جمع بندی دستور محاسباتی پیامبر (ص) هنگام ساخت مسجد النبی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دستور محاسباتی پیامبر (ص) هنگام ساخت مسجد النبی

سلام
مطلب زیر در یکی از پاسخ های کارشناسان دیدم
منبع روائی معتبر برای این مطلب رو میخواستم

هادی;940646 نوشت:
پیامبر(ص) هنگام ساخت مسجد النبی در مدینه دستوری محاسباتی به سازندگان داد که در قرن چهارم هجری ، ریاضیدان بزرگ اسلامی ، ابوالوفای بوزجانی با استفاده از آن دستور العمل نبوی ، قانون تانژانت را در علم مثلثات کشف نمود.

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد حافظ

[TD][/TD]

بسم الله الرحمن الرحیم

Bee;1006187 نوشت:
سلام
مطلب زیر در یکی از پاسخ های کارشناسان دیدم
منبع روائی معتبر برای این مطلب رو میخواستم
نقل قول نوشته اصلی توسط هادی نمایش پست ها
پیامبر(ص) هنگام ساخت مسجد النبی در مدینه دستوری محاسباتی به سازندگان داد که در قرن چهارم هجری ، ریاضیدان بزرگ اسلامی ، ابوالوفای بوزجانی با استفاده از آن دستور العمل نبوی ، قانون تانژانت را در علم مثلثات کشف نمود.

با سلام و تحیت؛

این مطلب در رساله ظل از حضرت استاد حسن‌زاده بیان شده.

رساله ظل، رساله هشتم از مجموعه یازده رساله‌ی فارسی است که این مطلب در صفحات ۵۵۲ و ۵۵۶ به بعد بیان شده است.

این رساله شامل دو فصل و یک خاتمه است
در فصل اول به معنای ظل پرداخته در فصل دوم هم وارد مباحث تخصصی آن شده و در خاتمه نیز این نکته مورد سؤال جنابعالی را ذکر کرده که علم مثلثات امروزی توسط مسلمانان درست شده ... .

لینک دانلود یازده رساله:
http://bayanbox.ir/info/5248798575749998442/%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C

نویسنده در این رساله بیان داشته:

«دیوار مسجد مدینه هنگام ظهر سایه نداشت چون زوال [ظهر] می‌شد، سایه از طرف شرقی دیوار در پایه آن ظاهر می‌شد آن حضرت پدید آمدن سایه را علامت وقت نماز قرار داد که چون مردم در مسجد سایه‌های دیوار ملاحظه کردند نماز ظهر بجای آوردند، و هرگاه ساعتی چند از زوال بگذرد سایه بتدریج بیشتر می‌شود تا به اندازه بلندی دیوار می‌گردد یعنی به قدر قامت انسان که به اندازه هفت پا است از پایه دیوار تا هفت پا اندازه می‌کردند چون سایه به آن اندازه می‌رسید هنگام نماز عصر بود.

چون پیغمبر صلی الله علیه و آله دستور فرمود هرگاه سایه به اندازه قامت دیوار شود نماز عصر کنند ابوالوفاء متنبه شد که پیغمبر صلی الله علیه و آله به حساب وسط و معدل زمان ما بین ظهر و غروب آفتاب را به دو نصف بخش کرده است یک نیمه آن از ظهر است تا وقتی که سایه به اندازه شاخص شود و نیمه دیگر از آن وقت که سایه به اندازه شاخص شود تا غروب و آن به نماز عصر تخصیص داد و نیز دریافت که هرگاه سایه شاخص به اندازه شاخص شود فاصله از ظهر تا غروب نصف شده است.

عین دستور پیغمبر صلی الله علیه و آله را در ارتباط میان ظل و زاویه بکار برد.

... باری از مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایه دیوار آن یعنی تانژانت که مساوی شعاع کره گردد خواص ظل [که شامل مباحث تانژانت و کتانژانت است] استنباط کردند و جداولی برای ظل و جیب مرتب ساختند ...
اروپاییان ابوالوفاء را به همین شکل ظلی می‌شناسند ...» (ص ۵۵۶ - ۵۵۸).

به نظر می‌رسد این حدیث، همان حدیث مورد اشاره نگارنده است: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَنى‏ مَسْجِدَهُ بِالسَّمِيط ... وَ كَانَ جِدَارُهُ قَبْلَ أَنْ يُظَلَّلَ قَامَةً، فَكَانَ‏ إِذَا كَانَ الْفَيْ‏ءُ ذِرَاعاً وَ هُوَ قَدْرُ مَرْبِضِ‏ عَنْزٍ، صَلَّى الظُّهْرَ، وَ إِذَا كَانَ ضِعْفَ ذلِكَ، صَلَّى الْعَصْرَ» (کافی / دارالحدیث، ج۶، ص ۹۳)

Bee;1006187 نوشت:
قانون تانژانت را در علم مثلثات کشف نمود.

در مورد تطبیق دستور پیامبر با قانون فوق میشه بیشتر توضیح بدید تا توجه داشتن پیامبر به این قاعده علمی مشخص بشه

حافظ;1006481 نوشت:
عین دستور پیغمبر صلی الله علیه و آله را در ارتباط میان ظل و زاویه بکار برد.

Bee;1006977 نوشت:
در مورد تطبیق دستور پیامبر با قانون فوق میشه بیشتر توضیح بدید تا توجه داشتن پیامبر به این قاعده علمی مشخص بشه

با سلام؛

این محتوا - مسائل هندسه- در تخصص حقیر نیست؛ استفاده این قاعده از عملکرد پیامبر صلی الله علیه و آله، در مرقومه‌ی حضرت استاد حسن‌زاده بیان شده؛ لذا اگر خودتان در این زمینه‌ -علم هندسه- اطلاعات متوسط دارید به این رساله مراجعه کنید شاید توضیحات حضرت استاد برایتان مفید واقع شود.

برای دریافت این رساله، به لینک شماره ۳ مراجعه فرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال:
مستند این مطلب که ابوالوفای بوزجانی، ریاضی‌دان قرن چهارم، قانون تانژانت در علم مثلثات را از دستورالعمل پیامبر صلی‌الله علیه و آله در نحوه ساخت مسجد النبی برداشت کرده‌ است چیست؟

جواب:
مستند این مطلب، رساله ظل استاد حسن‌زاده آملی است.

رساله ظل، رساله هشتم از مجموعه یازده رساله فارسی ایشان است.

این رساله شامل دو فصل و یک خاتمه است.

ایشان در خاتمه مدعی آن است که علم مثلثات امروزی، توسط مسلمانان تدوین شده است.

ایشان در تبیین و توجیه این سخن بیان داشته که:
«دیوار مسجد مدینه هنگام ظهر سایه نداشت چون زوال [ظهر] می‌شد، سایه از طرف شرقی دیوار در پایه آن ظاهر می‌شد آن حضرت پدید آمدن سایه را علامت وقت نماز قرار داد که چون مردم در مسجد سایه‌های دیوار ملاحظه کردند نماز ظهر بجای آوردند، و هرگاه ساعتی چند از زوال بگذرد سایه بتدریج بیشتر می‌شود تا به اندازه بلندی دیوار می‌گردد یعنی به قدر قامت انسان که به اندازه هفت پا است از پایه دیوار تا هفت پا اندازه می‌کردند چون سایه به آن اندازه می‌رسید هنگام نماز عصر بود.

چون پیغمبر صلی الله علیه و آله دستور فرمود هرگاه سایه به اندازه قامت دیوار شود نماز عصر کنند ابوالوفاء متنبه شد که پیغمبر صلی الله علیه و آله به حساب وسط و معدل زمان ما بین ظهر و غروب آفتاب را به دو نصف بخش کرده است یک نیمه آن از ظهر است تا وقتی که سایه به اندازه شاخص شود و نیمه دیگر از آن وقت که سایه به اندازه شاخص شود تا غروب و آن به نماز عصر تخصیص داد و نیز دریافت که هرگاه سایه شاخص به اندازه شاخص شود فاصله از ظهر تا غروب نصف شده است.

عین دستور پیغمبر صلی الله علیه و آله را در ارتباط میان ظل و زاویه بکار برد.

... باری از مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سایه دیوار آن یعنی تانژانت که مساوی شعاع کره گردد خواص ظل [که شامل مباحث تانژانت و کتانژانت است] استنباط کردند و جداولی برای ظل و جیب مرتب ساختند ... اروپاییان ابوالوفاء را به همین شکل ظلی می‌شناسند ... ».[1]

به نظر می‌رسد حدیث یادشده در گفتار ایشان، حدیث زیر است:‌
«إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بَنى‏ مَسْجِدَهُ بِالسَّمِيط ... وَ كَانَ جِدَارُهُ قَبْلَ أَنْ يُظَلَّلَ قَامَةً، فَكَانَ‏ إِذَا كَانَ الْفَيْ‏ءُ ذِرَاعاً وَ هُوَ قَدْرُ مَرْبِضِ‏ عَنْزٍ، صَلَّى الظُّهْرَ، وَ إِذَا كَانَ ضِعْفَ ذلِكَ، صَلَّى الْعَصْرَ ».[2]

منابع
[1]. حسن‌زاده، حسن (۱۳۶۳). یازده‌رساله فارسی. موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی. ص ۵۵۶ – ۵۵۸.
[2]. کلینی، محمدبن یعقوب (۱۴۲۹ق). کافی (ج۶). تصحیح دارالحدیث. قم: دارالحدیث. ص ۹۳.


موضوع قفل شده است