِ پیش روی ازدواج جوانان نیز باید همه عوامل دست به دست هم بدهند و اقدام کنند. اشتباه است که فکر کنیم با تحوّل در یکی از این عوامل، مشکلِ ازدواجِ جوانان حلّ می شود.

راهکارهای حلّ مشکلات ازدواج جوانان:

1- تغییر نگرش مردم از طریق رسانه ها:
وقتی در جامعه ای توقّعات نا به جای اقتصادی زیاد می شود، مشکلات ازدواج نیز افزایش می یابد. رسانه ها و شخصیت های دارای نفوذ در میان مردم باید در زمینه ازدواج مردم را تشویق کنند که دیدگاهی واقع بینانه داشته باشند. هنگامی که پسرهای جوانان بپذیرند که لازمه ازدواج، داشتنِ خانه و ماشین نیست، بیشتر برای ازدواج اقدام می کنند. وقتی دختران جوان بپذیرند که توقعات خود را از خواستگارها کاهش دهند و قبول کنند که مانند مادران شان در ابتدای زندگی، در کنار خانواده شوهر در یک خانه به سر برند، ازدواج های بیشتری سر می گیرد. این فرهنگ سازی کار یک شب و یک ماه و یک سال نیست؛ بلکه سال های سال طول می کشد تا این فرهنگ غلط، جای خود را به فرهنگی درست در زمینه ازدواج بدهد. فرهنگ سازی کارِ متولّیانِ فرهنگِ جامع است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و حوزه علمیّه همگی اعضای متولّیِ فرهنگ هستند.

2- بازگشت به سنّت های ازدواج در قدیم
اما باقر (صلوات الله و سلامه علیه) می فرماید:« روزی خانمی نزد رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد:"مرا شوهر بده". حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) [به یارانش] فرمود:"چه کسی حاضر است با این خانم ازدواج کند؟". مردی بلند شد و گفت:"من حاضرم". حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پرسید:"چه چیزی [به عنوان مهریه] به او می دهی؟". مرد جواب داد:"چیزی ندارم که به او بدهم". حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:"نه [نمی شود]". خانم حرفش را تکرار کرد. رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز دوباره به یارانش همان حرف را گفت. اما غیر از مرد اول، کسی بلند نشد. خانم دوباره حرفش را تکرار کرد. در بار سوم، پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) از آن مرد پرسید:" مقداری از قرآن را خوب بلدی؟". مرد پاسخ داد"بله". پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:"در برابر مقداری از قرآن که خوب بلد هستی، این زن را به عقد تو در می آورم. باید آن مقدار قرآن را به او بیاموزی"»(1). این سنّت ازدواج در عصر پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بوده است. این ازدواج ها از ازدواج های سخت و پرهزینه دوام بیشتری داشته است. البته باید گفت که مردها هم نباید از مهریه های کم سوءاستفاده کنند و پس از گذشت چند سال و رونق گرفتنِ کسب و کارشان، همسری که سال ها با بی پولیِ شان ساخته و تحمّل کرده را به خاطر مهریه کم طلاق دهند و به سراغ زنِ جدید بروند. متأسفانه من خود شاهد بودم که در مواردی، شوهر به خاطر مهریه کمِ خانم، چند سال بعد از ازدواج به او گفته:" یا با ازدواجِ دومِ من موافقت کن یا تو را طلاق می دهم و زن دیگری می گیرم". به خاطر همین مسائل من تعیین مهریه های خیلی پایین یا مهریه های معنوی را اصلا توصیه نمی کنم.

3- با توجه به اینکه یکی از مهم ترین دلایل عدم ازدواج در جوانان تحصیل کرده، عدم استقلال مالی است، باید از آغاز تحصیل، برنامه هایی برای آموزش برخی مشاغل به دانش آموزان تهیه و تدوین شود تا پس از فارغ التحصیل شدن، جوان بتواند از مهارتی که یادگرفته درآمد کسب نماید.

پی نوشت:
1:
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج10، ص720، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث،قم

زندگی کردن طبق شریعت چند چیز لازم دارد :

نفقه ی زن ( شامل خوراک و پوشاک و مسکن )

مهریه ( که می تواند 14 سکه باشد یا 114 سکه )

هزینه کارهای منزل

هزینه شیردهی

حتی اگر به قرآن نگاه کنید قرآن نیز به این مشکل اشاره می کند :

وَمَن لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنكُمْ طَوْلًا أَن يَنكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ

اینها تعهداتی است که بر عهده یک مرد می اید.

یعنی از یک طرف نگرش خانوم ها و خانواده ها باید این باشد که بدون این تعهدات زندگی کند.

اما از طرفی مرد می داند که این تعهدات شرعا و قانونا بر عهده او است و هر لحظه مورد بازخواست قرار بگیرد...

یعنی مقصودم این است که همین زندگی شرعی نیز برای جوانان سخت است و دچار یک تناقض عملی و اعتقادی میشوند چه برسد که به زندگی اشرافی هم دعوت و تبلیغ کنیم...

سلام.صداوسیما و دانشگاهها و بقیه نهادهای فرهنگی فقط بودجه میگیرند و بریز و به پاش میکنند مخصوصا برای سلبریتی ها و از ما بهتران و هیچ خدمت درستی هم به فرهنگ جامعه نمیکنند.میشه گفت تسلیم تهاجم فرهنگی هستند و سیاستهاشون در خدمت اونهاست و تا تغییر اساسی انجام نشه جامعه هم بیشتر دچار مشکل میشه از نظر فرهنگی و اجتماعی

سلتم. یعنی کسی هست که واقعا تلویزیون نگاه کنه؟؟؟ من دو ساله که تلویزیونو گذاشتم کنار. سینما هم هیچ وقت دوست نداشتم برم. تلویزیون بلای بزرگ قرن هست به درد هم نمیخوره.

[="Tahoma"][="Blue"]

نزدیک مرگ;1008811 نوشت:
سلام.صداوسیما و دانشگاهها و بقیه نهادهای فرهنگی فقط بودجه میگیرند و بریز و به پاش میکنند مخصوصا برای سلبریتی ها و از ما بهتران و هیچ خدمت درستی هم به فرهنگ جامعه نمیکنند.میشه گفت تسلیم تهاجم فرهنگی هستند و سیاستهاشون در خدمت اونهاست و تا تغییر اساسی انجام نشه جامعه هم بیشتر دچار مشکل میشه از نظر فرهنگی و اجتماعی

سلام
شما هنوز امید دارید به اصلاح؟
کار متاسفانه از ریشه خرابه، دیگه اینقدر خرابه که ادم حوصله اش نمیشه درباره اش صجبت کنه..
از اول هم به ما گفته شده یک روز امام زمان میاد و همه چیز رو درست میکنه..
اونایی که تونستند کثیف کاری های خودشون رو کردند بقیه هم به امید ظهور نشستند و هیچ کسی هییییییییج تلاشی نمیکنه برای بهبود وضعیت..
ملتی که خودش نخواد وضعش عوض بشه خدا هم کاری براش نمیکنه..
حرف زیاد است ولی به همینجا بسنده میکنم..[/]

بیت المعمور;1008800 نوشت:
همین زندگی شرعی نیز برای جوانان سخت است و دچار یک تناقض عملی و اعتقادی میشوند

زندگیِ شرعی اگر منظورتان آن چه اسلام به آن تأکید دارد باشد، در اسلام بر مهریه کم تشویق شده است. رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:«أفْضَلُ نِساءِ أُمّتی أَصبحَهُنَّ وَجْهاً وَ أقَلَّهُنَّ مَهراً»یعنی:«برترین زنان امّتِ من خوشروترینِ آنها و کم مهریه ترینِ شان می باشد»(1). اما در جامعه ما عده ای از خانم ها و خانواده ها مهریه زیاد را باعث خوشبختی و حفظ آبروی شان می دانند. این زندگیِ شرعی نیست. از سوی دیگر برخی مردها هم در صورتی که همسرشان مهریه پایینی داشته باشد، با بروز کوچک ترین مشکلی به همسرشان می گویند:«مهریه ات را می دهم و طلاقت می دهم». به خاطر وجود این واقعیت بود که من در یکی از بخش های سایت (کلبه فیروزه ای) گفتم:«مهریه از پنجاه تا 114 سکه در این زمانه خوب و مناسب است».

هزینه شیردهی و کارهای منزل آن قدر که فکر می کنید نیست. من خودم با چند قاضی آشنایی نزدیکی دارم و از مبالغ آن آگاهم. ضمن اینکه در ایران خانم ها این کارها را بدون دریافت مبلغی انجام می دهند. تنها وقتی خانم ها مبلغی برای شیردهی و کارهای منزل مطالبه می کنند که مشکلی پیش بیاید و زن و شوهر کارشان به دادگاه بکشد؛ آن وقت علاوه بر مطالبه مهریه، هزینه کار در منزل و هزینه شیردهی را نیز مطالبه می کنند؛ البته اگر با قوانین حقوق خانواده آشنایی داشته باشند. در قوانین حقوقی ایران به هزینه شیردهی و انجام کارهای منزل، «اُجرتُ المِثل» می گویند. ضمن اینکه درست است در کشورهای غیراسلامی مهریه ای در ازدواج تعیین نمی شد، اما در قوانین این کشورها «الزامِ شوهر به نصف کردنِ دارایی و ثروتِ به دست آورده پس از ازدواج» در هنگام طلاق وجود دارد و با درخواستِ خانم، دادگاه بررسی می کند و اموالی که شوهر پس از ازدواج به دست آورده را شناسایی می نماید و نصف آن را به خانم می دهد.
دوست گرامی
اسلام دین ساده و سهل گیری است. ماجرای ازدواج خانمی که به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت:"یا رسول الله مرا شوهر بده" را گفتم:

امید;1008783 نوشت:
اما باقر (صلوات الله و سلامه علیه) می فرماید:« روزی خانمی نزد رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد:"مرا شوهر بده".

آیا ازدواج آسان تر از این می شود؟ اما آیا ما به این تعالیمِ دین اسلام عمل می کنیم؟

گر مسلمانی از این است که حافظ دارد - وای اگر از پس امروز بود فردایی

پی نوشت:
1: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار،ج100،ص236، مؤسسة الوفاء، بیروت،1403.

[="Times New Roman"][="Black"]متاسفانه آدم هایی شدیم که تا زور بالا سرمون نباشه به اخلاق تن نمیدیم

و اصلا به استقبال زیبایی های اخلاق که در انجامشون مختار هستیم نمیریم

اون از خانم هایی که با مهریه نجومی شوهر رو به خاک سیاه میشونن

اینم از مردهایی که بخاطر مهریه کم و عشق مادر به فرزندانش زنش رو به هرکاری وادار میکنه

یه کم آدم باشیم خوبه[/]

ماه تی تی;1008292 نوشت:
آگهی‌های بازرگانی میان‌برنامه‌ای، تصویری دیگر از خانواده خوشبخت را به جوان ایرانی نشان می‌دهد.تصویری پرطمطراق و سرشار از تجمل گرایی، زوجی جوان با لباس‌های فاخر و خانه‌ها و خودروهای آنچنانی و وسایل منزل لوکس.

باسلام

یه مدت پدرم میگفتن که تلویزیون اینا رو هم خیلی از خانواده ها نباید داشته باشند چون با این تبلیغات برنامه ها داره میگه که برای کیا دارن برنامه میسازن برای من امثال من نیست که حالا با دیدنش بگیم چرا یه جوان ایرانی اول زندگی اینا رو داره ولی من ندارم این برنامه ها برای از ما بهترونه عزیزان شما هم اشتباه کردی داری میبینی

گذشته از اینها تا وقتی که نشستیم یکی بیاد این مشکلات رو حل کنه همینکه هست استارت رو همه در حد توانشون باید بزنند منتظر مسئولین فرهنگی نباشید این مسئولین فرهنگی هم اگه بخوان کارشون پیش بره نیاز به همکاری مردم دارند تا خود مردم به این فهم و شعور نرسیدن اونا هم هیچ کاری نمی تونند بکنند

پس اصل خود مردم هستند دیدی یکی کاراشتباه میکنه مثلا با مهریه بالا یا انتظارات نا بجا از خانواده دختر داره انقدر بگید که خجالت بکشن از این کارشون

امید;1008859 نوشت:
زندگیِ شرعی اگر منظورتان آن چه اسلام به آن تأکید دارد باشد، در اسلام بر مهریه کم تشویق شده است. رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:«أفْضَلُ نِساءِ أُمّتی أَصبحَهُنَّ وَجْهاً وَ أقَلَّهُنَّ مَهراً»یعنی:«برترین زنان امّتِ من خوشروترینِ آنها و کم مهریه ترینِ شان می باشد»(1). اما در جامعه ما عده ای از خانم ها و خانواده ها مهریه زیاد را باعث خوشبختی و حفظ آبروی شان می دانند. این زندگیِ شرعی نیست. از سوی دیگر برخی مردها هم در صورتی که همسرشان مهریه پایینی داشته باشد، با بروز کوچک ترین مشکلی به همسرشان می گویند:«مهریه ات را می دهم و طلاقت می دهم». به خاطر وجود این واقعیت بود که من در یکی از بخش های سایت (کلبه فیروزه ای) گفتم:«مهریه از پنجاه تا 114 سکه در این زمانه خوب و مناسب است».

هزینه شیردهی و کارهای منزل آن قدر که فکر می کنید نیست. من خودم با چند قاضی آشنایی نزدیکی دارم و از مبالغ آن آگاهم. ضمن اینکه در ایران خانم ها این کارها را بدون دریافت مبلغی انجام می دهند. تنها وقتی خانم ها مبلغی برای شیردهی و کارهای منزل مطالبه می کنند که مشکلی پیش بیاید و زن و شوهر کارشان به دادگاه بکشد؛ آن وقت علاوه بر مطالبه مهریه، هزینه کار در منزل و هزینه شیردهی را نیز مطالبه می کنند؛ البته اگر با قوانین حقوق خانواده آشنایی داشته باشند. در قوانین حقوقی ایران به هزینه شیردهی و انجام کارهای منزل، «اُجرتُ المِثل» می گویند. ضمن اینکه درست است در کشورهای غیراسلامی مهریه ای در ازدواج تعیین نمی شد، اما در قوانین این کشورها «الزامِ شوهر به نصف کردنِ دارایی و ثروتِ به دست آورده پس از ازدواج» در هنگام طلاق وجود دارد و با درخواستِ خانم، دادگاه بررسی می کند و اموالی که شوهر پس از ازدواج به دست آورده را شناسایی می نماید و نصف آن را به خانم می دهد.
دوست گرامی
اسلام دین ساده و سهل گیری است. ماجرای ازدواج خانمی که به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت:"یا رسول الله مرا شوهر بده" را گفتم:

آیا ازدواج آسان تر از این می شود؟ اما آیا ما به این تعالیمِ دین اسلام عمل می کنیم؟

گر مسلمانی از این است که حافظ دارد - وای اگر از پس امروز بود فردایی

پی نوشت:
1: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار،ج100،ص236، مؤسسة الوفاء، بیروت،1403.

استارتر گفتند جوانان انتظار دارند ابتدای زندگی همه امکانات فراهم شود مثل خانه و ...

من گفتم همین تکالیف شرعی نیز به ما می گوید خوراک و پوشاک و مسکن همسر بر عهده تو است.

پس طبیعی است وقتی شریعت چنین انتظاری از مردان دارد، مردها نیز انتظار داشته باشند خوراک و پوشاک و مسکن تامین باشد.

جالب این است شما که مدافع ازدواج آسان هستید می گویید مهریه 50 تا 114 سکه باشد.
حداقل کاش تلاش می کردیم پیرو مهر السنه باشیم ...
اگر قرار است بر مستحبات شریعت تاکید کنیم باید بر مهریه مورد نظر پیامبر و کمتر از آن تاکید کنیم.
مهریه پیامبر به اندازه 5 شتر است.

همانطور که عرض کردم قرآن با وجود چنین سنتی، میگوید ممکن است توانایی مالی نداشته باشید...
که می دانید و می دانیم الان خیلی ها چنین توانایی را ندارند...

پس ازدواج آسان آن چیزی نیست که شما معرفی فرمودید....

در همان کلبه فیروزه ای که اشاره کردید به مهریه اروپایی ها و نصف دارایی اشاره کردم...
به خدا قسم آنچه آنها قانون گذاشتند شرف دارد به مهریه هایی که ما قرار می دهیم...
ازدواج آسان ازدواجی است که تعهدات به اندازه توانایی باشد...
الان ازدواجی که ما در قانون معرفی می کنیم ازدواج آسانی نیست چون باگ های بسیاردارد... از خودم نگویم چون کسی از من قبول نخواهد کرد فقط همین کافی است که چه بحثی میان یکی از مراجع و قوه قضاییه شکل گرفت....

یکی از مراجع در پاسخ به سوال یکی از پرسشگران گعته بود که اگر این مقدار مهریه سفاهت نیست اشکال ندارد...
دیگه همه از وضع بازار آگاهیم ... کدام انسان عاقلی زیر بار چنین قراردادهایی می رود؟ واقعا از خیلی از این جوانها بپرسید چنین تعهداتی را ابلهانه می دانند...
اصلا دنیایش به کنار... فکر آن دنیا را کرده اید؟ هنوز باورتان نشده است مهریه یک دین و بدهی به گردن شماست که می روید 400 میلیون سکه خود را بدهکار می کنید؟!

سلام با انتقاد نویسنده محترم موافقم ..
ولی با بعضی از نظرات خیر ! صدا و سیما هنوز هم برنامه های آموزنده امثال "سمت خدا" و "از لاک جیغ تا خدا" یا سریال هایی که در ماه مبارک رمضان گذاشته میشه و ...

یادمه چند وقت پیش بابت یک تبلیغی پیام زدم به صدا و سیما و اون قسمت از تبلیغی که مدنظرم بود حذف شد شماهم میتونید امتحان کنید امر به معروف کنید فکر نکنید حالا دیگه کار از کار گذشته و درست بشو نیست و ازینجور حرفا .
ولی در مورد سینما نظر دیگه ای دارم ! (بلانسبت بعضی از فیلم ها که انگشت شمار هستن) من کلا سینما رفتن رو دوست ندارم ولی چند باری فیلم هایی که رو پرده سینما بود رو دیدم واقعا تعجب کردم که چجوری این فیلم ها مجوز گرفتن 8-|

در مورد مهریه هم در مورد زندگی خودم میگم ولی به نظرم زندگی که مرد بخواد به خاطر مهریه ادامه بده باید فاتحه اون زندگی رو خوند.

تبلیغ ازدواجِ آسان

[=iransans]فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با آسان برگزار کردن مراسم و شرایط ازدواج به این شرح است:
صیغه دینی و تقدس ازدواج

[=iransans]ازدواج یک تقدسی دارد از نظر ادیانی که حالا من می شناسم. غالباً مراسم ازدواج، یک مراسم مذهبی است؛ مسیحیان آن را در کلیسا انجام می دهند، یهودیان آن را در کنائسشان انجام می دهند؛ مسلمانها هم اگرچه در مسجد انجام نمی دهند، اما اگر بتوانند، در مشاهد مشرفه، و الّا در ایام متبرک دینی و عمدتاً به وسیله رجال دین، این را انجام می دهند رجل دینی هم وقتی برای ازداوج نشست، مبالغی دین بیان می کند. بنابراین صیغه، کاملاً صیغه دینی است. (۱)

مهمترین فایده ازدواج

[=iransans]مسئله ی ازدواج و تشکیل خانواده، در شرع مقدس امر بسیار مهمی است و فواید بسیاری هم دارد، اما مهم ترین فایده و هدف ازدواج عبارت است از تشکیل خانواده. نفس این علقه زوجیت و تشکیل یک واحد جدید، مایه آرامش زن و مرد و مایه کمال و اتمام شخصیت آن ها است. بدون آن، هم زن و هم مرد، هر دو ناقصند. همه مسایل دیگر، فرع بر این است. اگر این کانون، سالم و پایدار باشد، هم روی آینده و هم روی همین وضع فعلی جامعه تأثیر خواهد گذاشت. (۲)

اساس ازدواج در اسلام؛ سادگی

[=iransans]اساس ازدواج در اسلام بر سادگی است. در اوایل انقلاب نیز همین طور بود، منتها متأسفانه این فرهنگ تکاثر و تفاخر و سرمایه داری، یک خرده کار را مشکل کرد. متأسفانه بعضی از مسؤلان هم با ازدواجهای کذاییِ خانواده هایشان، مشکلاتی را درست کردند. (۳)

لزوم بنای زندگی بر سادگی و ساده زیستی
در همه امور زندگی تان، سادگی را رعایت کنید. اولش هم از همین مراسم ازدواج است،از این جا شروع می شود. اگر ساده برگزار کردید، قدم بعدی اش هم می شود ساده و الا شما که رفتید آن مجلس کذایی، مثل اعیان و اشرافهای زمان طاغوت را درست کردید، بعد دیگر نمی توانید بروید توی خانه کوچکی، مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید. این جور نمی شود. دیگر چون خراب شده و از دست رفته است. از اول، پایه زندگی را براساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان شاءالله آسان شود. (۴)

اساس خوشبختی در ازدواج؛ محبت، نه تشریفات
در ازدواج، اصل قضیه محبت است. دخترها و پسرها این را بدانند. این محبتی را که خدا در دل شما قرار داده، حفظ کنید. (۵)

این رابطه انسانی، بر اساس محبت و رابطه عاطفی استوار است، یعنی زن و شوهر باید به هم محبت داشته باشند و همین محبت، همزیستی آن ها را آسان خواهد کرد، به پول و تشریفات و این چیزها هم بستگی ندارد.(۶)

محبت، خانواده را پایدار می کند، محبت مایه آبادی زندگی است . کارهای سخت، به برکت محبت، برای انسان آسان می شود.(۷)

این محبت زن و شوهر هم جزو محبت های خدایی است. این از آن محبت های خوب است. هر چه بیشتر شود، بهتر است.

زن و شوهر باید به هم محبت بورزند، این اساس خوشبختی است. خوشبختی در این است که زن و شوهر همدیگر را دوست داشته باشند.(۸)

عوامل زائل کننده جنبه قدسی ازدواج
ازدواج یک جنبه ی قدسی دارد. این جنبه قدسی را نباید از آن گرفت . گرفتن جنبه قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعه ما رایج شده، این مهریه های سنگین به خیال این که می تواند پشتوانه حفظ خانواده و حفظ زوجیت باشد، تعیین می شود، در حالی که اینجور نیست. حداکثر این است که شوهر از دادن امتناع می کند، می برندش زندان؛ یک سال،دو سال زندان می ماند . در این اقدام، به زن چیزی نمی رسد؛ او بهره ای نمی برد، جز این که کانون خانواده اش هم متلاشی می شود. این که در اسلام از حضرت امام حسین علیه السّلام نقل شده که فرمود: ما دخترانمان و خواهرانمان و همسرانمان را جز با مهرالسّنه عقد نکردیم، به خاطر این است؛ و الّا می توانستند. این کم کردن، با یک محاسبه است. یا همین تشریفات زائد ازدواج، خرجهای زیاد، مجالس متعدد که واقعاً انسان دلش می گیرد وقتی می شنود.(۹)





عمده موانع ازدواج، موانع فرهنگی
عمده (موانع ازدواج)، موانع فرهنگی است؛ عادتها، تفاخرها، تکاثرها، چشم و هم چشمی ها، تجمل طلبی ها، این ها است که یک مقدار نمی گذارد آن کاری که باید انجام گیرد، صورت پذیرد. باید شما و خانواده هایتان این گره ها را باز کنید. من از ازدواجهای دانشجویی که هر سال برگزار می شود، بسیار خشنود و خرسندم. اگر عادت کنند که ازدواجها را ساده، بی پیرایه و بی تشریفات انجام دهند، فکر می کنم که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. (۱۰)





انگیزه برای ازدواج
انگیزه برای ازدواج، باید تبدیل بشود به یک اقدام عملی، یعنی ازدواج باید تحقق پیدا بکند. این که خدای متعال می فرماید: اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه ، این یک وعده الهی است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیه وعده های الهی که به آن وعده ها اطمینان می کنیم، اطمینان کنیم.

[=iransans]ازدواج و تشکیل خانواده، موجب نشده است و موجب نمی شود که وضع معیشتی افراد دچار تنگی و سختی بشود، یعنی از ناحیه ازدواج کسی دچار سختی معیشت نمی شود، بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند.(۱۱)اصرار پیامبر (ص) بر ازدواج زود جوانها

[=iransans]پیامبر اکرم (ص) اصرار داشتند جوان ها زود ازدواج کنند؛ چه دخترها و چه پسرها؛ البته با میل خودشان و با اختیار خودشان، نه این که دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه خودمان، این را رواج دهیم. جوان ها در سنین مناسب، وقتی از دوران جوانی خارج نشده اند، در همان حال گرمی و شور و شوقباید ازدواج کنند. این برخلاف برداشت و تلقّی خیلی از افراد است که خیال می کنند ازدواج های دوران جوانی، ازدواج های زودرس است و ماندگار نیست، درست برعکس است . این گونه ازدواج ها اگر درست صورت بگیرد، ازدواج های بسیار ماندگار و خوبی هم خواهد بود، و زن و شوهر در چنین خانواده ای کاملاً با هم صمیمی خواهند بود.(۱۲)نگذارید بالابودن سن ازدواج ادامه یابد

[=iransans]محیط دانشجویی محیط خوب و مناسبی است برای زمینه سازی ازدواج. به نظر من بر روی مسأله ازدواج جوانها، خود جوانها، اولیای خانواده هایی که جوانها متعلق به آن ها هستند، و مسؤولان ذی ربط مرتبط با دانشگاه، فکر کنند و تصمیم بگیرند؛ نگذاریم سن ازدواج که امروز متأسفانه بالا رفته؛ به خصوص در مورد دختران ادامه پیدا بکند.(۱۳) بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود می کند، بالارفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود . چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه جنسی؟ ما باید به این فکر کنیم.(۱۴)آسان بگیرید، خداوند کفایت می کند

[=iransans]جوان ها وقتی صحبت می شود، می گویند: اگر ازدواج کنیم، بعدش چه کار کنیم برای خانه، برای شغل؟ این ها همان قیودی است که همیشه جلوی کارهای اصلی و اساسی را می گیرد . خداوند فرمود: إن یکونوا فُقراءَ یُغنِهِم اللهُ مِن فضلِهِ ؛ یعنی خدای متعال این ها را کفایت خواهد کرد، ازدواج بکنید. ازدواج در وضع معیشت آن ها، دشواری خاصّی به وجود نمی آورد، بلکه به عکس، خداوند آن ها را از فضلش غنی هم می کند. این را خدای متعال فرموده است برای خودمان به قول معروف به جای خرج، بَرج درست می کنیم، اضافه های زندگی و نیازهای کاذب به وجود می آوریم. در این صورت البته مشکل پیش می آید. در اینجا تقصیر کیست؟ در درجه اول تقصیر متمکّن است؛ آن کسانی که امکانات دارند، سطوح را بالا می برند، سطوحِ خواهش ها و توقعات و نیازهای کاذب را بالا می برند. بعد هم تقصیر بعضی از مسؤولین است که بالاخره باید بگویند، باید وسایل را فراهم کنند، فراهم نمی کنند.(۱۵)

عقد اسلامی یا عقد جاهلی؟!

در ازدواج، شرع مقدس اسلام، قیودِ جاهلی و شرایط مرسوم بین جهّال را برطرف کرد، و یک سلسله حرف ها و شرایط جدید و سنّت های تازه ای را پایه گذاری کرد، اگر ما کاری کنیم که عقد و ازدواجِ ما از آن چیزهایی که اسلام اِزاله کرده، دور و پاک باشد و به آن سنّت هایی که اسلام بنیان گذاری کرده است، آراسته و مزیّن باشد، عقد و ازدواجِ ما اسلامی خواهد شد، و عقد بر اساس رضای پیامبر اسلام (ص) و رهبر عظیم الشأن بشریت خواهد شد. اگر خدای ناکرده آن چیزهایی را که اسلام اِزاله کرد و بیرون ریخت، این ها را ما در عقد ازدواج بیاوریم، آن وقت عقد ما، عقد جاهلی خواهد شد. خودمان مسلمانیم، اسممان مسلمان است، امّا کارمان کار جاهلیّت خواهد شد. اگر آن چیزهایی را که اسلام در کار ازدواج بنا گذاشت، این را رعایت نکنیم، باز عقد، عقد اسلامیِ کامل نخواهد بود.(۱6)

پیامد تشریفات زیاد ازدواج؛ فساد اخلاق

متأسفانه این پرداختن به تشریفاتِ ازدواج و مهریه های گران و جهیزیه های سنگین و مجالس آن چنانی، خیلی اخلاق ها را فاسد کرده است.(۱۷)هر چه مراسم را کمتر و و ساده تر بگیریم، بهتر است. بگذارید آن کسانی که ندارند، به ازدواج تشویق شوند و آن کسانی که ندارند، مأیوس نشوند.(۱۸)ساده برگزارکردن ازدواج چه در مهریّه، چه در جهیزیّه و چه در مجلسِ عروسی ننگ نیست.(۱۹)

مهریه و جهیزیه سنگین؛ مال دوران جاهلیّت

خیال نکنید آن وقت ها، در دوران پیامبر(ص) مهریه زیاد و سنگین یا جهیزیه زیاد سرشان نمی شد، چرا آقا ! آن وقت ها هم بعضی، از این بی عقلی ها مثل بی عقلی های زمان ما را داشتند که مثلاً یک میلیون مثقال طلا مهریه دخترشان بکنند، درست مثل همین بی عقلی هایی که امروزه بعضی ها دارند. این کارهای مبالغه آمیز، کار جُهّال است.(۲۰)

مهریه سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم(ص) آن را منسوخ کرد . پیامبر(ص) از یک خانواده اعیانی است، خانواده پیغمبر(ص) تقریباً اعیانی ترین خانواده قریش بودند . خود ایشان هم که رئیس و رهبر این جامعه است، چه اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است، و خدای متعال او را سیده النّساء العالمین قرار داد، من الاوّلین و الآخرین ، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است، می خواهند ازدواج کنند، مهریه ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه کم را قرار دادند که اسمش مَهر السُّنَّه است.(۲۱)

مانع طلاق؛ اخلاق اسلامی، نه مهریه سنگین

بعضی ها می گویند: ما مهریه را سنگین می کنیم برای این که مانع طلاق بشویم، این خیلی خطای بزرگی است، هیچ مهریه سنگینی مانع از طلاق نمی شود و نشده است. آن چیزی که مانع طلاق می شود، اخلاق و رفتار و رعایت موازین اسلامی است.(۲۲)مهریه، نه معامله

مهریّه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیک تر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست؛ زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مادی ندارد، ولی شارع مقدّس یک مهریّه ای را معین کرده که باید یک چیزی باشد، اما نباید سنگین باشد، بایستی عادی باشد؛ جوری باشد که همه بتوانند انجام بدهند.(۲۳)عزت دختر؛ به اخلاق، نه به مهریه و جهیزیه زیاد

جهیزیه برای دختر، مایه عزت نیست؛ عزت دختر به اخلاق او، به رفتار و شخصیت خود او است. بعضی از خانواده های عروس، خودشان را اذیت می کنند و به زحمت می اندازند و اگر پول هم ندارند، به زور پول تهیه می کنند، اگر پول دارند، زیادی خرج می کنند، برای این که یک جهیزیه پر زرق و برقی را مثلا در اختیار دخترشان بگذارند.(۲۴)به خاطر تفاخر و تنافس!

می گویند: جهیزیه ی ما این چیزها را داشت، آیا جهیزیه دختر شما هم این ها را دارد؟ ! تفاخر و تنافس! یا مثلا می گویند که ما عقدمان را در فلان سالن گرفتیم . البته حالا که متأسفانه مرسوم شده است در هتلها می گیرند که کار بسیار بدی است . حتی گاهی شنیده یا دیده می شود بعضی افرادی هم که از آن ها توقع نیست، برای تفاخر به همدیگر، مراسم عقد خود را در هتلها و سالنها می گیرند ! نه، مراسم عقد را در اتاق خانه و حیاط منزل خودتان یا همسایه تان بگیرید و مردم را دعوت کنید، همین طور که همیشه بوده است . این گونه محیطها، یک محیط انس خانوادگی است.(۲۵)لزوم نقض عملی سنتهای غلط در مورد ازدواج

بعضی از تصورات و سنتهای غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این ها دست وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوانها است؛ این سنتها را باید عملاً نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه گرید، پرنشاطید، پیشنهادکننده نقض خیلی از عادتها و سنتها هستید، به نظر من این سنتهای غلطی را هم که در زمینه ازدواج وجود دارد، بایستی شماها نقض کنید؛ این هم یک مسأله است که من تأکیدِ آن را لازم می دانم.(۲۶ )لزوم گفتمان سازی

تشکیل خانواده و ازدواج، یک سنت است، تعداد فرزندان یک فرهنگ است، اگر در این چیزها بینش مردم و جهت گیری مردم، جهت گیری درستی باشد، زندگی در جامعه جوری خواهد شد؛ اگر خدای ناکرده جهت گیری غلط باشد، زندگی جوری دیگری خواهد شد؛ خدای ناکرده به همان بلایی مبتلا خواهیم شد که، امروز کشورهایی که خانواده را و بنیان خانواده را ویران کردند و شهوات را به راه انداختند وَاتَّبِعوُا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا به آن سرنوشت دچار شدند.(۲۷)
این ها از آن مواردی است که گفتمان سازی می خواهد. خانمهای مؤثر، آقایان مؤثر، اساتید دانشگاه، روحانیون، به خصوص صدا و سیما و رسانه ها باید در این زمینه ها کار کنند؛ این را از این حالت بیرون بیاورند.(۲۸)[=iransans] [SPOILER][=iransans]۱) ۱۴/۱۰/۱۳۹۰
۲) ۱۰/۲/۱۳۷۶
۳ )۹/۱۲/۱۳۷۹
4 ) ۱۳/۶/۱۳۷۴
۵) ۱۷/۱۰/۱۳۷۴
۶) ۹/۴/۱۳۷۵
۷) ۳۰/۷/۱۳۷۶
۸) ۱۹/۱/۱۳۷۷
۹ )۱۴/۱۰/۱۳۹۰
۱۰) ۹/۱۲/۱۳۷۹
۱۱)همان
۱۲) ۲۳/۱۲/۱۳۷۹
۱۳) ۱/۵/۱۳۹۳
۱۴) ۸/۸/۱۳۹۲
۱۵) ۲۸/۶/۱۳۷۹
۱۶) ۲۲/۱/۱۳۷۴
۱۷) ۱۳/۶/۱۳۷۴
۱۸) ۲۴/۹/۱۳۷۱
۱۹) ۱۸/۹/۱۳۷۵
۲۰) ۱۲/۱۱/۱۳۷۲
۲۱) ۲۸/۲/۱۳۷۴
۲۲) ۲/۹/۱۳۷۳
۲۳) ۱۸/۰۵/۱۳۷۴
۲۴) ۲۸/۱۲/۱۳۷۷
۲۵) ۲۰/۴/۱۳۷۰
۲۶) ۱/۵/۱۳۹۳
۲۷) ۱/۱/۱۳۹۳
۲۸) ۱۴/۱۰/۱۳۹۰
[=iransans]منبع: تسنیم[/SPOILER]

جمع بندی

پرسش:

در برنامه های تلویزیونی متعددی جوانان به ازدواج آسان تشویق می شوند؛ اما در آگهی های بازرگانی تصاویر و فیلم هایی پخش می شود که تجمل گرایی را به جوانان می آموزد. با وجود این، برای حل معضل ازدواج چه باید کرد؟

پاسخ:

بحث ازدواج جوانان و مشکلاتِ پیشِ روی آنها از بحث های داغ در سالیان اخیر بوده است. همه قبول داریم که برای افزایش ازدواج در میان قشر جوان باید کاری کرد. اما بیشتر افراد فقط یک بُعد از مسأله را مورد توجه قرار می دهند. موضوع «ازدواج جوانان» یک مسأله اجتماعی است که مانند هر مسأله اجتماعیِ دیگری چندین عامل در آن تأثیر دارند. برای حلّ مشکلاتِ پیش روی ازدواج جوانان نیز باید همه عوامل دست به دست هم بدهند و اقدام کنند. اشتباه است که فکر کنیم با تحوّل در یکی از این عوامل، مشکلِ ازدواجِ جوانان حلّ می شود.

در اینجا به سه راهکار برای حلّ مشکلات ازدواج جوانان اشاره می کنم:
1- تغییر نگرش مردم از طریق رسانه ها:
وقتی در جامعه ای توقّعات نا به جای اقتصادی زیاد می شود، مشکلات ازدواج نیز افزایش می یابد. رسانه ها و شخصیت های دارای نفوذ در میان مردم باید در زمینه ازدواج مردم را تشویق کنند که دیدگاهی واقع بینانه داشته باشند. هنگامی که پسرهای جوانان بپذیرند که لازمه ازدواج، داشتنِ خانه و ماشین نیست، بیشتر برای ازدواج اقدام می کنند. وقتی دختران جوان بپذیرند که توقعات خود را از خواستگارها کاهش دهند و قبول کنند که مانند مادران شان در ابتدای زندگی، در کنار خانواده شوهر در یک خانه به سر برند، ازدواج های بیشتری سر می گیرد. این فرهنگ سازی کار یک شب و یک ماه و یک سال نیست؛ بلکه سال های سال طول می کشد تا این فرهنگ غلط، جای خود را به فرهنگی درست در زمینه ازدواج بدهد. فرهنگ سازی کارِ متولّیانِ فرهنگِ جامع است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و حوزه علمیّه همگی اعضای متولّیِ فرهنگ هستند.

2- بازگشت به سنّت های ازدواج در قدیم
امام باقر (صلوات الله و سلامه علیه) می فرماید:« روزی خانمی نزد رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمد و عرض کرد:"مرا شوهر بده". حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) [به یارانش] فرمود:"چه کسی حاضر است با این خانم ازدواج کند؟". مردی بلند شد و گفت:"من حاضرم". حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) پرسید:"چه چیزی [به عنوان مهریه] به او می دهی؟". مرد جواب داد:"چیزی ندارم که به او بدهم". حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:"نه [نمی شود]". خانم حرفش را تکرار کرد. رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نیز دوباره به یارانش همان حرف را گفت. اما غیر از مرد اول، کسی بلند نشد. خانم دوباره حرفش را تکرار کرد. در بار سوم، پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) از آن مرد پرسید:" مقداری از قرآن را خوب بلدی؟". مرد پاسخ داد"بله". پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود:"در برابر مقداری از قرآن که خوب بلد هستی، این زن را به عقد تو در می آورم. باید آن مقدار قرآن را به او بیاموزی"»(1). این سنّت ازدواج در عصر پیامبراکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بوده است. این ازدواج ها از ازدواج های سخت و پرهزینه دوام بیشتری داشته است. البته باید گفت که مردها هم نباید از مهریه های کم سوءاستفاده کنند و پس از گذشت چند سال و رونق گرفتنِ کسب و کارشان، همسری که سال ها با بی پولیِ شان ساخته و تحمّل کرده را به خاطر مهریه کم طلاق دهند و به سراغ زنِ جدید بروند. متأسفانه من خود شاهد بودم که در مواردی، شوهر به خاطر مهریه کمِ خانم، چند سال بعد از ازدواج به او گفته:" یا با ازدواجِ دومِ من موافقت کن یا تو را طلاق می دهم و زن دیگری می گیرم". به خاطر همین مسائل من تعیین مهریه های خیلی پایین یا مهریه های معنوی را اصلا توصیه نمی کنم. در اسلام بر مهریه کم تشویق شده است. رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید:«أفْضَلُ نِساءِ أُمّتی أَصبحَهُنَّ وَجْهاً وَ أقَلَّهُنَّ مَهراً»یعنی:«برترین زنان امّتِ من خوشروترینِ آنها و کم مهریه ترینِ شان می باشد»(2). اما در جامعه ما عده ای از خانم ها و خانواده ها مهریه زیاد را باعث خوشبختی و حفظ آبروی شان می دانند. این زندگیِ شرعی نیست. از سوی دیگر برخی مردها هم در صورتی که همسرشان مهریه پایینی داشته باشد، با بروز کوچک ترین مشکلی به همسرشان می گویند:«مهریه ات را می دهم و طلاقت می دهم». مهریه باید مقدار متعادلی باشد و زنان نیز نباید شوهرانی که زحمتکش هستند و به دنبال خوشبختی خانواده می باشند را با حربه مهریه مورد آزار و اذیت قرار دهند.

3- با توجه به اینکه یکی از مهم ترین دلایل عدم ازدواج در جوانان تحصیل کرده، عدم استقلال مالی است، باید از آغاز تحصیل، برنامه هایی برای آموزش برخی مشاغل به دانش آموزان تهیه و تدوین شود تا پس از فارغ التحصیل شدن، جوان بتواند از مهارتی که یادگرفته درآمد کسب نماید.
 

پی نوشت ها:
1: کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج10، ص720، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث،قم
2: مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار،ج100،ص236، مؤسسة الوفاء، بیروت،1403.

 

موضوع قفل شده است